Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iribuya
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-07 17:04
Hoi mensen,

Wilde eigenlijk op fok een topic aanmaken, maar het lukte niet te registreren, dus misschien kan ik het hier vragen. Op internet kan ik nergens een helder antwoord hierop krijgen.

Vraag 1:
Wat is het verschil tussen een investeringsbegroting en exploitatiebegroting. Het gaat met name over het feit dat je op een exploitatiebegroting geen aflossingen zet, maar doe je dit wel op een investeringsbegroting? Lijkt mij niet, maar misschien kan iemand een duidelijk antwoord geven.

Vraag 2: Juist of onjuist?
-De exploitatiebegroting is een prognose van alle ontvangsten en uitgaven in de komende periode.
-De liquiditeitsbegroting is een overzicht van inkomsten en uitgaven

Volgens het antwoordblad van vorig tentamen waren beide vragen juist, maar dan snap ik het niet meer :P Iemand uitleg geven hierover?

Groetjes Mike

PS: als dit offtopic is graag even waarschuwen en mij naar het juiste topic verwijzen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 22:10

Seraphin

Meep?

Een exploitatiebegroting is in mijn beleving niets meer dan een begroting / verwachting van je Verlies- en Winstrekening. (maar goed ik ben Engelse terminologie gewend, dus wellicht mis ik een stukje nuance / semantiek).

In mijn vergelijking klopt het in ieder geval wel dat je geen aflossingen op je exploitatiebegroting zet. Die lopen immers over je balans.

Ik zie wel een groot verschil tussen exploitatiebegroting / P&L (profit & loss... sorry ik ben écht alleen Engels gewend), en je liquiditeitsbegroting.

Je liquiditeitsplanning kijkt sec naar de echte cash flows. Dus wat heb je betaald en wat heb je op je bankrekening binnen gekregen. Je kan in een jaar een miljoen euro omzet genereren (komt dus op je P&L als inkomen), maar zolang de klant niet betaald staat je bankrekening (=liquideitsplanning) gewoon op 0.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 07:35

LauPro

Prof Mierenneuke®

Investering is eenmalig en exploitatie is terugkomende kosten.

Bijv. voor 10.000 euro een auto kopen (Investering) dan maandelijk 200 euro kosten aan verzekering en wegenbelasting, brandstof (exploitatie).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iribuya
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-07 17:04
Thx voor de info :)

Dus de exploitatiebegroting is inderdaad winst en verlies rekening. Hoe kan het dan dat de volgende stellingen allebei juist zijn? Of is er een fout gemaakt daar? Gaat het daarbij specifiek op het woordje "prognose"?
iribuya schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 16:26:

Juist of onjuist?
-De exploitatiebegroting is een prognose van alle ontvangsten en uitgaven in de komende periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:08

Herman

FP ProMod
iribuya schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 16:26:

Vraag 2: Juist of onjuist?

Volgens het antwoordblad van vorig tentamen waren beide vragen juist, maar dan snap ik het niet meer :P Iemand uitleg geven hierover?
Je gebruikt de termen bijna goed ;) De vier termen zijn: ontvangsten en uitgaven; kosten en opbrengsten.
Ontvangsten en uitgaven hebben te maken met de liquiditeit (ofwel de geldstromen) terwijl kosten en opbrengsten (boekhoudkundige winst) betrekking hebben op de exploitatie. Bijvoorbeeld: Stel je lost € 1000 af op een lening, dan heb je een uitgave van €1000 maar geen kostenpost.

Liquiditeitsbegroting kijkt enkel naar geldstromen terwijl de exploitatiebegroting kijkt of je rendabel bent. Stel je begint een bedrijf en hebt een ton geïnvesteerd, dan is je liquiditeitsbegroting een ton negatief maar je exploitatiebegroting is 0 (afgezien van transactiekosten en rente).

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic