webserver bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 929 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op dit moment een beetje aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn om een website te hosten vanuit mijn huis. Het gaat niet om een grote site, maar gewoon om een beetje te experimenteren. Ik heb nu een verbinding van download: 45mbit en een upload van 4,5mbit. Dit zegt mij op dit moment nog weinig.
Zouden jullie mij kunnen vertellen hoeveel mensen er tegelijk op mijn site zouden kunnen zitten?
Het wordt een site met waarschijnlijk een forum, en veel informatie om te lezen met foto's!

Ten tweede, is het mogelijk om een server te bouwen die niet zo ontzettend duur is, ongeveer 300 euro. waarmee ik mijn site kan hosten. En wat is de capaciteit van die server van 300 euro dan?
(de server mag ook een tweedehands server zijn)
(de server hoeft van mij niet uit echte server onderdelen te bestaan, het mag dus ook een gewone computer zijn)

Misschien ben ik wel geheel onrealistisch, maar ik wil gewoon wat meer informatie inwinnen.

Groet, Jens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 20:22:
Hallo,

Ik ben op dit moment een beetje aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn om een website te hosten vanuit mijn huis. Het gaat niet om een grote site, maar gewoon om een beetje te experimenteren. Ik heb nu een verbinding van download: 45mbit en een upload van 4,5mbit. Dit zegt mij op dit moment nog weinig.
Zouden jullie mij kunnen vertellen hoeveel mensen er tegelijk op mijn site zouden kunnen zitten?
Het wordt een site met waarschijnlijk een forum, en veel informatie om te lezen met foto's!
Op zich kun je daarmee wel een kleine website maken. Foto's zou ik dan wel optimaliseren, denk dan aan grootte en kwaliteit op 75% a 80%. Dit scheelt al gauw de helft van hoe groot de foto op disk is en daarbij hoe langer een bezoeker moet wachten tot de foto binnen is.
Ten tweede, is het mogelijk om een server te bouwen die niet zo ontzettend duur is, ongeveer 300 euro. waarmee ik mijn site kan hosten. En wat is de capaciteit van die server van 300 euro dan?
(de server mag ook een tweedehands server zijn)
(de server hoeft van mij niet uit echte server onderdelen te bestaan, het mag dus ook een gewone computer zijn)
Ik zou dan via http://tweakers.net/aanbod/latest/aanbod kijken naar een leuk kant en klaar systeem voor dat geld. Zet er vervolgens Linux op als besturingssysteem en ik denk dat je best een heel eind kan komen.

P.S. Groeten hoeft niet continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Beste Jens,

je zou natuurlijk informatie kunnen inwinnen hoeveel MB's een kleine website opslurpen per dag. Daarnaast zul je ook moeten kijken naar de hosting van zulke websites en hoeveel data jij kan opslaan op jouw server. Heb je een goed lopende website met forum en veel foto's, dan zul je daar rekening mee moeten houden.

Een server bouwen hoeft niet veel geld te kosten, misschien niet eens 2e hands. Er hoeft namelijk geen fancy videokaart in of een dure monitor. Kijk wel naar snelle harde schijven en een degelijke CPU.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizkid_niels
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-09 23:30
Om thuis te hosten is vooral je upload belangrijk. 4.5Mbit is vrij laag. Je zult daarmee niet veel gebruikers kunnen ondersteunen.

Daarnaast zullen je gebruikers over het algemeen wat meer latency hebben naar je thuisserver vanwege de routing.

Als je zelf met servers bezig wilt zijn kun je beter een VPS nemen. Ik zit zelf bij Linode. (http://www.linode.com/community/) - ze hebben ook heel veel handleidingen met uitleg.
Je krijgt dan gewoon een eigen server met root toegang waar je naartoe kan via SSH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Leuk om mee te spelen maar niet serieus een forum willen draaien vanuit huis. Dat is mijn advies. ;)

Als je een glasverbinding hebt word het wel leuk. Met je 4.5 Mbit begin je niet zo veel.

Een server van 300 kan prima, hoeveel connecties je aankan... tsja, wie zal het zeggen. Je verbinding zal eerder een probleem worden denk ik.

Houd ook rekening dat je geen vast IP adres hebt.

Wat betreft hardware... ach haha de software maakt het een server, in princiepe kan je iedere pc als server inrichten.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 01:30
Een kleine website hosten vanaf thuis gaat best. Of het ook echt rendabel is, dat is maar de vraag (zeer waarschijnlijk niet).

De server bouwen/vinden is waarschijnlijk het probleem niet, maar de 4.5Mbit/s upload gaat vooral het probleem worden. Ook verbruikt je server natuurlijk stroom, en als je de server alleen voor een kleine website gebruikt, zul je beter ergens anders kunnen hosten, qua kosten.

Voor een kleine site is een shared-hosting account bij een hoster al genoeg (er zijn er genoeg), kost een paar euro per maand.
Als je zelf met servers bezig wil zijn kun je voor een VPS kiezen, wel iets duurder dan hosting, maar ook veel meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Op zich kan je om wat te experimenteren best een site hosten op een 4,5Mbit verbinding en ook een kleine site zonder bijvoorbeeld veel eigen video's gaat prima. Als je perse een webserver zelf wilt bouwen en inrichten zou ik me wel eerst goed inlezen zodat de zaak ook een beetje beveiligd is. Dus dat je server niet de hele dag druk is met het uitvoeren van opdrachten voor allerlei botnets zegmaar ;)

Maar goed als het enkel gaat om experimenteren met een website zou ik inderdaad lekker voor een paar euro per maand een shared hosting pakket nemen. Dan is het namelijk veel te duur aan stroom om een eigen server thuis te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kishan4uall
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-09 09:09

kishan4uall

kiesjan mag ook

Volgens mij is een VPS een rendabele oplossing om simpel iets te proberen... DirectVPS heeft bijvoorbeeld al servers die je gewoon een week gratis kan uitproberen om te kijken hoe en wat.

[ Voor 9% gewijzigd door kishan4uall op 28-03-2012 20:52 ]

desktop, laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, een webservertje voor thuis is nou niet echt Professional Networking & Servers. Er is meer dan genoeg te vinden over het hoe en of wat je nodig hebt.

Kijk hier: Nieuwe Zuinige Server (discussie) voor tips om en zuinige server te bouwen. Denk ook aan een oplossing zoals Synology levert. Een NAS welke ook webserver kan zijn.

De 4,5 Mbps upload die je noemt kan prima voor een website, maar probeer grote bestanden (foto's en filmpjes) dan ergens anders te hosten.

Verder mis ik dus een behoorlijke portie eigen inzet om je eigen vragen te beantwoorden. Probeer je zelf eens in te lezen in wat je nodig gaat hebben en wat de mogelijkheden zijn.
Ik gooi het topic dicht vanwege het niet zijn van PNS, en het gebrek aan eigen inzet.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.