Verwijderd

Topicstarter
Met een grote knal viel vrijdag mijn stroom uit. Na wat zoekwerk bleek mijn voeding van mijn pc het begeven te hebben (xilence xp600) waardoor ik op zoek ben naar een nieuwe. Mijn oog viel op deze http://www.alternate.be/h...ngen&l2=meer+dan+600+Watt . Ik heb gezien voor ik mijn voeding eruit haalde dat ik volgende connectoren moest hebben: 2x sata (hdd's) 1x 24pin (moederbord asus 5pk-e) en 2x 6pin (g-force8800gtx). Die staan allemaal mooi vermeld in de specs dus ik veronderstel dat dit in orde zal zijn. Wat mij echter zorgen baart is dat mijn originele voeding ook naast de cpu vastzat met een 8pin connector en deze vind ik niet terug in de specs tenzij ik erover kijk natuurlijk (kennis hierover is vrij beperkt). Kan iemand mij zeggen of deze connector een standaard is? Ik wil gewoon de 1ste maal de juiste bestellen offcourse. Alvast mijn dank!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:31
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 11:52:
Wat mij echter zorgen baart is dat mijn originele voeding ook naast de cpu vastzat met een 8pin connector en deze vind ik niet terug in de specs tenzij ik erover kijk natuurlijk (kennis hierover is vrij beperkt).
Specs bekijk je het best op de site van de fabrikant, niet die van de webshop:

http://www.thermaltake.com/products-model.aspx?id=C_00001800
Connectors Specification

Main Power
(24 PIN)

ATX 12V
(4+4PIN)

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb ook een keer gehad dat mijn voeding er met een knal de brui aan gaf maar dat bleek nog reuze mee te vallen dus schrijf die voeding niet bij voorbaat af.

Bij mij bleek ie erg stoffig van binnen te zijn wat vermoedelijk de oorzaak was van het doorslaan. Er zat ook een gewone glaszekering in die voeding die doorgebrand bleek en toen ik die vervangen had en de voeding natuurlijk schoon gemaakt had deed die het weer prima. :)

Als ik jou was zou ik hem dus even openschroeven en kijken wat je aantreft. Een kapotte zekering of ernstigere schade.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties alvast, wat de laatste reactie betreft; ik heb ze idd al opengeschroefd en volledig uitgeblazen maar had geen effect. Voor de rest zag ik niet direct iets qwa schade maar ik heb er zo ie zo niet veel kennis van. Namiddag ben ik wel van zin nog om de fan eruit te zien krijgen, die kan nog dienen volgens mij.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Kijk of je een zekering kunt vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Fan afhalen is vlot gelukt. Sommige stukken vd voeding hingen vol gele smurrie. Ik vermoed dat eerst vloeibaar was en nu gestold is en ws zo kortsluiting veroorzaakt. De nieuwe is juist besteld, ik hoop dat er voor de rest geen schade is.

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Dan is er een Elektrolytische Condensator geknald.
Ik hoop ook voor je dat de componenten in je PC nog heel zijn.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Dat zal paar dagen bang afwachten worden vrees ik.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik eigenlijk op 1 of andere manier testen of er voor de rest nog schade is aan de andere onderdelen? De smurrie lijkt zich in alle geval beperkt te hebben tot de voeding, in de kast of op de onderdelen is niets te zien.

Verwijderd

toen bij mij de voeding knalde, was ook het mobo doorgefikt,

@CaptJackSparrow
een voeding waar een knal of rook uit gekomen is zal ik niet zo snel weer aansluiten dit zijn geen normale dingen voor een voeding. wat nu nog heel is kan bij een testje of het nog wel doet de schade alleen maar erger maken.
En een zekering die popt geeft geen knal,

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:18
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 10:28:
Kan ik eigenlijk op 1 of andere manier testen of er voor de rest nog schade is aan de andere onderdelen? De smurrie lijkt zich in alle geval beperkt te hebben tot de voeding, in de kast of op de onderdelen is niets te zien.
Je kan het alleen controlleren met een andere voeding, maar ben bang dat er meer beschadigt is.
Ik heb zelf meerdere pc's van collegas op deze mannier mogen repareren, waarvan de voeding (meestal troep)
ontplofte en uit ervaring blijkt dat toch 1 of meerdere onderdelen een tik hebben gehad.
Pc's werken meestal wel maar worden onstabiel door foutjes in het geheugen, hardeschijf of moederbord enz.
Ik kan je alleen aan raden om je pc heel goed te testen met test programma's zoals:
memtest 86+
prime 95
hdd test prog van je hdd maker
enz.
Sterkte !!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Mijn 'analyse' van mijn beschreven ervaring met de voeding is dat het stof een 'bruggetje' heeft gevormd waardoor de weerstand tussen twee delen in de voeding onder de doorslagweerstand kwam waardoor er heel kort eenmalig een vonk kon overslaan die de knal gaf en een overbelasting die netjes door de zekering is 'opgevangen' voordat er schade kon optreden. Zoiets hoeft dan natuurlijk ook niet het einde van een voeding te betekenen.

Hier is duidelijk wat ernstigers loos maar dat zie je pas als je het ding openschroeft. Mijn punt is dus voornamelijk dat je dat dan ook altijd moet doen. Er is altijd een kans dat het meevalt.

Verwijderd

Topicstarter
Memtest heb ik hier nog wel ergens liggen, prime 95 kende ik nog niet maar ga het zeker runnen. Bedankt voor de raad en de moed en ik post de resultaten als de nieuwe voeding er is.

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe voeding juist geleverd en natuurlijk direct aangesloten. Op het eerste zicht lijkt alles ok. Enkel bij het booten deed jmicron wat moeilijk dat hij geen hdd's vond maar na paar minuten startte allles zoals vanouds op. Memtest is voor het moment aan het lopen en daarna ga ik de voeding wat 'fatsoeneren' want nu is het maar vlug-vlug gedaan. Bedankt allemaal voor de steun & raad !

• Hell-Slave
Oke mooi te horen dat alles normaal lijkt te zijn.
Vergeet niet dat je pc nog steeds onstabiel kan worden.
Laat memtest minstens 3 cycles maken, meer is een beter beeld of het stabiel blijft.
(ik had mijn nieuwe systeem met 24GB 3 dagen (10+ cycles) laten testen)
Vergeet niet onder windows prime95 te doen.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Ja even stressen kan nooit kwaad

Johann Sebastian Bach

Verwijderd

Topicstarter
Prime95 selftest passed!

• Hell-Slave
Mooi man, je heb geluk gehad.
Was memtest ook goed?
Check ook nog even je hdd smart status (hdtune) voor de zekerheid.
Als dat allemaal in orde is zou je systeem weer stabiel moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Memtest is voor vanavond/morgen. Die hdtune geeft 1 warning aan op mijn hdd: ultra dma crc error count. Van wat ik er van kan af leiden is het een schrijffout ergens.

• Hell-Slave
1 is niet erg zolang het maar niet erger wordt, dus in de gaten houden.

Verwijderd

Topicstarter
Memtest ook 6 passes gedaan en ook geen fout gevonden.
Pc draait nu ook al terug tijdje constant en lijkt stabiel.
Ik denk dat ik goed ben weggekomen.

Bedankt allemaal voor de tips; ik heb er veel aan gehad!
Pagina: 1