[Linux] welke kaart voor 3 schermen?

Pagina: 1
Acties:

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 23:27
Allereerst wil ik melden dat ik een grote fan ben van Linux, zo draai ik dat op m'n laptop en netbook en ook op m'n pc heb ik de nodige pogingen gedaan.

Helaas op mijn werk pc ben ik nog steeds aangekeken op Windows, voornamelijk vanwege het feit dat ik 3 schermen binnen Linux niet aan de praat krijg. Ik heb op dit moment in mijn pc 2 nvidia videokaarten zitten, waarmee ik 3 schermen aanstuur (8600gts & 8500gt).

Binnen Windows ben je na 2 keer klikken klaar en is het bureaublad uitgebreid over alle schermen. Binnen Linux kom ik niet verder dan 2 schermen (namelijk de 2 schermen die op de 8600gts zijn aangesloten). Ik heb hier al eerder topics over gehad en eigenlijk is dit nooit goed gelukt.

Toch zie ik op o.a. Youtube een hoop resultaten met mensen die binnen linux toch 3 of meerdere schermen aan de praat hebben gekregen. Wat ik vooral zie is met ATI kaarten en een eyefinity (?) optie waarmee dat resultaat behaald wordt.

Ik ben toe aan een nieuwe computer en 3 schermen zijn voor mij belangrijk. Windows ben ik zat en heb ik echt niet meer nodig, ik kan en doe veel meer in Linux. De vraag is dan ook, welke videokaart(en) moet ik kopen om die 3 schermen goed werkend te krijgen onder Linux? Met m'n huidige kaarten lukt het niet en ik ga het zonde vinden als ik 2 nieuwe kaarten koop welke dan ook niet werken. Of moet ik toch maar een stapje terug doen naar 2 schermen? Liever niet namelijk....

Wat met de nieuwe kaarten belangrijk is, is dat ik HD films goed kan afspelen, maar gamen doe ik niet/nauwelijks, dus dat maakt me echt niet uit.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:55
Welke Linux distributie draai je? In principe moet je je huidige setup gewoon aan het draaien kunnen krijgen.

• Boyd
Ik heb het met eigenlijk met heel veel distributies geprobeerd, ik krijg het nu wel voor elkaar, maar de hardware acceleratie vervolgens niet. De laatste succesvolle poging was in Ubuntu, daar kreeg ik 3 schermen aan het werk, maar een filmpje afspelen bleek onmogelijk. 3D was absoluut onmogelijk.

Op dit moment draai ik Fedora (tenminste, dual boot, vooral windows nu), daar krijg ik er max. 2 aan de praat, maar dan wel netjes met 3d ondersteuning. En mijn voorkeur gaat eigenlijk richting Linux Mint.

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-02 11:13
Met de nouveau drivers (Opensource nVidia) is mij dit ook niet gelukt (GTX285 en 8800GT). Op mijn andere systeem met een AMD HD5450 (VGA, DVI, HDMI aansluitingen) werkte dit echter out-of-the box. Dit is op Fedora 16, hoewel ook een Ubuntu live CD dit gewoon doet. Ik verwacht dus dat Mint dit ook gewoon kan ;)

• Paprika
Eyefinity zou inderdaad gewoon moeten werken ja, maar brak dat zoiets simpels niet wil werken (Eyefinity is immers een complexere methode dan 2 losse kaarten zonder SLI etc een monitor te laten aansturen).

• Boyd
Dus voor 2 ATI kaarten gaan? Dan is de kans wel groot dat het gaat lukken?

• Paprika
Eentje is al genoeg als je een actieve display adapter koopt (pricewatch: Sapphire Active DisplayPort naar DVI Adapter (werkt t/m 1920x1200, hogere resoluties hebben een duurdere versie nodig)) zodat je 2x DVI en 1x DP (to DVI) gebruikt.

• Xudonax
Eén AMD kaart met 3 aansluitingen (zoals de hierboven genoemde Sapphire HD5450) zou ook moeten werken. Ik heb er iig 1x 1920x1080 en 2x 1280x1024 op aan de gang :)

• Paprika
Je draait dan gewoon 1x DVI, 1x VGA & 1x HDMI?

• Xudonax
Ik heb inderdaad alle aansluitingen vol zitten, maar aangezien de 2 1280x1024 monitoren antiek zijn hebben deze enkel VGA. Dus 2x VGA en 1x HDMI, met een adapterblokje op de DVI poort.

Verwijderd

Gamepie56 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 16:33:
Dus voor 2 ATI kaarten gaan? Dan is de kans wel groot dat het gaat lukken?
Nee.

één AMD kaart.

Er staan overigens kaarten in de pricewatch met voldoende poorten (vga + dvi + DP) die geen 3 schermen kunnen aansturen, kijk daar ook even naar.

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-02 21:42

• Boyd
Ik ben een heel eind met m'n nieuwe computer, nu weer aangekomen bij dit punt. Een videokaart rond de 30 euro doe ik liever niet, ik gebruik wel eens programma's voor 3D ontwikkeling, maar ook het bekijken/bewerken van video's in Full HD moet echt geen problemen aan opleveren.

Ik zit nu te kijken naar deze: pricewatch: Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE

Voldoet deze aan mijn eisen?
- Voldoende om 3 schermen mee aan te sturen in Linux
- Ik heb 3 schermen met DVI aansluiting
- Snel genoeg voor het afspelen van Full HD video's

Heb ik trouwens de displayport adapter nog steeds nodig bij bovenstaande?
Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 5% gewijzigd door Boyd op 29-03-2012 21:37 ]

Pagina: 1