Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenizYlmz
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-08-2024
Hi tweakers! Ik heb jullie advies weer eens nodig.

Het hele verhaal: Ik heb enkele maanden geleden voor een vriend een PCtje in elkaar gezet. Ik heb zelf al redelijk verstand van hardware, dus dat ging allemaal prima. (Ik heb tenslotte al meer systemen in elkaar gezet) Voor 1200 euro hadden we een krachtig en stabiel systeem, ideaal voor games. Hij heeft er maanden lang heerlijk op gegamed en ervan genoten!

Tot vandaag. :/ Hij belde mij, enigsinds overstuur, op omdat zijn PC niet meer wilde opstarten. Ik was eerst nog optimistisch, denkende dat hij alleen Windows niet wilde pakken. Ik ben langs geweest, en tot mijn schrik valt het systeem DIRECT uit tijdens het opstarten. Na het indrukken van de power knop beginnen de casefans en de CPU fan al wel te draaien, maar na ongeveer één seconde valt het systeem uit... Ik denk zelf aan een probleem met de voeding.

We hebben alles even nagelopen. Alle kabels (zowel binnen als buiten de kast) zaten goed, de kabels van de voeding zijn gevoerd, dus die zijn goed beschermd. We hebben ook op de site van de producent van de voeding een soort testje gevonden om te kijken of de voeding kapot was, maar uit deze test hebben we ook geen conclusie kunnen trekken.

We zitten nu dus op een punt waaraan ik niet zou weten waar het probleem zit. Het kan volgens mij overal aan liggen! Voordat we een bedrijf benaderen die met multimeters alles gaan onderzoeken, wilde ik toch eerst jullie advies vragen. Misschien hebben jullie een idee. :)

In het kort: Systeem wil niet meer opstarten, hardwarematig probleem. Heeft maanden lang goed gewerkt.

De belangrijkste specs:
CPU: i5 2500k (nòg niet overgeclocked, dat wilde we later gaan doen)
CPU koeler: Coolermaster Hyper 212 EVO
Voeding: Corsair TX650 v2
RAM: Corsair Vengeance 8gb (dual channel) DDR3 - 1866 MHz / PC3-15000 - CL9
Moederbord: Asus P8P67 B3 revision (P67 chipset)
HDD: Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ (1 TB HDD, 7200rpm)
GPU: Asus GTX 560 Ti Top DCII blabla (fabrieks-overclock)
Het systeem zit in een Coolermaster Centurion 5 II kast met genoeg fans. Het systeem draaide een 64-bit editie van Windows 7, en werd voornamelijk gebruikt voor gaming en photoshop.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen! Alvast bedankt allen! O-)

Deniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey101
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-09 23:52
Het zou ook een warmteprobleem kunnen zijn check goed je cpu koeler. Heb je misschien een andere voeding liggen waarmee je zou kunnen testen.
succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03 10:23
Je zegt dat je de paperclip test hebt gedaan maar hier geen conclusies uit kunt trekken. Wat houd dit precies in? Heb je wel of geen draaiende fan?

Je hebt geem beschikking over een multimeter merk ik op?
Je hebt ook leuke PSU tooltjes hiervoor om alle uitgangspanningen te testen. Bv: pricewatch: Dolphix Voeding (PSU) Tester

Warmte problemen lijken mij tot nu toe irrelevant, aangezien hij na 1 seconde al uitvalt. Misschien dat eerdere warmte ontwikkeling wel schade heeft gedaan, maar je zegt zelf dat je over voldoende fans beschikt.

Heeft je vriend geen bios instelling zitten veranderen?

[ Voor 24% gewijzigd door Gertjezzz op 24-03-2012 19:07 ]

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ey
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-08 23:11
Ik zou zeggen dat de voeding defect is, zo niet is het het moederbord waarschijnlijk. Kan je niet even een andere voeding in het systeem zetten en testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
J0ey schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 19:08:
Ik zou zeggen dat de voeding defect is, zo niet is het het moederbord waarschijnlijk. Kan je niet even een andere voeding in het systeem zetten en testen?
my idea exactly. In feite zouden we dit hier zelfs niet moeten vragen, dat is toch het eerste wat je doet, nl effe een andere voeding testen of die voeding even in een andere bak gooien. Doe ook eens een BIOS-reset, en boot met enkel CPU+geheugen+graka op het mobo (en op de voeding). kijk of die dan nog steeds uitvalt. Zoniet, stuk voor stuk er terug bijhangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tokkes op 24-03-2012 19:12 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenizYlmz
Allereerst bedankt voor de snellere reacties!

De PSU test resulteerde in een wèl draaiende fan.

Hij heeft niet aan de BIOS zitten klooien, volgens hem. We hebben ook al het CMOS batterijtje eruit gehaald, ook dit mocht niet baten..

We hebben inderdaad ook al de RAM en HDD en alle andere componenten losgekoppeld, maar ook dit had geen effect..

We hebben inderdaad nog geen andere PSU aangesloten, dat is wel een top idee inderdaad.

Ik herinner me trouwens wel dat we tijdens de assemblage nogal problemen hadden met het moederbord. Asus heeft een ongelofelijk vervelende "speciale " I/O shield, met een schuimrubber laagje. Dit neemt teveel ruimte in beslag, waardoor we moeite hadden om de moederbord-offsets precies op de gaatjes in het moederbord te krijgen. Kan dit er ook mee te maken hebben, of zou het systeem dan uberhaupt nooit gewerkt hebben? (als het daardoor kortsluiting zou hebben gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ey
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-08 23:11
DDD38 schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 19:16:
Allereerst bedankt voor de snellere reacties!

De PSU test resulteerde in een wèl draaiende fan.

Hij heeft niet aan de BIOS zitten klooien, volgens hem. We hebben ook al het CMOS batterijtje eruit gehaald, ook dit mocht niet baten..

We hebben inderdaad ook al de RAM en HDD en alle andere componenten losgekoppeld, maar ook dit had geen effect..

We hebben inderdaad nog geen andere PSU aangesloten, dat is wel een top idee inderdaad.

Ik herinner me trouwens wel dat we tijdens de assemblage nogal problemen hadden met het moederbord. Asus heeft een ongelofelijk vervelende "speciale " I/O shield, met een schuimrubber laagje. Dit neemt teveel ruimte in beslag, waardoor we moeite hadden om de moederbord-offsets precies op de gaatjes in het moederbord te krijgen. Kan dit er ook mee te maken hebben, of zou het systeem dan uberhaupt nooit gewerkt hebben? (als het daardoor kortsluiting zou hebben gemaakt).
Als het uiteindelijk maar goed vast zit maakt dat niet uit nee. Dat de voedings fan draait zegt nog niet dat de voeding goed is, even een voeding naast leggen, het nodige aansluiten en testen is het handigste om te doen nu volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenizYlmz
J0ey schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 19:30:
[...]

Als het uiteindelijk maar goed vast zit maakt dat niet uit nee. Dat de voedings fan draait zegt nog niet dat de voeding goed is, even een voeding naast leggen, het nodige aansluiten en testen is het handigste om te doen nu volgens mij.
Ik denk het ook. Misschien dat hij het vanaf een bepaald vermogen niet meer trekt. Morgen maar even rondbellen voor een leen-PSU, en hopen van het beste! Gelukkig heeft Corsair garantie over het algemeen goed geregeld.

Bedankt allen, ik zal later posten hoe het is verlopen! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03 10:23
Een nieuwe PSU inbouwen is geen probleem, en lijkt mij het best om te doen. Zet de huidige PSU NIET in een andere opstelling, omdat dit kan resulteren in andere falende componenten.

Mocht blijken dat de PSU stuk is, gewoon RMA sturen.

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signex
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-06-2021

Signex

Crazy of the North

Jammer om te horen, heb namelijk de zelfde voeding besteld net voor mijn GTX780.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 17:00

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Het zou evt. aan je memory controller kunnen liggen op je moederbord. Een 2500 ondersteund maximaal 1333MHz. Het is mij dan ook een raadsel hoe mensen hogere frequenties stabiel krijgen, want mij lukt het niet.

Anders zou het ook nog aan de spanning kunnen liggen die het geheugen vraagt. Ik heb een review van een Asus moederbord gelezen (6-series chipset, weet niet meer welke), waar uiteindelijk naar voren kwam dat de memory controller uiteindelijk kapot ging na enkele maanden een hogere spanning te leveren (1,65V ipv 1,55).

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Pagina: 1