Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
Sinds gisteren ben ik van Adsl2 gemigreerd naar VDSL2 bij KPN. Ik had voorheen de Standaard (20Mb/s up en 3Mb/s down) abonnement en dat is nu geworden 40 Mb/s download en 4 Mb/s upload. Lees TOT 40 Mb/s uiteraard.

De nieuw router ZTE H220N heb ik vorig week al ontvangen en gelijk aangesloten. Niks verandert aan de bekabeling. De router zit in de meterkast naast de isra en de kabel is niet langer dan 1 meter.

Nu is de Upload snelheid verdubbeld maar de Download snelheid is niet verandert, sterker nog het is zelfs iets gezakt. Ik heb gisteren de router 2x gereboot omdat ik dacht dat het daar aan zou liggen.

Ik heb naar de heldesk gebeld en de profiel zou goed staan. Ik vroeg hoe dat zat met de DLM maar volgens mij begreep ze niet wat ik bedoelde.

Is het zo dat de komende dagen de snelheid wordt verhoogd omdat DLM sinds gisteren in gang is gezet?

Zoja, hoe lang gaat dit duren en waarom is de upload wel gelijk verdubbeld en down niet?

Link Status Connected
Showtime Start 0 days: 11 hrs: 49 min: 7 sec
Modulation Type VDSL2
Actual Rate (Up/Down) 2434/14942 kbps
Attainable Rate (Up/Down) 2636/16252 kbps
Noise Margin (Up/Down) 6.7/6.3 dB
Line Attenuation (Up/Down) 55.5/31 dB
Output Power (Up/Down) 12.6/18.6 dBm
Data Path (Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleaving Delay (Up/Down) 78/158 ms
INP (Up/Down) 2/4 symbols
FEC (Up/Down) 0/2489
CRC (Up/Down) 0/0
TPS_TC G.993.2_Annex_K_PTM
Profile 8b

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-07 13:47

Foamy

Fulltime prutser

Actual Rate (Up/Down) 2434/14942 kbps
Je zit dus ongeveer tegen het max van je verbinding aan. Hoe ver zit je van de centrale af?

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
Foamy schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 12:44:
[...]

Je zit dus ongeveer tegen het max van je verbinding aan. Hoe ver zit je van de centrale af?
Nog geen 700m van de KVD en 1.9km tot centrale.

Het is toch raar dat de ul wel is verdubbeld en dl minder is geworden?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:34

BHQ

Mandrake466 schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 12:28:
Noise Margin (Up/Down) 6.7/6.3 dB
Hmmm, not sure of bij VDSL die waarden hetzelfde betekenen als bij ADSL, maar je noise margin is wel redelijk laag te noemen (weinig rek). Je attainable rate is oa daar weer een gevolg van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryslinger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
kijk eens in je isra of je niet een vertakking hebt naar een ander aansluit punt, vdsl is hier vrij gevoelig voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Bij DLM moet je van de router af blijven.
Als je zelf gaat rebooten komt je download nooit omhoog.
Gewoon geduldig zijn en pas over een week of zo kan je de eerste conclusies gaan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
harryslinger schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 16:03:
kijk eens in je isra of je niet een vertakking hebt naar een ander aansluit punt, vdsl is hier vrij gevoelig voor
Nee, geen vertakkingen.
cornfed99111 schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 16:59:
Bij DLM moet je van de router af blijven.
Als je zelf gaat rebooten komt je download nooit omhoog.
Gewoon geduldig zijn en pas over een week of zo kan je de eerste conclusies gaan trekken.
Ik laat de router ook zoals het is en deze staat nu 24/7 aan.

Afwachten dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Bij mij waren laatst met een nieuw modem (Fritzbox 7360) plotseling om tegen half twee de eerste nacht na het in gebruik nemen de snelheden gehalveerd. Dat schijnt te komen door een bug in de firmware van die 7360. Toen is door KPN (o.a?) ook een DLM reset gedaan en de snelheid is om de dag op hetzelfde moment in de nacht in stapjes weer omhoog gegaan naar mijn oude snelheid die in mijn geval ook mijn maximale contractsnelheid is denk ik (de helpdesk kon mij bij de laatste twee snelheidsverhogingen niet vertellen wat nou mijn officiële nieuwe snelheden zouden moeten zijn).

Die stapjes lijken dus om de 48 uur plaats te vinden. Voorlopig dus eerst gewoon even geduld hebben en kijken wat er gebeurt maar die attainable zou toch wel eens je maximaal haalbare kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoq
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07-2023
Ervaring bij xs4all ( heb er gewerkt tot 12-2 jongstleden) leerde mij:
DLM duurt zo een max 10 dagen na 1e in training.
Het lijkt mij dat ze hem daarna nog wel een keer kunnen resetten.
Kan nog altijd zijn dat het signaal nog iets getweaked kan worden. Is het copper only of copper shared? als copper shared, wellicht profiel iets laten aanpassen ..

xs4all lijnen lopen voor zo een 80% over het kpn netwerk. tenzij het ex-demon, ex-hcc, ex-cistron en ex-** is :9

Linux is zo cool dat ik het koud heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Sjoq schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 17:16:
xs4all lijnen lopen voor zo een 80% over het kpn netwerk. tenzij het ex-demon, ex-hcc, ex-cistron en ex-** is :9
Weet je ook wat meer over de verschillen in infrastructuurgebruik tussen XS4All-Only/Internet van XS4All en ADSL van KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoq
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07-2023
genoeg :)

Linux is zo cool dat ik het koud heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Vertel vertel... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
Sjoq schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 17:16:

Is het copper only of copper shared? als copper shared, wellicht profiel iets laten aanpassen ..
Ik weet niet wat je hiermee bedoeld maar het is adsl only dus zonder een telefoonnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
ADSL? In je topicstart staat dat je nu VDSL hebt.

[ Voor 56% gewijzigd door cornfed99111 op 17-03-2012 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Laag water: ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Spijkers: ----/-------|----------/---------\--------------\--------------/--------------|----/----\----

;)

Het is DSL.

[ Voor 34% gewijzigd door CaptJackSparrow op 17-03-2012 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
cornfed99111 schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 12:51:
ADSL? In je topicstart staat dat je nu VDSL hebt.
Met 'adsl only' bedoel ik te zeggen dat er geen telefoon aan gekoppeld is.

Het is VDSL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
Inmiddels een week verder. Niks verandert mbt de dl snelheid dus maar naar KPN gebeld: DLM loopt niet meer en de max haalbare schijnt 16Mb te zijn. Lekkah dan.

Ach ja, upload is wel 2x zo hoog nu en downloaden met 1,74 MB/s is ook wel redelijk dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378762

Mandrake466 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:19:
Inmiddels een week verder. Niks verandert mbt de dl snelheid dus maar naar KPN gebeld: DLM loopt niet meer en de max haalbare schijnt 16Mb te zijn. Lekkah dan.

Ach ja, upload is wel 2x zo hoog nu en downloaden met 1,74 MB/s is ook wel redelijk dacht ik.
1,9 km van de centrale is ook ver.Kijk maar naar het grafiekje hoe je dan dropt met snelheid na 1,5 km.
Wikipedia: VDSL2
Zelf zit ik er 600 meter vandaan en ik haal makkelijk 52000 Mbps download en 5700 Mbps upload via Telfort. Dus ik betaal voor 40Mbit maar ik krijg in werkelijkheid 52Mbit. Het heeft dus ook zijn voordelen dat VDSL2 als je dichtbij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Toen ik laatst een keer contact had met KPN omtrend mijn VDSL2 verbinding hebben ze ook mijn DLM gereset, en me aangeraden om de splitter er tussen uit te halen. Gevolg bagger snelheden, instabiel. Splitter er weer tussen en in no time was het signaal weer netjes (5.186 / 42.598). Als dit niet had geholpen kon ik zonder boete de verbinding terug laten zetten naar een lagere snelheid, maar dat was bij mij dus niet nodig.

Toen ik dit abo nam was het 40/3, maar een aantal maanden geleden hebben ze het opgeschroeft naar 50/5, met de korting die ik heb bedongen en wat ik haal aan snelheid is het echt netjes. Ook al haal ik niet het maximale.

I, for one, like Roman numerals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:28
Ik had ook lage snelheiden by ADSL2 en VDSL2. Mijn isra punt zat buiten mijn huis (ik schat 10-15m) en dan is dat het eerste wat je moet oplossen. Xs4all was zo aardig om snelheid te meten bij het isra punt en dat was de te verwachten snelheid gezien de afstand tot telefoon snelheid (24mb vs 37mb). Toen ik de monteur wees op een kastje in de meterkastje bleek daar een verdeel blokje te zitten die het signaal naar 3 plekken in huis verdeelde. Toen de monteur het verdeel blokje weggehaald had bleek de snelheid in mijn huis dus weer 37mb. Dat het isra punt een meter van je modem moet zitten is dus een fabeltje want ik heb geen zichtbaar snelheids verschil. Maar ben xs4all wel dankbaar dat ze een goede monteur hebben gestuurd want ik zal al 2j met een te lage snelheid wat achteraf dus ook mijn probleem bleek te zijn.

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Een ISRA dat het liefst dichtbij zit is geen fabeltje. Als je binnen huis doorlust met een gecrosste kabel dan kan je inderdaad nog een stukje verder, maar aftakkingen, platte telefoonkabel, slechte contacten e.d. is allemaal funest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Jarpse schreef op maandag 26 maart 2012 @ 10:55:
Een ISRA dat het liefst dichtbij zit is geen fabeltje. Als je binnen huis doorlust met een gecrosste kabel dan kan je inderdaad nog een stukje verder, maar aftakkingen, platte telefoonkabel, slechte contacten e.d. is allemaal funest.
Dit is de eerste keer dat ik hoor dat er verschillende soorten telefoonkabel bestaan... doe eens uitleggen incl. foto's als je wil :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Wat je soms ziet (of iig wat bij mij het geval is), KPN kabel komt binnen op het ISRA punt in de meterkast en gaat dan met een cross (4-aderig) door naar de woonkamer waar het feitelijke aansluitpunt zit (de varkensneus). Mensen die het modem dan 'bij de computer' willen hebben kopen dan bijvoorbeeld een haspeltje van meters lang met platte kabel erin. Vind je het gek dat je lijn klappert? 8)7

Als het echt geen optie is om het modem in de meterkast te plaatsen, is een crosskabeltje de beste optie, gewoon Cat5 of fatsoenlijker voor pakken en RJ11 erop krimpen. Schijnt dat het blauwe aderpaar het beste is om te pakken hiervoor, omdat de twist het meest 'lijkt' op die onder de grond).

Die 4-aderige crossed kabel heeft nog een naampje overigens, iets met 84 iirc, maar ben 't even kwijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het is naar ik vermoed niet zozeer de lengte van de kabel tussen het ISRA en het modem, dat koperdraadje is per slot van rekening niet wezenlijk anders dan die vele honderden meters tussen de centrale en je huis en we hebben het hier oven verschillen in meters, maar de eventuele aanwezigheid van storende invloeden in de nabijheid van die inpandige kabel. Als er bijv. een 220V kabel langs loopt dan zou die best wat verstoring van het signaal kunnen veroorzaken. Hoe langer de kabel is des te groter is de statistische kans dat er een dergelijk invloed is op die kabel vanuit welke bron dan ook. Als je dus grote groepen gaat vergelijken met korte en lange inpandige kabels dan zul je tussen die twee waarschijnlijk wel verschillen in signaalkwaliteit kunnen aantreffen.

Maar statistische kansen hebben geen voorspellende waarde voor het individuele geval. Daarvoor zijn alleen de in die situatie bestaande omgevingsinvloeden bepalend voor de kwaliteit van de verbinding tussen ISRA/splitter en modem. Als die van goede kwaliteit is, goed aangesloten en vrij van storende omgevingsinvloeden is dan zal de lengte wel eens minder belangrijk kunnen zijn. Nogmaals, het gaat hier per slot van rekening om lengteverschillen in meters en niet in honderden meters of meer dan een kilometer zoals die buiten het huis spelen.

En als het type kabel erg belangrijk zou zijn zou ik verwachten dat een helpdesk niet (alleen) zou vragen naar de lengte van de kabel maar (ook) naar het type kabel. Ik lees echter nooit dat die vraag gesteld wordt.
Pagina: 1