W7 hinderlijke artifacts

Pagina: 1
Acties:

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-02 10:19
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/25zqxwm.jpg

Ik heb al tijden dit probleem. Allemaal blokjes bij het inlogscherm van Windows 7. De blokjes verschijnen ook als ik een fullscreen 3d applicatie draai (bijv ut2k4), de blokjes verschijnen dan in mijn tweede monitor (ik draai dualscreen). Het ligt overigens niet aan de tweede monitor want het probleem had ik daarvoor ook al. Hetzelfde probleem had ik ook bij het inlogscherm van windows Vista (zelfde pc, zelfde hardware). Zodra ik het windows 7 basic thema selecteer bijven de blokjes permanent in het beeld staan en zorgen ervoor dat mijn pc onbruikbaar is. De pc is niet de snelste meer dus het zou nogal handig zijn om het aero gebeuren uit te kunnen schakelen maar dit kan nu dus niet.

specs:
cpu: core2duo E6420
mobo: asrock 4coredual vsta 2
graka: nvidia 7800GS (agp)
mem: 2Gb (DDR2 667)
voeding: zalman 400w
HD: WD caviar green 500gb (sata)
geluidskaart: creative x-fi xtreme gamer
verder zit er een cdbrander, floppydrive en sitecom usb2 kaartje in.
koeling en temps zijn in orde.

Gek genoeg heb ik al eerder een soortgelijk probleem gehad met dezelfde pc, al zat er toen deels andere hardware in. Het is van origine een appie heijn medion PC die ik in stappen heb geupgrade, het enige wat er nu nog in zit van toen is de 400w zalman voeding.
Ik kreeg toen ook een hoop artifacts maar dan in games zelf en dacht dat dit aan de graka lag omdat het probleem bijna opgelost was met een custom driver van guru3d. Ook met custom driver kon die kaart (leadtek 6800le) sommige effecten niet renderen zoals de watereffecten in farcry.

Iemand suggesties om dit op te lossen?

-edit
ik las ergens iets over memtest, heb 2 passes gehad maar geen errors.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 09:17
leecher schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 18:47:
Het is van origine een appie heijn medion PC die ik in stappen heb geupgrade, het enige wat er nu nog in zit van toen is de 400w zalman voeding.
Een appie heijn medion? Issie niet van de Aldi?
Kan het niet gewoon zijn dat de voeding niet genoeg power heeft om je grafische kaart van genoeg stroom te voorzien? Waarom denk je trouwens dat het een software probleem is? Ik zou toch eerder denken aan een hardware probleem. De voeding of de grafische kaart.

Desktop | Server | Laptop

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zeer waarschijnlijk is de videokaart kapot. Probeer even een andere kaart en je weet het.

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:57
Als alleen de GPU/videokaart het probleem zou veroorzaken dan zou de rest van het systeem het nog moeten doen.

Reageert bijvoorbeeld je toetsenbord of muis nog, reageert Win7 nog op in en uitpluggende usb sticks.

M.a.w. zit deze ruis alleen op je videokaart/uitgang of overal op je moederbord.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• leecher
Rupie schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 22:49:
[...]

Een appie heijn medion? Issie niet van de Aldi?
Kan het niet gewoon zijn dat de voeding niet genoeg power heeft om je grafische kaart van genoeg stroom te voorzien? Waarom denk je trouwens dat het een software probleem is? Ik zou toch eerder denken aan een hardware probleem. De voeding of de grafische kaart.
Ja het is een medion pc van appie heijn, was een aantal jaren geleden een hele mooie aanbieding. Pentium 4, 120gb hardeschijf en GF ti4200, was best nog een aardig bakkie voor een hele scherpe prijs destijds :P
Ik zat in de eerste instantie te denken aan een software probleem omdat alles verder goed werkt, in windows XP had ik nergens last van en ook omdat ik doen wat artifacts in games had met die 6800le en dit op kon lossen met wat aanpassingen in software. Is natuurlijk geen garantie dat het nu ook met software op te lossen is.

Het gekke is dus dat die 6800le het ook nooit 100% gedaan heeft, het idee van een defecte voeding (die zat dus ook toen in het systeem) kriebelde ook in mijn achterhoofd. Maar ja dat zegt ook niks want dat moederbord van die appie heijn computer was ook nooit echt te vertrouwen. Heb er nooit iets geks aan kunnen ontdekken (misschien dan dat gedoe met artifacts en weigeren sommige effecten te weergeven maar ik weet niet of dat aan het mobo lag) maar later doken er op een aantal fora fotos op van verschillende mensen die een hoop bolle elcos hadden.
PilatuS schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 22:53:
Zeer waarschijnlijk is de videokaart kapot. Probeer even een andere kaart en je weet het.
Ga ik zometeen eens even doen.
Kalief schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 23:01:
Als alleen de GPU/videokaart het probleem zou veroorzaken dan zou de rest van het systeem het nog moeten doen.

Reageert bijvoorbeeld je toetsenbord of muis nog, reageert Win7 nog op in en uitpluggende usb sticks.

M.a.w. zit deze ruis alleen op je videokaart/uitgang of overal op je moederbord.
Voor zover ik weet werkt alle andere hardware dus prima. USB sticks etc doen het gewoon, niks aan het handje.

-edit
andere videokaart geprobeerd, helaas geen verschil. Zal er nu even een andere voeding aan hangen misschien dat er nog wat gebeurd.

-editedit
ook de voeding is het niet, iemand nog meer suggesties?

[ Voor 4% gewijzigd door leecher op 31-03-2012 18:27 ]

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:27

TheVMaster

Moderator WOS
Hmm....lijkt me geen 'Windows' issue, ik gooi hem even naar de Harde Waren

Verwijderd

Wat doet veilige modes en heb je de mogelijkheid om een PCI VGA kaart te testen?

• leecher
Veilige modus doet het in principe prima (heb net gekeken) want het gaat pas fout als er een driver wordt geladen denk ik. Als ik windows bijvoorbeeld installeer gaat het prima totdat het scherm een keer flikkert en de resolutie veranderd (van 640*480 of wat het ook is naar beeldscherm native resolutie), nadat dat gebeurd is zijn de blokjes in beeld en wordt de installatie lastig (niet geheel onmogelijk gelukkig). In veilige modus heb ik dus zo'n lage resolutie en geen problemen. Ik denk daarom toch dat het een software probleem is aangezien alles eigenlijk werkt, pas als er iets gebeurd met software gaat het fout (zoals het inschakelen van het windows basic thema).

Ik zal nog eens kijken of iemand in de buurt een pcie vga kaartje heeft liggen. Het moederbord heeft namelijk een AGP en een pcie slot, ooit gekocht met het oog op updaten in de toekomst. Misschien dat een pcie graka geen problemen geeft.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

leecher schreef op zondag 01 april 2012 @ 11:43:
Veilige modus doet het in principe prima (heb net gekeken) want het gaat pas fout als er een driver wordt geladen denk ik. Als ik windows bijvoorbeeld installeer gaat het prima totdat het scherm een keer flikkert en de resolutie veranderd (van 640*480 of wat het ook is naar beeldscherm native resolutie), nadat dat gebeurd is zijn de blokjes in beeld en wordt de installatie lastig (niet geheel onmogelijk gelukkig). In veilige modus heb ik dus zo'n lage resolutie en geen problemen. Ik denk daarom toch dat het een software probleem is aangezien alles eigenlijk werkt, pas als er iets gebeurd met software gaat het fout (zoals het inschakelen van het windows basic thema).
Dit doet mij juist vermoeden dat het een hardware probleem is. Je zal niet de eerste zijn waar de videokaart best lijkt te functioneren zolang die puur beeldjes weergeeft (wat het geval is voordat drivers geladen worden), maar als de hardware daadwerkelijk gebruikt gaat worden er de brui aan geeft. Het kan namelijk best dat het VRAM stuk is, maar dat er nog genoeg van werkt om slechts als buffer voor lage resoluties te dienen (of net zo goed iets anders. Ik had zelf eens een videokaart waarop een condensator geploft was, maar alles liep nog goed totdat er hardwareversnelling voor video of 3d nodig was).

[ Voor 6% gewijzigd door dcm360 op 01-04-2012 11:55 ]

• leecher
aha dat is duidelijk, alleen ligt het dus niet aan de videokaart. Is eenzelfde scenario mogelijk als het mobo niet goed meer is?

• frickY
  • Laatst online: 08:44
Als het je videokaart niet is, dan wordt mogelijk de southbridge te heet :?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Is het probleem ook zichtbaar op een screenshot?

• leecher
heb het gecontroleerd, de blokjes zijn niet zichtbaar op screenshots en de southbridge wordt vrij heet, je kan hem nog net aan blijven raken zonder je vingers te verbranden, hoe heet mag zo'n chip worden voordat ie gaat falen?

[ Voor 44% gewijzigd door leecher op 06-04-2012 15:27 ]

• VIPER2001
  • Laatst online: 25-01 17:56

VIPER2001

[GOT]The Source

mobo: asrock 4coredual vsta 2

Ik had hetzelfde probleem met windows 7 is een bug of zoiets

http://www.asrock.com/support/qa/TSDQA-59.pdf

http://www.sevenforums.co...corruption-problem-6.html

[ Voor 23% gewijzigd door VIPER2001 op 20-06-2012 19:19 ]

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik raad jullie beide aan om dit topic even te lezen:
Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

Ook de 7000 serie van Nvidia heeft dit probleem, alleen komt het minder vaak voor omdat het temperatuur verschil tussen idle en load minder groot is.

Dus misschien dat dit het probleem is :p.
Pagina: 1