Verschil digitale audio/data?(audiofiel)

Pagina: 1
Acties:

• BazenKruistocht
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:59
Mijn vader is een echte audiofiel! Heeft een zelf gebouwde boxen etc en andere high end hifi etc met een waarde van ongeveer 20.000 euro en ik had laatst een discussie met hem over iets

opstelling 1.) Mijn ouwe heer vroeg naar een oplossing voor al zijn audio archief
zijn huide setup is als volgt een 1000 euro kostende laptop zijn bestanden in .ape formaat (bijna hetzelfde als flac!) maar hij gebruikt Jriver als player om zijn geluid te upscalen tot 192Khz. Vervolgens word er uiteraard door het programma Jriver digitale data omgezet in digitale audio, dus gaat van denk ik de procosser over het 100 euro kostende niet vegulde moederbord naar de usb plug

vervolgens zit daar een usb kabel van 500 euro tussen (wat het precies kan ik morgen navragen ik denk een USB-to-S/PDIF)
en dan komt het aan bij zijn dac (digitale audio converter ) Ayre Acoustics QB-9 USB DAC en vervolgens zijn crossover, voor en na versterker en uiteindelijke de speakers

Ik ben zelf absoluut geen audiofiel (verre van dat zelfs) dus ik kan hier wat dingen fout hebben staan

De beste man wil overstappen naar een NAS zodat hij meer muziek kan opslaan en hij gaf ook als rede aan dat hij graag wat wou verbeteren aan de storing die zijn laptop geeft aan de digital audio (ruis van processor, accu, draaiende fans, ratelende schijf etc)

opstelling 2.) ik heb even nagedacht en ik dacht dus aan een NAS met een externe voeding, passieve koeling en gebruik van ssd ipv harde schijf (dus geen ventilatoren of bewegende onderdelen enzo) dit lijkt mij al een verbetering opzich

Maar nu dacht ik nog even verder(misschien hypotethisch)

Opstelling 3.) maar nu dacht ik verder na, digitale DATA transmissie van computers via kabel , wifi , bluetooth en het internet gebeurd altijd zonder data verlies of ruis doormiddel van een checksum (dat houd ongeveer in dat er altijd een soort controlegetal plaatste vind met de overdracht is het controlegetal fout dan word de data opnieuw verstuurd)

als ik nu een (crappy) NAS zou hebben en die zou aansluiten op me wifi en een soort Digitale DATA / analoge audio converter zou hebben die dat signaal (digitale DATA) oppikt en met een klein beetje software en processorkracht dit zelf omzet in digital audio dan zou het toch zelfs (technish) beter moeten klinken en minder corruptie optreden dan het voorbeeld hierboven?
of ben ik nu achterlijk!

Ik heb het idee dat de markt het paard achter de wagen spant, is mijn oplossing (.3) uiteindelijk niet superieur aan de opstelling 1 en 2

Bestaat deze oplossing (kon niks vinden via google) al die ik hier schets of zit ik kapitaal fout? Bestaat er in deze markt hoogwaardige high end oplossing hiervoor?

Hopelijk kan iemand mij dit volledig uitleggen, ik weet denk ik zelf het verschil op bepaalde hoogte weet, maar ik moet nog eventjes de puntjes op de I zetten.

Alvast bedankt voor de moetie

[ Voor 4% gewijzigd door BazenKruistocht op 27-03-2012 02:38 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je doet het klinken alsof corruptie iets is wat veel voorkomt. Dat is niet zo. En als 't wel zo is merk je dat direct omdat er dan vreemde klikken in je geluid zitten of het bestand helemaal niet meer afspeelt, afhankelijk van wat er precies corrupt geraakt is.

Overigens-- ik zou die .ape's allemaal lekker omzetten naar FLAC of ALAC. Da's wat toekomstvaster.

Basically: als je een lossless file hebt hoef je je over het digitale deel geen zorgen te maken tot 't je DAC tegenkomt.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 27-03-2012 02:48 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Niet helemaal: je Windows mixer (Kmixer) zit er ook nog tussen. ASIO, Kernel Streaming en WASAPI (allemaal Hardware Direct) zijn hier oplossingen voor en zijn ook beschikbaar in Jriver. Als het goed is heeft hij één van deze dus ingesteld als output device. :)

Upsampling is overigens bullshit (USB-kabels van 500 euro trouwens ook, maar daar is een andere topicreeks voor ;) ).

[ Voor 18% gewijzigd door TimMer op 27-03-2012 03:43 ]

Verwijderd

Een beetje serieuze laptop zal toch wel een optische uitgang hebben? Vaak zit deze dan wat verborgen. USB is ongeveer het ergste wat je je audiofiele signalen kan aandoen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:44
Koop een Squeezebox?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 00:14:
Een beetje serieuze laptop zal toch wel een optische uitgang hebben? Vaak zit deze dan wat verborgen. USB is ongeveer het ergste wat je je audiofiele signalen kan aandoen.
Mijn god wat een onzin weer. Maar vertel.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Als je niet normaal kan reageren als iemand om een onderbouwing vraagt, reageer dan niet.

[ Voor 68% gewijzigd door FeaR op 28-03-2012 12:23 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zet Sonos spul neer :) Duur, maar goed.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:42

servies

Veni Vidi Servici

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 08:43:
God is iemand anders en je hoeft mij niet te geloven.
Kraam dan ook niet zo'n onzin uit...
Oh ja, we geloven je niet en je hebt nog geen uitleg gegeven over je bewering...
DennusB schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 08:46:
Zet Sonos spul neer :) Duur, maar goed.
Sonos kan geen 192kHz samplerates aan... Squeezebox ook niet... Niet dat je het kunt horen maar voor een audiofiel is dat heilig, ook al heeft hij een gehoor dat met moeite nog net 16kHz kan horen, de verschillen tussen 44.1kHz en 192kHz samplerate zijn duidelijk aantoonbaar voor hem, alleen een blinde test gelooft hij niet in...

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

servies schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 09:05:
Sonos kan geen 192kHz samplerates aan... Squeezebox ook niet...
Upsampling DAC (CA DacMagic) achter een Squeezebox/Sonos :P

[ Voor 35% gewijzigd door FeaR op 28-03-2012 09:37 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:13

GG85

.......

servies schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 09:05:
[...]

Kraam dan ook niet zo'n onzin uit...
Oh ja, we geloven je niet en je hebt nog geen uitleg gegeven over je bewering...

[...]

Sonos kan geen 192kHz samplerates aan... Squeezebox ook niet... Niet dat je het kunt horen maar voor een audiofiel is dat heilig, ook al heeft hij een gehoor dat met moeite nog net 16kHz kan horen, de verschillen tussen 44.1kHz en 192kHz samplerate zijn duidelijk aantoonbaar voor hem, alleen een blinde test gelooft hij niet in...
Een samplerate is wel wat anders dan het aantal Hz dat je oortjes nog kunnen waarnemen he....

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:00

DjVe

Hatsaflats!

Het voordeel van een NAS is dat je hem gewoon in je meterkast/andere kamer kan plompen...dus last van geluid heb je niet :)

Verder zou ik inderdaad FeaR's advies opvolgen en een Sonos/SB pakken en daar de DAC achter hangen van je pa :)
Een samplerate is wel wat anders dan het aantal Hz dat je oortjes nog kunnen waarnemen he....
Zullen we daar niet niet op verder gaan. Het gaat erom wat de pa van de TS een eisen heeft.

[ Voor 31% gewijzigd door DjVe op 28-03-2012 09:41 ]

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:42

servies

Veni Vidi Servici

GG85 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 09:23:
[...]

Klopt, was misschien iets te versimpeld... Kortgezegd wilde ik zeggen dat het geen verschil maakt bij dezelfde masters en zeker niet met het beroerde gehoor dat de mens is toebedeeld...
FeaR schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 09:09:
Upsampling DAC (CA DacMagic) achter een Squeezebox/Sonos :P
Is een oplossing, maar wat is het nut van dit soort upsampling... tenzij je versterker niets anders aankan...

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

servies schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 11:34:
[...]
Is een oplossing, maar wat is het nut van dit soort upsampling... tenzij je versterker niets anders aankan...
Naar mijn inzien niets, vandaar ook de " :P ". Maar het staat wel leuk natuurlijk :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 08:43:
God is iemand anders en je hoeft mij niet te geloven.
Het helpt natuurlijk wel als je niet gewoon zegt "dit" maar "dit, want". :)
Ik ben wel benieuwd namelijk. Als je alles digitaal houdt wat met USB te maken heeft, wat zou er dan mis kunnen gaan?

Saved by the buoyancy of citrus

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 10:15
BazenKruistocht schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 02:35:
... hij gaf ook als rede aan dat hij graag wat wou verbeteren aan de storing die zijn laptop geeft aan de digital audio (ruis van processor, accu, draaiende fans, ratelende schijf etc)
De storingsbronnen die je opnoemt zijn typisch voor analoge audio op een laptop. Als de audio digitaal blijft tot aan de externe dac, zou de laptop nooit storing aan het geluid mogen/kunnen geven.

Wel zonde van zo'n dure installatie als zelfs niet audiofiele toehoorders de storing van een ratelende schijf en processor door de muziek heen kunnen horen.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:18
servies schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 11:34:

Minder strakke (anti imaging) filters in het analoge gedeelte. Extreem hoge samplerates hebben niet zoveel te maken met of je wel of niet geluidjes "voelt" van 50kHz, maar juist dat een DAC minder het hoorbare frequentiegebied aantast.
Ik heb het eens gehoord bij een muziekregistratie bij het testen van wat nieuwe apparatuur. Geluid ging door een AD -> (recorder) -> DA. Bij de oude AD-DA begon het anti aliasing of anti imaging filter kennelijk al in het hoorbare gedeelte, dat vertaalt zich simpelweg door iets minder in het hoog, de nieuwe had dat niet. Niks geen audiofilie of ander gezever, gewoon de return AB schakelen op de mengtafel, dit is de oude, dit is de nieuwe, verschil is alsof er een kleine shelf op het hoog zit.

Nu kun je van alles gaan roepen over dat het kapot is, niet zo hoort, slecht gebouwd, verkeerd geïmplementeerd, maar het is gewoon een praktijkvoorbeeld.

Echter je pa heeft kennelijk een oversampling DAC dus hij hoeft dat niet zelf te doen in de player. Ook een dure usb kabel is niet nodig. De DAC heeft volgens mij een eigen klok dus zolang de data maar aankomt maakt het niet uit wat je er aan hangt.
Maar als dit soort high end dingen deel is van de hobby is dat ook prima. Er zijn ook mensen die het hele weekend hun motor poetsen ipv er op te rijden, lekker laten dan zo.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-02 22:13
Een Synology NAS volstaat ook prima. Die apparaten kunnen tegenwoordig ook USB DACs aansturen, en met een muziek server als Music Player Daemon heb je een erg flexibele oplossing, waarbij je een variatie aan clients hebt op verschillende platformen (GNU-Linux, Mac OS, iOS, android, Windows)

Scheelt de aanschaf van een gesloten systeem als de Squeezebox.

Verwijderd

Cyphax schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:21:
[...]

Het helpt natuurlijk wel als je niet gewoon zegt "dit" maar "dit, want". :)
Ik ben wel benieuwd namelijk. Als je alles digitaal houdt wat met USB te maken heeft, wat zou er dan mis kunnen gaan?
Iedere tweaker weet toch hoe USB werkt? En wat een optische uitgang is? Als ik beweer dat een fatsoenlijke laptop een optische uitgang heeft is dat kennelijk onzin, daar ga ik verder geen energie aan verspillen hoor.

Terug naar het topic, vader heeft last van mechanische geluiden van de laptop. Hij kan voor een stillere laptop kiezen (met optische uitgang). Of een desktop bouwen met stille componenten. Of de laptop op een plaats opstellen waar het geluid er niet toe doet.

Voor opslag van de Ape's kom je met een of enkele externe harde schijven ook al een heel eind. Het kan geen kwaad om het tenminste op twee schijven te dupliceren zodat bij een harde schijf crash niet alles weg is.

Zo'n Logitech Squeezebox™ Touch in combinatie met een DAC is overigens zo gek nog niet.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:42

Compizfox

Bait for wenchmarks

Oh leuk, een audiofielendiscussie
Afbeeldingslocatie: http://www.imagepourblog.fr/wp-content/uploads/michael-jackson-popcorn.gif
>:) :P

Maar ontopic:

Alles totaan de DAC veroorzaakt geen storing in het geluid. Het maakt dus niet uit of je een NAS neerzet met een enorm storende voeding, zolang je de DAC maar op een andere apparaat aansluit (Zoals een Squeezebox inderdaad)

[ Voor 11% gewijzigd door Compizfox op 03-04-2012 22:08 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Een enorm storende voeding... Zou ze even niet in dezelfde stekkerdoos prikken.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:06
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 21:45:
[...]

Iedere tweaker weet toch hoe USB werkt? En wat een optische uitgang is? Als ik beweer dat een fatsoenlijke laptop een optische uitgang heeft is dat kennelijk onzin, daar ga ik verder geen energie aan verspillen hoor.
Als ik een externe schijf via usb aansluit heb ik geen ander geluid dan een interne schijf... usb doet gewoon data versturen, verandert er niks aan, dus is het niet van invloed op geluid. Wat er voor of achter het kabeltje zit (crappy soundcard bv) kan weer wel van invloed zijn.

Dat beetje fatsoenlijke laptop vaak optische uitgang heeft klopt weer wel.

Verder is een NAS, wat voor type en onafhankelijk van het soort harde schijven totaal niet van invloed op de geluidskwaliteit. Ding doet ook niet meer dan data versturen. Ben zelf zoals velen hier ook wel tevreden met Synology en zou je aanraden eens te kijken naar iets wat binnen het budget valt.
Handig kan zijn (zoals al vermeld) in Raid-1 te werken, zodat je vader nog een backup heeft van de muziekcollectie mocht er een schijf uitvallen.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-02 19:52

mr.paaJ

generatie cmd+z

Gaat het om het geluid van de laptop? Ventilator, harde schijf etc?

Die Ayre heeft alleen USB, en schijnt dan wel weer heel lekker te klinken, dus vervangen voor een DAC met optische ingang lijkt me niet nodig (of zelfs zonde).

Mac mini met SSD (= klein en stil. eventueel een iets ouder model en zelf inbouwen, dan hoeft het ook niet zoveel te kosten) en een verre NAS is een mooi alternatief. en dan iTunes draaien met BitPerfect als extra geluidsmodule. Bevalt hier uitstekend.
Squeezebox en andere DAC is wel meer fool proof...

Ik zou dat upsamplen overigens lekker laten zitten, maar dat is persoonlijk.

--
Kortweg de voorgestelde oplossing:
NAS (normale HDDs) -> kabel -> router -> kabel/wifi --> MacMini SSD (iTunes/BitPerfect) -> USB --> Ayre
iPad als remote.

Een Apple combi van Mac Mini en iPad is verleidelijk, maar niet perse de enige oplossing natuurlijk. De SSD in de speler mag klein zijn, daar hoeft voor audio eigenlijk alleen het besturingssysteem op en dan kom je met 32GB ver genoeg.

De BitPerfect extra is opzich niet nodig, maar kan handig zijn als er naast standaard CD kwaliteit ook hi-res materiaal geluisterd wordt. Er zit ook een prima upscaler in indien gewenst.

Wifi is prima voor audio, het wordt toch eerst gebufferd, maar een kabel is stabieler.

[ Voor 44% gewijzigd door mr.paaJ op 04-04-2012 01:00 . Reden: Hobbyen met letters in de late uurtjes. ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1