jQuery var/variable uitleg?

Pagina: 1
Acties:
  • 726 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlugInBeer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 16:09
Hallo tweakers,

Ik ben een paar dagen geleden begonnen met een 30 days jQuery tutorial voor beginners ( http://tutsplus.com/course/30-days-to-learn-jquery/ ) En alles word verder ook wel goed uitgelegd, maar plotseling begint hij over variables zonder het uit te leggen. Dus ik heb een heletijd gegoogled, maar het word nergens, naar mijn mening, goed uitgelegd. En ik snap er heel weinig van. Ik heb meerdere tutorials opgezocht voor jQuery, en ze leggen alles gewoon netjes uit ZONDER "variable" uit te leggen! :'(

Zou iemand mij op een duidelijke manier mij kunnen uitleggen:
1. hoe een variable werkt.
2. wanneer je het gebruikt.
3. waarvoor je het gebruikt.
4. wat je er allemaal mee kan doen.

Kan iemand mij dit op zo'n manier uitleggen zodat bijna elke noob het zou kunnen begrijpen :P

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-09 21:34
Als ik jou was zou ik eerst een tutorial Javascript volgen en daarna pas JQuery. Het var keyword is een onderdeel van de taal Javascript en staat verder los van JQuery. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

Sterker nog, variabelen zijn de basis van iedere programmeertaal. Zelfs Javascript-tutorials gaan er meestal vanuit dat dat principe bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlugInBeer
Precies, in de meeste tutorials die ik zag, gingen ze er van uit dat ik zou weten wat een variable is. Terwijl hij in het begin toch echt zegt dat je een basis moet weten van HTML en CSS en verder helemaal niks...

Weet iemand misschien toevallig een goede tutorial over variables?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Je vraag is in dezelfde orde als "wat is een getal?" of "wat is een zelfstandig naamwoord?".
Misschien moet je gewoon eens googlen? [1] [2]

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JavaScript programmeren voor absolute beginners:

Elk computer programma doet uiteindelijk maar 1 ding: operaties uitvoeren op data. Er zijn verschillende typen data, zoals Numbers, Strings (sequenties van karakters, zoals letters en cijfers), Booleans (true/false). Elk datatype heeft z'n eigen operaties. Zo betekent a + b iets anders als a en b Numbers zijn dan als ze Strings zijn.

Hier zijn wat voorbeelden van operaties en datatypes in JavaScript:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
// Numbers:
alert(1 + 2); // 3
alert(1 - 2); // -1
alert(1 * 2); // 2

// Strings:
alert("Hello " + "World"); // "Hello World"

// Booleans:
alert(true || false); // true
alert(true && false) // false

Vaak wil je het resultaat van een operatie even bewaren voor later gebruik. Hier gebruik je variabelen voor.
JavaScript:
1
2
3
4
var a = 1;
var b = 2;
var c = a + b;
alert(c); // 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlugInBeer
@Blues, bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik snap het al een stuk beter :) Maar soms zie je in filmpjes zoveel variables bij elkaar dat ik er in de war door raak :P

Ik zal er wat meer mee spelen tot dat ik het beter snap! Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-08 14:18

pieturp

gaffa!

Het is heel belangrijk dat je - zeker als je veel variabelen gebruikt - je variabelen een duidelijke naam geeft. In 't voorbeeld hierboven worden de variabelen 'a', 'b', en 'c' gebruikt.

Dat is voor dit voorbeeld prima, maar als je iets wezenlijks gaat bouwen gebruik dan goed omschrijvende variabelenamen. Dus niet:

JavaScript:
1
2
3
var v = 'Pietje';
var a = 'Puk';
var n = v + ' ' + a;

maar liever:

JavaScript:
1
2
3
var voorNaam = 'Pietje';
var achterNaam = 'Puk';
var weergaveNaam =  voorNaam + '  ' + achterNaam;

Dit zie ik vooral bij beginners toch wel vaak fout gaan. Voordeel is dat je code een stuk begrijpelijker wordt!

... en etcetera en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

als ik dan misschien ook nog wat over bovenstaande reactie is mag zeggen over die zo genoemde "standaarden";

Als je een bepaalde programmeer taal gebruikt is dit in feite in het Engels.
var staat dan voor Variable, dan is het eigenlijk raar als je het letterlijk zou uitspreken als "variable voornaam". Gebruik daarom eigenlijk gewoon fatsoenlijke Engelse woorden voor je programmatuur.

Verder zie ik "voorNaam" met een hoofdletter N, nu kan hier denk ik wel een eindeloze discussie op komen maar naar mijn mening is "voornaam" gewoon één woord, dus zou ik dan gewoon "var voornaam" gebruiken. Als er nou iets bij komt, even een simpel dom voorbeeld; "testvoornaam", dan zou je het beste dus "testVoornaam" kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:01
douweegbertje schreef op zondag 18 maart 2012 @ 21:46:
[...]Als je een bepaalde programmeer taal gebruikt is dit in feite in het Engels.
var staat dan voor Variable, dan is het eigenlijk raar als je het letterlijk zou uitspreken als "variable voornaam". Gebruik daarom eigenlijk gewoon fatsoenlijke Engelse woorden voor je programmatuur.
[...]
Ga eens naar het De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 2 topic en zeg dat daar nog eens. We hebben die discussie daar namelijk al meerdere keren gehad en telkens is de conclusie dat het geheel ligt aan de situatie of je het wel of niet in het Engels wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlugInBeer
Ik loop nou tegen een stukje aan van:

var test = 24;

test += 67;
test -= 32;
test *= 4;
test /= 5;

Maar gebruiken ze hier na elke + of - etc. de "=" teken?
waarom niet gewoon + 67 of - 32 i.p.v +=, -= etc. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

+= is een verkorte notatie

Wat er eigenlijk staat is
test = test + 67;
test = test - 32;
test = test * 4;
test = test / 5;

Dat lijkt, wanneer je de standaard wiskunde loslaat, wat onlogisch, maar de = moet je niet als 'is gelijk aan' lezen, maar als 'wordt' (in pascal is dit bijvoorbeeld een stuk beter gedaan door daadwerkelijk het wiskundig teken voor 'wordt' te benaderen met :=, dan heb je ook geen kunstgrepen meer nodig om == te gebruiken wanneer je daadwerkelijk 'is gelijk aan' bedoeld).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of je het al wist maar ze hebben zelf ook een forum voor deze cursus:
http://tutsplus.com/forum.../30-days-to-learn-jquery/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlugInBeer
Ik loop weer tegen een klein probleempje aan. Ik heb nu het volgende:

<form name="form">
<b>Rekenmachine</b><br />
getal 1 <input type="text" name="firstnumber" value="" />x<br />
getal 2 <input type="text" name="lastnumber" value=""/><br />
<button id="bereken">bereken</button>
</form>

(function (){
$('#bereken').on('click', function(){
var g1 = form.firstnumber.value;
var g2 = form.lastnumber.value;
var g3 = g1 * g2;

alert(g3);

});
} ) ();

Het is gewoon een kleine rekenmachine, en hij doet het verder prima in alle browsers, behalve in FireFox! Kan iemand mij uitleggen waar hij niet werkt in firefox en in alle andere browsers wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 14:15
PlugInBeer schreef op maandag 19 maart 2012 @ 13:38:
Het is gewoon een kleine rekenmachine, en hij doet het verder prima in alle browsers, behalve in FireFox! Kan iemand mij uitleggen waar hij niet werkt in firefox en in alle andere browsers wel?
Omdat je niet gedebugged hebt. Installeer eens FireBug (uitbreiding voor Google Chrome en Firefox) waarmee je de fouten die Javascript genereert kunt weergeven. Ik begrijp tevens niet waarom je gebruik maakt van jQuery als de rest van je code geen gebruik er van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlugInBeer
Omdat ik ben begonnen met jQuery, en het me zo is aangeleerd en ik niet anders weet :P

Firebug heb ik al geinstalleerd maar in firefox weergeeft hij helemaal geen errors bij mij.. het enige wat er gebeurt is dat hij de values achteraan de link plakt. Verder gebeurt er niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
PlugInBeer schreef op maandag 19 maart 2012 @ 13:38:
Ik loop weer tegen een klein probleempje aan.
En zo blijf je tegen probleempjes aan lopen. Deze cursus gaat er van uit dat je in ieder geval een beetje basiskennis programmeren hebt en dat heb je gewoonweg (nog) niet. Misschien is 't daarom handiger als je even een stapje terug doet en eerst even probeert bekend te raken met de algemene concepten die je gebruikt wanneer je programmeert. Kijk bijvoorbeeld hier eens.

Het spijt me, maar ik ga hier een eind aan breien. We verwachten in de Devschuur wel een erg minimale basiskennis (dat praat wat makkelijker, of "op ooghoogte" if you will, als we je iets willen uitleggen. Als we moeten beginnen te vertellen wat een variabele is, of de concepten achter operators als += dan blijven we aan 't uitleggen). We geven hier geen tutorials, daar zijn websites en boeken zat voor ;)

[ Voor 27% gewijzigd door RobIII op 19-03-2012 13:53 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.