Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voedingsventilator maakt buitensporig veel lawaai

Pagina: 1
Acties:

• sfranken
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-10 14:47
Beste mede-Tweakers,

Ik heb me rot zitten zoeken hier naar een antwoord/vraag die overeenkwam met de mijne maar heb er helaas geen gevonden.

De ventilator van mijn voeding vind het blijkbaar nodig om de hele tijd vol te blazen zonder dat mijn PC echt warm/onder load is. Ik kan er niet achter komen waarom hij dit doet, het is er spontaan ingekomen en toch wel zeer irritant (ik kan m'n PC een verdieping lager horen). Voorheen was hij fluisterstil.

Ik heb al gekeken of het aan stof ligt maar dat is het niet aangezien er een Vox AC30 in de buurt staat en die zjin storingsgevoelig icm stof. Ik stofzuig trouw eens in de week.

Hebben jullie enig idee wat dit is? Is het leeftijd? De computer is ongv. 8 jaar oud en draait vanaf dag 1 op Ubuntu Linux. Zoals ik al zei: dit is nog nooit voorgekomen en ik kan op Google en meerdere fora niks vinden wat het kan zijn.

Verwijderd

En over welke voeding hebben we het dan hier?

Wel zo handig om even te vermelden niet?

Het zou kunnen zijn dat de fan in de voeding tempratuur geregeld is en dat de tempratuur sensor kaduuk is / onder het stof zit.

Haal de stroomstekker er af en laat het ding 24 uur staan, dan open maken en inspecteren.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2012 00:15 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Na 8 jaar kan er wel wat stof inzitten of dat de lager versleten is oid.

Makkelijkste is de fan te vervangen.

• sfranken
Het gaat hier om een FSP Group Inc. FSP400-60MDN.
Laten we even voorop stellen dat ik absoluut geen hardware man ben, dus of dit klopt mag Maarten weten..

edit
Uhm.. fans vervangen is boven mijn niveau. Laten we dus hopen dat het dat niet is, anders kan ik net zo goed een nieuwe PC kopen..

edit #2
Dat ding leest meer, ik zweer het je. Nu is hij dus, voor het eerst in weken, gewoon stil aan het draaien..

[ Voor 91% gewijzigd door sfranken op 20-03-2012 00:21 ]

Verwijderd

sfranken schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 00:15:
Uhm.. fans vervangen is boven mijn niveau. Laten we dus hopen dat het dat niet is, anders kan ik net zo goed een nieuwe PC kopen..
Waarom een nieuwe PC als je net zo goed de voeding kunt vervangen?

En zie daarvoor hier [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

• sfranken
sfranken schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 00:15:
Laten we even voorop stellen dat ik absoluut geen hardware man ben, dus of dit klopt mag Maarten weten..
Daarom, en omdat dit gewoon boven mijn hardware kennis niveau is. Ik ben een software persoon, hardware is leuk maar moet vooral zonder morren draaien. Het moeilijkste wat ik gedaan heb is nieuw RAM + nieuwe video kaart erin gezet.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een voeding vervangen is ook niet moeilijk hoor. Je haalt de stekkers los (en onthoudt waar ze zaten :P). Daarna schroef je de oude voeding eruit en je schroeft de nieuwe erin (5 schroefjes). Vervolgens steek je de stekkers van de nieuwe voeding op de plekken waar de oude staken.

Verwijderd

D'r staan zat videootjes op YouTube e.d. die laten zien hoe je een PSU vervangt.

• sfranken
Opzich is het inderdaad niet zo lastig. Ik heb even wat videotjes gekeken. Maar is dat geen goed geld naar kwaad geld gooien? De PC is immers al aardig op leeftijd.

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

sfranken schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 15:50:
Opzich is het inderdaad niet zo lastig. Ik heb even wat videotjes gekeken. Maar is dat geen goed geld naar kwaad geld gooien? De PC is immers al aardig op leeftijd.
Tja, dat hangt er maar van af - als de pc nog prima voldoet voor datgene waar hij voor gebruikt wordt, is het vervangen van de voeding een goede optie. Voor 2 à 3 tientjes heb je een nieuwe voeding van 400W, dat scheelt nogal wat ten opzichte van een nieuw systeem.

TS: het enige punt van aandacht is wat je nodig hebt aan aansluitingen. 20-pins of 24-pins stekker op het mobo? hoeveel pci-e / molex voedingsstekkers nodig? Zorg ervoor dat een nieuwe psu ten minste dezelfde soort en hoeveelheid aansluitingen heeft als de oude, dan zit je goed.
Met betrekking tot het vermogen, de oude heeft het 8 jaar uitgehouden met zijn 400W, dus ik zie geen reden om voor een zwaarder exemplaar te gaan ter vervanging. Als geluidsproductie een issue is zou ik wat reviews zoeken - de goedkoopste voeding in de pricewatch is nogal lawaaiig en zo is er over de andere modellen ook wellicht wat te vinden.

Als je om wat voor reden dan ook je niet wilt wagen aan het vervangen van de voeding kun je ofwel een kennis / mede-tweaker om hulp vragen, of bijvoorbeeld even rondkijken in V&A voor een goedkope tweedehands: V&A aangeboden: Esprimo E5915 Core2Duo SFF Desktop . Geen idee of dit eventueel zou voldoen aan jouw eisen, maar het is een leuke tussenoplossing - iets duurder dan enkel een nieuwe voeding, maar goedkoper dan een compleet nieuw systeem, en wellicht tegelijk nog een leuke upgrade van je oude systeem.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een kleine opmerking over de aansluitingen van de voeding. Je kan gerust een 24-polige ATX stekker op een 20-polige aansluiting steken, tenzij er een onderdeel naast de stekker in de weg zou zitten.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:45

Perkouw

Moderator General Chat
Admiral Freebee schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 08:24:
Een kleine opmerking over de aansluitingen van de voeding. Je kan gerust een 24-polige ATX stekker op een 20-polige aansluiting steken, tenzij er een onderdeel naast de stekker in de weg zou zitten.
Ter aanvulling, de 'overige' 4 pins zijn bij veel moderne voedingen ook gewoon los te halen zoals hieronder te zien is.

24pins atx stekker (20+4)

[ Voor 25% gewijzigd door Perkouw op 21-03-2012 08:32 ]

Pagina: 1