Ik fotografeer al een aantal jaren, analoog om precies te zijn en nu wil deze dinosauriër eigenlijk ook wel eens overstappen op een DSLR. Nu mag ik dus als verlaat verjaardags, sinterklaas en kerst kado van mijn vader een nieuwe camera uitzoeken
(uiteraard moet ik zelf ook nog wat bij betalen).
Even ter informatie, ik heb eigenlijk nog echt nooit met een digitale spiegel reflex gewerkt ("werk" al jaren met mijn Minolta X-500, Sigma SA-300 en Ilford rolletjes
), het enigste wat ik ooit digitaal in mijn handen heb gehad is een Nikon D40 (JAREN geleden, en was voor 3 kiekjes) en de "simpele point and click cameras" uiteraard.
Het is puur voor mij als hobby, en wat voornamelijk schiet zijn wat portretten(zowel binnen als buiten) en natuur/landschap fotos en wat ik nog MISSCHIEN(!) wil gaan doen is wat simpele filmpjes meemaken maar dat zal nooit een doorslaggevende reden zijn om 1 camera boven de andere camera te kiezen.
Nu is mijn keus gevallen op een D3100 (Kit, 18-55) en een EOS 1100D (Kit, 18-55 IS). Ik weet dat kitlensen niet al te best zijn, maar dan heb ik voor het moment in ieder geval iets om mee te beginnen vervangen gebeurd in de toekomst toch wel.
Nu komt er een beetje op neer dat ik om advies vraag van is het die 100 euro extra waard in mijn geval voor de D3100 te gaan ipv de EOS 1100D.
Uiteraard even in mijn mening een simple pro vs con's lijstje (van wat ik zo vind in de specs).
Pros D3100
- 14,2 MP (of dit ook werkelijk waar beter is laten we eventjes in het midden)
- Groter scherm
- Full HD filmen is mogelijk
- Motor autofocus zit in de lens (maakt de lensen wel duurder, maar komt mij betreft 'betrouwbaarder over' in geval van gestorven autofocusmotor)
- 70g lichter dan de EOS 1100D (de body iig)
- Meer autofocus punten
Cons D3100
- Prijs, +/- 100 euro duurder dan de EOS 1100D
- Motor autofocus zit in de lens, dus maakt lenzen wel 'duurder' en zwaarder
- Lagere ISO dan de EOS 1100D (ISO 3200 om precies te zijn)
- Geen zelfreinigende sensor
Pros EOS 1100D
- Goedkoper dan de D3100
- Hogere ISO waarde mogelijk (ISO 6400)
- Bettere batterij leefduur
- Zelfreinigende sensor
- 'Goedkopere' lenzen doordat de autofocus motor in body bevind
Cons EOS 1100D
- 'slechts' 720p filmen
- Kleiner scherm
Even ter informatie, ik heb eigenlijk nog echt nooit met een digitale spiegel reflex gewerkt ("werk" al jaren met mijn Minolta X-500, Sigma SA-300 en Ilford rolletjes
Het is puur voor mij als hobby, en wat voornamelijk schiet zijn wat portretten(zowel binnen als buiten) en natuur/landschap fotos en wat ik nog MISSCHIEN(!) wil gaan doen is wat simpele filmpjes meemaken maar dat zal nooit een doorslaggevende reden zijn om 1 camera boven de andere camera te kiezen.
Nu is mijn keus gevallen op een D3100 (Kit, 18-55) en een EOS 1100D (Kit, 18-55 IS). Ik weet dat kitlensen niet al te best zijn, maar dan heb ik voor het moment in ieder geval iets om mee te beginnen vervangen gebeurd in de toekomst toch wel.
Nu komt er een beetje op neer dat ik om advies vraag van is het die 100 euro extra waard in mijn geval voor de D3100 te gaan ipv de EOS 1100D.
Uiteraard even in mijn mening een simple pro vs con's lijstje (van wat ik zo vind in de specs).
Pros D3100
- 14,2 MP (of dit ook werkelijk waar beter is laten we eventjes in het midden)
- Groter scherm
- Full HD filmen is mogelijk
- Motor autofocus zit in de lens (maakt de lensen wel duurder, maar komt mij betreft 'betrouwbaarder over' in geval van gestorven autofocusmotor)
- 70g lichter dan de EOS 1100D (de body iig)
- Meer autofocus punten
Cons D3100
- Prijs, +/- 100 euro duurder dan de EOS 1100D
- Motor autofocus zit in de lens, dus maakt lenzen wel 'duurder' en zwaarder
- Lagere ISO dan de EOS 1100D (ISO 3200 om precies te zijn)
- Geen zelfreinigende sensor
Pros EOS 1100D
- Goedkoper dan de D3100
- Hogere ISO waarde mogelijk (ISO 6400)
- Bettere batterij leefduur
- Zelfreinigende sensor
- 'Goedkopere' lenzen doordat de autofocus motor in body bevind
Cons EOS 1100D
- 'slechts' 720p filmen
- Kleiner scherm
MacBook Pro Mid 2012 16Gb RAM | Xiaomi Mi2S 32 Gb