Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Twijfel over hardwareplatform nieuwe server

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Situatie

Ik heb een twijfelende WD Mybook NAS die volgens mij stervende is en een Debian CLI print/webcam server die ik eigenlijk als centrale server wil in zetten (meer functies geven dus), en heb dus het plan om op basis van Zentyal Linux Small Business Server een thuis-SBS te bouwen, met sowieso de volgende functies:

- UTM/Firewall
- DHCP
- NAS via Samba
- Print/Scan server
- Webcam beveiliging (via motion, heb ik nu op Debian CLI draaien)
- Torrent downloads
- Uploads van kleine backups naar een Probox (een DropBox variant) account via WebDAV

- Afhankelijk van performance: PS3 media server

wellicht vind ik later nog gave features in Zentyal die ik wil gaan gebruiken, maar voorlopig is dit het.
De bedoeling is om te versimpelen: van diverse devices naar één all-in-one server.

Beschikbare hardware

Nu heb ik 4 machines om uit te kiezen als Zentyal hardware, en mijn overwegingen zijn enerzijds stroomverbruik, maar ook performance, ik heb een 50/5mbit kabelverbinding en mijn huidige Linksys E4200 router heeft daar geen enkele moeite mee, maar in de nieuwe situatie word dat dus gewoon een access point, de server moet DHCP en dergelijke gaan doen.

- HP Mini 2133 notebook, Via c7 processor, 1gb ram, ingebouwde 120gb schijf
- Dell Optiplex 2,0Ghz, 512mb ~ 2gb ram (uitwisselbaar met de andere P4), 40gb IDE schijf
- Generieke Pentium 4 3,0Ghz, 512mb ~ 2gb ram, 160+320gb SATA-1 schijven
- Toshiba C660-10d notebook, Core i3 370m, 3gb ram, 320gb SATA-2 schijf

Overwegingen

Als ik voor de Via c7 notebook ga moet ik een extra ethernetaansluiting regelen via Cardbus óf USB, anders kan hij niet als portal dienen. Hij heeft een kleine schijf (en heeft dus een usb-uitbreidingschijf nodig om als NAS te dienen) maar is ultra-zuinig. Het is echter een Atom-achtig platform en die schijnen onder Zentyal niet briljant te performen.

De Dell P4 is bijna net zo stil als een notebook, maar verbruikt meer stroom. De CPU is op zich sneller dan een Via c7 en een extra lan-poort is easypeasy, PCI kaarten heb ik genoeg.

De zwaardere, generieke P4 bak is dus nog een tikkeltje sneller maar lawaaieriger en meer power-hungry. Heeft wel SATA-onboard, dat is sneller en ik heb meer SATA schijven liggen (gigabytes-gewijs) dan IDE schijven.

Tot slot de Toshiba laptop. Ook deze moet een extra ethernetpoort krijgen maar accepteert dan alleen usb - hij heeft geen pcmcia of cardbus slot. Performancegewijs is het echter de beste keuze en ook een hele zuinige en hij heeft een ingebouwde UPS :P. Omdat deze laptop echter nog heel nieuw is (1 jaar oud) is het een beetje zonde hem hiervoor in te zetten, de laptop is nog in smetteloze staat.

Stroomverbruik

De Via c7 heeft een TDP van ~35 watt, die wordt als snel 80+ als ik de P4 inzet. Minder stroomverbruik is beter, maar als de Via c7 constant op 100% loopt tegen een P4 die maar op 25% loopt... lastig in te schatten.

2ehands of gewoon iets nieuws?

Als ik de Toshiba verkoop (ik gok dat hij ongeveer € 200,- waard is) brengt dat net genoeg op voor een fatsoenlijk moederbord met een Core i3 / G620 erin met 4gb ram en een nieuwe behuizing + voeding, gebruikmakend van de PCI ethernetpoorten en SATA schijven die ik al heb. Daar schiet ik dus feitelijk óók weinig mee op.

Extra onderdelen

Aan spareparts heb ik o.a. ook nog een 2,8Ghz Celeron-D processor + moederbord liggen, diverse ethernet kaarten, sata en ide harde schijven, spelers, branders, etc. Alle machines beschikken native in ieder geval over een gigabit ethernet poort, en het netwerk is helemaal Cat5e of beter bedraad. De modem is een standaard Ziggo UBEE geval welke ik echt alleen als modem inzet, de opties daarin vind ik te beperkt.

Wat te bouwen?

Ik ben dus hard aan het twijfelen wat wijsheid is. Ja, ik kan het gaan 'proberen' maar de complete opbouw van zo'n omgeving doe je niet in een avond en ik wil die tijd graag maar één keer investeren, zeker als ik er pas achteraf achterkom dat het toch niet zo lekker werkt.

Wat zouden jullie doen? Ik wil het graag zonder significante financiele investering oplossen, ook zie ik de Toshiba laptop (of hij nu ingezet of ingeruild word) als een laatste redmiddel indien de andere hardware echt niet toereikend is.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou de P4's sowieso links laten liggen. Zuipen als een ketter, en die Dell is weliswaar een stuk lichter bemeten qua voeding, maar ook dat vreet flink.
Blijft over beide notebooks. Van de Via c7 geef je zelf al aan dat het een lastig platform wordt; blijft over de Toshiba notebook. Klein nadeeltje daar: een notebook is eigenlijk niet bedoeld om 24/7 aan te staan.

Al eens naar een HP proliant microserver gekeken? Kost je net iets minder dan 250 euro, en dan be je eigenlijk in 1x klaar (want de rest heb je al liggen qua hardware) :)

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 15-03-2012 21:26 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 21:25:
Ik zou de P4's sowieso links laten liggen. Zuipen als een ketter, en die Dell is weliswaar een stuk lichter bemeten qua voeding, maar ook dat vreet flink.
Blijft over beide notebooks. Van de Via c7 geef je zelf al aan dat het een lastig platform wordt; blijft over de Toshiba notebook. Klein nadeeltje daar: een notebook is eigenlijk niet bedoeld om 24/7 aan te staan.

Al eens naar een HP proliant microserver gekeken? Kost je net iets minder dan 250 euro, en dan be je eigenlijk in 1x klaar (want de rest heb je al liggen qua hardware) :)
Grappig dat je die aanhaalt, was alweer vergeten dat ik die een jaar terug serieus heb overwogen. Hij is wel duurder dan zelf iets bouwen en de extra ethernetpoort moet ik dan op PCI-E bijkopen, maar hij is zuinig en stil.... is hij echter ook krachtig? Lastig :P. Volgens reviews beter dan een Atom in ieder geval, maar ik betwijfel of hij het op kan nemen tegen een Core i3 met 2,5ghz en HT.

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:32
HTT-Thalan schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 21:34:
[...]

Volgens reviews beter dan een Atom in ieder geval, maar ik betwijfel of hij het op kan nemen tegen een Core i3 met 2,5ghz en HT.
De Core i3 draait rondjes om de Atom met twee vingers in zijn neus, maar de vraag is, heb je die extra power wel nodig?

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
donald_dick schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 21:45:
[...]

De Core i3 draait rondjes om de Atom met twee vingers in zijn neus, maar de vraag is, heb je die extra power wel nodig?
Als het alleen maar een NAS zou worden absoluut niet, maar UTM werkzaamheden die met 50mbit door de machine heen razen, ik denk dat ik een ei op die HP Mini 2133 zou kunnen bakken :P. Bovendien hoopte ik performance over te houden voor wat divers werk, zo heb ik een webcambewaking op mijn parkeerplaats voor het huis (bewegingsdetectie), wil ik torrents downloaden op de achtergrond en die series op de voorgrond op het netwerk uitserveren zodat de PS3 die af kan spelen. Daarbij komt het voor dat de server het decodeerwerk moet doen wanneer het een formaat betreft dat de PS3 zelf niet ondersteunt.

• donald_dick
HTT-Thalan schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 21:52:
[...]

Als het alleen maar een NAS zou worden absoluut niet, maar UTM werkzaamheden die met 50mbit door de machine heen razen, ik denk dat ik een ei op die HP Mini 2133 zou kunnen bakken :P. Bovendien hoopte ik performance over te houden voor wat divers werk, zo heb ik een webcambewaking op mijn parkeerplaats voor het huis (bewegingsdetectie), wil ik torrents downloaden op de achtergrond en die series op de voorgrond op het netwerk uitserveren zodat de PS3 die af kan spelen. Daarbij komt het voor dat de server het decodeerwerk moet doen wanneer het een formaat betreft dat de PS3 zelf niet ondersteunt.
Oke, UTM wordt lastig.
In any case, dit zijn mijn statestieken:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/34yuq8k.png
Windows Home Server + Ubuntu + CentOS 6
Torrents, Newsgroups, PS3 Media, Webcam, NAS

[ Voor 8% gewijzigd door donald_dick op 15-03-2012 22:00 ]

Verwijderd

Niet meer van toepassing, post hierboven is al geedit.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2012 22:01 . Reden: Sneak edit boven me... ]

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
donald_dick schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 21:58:
[...]

Oke, UTM wordt lastig.
In any case, dit zijn mijn statestieken:
[afbeelding]
Windows Home Server + Ubuntu + CentOS 6
Torrents, Newsgroups, PS3 Media, Webcam, NAS
Op wat voor hardware?

En hoe ziet die grafiek eruit _tijdens_ het decoderen van een Ps3 Stream en/of het wegschrijven van een webcam stream?

[ Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-03-2012 22:13 ]

• donald_dick
de HP Micro server 36L
En hoe ziet die grafiek eruit _tijdens_ het decoderen van een Ps3 Stream en/of het wegschrijven van een webcam stream?
Nog een voorkeur voor streamkwaliteit?

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
donald_dick schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 08:00:
[...]

de HP Micro server 36L

[...]

Nog een voorkeur voor streamkwaliteit?
x264 MKV Full HD natuurlijk :P.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Full HD stream is niet meer dan een Mbit of 25, dus dat moet makkelijk kunnen :)
En vwb een ei bakken op die HP mini: heb als je de Toshiba pak (enige serieuze optie imho) niet dat zelfde probleem :? Is het nit op de CPU, dan wel op de apdapter...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
The Eagle schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 10:43:
Full HD stream is niet meer dan een Mbit of 25, dus dat moet makkelijk kunnen :)
En vwb een ei bakken op die HP mini: heb als je de Toshiba pak (enige serieuze optie imho) niet dat zelfde probleem :? Is het nit op de CPU, dan wel op de apdapter...
Nou, de Via c7 is gewoon niet zo snel dus ik verwacht dat die constant op 100% zal lopen, plus dat zo'n klein ding natuurlijk een koeling van likmevestje heeft. De Core i3 is snel genoeg om niet constant op zijn tenen te lopen en heeft betere koeling. Al met al verwacht ik dat die er sowieso geen problemen mee zal hebben, maar het is gewoon niet ideaal om hier uberhaupt een notebook voor in te zetten.

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Interessante vondst:

Het moederbord van de zwaardere P4 blijkt een MSI 865PE-Neo3 te zijn, Socket 775. Deze ondersteunt ook zwaardere/snellere/zuinigere processoren... economische PSU erbij en misschien hoef ik geen compleet nieuw systeem te bouwen!

Heb nog een extra 500gb SATA schijf opgerakeld (WD Eco Green) en een WD Blue 320gb, dat moet voorlopig genoeg zijn.

Iemand een leuke S775 cpu over? :+

- edit -

http://www.cpu-upgrade.co...FS_%28MS-6728v3.0%29.html

:( wel s775 maar geen dualcore ondersteuning! Lekker onduidelijk van MSI!

[ Voor 16% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-03-2012 20:28 ]

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb de Toshiba laptop te koop gezet, er is nu tot 200 euro geboden, vraagprijs is € 250,-.

Ik wil voor minder dan 200 euro de server bouwen, want de notebook als server inzetten gaat hem gewoon niet worden, het is wel zuinig maar niet duurzaam.

Volgens passmark testen zou ik een hele goeie bang-for-buck verhouding hebben met een 37-euro-kostende Celeron G530, die heeft zelfs een hogere passmark score dan mijn oude Core i3-330m cpu. Als ik daar nou eens 8gb ram tegenaan gooi, kan ik daar behoorlijk wat zaken op stapelen qua services, dunkt me.
Pagina: 1