Pas op voor netwerk kaarten met hetzelfde MAC adres

Pagina: 1
Acties:

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
De eerste gedachte die bij me opkomt.. The shit has hit the fan!

Na Pas op voor slechte Cat5e zijn er nu ook netwerk kaarten met hetzelfde MAC adres. Ik had vorig jaar al drie van deze kaartjes gekocht bij Dealextreme, maar tot nu toe maar 1 gebruikt.

Toevallig zag ik het toen ik een tweede kaartje er bij prikte in mijn Linux server. De derde kaart die in mijn Windows machine ging had dus ook hetzelfde adres :'(

Het adres is 00:E0:4C:80:1A:50. Als je daar op googled vind je nog een machine met twee van die kaartjes

Ja ik weet het, goedkope chinese shit, eigen schuld als het in je casefan komt en de data in je gezicht uiteen spat :+ Moet je maar merk spul kopen. Maar je zal maar netwerkbeheerder zijn op een groot campus netwerk of een LAN party en je moet zoiets debuggen...

Wat zou er eigenlijk gebeuren? Krijgen ze allen hetzelfde IP? Stuurt de switch alle data naar alle hosts of is het stuivertje verwisselen?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja, hallo; dealextreme.

Dit soort shit heb je niet als je gewoon een fatsoenlijke kaart koopt. Zelfde als met die kabels overigens. Niet steeds voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Koffie op 22-03-2012 09:01 . Reden: Iets liever reageren mag best ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-02 21:15
Bij de locale PC-boer scoor je al voor € 10 een NIC met een 10x betere chipset erop. Waarom zou je die in hemelsnaam op Dealextreme bestellen? (naast het feit dat je er 4 weken op moet wachten)

Verwijderd

Dus je koopt eigenlijk een NIC met daarop een gecloond mac adres?

Verwijderd

CyBeR schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 01:24:
Dit soort shit heb je niet als je gewoon een fatsoenlijke kaart koopt. Zelfde als met die kabels overigens. Niet steeds voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

* CyBeR heeft geen medelijden.
Met het verschil dat sommige mensen best aardige bedragen voor die kabels hebben betaald.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:35
Nou ben ik toch wel benieuwd:
Als dit in een consumenten-privenetwerk komt, dan heb je daar als hobbyist (zoals Ploink) last van. Praktisch overal zal je nu nog een router met NAT hebben staan, dus als provider heb je geen last van al die gekloonde MAC adressen.

Wat nu als IPv6 aanslaat, en mensen thuis een switch gaan neerzetten ipv een router (en elk apparaat in huis z'n eigen publieke IPv6 adres krijgt)... gaat een provider dan last krijgen van gekloonde MAC adressen? Dat de netwerkkaart van Jantje in plaats A conflicteert met de netwerkkaart van Pietje (of Ploink...) in plaats B?

• Ploink
Vinnienerd schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 01:35:
Bij de locale PC-boer scoor je al voor € 10 een NIC met een 10x betere chipset erop. Waarom zou je die in hemelsnaam op Dealextreme bestellen? (naast het feit dat je er 4 weken op moet wachten)
Voorbeeld?

Het gaat wel om een Gigabit PCI-e kaart en die kocht ik bijna een jaar geleden.
Als ik in de pricewatch kijk dan staan er maar een paar goedkope kaartjes en die hebben exact dezelfde realtek chip.

• Ploink
Als ik de DX kaart vergelijk met de TP-Link kaart uit de pricewatch, dan valt me wel iets op.
De chipset en layout van de kaart zijn haast hetzelfde, maar op de DX kaart mist een SO-8 chippie. Zou dit de EEPROM chip zijn waar normaliter het MAC adres in staat?

Afbeeldingslocatie: https://img.dxcdn.com/productimages/sku_52612_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1281689904.jpeg

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat nu als IPv6 aanslaat, en mensen thuis een switch gaan neerzetten ipv een router (en elk apparaat in huis z'n eigen publieke IPv6 adres krijgt)
Misschien dat jij thuis op een bepaald moment geen router hebt staan, maar het is niet alsof het hele internet dan via 1 grote switch gaat lopen. Verkeer bij je provider en tussen AS'en zal sowieso nog steeds gerouteerd worden, dus je problemen zullen beperkt blijven.

Sterker nog, ik zie dat switch-dinges helemaal niet zo snel gebeuren, want waarom zou je provider alles binnen het eigen netwerk als een simpel layer 2 netwerk willen zien? Lijkt me nogal onveilig? En ook voor performance niet echt nodig. Je communiceert nou eenmaal meer met websites als Facebook en Google enzo, dan direct met andere klanten van een provider.

meer on-topic:
Ik heb eens een keer gehad dat de built-in MAC van mijn moederbord gelijk was aan die van iemand anders op een LAN-party (zelfde moederbord, duidelijk een QA-foutje). Ik weet niet precies meer of we nou IP-conflict kregen, of iets anders, maar het zorgde wel voor ontzettend veel netwerkstoringen voor de beide betrokken PC's. Als het kan, gewoon even een andere MAC spoofen.

Om te troubleshooten: Je ziet het wel snel in DHCP-tabellen. Twee verschillende hostnames die om hetzelfde MAC/IP vechten.

[ Voor 6% gewijzigd door Keypunchie op 21-03-2012 10:30 ]

• Ploink
vanaalten schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 08:23:
Nou ben ik toch wel benieuwd:
Als dit in een consumenten-privenetwerk komt, dan heb je daar als hobbyist (zoals Ploink) last van. Praktisch overal zal je nu nog een router met NAT hebben staan, dus als provider heb je geen last van al die gekloonde MAC adressen.

Wat nu als IPv6 aanslaat, en mensen thuis een switch gaan neerzetten ipv een router (en elk apparaat in huis z'n eigen publieke IPv6 adres krijgt)... gaat een provider dan last krijgen van gekloonde MAC adressen? Dat de netwerkkaart van Jantje in plaats A conflicteert met de netwerkkaart van Pietje (of Ploink...) in plaats B?
Dan ben ik blijkbaar geen hobbyist want ik heb er geen last van ;) Ik zet een paar van die kaartjes in bridge configuratie en dan zien andere machines het MAC van de bridge. De MAC adressen van de individuele kaarten worden dan niet gebruikt. Ik ontdekte het gewoon per toeval via ifconfig.

Met IPv6 zou het inderdaad door kunnen werken naar de provider, maar die stuurt alleen pakketjes. De problemen doen zich voor bij de consument en die belt dan weer de helpdesk van de provider.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ploink schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 00:51:
Ja ik weet het, goedkope chinese shit, eigen schuld als het in je casefan komt en de data in je gezicht uiteen spat :+ Moet je maar merk spul kopen. Maar je zal maar netwerkbeheerder zijn op een groot campus netwerk of een LAN party en je moet zoiets debuggen...
Duplicate mac adressen zijn voor een ervaren netwerk beheerder een min of meer bekend item.
Er zijn ook gevallen van massaal verkochte systemen van Dell die allemaal hetzelfde mac-adres hadden. Dat was overigens niet de schuld van de netwerk kaart fabrikant maar van het OS installatie image (je kunt het unieke burned-in address overrulen).
Wat zou er eigenlijk gebeuren? Krijgen ze allen hetzelfde IP? Stuurt de switch alle data naar alle hosts of is het stuivertje verwisselen?
De switch zet de poort met het laatst ontvangen afzender-mac-adres in de forwarding tabel. Het wordt dus stuivertje wisselen.
Cisco switches geven een foutmelding in het log als een mac-adres vaak van poort wisselt.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

voor ipv6 maakt het allemaal niks uit. Ieder netwerksegment krijgt namelijk een uniek /64 prefix. Ik heb thuis een stuk of vier vlans en de default gateway heeft in elk vlan hetzelfde mac adres maakt allemaal niks uit.
Pagina: 1