Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

gezinsauto ~30k: zoektocht tot nu toe "onsuccesvol"

Pagina: 1
Acties:

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik ben al enige tijd aan het kijken/lezen/speuren/rijden naar de opvolger van onze huidige auto. Helaas is er met alle auto's die we mooi/leuk/goed vinden wel iets "mis".
Hopelijk kan iemand ons aan de hand van dit topic op het spoor zetten van de voor ons ideale auto.

Eisen/wensen:

- Huidige auto Ford C-max 2.0 tdci (2004)
- 10-15k km/jaar
- relatief veel korte ritten
- minimaal trekgewicht = 1300kg
- behoorlijke (bagage)ruimte noodzakelijk (2 kids)
- hoge(re) zit = pluspunt
- "groen" verbruik/label = pluspunt (ivm door mij verwachtte toekomstige hoge belasting)
- panoramadak = grote plus
- richtprijs ~30k

Shortlist:

- VW Tiguan
- Toyota RAV4 (jammer van die klote achterklep/deur)
- Mazda CX5 (helaas geen panorma/schuif dak mogelijk)
- Nissan Quasqai

Outsiders (voldoen niet volledig aan wensen):

- Hatchbacks (lage zit, te klein?): Audi A3/VW golf/Opel Astra/Alfa Guiletta
- Stations (lage zit): Audi A4/VW Passat/Skoda Octavia/Opel Astra/Insigna/Renault Megane
- Opel Zafira Tourer/Subaru XV/Mitsubishi Outlander (to do: eens goed gaan bekijken en eventueel rijden)

Niet in aanmerking (onze mening...):

- Peugeot 3008 (vind hem helaas lelijk)
- Peugeot 5008/Mercedes B (an sich niet slecht, mis alleen een "klik")
- Renault Scenic (rijdt niet fijn)
- Ford C-max/Focus Wagon (enorm lelijk/druk interieur)
- VW Touran (erg saai)
- Skoda Yeti (vind mijn vrouw helaas niks)
- Hyundai ix35 (niet mooi)
- Kia Sportage (rijdt/stuurt niet fijn)
- Mazda 5 (anoniem)
- BMW X1 (niet mooi)/ oude model X3 (te hard geveerd)

Overwegingen:

- VAG 1.4 tfsi motor op papier erg geschikt, echter:
- tegenvallend real-life verbruik
- veel problemen gemeld (ook door garagehouders),
- minder geschikt voor korte ritten ivm koolaanslag inlaatpoorten?

- VAG 1.2/1.8/2.0 tfsi: zijn deze gevoelig voor dezelfde kwalen als de 1.4 tfsi?

- Hebben andere "downsize" benizinemotoren (Opel 1.4t / PSA-BMW 1.6 THP / Mercedes 1.6t / Ford 1.6t / Renault 1.4t) dezelfde problemen?

- "Conventionele" motoren (Nissan 2.0, Toyota 2.0 vvti, Kia/Hyundai 1.6/2.0) lijken me betrouwbaarder (wat er niet op zit kan niet kapot), echter zijn die qua uitstoot/verbruik en prestaties duidelijk minder.

- Mazda 2.0 Skyactive lijkt veelbelovend: lage uitstoot, goede prestaties. Echter is dit nieuwe techniek (zeer hoge compressieverhouding) met kans op kinderziektes.

Iemand tips? Bevindingen? Welke/wat zien we over het hoofd?

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 15:48

Richard

Kuru Kuru Kururin

Wat is er mis met je C-Max? Of waarom zoek je een vervanger (zomaar benieuwd).

20*350ZO45°

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

tollo71 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:24:
- VAG 1.2/1.8/2.0 tfsi: zijn deze gevoelig voor dezelfde kwalen als de 1.4 tfsi?
Volgens mij spelen de problemen met de door jou genomen motoren een stuk minder. De 1.4 TSI, met name de 160PK variant (met compressor) lijkt door wat problemen getroffen. Aan de andere kant worden ze ook veel verkocht, dus dan hoor je al snel de problemen. Hoeveel mensen er procentueel getroffen zijn zullen we dan ook nooit weten hoe groot dit probleem echt is.

Volgens mij zijn de 1.2, 1.8 en 2.0 een stuk beter.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Even een heel andere optie:
http://www.autoweek.nl/au...roen-c4-aircross-geprijsd

Best een mooie wagen, naar mijn mening. Daarnaast valt de prijs heel erg mee...

[ Voor 12% gewijzigd door BlakHawk op 19-03-2012 11:50 ]

Youtube: DashcamNL

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:53

SeatRider

Hips don't lie

Is in feite een gerebadgde Muzzibuzzi Outlander, dus ga daar inderdaad eens in rijden :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Ben je per sé op zoek naar een nieuwe auto? Dit kon ik niet vinden

Je kan de Subaru Forester ook nog toevoegen aan je lijst. Wel aan de bovenkant van je budget. Maar met groen label en benzine..

Subaru Forester

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Persoonlijk zou ik de Skoda Superb met de 1.4TSI motor ook eens overwegen. Misschien net met de kop eraf en is met pano+schuifdak te verkrijgen :)

Stiekem zou ik trouwens als vader even kijken naar een tweedehands Octavia Combi RS met max 30k op de teller. Ik zou het wel weten :D (2.0TSI motor erin) :)

[ Voor 9% gewijzigd door Falcon op 19-03-2012 12:26 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• tollo71
  • Niet online
Bedankt voor de snelle en zinvolle reacties! Wat antwoorden/aanvullingen:

- Voorkeur gaat uit naar jong-gebruikt, wat helaas vaak lastig is ivm eisen t.o.v. beschikbare occasions.
- Denk dat ik me niet moet wagen aan de 1.4tfsi. De 1.2tfsi is waarschijnlijk te licht, maar de 1.8/2.0 zijn nog in de race.
- Toevoegen aan to-watch: C4 Aircross (komt wellicht te laat...)
- subaru Forester: op het eerste gezicht ben ik niet zo enthousiast over het design, eens in het echt gaan kijken.
- Skoda Superb: te groot (en te duur met >1.4tfsi).
- Leuke gebruikte Skoda Octavia RS is zeker een optie als ik "hoge zit" en "zuinig" wat lager op de prio-ladder kan krijgen thuis. Wel erg weinig aanbod.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:20

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Is de nieuwe C-max Grand niets voor je? Zit onder de 30k nieuw (vanaf 23k) Of is er een specifieke reden om voor een 2de hands te gaan/geen C-max?

Xbox Live ID:Notna8310

• tollo71
  • Niet online
Notna schreef op maandag 19 maart 2012 @ 13:01:
Is de nieuwe C-max Grand niets voor je? Zit onder de 30k nieuw (vanaf 23k) Of is er een specifieke reden om voor een 2de hands te gaan/geen C-max?
Uit de TS:

- ...
- ...

Hoewel ik zeer tevreden ben over onze huidige C-max knap ik volledig af op het interieur van de nieuwe Fords, waaronder dus de C-max. Veel te druk, chaotisch en spacy (op een foute manier).

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:20

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

tollo71 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 13:10:
[...]

Uit de TS:

- ...
- ...

Hoewel ik zeer tevreden ben over onze huidige C-max knap ik volledig af op het interieur van de nieuwe Fords, waaronder dus de C-max. Veel te druk, chaotisch en spacy (op een foute manier).
Woops, overheen gelezen (en ik had het nog wel 2 keer gedaan just to be sure :'( )

Anyhoe; mijn schoonvader rijd een KIA Venga. Ik heb zelf 2 kids en ik mag de auto de komende 3 weken van hem gebruiken. De kinderen erin doen (2 x maxicosi stoelen, leeftijd kinderen resp. 3 en 1 jaar) gaan er super makkelijk in en ik kan ruim achter het stuur zitten (1.90m). Er zit een panorama dak in, hij zit redelijk hoog en de laadruimte is niet gek hoewel het niet de allergrootste is.

Met aardig wat opties nieuw makkelijk onder de 30k te krijgen

Xbox Live ID:Notna8310

• YuriV
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-11 16:25
Is een Seat Altea XL niets voor je. Volgens mij een iets hogere zit, ruimte genoeg en volgens mij zijn er wel wat groene varianten van

Natte krant (363218) (V.242)

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Notna schreef op maandag 19 maart 2012 @ 13:14:
[...]

Woops, overheen gelezen (en ik had het nog wel 2 keer gedaan just to be sure :'( )

Anyhoe; mijn schoonvader rijd een KIA Venga. Ik heb zelf 2 kids en ik mag de auto de komende 3 weken van hem gebruiken. De kinderen erin doen (2 x maxicosi stoelen, leeftijd kinderen resp. 3 en 1 jaar) gaan er super makkelijk in en ik kan ruim achter het stuur zitten (1.90m). Er zit een panorama dak in, hij zit redelijk hoog en de laadruimte is niet gek hoewel het niet de allergrootste is.

Met aardig wat opties nieuw makkelijk onder de 30k te krijgen
Sterker, daar heb je er twee voor. Ik denk dat de TS echt in een andere klasse zoekt ;)

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 22:29
YuriV schreef op maandag 19 maart 2012 @ 13:20:
Is een Seat Altea XL niets voor je. Volgens mij een iets hogere zit, ruimte genoeg en volgens mij zijn er wel wat groene varianten van
Idd mis echt de Seat altea XL.
Mooie hoge zit, goed uitrustingsniveau.

Ookal heb ik mijn gewone altea uit 2004, net ingeruild voor een astra station uit 2010.
Reden vooral ruimte en dat een Xl buiten mijn budget viel.
Ga de hoge zit en hierdoor minder last van de achteruit kijkspiegel in mij zichtveld wel missen.

[ Voor 28% gewijzigd door Tito129 op 19-03-2012 13:34 ]

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik voor de Skoda Yeti gaan. Gewoon een goede allround auto die er prima uitziet en daarnaast een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding heeft. Misschien kun je je vrouw overhalen met dit filmpje: YouTube: Top Gear - Skoda Yeti road test - BBC ;)
edit: nog een filmpje met iets meer kwalitatieve info: YouTube: Skoda Yeti review - CarBuyer

[ Voor 19% gewijzigd door VantageR op 19-03-2012 13:37 ]

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:45

Wok

Dakloos...

Aangezien je Scénic, 5008, 3008, Touran en andere logische keuzes al afgeschreven hebt, stel ik voor: Peugeot 308SW 1.6 THP. Voldoet aan al je eisen behalve de hoge zit (al is de zitpositie wel iets hoger dan in andere stationwagons). Begint nieuw bij 30K en dan zit er qua uitrusting alles al op en aan, dus een jong gebruikt exemplaar valt dan zeker in budget :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• tollo71
  • Niet online
- De Kia Venga vind ik niet heel bijzonder. Beetje flauwe vormgeving en schijnt behoorlijk wat lawaai te maken. Op eerste gezicht een No-Go.
- De Altea (XL) vind ik best een optie. Mijn vrouw is er niet zo kapot van, maar wellicht kan de juiste (complete) uitvoering haar wel bekoren. Gaat op de To-Do lijst!
- 308SW: kan maar niet wennen aan die grote "muil" van Peugeot. Wordt hem niet, vrees ik.

Keep 'm comming :-)

De Yeti vind ik zelf een karaktervol karretje. Mijn vrouw, die het merendeel van de km's maakt, helaas niet zo.

[ Voor 11% gewijzigd door tollo71 op 19-03-2012 13:50 ]

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-11 22:29
30K? Wellicht een leuk aangeklede ASX:

Afbeeldingslocatie: http://images-2.drive.com.au/2010/07/23/1710930/mitsubishi-asx_600i-600x400.jpg

Ik vond hem zeer goed aan te kleden (panoramadak, Xenon, HDD ingebouwd en daarbij vind ik hem zelf goed smoelen (Zeker in Real life)

Edit: het interieur vind ik zelf ook goed te doen (wellicht iets te saai/zakelijk, maar volgens mij kan je daar nog in varieren:

Afbeeldingslocatie: http://www.autoloud.com/images/mitsubishi-asx-interior1.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Rene op 19-03-2012 14:09 ]

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• tollo71
  • Niet online
De ASX ma niet genoeg trekken, helaas.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

tollo71 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:24:
- "Conventionele" motoren (Nissan 2.0, Toyota 2.0 vvti, Kia/Hyundai 1.6/2.0) lijken me betrouwbaarder (wat er niet op zit kan niet kapot), echter zijn die qua uitstoot/verbruik en prestaties duidelijk minder.

Iemand tips? Bevindingen? Welke/wat zien we over het hoofd?
Hyundai i40, deze week in de Autoweek, ze waren vrij enthousiast over de 1.6 GDI motor die zonder turbo toch zeer behoorlijk presteert.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als ik dit zo zie zou de VW Tiguan nog weleens de winner kunnen zijn. Het is de Yeti met een veel betere smoel, maar wel met dezelfde motoren leverbaar.

Daarnaast ga je weinig afschrijving hebben bij VW.

Afbeeldingslocatie: http://www.autocarideas.com/wp-content/uploads/volkswagen-tiguan.jpg

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

|:(

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2012 14:53 . Reden: dubbelpost. ]

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Aangezien ik het niet zie staan.. gedacht aan de C4 aircross die binnenkort eraan komt?

Vanaf 24k volgens AW, dus kan je veel leuks in proppen, zoals dat panoramadak.

[ Voor 48% gewijzigd door Xanaroth op 19-03-2012 18:29 ]

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 12:42

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Misschien compleet uit de richting, maar 2e hands volvo xc70? Hogere zit dan normaal, miischien alleen niet zo zuinig

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• thefox154
  • Laatst online: 17-11 07:09
Euh een tiguan <30k? Dan heb je met geluk net airco erin, compleet kaal.
Voor een klein beetje mooi design en en uitrusting ga je al ver over de 30k. Heb je het nog niet over betere motorisering gehad.

Hoe belangrijk zijn deze zaken verder??

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 20:18
Je laat je autokeuze toch niet beïnvloeden door je vrouw? Ik zou gaan voor een E60/E61 525i.

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:33
je hebt nu een c-max, ik heb een s-max. Wat een prima auto! 2e hands goed te betalen, mag veel trekken, is mega groot en rijdt ook lekker.

Zo, je bent eruit. Topic kan dicht ;-)

Homo sapiens non urinat in ventum

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik kan begrijpen dat je ook een mooie auto wil, het oog wil immers ook wat. Maar als die wagen dan past qua gebruiksprofiel en rijgemak, zou je 't daar dan voor laten? Misschien moeten jullie maar es een test doen, met een blinddoek (jij of je vrouw, niet tegelijkertijd :P).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:45

Wok

Dakloos...

Ik ga eens 'out of the box' proberen te denken. Ik ga hierbij een aantal aannames doen: ik kan er dus volledig naast zitten ;) Correct me if I'm wrong in dat geval :)

Je huidige eisen-/wensenpakket:
- Huidige auto Ford C-max 2.0 tdci (2004)
- 10-15k km/jaar
- relatief veel korte ritten
- minimaal trekgewicht = 1300kg
- behoorlijke (bagage)ruimte noodzakelijk (2 kids)
- hoge(re) zit = pluspunt
- "groen" verbruik/label = pluspunt (ivm door mij verwachtte toekomstige hoge belasting)
- panoramadak = grote plus
- richtprijs ~30k
Ik richt mij even op de vetgedrukte items:
1) 10-15K km/jaar. Is dat inclusief woon-werkkilometers of reis je/reizen jullie per alternatief vervoer van en naar het werk? Als dit inclusief woon-werkverkeer is, neem ik aan dat dit ook meteen 80% (of in ieder geval het leeuwendeel) van de kilometers is? Waarom rijd je überhaupt eigenlijk een diesel met zo weinig kilometers? :)
2) Relatief veel korte ritten. Is dit omdat je de kinderen van en naar school brengt?
3) Minimaal 1300kg trekgewicht. Is dat voor de caravan?
4) Bagageruimte nodig vanwege 2 (ik neem aan: jonge) kinderen. Hoe vaak heb je die ruimte _echt_ nodig?

Waarom proberen om al die vervoersbehoeften proberen te vatten in één auto? Heb je al die eigenschappen _echt_ altijd nodig of heb je dat trekgewicht en die bagageruimte alleen één of twee keer per jaar nodig voor de vakantietrip? Is het niet handiger om te bekijken welke auto voor 95% van je vervoersbehoeften voldoet en dat je voor die paar keer per jaar dat je met caravan en bagage op pad gaat een geschikte auto te huren? :)

Nogmaals, ik kan er helemaal naast zitten! :) Ik zie echter ook zó vaak dat men zich compleet blind staart op die ene jaarlijkse trip naar Zuid-Frankrijk met de caravan, dat het primaire gebruiksdoel uit het oog verloren wordt.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
Tito129 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 13:31:
[...]

Idd mis echt de Seat altea XL.
Mooie hoge zit, goed uitrustingsniveau.

Ookal heb ik mijn gewone altea uit 2004, net ingeruild voor een astra station uit 2010.
Reden vooral ruimte en dat een Xl buiten mijn budget viel.
Ga de hoge zit en hierdoor minder last van de achteruit kijkspiegel in mij zichtveld wel missen.
Al kan je de Alhambra natuurlijk beter vergelijken met een C-Max, alleen is die wel 5k duurder dan de Altea.

• tollo71
  • Niet online
Wok schreef op maandag 19 maart 2012 @ 23:23:
Ik ga eens 'out of the box' proberen te denken. Ik ga hierbij een aantal aannames doen: ik kan er dus volledig naast zitten ;) Correct me if I'm wrong in dat geval :)

Je huidige eisen-/wensenpakket:

[...]

Ik richt mij even op de vetgedrukte items:
1) 10-15K km/jaar. Is dat inclusief woon-werkkilometers of reis je/reizen jullie per alternatief vervoer van en naar het werk? Als dit inclusief woon-werkverkeer is, neem ik aan dat dit ook meteen 80% (of in ieder geval het leeuwendeel) van de kilometers is? Waarom rijd je überhaupt eigenlijk een diesel met zo weinig kilometers? :)
2) Relatief veel korte ritten. Is dit omdat je de kinderen van en naar school brengt?
3) Minimaal 1300kg trekgewicht. Is dat voor de caravan?
4) Bagageruimte nodig vanwege 2 (ik neem aan: jonge) kinderen. Hoe vaak heb je die ruimte _echt_ nodig?

Waarom proberen om al die vervoersbehoeften proberen te vatten in één auto? Heb je al die eigenschappen _echt_ altijd nodig of heb je dat trekgewicht en die bagageruimte alleen één of twee keer per jaar nodig voor de vakantietrip? Is het niet handiger om te bekijken welke auto voor 95% van je vervoersbehoeften voldoet en dat je voor die paar keer per jaar dat je met caravan en bagage op pad gaat een geschikte auto te huren? :)

Nogmaals, ik kan er helemaal naast zitten! :) Ik zie echter ook zó vaak dat men zich compleet blind staart op die ene jaarlijkse trip naar Zuid-Frankrijk met de caravan, dat het primaire gebruiksdoel uit het oog verloren wordt.
Niet slecht, niet slecht _/-\o_

Huidige auto is een diesel omdat mijn vorige baan 40km enkele reis was en ik nu fiets. Auto van mijn vrouw verkocht. Zij werkt 3 dagen, enkele reis 16km. Rest van de km is hoofdzakelijk ook korte(re) ritten en een aantal langere ritten, waaronder met caravan.
Ik heb getwijfeld over een kleinere auto, welke in 90% van de gevallen voldoet. Vandaar dat ik een hatchback niet volledig heb afgeschreven.

@Sparhawk: Een XC70 vind ik een mooie verschijning, maar deze is zeer onzuinig helaas.

@ Het Fantoom: helaas wel ja. Zij rijdt 80% van de km's.

@Thefox154: een 2e hands Tiguan lukt wel rond de 30k. Alleen het aanbod 1.8/2.0tfsi is zeer mager. Vrijwel alleen 1.4tfsi's, waar ik een beetje huiverig voor ben.

@Jan Smit: Een S-max is an sich niet slecht. Wel meteen heel groot. Zal eens een balletje opgooien thuis.

Vooralsnog proberen we vast te houden aan ons eisenpakket. Mochten we er helemaal niet uitkomen, kunnen we ook voorlopig met de C-max blijven rijden. Welliswaar een diesel, dus onnodig duur gezien de huidige km's. Een nieuwere/andere auto kost per maand nog heel wat meer (afschrijving!), dus het moet wel naar onze zin zijn.

• thefox154
  • Laatst online: 17-11 07:09
Ik denk dat Jan Smit de winnaar heeft, Smax is in deze categorie een erg aangename verschijning. Mooi uitgerust en goed weggedrag. Je zou ook nog naar een Kuga kunnen kijken. Ook erg mooie suv, beter dan de meeste andere. Voldoet aan de wensen.

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-11 14:49
Nog even een paar ideetjes:

Citroen DS5, wel wat duurder dan 30k maar naar mijn idee echt een hele mooie auto.
Afbeeldingslocatie: http://www.car-photo-gallery.com/wp-content/uploads/2011/10/Citroen-DS5-Image.jpg

Ford mondeo:
Afbeeldingslocatie: http://www.carmagazine.co.uk/upload/9228/images/FordMondeoCoupeScoop.jpg

Een mazda 6:
Afbeeldingslocatie: http://www.gpsfever.com/wp-content/uploads/2011/03/mazda_6.jpg

Opel Insignia:
Afbeeldingslocatie: http://www.autocentrumvanvliet.nl/gfx/1310636934-Insignia.jpg

Peugeot 508:
Afbeeldingslocatie: http://www.peugeot-508.nl/images/peugeot-508-fotos/peugeot-508-sw-exterieur.jpg

Zo, dit is even wat ik kon bedenken, ik hoop dat ik je wat nuttigs heb kunnen laten zien!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 10:34
Is het niet een idee om voor de dagen dat je met caravan rijdt een wagen te huren die een caravan mag trekken? Zelf had ik voorheen ook een auto waarmee ik in al mijn vervoersbehoefte kon voorzien (cruisen / vervoeren van spullen / woonwerk verkeer) waarbij ik tot de conclusie kwam dat het gebruik alleen het woon/werk verkeer was.

Zelf ben ik voor een kleinere auto gegaan omdat:

- ik er voor 9 van de 10 keer alleen inzit op weg naar het werk
- Een hogere autoklasse betekend behalve dat de auto een klasse groter is, ook dat een auto een klasse duurder is.
- De enkele keer dat mijn auto niet voldoet, er zat alternatieven zijn, zoals een auto huren, laten bezorgen, etc.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Yeti +1 gave bak...

Maar ik denk dat TS, gezien de omstandigheden, er veel beter aan doet inderdaad een kleiner/goedkoper voertuig te kiezen voor alledag, en dan inderdaad die mooie B-klasse station te huren voor vakanties.

Ook in een kleiner vehikel kun je prima een keer een dagje/weekendje weg met je vrouw en kinderen.

De vraag is natuurlijk hoe zwaar je het financiële plaatje laat meewegen in je keuze. Wat vind je acceptabel qua afschrijving, qua onderhoud, qua verbruik, qua verzekering, qua wegenbelasting. Auto A en Auto B mogen misschien allebei dezelfde nieuwprijs hebben, maar dat maakt ze nog niet allebei even duur. Een Golf schrijft niet zo veel af, maar is wel weer duurder in de all-risk omdat ze veel gestolen wordt, etc.

• tollo71
  • Niet online
Stations staan nu nog even in de wachtkamer, tot de eis "hoge instap" wordt versoepelt :z

Skoda Yeti vind ik leuk. Helaas de "baas" hier niet ;w

Een kleinere, goedkopere auto is inderdaad een optie. Het "nadeel" is dat we zeer regelmatig op pad gaan voor weekendjes en hier een daar een week waar ruimte zeer gewenst is.

Straks gaan we een proefrit maken in een Mazda CX-5. Voldoet aan alle eisen en mist alleen de bonuspunten voor een panoramadak. Ik laat weten hoe het afloopt.

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

wat is dat met die hoge zit :? iedereen met kinderen lijkt dat de laatste 10 jaar opeens te willen. maar hoevaak gaan de kinderen mee? dagelijks?

als de kinderen maar 1 of 2 keer per week meegaan, waarom daar dan ook de eisen op vaststellen? neem een (vaak) lichtere en zuiniger station dan zon groot hok wat ik nu steeds voorbij zie komen :) en er zijn er genoeg met een wat hogere zit dan standaard, bijvoorbeeld peugeots :)

en over die caravan ga ik het niet eens hebben. ga je schamen, je mannelijkheid weer opzoeken, verbrand dat ding, en doe iedereen op de weg een plezier en stop met die viskarren ;)

[ Voor 7% gewijzigd door mystic op 25-03-2012 10:09 ]

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik rij zelf een 1.8tfsi, en daar hoef je op het gebied van zuinigheid ook niets te verwachten. Met voornamelijk snelweg zit ik 1 op 11 met mijn A4.

• Pietertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:23

Pietertje

The Rock

Ik zeg Renault (Grand) Scenic, echt een lekkere familieauto. Je kan hem als 7 zitter kopen voor bijvoorbeeld voetbal of kinderfeestjest. Het is een MPV dus stoelen kunnen er uit als je wat groters te vervoeren hebt.
Stoelen zitten hoog, Glazen dak kan er als optie ook in. 8)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

mystic schreef op zondag 25 maart 2012 @ 10:09:
wat is dat met die hoge zit :? iedereen met kinderen lijkt dat de laatste 10 jaar opeens te willen. maar hoevaak gaan de kinderen mee? dagelijks?

als de kinderen maar 1 of 2 keer per week meegaan, waarom daar dan ook de eisen op vaststellen? neem een (vaak) lichtere en zuiniger station dan zon groot hok wat ik nu steeds voorbij zie komen :) en er zijn er genoeg met een wat hogere zit dan standaard, bijvoorbeeld peugeots :)

en over die caravan ga ik het niet eens hebben. ga je schamen, je mannelijkheid weer opzoeken, verbrand dat ding, en doe iedereen op de weg een plezier en stop met die viskarren ;)
Je gaat er aan voorbij dat een hoge zit ook betekent dat het beladen makkelijker is, zeker als er bijv. een kinderzitje geplaatst moet worden.

Een caravan is vele malen goedkoper dan een verzorgde reis en lekker comfortabel. geen verplichting in 1 keer lange afstanden naar Zuid-Frankrijk of nog verder te rijden met op de achterbank jengelende kids.

Met de Pasen, Pinkersteren, zomaar een lang weekend of een hele schoolvakantie op een camping kamperen is gewoon leuk.

Heb zelf een YETI 1.2 en hiervoor een 1.6 Scenic met een tot 1300 kg belaadbare caravan. Beide goede auto's al vind ik om allerlei redenen de YETI fijner. Ik zorg er alleen voor dat het ding noit meer dan 1200 kg weegt. Meer mag ik nl. niet hebben.

Er zijn trouwens niet veel "groene" auto's die 1300 kg mogen trekken. Je zit al snel aan een 1.8 motor.

[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 25-03-2012 12:10 ]

ARME AOW’er

• tollo71
  • Niet online
Guardian Angel schreef op zondag 25 maart 2012 @ 11:56:
[...]

Je gaat er aan voorbij dat een hoge zit ook betekent dat het beladen makkelijker is, zeker als er bijv. een kinderzitje geplaatst moet worden.

Een caravan is vele malen goedkoper dan een verzorgde reis en lekker comfortabel. geen verplichting in 1 keer lange afstanden naar Zuid-Frankrijk of nog verder te rijden met op de achterbank jengelende kids.

Met de Pasen, Pinkersteren, zomaar een lang weekend of een hele schoolvakantie op een camping kamperen is gewoon leuk.

Heb zelf een YETI 1.2 en hiervoor een 1.6 Scenic met een tot 1300 kg belaadbare caravan. Beide goede auto's al vind ik om allerlei redenen de YETI fijner. Ik zorg er alleen voor dat het ding noit meer dan 1200 kg weegt. Meer mag ik nl. niet hebben.

Er zijn trouwens niet veel "groene" auto's die 1300 kg mogen trekken. Je zit al snel aan een 1.8 motor.
Dat dus! Hoogseizoen stacaravan op camping in Frankrijk/Italie ging >2000 euro kosten voor 2 weken. Nu leen ik pa's caravan en ben voor de helft klaar.

Vanmorgen proefrit gemaakt in Maxda CX-5. Viel eigenlijk een beetje tegen. Ziet er erg leuk uit (onze mening), maar was behoorlijk "hobbelig" en ook lawaaierig (wind/banden). Valt heel wat trapjes naar beneden op ons lijstje!
Een positief punt: mijn vrouw vond de zit erg hoog :). Ben haar langzaam aan het voorbereiden om de eis "hogere zit" naar beneden Bij te stellen (letterlijk en figuurlijk)...

Volgende proefrit is geplanned in een A3 SB (2009-2011). Andere uiterste qua zitpositie en laadruimte. Ben benieuwd....

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

de bergruimte in de A3 SB valt naar mijn mening erg tegen, amper meer dan een normale hatchback. Voor de ruimte hoef je het niet te doen iig. Dan heb je met iets als een Focus station al veel meer ruimte achterin.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

PWM schreef op zondag 25 maart 2012 @ 10:34:
Ik rij zelf een 1.8tfsi, en daar hoef je op het gebied van zuinigheid ook niets te verwachten. Met voornamelijk snelweg zit ik 1 op 11 met mijn A4.
Ik weet niet hoe je dat voor elkaar krijgt maar in mijn Golf met dezelfde motor is 1 op 16 toch echt geen probleem. Ook niet op de snelweg

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 25-03-2012 16:31 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Gunner schreef op zondag 25 maart 2012 @ 16:28:
[...]

Ik weet niet hoe je dat voor elkaar krijgt maar in mijn Golf met dezelfde motor is 1 op 16 toch echt geen probleem. Ook niet op de snelweg
De gemiddeldes bij de A4 liggen op 1 op 11,8 als je kijkt op www.werkelijkverbuik.nl en zijn Duitse tegenpolen. Van de A4's die de leasemij heeft rijden met deze motor, ben ik zelfs 1 van de zuinigste ;)

Er zit overigens ook 250 kilo verschil tussen een Golf en een A4, dat zal ook niet helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door PWM op 25-03-2012 17:41 ]

• Flagg
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

tollo71 schreef op zondag 25 maart 2012 @ 07:50:
Stations staan nu nog even in de wachtkamer, tot de eis "hoge instap" wordt versoepelt :z

Skoda Yeti vind ik leuk. Helaas de "baas" hier niet ;w

Een kleinere, goedkopere auto is inderdaad een optie. Het "nadeel" is dat we zeer regelmatig op pad gaan voor weekendjes en hier een daar een week waar ruimte zeer gewenst is.

Straks gaan we een proefrit maken in een Mazda CX-5. Voldoet aan alle eisen en mist alleen de bonuspunten voor een panoramadak. Ik laat weten hoe het afloopt.
Vanwaar die hoge instap eigenlijk, slechte rug of vorig jaar 85 geworden? Anders zou ik die toch snel laten vallen sowieso is hoge instap en zuinig vaak niet te vinden in 1 auto. En de schijnveiligheid is ook een nadeel.

Kan het wel de "baas" zijn, (waarom zou jij het tenslotte beter hebben dan ik? :p ) Maar als je onrealistische eisen gaat stellen ben je gauw baas "af".

Per saldo kan je stellen dat het of een Skoda Yeti wordt of ze moet de lagere (lees: normale) instap accepteren. Of ze moet 5 dagen in de week gaan werken, heb je meer budget. :Y)

Hoeft niet

[ Voor 21% gewijzigd door PWM op 25-03-2012 18:19 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

[edit] dubbel]

[ Voor 94% gewijzigd door Flagg op 25-03-2012 17:54 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

PWM schreef op zondag 25 maart 2012 @ 17:38:
Er zit overigens ook 250 kilo verschil tussen een Golf en een A4, dat zal ook niet helpen.
Ik vroeg me al af hoeveel dat was, maar 250 kilo had ik niet verwacht.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

een toyota Verso? Mag 1300kg trekken.

Eigenlijk met de eis van veel korte ritjes moet je kijken naar een hybride, deze blinken uit op korte ritjes omdat je elektrisch kan wegrijden en zo voorkomt dat je de benzine motor zwaar belast als hij nog koud is.
Je kan dan kijken naar een prius of een Lexus CT

Verwijderd

@Sparhawk: Een XC70 vind ik een mooie verschijning, maar deze is zeer onzuinig helaas.
Wat maakt hem dan zo onzuinig? Met die 15K kilometer per jaar, wat gaat het verschil in brandstofkosten dan worden? Ik durf te wedden dat dat mee gaat vallen.. :)

toch maar een rekensommetje:
C-max doet 1:20 dieselprijs stellen we op 1,50
XC70 doet 1:10

Verbruik op 15K kilometer komt dan op 750 liter voor de C-Max en 1500 liter voor de XC70

Het totale verschil in brandstofkosten komt dan op 750 x 1,50 = 1150 euro.
Dat lijkt me overbrugbaar... dan zit je meteen aan je max van je extra brandstofkosten, maar heb je wel meteen een veel zwaardere auto onder je kont, met de nodige extra veiligheid.

/edit: verbruik was een schatting, xc70 zit redelijk dicht bij die schatting: http://www.rijtesten.nl/test/396/volvo_xc70_d5_summum.html

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2012 18:22 ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Hybride's mogen of niks of zo goed als niks trekken, een fietsenrek als je mazzel hebt. Voor dagelijks simpel gebruik misschien wel een optie en dan een grotere/sterkere auto huren voor de vakanties met de sleurhut.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Sick Nick schreef op zondag 25 maart 2012 @ 18:20:
Hybride's mogen of niks of zo goed als niks trekken, een fietsenrek als je mazzel hebt. Voor dagelijks simpel gebruik misschien wel een optie en dan een grotere/sterkere auto huren voor de vakanties met de sleurhut.
De TS heeft het over het lenen van een caravan, dus dan moet je die auto er ook bijlenen, maar dan kan je gewoon ruilen van auto. Caravan is hooguit 2x per jaar..

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sick Nick schreef op zondag 25 maart 2012 @ 18:20:
Een auto huren is toch ook niet gratis? Of denk je dat de verhuurbedrijven een hele collectie ruime auto's hebben in het hoogseizoen. Met al die Aygo rijders van tegenwoordig zou ik wel ruim van te voren reserveren.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:16
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 18:19:
[...]

Wat maakt hem dan zo onzuinig? Met die 15K kilometer per jaar, wat gaat het verschil in brandstofkosten dan worden? Ik durf te wedden dat dat mee gaat vallen.. :)

toch maar een rekensommetje:
C-max doet 1:20 dieselprijs stellen we op 1,50
XC70 doet 1:10

Verbruik op 15K kilometer komt dan op 750 liter voor de C-Max en 1500 liter voor de XC70

Het totale verschil in brandstofkosten komt dan op 750 x 1,50 = 1150 euro.
Dat lijkt me overbrugbaar... dan zit je meteen aan je max van je extra brandstofkosten, maar heb je wel meteen een veel zwaardere auto onder je kont, met de nodige extra veiligheid.

/edit: verbruik was een schatting, xc70 zit redelijk dicht bij die schatting: http://www.rijtesten.nl/test/396/volvo_xc70_d5_summum.html
Autorijden is meer dan alleen benzine/ diesel. Wegenbelasting, verzekering en onderhoud zijn ook posten die grote invloed hebben. Ik vermoed dat deXC70 op alledrie op zijn minst 'matig' scoort.

Hoe oud mag de occasion zijn (je wilde toch liever een met de kop er af las ik ergens?)

Misschien moet je ook een denken aan een escpace?

Opel Zafira, valt binnen budget, maar valt niet echt meer aan te kleden dan.

Moeilijke keuze, ik zou idd ook voor de Skoda proberen te gaan. Het merk maakt momenteel erg goede auto's. Jammer dat je vrouw niet mee wil werken. Ik ken de nukken van vrouwen bij auto kopen maar al te goed.

Succes en wijsheid toegewenst :P

Wel opvallend dat er pas 1x een BMW suggestie is gedaan :+
Pagina: 1