Duurdere/betere rear speakers zinvol?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 17:12
Aloha!

Ik ben aan het rondkijken voor een nieuw setje rear speakers voor mijn HT. Omdat ik de fronts (BX5) en center heb uit de BX serie van Monitor Audio (en omdat deze set in walnoot erg goed staat in ons interieur), zit ik te kijken naar surround speakers uit dezelfde serie.

Nu is daar de BXFX. Een echte surround speaker, specifiek voor dat doel. Maar deze moet je aan de muur hangen, en dat zien we niet zo zitten. Dus liever een boekenplank model dat we een beetje in de hoekjes van de kamer kunnen zetten.

Dan blijven de BX1 en BX2 over. De BX2 is duidelijk de betere speaker; meer laag en breder middenbereik tov de BX1. Maar heeft dit echt toegevoegde waarde bij surround speakers? Ik was/ben altijd in de veronderstelling geweest dat de surround effecten voornamelijk hoge tot hoog/mid tonen zijn, dus heeft een betere speaker in het algemeen dan veel zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:23

DjVe

Hatsaflats!

Maar heeft dit echt toegevoegde waarde bij surround speakers? Ik was/ben altijd in de veronderstelling geweest dat de surround effecten voornamelijk hoge tot hoog/mid tonen zijn, dus heeft een betere speaker in het algemeen dan veel zin?
Ik ben een tijdje terug pas begonnen met rear speakers en inderdaad, effecten zijn voornamelijk midden en hoge tonen. Ik ben zelf voor kleine satelliet speakers gegaan en ben daar zeer tevreden over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Beempje schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 08:37:
Ik was/ben altijd in de veronderstelling geweest dat de surround effecten voornamelijk hoge tot hoog/mid tonen zijn, dus heeft een betere speaker in het algemeen dan veel zin?
Ik heb voor en achter dezelfde grote speakers staan, juist omdat ik geen verschil wou hebben/horen. Maar met films valt het inderdaad behoorlijk tegen: als er al surround in zit, zijn het de momenten dat het me opvalt: "hey ik hoor nu wat achter me". Films zijn helaas gemaakt voor kleine speakertjes achter, om die reden zou ik niet nogmaals grote achterspeakers nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan doe je toch echt iets verkeerd. Speel eens met de volumeniveau's van je reciever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 09:07:
Dan doe je toch echt iets verkeerd. Speel eens met de volumeniveau's van je reciever.
Die staan goed :) Vanuit mijn zit-positie hoor ik alle speakers even luid in de hiervoor bedoelde test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

RemcoDelft schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 09:00:
[...]

Ik heb voor en achter dezelfde grote speakers staan, juist omdat ik geen verschil wou hebben/horen. Maar met films valt het inderdaad behoorlijk tegen: als er al surround in zit, zijn het de momenten dat het me opvalt: "hey ik hoor nu wat achter me". Films zijn helaas gemaakt voor kleine speakertjes achter, om die reden zou ik niet nogmaals grote achterspeakers nemen.
In films wordt naast de laagweergave ook veel met LFE gewerkt. Hoewel je sub normaal echt de onderkant van de laagweergave aanpakt, wil hij door LFE nog wel eens doorschieten naar het midden om bepaalde effecten lekker aan te dikken. Uit je center en front speakers komt redelijk wat midden/laag, omdat daar ook dialogen uit komen en die klinken anders nergens naar. Je rears zijn alleen voor effecten en omgevingsgeluiden en daar heb je niet echt een laagweergave voor nodig. Eigenlijk moet je je rears niet eens "horen" tot je ze uit zet (en je iets mist), dan staan ze goed :)

Ik heb het zo gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://img819.imageshack.us/img819/6350/imag0136ez.jpg

Netjes uit het zicht, maar klinkt echt super. Daarnaast hebben ze in totaal nog geen 70 euro gekost met z'n tweeën ;)

[ Voor 7% gewijzigd door DjVe op 30-03-2012 09:38 . Reden: te groot plaatje ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 15:40

Mystikal

It never hurts to help!

Welk merk/type is dat?

Ik zoek ook nog een oplossing voor mijn aan te leggen bioscoop in de kelder.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Mystikal schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 09:43:
Welk merk/type is dat?

Ik zoek ook nog een oplossing voor mijn aan te leggen bioscoop in de kelder.
Speakers zijn van Sony (komen uit de duurste 8xx Pascal serie). Komen regelmatig op marktplaats voorbij. De 815 en 835 zijn beide erg goed! Geheel van magnesium opgebouwd een goede componenten intern.

Vervolgens een stel Vogel 120 staanders gebruikt en in de achterkant van de het originele voetje (van de speakers) een gaatje geboord, zodat ze rechtop de staander kunnen :)

Edit: Al die Sony speakers met witte conussen moet je niet hebben. Alleen de modellen met grijze conussen en losse ED tweeter klinken goed. Die andere modellen 705 etc, moet je vanaf blijven.

[ Voor 12% gewijzigd door DjVe op 30-03-2012 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 09:17:
[...]

Die staan goed :) Vanuit mijn zit-positie hoor ik alle speakers even luid in de hiervoor bedoelde test.
Die test met een microfoontje bedoel je? zo ja, daar komt maar weinig goeds van over het algemeen. Probeer het eens gewoon door zelf te luisteren en de niveau's aan te passen. Ik heb hier zelf ook zo'n audessey apparaat staan maar zodra ik die de boel laat uitmaken klopt er echt geen reet meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painore
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-12-2020
DjVe schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 09:49:
[...]

Speakers zijn van Sony (komen uit de duurste 8xx Pascal serie). Komen regelmatig op marktplaats voorbij. De 815 en 835 zijn beide erg goed! Geheel van magnesium opgebouwd een goede componenten intern.

Vervolgens een stel Vogel 120 staanders gebruikt en in de achterkant van de het originele voetje (van de speakers) een gaatje geboord, zodat ze rechtop de staander kunnen :)

Edit: Al die Sony speakers met witte conussen moet je niet hebben. Alleen de modellen met grijze conussen en losse ED tweeter klinken goed. Die andere modellen 705 etc, moet je vanaf blijven.
Kan me niet voorstellen dat het puur magnesium is, mocht het wel zo zijn moet je er eens een brander bij houden :D Zet wel even een zonnebril op :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Painore schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 10:42:
[...]

Kan me niet voorstellen dat het puur magnesium is, mocht het wel zo zijn moet je er eens een brander bij houden :D Zet wel even een zonnebril op :9
Zal wel geen 100% magnesium zijn, maar een legering. Volgens mij begint het ook alleen maar te fikken als je veel warmte op een kleine massa richt. En nee dat ga ik niet proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 15:40

Mystikal

It never hurts to help!

DjVe schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 09:49:
[...]

Ik zal het eens in de gaten houden. Bioscoop kelder staat pas gepland voor kwartaal 3 of 4..

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painore
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-12-2020
DjVe schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 10:48:
[...]

Zal wel geen 100% magnesium zijn, maar een legering. Volgens mij begint het ook alleen maar te fikken als je veel warmte op een kleine massa richt. En nee dat ga ik niet proberen ;)
Groot volume/oppervlak is ook geen probleem, heb je alleen nog meer energie (warmte) nodig! maar met een simpele aansteker gaat het inderdaad niet lukken.

Excuses voor mijn off-topic gelul O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 09:52:
[...]

Die test met een microfoontje bedoel je? zo ja, daar komt maar weinig goeds van over het algemeen. Probeer het eens gewoon door zelf te luisteren en de niveau's aan te passen. Ik heb hier zelf ook zo'n audessey apparaat staan maar zodra ik die de boel laat uitmaken klopt er echt geen reet meer van.
Geen microfoontje, zelf luisteren inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:35

FeaR

In GoT we trust

RemcoDelft schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 09:00:
[...]
Met muziek op Multi Channel Stereo is het nog wel grappig om overal dezelfde speakers te hebben, maar met films is het echt te verwaarlozen inderdaad. Ikzelf ga ook voor vloerstaanders als rear, maar wel van een type lager dan ik als front heb staan. Reden is overigens niet dat de boekenplankmodellen niet zouden voldoen, maar het is meer een prijskwestie. De monitor met stand is haast net zo duur als een vloerstaander. Als het verschil niet zo groot had geweest had ik ook voor een simpele speaker gegaan, want voor surroundeffecten maakt het allemaal zo veel niet uit.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:42

Daniel36

vernieuwde formule

Zelf luisteren en dan evt. speakers harder zetten naar eigen smaak. Bijvoorbeeld de achterspeakers omdat je te weinig van achter hoort.
Had ik ook zo gedaan en dan vaak even iets aanpassen.

Heb wel laatst het met het microfoontje gedaan en dat valt me helemaal niet tegen.
Vooral ik combinatie met een surroundback speaker bevalt het mij erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:55
koop voor drie tientjes een dB meter, en met de testfunctie op de receiver is de set perfect af te stellen!
- eerst de afstand van de speaker tot de luisterpositie instellen
- vervolgens met de dB meter het volume per speaker gelijk afstemmen. Vergeet de subwoofer niet!!

Tevens heb ik ook vloerstaanders als surroundspeakers, net zoals eerder gezegd een maatje kleiner. De reden is dat filmmuziek over alle kanalen weergegeven wordt. Met goede surrounds wordt de hele kamer dan egaal met muziek gevuld. Met minispeakers, die welkom zijn voor alleen geluids-effecten, wordt er minder vulling bereikt.

[ Voor 69% gewijzigd door 107mb op 30-03-2012 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:44
Ik heb ook zuilen achter, maar dan een paar maatjes minder. Ze zouden nu opzich een upgrade mogen hebben omdat m'n luisterruimte aardig groter is geworden, maarja, dit voldoet in principe ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 17:12
Dank voor de reacties!

Dus mijn vermoeden was juist en dus zouden de BX1's prima moeten volstaan. Dan ga ik alleen nog even nadenken of ik dusdanig veel muziek luister dat een iets betere speaker (de BX2) misschien toch iets toevoegt.... anders worden het gewoon de BX1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik kan beamen wat hier gezegd wordt. Ik luister wel veel in multichannel stereo naar muziek en dan merk ik wel dat ik met vloerstaanders achter toch wel een erg goed geluid heb :)
Bij mij is voor overigens Klipsch F3 en achter Klipsch F1, de rears dus ook 2 maatjes kleiner en een 2-weg ipv 2,5weg systeem. Ook ik wilde geen satelieten die ik op moest hangen - en gelukkig had ik de ruimte voor vloerstaandes :)

Wat ik je nog wel mee wil geven: Idealiter staan je rears op oorhoogte, zeker voor films. Ik wet niet ho hoog je bank is, maar als je toch voor vloerstaanders gaat, kun je natuurlijk ook zorgen dat de weergevers in de speakers zelf op oorhoogte staan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Beempje schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 13:22:
Dank voor de reacties!

Dus mijn vermoeden was juist en dus zouden de BX1's prima moeten volstaan. Dan ga ik alleen nog even nadenken of ik dusdanig veel muziek luister dat een iets betere speaker (de BX2) misschien toch iets toevoegt.... anders worden het gewoon de BX1.
Over het algemeen klinkt muziek het beste in stereo (met een eventuele aanvulling van de subwoofer). Wat 107mb zegt:
Tevens heb ik ook vloerstaanders als surroundspeakers, net zoals eerder gezegd een maatje kleiner. De reden is dat filmmuziek over alle kanalen weergegeven wordt. Met goede surrounds wordt de hele kamer dan egaal met muziek gevuld. Met minispeakers, die welkom zijn voor alleen geluids-effecten, wordt er minder vulling bereikt.
Is ook niet helemaal waar. Een goed opgenomen live concert laat de vocals uit de center komen en instrumenten en back vocals uit de front speakers. De rears moeten alleen maar de akoestiek van de ruimte en het publiek laten horen en daar heb je nagenoeg geen laag weergave voor nodig. Maar er zullen best uitzonderingen op zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:39
DjVe schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 09:34:
[...]

In films wordt naast de laagweergave ook veel met LFE gewerkt. Hoewel je sub normaal echt de onderkant van de laagweergave aanpakt, wil hij door LFE nog wel eens doorschieten naar het midden om bepaalde effecten lekker aan te dikken. Uit je center en front speakers komt redelijk wat midden/laag, omdat daar ook dialogen uit komen en die klinken anders nergens naar. Je rears zijn alleen voor effecten en omgevingsgeluiden en daar heb je niet echt een laagweergave voor nodig. Eigenlijk moet je je rears niet eens "horen" tot je ze uit zet (en je iets mist), dan staan ze goed :)

Ik heb het zo gedaan:

[afbeelding]

Netjes uit het zicht, maar klinkt echt super. Daarnaast hebben ze in totaal nog geen 70 euro gekost met z'n tweeën ;)
Ik heb het zo gedaan (reflecteerd mooi via de muur):

Afbeeldingslocatie: http://img535.imageshack.us/img535/2572/20120315121044large.jpg

En dit zijn de speakers met de witte conus...... Niks mis mee hoor. Klinken gewoon super als Back Surround en vullen mijn Mordaunt Shorts prima aan. Verschil met de 800 serie is de frequentie in de hogere regionen; de 7 serie gaat tot 40.000 Hz, de 8 serie tot 70.000 Hz (...) Ik meen ergens gelezen te hebben dat het menselijk oor niet meer kan horen dan 20.000Hz :+
Beiden zijn gemaakt van gegoten aluminium (zwaar!) En voor de liefhebbers, ik heb nog een setje van 5 te koop..... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

sonsan schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 22:58:
[...]

Ik heb het zo gedaan (reflecteerd mooi via de muur):

[afbeelding]

En dit zijn de speakers met de witte conus...... Niks mis mee hoor. Klinken gewoon super als Back Surround en vullen mijn Mordaunt Shorts prima aan. Verschil met de 800 serie is de frequentie in de hogere regionen; de 7 serie gaat tot 40.000 Hz, de 8 serie tot 70.000 Hz (...) Ik meen ergens gelezen te hebben dat het menselijk oor niet meer kan horen dan 20.000Hz :+
Beiden zijn gemaakt van gegoten aluminium (zwaar!) En voor de liefhebbers, ik heb nog een setje van 5 te koop..... >:)
Haha geinig dat jij dezelfde oplossing gebruikt hebt! De 8xx heeft inderdaad een tweeter die hoger kan, maar dat is natuurlijk maar een eigenschap, dat wil niets zeggen over de klank. Ik vind de ED tweeters wel echt stukken beter klinken dan de standaard units die ze gebruiken in de 5xx en 7xx gebruiken :9

Afbeeldingslocatie: http://img194.imageshack.us/img194/7509/imag0203gt.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img196.imageshack.us/img196/9848/imag0202u.jpg

even wat pics van de onderkant en de manier waarop ik het in elkaar geknutseld heb :)
Pagina: 1