Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exorbitex
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-07 22:12
Nou eerst maar gelijk een disclaimer, ik ben nog steeds in dubio of dit nou bij de losse harde waren moet of bij de laptops. Iemand die het beter weet: modereer mij!

Er speelt een simpele vraag door mijn hoofd, maar het antwoord is dat denk ik niet. Ik vraag me nl. af of het mogelijk is om up-to-date onderdelen te kopen voor een laptop zoals mobo, proc en geheugen. En of mensen hier ervaring mee hebben. De verkrijgbaarheid van deze onderdelen voor laptops in Nederland lijkt heel schraal.

Op die manier kun je je oude laptop upgraden of zelf een behuizing maken. De rest van de onderdelen zijn m.i. toch redelijk inwisselbaar en worden niet veel sneller, heb ik het idee na het uit elkaar slopen van 3 van die apparaten. Met dalende prijzen van rapid prototype machines kun je aardig wat vogelen en ook verkeer ik in een omgeving met mogelijkheden op CNC machines. Om een situatie te schetsen waarin je zo'n vraag kunt stellen.

Als ik naar nieuw mobo google dan lees ik overal verhalen van mensen die hun mobo gesloopt hebben en een nieuwe willen. Koop een nieuwe is dan het devies, want een nieuwe is bijna goedkoper als het niet onder de garantie valt. Dat lijkt wel bijna de omgekeerde wereld. Natuurlijk worden de processor+mobo+geheugen sneller (is dit nog steeds waar en gebeurt dat met dezelfde rassenschreden als 4 jaar terug?), maar om dan maar gelijk je oude hardware de deur uit te doen, ik vind het een beetje raar. Motivatie: milieu, kosten en ik zie Chinezen van Foxconn graag wat meer vrije tijd hebben.
Het kan zijn dat ik het totaal verkeerd zie en dat het onzin is om een laptop te upgraden, dan hoor ik het ook graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laptops worden meestal geupgrade met geheugen en/of een grotere harde schijf (of SSD)

Verwisselbare grafische kaarten heb ik ook wel eens gezien voor laptops.

Moederborden nooit.

Lijkt me een hele tour, een nieuw type CPU & GPU aan te laten sluiten op een bestaande koelingsinfrastructuur.

Dit topic lijkt me eerder voor Wetenschap & Levensbeschouwing

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2012 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@TS: zo standaard zijn moederborden niet, hoor. Kijk maar eens waar in notebooks van verschillende merken de uitgangen zitten, hoe de koeling gaat, etc.

De totale laptopupgrade bestaat al: een nieuwe kopen :)

Voor upgraden, zie de Notebook FAQ en de CSL FAQ.
offtopic:
Doe maar niet, da's mijn domein en dan heeft het geen kans op openingtijd ;)

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 01-04-2012 16:17 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themperror
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-08 16:59
volgensmij is wat je vraagt best onmogelijk... ik heb nog nooit ergens laptop CPU's te koop zien staan (en zelfs GPU's zijn erg zeldzaam) verder weet ik niet of je direct bij intel/amd of nvidia/amd die dingen kan kopen (lijkt me niet of je moet in grote hoeveelheden kopen)

en dan heb je het probleem van moederbord + voeding nog... die al helemaal nergens te krijgen zijn (ik heb het bij de voeding niet over de adapter (en volgensmij zit de voeding in de moederbord gebouwd maarja)

en dan het laatste probleem.. de behuizing en/of monitor... nou kun je monitors volgensmij wel krijgen voor laptops ergens.. wantja.. die gaan ook kapot en KUN je ook vervangen (is al eens gebeurd bij de mijne)

dus kort samengevat.. onmogelijk of zeer onwaarschijnlijk...

Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je even inleest over laptops kom je erachter dat de hardware ervan voor het grootste gedeelte "custom" is, en dat met name moederbord niet vervangbaar is. Dat bepaalt gelijk hoeveel er geupgrade kan worden: niet veel.

Dat gezegd, waarom wil je upgraden? Meestal staren mensen zich blind op CPU en GPU. Dat is voor gaming misschien relevant, maar voor gemiddeld laptopgebruik (tekstverwerken, browsen en dat soort dingen) is het van ondergeschikt belang. I/O is veel relevanter, en dan valt er *enorm* veel te winnen met een SSD. Om je een idee te geven: ik heb een netbookje met AMD C-50 CPU, zo ongeveer het traagste wat nu op de markt is. Out-of-the-box was het simpelweg onbruikbaar. RAM van 1GB naar 2GB uitbreiden hielp stukken, maar de grote klapper kwam met installatie van een 60GB SSD. Daarmee start dit ding sneller op en voelt het sneller aan dan mijn Core i5 werklaptop die op twee keer de kloksnelheid draait, twee keer zoveel RAM heeft en ook nog eens een losse GPU :o
Vereiste daarvoor is wel dat je een 2.5" SATA-bay hebt. Als het PATA is kun je beter een nieuwe kopen met SATA erin.

Maar goed, je hebt dit in Processors, Moederborden & Geheugen geopend. Ik verplaats het naar Complete Systemen & Laptops omdat het - zoals je zelf al aangeeft - over een totale upgrade gaat. Bovendien verander ik de titel even om het wat abstracter te maken: "totale laptop upgrade" -> "upgrademogelijkheden laptops"

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Er kan meestal veel minder vervangen worden dan bij een standaard desktop. Hangt ook een beetje van het merk en type laptop af. Geheugen kan meestal vrij eenvoudig, HDD, SSD meestal ook wel, scherm kan soms ook, CPU heb ik ook wel eens gezien. Mijn bijna 10 jaar oude Dell Inspiron heeft ook nog een uitbreidings slot, een docking slot en een modulaire bay waar nu een DVD lezer / CD brander inzit, maar daar waren ook HDD's en accu's voor geloof ik. Mijn Apple MBA is het andere uiterste. Alleen de SSD kan met enige moeite vervangen worden en er zit een SD card slot in en dan houdt het wel een beetje op geloof ik.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Moederborden voor laptops worden gemaakt met de graphics chips en de CPU er op vast gesoldeerd / geïntegreerd.
Die zijn wel los te kopen bij een aantal speciaalzaken. Vaak in combinatie met de behuizing/beeldscherm.

De harde schijf, optische lezer (dvd, blu-ray) en werkgeheugen zijn eigenlijk de enige echte upgrades die je kan doen.

Technisch gezien is het bij een aantal laptops mogelijk om de graphics te upgraden. Game laptops hebben vaak een graphics card die niet vast gesoldeerd zit. Maar er is geen standaard aansluiting zoals VGA of PCI-x. De afmeting en layout van je nieuwe kaart moet identiek zijn aan de oude. De kans dat je zoiets vindt is bijzonder klein.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exorbitex
Misschien had ik de discussie iets dieper moeten beginnen, iedereen vertelt me dingen die ik zelf al geconcludeerd heb en waarom ik TS ben :) Maargoed niet zeuren, de diepte in:
Ik heb het idee dat het niet mogelijk is omdat "de grote boze fabrikanten" ons doen geloven dat een laptop niet te upgraden is. Ik schets dit nu heel zwart om ietwat overdreven mijn gedachten over te brengen, ik zou dit echter graag ontkracht zien worden :) De argumenten die ik van een aantal mensen hoor zijn voornamelijk cirkelrederingen die m.i. makkelijk te pareren zijn door de parallel aan desktops. Het enige verschil dat ik zie tussen een laptop en een desktop (de naam verschilt ook al bar weinig :) ) is de draagbaarheid.
Onwetendheid van de meeste consumenten, uniekheid van laptops (iedere keer een nieuwe casing en dus een nieuw moederbord) en het steeds sneller worden van hardware zijn volgens mij de belangrijkste barrieres die fabrikanten graag omhoog houden om zo een nieuwe laptop aan eenieder te slijten.
Ik krijg het idee dat laptops net als auto's elke keer weer "nieuw en beter" zijn om een verkoopargument te hebben. Zolang iedereen in dit idee blijft geloven wordt het natuurlijk een self-fulfilling prophecy. Niet om mensen af te plassen, maar een groot aantal van jullie sterkt mij in deze gedachte.
Klopt, maar mijn vraag is dan simpel: waarom niet? Waarin verschilt de hardware van een desktop met die van een laptop? Waarom is er zoveel gestandaardiseerd in een desktop en in een laptop niet? Het enige onderscheidende argument dat ik zie is de eerder aangegeven draagbaarheid en daaruit voortvloeiend compactheid en gewicht.

Heb je weleens zo'n ding uit elkaar geschroefd? De aansluitingen naar de buitenwereld zitten enkel op een andere plek en soms zit er een aansluitinkje meer of minder aan. Als werktuigbouwer zie ik een in- en uitstroomopening voor de koeling ook als een aansluiting voor het gemak. Deze aansluitingen kun je vrij generiek uitvoeren om vervolgens alleen een mobo/proc/geheugen aan te passen.
Verwijderd schreef op zondag 01 april 2012 @ 16:07:
Lijkt me een hele tour, een nieuw type CPU & GPU aan te laten sluiten op een bestaande koelingsinfrastructuur.
Als je dat standaardiseerd dus niet.
Misschien wel, wellicht na het eind van deze discussie of als ik het heb opgegeven tegen windmolens te vechten :D
gambieter schreef op zondag 01 april 2012 @ 16:16:
@TS: zo standaard zijn moederborden niet, hoor. Kijk maar eens waar in notebooks van verschillende merken de uitgangen zitten, hoe de koeling gaat, etc.

De totale laptopupgrade bestaat al: een nieuwe kopen :)
Ja en ik krijg het idee dat moederborden zo niet standaard zijn om jou het idee te geven dat je een nieuwe moet kopen iedere keer. Misschien is het tijd voor een paradigmaverandering onder de tweakers? Ik vind het eigenlijk raar dat de antwoorden zo hetzelfde zijn voor een groep mensen die m.i. niet raar zouden moeten opkijken van eigen mods/tweaks etc?
Themperror schreef op zondag 01 april 2012 @ 17:44:
en dan heb je het probleem van moederbord + voeding nog... die al helemaal nergens te krijgen zijn (ik heb het bij de voeding niet over de adapter (en volgensmij zit de voeding in de moederbord gebouwd maarja)
Heb een aantal externe voedingen in mijn handen gehad en die dingen poepen veelal 20V uit met een paar amperes. Zoud dus veelal standaard kunnen. Het moederbord zou het verdere werk moeten doen. Mux hierover in een geniale blogserie die voor eigenlijk iedereen een must read is:
Een moederbord is een pcb die:
- de dataverbinding tussen je systeemcomponenten vormt
- de noodzakelijke spanningsconverters herbergt om de componenten van sap te voorzien
- de juiste mechanische afmetingen en plaatsing heeft

@dion_b: En waarom is het custom?
Over het waarom van upgraden? Omdat ik mijn oude Dell zo'n fijn toetsenbord vindt hebben, omdat het beter voor het milieu is en ik het zonde vindt van 6 jaar oude hardware. Omdat ik graag met een "vintage" laptop rondloop met up-to-date prestaties. Voor mij is er geen waarom, enkel een waarom niet.

Verder ben ik het met je eens dat een SSD en een streepje RAM wonderen doet, maar dat is voor mij een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fiber schreef op maandag 02 april 2012 @ 15:50:
Er kan meestal veel minder vervangen worden dan bij een standaard desktop. Hangt ook een beetje van het merk en type laptop af. Geheugen kan mestal vrij eenvoudig, HDD, SSD meestal ook wel, scherm kan soms ook, CPU heb ik ook wel eens gezien. Mijn bijna 10 jaar oude Dell Inspiron heeft ook nog een uitbreidings slot, een docking slot en een modulaire bay waar nu een DVD lezer / CD brander inzit, maar daar waren ook HDD's en accu's voor geloof ik. Mijn Apple MBA is het andere uiterste. Alleen de SSD kan met enige moeite vervangen worden en er zit een SD card slot in en dan houdt het wel een beetje op geloof ik.
Kom kom, zo dramatisch is het niet.
RocketKoen schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:05:
Moederborden voor laptops worden gemaakt met de graphics chips en de CPU er op vast gesoldeerd / geïntegreerd.
Die zijn wel los te kopen bij een aantal speciaalzaken. Vaak in combinatie met de behuizing/beeldscherm.

De harde schijf, optische lezer (dvd, blu-ray) en werkgeheugen zijn eigenlijk de enige echte upgrades die je kan doen.

Technisch gezien is het bij een aantal laptops mogelijk om de graphics te upgraden. Game laptops hebben vaak een graphics card die niet vast gesoldeerd zit. Maar er is geen standaard aansluiting zoals VGA of PCI-x. De afmeting en layout van je nieuwe kaart moet identiek zijn aan de oude. De kans dat je zoiets vindt is bijzonder klein.
Moederbordupgrades zijn zo goed als uitgesloten, maar alle andere zaken zijn in de regel te doen:

- CPU. Alleen interessant als je de absolute low-end hebt uit een reeks. Heb bijv in een Compaq Deskpro geupgrade van Celeron Mobile (single core) naar Core Duo op anderhalf keer de kloksnelheid. Dat loonde en kostte me welgeteld EUR 15 (ouder model). Let op socket type, Intel heeft bijv 3 incompatible sockets met zelfde pincount (479) uitgebracht :o Let ook op TDP - soms kun je fysiek een zwaarder CPU plaatsen dan je kunt koelen. Goede richtlijn is wat de fabrikant maximaal in zelfde laptop verkocht heeft.
- RAM. Doorgaans worden laptops met (te) weinig RAM geleverd. Zeker bij oudere laptops is maxen van geheugen betaalbaar en een aanrader om thrashing te voorkomen.
- HDD. Bijna altijd in 2.5" form factor te vervangen. SATA is allemaal uitwisselbaar, PATA destijds ook maar is tegenwoordig zo goed.
- GPU. MXM-standaarden. Let op juiste versie en op aanwezigheid van koeling voor de TDP ervan.
- Optische drives: valt juist vaak tegen, komt nogal voor dat fabrikant eigen type gebruikt. Dat gezegd- wat valt er anno 2012 te upgraden aan zo'n drive? Er is geen software die op zwaardere discs dan DVD geleverd wordt.
- Overige meuk: USB. Bedenk dat mPCIe ook USB herbergt, dus dat je veel USB devices intern kunt plaatsen. Zo ga ik binnenkort m'n netbookje voorzien van UMTS met een intern gehackte USB dongle ;)

[ Voor 35% gewijzigd door dion_b op 02-04-2012 16:55 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

exorbitex schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:45:
Ja en ik krijg het idee dat moederborden zo niet standaard zijn om jou het idee te geven dat je een nieuwe moet kopen iedere keer. Misschien is het tijd voor een paradigmaverandering onder de tweakers? Ik vind het eigenlijk raar dat de antwoorden zo hetzelfde zijn voor een groep mensen die m.i. niet raar zouden moeten opkijken van eigen mods/tweaks etc?
Je versterkt je argumentatie niet als je zelf met een drogreden komt, namelijk dat "echte" tweakers het automagisch met je eens moeten zijn, en daarmee mensen die dat niet zijn geen echte tweakers zijn. Dat is de "no true Scotsman". Laat uberhaupt de drogredenen en andere verwijzingen naar wetenschapsfilosofie maar achterwege hier :) .

Een laptop heeft een ander doel dan een desktop. Je ziet nu bijvoorbeeld de tablets steeds meer opkomen, en juist de snelle technologische veranderingen en het moeten kunnen propppen van hardware in een zeer beperkte ruimte, maken dat de parallel naar de desktop niet zo makkelijk te maken is. Je kunt natuurlijk ook een auto elke zes jaar voorzien van een nieuw binnenwerk ipv een nieuwe te nemen, maar dat is economisch gewoon minder gunstig, en je zit ook daar met passen en meten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Ik zie een gat in de markt. Begin je eigen handel in gestandaardiseerde laptop onderdelen en laat vooral andere merken ook jouw standaarden rustig gebruiken. Voordat IBM de PC bedacht was de desktop computer net zo slecht upgradebaar als de laptops van nu. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

dion_b schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:54:
- Optische drives: valt juist vaak tegen, komt nogal voor dat fabrikant eigen type gebruikt. Dat gezegd- wat valt er anno 2012 te upgraden aan zo'n drive? Er is geen software die op zwaardere discs dan DVD geleverd wordt.
Ik dacht dat de SATA-opticals wel aardig gestandaardiseerd waren, tenminste, de opticals van de Acer en Asus laptops die hier staan zijn gewoon inwisselbaar, alhoewel je de bevestiging even over moet schroeven. Een bluray-speler zou ik nog wel zien zitten, aangezien voor ons de laptop toch echt multimediaal gebruikt wordt (games, muziek, films).

Wifi/bluetooth kaartjes zijn ook wel te upgraden. Ik heb op dit moment een dual-band kaartje in bestelling staan, omdat deze de 5GHz niet ondersteund :P

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exorbitex
Fiber schreef op maandag 02 april 2012 @ 17:14:
Ik zie een gat in de markt. Begin je eigen handel in gestandaardiseerde laptop onderdelen en laat vooral andere merken ook jouw standaarden rustig gebruiken. Voordat IBM de PC bedacht was de desktop computer net zo slecht upgradebaar als de laptops van nu. :)
Nou dat zou een goeie zijn, ik zie mezelf ook wel op het niveau van IBM ;)
Misschien ook eens informeren in de richting van de kleine computerbouwers zoals BTO en Xnotebooks

Een "gewone" full-size laptop heeft ook al een tijdlang dezelfde formfactor toch? Een thinkpad T-series ziet er bijvoorbeeld ook al een tijdje hetzelfde uit.
dion_b schreef op maandag 02 april 2012 @ 15:34:
Maar goed, je hebt dit in Processors, Moederborden & Geheugen geopend. Ik verplaats het naar Complete Systemen & Laptops omdat het - zoals je zelf al aangeeft - over een totale upgrade gaat. Bovendien verander ik de titel even om het wat abstracter te maken: "totale laptop upgrade" -> "upgrademogelijkheden laptops"
Bedankt nog hiervoor!

[ Voor 20% gewijzigd door exorbitex op 02-04-2012 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

exorbitex schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:32:
[...]

Nou dat zou een goeie zijn, ik zie mezelf ook wel op het niveau van IBM ;)
Misschien ook eens informeren in de richting van de kleine computerbouwers zoals BTO en Xnotebooks
Dat zijn geen computerbouwers, maar resellers. De personen die bij clevo dealers werken hebben nul komma nulinvloed (buiten het normale 'bij het volgende model willen wij graag...") op hoe de laptop eruit komt te zien. Jij moet bij clevo aankloppen al wil je wat bereiken.

En de boel is, voor het grootste gedeelte, al standaard bij clevo. De 15" bevat hetzelfde moederbord als de 17", met dezelfde koeling. Alleen meer harde schijven en speakers. Op het eerste gezicht, leuk. Maar de uitvoering is minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:07
Je idee is erg leuk. Misschien is het niet handig of teveel werk om een laptop uit elkaar te halen en te upgraden, maar alleen de funfactor kan al genoeg zijn. Als je de tijd ervoor hebt kan je lekker gaan knutselen. Op youtube zijn filmpjes te vinden waar ze laptops helemaal uit elkaar halen. Een handige tweaker kan er vast wel andere hardware erin zetten en werkend krijgen.

Mijn eerste ingeving zijn de BTO/Clevo laptops. Volgens mij zit daar de meest standaard hardware in van alle laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Natuurlijk, als je een beetje handig bent met de soldeerbout, dremel, electronica en schroevendraaiers kan er een heleboel natuurlijk. Voordeel is ook natuurlijk dat alles steeds kleiner wordt, dus modern spul past fysiek gezien steeds makkelijker in oude laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exorbitex
@Darkstone: Dat idee kreeg ik ook al een beetje dat Clevo ook standaard producten afleverde. BTO=afgebouwde barebook dus.

Ok, mijn conclusie zover: het is mogelijk op het moederbord na. Lekker positief toch?

Er vindt meer en meer standaardisatie plaats om de kosten te drukken lees ik bij Tom's, met mensen die hetzelfde spul roken als ik ;) De DIY laptop. Ik kwam daar de Mini-ITX Design Guide van Intel tegen. Dat komt in de buurt vanuit, een beetje, de desktop kant.

Wel raar om te realiseren dat Intel de formfactor(industrie standaard) van ultrabooks en thin mini-itx zo voorschrijft. Niet gek, als je kijkt naar de concurrentie maar toch wel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 23:35
exorbitex schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 23:39:
@Darkstone: Dat idee kreeg ik ook al een beetje dat Clevo ook standaard producten afleverde. BTO=afgebouwde barebook dus.

Ok, mijn conclusie zover: het is mogelijk op het moederbord na. Lekker positief toch?

Er vindt meer en meer standaardisatie plaats om de kosten te drukken lees ik bij Tom's, met mensen die hetzelfde spul roken als ik ;) De DIY laptop. Ik kwam daar de Mini-ITX Design Guide van Intel tegen. Dat komt in de buurt vanuit, een beetje, de desktop kant.

Wel raar om te realiseren dat Intel de formfactor(industrie standaard) van ultrabooks en thin mini-itx zo voorschrijft. Niet gek, als je kijkt naar de concurrentie maar toch wel raar.
Zoals dus eerder aangegeven, kan het scherm vervangen worden (mits deze past), mogelijk de videokaart, geheugen, cpu (mits koeling dit aankan) en wat losse delen zoals hdd en dvd en wifi. Ik denk dat het probleem van een standaard voor laptop moederborden de inefficientere gebruik van ruimte is. Bij een desktop maakt het niet uit dat de kast 3 cm hoger is dan nodig wegens mogelijke insteekkaart, maar een laptop van 1 cm hoger is wel meteen te merken cq. niet wenselijk. Zo is bijvoorbeeld de eee-pc van asus (gebaseerd op de atom) kleiner dan alleen een los mini-itx bordje met een atom.
Pagina: 1