fans draaien kort na uittrekken stroomkabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 22:43
Beste Tweakers,

mijn computer (die niet meer opstart) heeft volgende symptomen:

1) bij het inpluggen van de stroomkabel piept de voeding.
2) bij het uitpluggen van de stroomkabel roteren alle fans een fractie van een seconde.

Zou dit duiden op een overbelaste voeding of op een kortsluiting ergens?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan beiden zijn, test het eens buiten de kast op een houten ondergrond, dan is kortsluiting uitgesloten. Daarnaast kan het ook zijn dat de voeding aan het eind van zijn latijn is, maar aangezien je geen leeftijd of specs vermeld, blijft dat alleen maar gissen (en gissen is missen ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Kan een kapotte voeding zijn, of kortsluiting (danwel in de voeding, danwel in enig ander onderdeel).

Ik zou als eerste de voeding testen. Koppel alle onderdelen los van de voeding, op ééntje na en schakel de voeding in (zie de OH FAQ voor instructies hoe handmatig een voeding in te schakelen).
Werkt de voeding niet? Test nogmaals met een ander onderdeel. Nog steeds niets? Waarschijnlijk is de voeding overleden.
Schakelt de voeding wel in (en kloppen de voltages)? Test dan één voor één elk onderdeel. Doet de voeding het niet in combinatie met een specifiek onderdeel? Waarschijnlijk is dat onderdeel overleden.

Alternatief testscenario: hang een voeding waarvan je weet dat die werkt in je systeem in plaats van de huidige voeding. Lost dat het probleem op, dan was de oude voeding kaduuk.

P.S. de piep uit de voeding kan allerlei oorzaken hebben en hoeft niet te betekenen dat er iets mis is met de voeding (het is alleen wel een irritant geluid soms). Ik heb een voeding gehad die ook piepte zodra je de stroomkabel inplugde en verder perfect werkte. Het piepen hield op zodra je de pc inschakelde en bleef ook na het uitzetten van de pc achterwege. Pas na de voeding spanningsloos te maken en weer in te prikken kwam het terug.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk dat de TS ook nog even reageert in zijn eigen topic. Wel hier komen maar geen reactie geven is niet erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 23:50:
Het kan beiden zijn, test het eens buiten de kast op een houten ondergrond, dan is kortsluiting uitgesloten.
Op een houten ondergrond maakt het geen enkel verschil.
Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 23:50:Daarnaast kan het ook zijn dat de voeding aan het eind van zijn latijn is, maar aangezien je geen leeftijd of specs vermeld, blijft dat alleen maar gissen (en gissen is missen ;) ).
De voeding is inderdaad al een zes à zevental jaar oud, het merk ben ik nu vergeten noteren.
real[B]art schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 23:50:
Ik zou als eerste de voeding testen. Koppel alle onderdelen los van de voeding, op ééntje na en schakel de voeding in.
Ik heb de pc enkel eens met de processor proberen opstarten, en ongeveer 1 op 10 keer slaan de fans (zowel van de voeding als de processor) nu aan bij het indrukken van de powerknop.

Ik heb volgende bevindingen gedaan:

- Hoe minder onderdelen, hoe meer kans de computer opstart
- Als de onderdelen nog warm zijn, is de kans op opstarten veel groter, en kan ik zelfs de computer volledig normaal opstarten.
Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:42:
Leuk dat de TS ook nog even reageert in zijn eigen topic. Wel hier komen maar geen reactie geven is niet erg netjes.
Mijn excuses voor mijn late (?) reactie, maar de computer staat niet bij mij thuis, dus als ik iets wil uittesten, heb ik daar even tijd voor nodig. In elk geval wel bedankt voor je reactie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Excuses aanvaard. ;)
Tja, dan blijft er eigenlijk weinig anders over dan een nieuwe voeding aan te schaffen. Dan lijkt het probleem wel opgelost te zijn, aangezien die sterker zal zijn dan je oude voeding. Probeer er eens 1 te lenen van een vriend/kennis of familielid, zodat je het zeker weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:10

heuveltje

KoelkastFilosoof

Noot, dat de fans even draaien wil eigenlijk niet zo gek veel zeggen.
Dat doen ze eigenlijk altijd even bij de meeste pc's.
Dat hij niet verder wil starten kan dus net zo goed aan het mobo liggen, en zelfs de cpu en het ram zijn niet automatisch uitgesloten, ik zou dus niet zo klakkeloos een nieuwe voeding kopen.

Zie ook : Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heuveltje schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:43:
Noot, dat de fans even draaien wil eigenlijk niet zo gek veel zeggen.
Dat doen ze eigenlijk altijd even bij de meeste pc's.
Dat hij niet verder wil starten kan dus net zo goed aan het mobo liggen, en zelfs de cpu en het ram zijn niet automatisch uitgesloten, ik zou dus niet zo klakkeloos een nieuwe voeding kopen.

Zie ook : Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Daarom zei ik later ook dat TS kon proberen er 1 te lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

andere voeding proberen,ik heb hjetzelfde gehad met mijn pc,toen was de voeding stuk.Grote kans dat dit bij jou hetzlefde probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
Ik ga op zoek naar een vervangvoeding om dit eens te proberen. I'll keep you updated ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
Nieuwe voeding heeft het probleem verholpen ;)
Pagina: 1