Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
http://www.sma.de/en/prod...s/sunny-backup-set-s.html
http://www.powerrouter.com/nl
N.B. Het voortdurende opladen van de accu kost trouwens ook stroom, wat je uiteraard ook weer efficientie kost.
zo moeilijk is het niet.
ups gewoon in het stopcontact.
steca500 er bij met 3x 190Wp.(of als je wil iets meer)
simpele oplossingen zijn het best.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Ik vond het idee wel grappig om de vriezer en CV losgekoppeld op zonnestroom te laten functionerenJeroenH schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 23:08:
Inderdaad, gewoon een klein zonnestroomsetje kopen, 500-600Wp. Niet gaan emmeren met panelen direct op de accu's, da's zonde.
Beste is inderdaad om een gekoppeld PV systeem op dezelfde groep te zetten als de UPS.
Eventueel kan je tussen de UPS en het stroomnet een tijdschakelaar zetten dat deze alleen laad in de uren dat er zon schijnt, niet dat het zin heeft maar goed..
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Die powerrouter is wel een mooi oplossing trouwens als men het salderen inc belasting gaat afschaffen.Bezuiniger schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 22:42:
Dat is wat lastiger dan je denkt. De UPS en de omvormer moeten van elkaars bestaan afweten om goed samen te werken. Verder moet het net spanningsloos blijven, dat is voor de veiligheid. Kijk hier voor wat oplossingen:
http://www.sma.de/en/prod...s/sunny-backup-set-s.html
http://www.powerrouter.com/nl
N.B. Het voortdurende opladen van de accu kost trouwens ook stroom, wat je uiteraard ook weer efficientie kost.
Dat helpt je uitgangspunt ("om de vriezer en CV te voorzien van stroom bij een mogelijke stroomstoring") nogal om zeep, omdat de kans op een paar donkere dagen aanzienlijk groter is dan de kans op stroomstoring. Om het hele jaar uitsluitend van accu te kunnen draaien zal je een gigantische accu nodig hebben om de kans op uitval in een jaar te beperken tot (zeg) 5%. En dan nog is die kans te hoog.revolution-nl schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 09:34:
[...]
Ik vond het idee wel grappig om de vriezer en CV losgekoppeld op zonnestroom te laten functioneren
Even offtopic: hoe lang kan die UPS je CV/vriezer voeden? Want je vriezer (mits voldoende gevuld) ontdooit niet in een paar uur, en je huis is ook niet meteen koud. En de kans op langdurige stroomuitval is gigantisch klein, plus dat je UPS dan alsnog wel leeg is...
ik snap wel wat je wil, maar het is zo zonden van de panelen en de batterijen.revolution-nl schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 09:34:
[...]
Ik vond het idee wel grappig om de vriezer en CV losgekoppeld op zonnestroom te laten functioneren
Beste is inderdaad om een gekoppeld PV systeem op dezelfde groep te zetten als de UPS.
Eventueel kan je tussen de UPS en het stroomnet een tijdschakelaar zetten dat deze alleen laad in de uren dat er zon schijnt, niet dat het zin heeft maar goed..
je moet dan de panelen dimensioneren voor de winter en de zomer overschotten weg gooien.
ook zul je merken dat de ups niet zo lang mee gaat als je had gehoopt.
een tijdschakelaar of kWh meter met een geavanceerdere besturing is natuurlijk mogelijk.
maar kiss werkt het best.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Klopt, ik zat te denken om in de zomer dan offgrid te draaien en s'winters enkel de UPS op spanning houden met zonnestroom en de vriezer in het stopcontact houden.RemcoDelft schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 09:47:
[...]
Dat helpt je uitgangspunt ("om de vriezer en CV te voorzien van stroom bij een mogelijke stroomstoring") nogal om zeep, omdat de kans op een paar donkere dagen aanzienlijk groter is dan de kans op stroomstoring. Om het hele jaar uitsluitend van accu te kunnen draaien zal je een gigantische accu nodig hebben om de kans op uitval in een jaar te beperken tot (zeg) 5%. En dan nog is die kans te hoog.
Even offtopic: hoe lang kan die UPS je CV/vriezer voeden? Want je vriezer (mits voldoende gevuld) ontdooit niet in een paar uur, en je huis is ook niet meteen koud. En de kans op langdurige stroomuitval is gigantisch klein, plus dat je UPS dan alsnog wel leeg is...
Ik ga zeer binnenkort testen hoelang mijn UPS het gaat volhouden bij diverse belastingen
Ben wel benieuwt hoelang de CV erop draait.
Bij langdurige stroom uitval kan je natuurlijk altijd een aggregraatje op je UPS aansluiten

Nouja, experimenteren kan altijd, maar het lijkt me zowel economisch als qua milieu alleen maar verspilling...revolution-nl schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 09:54:
[...]
Klopt, ik zat te denken om in de zomer dan offgrid te draaien en s'winters enkel de UPS op spanning houden met zonnestroom en de vriezer in het stopcontact houden.
Dat testen is dus redelijk nutteloos. Je kunt zo de runtime opzoeken aan de hand van de belasting: http://www.apc.com/produc...=SUA1000I&total_watts=100revolution-nl schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 09:54:
[...]
Ik ga zeer binnenkort testen hoelang mijn UPS het gaat volhouden bij diverse belastingen
Ben wel benieuwt hoelang de CV erop draait.
Bij langdurige stroom uitval kan je natuurlijk altijd een aggregraatje op je UPS aansluiten
Ik heb even de SUA1000i genomen, die is vergelijkbaar met je model.
Een goedkoop aggregaat kun je bij een dergelijke UPS niet gebruiken. Als je wel een goedkoop aggregaat wilt kunnen gebruiken zul je de on-line (dual conversion) UPS types moeten gaan gebruiken. De reden is eenvoudig: bij een goedkoop aggregaat wisselt het spanningsverloop met de slag van de motor. Hierdoor schakelt de UPS over naar de accu, en wordt de UPS dus alsnog niet opgeladen. Om de UPS toch te laten opladen kun je eventueel de gevoeligheid verlagen, maar dan geef je die afwijkingen ook door naar je apparatuur. Die daardoor meestal minder lang meegaat, dus dat wordt een afweging die je moet maken.
Een dual conversion UPS geeft altijd spanning uit de accu, en laad de accu desnoods vanaf een heel erg vervuilde stroombron. Wel wordt door deze dubbele conversie weer meer stroom verbruikt. De efficientie daalt dus nog verder, en de constructie ervan is duurder, dus de UPS pakt een heel stuk duurder uit in aanschaf en gebruik.
In de krant stond enkele jaren terug een artikel dat Nederland een van de slechtste stroomnetten ter wereld heeft, omdat het al zo oud is. Het is dat de netbeheerders veel te veel onderhoud in het netwerk gooien dat het nog enigszins betrouwbaar is, maar eigenlijk moet alles gewoon worden vervangen door een nieuw netwerk. Bovendien is er dagelijks wel ergens een stroomuitval in Nederland.RemcoDelft schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 09:47:
[...]
Ik heb een vrijwel nieuwe Smart UPS 3000 gekregen. Die staat nu in de berging. Mijn elektrische kachel is maximaal 1600 watt. Klopt het dan dat die kachel bijna 2 uur kan functioneren met deze UPS? Ik zou er dan feitelijk een wasmachine op kunnen zetten. Niet dat dat nut heeft, maar na het lezen van dit topic krijg ik toch weer ideeen met die UPS.
Nee dat klopt niet, je kachel zou niet meer dan ergens tussen de 5 en 10 minuten erop werken....Trommelrem schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 10:56:
[...]
Ik heb een vrijwel nieuwe Smart UPS 3000 gekregen. Die staat nu in de berging. Mijn elektrische kachel is maximaal 1600 watt. Klopt het dan dat die kachel bijna 2 uur kan functioneren met deze UPS? Ik zou er dan feitelijk een wasmachine op kunnen zetten. Niet dat dat nut heeft, maar na het lezen van dit topic krijg ik toch weer ideeen met die UPS.
Maar goed een UPS lijkt me nou ook niet echt bedoelt om een electrische kachel, een vriezer of een CV op aan te sluiten

Het zou lokaal wel waar kunnen zijn (ik heb geen idee) maar in Hilversum is het al veel als we eens in de twee jaar eens een korte stroomstoring hebben. Dat noem ik niet slecht. Een half uur per jaar storing (en het is minder) betekent dat de stroom er minder dan 0,006% van de tijd uit ligt.Trommelrem schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 10:56:
In de krant stond enkele jaren terug een artikel dat Nederland een van de slechtste stroomnetten ter wereld heeft, omdat het al zo oud is. Het is dat de netbeheerders veel te veel onderhoud in het netwerk gooien dat het nog enigszins betrouwbaar is, maar eigenlijk moet alles gewoon worden vervangen door een nieuw netwerk. Bovendien is er dagelijks wel ergens een stroomuitval in Nederland.
Die 3000 staat voor het maximale vermogen wat de UPS kan leveren (in Watt). Om te weten hoe lang de UPS een bepaald vermogen kan leveren zul je in de specificaties moeten kijken. Ik verwacht dat een deze UPS een vermogen van 1600 W niet lang kan leveren, hooguit een kwartiertje of zo. Besef dat dit type computer-UPS niet gemaakt is voor voortdurend gebruik, ze dienen ervoor om een server gecontroleerd down te brengen, niet om hem langdurig te laten draaien.Ik heb een vrijwel nieuwe Smart UPS 3000 gekregen. Die staat nu in de berging. Mijn elektrische kachel is maximaal 1600 watt. Klopt het dan dat die kachel bijna 2 uur kan functioneren met deze UPS? Ik zou er dan feitelijk een wasmachine op kunnen zetten. Niet dat dat nut heeft, maar na het lezen van dit topic krijg ik toch weer ideeen met die UPS.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Verwijderd
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2015 22:19 ]
Een cv kan ik me wel voorstellen, die verbruikt misschien max 100W in bedrijf.ik222 schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 11:06:
[...]
Maar goed een UPS lijkt me nou ook niet echt bedoelt om een electrische kachel, een vriezer of een CV op aan te sluiten
Voor zover ik heb meegemaakt blijft de gasdruk op peil als de stroom uitvalt.
Ik heb al eens een potje gekookt met een zaklamp erbij
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
FWIW: de Steca500 op de uitgang werkt prima, de accu wordt dan geladen (zonder netstroom). Ik weet alleen niet wat de UPS doet als de accu vol is, voordat het zo ver was had ik weer stroom
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Mijn oude SmartUPS werkte altijd 'vanuit' de accu. De accus werden dus continu bijgeladen en de aangesloten apparaten werden altijd gevoed vanuit de accu.Proton_ schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 12:00:
Ik weet alleen niet wat de UPS doet als de accu vol is, voordat het zo ver was had ik weer stroom
Toen ik erachter kwam dat het ding daar 24x7 bijna 90 Watt voor gebruikte heb ik hem snel verkocht.
Verwijderd
een smartups gaat offgrid niet werken , smart ups moet verbonden zijn met lichtnet om te kunnen werken .
een smart ups 1000 zal op vollast van pakembeet 700 watt 6min meegaan
een cv pomp is 90 - 115 watt afhankelijk van merk
deze zal dan maximaal 30min draaien '
je had t ook nog over de vriezer a 90 watt
beide draaien dan maximaal 15min zo snel krijg je het nooit weer opgeladen
of je met een treinwagon vol wegzetten maar dat lijkt me niet wenselijk
? kinda defeats the purpose.Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 14:23:
een smartups gaat offgrid niet werken , smart ups moet verbonden zijn met lichtnet om te kunnen werken .
Gegeven dat het een suboptimale oplossing is met oneigenlijk gebruik van het apparaat werkt het wel.
Aanknop een aantal seconden ingedrukt houden => UPS start op, ook zonder lichtnet, en gooit 230V op zijn uitgang.
Steca500 eraan met zonneschijn, twee minuten later: runtime van de UPS loopt op en accu laadt op.
Als de accu vol dreigt te raken, steca loskoppelen of 700W kachel aan (just to be sure om overladen te voorkomen).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
tevens zoals je het beschrijft ga je invoeden op de uitgangen van de smartups, er staat me iets van bij dat deze daartegen beveiligt is.
hoe zag je dit plaatje voor je,
3weg stekker op de uitgang waarvan er 1 naar de steca gaat en de ander naar de vriezer en de cv zoals hierboven gevraagt werd , dan ga je met de steca de vriezer en cv voeden
lijkt me nog steeds een te onbetrouwbare situatie als t al zou werken.
Vandaar mijn opmerking dat het oneigenlijk gebruik is.Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 07:49:
ik kan me niet voorstellen dat je de hele tijd er naast wil blijven staan om de steca los te koppelen zodra de accu vol is
Er staat mij bij dat ik het uitgeprobeerd heb en dat het werkt. Ik zou ook geen technische redenen weten waarom je 'm daartegen wil beveiligen. Tenslotte kan de UPS ook inductieve en capacitieve lasten aan, die een deel van de tijd ook vermogen terugpompen.tevens zoals je het beschrijft ga je invoeden op de uitgangen van de smartups, er staat me iets van bij dat deze daartegen beveiligt is.
Ik zou afraden om een vaste opstelling te maken met een UPS. Veel te veel verliezen.hoe zag je dit plaatje voor je,
3weg stekker op de uitgang waarvan er 1 naar de steca gaat en de ander naar de vriezer en de cv zoals hierboven gevraagt werd , dan ga je met de steca de vriezer en cv voeden
Problemen die zich dan echter voordoen:
1. zodra de netspanning weg valt, moet het huis ontkoppelen van het net. Dit zou kunnen met een relais op de netspanning. Dit vergt een aanpassing van de meterkast.
2. de ups mag niet leeg lopen doordat hij en deel van de energie uit de accu's op het huisnet zet. Hij dient dus enkel voor het genereren van een sinus. Misschien is dit bij een Server UPS wel in te stellen.
3. De ups hoeft pas aan zodra het net-relais afkoppelt, maar de accu moet dan wel voldoende vol zijn. Misschien moet je de UPS daarom voorzien van een nieuw oplaad circuit en Lithium accu's.
zelf heb ik een smart-ups 1500 staan en pas een keer getest met twee semi-tracties van 60/51Ah Varta (varta-nr 930060056b912). Dit was op een avond en die avond zo 'gewoon mogelijk' geleefd. Wel de water-boiler uitgeschakeld, maar verlichting, babyfoons, koelkast, vriezer en TV verder gewoon aan. Heeft zo'n 3,5 uur gedraaid en ging toen uit. Er was toen een ruime Kwh geleverd.
Omdat het avond was heeft mijn Steca niet meegedaan, maar wel interessant als dat zou kunnen! Zelf zat ik te denken om tijdens een spannings-uitval de panelen met een DC-oplader gewoon de accu's op te laden. Ik heb hier een Steca 500 en een SB1200.
Je zou de batterijen bij kunnen laden met een schakelklok, bijvoorbeeld alleen op maandagochtend te voeding erop, dan gaat hij bijladen. Omschakelen naar UPS moet dan handmatig (net afschakelen en UPS opstarten).
Overladen van de accu zou ik me niet druk over maken, dat moet de UPS regelen.
Wat wel opvallend was tijdens de test dat hij op een gegeven moment 60Hz leverde.
Als je de hoofdschakelaar uitzet kun je overigens via een willekeurig stopcontact je huis weer voeden als je een 'dubbelstekker' maakt die je in je omvormer en in je stopcontact prikt. Als je driefase voeding hebt, moet je nog wel een bruggetje naar je andere fases maken.
Overigens dacht ik dat Victron omvormers een beetje met de frequentie spelen om omvormers terug te laten schakelen: frequentie omhoog = vermogen zakken.
Wanneer de UPS omvormer actief is (dus zonder netstroom) dan worden de accu's immers ook niet geladen toch? Aub geen dubbelstekkers maken, wanneer je de hoofdschakelaar vergeet af te zetten of per ongeluk aanzet dan krijg ik nogal een klap buiten
En inderdaad... topic uit 2012 zie het nu pas.
[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 10-10-2015 21:04 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning