Hi tweakers! Ik heb jullie advies weer eens nodig.
Het hele verhaal: Ik heb enkele maanden geleden voor een vriend een PCtje in elkaar gezet. Ik heb zelf al redelijk verstand van hardware, dus dat ging allemaal prima. (Ik heb tenslotte al meer systemen in elkaar gezet) Voor 1200 euro hadden we een krachtig en stabiel systeem, ideaal voor games. Hij heeft er maanden lang heerlijk op gegamed en ervan genoten!
Tot vandaag.
Hij belde mij, enigsinds overstuur, op omdat zijn PC niet meer wilde opstarten. Ik was eerst nog optimistisch, denkende dat hij alleen Windows niet wilde pakken. Ik ben langs geweest, en tot mijn schrik valt het systeem DIRECT uit tijdens het opstarten. Na het indrukken van de power knop beginnen de casefans en de CPU fan al wel te draaien, maar na ongeveer één seconde valt het systeem uit... Ik denk zelf aan een probleem met de voeding.
We hebben alles even nagelopen. Alle kabels (zowel binnen als buiten de kast) zaten goed, de kabels van de voeding zijn gevoerd, dus die zijn goed beschermd. We hebben ook op de site van de producent van de voeding een soort testje gevonden om te kijken of de voeding kapot was, maar uit deze test hebben we ook geen conclusie kunnen trekken.
We zitten nu dus op een punt waaraan ik niet zou weten waar het probleem zit. Het kan volgens mij overal aan liggen! Voordat we een bedrijf benaderen die met multimeters alles gaan onderzoeken, wilde ik toch eerst jullie advies vragen. Misschien hebben jullie een idee.
In het kort: Systeem wil niet meer opstarten, hardwarematig probleem. Heeft maanden lang goed gewerkt.
De belangrijkste specs:
CPU: i5 2500k (nòg niet overgeclocked, dat wilde we later gaan doen)
CPU koeler: Coolermaster Hyper 212 EVO
Voeding: Corsair TX650 v2
RAM: Corsair Vengeance 8gb (dual channel) DDR3 - 1866 MHz / PC3-15000 - CL9
Moederbord: Asus P8P67 B3 revision (P67 chipset)
HDD: Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ (1 TB HDD, 7200rpm)
GPU: Asus GTX 560 Ti Top DCII blabla (fabrieks-overclock)
Het systeem zit in een Coolermaster Centurion 5 II kast met genoeg fans. Het systeem draaide een 64-bit editie van Windows 7, en werd voornamelijk gebruikt voor gaming en photoshop.
Ik hoop dat jullie kunnen helpen! Alvast bedankt allen!
Deniz
Het hele verhaal: Ik heb enkele maanden geleden voor een vriend een PCtje in elkaar gezet. Ik heb zelf al redelijk verstand van hardware, dus dat ging allemaal prima. (Ik heb tenslotte al meer systemen in elkaar gezet) Voor 1200 euro hadden we een krachtig en stabiel systeem, ideaal voor games. Hij heeft er maanden lang heerlijk op gegamed en ervan genoten!
Tot vandaag.

We hebben alles even nagelopen. Alle kabels (zowel binnen als buiten de kast) zaten goed, de kabels van de voeding zijn gevoerd, dus die zijn goed beschermd. We hebben ook op de site van de producent van de voeding een soort testje gevonden om te kijken of de voeding kapot was, maar uit deze test hebben we ook geen conclusie kunnen trekken.
We zitten nu dus op een punt waaraan ik niet zou weten waar het probleem zit. Het kan volgens mij overal aan liggen! Voordat we een bedrijf benaderen die met multimeters alles gaan onderzoeken, wilde ik toch eerst jullie advies vragen. Misschien hebben jullie een idee.
In het kort: Systeem wil niet meer opstarten, hardwarematig probleem. Heeft maanden lang goed gewerkt.
De belangrijkste specs:
CPU: i5 2500k (nòg niet overgeclocked, dat wilde we later gaan doen)
CPU koeler: Coolermaster Hyper 212 EVO
Voeding: Corsair TX650 v2
RAM: Corsair Vengeance 8gb (dual channel) DDR3 - 1866 MHz / PC3-15000 - CL9
Moederbord: Asus P8P67 B3 revision (P67 chipset)
HDD: Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ (1 TB HDD, 7200rpm)
GPU: Asus GTX 560 Ti Top DCII blabla (fabrieks-overclock)
Het systeem zit in een Coolermaster Centurion 5 II kast met genoeg fans. Het systeem draaide een 64-bit editie van Windows 7, en werd voornamelijk gebruikt voor gaming en photoshop.
Ik hoop dat jullie kunnen helpen! Alvast bedankt allen!

Deniz