240 rad koelings capaciteit bereikt ?

Pagina: 1
Acties:

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
Goededag Tweakers,

Ik zit met het volgende probleem namelijk :

Ik heb een 240 rad achter op (buiten) mijn pc kast hangen met 2 push gentle 1850 rpm typhoon fans en 2 shrouds vervolgens de 240 rad en 2x 1800 rpm scythe slipstream in pull staan .

Als ik de Gentle en Scythe op maximale RPM zet is de maximale temperatuur van mij i7 920 @ 3,8 ghz (1,25v) op 65 graden, HT aan, speedstep en turbo uit.(huistemperatuur 20 graden) Vervolgens zet ik de Scythe fans uit met mijn fan controller en blijft ook de temperatuur hetzelfde.Oftewel de pull heeft geen invloed op de temperatuur. (ook na langere tijd)

Houd dit in dat de 240 rad maximaal gekoelt wordt met 2x Gentle typhoons en 2x shrouds?!
Oftewel de koelingscapaciteit van het rad is bereikt ?
(rad zelf voelt lauw aan en wordt gemeten met fan controller)

Afbeeldingslocatie: http://www.thebestcasescenario.com/ovride/frontpage/Larkooler/100_1243.jpg

Setup waterkoeling

140 ml reservoir
400 liter per uur pomp
240 rad met koperen buizen en aluminium fins

(Larkooler extreme)
http://www.thebestcasescenario.com/?q=Larkooler+KU3-241+G1/4

Afbeeldingslocatie: http://www.thebestcasescenario.com/ovride/frontpage/Larkooler/Larkooler_g14_product_photo.jpg

Ik heb Artic silver 5 gebruikt als koelpasta (via de pinpas methode)
Deze is juist gemount en zit er strak op. (met de bijbehorende schroeven geen pushpins)

Iemand enig idee hoe ik mijn temperatuur nog verder naar beneden kan krijgen ?

Hiervoor had ik de H60 in Push Pull staan met de Gentle's en met max RPM werd deze 72 graden. oftewel 150 euro verder en maar 7 graden verschil :(.

Bij voorbaat dank!

PS :
- Bios is up to date
- Temperaturen worden gemeten met Realtemp en Speedfan

Eventueel opties:
- Remounten
- Lappen
- D0 nemen ?
- Andere/grotere/dikkere radiator?
- Groter Reservoir?
- Sterkere Pomp?

[ Voor 16% gewijzigd door JayJay op 15-03-2012 15:55 ]

Verwijderd

Als het max. koel vermogen is bereikt kom je er snel achter doordat dan ook de rad. 65graden zou moeten zijn. Probeer is het CPU blok strakker aan te draaien gebruik hier geen push pinnen voor!

Verwijderd

Het zal niet aan je spullen liggen maar eerder aan de montage.

Staat je pomp wel aan? Jaaa lach maar, ik heb het een keer gezien bij iemand :+

Edit: bios updaten, altijd goed.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2012 10:57 ]

• JayJay
Bedankt voor de info , Bios is up to date, ik gebruik geen pushpins (waterblok mounting met schroeven) .

Het rad is denk ik net iets boven kamer temperatuur (cq 30 graden) gemeten met temp meter van fan controller en waterpomp draait op continu 400 liter per uur.

Tevens als ik de Gentle ook uitzet dan wordt deze al heel snel 75 graden (5 minuten) .

[ Voor 22% gewijzigd door JayJay op 15-03-2012 11:20 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik denk dat het gewoon een niet al te geweldig setje is of je fans niet met de radiateur om kunnen gaan...

Waarom heb je niet gewoon zoiets gekocht als het kant en klaar moet :

http://www.xs-pc.com/products/watercooling-kits/
of
http://www.swiftech.com/LC_kits.aspx
enz...

Kortom een van de bekende merken die er al jaren mee bezig zijn :)

Of zoiets of een Corsair kit (die nieuwe kit van Cooler Master lijkt me ook wel OK) of zelf een volledige custom kit bouwen natuurlijk.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• JayJay
nero355 schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 11:34:
Ik denk dat het gewoon een niet al te geweldig setje is of je fans niet met de radiateur om kunnen gaan...

Waarom heb je niet gewoon zoiets gekocht als het kant en klaar moet :

http://www.xs-pc.com/products/watercooling-kits/
of
http://www.swiftech.com/LC_kits.aspx
enz...

Kortom een van de bekende merken die er al jaren mee bezig zijn :)

Of zoiets of een Corsair kit (die nieuwe kit van Cooler Master lijkt me ook wel OK) of zelf een volledige custom kit bouwen natuurlijk.
Ja dat is natuurlijk achteraf praten daar hebben we nu weinig aan, ik wil eerst kijken of ik het probleem op kan lossen en zoniet is dat een eventuele oplossing , nog meer geld uitgeven :) . bedankt voor je feedback !

• enthernal
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02-2025
Om te beginnen, op een rad scheelt Push/Pull zeer weinig met een gewone Pull, enkel als je de rad zwaar belast kan je misschien een graadje of 2 verschil mee nemen, en dat is vooral bij 'performance' radiatoren met een Hoog aantal FPI.

Om je temperaturen te verbeteren;
- Ten eerste is het altijd handig om je water temperatuur te weten. Deze bepaalt in hoeverre een andere of extra rad/ andere of extra fans nut hebben. Nu is het natte vinger werk.
- Als je water inderdaad flink warm is dan kan een extra/ andere rad je situatie een stuk verbeteren, maar zolang je niet groter/dikker gaat moet je geen wonderen verwachten.
- Als je water niet warm(er dan normaal) wordt dan moet je:
- Je koelblok montage eens onder de loep nemen, of er niet teveel/te weinig koelpasta tussen is, het gekende. Het lijkt klasiek, maar ik betrap me er zelf soms op dat een laagje koelpasta niet optimaal dekt. Als je twee lange eindjes slang over hebt kan je snel en eenvoudig meerdere mounts en methodes proberen.
- Als dat niet helpt het koelblok eens onder de loep nemen; Wat zeggen reviews/ervaringen? Belangrijk hier is dat je niet enkel kijkt naar hoe goed het koelt, maar ook hoe restrictief het is en wat dat heeft in combinatie met jouw pomp.
- Indien je overklokt, hoever overklok je en hoever heb je je voltage opgedreven? Als je zwaar overklokt is het namelijk zo dat je zelfs met de beste koeling toch een redelijk verschil tussen je core temps en je koelplaat kan hebben omwille van een reeks redenen (batch CPU/ TDP/ etc). Misschien heb je de limiet van jouw CPU wel bereikt.

• JayJay
Bedankt voor je reactie , ik zal vanmiddag uitgebreid reageren . en idd ik zal het wc block nog een keer remounten.

• a.wijdeveld
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:45
Of push/pull versus alleen push of pull zin heeft ligt erg aan het drukverschil over de radiator. Ik ken Larkooler niet, maar Black Ice heeft niet voor niets verschillende series.

Verder heb je twee factoren die bepalen in hoeverre je CPU opwarmt:
1) De delta T tussen de CPU en je koelmedium (hier water). Dit wordt bepaald door je koelblok, mounting en aan/afwezigheid van een headspreader op je CPU (tegenwoordig standaard).
2) De opwarming van je koelmedium, bv door gebrekkige ventilatie (bij lucht) of je water loop (in jouw geval vooral de ventilator en eventueel de delta T over de lus zelf (bij lage flow snelheid).

Als je delta T tussen de CPU en koelmedium veel groter is dan de delta T ten gevolge van de opwarming van je loop maakt het niet zoveel uit of je een grote of kleine radiator hebt. Wel kan het zo zijn dat je radiator een beperkte capaciteit heeft omdat er te weinig uitwisselingsoppervlak is (denk het hier niet speelt) je watertemperatuur langzaam oploopt. Je kunt dit zoals al aangegeven is beter ven meten.

Overigens heb ik met een iets grotere radiator (280 black ice stealth), een Asetek Antarctica blok en een denk ik iets hogere CPU warmte afgifte (3,9 ghz Phenom op 1,4V) een veel lagere CPU temperatuur, 50 graden full stressed. 65 graden lijkt me inderdaad wel wat hoog.

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-01 12:41

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

ik heb een custom watercooling in mijn waldcase zitten.

mijn cpu heb ik gelapd dat scheelde 5c op de zelfde set.

pas gemeten naar dat ik een overclock had gedaan om mijn phenom II x4 965. van 3,4ghz naar 4,2ghz

dus lappen kan je een aantal graden schelen. remounten etc hielp bij niet

cpu was ook aardig hol

Afbeeldingslocatie: http://1.media.hyves-static.net/1467292360/6/GYUj/0/img1467292360.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://1.media.hyves-static.net/1463918016/6/Oe_Y/0/img1463918016.jpeg

[cip] wâldcase (antec 900)

If water polo was easy, it would be called football

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-01 11:32

faust2016

You yes have my shirt

a.wijdeveld schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 13:34:
Overigens heb ik met een iets grotere radiator (280 black ice stealth), een Asetek Antarctica blok en een denk ik iets hogere CPU warmte afgifte (3,9 ghz Phenom op 1,4V) een veel lagere CPU temperatuur, 50 graden full stressed. 65 graden lijkt me inderdaad wel wat hoog.
Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-sBzWUNBFox4/TnC3sEhS3PI/AAAAAAAAAGU/Gc9u3TLjaqw/s1600/Oh+No+You+Didn%2527t.bmp
Totaal verschillende CPU's, maar wel de temps 1 op 1 vergelijken? Dat kan dus niet :+.

Sowieso hebben i7 920's een stuk hogere warmte-afgifte dan Phenom II's.
@TS: Hoe lager je de temps wil, hoe meer euro's je kwijt bent. Dat is bij luchtkoeling, en bij waterkoeling even waar. Een Mugen 2 houdt je CPU voor ~30 euro redelijk koel, maar als je nog ~2 graadjes koeler wil, zit je rustig op het dubbele.

Je hebt nu 'maar' 7 graden winst gepakt? Dat is toch een enorm verschil!
Wat had je zelf verwacht dan?
Verder: Probeer eens met alle 4 fans lagere snelheden te draaien. Ik neem aan dat 2 of 4 fans op 1800 RPM niet bepaald stil is. Als die 2 fans extra geen verschil maken, zou het goed kunnen dat je als je ze alle 4 op 1000~1200 RPM zet net zulke goeie temps hebt, maar wel met een stuk minder lawaai. En das ook wat waard toch :p?

Als je echt nog lagere temps wil (waarom zou je eigenlijk? Je kan rustig nog wat hoger klokken voordat de temps echt een probleem worden) is de kans groot dat je er simpelweg meer geld in moet insteken. Je kan nog proberen je blok opnieuw te mounten (probeer dan ook de 'rijstkorrel/halve erwt methode"). Dat is immers de plek waar de grootste 'bottleneck' lijkt te zitten in bijna élke loop: De afgifte van de warmte van de CPU aan het blok/water.

Als dat niet helpt kun je een beter blok halen, een sterkere pomp, een grotere radiator. Dan ben je waarschijnlijk weer euro of 100 verder (als het niet meer is) en tja, dat zal je misschien 3~4 graden schelen?
Dan moet je jezelf afvragen of dat het waard is..

Verwijderd

Waarschijnlijk te veel of te weinig koelpasta gebruikt, 5 kleine rijstkorreltjes is genoeg (verspreid rond elke hoek en in het midden 1)

Ideaal is als je de koeler even plaatst, daarna er af haalt en dat de pasta volledig verspreid over de processor is en nog lichtjes erdoor heen kunt kijken.

• JayJay
Bedankt voor de reacties !

Ik overweeg nu een andere Radiator , eventueel lappen en of groter reservoir (heeft dit zin?)

bijvoorbeeld : V&A aangeboden: XSPC Passive aluminium reservoir 250mm zilver

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Een groter reservoir is wel het laatste wat ik zou halen om betere temps te krijgen. Omdat er meer water in zit duurt het ietsje langer om de boel op te warmen, maar uiteindelijk boek je er geen winst mee.

Verder is dat reservoir wat je daar linkt van aluminium en dat wil je eigenlijk zoveel mogelijk vermijden in je loop.

• JayJay
Oki bedankt voor de ondersteuning , dan andere radiator , lappen of snellere pomp dan ?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

snellere pomp voegt alleen maar meer energie (en dus warmte) toe aan de loop.

enige dat helpt is een beter waterblok (of lappen) of een grotere radiator. maar om meer te weten moet je eigenlijk weten hoe warm je water is, als je radiator groot genoeg is is je water koud, en kan je cpu nogsteeds heet zijn.. thermometer dr in? ;)

ik heb ook n setje, load temps cpu 65 graden, NB 40 graden en GPU 40 graden met de watertemperatuur op 30~35 graden, met 20-ish kamertemperatuur.
blijkbaar is in mijn geval t cpublok niet zo goed (of eigenlijk, ik vermoed dat de cpu krom is als n hoepel)

hoe dan ook, als de radiator koel aanvoelt betekent dat dat is waarschijnlijk best aardig koelt, en dat de limiet onder of in je cpu blok zit. (lappen?)

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

AlexanderB schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 23:06:
snellere pomp voegt alleen maar meer energie (en dus warmte) toe aan de loop.
Dat is alleen in extreme gevallen waar (dat je er geen voordeel van hebt). Over het algemeen geldt dat een hogere flowrate de warmte-afgifte van het blok aan het water bevordert en dat compenseert de extra warmte van de pomp ruimschoots. Zie ook bvb http://www.xtremesystems....oundup-3-Results-Database
De cijfers in het rode kader zijn de resultaten met verschillende "pump powers".

En ook hier http://skinneelabs.com/i7-blocks-2/2/
Krachtigere pomp = betere temps..

[ Voor 6% gewijzigd door faust2016 op 15-03-2012 23:30 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Laten we wel wezen, een 920 op 3,8 met alleen een 240 rad en dan 65c vind ik voor dit setje niet echt verkeerd hoor! Wat faust ook zegt (goeie tips maat), voor elke graad lager in een water systeem moet je gewoon dik dokken.. Verder heb je nog 15c ruimte voor een extra oc.. Mijn (low vid) 920 hield ik met black ice 240 push-pull @ 1,254v op 4200Mhz net rond de 77c..Do the math!

Ik raad je aan nog een 120 rad erbij te plaatsen (eventueel push-pull) of met VEEL snellere fans te werken. Ik heb voor mijn OC/bench sessies de Gentle Typhoon 12cm 5400rpm(!!) fans, kan je zeggen dat die wel werken hoor, maar dat mag ook wel voor E20.- per stuk.. Moet wel zeggen dat er weinig gentle aan is, ze hebben een behoorlijk startvoltage nodig met evenredig hoge start rpm, zeg rond de 2000rpm.

Kortom, geld=performance..

Wat je eventueel kan doen is eist en speedstep weer aan zetten, dan blijft je water in idle koeler en zal de temperatuur bij gamen minder oplopen. Uiteraard tot dat een bepaalde grens bereikt is of als je langere tijd gaat primen/linxen, dan maakt het niet zoveel uit..

Edit: Wellicht is het een goed idee te vertellen wat je wensen en verwachtingen zijn.. 4,4Ghz onder de 50c is bijvoorbeeld al niet mogelijk met een normaal budget (onder 250e). Maar nu voor zo'n 70/80 euro extra investeren kan je 4ghz wel onder de 65c houden. weet dat je proc met linxen prima 80c mag worden, ook met wc..

[ Voor 36% gewijzigd door millman op 16-03-2012 04:45 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 13:19
Erg offtopic, maar je weet dat (de meeste) blackberry hoesjes een magneetje gebruiken voor het aan/uitschakelen van het apparaat?
Denk je niet dat het kwaad kan als je je cpu in zo'n magnetisch veld neerlegt?

• a.wijdeveld
Verschil in temperatuur tussen een Phenom en i7 zit 'm niet in de warmteproductie (beide kun je op zo'n 170 tot 200 watt opgenomen vermogen krijgen), maar in het die oppervlak waar de warmte van afgevoerd moet worden. Dat de temperaturen daarmee niet vergelijkbaar zijn klopt, was ook meer ter indicatie.

Het rendement van krachtigere pomp is overigens zeer afhankelijk van je waterblok. Een hoge flowrate zorgt altijd voor een vlakkere delta T in je lus (scheelt zo'n 1-2 graden), maar een blok met een hoge interne restrictie heeft veel meer profijt van een krachtigere pomp dan een blok met een lage interne restrictie. Komt omdat de hoge restrictie blokken veel turbulentie opwekken, wat de warmte overdracht ten goede komt maar ten koste gaat van de weerstand. Juist deze blokken hebben een hoge flow nodig, waarmee de opmerking over 'waar voor je geld' weer klopt. De hoge restrictie blokken zijn vaak al duur en vragen om een pomp met een hoog debiet en opvoerhoogte (debiet alleen is niet genoeg).

Toen ik de blokken nog voor Asetek mee-ontwierp was het altijd de kunst om de combi pomp/blok goed te krijgen voor het prijssegment. Zo hadden we de half moon blokken met de Hydor L20 pomp, en de Antarctica met de Hydor L30. Dit laatste blok (de Antarctica) doet het overigens nog steeds geweldig, maar nu met een D5 vario (stand 4) met custom top.Overigens is mijn favoriete waterkoeling sites van dit moment:
http://martinsliquidlab.org/
http://skinneelabs.com/

• JayJay
Bedankt voor de berg informatie ! ik ga als eerst proberen mijn i7 920 te lappen. om vervolgens te kijken naar een ander cpu block en 360 dik/dun rad?

Welke zou erg goed zijn met de huidige fans die ik nu heb ?

Overigens is dit mijn eerste custom wc setup. hiervoor alleen maar closed corsair gehad.

Erg veel informatie en een hele hoop te leren maar wel erg cool en verslavend.

• JayJay
inmiddels het cpublock opnieuw gemount met mx2 en andere moeren (die ik vaster kan draaien dan de andere moeren die alleen met de hand konden worden aangedraait) hierdoor wordt de max temp nu 62 graden oftewel 3 graden verschil maar dit zal waarschijnlijk liggen aan de inburn tijd van artic silver 5 .

ga nu opzoek naar een dik 360 rad , iemand enige suggesties ?

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Ligt eraan wat je wil.. Voor langzame fans zou je een XSPC RX360 kunnen overwegen, en een HW Labs Black Ice GT Xtreme 360 voor de beste temps met snelle fans.
De RX presteert beter dan de GTX met snelheden lager dan 1200~1400 RPM, maar de GTX schaalt veel verder door met hoge snelheid fans.

Kijk ook hier eens http://skinneelabs.com/triple-radiator-comparison-v2/4/ om je een goed beeld te vormen van hoeveel dat nou scheelt.

[ Voor 15% gewijzigd door faust2016 op 19-03-2012 15:35 ]

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-01 21:29

BTU_Natas

Superior dutchie

a.wijdeveld schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 08:17:
Verschil in temperatuur tussen een Phenom en i7 zit 'm niet in de warmteproductie (beide kun je op zo'n 170 tot 200 watt opgenomen vermogen krijgen), maar in het die oppervlak waar de warmte van afgevoerd moet worden. Dat de temperaturen daarmee niet vergelijkbaar zijn klopt, was ook meer ter indicatie.

Het rendement van krachtigere pomp is overigens zeer afhankelijk van je waterblok. Een hoge flowrate zorgt altijd voor een vlakkere delta T in je lus (scheelt zo'n 1-2 graden), maar een blok met een hoge interne restrictie heeft veel meer profijt van een krachtigere pomp dan een blok met een lage interne restrictie. Komt omdat de hoge restrictie blokken veel turbulentie opwekken, wat de warmte overdracht ten goede komt maar ten koste gaat van de weerstand. Juist deze blokken hebben een hoge flow nodig, waarmee de opmerking over 'waar voor je geld' weer klopt. De hoge restrictie blokken zijn vaak al duur en vragen om een pomp met een hoog debiet en opvoerhoogte (debiet alleen is niet genoeg).

Toen ik de blokken nog voor Asetek mee-ontwierp was het altijd de kunst om de combi pomp/blok goed te krijgen voor het prijssegment. Zo hadden we de half moon blokken met de Hydor L20 pomp, en de Antarctica met de Hydor L30. Dit laatste blok (de Antarctica) doet het overigens nog steeds geweldig, maar nu met een D5 vario (stand 4) met custom top.Overigens is mijn favoriete waterkoeling sites van dit moment:
http://martinsliquidlab.org/
http://skinneelabs.com/
Ik schrok al, een tweaker die een volledige post vol goede en waardevolle informatie over waterkoeling geeft.
Dan ben je of een engineer met praktijk ervaring of je komt veel op xs ;) (of beide :D)

• a.wijdeveld
... of gewoon een modelleur die wat voor Asetek ontworpen en getest heeft:
- http://www.home.zonnet.nl/wijdeveld/cooling/part1.pdf
- http://www.home.zonnet.nl/wijdeveld/cooling/part2.pdf

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Interessant. (offtopic:)Wat heb je gestudeerd dan en hoe ben je daar (bij Asetek) terecht gekomen?

[ Voor 5% gewijzigd door faust2016 op 19-03-2012 16:57 ]

• a.wijdeveld
(offtopic) Geochemie, en Asetek was altijd een hobby project. Thermodynamica en warmte liggen dicht bij elkaar, en koppel dat met een baan op het gebied van 3D modelleren van water (Deltares) en het bruggetje is gelegd.
Pagina: 1