Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Energieverbuik I3 2100 met H67 chipset

Pagina: 1
Acties:

• MichelV
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:03
Hi,

Ik heb de volgende configuratie die Lunix Mint 12 draait:

pricewatch: Intel Core i3 2100
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
pricewatch: Asrock H67M-GE
Kingston 8GB valueram DDR3

Mijn verwachting (ook na lezen van Nieuwe Zuinige Server (discussie) en dit topic http://www.silentpcreview...c.php?f=23&t=61471H67M-GE B3 ) was dat dit een mooie energiezuinige combinatie zou zijn met een idle energie verbruik van ~30W.

Mijn metingen geven echter meer dat het dubbele aan? Beide cores draaien idle op 1.6GHz en het BIOS staat op default waarden.

Moet ik tevreden zijn met dit verbuik of zie ik iets over het hoofd?

gr.

Edit: link toegevoegd

[ Voor 5% gewijzigd door MichelV op 22-03-2012 13:04 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-10 10:19
In W7 heb ik ongeveer tussen de 30W en 40W idle verbruik met een vergelijkbare combinatie (zelfde cpu, MB, SSD alleen 4GB 1333MHz geheugen, maar dat mag niet veel verschil maken). Wat voor voeding heb je er trouwens op aangesloten en hoe meet je het verbruik?

[ Voor 24% gewijzigd door jaapsander op 22-03-2012 13:17 ]

• MichelV
Ik gebruik een Energy Check 3000 van Conrad.
Voeding is een oude Antec voeding die ten opzichte van een BeQuiet 300W een paar Watt meer verbuikt maar geen 20/30W lijkt me..

• jaapsander
MichelV schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 13:21:
Ik gebruik een Energy Check 3000 van Conrad.
Voeding is een oude Antec voeding die ten opzichte van een BeQuiet 300W een paar Watt meer verbuikt maar geen 20/30W lijkt me..
Verder geen randapparatuur aangesloten? 20/30W is inderdaad wel erg veel wat niet verklaart kan worden door de andere voeding.

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-11 22:30
Is die 20/30W niet met de i3 2100T gemeten?

• MichelV
Ik heb een DVD writer aangesloten, maar als ik die los koppel dan is het verschil niet te zien op die Energy Check.

Verder geen randapparatuur... het gaat om een i3 2100 overigens niet de 2100T.

Ik koop sowieso binnenkort een nieuwe voeding om deze Antec te vervangen maar ik kan me niet voorstellen dat die voeding dit verschil op stookt?

• jaapsander
Iamzero456 schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 13:44:
Is die 20/30W niet met de i3 2100T gemeten?
Idle verbruik tussen een 2100 en een 2100T is verwaarloosbaar.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:48
De drivers voor de chipset en video beide geinstalleerd?

Ik heb een servertje met een 2100, 4GB DDR3 ram, een 2.5" notebook disk en een intel bordje - op windows 7 draaide dat idle op iets van 13W, meen ik mij te herinneren. Op linux in eerste instantie veel meer, tot de videodriver geinstalleerd werd. Verder niets bijzonders gedaan om dit verbruik te behalen.
(pico-PSU, dus niet vergelijkbaar met een flinke voeding).

Dus als alle drivers geinstalleerd zijn, dan zou een verbruik van 60W volgens mij enkel door de voeding kunnen komen (wellicht dat het Asrock bord ook significant meer verbruikt)

• MichelV
Die drivers zitten in de kernel (3.0.0-14-generic) zover ik weet. Ik kon bij Intel geen betere video driver vinden.

De Be-Quiet die ik voor dit systeempje besteld had heb ik in mijn HTPC geschroefd omdat ie zo lekker stil was :+

Ik bestel er gelijk nog een, kijken wat dat doet. Wordt vervolgd..

• MichelV
Inmiddels heb ik deze voeding in mijn kast geschroefd:

pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W

het resultaat is een idle verbruik van 37,6W ipv. 62,1W, een winst van 24,5W alleen door de voeding!

Toch het ik het idee dat ik nog aan de hoge kant zit met deze combi... iemand tips?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:48
Hooguit misschien met iets als een pico-psu en een externe adapter of zo. Of een ander moederbord - het schijnt dat het per fabrikant nogal wat verschil kan maken.

Ik heb dus een vergelijkbare opstelling:
i3 2100; Intel DH67CF, 4GB geheugen en een 500MB 2.5" harddisk. Video is in de bios uitgeschakeld.
Idle zit dat, met dus zo'n pico-psu, rond de 11W.

Ik heb het ook een keer met Windows-7 getest: idle, met video aan, had ik geloof ik rond de 20W.

Waar het verschil met jouw opstelling in zit? Tja, de voeding en de fabrikant van het bord dus. Ik zou alleen geen simpele manier weten om de oorzaak echt te achterhalen.

Maar: gaat verder investeren om een paar watt te winnen rendabel zijn? Denk je dat je met, zeg, 5W besparing de kosten voor bijvoorbeeld een betere voeding of moederbord er uit gaat halen?

• MichelV
Nee investeren in andere hardware lijkt me hier niet interessant: hij staat maar een paar uurtjes per dag aan.
Dat kan ik beter met mijn servertje doen die 24/7 aan staat.

Aan de andere kant zijn we wel tweakers natuurlijk: als het niet maximaal presteert (in dit geval zo weinig mogelijk verbruikt) dan ben ik nog niet klaar met prutsen.

Overigens heb ik al 7,4W 24/7 gewonnen door de voeding van de speakers van de BeQuiet 12V af te tappen. Uit is het verbruik nu onmeetbaar of 0W.

Ik heb in het BIOS alle devices die ik niet gebruik uit gezet. Ik vroeg me af of verlagen van voedingsspanning van de CPU nog iets winst zou geven, of dat ik voortaan MSI of Intel moet kopen voor energiezuinig.
Pagina: 1