Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Server virusscanner

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wij gebruiken nu enkele jaren Symantec Enpoint Protection voor het hele kantoor. Hier hebben we echter slechte ervaringen mee omdat sommige PC's iedere keer handmatig geupdate moeten worden en wij niet het gevoel hebben dat het goed zijn werk doet (versie 12.1).

Wat is een goede vervangende virusscanner voor het hele kantoor (22 werkplekken)? Ik weet niet wat andere ervaringen zijn.

Het is van belang dat de PC's vanuit de server geïnstalleerd en beheerd kunnen worden.

Bedankt!

• darkmagic
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-04 13:25
door geen windows te gaan draaien maar linux/ubuntu.
ja je hebt daar ook virussen voor en nee je hebt daar vrijwel geen last van.
verder is het gratis alleen moeten de werknemers even een cursus volgen over hoe en wat...

virus problemen? ga over op linux!

Verwijderd

Even kort door de bocht: elk pakket heeft zijn voor en -nadelen. De snelste methode is misschien uitzoeken waarom PC's niet updaten. Ik gebruik hier McAfee en ook dat is geen produkt waarbij ik sta te juichen en anderen aanbeveel.

Ook het overzetten van Symantec naar een ander pakket heeft wat voeten in de aarde, dus vertel anders eerst eens wat er mis gaat met updaten.

Plan 2 is misschien eens contact op te nemen met Symantec.

Verwijderd

Topicstarter
darkmagic schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:30:
verder is het gratis alleen moeten de werknemers even een cursus volgen over hoe en wat...
We zitten op een Windows 2003 server dat gigantisch duur CRM software bevat dat alleen op Windows Server kan draaien en alle Exact en alle gebruikersrechten ga ik niet allemaal overzetten. Dat is dus geen optie.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:26
McAfee ePolicy Orchestrator geeft je maximale controle over wat de clients allemaal mogen en moeten.
Volgens mij zijn de kosten minimaal (boven de kosten van de clients), maar vereist wel een supportcontract om updates op het pakket zelf te blijven ontvangen. Maar dat is bij meer leveranciers het geval.

Ook is de McAfee enterprise client veel minder bloated dat de consumentenversie.
darkmagic schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:30:
Zeg dan niks.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:15
Omdat de vraag was welke virusscanner, en niet welk OS en hoe moeten we de hele firma omscholen en alle applicaties vervangen, zal ik proberen te antwoorden op de inhoud van de TS :

Voor mij is Trend Micro Worry Free Advanced, de beste en feature volle versie :

- Web Console voor alle policy's in te stellen
- Deployment via GPO, Scripts, of Packages ( MSI ), of via een WebInstaller of Push
- Centrale rapportering, en de mogelijkheid om deze rapporten te mailen
- Afschermen van de client interface
- Extra features van de client :
- Behaviour Monitoring
- USB Device controle
- URL Filtering! - Heel handig om sites te blokkeren voordat ze infecteren!
- WiFi Advisor
- Extra features van de Advanced Suite :
- Lokale exchange scanner
- Lokale SPAM deamon
- Trend Micro Spam scanning in the cloud ( werkt zeer goed )
- Vulnarability Scanner

In deze suite heb je dus :

- Virusscanning
- E-Mail Scanning
- Cloud & Lokale Spam Scanning
- URL Filtering

Je krijgt dan ook nog eens korting voor over te stappen van de leverancier.

[ Voor 5% gewijzigd door tc982 op 06-03-2012 10:38 ]

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-11 17:46
Je kan ook naar Avast of AVG kijken. Beide bieden een totaalpakket met een webinterface console vanwaar je rapporten kan draaien, automatisch alle stations kan laten scannen, virusscanner deployen, updaten, etc.

• darkmagic
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:36:
[...]

We zitten op een Windows 2003 server dat gigantisch duur CRM software bevat dat alleen op Windows Server kan draaien en alle Exact en alle gebruikersrechten ga ik niet allemaal overzetten. Dat is dus geen optie.
een linux server is vrij ingewekkeld. maar als de clients alleen documenten maken en internetten heb je helemaal geen dure windows licent nodig. het word sloom, virus en alles en je betaald ook nog veel. als je dat allemaal investeerd in een cursus voor je medewerkers dan hou je meer dan de helft over.

Verwijderd

Je hebt helemaal geen idee wat ze op dat bedrijf doen of nodig hebben en je geeft al helemaal geen nuttig en reeël antwoord op zijn vraag.

Zelf gebruik ik bij mijn klanten ook Symantec en merk af en toe dat er spyware doorkomt die ik later weer handmatig of met Kaspersky/andere tools moet opruimen. De gebruikers bij mij hebben om verschillende reden lokale beheerders rechten dus ik baal daar af en toe wel van.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2012 10:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
darkmagic schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:46:
[...]

een linux server is vrij ingewekkeld. maar als de clients alleen documenten maken en internetten heb je helemaal geen dure windows licent nodig. het word sloom, virus en alles en je betaald ook nog veel. als je dat allemaal investeerd in een cursus voor je medewerkers dan hou je meer dan de helft over.
Denk eens na vriend... Wij moeten een nieuwe server aanschaffen om de server in te richten om geen downtime te creëren. Dan moeten alle medewerkers een omscholing krijgen... Dan moeten we nieuw vervangende software zoeken voor het CRM/Exact... Kortom, we zijn 150.000 euro kwijt om i.p.v. 1.500 euro voor een goede licentie van een virusscanner... Ja, dat kan ik wel doorvoeren bij de baas!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik had 8 jaar geleden zeer goeie ervaringen met Trend Micro OfficeScan, daarmee kon je via een webinterface eenvoudig de status zien van alle lokale en mobiele werkplekken: onder andere of ze de laatste updates hadden en of er onlangs virussen waren aangetroffen. Toen ik bij dat bedrijf (150 werkplekken) aankwam was het echt een zootje qua virusbescherming, maar met dat pakket was het binnen een week strakgetrokkken en beheersbaar.

Inmiddels is dit pakket opgevolgd/vervangen, waarschijnlijk door het bovengenoemde Worry Free. Ik zou je daarom zeker aanraden om daar eens naar te kijken.

• darkmagic
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:53:
Je hebt helemaal geen idee wat ze op dat bedrijf doen of nodig hebben en je geeft al helemaal geen nuttig en reeël antwoord op zijn vraag.

Zelf gebruik ik bij mijn klanten ook Symantec en merk af en toe dat er spyware doorkomt die ik later weer met Kaspersky moet opruimen. De gebruikers bij mij hebben om verschillende reden lokale beheerders rechten dus ik baal daar af en toe wel van.
nee, inderdaad ik weet niet wat ze daar in het bedrijf doen.
maar uit eigen ervaring kan ik je zwart op wit geven dat na een paar aanpassingen je met linux goedkoper en beter uit bent.

maarja, als dat echt zo is. waarom gaat iedereen niet over op linux? omdat niemand het gewend is.
maar op het moment dat je er goed in verdiept en eens kijkt met wat je hebt en wat je wilt gaan doen zal linux altijd beter zijn. met uitzondering van werkzaamheden die te maken hebben grafisch gebied.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Modbreak:Zullen we even de linux/windows discussie laten rusten binnen dit topic, en ons richten op de vraag van de topicstarter? Thx :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Dit is geheel offtopic hier maar veel werknemers kunnen amper de muis bedienen en gaan al miepen als er een icoontje weg is. Daarnaast zijn bijna alle programma's die mijn klanten gebruiken alleen beschikbaar voor Windows dus hoeven we niet eens na te denken over Linux (zelf een grote fan).

Je moet een oplossing zoeken die bij een klant past in zijn budget en die reeël is. Niet wat je zelf leuk vind om thuis mee te spelen.

[edit]Sorry QM, had je berichtje nog niet gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2012 11:03 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik verplaats het topic even naar: Beveiliging & Virussen

Daar past het iets beter thuis. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:29

Quad

Doof

Ook ik heb inmiddels ervaring tussen Symantic endpoint protection en Trend Micro Worry Free Advanced, laatste is minder zwaar, voor gevoel effectief, en niemand die erover klaagt :).

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:29
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:53:
[...]

Denk eens na vriend... Wij moeten een nieuwe server aanschaffen om de server in te richten om geen downtime te creëren. Dan moeten alle medewerkers een omscholing krijgen... Dan moeten we nieuw vervangende software zoeken voor het CRM/Exact... Kortom, we zijn 150.000 euro kwijt om i.p.v. 1.500 euro voor een goede licentie van een virusscanner... Ja, dat kan ik wel doorvoeren bij de baas!
Vriendelijk ben je bepaald niet.
Als je het allemaal zo goed weet, waarom stel je de vraag dan hier op tweakers? :D

[ Voor 6% gewijzigd door White_Collar op 06-03-2012 11:08 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Verwijderd

Rekenblok schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 11:06:
[...]

Vriendelijk ben je bepaald niet.
Als je het allemaal zo goed weet, waarom stel je de vraag dan hier op tweakers? :D
Hij wil gewoon ervaringen horen met andere scanners wat is daar raar aan? Het is niet echt mogelijk om deze allemaal zelf te testen.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:28:
Wat is een goede vervangende virusscanner voor het hele kantoor (22 werkplekken)? Ik weet niet wat andere ervaringen zijn.
Je zou kunnen beginnen door zelf even een overzicht te maken van anti-virus scanners, en hier de prijzen en features van vergelijken. Als je dan een overzicht aanmaakt van jouw "verwachte top 3" en dan naar ervaringen vraagt van deze drie wordt het topic inhoudelijk wat intressanter.

Ik kan uit je topicstart nu niet halen wat je zelf allemaal al geprobeerd of getest hebt, en eigen inzet is toch wel iets wat verwacht wordt op Tweakers. Je kunt hiermee zelf ook een beetje in de hand houden welke kant je topic opgaat, en zo overbodige discussies voorkomen. ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 11:15:
[...]
Het is niet echt mogelijk om deze allemaal zelf te testen.
Eens, maar een klein beetje onderzoek voordat een dergelijk topic geopend wordt lijkt me toch wel mogelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Question Mark op 06-03-2012 11:20 ]

• Quad

Quad

Doof

Question Mark schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 11:18:
[...]

Je zou kunnen beginnen door zelf even een overzicht te maken van anti-virus scanners, en hier de prijzen en features van vergelijken. Als je dan een overzicht aanmaakt van jouw "verwachte top 3" en dan naar ervaringen vraagt van deze drie wordt het topic inhoudelijk wat intressanter.

Ik kan uit je topicstart nu niet halen wat je zelf allemaal al geprobeerd of getest hebt, en eigen inzet is toch wel iets wat verwacht wordt op Tweakers. Je kunt hiermee zelf ook een beetje in de hand houden welke kant je topic opgaat, en zo overbodige discussies voorkomen.
Als je de TS historie bekijkt zie je dat de TS alleen maar topics aanmaakt helaas, daaruit kan je dezelfde conclusie al trekken.

Ben het met je eens dat dit nu eigenlijk een random vraag is, van hè wat is de beste virusscanner, oh die, maar is beetje te duur! Dat ga je nu krijgen.

TS, vergelijk de functies van de gevonden paketten, de prijzen, zoek ervaringen hiermee op, en maak daaruit je conclusie, mocht het je daarna nog niet duidelijk zijn of heb je nog vragen daarover, dan kan je gerichter naar een oplossing zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Quad op 06-03-2012 11:27 ]

nggyu nglyd

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Microsoft Security Essentials vind ik voor thuis gebruik ook wel fijn. Ik heb geen idee hoe dat te managen valt en of het ook binnen een bedrijf te gebruiken valt, maar het is een idee om er eens naar te kijken.

• Quad

Quad

Doof

Het is gratis tot 10 pcs, heb je meerderen moet je dus overschakelen naar Microsoft Forefront Endpoint Protection, en heb het idee dat die wel iets anders in elkaar steekt dan MSE.

nggyu nglyd

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:21
http://www.av-comparative...esreviews/summary-reports

in 8 jaar is 3 keer Kaspersky beste antivirus van het jaar bevonden, en hier heb je info etc voor zakelijk gebruik.

http://www.koopkaspersky.nu/Vergelijk_zk.asp

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:56

Onbekend

...

Mijn ervaring met virusscanners bij bedrijven dat er altijd haken-en-ogen aan zitten. Een actie die je centraal wilt uitvoeren werkt nooit 100% goed, wat je ook doet.

- Gebruikers kunnen echt alles vernielen. Sommige antivirusprogramma's moet je geheel opnieuw installeren, en bij de andere keer werkt het remotecontrol niet ook al heb ik de firewall uitgezet.)

- Sommige updates vereisen dat alle Office en internetapplicaties gesloten moeten worden. Gebruikers vinden het totaal niet leuk om ineens een venster in beeld te krijgen dat ze even moeten stoppen waar ze mee bezig zijn.

- Sommige updates vereisen een herstart van het systeem, en op afstand (want je zit niet achter de betreffende pc) kan je niet zomaar de computer opnieuw opstarten aangezien er gewoon een gebruiker achter kan zitten.

- Servers moeten gewoon 24/7 blijven draaien, en een antivirus (Windows update ook trouwens) vereist ook het herstarten van deze machines! :( Daarom stellen we de updates daarop altijd uit.

- Op bijzondere server-edities (zoals SBS) hebben wij geen virusscanner draaien aangezien de installaties daarvan regelmatig voor problemen zorgt. (Bijvoorbeeld het niet werken van twee netwerkverbindingen e.d.)

- Sommige computers staan uit i.v.m. vakantie van de betreffende werknemer bijvoorbeeld. Deze ontvangen de aanpassingen bijna nooit. Deze moet je ook weer handmatig aanpassen.

Samengevat denk ik dat het centraal beheren van een virusscanner pas vanaf 100 tot 150 computers gemakkelijker en sneller is dan als je 30 verschillende computers hebt staan. En om van antivirus te gaan wisselen kost veel méér tijd dan handmatig alle computers gaan controleren.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• tc982
[...]
Eens, maar een klein beetje onderzoek voordat een dergelijk topic geopend wordt lijkt me toch wel mogelijk.
Weet je, ik ben een moderate user hier op het forum, en sommige vragen zijn nu eenmaal niet op te zoeken op Google. Ik heb ervaring met zowel Kaspersky, Symantec, McAfee en Trend. En alhoewel sommige AV misschien beter zijn, vind ik persoonlijk Trend het mooiste in gebruik als beheerder. En dat zijn zaken die je dan weer niet tegenkomt op Google.

Vandaar dat ik op sommige topics het niet erg vind dat er geen "onderzoek" is gedaan, en op andere dan weer wel ( welke videokaart ).

Ik heb zelf soms wel eens het idee om een topic te openen, puur om te horen wat de ervaringen zijn met bepaalde producten en hun varianten, maar door deze houding op het forum durf ik dat niet.

• White_Collar
  • Laatst online: 23:29
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 11:15:
[...]

Hij wil gewoon ervaringen horen met andere scanners wat is daar raar aan? Het is niet echt mogelijk om deze allemaal zelf te testen.
jawel, op tweakers wordt verwacht dat je voor onderzoek doet i.p.v random een bericht erop te knallen.

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

tc982 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 12:07:
[...]
Ik heb zelf soms wel eens het idee om een topic te openen, puur om te horen wat de ervaringen zijn met bepaalde producten en hun varianten, maar door deze houding op het forum durf ik dat niet.
Lees mijn post even goed :)
[...]
... zou kunnen beginnen door zelf even een overzicht te maken van anti-virus scanners, en hier de prijzen en features van vergelijken. Als je dan een overzicht aanmaakt van jouw "verwachte top 3" en dan naar ervaringen vraagt van deze drie wordt het topic inhoudelijk wat intressanter.
Ik zeg nergens dat niet naar ervaringen gevraagd mag worden. In dit specifieke geval vraag ik echter wel aan TS om zelf vooraf een kleine schifting te maken. Een topic met een vraag als "wat is een goede mp3 speler" heeft niet veel zin. Een topic met als vraag "ik zoek een goede mp3 speler, met als eisen A en B en ik heb zelf gezocht en twijfel uiteindelijk nog tussen programma X en Y", wat is jullie ervaring?" is een compleet ander verhaal.

Hou verder ook rekening dat een beleid niet altijd zwart/wit uit te voeren is. Had ik me stipt aan het beleid gehouden dan was dit topic al gesloten geweest, terwijl het topic gewoon nog open is. Met een klein beetje bijsturen komt het vaak wel goed :)

Verder kun je bij twijfel altijd vooraf nog een berichtje sturen naar een moderator om even te overleggen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:34:
[...]

Lees mijn post even goed :)

[...]

Ik zeg nergens dat niet naar ervaringen gevraagd mag worden. In dit specifieke geval vraag ik echter wel aan TS om zelf vooraf een kleine schifting te maken. Een topic met een vraag als "wat is een goede mp3 speler" heeft niet veel zin. Een topic met als vraag "ik zoek een goede mp3 speler, met als eisen A en B en ik heb zelf gezocht en twijfel uiteindelijk nog tussen programma X en Y", wat is jullie ervaring?" is een compleet ander verhaal.

Hou verder ook rekening dat een beleid niet altijd zwart/wit uit te voeren is. Had ik me stipt aan het beleid gehouden dan was dit topic al gesloten geweest, terwijl het topic gewoon nog open is. Met een klein beetje bijsturen komt het vaak wel goed :)

Verder kun je bij twijfel altijd vooraf nog een berichtje sturen naar een moderator om even te overleggen. :)
Ja, maar als je totaal geen ervaringen hebt met andere virusscanners... dan is het nogal lastig om vergelijkingen te vragen of niet? Ik heb op een werkstation AVG, Norton en MCAfee gehad maar dat is lang niet vergelijkbaar met wat je van een server aan kan sturen.

Ikzelf ben tijdelijk systeembeheerder omdat wij simpelweg geen budget hebben om iemand full-time aan te stellen als systeembeheerder. Ik probeer de best mogelijke software te draaien voor de beste prijs.

Wanneer ik een indicatie heb van verschillende scanners (zoals Trend Micro en een nieuwere versie van Symantec Endpoint) dan kan ik verder vragen. Ik kan in het wild gaan schieten maar er zijn tientallen scanners.

We beginnen dus even opnieuw. Wij hebben een centrale Windows 2003 server met 22 werkplekken. Ik heb iets (ergens) gehoord over Trend Micro en Symantec Endpoint Protection. Met laatstgenoemde heb ik een slechte ervaring maar gezien wij een verouderde versie hebben draaien zou ik niet weten of met een upgrade alles verholpen is. Het gaat mij ook voornamelijk om de kosten van de licenties.

Wat zijn de geschatte kosten van Trend Micro (Worry Free Advanced) en op welke punten ga ik dan vooruit ten opzichte van Symantec? Ook is de belasting op het netwerk wel van belang want SEP 11.0.1 heeft er nog wel een handje van om iedere PC op het netwerk gelijktijdig te updaten.

Verder vind ik support ook wel belangrijk. Support van Symantec kwam altijd van een gebrekkig Engels sprekende Pakistaan die vaak hulp van collega's moest vragen omdat het probleem hem vaak ook niet bekend was. Wanneer ik naar Trend Micro kijk zie ik dat zij wel een Nederlandse sales adres hebben maar al het support lijkt vanuit Engeland te komen.

• Mikkie001
  • Registratie: Oktober 2002

Mikkie001

Wat is werk zonder koffie?

Wellicht een optie om dit ervaringen en discussie topic even door te nemen? ;)

Er is altijd een groepje mensen dat in geen enkel groepje past

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:58:
[...]
Ja, maar als je totaal geen ervaringen hebt met andere virusscanners... dan is het nogal lastig om vergelijkingen te vragen of niet?
Ik begrijp dat het wellicht lastig is als je geen kennis hebt van alle recente oplossingen en ontwikkelingen op anti-virus gebied. Maar dan nog zou je zelf in ieder geval kunnen proberen om in ieder geval iets zelf uit te zoeken.

Je vraagt ons hier notabene zelfs om geschatte prijzen van een produkt, terwijl je daar gewoon een reseller voor kunt bellen. Sterker nog, prijzen staan gewoon online <klik>

Kleine moeite toch? :)

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Yarno schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:43:
Je kan ook naar Avast of AVG kijken. Beide bieden een totaalpakket met een webinterface console vanwaar je rapporten kan draaien, automatisch alle stations kan laten scannen, virusscanner deployen, updaten, etc.
Ik heb eigenlijk goede ervaringen met AVG in het Small Business segment.

Naar mijn mening weet je pas of een product goed is op het moment dat het mis gaat. Net zoals dat je pas weet of je verzekeraar goed is als je schade hebt.

Bij AVG is het een keer mis gegaan. Er kwam een malafide update waardoor servers na een reboot niet meer wilden opstarten. Er is direct een goede patch uit gekomen en de downtime was uiteindelijk erg kort. Afgezien hiervan vind ik AVG ook lekker recht toe recht aan. Het doet wat het moet doen en dat doet het goed. Centraal beheer vind ik ook voldoende geregeld.

Jarenlang heb ik bij grotere kleine bedrijven Symantec Endpoint gebruikt, maar ik vond het traag en ik vond de systeemeisen veel te overdreven, zoals dat het gewenst is om een speciale managementserver te hebben.

• Rolfie
  • Laatst online: 21:09
darkmagic schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:46:
[...]

Leuke aanname. Maar vaak werkt het zo niet.

Dat de helft van je applicaties het misschien niet meer doet, of anders werkt. Tja. Documenten maken in OpenOffice, of Libreoffice. Ik probeer het zelf regelmatig, maar Office loopt hier nog flink op voorop.
Daarbij je moet voor je clients ook nog even iets inregelen voor centrale account management enz enz. Dus even snel.... of de helft over....

Leuk bedacht :-)

[ Voor 28% gewijzigd door Rolfie op 06-03-2012 17:08 ]

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Rolfie schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 17:06:
[...]

Leuke aanname. Maar vaak werkt het zo niet.

Dat de helft van je applicaties het misschien niet meer doet, of anders werkt. Tja. Documenten maken in OpenOffice, of Libreoffice. Ik probeer het zelf regelmatig, maar Office loopt hier nog flink op voorop.
Daarbij je moet voor je clients ook nog even iets inregelen voor centrale account management enz enz. Dus even snel.... of de helft over....

Leuk bedacht :-)
Als we dan toch gaan bashen. De TCO is bij kleinzakelijke omgevingen bijna altijd lager bij Windows dan bij Linux. Pas bij specifieke toepassingen is de TCO van Linux lager. Begrijp me niet verkeerd. Linux is een prima product en ik vind Red Hat en Oracle geweldige producten maken, maar Linux is absoluut niet goedkoper dan Windows.

Maar nu weer ontopic: Ook Linux heeft een virusscanner nodig. Je bent dan wel niet vatbaar voor virussen, maar het is wel een enorme flater als je vanuit je omgeving virussen verstuurt.

[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 06-03-2012 19:51 ]

• tc982
Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:58:
[...]

Ja, maar als je totaal geen ervaringen hebt met andere virusscanners... dan is het nogal lastig om vergelijkingen te vragen of niet? Ik heb op een werkstation AVG, Norton en MCAfee gehad maar dat is lang niet vergelijkbaar met wat je van een server aan kan sturen.

Ikzelf ben tijdelijk systeembeheerder omdat wij simpelweg geen budget hebben om iemand full-time aan te stellen als systeembeheerder. Ik probeer de best mogelijke software te draaien voor de beste prijs.

Wanneer ik een indicatie heb van verschillende scanners (zoals Trend Micro en een nieuwere versie van Symantec Endpoint) dan kan ik verder vragen. Ik kan in het wild gaan schieten maar er zijn tientallen scanners.

We beginnen dus even opnieuw. Wij hebben een centrale Windows 2003 server met 22 werkplekken. Ik heb iets (ergens) gehoord over Trend Micro en Symantec Endpoint Protection. Met laatstgenoemde heb ik een slechte ervaring maar gezien wij een verouderde versie hebben draaien zou ik niet weten of met een upgrade alles verholpen is. Het gaat mij ook voornamelijk om de kosten van de licenties.

Wat zijn de geschatte kosten van Trend Micro (Worry Free Advanced) en op welke punten ga ik dan vooruit ten opzichte van Symantec? Ook is de belasting op het netwerk wel van belang want SEP 11.0.1 heeft er nog wel een handje van om iedere PC op het netwerk gelijktijdig te updaten.

Verder vind ik support ook wel belangrijk. Support van Symantec kwam altijd van een gebrekkig Engels sprekende Pakistaan die vaak hulp van collega's moest vragen omdat het probleem hem vaak ook niet bekend was. Wanneer ik naar Trend Micro kijk zie ik dat zij wel een Nederlandse sales adres hebben maar al het support lijkt vanuit Engeland te komen.
Vergis je niet met de retail prijzen die je ziet op Websites. Er zijn competitive upgrades voor Trend die zeker de moeite waard zijn. We bieden deze ook aan de klanten aan. Het komt er op neer dat je bijna de prijs van een verlenging betaald voor de upgrade. Zoals eerder gemeld komen er bij Trend zeker wat voordelen bij ( URL filtering, hosted anti spam, etc ).

Ook de support is gewoon goed, je hebt als je een actieve support contract hebt, gewoon recht op telefonische support. Je komt dan gewoon in Dublin aan, bij de rest van de europese call centers. In België krijg ik altijd een duitser of een fransman aan de lijn. Voor de hosted solutions altijd een engelsman. De support is gewoon, niet uitzonderlijk, maar ze lossen wel alle cases op, en volgen deze ook op! Ik heb al een twee problemen gehad die ze in een update hebben gefixed en waar ik melding van de update krijg via mijn case.

Disclaimer: Ik ben een beetje bevooroordeeld aangezien ik reseller ben, en dit voor mij als reseller de beste kwaliteit / prijs verhouding heeft.Ook hebben wij als reseller een console waar we alle installaties in het oog kunnen houden en deze rapporten kunnen laten sturen naar ons

[ Voor 4% gewijzigd door tc982 op 06-03-2012 20:55 ]

Pagina: 1