Moeilijkheid van het inpassen van een functie in het Business Intelligence vakgebied in de hoofdcategorieen
Hieronder geef ik mijn gedachtes weer over het onderwerp van deze forum draad. Zelf ben ik actief in de business intelligence waar ik me voornamelijk bezig hou met de bouw van datewarehouses. Vaak merk ik met enquêtes of andere zaken waarin een opdeling is gemaakt naar IT functies, dat ik moeilijk is om een categorie te vinden waarbinnen mijn functie goed past. Ik denk dat dit te maken heeft met de aard van BI vakgebied en dat dit zowel functioneel als technisch is. Daarnaast denk ik dat er veel onbekendheid is over de functies binnen het BI vakgebied. Ik hoop met deze post indeling van de salaris compas scherper te krijgen en BI functies daarin goed in te passen.
Definitie Developer en Consultant scherper krijgen
De hoofdindeling development en consultant zijn container begrippen, waar verschillende mensen een verschillend beeld bij hebben. Ik stel voor om deze begrippen scherper te definiëren zodat we hier een gelijk beeld over hebben.
Developer
Zelf zou ik een developer willen omschrijven als iemand die ontwerpt en bouwt in zowel 3e (bijv. c++, Java, .NET en webtechnologie, PL/SQL) of 4e (bijv. SQL) generatie talen.
Consultant
Een consultant in zijn pure vorm zie ik als iemand die adviseert. Een consultant kan naast zijn advies functie ook een developer zijn. Het is dan een programmeur die tevens die klant adviseert en help met het opstellen van het functioneel ontwerp en business requirements. Als we de consultant wat breder trekken dan alleen advies en zeggen dat een consultant zich vanuit zijn technische kennis voornamelijk bezighoud met de functionele kant van de realisatie van een oplossing.
Keuze hoofdcategorie Business Intelligence (BI) functie
Business Intelligence (BI) is vakgebied laat zich niet opdelen in een technische of functionele kant. Beide kanten zijn zeer nauw met elkaar verbonden. Daarom is het moeilijk om voor een functie in business intelligence (BI) en datewarehousing een keus te maken uit de hoofdcategorieën consultant en developer, eigenlijk valt het tussen beide in.
Binnen BI functie voer je meestal meerdere rollen uit, dit kan een of meer van de volgende functie zijn: architect, functioneel analist/analist, technisch ontwerper/analist, bouwer, tester, applicatie beheerder, database beheerder. Je zou dan kunnen zeggen dat als je de salaris compas invult dat je dan de rol/functie kiest die het grootste deel van de tijd uitvoert of die je het belangrijkst vind.
Certificering
Certificering wordt niet tot nauwelijks toegepast in het BI vakgebied. Ooit heb ik me er eens in verdiept en kwam toen uit bij CBIP(
http://tdwi.org/cbip ). In advertenties voor werk wordt er tenminste nooit naar gevraagd of je dit hebt.
Van Oracle database beheer weet ik dat er wel veel certificaten zijn, maar deze zijn voor BI op Oracle niet relevant. De Oracle certificaten gelden alleen voor een versie, dus als je je certificaat niet meer upgrade met de database dan heb je er niet zoveel meer aan. Voor Oracle DBA funties wordt er meestal wel gevraagd naar deze certificate bij een nieuwe baan. Kijk hier voor een overzicht van de Oracle database certificaten:
http://education.oracle.c...57&get_params=pillar_id:4
Van Cognos weet ik dat er ook certificaten zijn, details heb ik niet. Deze zijn wel heel relevant, omdat Cognos hele specifieke tools heeft die alleen in het BI vakgebied gebruikt worden voor rapportage en analyse.
Input
Hieronder heb ik de verschillende rollen binnen BI zoveel mogelijk in de sub categorieën proberen te passen die er zijn. Verder heb ik nog zoveel mogelijk skills bedacht die daarbij zouden kunnen horen.
[Hoofdgroep onbekend]
[Architect]
[Data Warehouse Architectuur]
De functie van architect kan ik niet echt indelen in een van de hoofdcategorieën. Het is geen IT management, maar consultancy vind ik ook niet passen. Het is wel een stukje functioneel een advies, maar ook weer meer conceptueel, standaarden en het gaat over ketens. Hebben jullie daar een goed idee voor?
[Beheer]
[Databasebeheer]
[Database administrator(DBA)]
[Oracle Database|database tuning|security|Oracle Enterprise Manager|Real Application Cluster (RAC)]
[OCA, OCP, OCM|||]
[Developement]
[Datawarehouse ontwikkelaar]
[Business Intelligence|Data Warehousing|SQL|ETL|Oracle Database|PL/SQL|Data modelleren|Oracle Warehouse Builder|Dimensioneel modelleren|Data integratie|Database ontwerp|Data Marts|Ster schema|Terradata|Informatica|SQL Server|Powercenter|Netezza|OBIEE|Data kwaliteit|master data management|versie beheer|Technisch ontwerp|reguliere expressies|OMB+|Toad]
[]
[Consultant]
[Business intelligence ontwikkelaar]
[Cognos|Qlickview|Discoverer|Business Objects|Functioneel ontwerp|informatie analyse]
[]
[Beheer]
[Applicatie beheerder]
[ASL|Change management]
[]