Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:02
Mijn moeder wil nadat haar simpele nokia prepaid is overleden nu een telefoon waar ze mee kan bellen, smsen en internetten.
Ook wilt ze graag een abonnement omdat ze altijd vergeet om op te waarderen en ze ook niet helemaal snapt hoe dat precies moet. Nu zit hier ook het probleem....
Mijn moeder is a-technisch en ik moet een telefoon voor haar uitzoeken. Ook het zicht word wat minder met de leeftijd dus alles moet ook goed leesbaar zijn.
Het zal een simpel abonnement worden met +/- 100min paar smsjes en internet. Hier is best veel in te vinden natuurlijk maar een geschikte telefoon vinden is toch moeilijker dan dat ik dacht.
Ik zal zelf te denken aan een telefoon met minimaal een 3,5 inch scherm ivm leesbaarheid. Touchscreen ivm makkelijk vergroten van teksten en grote van scherm. Ik heb naar een Iphone 4 8GB gekeken maar teveel bij betalen met een simpel abonnement. Samsung heeft zoveel telefoons dat ik daar niet wijs uit kan worden wat nu wel of niet goed is. Ook heb ik een goed abonnement met een SE ARC gevonden.

Heeft iemand ervaring met het uitzoeken van een telefoon voor 50+ers die a-technisch zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 404313

Kijk anders hier even: HTC One X - Levertijden en Prijzen Nu een erg interessante actie!

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 404313 op 28-03-2012 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-05 23:39

Flappiewappie

Hier nog meer

Ik zou dan voor een losse iPhone of Win7 gaan met een sim only.

Persoonlijk zou ik Android vermijden, word toch als iets minder intuïtief ervaren. En kan tot frustratie leiden.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:22

Compizfox

Bait for wenchmarks

Lol, Android minder intuïtief? Android is imho het beste mobiele OS.
WP7 schijnt ook fijn te zijn, maar heb ik geen ervaring mee.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 11:05

FikkieHo

Wokmaster

groot scherm=/betere leesbaarheid. En voor iemand die echt a technisch is, zou ik eerder een normale non touch screen halen. En teksten vergroten? Ik ken de meeste ouderen die 60+ zijn die toch echt niet meer dan gewoon bellen met dat ding en meer ook niet.
De oude telefoons hebben vaak de optie om de lettertype te vergroten.

Gewoon een ouderwetse nokia halen + sim-only?

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobgrinder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:59

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Compizfox schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 16:41:
Ik ben met alle drie de Os'en bekend en ik zou mijn moeder nooit een Android toestel aanraden.
Als een iPhone 4 te duur is zou ik voor een Windows Phone gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:56
Je kunt ook voor zoiets kijken:

Afbeeldingslocatie: http://www.kijkshop.nl/productafbeeldingen/kijkshop/groot/KS128498z/profoon-gsm-telefoon-pm-575t-(128498).png
http://www.kijkshop.nl/pr...oon-gsm-telefoon-pm-575t/
En dan met een simpele sim only abo erbij. (tenzij ze echt wil internetten maar voor iemand die a-techisch is vraag ik me af of je zoiets wil)

[ Voor 13% gewijzigd door m3gA op 28-03-2012 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouzetc
  • Laatst online: 00:16
m3gA schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 16:48:

[afbeelding]
En dan met een simpele sim only abo erbij. (tenzij ze echt wil internetten maar voor iemand die a-techisch is vraag ik me af of je zoiets wil)
Internetten?
Compizfox schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 16:41:
Mag voor jou het fijnste OS zijn. Maar iOS is toch echt makkelijker in gebruik, zeker voor oudere mensen!

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Het voordeel van WP7 is dat je wel grote 'knoppen' hebt. De GUI is wel eenvoudig ingedeeld. Dat kan misschien handig zijn voor je moeder.

Maar erg veel kan ik er niet over zeggen omdat ik geen first-handervaring heb met WP7 ;)

Trouwens, als sim-only abo kan ik je wel Simyo aanraden, toch wel het goedkoopst als je zo rond de 60-120 belminuten/sms'jes zit en toch internet wilt hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door Compizfox op 28-03-2012 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-05 23:39

Flappiewappie

Hier nog meer

Kreeg overigens net deze email binnen. Lijken mijn aanbiedingen die beschikbaar zijn voor iedereen (waaronder een 3gs; welke voor normaal telefoon gebruike prima is, en een HTC radar).

https://directsales.vodaf...ail&utm_campaign=Algemeen

[ Voor 3% gewijzigd door Flappiewappie op 28-03-2012 18:04 ]

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 20:28
Zelf ben ik toevallig visueel gehandicapt, of slechtziend zoals het vaker omschreven wordt. En ik kan dus enigszins over ervaringen met zulke toestellen meepraten.

Iemand die a-technisch is zou ik inderdaad niet direct Android aanraden. Wel eventueel met Ice Cream Sandwich, dat werkt over het algemeen makkelijker dan Android 2.x of eerder. Windows Phone 7 schijnt - zelf heb ik er geen ervaring mee - wat gebruiksvriendelijker en simpeler te zijn. iOS is inderdaad erg gebruiksvriendelijk, echter zijn de schermen niet groter dan 3.5". Wel hebben ze functies voor zoomen, alleen werkt dat IMHO niet echt inituatief. Android kun je overigens wel weer 'hacken' waardoor lettertypen groter worden. Dit is an sich niet zo moeilijk, maar dat moet je wel weten.

Om concreet te zijn zou ik dan gaan kijken naar de HTC Titan. Deze draait WP7 en is lekker groot zodat letters en dergelijke ook wat groter worden. Dit omdat Windows Phone 7 maar één resolutie kent.

Mocht je toch naar Android willen kijken kan ik de Samsung Galaxy Note aanraden. Alhoewel hier nog geen ICS opzit, vind ik het zelf - ik heb 'em zelf ook - een erg fijne telefoon. Lekker groot met bijbehorende lettertypen en zeer scherp. Ook kan je met ICS ook standaard de lettergrootte groter zetten.

Ook een Android optie is de Samsung Galaxy Nexus. Iets kleiner dan de Galaxy Note, maar heeft standaard ICS en door de vanilla-experience krijg je een goede Google ervaring.

Voor goedkopere telefoons zou je kunnen kijken naar een (tweedehands) HTC HD2 met Android of WP7. Dan kan ze het beiden uitproberen. Of natuurlijk WP7 en Android telefoons met 4.3" of groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:30

lasharor

7 december 2004

WP7 is the way to go denk ik. Persoonlijk vind ik de suggestie van alex3305 wel goed. Gewoon een tweederhands HTC HD2 kopen en daar wp7 opzetten. Werkt perfect en eigenlijk zeer vloeiend (zoals het hoort).

Kan je er nog een sim only abbo bij doen en je bent klaar. Mijn HD2 van zo'n 2 jaar nu ziet er ook nog als nieuw uit dus je loopt qua looks ofzo ook niet echt achter (en ik vind hem "zakelijk"/"simpel" dat spreekt me aan wellicht dat je moeder ook zo denkt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Een tweedehandse HD2 is ook een goede optie inderdaad, die zijn tweedehands echt heel goedkoop te vinden. En dat ding draait zowat alles, dus je kunt zowel WP7 als Android draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:41
m3gA schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 16:48:

[afbeelding]
50+ != debiel.

jezus. Als ik 50+ zou zijn, en iemand zou mij deze telefoon adviseren, dan zou ik zwaar verontwaardigd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 10:59

EnnaN

Toys in the attic

Wat een "citation needed" gezeur over OS-en. Misschien moet men daar mee ophouden in dit topic, daar zijn andere topics voor.

Adviseer het OS wat je zelf gebruikt.
Met hierboven: 50+ != debiel, en ook a-technische mensen kun je best leren omgaan met OS-en: de eis is toch dat ze kan internetten? Nouja, dan moet je iets leren, klaar.

Mijn ouders (65+) werken beide vol plezier met android, en het is behoorlijk handig dat ik als ze een vraag hebben (komt niet eens vaak voor) ff uit ervaring kan spreken.

Dus net als met distributies: kies wat haar omgeving (jij?) heeft, das wel zo makkelijk.

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alucard.erbacam
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 14:54
Op Android kun je laucher 7 installeren (Windows phone 7).
Mijn GS1 (met ICS beta) gaat van de zomer als ik verleng naar mijn moeder: die vind "al die icoontjes en bureaubladen" maar lastig en klein: Launcher 7 geïnstalleerd en all was well ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:10
Ik heb voor mijn moeder (60) vorige week een iphone 4 geregeld en daar kan ze prima mee uit de voeten. Ik zou eerlijk gezegd niet eens durven om haar een android aan te smeren.. dat zou niet goed komen.

Voordeel van IOS (of Symbian for that matter) is dat de gui componenten,de plaatsing en de betekenis daarvan in vrijwel alle populaire apps gelijk is.

[ Voor 55% gewijzigd door stfn345 op 29-03-2012 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Is bij Android net zo goed zo ;)

Menu-softbutton zorgt altijd voor een menuutje onderaan, terug-softbutton zorgt er altijd éérst voor dat dat menuutje of keyboard dichtgaat (als die open staan), daarna ga je pas een scherm terug.

Dat soort dingen. De GUI van Android is ook behoorlijk uniform imho, meer uniform dan die van desktop apps iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:51

Alaksandus

Vae puto deus fio

Mijn ouders heb ik de Samsung Xcover aangeraden.
http://www.samsung.com/nl...bile-phone/GT-S5690KOALUX

Gezien ze Nokia gewend waren en de telefoon dus wel tegen een stootje etc. moet kunnen leek me dit de beste optie.

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:27
alex3305 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 18:16:
Zelf ben ik toevallig visueel gehandicapt, of slechtziend zoals het vaker omschreven wordt. En ik kan dus enigszins over ervaringen met zulke toestellen meepraten.

Iemand die a-technisch is zou ik inderdaad niet direct Android aanraden. Wel eventueel met Ice Cream Sandwich, dat werkt over het algemeen makkelijker dan Android 2.x of eerder. Windows Phone 7 schijnt - zelf heb ik er geen ervaring mee - wat gebruiksvriendelijker en simpeler te zijn. iOS is inderdaad erg gebruiksvriendelijk, echter zijn de schermen niet groter dan 3.5". Wel hebben ze functies voor zoomen, alleen werkt dat IMHO niet echt inituatief. Android kun je overigens wel weer 'hacken' waardoor lettertypen groter worden. Dit is an sich niet zo moeilijk, maar dat moet je wel weten.

Om concreet te zijn zou ik dan gaan kijken naar de HTC Titan. Deze draait WP7 en is lekker groot zodat letters en dergelijke ook wat groter worden. Dit omdat Windows Phone 7 maar één resolutie kent.

Mocht je toch naar Android willen kijken kan ik de Samsung Galaxy Note aanraden. Alhoewel hier nog geen ICS opzit, vind ik het zelf - ik heb 'em zelf ook - een erg fijne telefoon. Lekker groot met bijbehorende lettertypen en zeer scherp. Ook kan je met ICS ook standaard de lettergrootte groter zetten.

Ook een Android optie is de Samsung Galaxy Nexus. Iets kleiner dan de Galaxy Note, maar heeft standaard ICS en door de vanilla-experience krijg je een goede Google ervaring.

Voor goedkopere telefoons zou je kunnen kijken naar een (tweedehands) HTC HD2 met Android of WP7. Dan kan ze het beiden uitproberen. Of natuurlijk WP7 en Android telefoons met 4.3" of groter.
De note schoot mij ook als eerste te binnen. Welk OS ook, schermgrootte lijkt me alles bepalend wanneer je visueel beperkt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:19
Een nokia C3-00 of E5-00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:02
Zo dit zijn veel antwoorden om even door te lezen.
Zelf heb ik ervaring met Iphone en Android en daarom al gezocht naar de Iphone 4. Deze valt helaas met veel andere bovengenoemde af ivm de hoge prijs die betaald of bijbetaald moet worden bij een abbonnement van 100min en internet. Iphone 3GS vind ik te oud.
Ze zal af en toe bellen, een foto maken, wat opzoeken op internet en misschien nog wel gebruik maken van Google Maps/navigatie.
Visueel gehandicapt wil ik het niet noemen. Ogen worden slechter naarmate ze ouder word nu. Mijn Sensation kan ze lezen en als ik wat training geeft ook gebruiken. Iphone naar mijn idee wat intuitiever te gebruiken met maar 1 knop en niet teveel mogelijkheden.
Veel genoemd is WP7. Heb hier geen ervaring en ook nog niet gezien. Zal dit even gaan bekijken.

Liefst een telefoon met de juiste software erop dus geen HD2 met WP7. Heb zelf jaren nokia gehad maar vind het met de nieuwere telefoon vergane glorie. Dan denk ik toch beter een Android.
Ik zal eens gaan zoeken naar de HTC Titan, Lumia 710/800, Note (zal waarschijnlijk te duur zijn) of Android met een groter scherm dan 3,5 inch.
Voorstellen voor telefoons icm abbonnementen zijn natuurlijk altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick1961
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:33
Deze - http://www.blokker.nl/web...egoryId=&productId=51412# - net gekocht voor m'n moeder van 80. Met Sim scherp van Vodafone.
Ze is er super blij mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:16
Je kan ook eventueel op zoek gaan naar een 2e hands iPhone, als ik zie hoe makkelijk mijn mams (ook 50+) ermee omgaat komende vanaf een nokia klaptelefoontje van 40e. Dan is dat, in mijn geval de aanrader.

Dus wellicht dan nog even doorsparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 404361

windows phone geen ervaring mee, maar 3 mensen in de familie gebruiken android en 5 iOS, de touch van iOS is kwa ervaring bij ons in de familie het fijnste en het meest ¨storingvrije¨.. ga voor de grap maar proberen 5x te scrollen in een android telefoonlijst en 5x in een iOS telefoonlijst en kom maar met de resultaat bij welke je per ongeluk een naam hebt ingeklikt en hoe vaak :)

p.s. het zou aan de hardware kunnen liggen, maar ja..

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 404361 op 29-03-2012 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

dick1961 schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:29:
Deze - http://www.blokker.nl/web...egoryId=&productId=51412# - net gekocht voor m'n moeder van 80. Met Sim scherp van Vodafone.
Ze is er super blij mee...
Het lijkt me eigenlijk niet dat je daarmee kan internetten... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:36
Mijn vader (64) heeft een iPhone 3Gs, mijn moeder (63) heeft een Samsung Android. Ik ben nu bezig een iPhone 4 voor mijn pa te regelen en de 3Gs gaat naar m'n moeder. Waarom? Omdat android gewoon ingewikkelder is voor haar en het af en toe niet helemaal werkt. Ik snap dan dat je even opnieuw WiFi moet starten enzo, zij niet. Ook dingen als op SD installeren snapt ze niet helemaal. Dus ik zou zonder meer een iPhone adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Lol, veel jongeren hier ;), nou mensen, 50+ betekent niet automatisch blind (wel meestal leesbrilletje nodig), noch dement, en is ook niet vergelijkbaar met een, eveneens nog fitte, 80-jarige, daar zit nog 'n hele generatie tussen.

De moeder van TS wil af en toe eens kunnen internetten, dus vallen de seniorentelefoons sowieso af, de meeste zijn trouwens spuuglelijk en ook als 50-plusser wil je nog wel iets, wat er een beetje leuk uitziet.

Vanwege het gebruiksgemak en de stabiliteit van de toestellen, zou ik een iPhone of Windows Phone aanraden, de iPhone heeft daarvan het kleinste scherm, maar wel superscherp. De vraag is ook, of de moeder van TS wel een telefoon met groter scherm wil, omdat die dan ook meteen zoveel groter zijn. Ik heb zelf een HTC Radar en mijn man heeft een Titan, bij diens 4.7 scherm is natuurlijk alles lekker groot en duidelijk, maar ik geloof niet, dat veel 50-plussers, die hoofdzakelijk bellen en maar af en toe internetten, met zo'n grote telefoon willen rondlopen.
Een iPhone of Radar ligt dan veel lekkerder in de hand, zeker bij vrouwen, die toch vaak wat kleinere handen hebben.
Wat mijn eigen ervaring met de Radar betreft, prima toestel, een beetje een grijze muis om te zien (zeker vergeleken met soortgenoot Nokia Lumia 800!), maar superstabiel, mooi compact unibody design en uitstekende standby-tijd.
Die standby-tijd zal trouwens bij alle toestellen met touchscreen, minder (vaak veel minder) zijn, dan wat de moeder van TS van haar oude telefoon gewend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Anoniem: 195780 schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 02:40:
En eerlijk is eerlijk, mijn eigen lieve moeder van 90 is een default gele monocolor banaan, alweer snel te veel techniek. :(
Dan kom je ook op een leeftijd die nooit met dergelijke grappen heeft leren werken op een leeftijd dat men nog een beetje bij was, oneerbiedig gezegd. Mijn oma heeft het ook nooit kunnen leren, maar ik weet vrij zeker dat mijn ouders een stuk beter met dergelijke techniek zouden zijn op die leeftijd, mochten ze die gezegende leeftijd halen. Vooral vaders dan, want moeders vind het allemaal soms een beetje lastig, maar dat heeft volgens mij weinig met de leeftijd te maken :+

Ik schrok er net een beetje van dat mijn vader ook al 63 is, zo oud is hij in mijn hoofd helemaal niet. Ik weet heus wel dat hij stiekem mijn telefoons ook wel prachtig vindt, maar dat moeder de vrouw 'm genoeg bij de les houdt om te realiseren dat dat eigenlijk allemaal niet nodig is. Anders weet ik wel zeker dat er een kek telefoontje met Android o.i.d. zou verschijnen (nu een Nokia hatseflats, zo'n ding met navigatie als feature).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 810677

Bekijk ook eens de oplossingen op *knip*! Ik had voor mijn vader een telefoon nodig maar die kan niet meer overweg met een mobiele telefoon. Daar hadden ze verschillende seniorentelefoons die er niet ouderwets uitzien, maar zeer simpel in gebruik!

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 30-08-2016 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Anoniem: 810677 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 16:11:
Bekijk ook eens de oplossingen op [url]https://spam[/url]! Ik had voor mijn vader een telefoon nodig maar die kan niet meer overweg met een mobiele telefoon. Daar hadden ze verschillende seniorentelefoons die er niet ouderwets uitzien, maar zeer simpel in gebruik!
Haha, een topic van 2012 even nieuw leven inblazen :)

Modbreakje: Een topic kicken is niet nodig, ook niet als tweede reactie. Maak de volgende keer dus even TR aan.

[ Voor 12% gewijzigd door F_J_K op 30-08-2016 17:02 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:42

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Spam is niet toegestaan en een oud topic kicken ook niet. Hier komt dus een slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.