Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:58

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier even gezocht, maar niets gevonden over dit "hotte" item. Ik ben erg benieuwd naar de voor en nadelen van deze insteek van hardware aanschaffen, vandaar dat ik dit topic open.

Wij staan voor een nieuwe investering, alle laptops zijn al ruim een half jaar afgeschreven en beginnen her en der wat kuren te vertonen. Ik heb eens geïnventariseerd bij mijn collega's over hoe ze willen gaan werken in de toekomst. We hebben het nieuwe werken hoog in het vaandel staan, en daarin wil ik ze niet beperken door een van boven af opgelegde hardware keus.

Pietje begon al over een iPad, Marietje wilde graag de nieuwe Windows Tablet gaan gebruiken en Jantje is van van Android. Klaas wil graag een vaste werkplek, want die werkt toch nooit tuis, en Harry wil graag thuiswerken maar wel de volledige functionaliteit, een fatsoenlijke laptop dus. En Arend zweert bij een iMac.

Ik zit er dus ernstig over na te denken om ze een PGB (Persoons Gebonden Budget) te geven, zodat ze zelf kunnen uitzoeken hoe ze werken. Maarja, wat is een redelijk bedrag, en hoe richt je dat in. Eenmalig geld? Een maandelijks bedrag? enz. enz.

Qua ondersteuning verwacht ik niet heel erg veel problemen, ja functionaliteiten die eventueel missen. Maar dat is iets wat goede voorlichting zou kunnen voorkomen. Al onze data staat in de cloud, dus qua beveiliging hoeft er niet gek veel aangepast te worden. Er zijn al een aantal mensen die met hun privé iPad werken, en dat gaat prima. Overigens hebben we allemaal een iPhone 4 en daarmee kunnen we ook kleine dingetjes doen.

Hoe zouden jullie zoiets aanpakken? Ik heb een redelijk vrije hand vanuit de directie, die gaat het voornamelijk om de kosten, de rest is mijn pakkie aan.

Dit gaat overigens over een ICT bedrijf waar bijna iedereen wel genoeg kennis heeft van hardware/software om voor zichzelf een weloverwogen keuze te maken.

Ik hoop dat er een gezonde discussie uit deze topicstart kan voortvloeien, ik vind het een erg interessant onderwerp en sta open voor allerlei suggesties ;)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:42
Hoe ga je het doen met bestandsuitwisseling onderling? Bestandsformaten heb ik het dan over. Dat is bij mij op m'n opleiding (Bedrijfskundige Informatica) soms al onhandig met m'n iPad. Word documenten gemaakt op een Windows machine zien er dan ineens heel anders uit op m'n iPad vanwege ontbrekende lettertypen.

[ Voor 1% gewijzigd door ThinkPad op 05-03-2012 22:30 . Reden: typfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 22:18:
Hoe ga je het doen met bestandsuitwisseling onderling? Bestandsformaten heb ik het dan over. Dat is bij mij op m'n opleiding (Bedrijfskundige Informatica) soms al onhandig met m'n iPad. Word documenten gemaakt op een Windows zien er dan ineens heel anders uit op m'n iPad vanwege ontbrekende lettertypen.
Ok, dat wist ik niet :P Ik heb geen iPad :P
Wij werken wel met een vaste standaard (qua documentstructuur en lettertype). Collegae die al wel met een prive iPad werken heb ik er ook nog niet over gehoord. En het is ook niet de bedoeling dat de iPad als main device gebruikt gaat worden. Een iPad voor het geven van een presentatie, thuis wat doorlezen, RDP sessie starten ofzo enz.
Op het werk dan gewoon een desktop. Overigens gaat het bij ons om 13 man, dus dat is ruimschoots te overzien.

Edit: Overigens alle documenten die ik ooit op mijn tel heb geopend waren gewoon leesbaar, wat meestal voldoende is voor op dat moment. Het daadwerkelijk bewerken doe je toch later.
Maar misschien icm met Office 365? Dat werkt tegenwoordig toch ook al op de iPad?

[ Voor 12% gewijzigd door St@m op 05-03-2012 22:24 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:03
Als je met het apparaat niet met de vastgestelde standaarden (Documenten en layout etc) kan werken lijkt het mij een no-go voor dat apparaat. Hoe graag men dat ook wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat je in je achterhoofd moet houden (qua ipad / mac etc) is of je wel de licenties hebt voor die platformen. Anders heb je achteraf nog een zooitje kosten.

Qua budget zou ik het vrij simpel houden : Jij kiest nu een werkplek uit (inc software), die kost x en dat is het totale budget.

En qua keuze, tja iedereen mag van alles kiezen (desnoods aangevuld met eigen geld). Alleen zou ik contractueel iets opstellen dat vanuit het bedrijf voor de eerstkomende paar jaar enkel wel x en y verplicht zijn (inclusief nieuwere versies) en dat alle kosten die iemand moet maken om x of y te gebruiken volledig voor eigen rekening zijn.
Zodat je niet over een half jaar met mensen met ipads / netbooks zit die niet meer bruikbaar zijn omdat de nieuwste office bestanden (of exchange-connector of ... of ... ) er niet op werkt.
Over het algemeen zijn dit soort zaken geen probleem zolang iedereen meedenkt en bereidwillig is, maar als je over een half jaar een zeurpiet binnenhaalt dan kan je het maar beter op papier hebben staan van te voren.

En ik zou heel simpel op papier zetten wat IT wel / niet ondersteunt voordat je 5 dagen bezig bent met een imac uit te zoeken waar je geen kennis van hebt.

Oftewel zet alles op papier en dicht alles zo goed als mogelijk af, dat is niet voor nu. Maar omdat er met zoiets een precedent geschapen wordt en je ook geen gezeur wilt hebben met nieuwe medewerkers die volgend jaar komen.

En als je dingen als een vaste standaard hebt (lettertype is bijv een leuke) let er dan ook op dat mensen het naleven. Een Ipad is een leuk ding, maar ik zou bijv niet weten hoe je daar een custom lettertype op krijgt.
St@m schreef op maandag 05 maart 2012 @ 22:22:
[...]
Edit: Overigens alle documenten die ik ooit op mijn tel heb geopend waren gewoon leesbaar, wat meestal voldoende is voor op dat moment. Het daadwerkelijk bewerken doe je toch later.
Maar misschien icm met Office 365? Dat werkt tegenwoordig toch ook al op de iPad?
Tja, het is net afhankelijk van hoe strict je je eigen standaarden naleeft. Moet een document voldoen aan de standaard of moet het leesbaar zijn? Dat is namelijk een wereld van verschil (zeker als mensen ipads ed mogen gebruiken voor presentaties etc)

[ Voor 16% gewijzigd door Gomez12 op 05-03-2012 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Op dit moment werk ik bij een bedrijf waar wij voor 2500 euro (inc BTW) aan een laptop mogen besteden. Daar moet alle benodigde software bijzitten. Wil je Adobe Acrobat, dan moet je dus op iets anders bezuinigen. :) Hetzelfde geldt voor een tablet. Voor mobieltjes hebben we eenzelfde regeling, met een ander bedrag (300 euro). Office is een vereiste vanwege de standaarden binnen en bij klanten, deze werkt voor zowel Apple als Windows prima te doen.

Wat goed werkt is veel met PDF werken. Dan ben je van alle discussies af, zowel intern als extern.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Krisp schreef op maandag 05 maart 2012 @ 22:48:
Op dit moment werk ik bij een bedrijf waar wij voor 2500 euro (inc BTW) aan een laptop mogen besteden. Daar moet alle benodigde software bijzitten. Wil je Adobe Acrobat, dan moet je dus op iets anders bezuinigen. :) Hetzelfde geldt voor een tablet. Voor mobieltjes hebben we eenzelfde regeling, met een ander bedrag (300 euro). Office is een vereiste vanwege de standaarden binnen en bij klanten, deze werkt voor zowel Apple als Windows prima te doen.

Wat goed werkt is veel met PDF werken. Dan ben je van alle discussies af, zowel intern als extern.
Hoe doen jullie dat dan met software? Ik kan me niet voorstellen dat bij die 2500 er ook een 269 euro win7 professional nog bijkomt. Ik neem aan dat daar gewoon een open license voor is (die ietwat goedkoper is dan een losse aankoop), hetzelfde met een office en andere pakketten.

En hoe tellen dan bijv VM's bij jullie (Even ervanuit gaande dat je bijv een erp hebt wat windows vereist en dus of via een VM (extra win-licentie) of via een andere exotische weg (WINE) opgestart moet worden).

Technisch zie ik het allemaal als niet zo spannend, maar de mogelijkheid dat er volgend jaar een zeurpiet komt die de regels echt gaat beproeven, nee dank je...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-04 11:36

Hakulaku

Meh

@Krisp: Dan ga jij zeker er vanuit dat iedere persoon binnen dat bedrijf al reeds voorzien is van een Acrobat licentie? Zoniet dan komen daar weer een hoop kosten bij kijken.

@St@m: Wat je jezelf moet afvragen is of de werknemers deze keuze maken uit het oogpunt van "kijk mij eens met dit apparaat" of uit het oogpunt dat het wel degelijk tot een betere arbeidsproductie doet leiden. Ook lijkt het mij niet efficiënt met betrekking tot defecten, ga je van ieder systeem een extra versie in voorraad houden om dit op te vangen? Ook zijn er wel degelijk voordelen aan bevonden indien je grote hoeveelheden koopt van het zelfde product, denk aan 24 uur swap service en etc. Voordelen voor het bedrijf gaan altijd boven voordelen voor werknemers ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Hakulaku op 05-03-2012 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Hakulaku schreef op maandag 05 maart 2012 @ 23:02:
Ook zijn er wel degelijk voordelen aan bevonden indien je grote hoeveelheden koopt van het zelfde product, denk aan 24 uur swap service en etc. Voordelen voor het bedrijf gaan altijd boven voordelen voor werknemers ;)
Groot inkopen zal er uberhaupt niet gebeuren met 13 gebruikers. Dat zal zeer waarschijnlijk de afweging ook makkelijker maken, als je nu 13 individuele gebruikers hebt dan kan je wel proberen die in een keurslijf (qua hardware) te dwingen, maar als het niets oplevert waarom dan niet andersom...

@St@m : Wat is precies de vraag vanuit de gebruikers? Want ik zie dat je bijv een ipad wel onderdeel van het budget wilt maken, maar niet als zelfstandig apparaat ziet. Oftewel er moet naast die ipad ook nog een laptop bij, is dat niet simpelweg 6/700 euro extra kosten aan een ipad (want hoeveel kan je besparen op die laptop / desktop terwijl die wel 3 jaar mee moet gaan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Twee of drie sets/combinaties maken die je ondersteunt?
1 iMac met accesoires
1 Laptoppie met accesoires
1 desktop met accesoires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Oude werkgever met een beduidend groter personeels bestand was eigenlijk vrij eenvoudig hierin. Je kunt kiezen uit HP en HP vervolgens kreeg je de vraag voor welk doeleinde dit systeem was cq wat voor gebruiker kreeg je een offerte. Wilde je een groter scherm, betere grafische kaart dan ging dat allemaal zonder problemen. Verder hadden we per werkplek ter ondersteuning een bijdrage van 3000 euro per half jaar.
We waren dan ook vrij flexibel zij het dat je enkel de keuze had uit HP. Support aan 3e (lees iPads bv) was er niet maar je kon dan wel weer remote inloggen via een Citrix client (overigens werkte dit niet echt prettig op een iPad).
Nu zit je zelf bij een betrekkelijk klein bedrijf maar vraag ik me af of je chaos op voorhand moet creeeren. Hoe ga je hiermee om wanneer het bedrijf groeit naar 25 man of 100 man op termijn? Wat als iemand met een exotisch stuk hardware komt aanzetten? Of hoe ga je om met toekomstige problemen tussen bv OSX/Windows? Eveneens qua software weet ik niet wat jullie precies doen maar ik kan me voorstellen dat het niet wenselijk is om verschillende versies van software door elkaar te gebruiken wat wel kan gebeuren met het supporten van zowel Windows als OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

BYOD gaat alleen werken als men vanaf elk device dezelfde applicaties kan benaderen. Anders ben je een vermogen kwijt om alles te streamlinen, zowel applicaties als bestandsuitwisseling. Denk ook aan support van 13 verschillende aparaten: zit je daar op te wachten? Ik neem niet aan dat jullie systeembeheerder kennis heeft van alles?

Mocht je dus BYOD willen doorvoeren dan zal je moeten zorgen dat de applicaties ergens centraal te benaderen zijn. Denk daarbij aan webapplicaties of applicaties die via een Terminal Server of Citrix worden aangeboden. Dan maakt het amper nog uit wat voor apparaat de gebruiker heeft. Issue blijft wel dat een iPad of Tablet niet echt handig is voor dagelijks werk op bijvoorbeeld Word of Outlook. Echt lekker type je er niet op natuurlijk. En wat als zo'n apparaat defect gaat? Hoe ga je het snel vervangen. Denk ook aan backup's. Backupppen van iPad, tablet, laptop, pc gaat allemaal anders. Je ziet hoe complex het begint te worden.

Zoals Hakulaku al aangeeft: wat is belangrijker: de gebruiker of het bedrijf? Als je BYOD invoert om de gebruiker blij te maken zal je veel moeten investeren in oplossingen en applicaties om alles samen te laten werken. Goede bestandsuitwisseling zal een klein drama worden. Netto zal je dit dus meer geld kosten. Als je voor het bedrijf kiest en er voor gaat om de PC als gereedschap te beschouwen kan je iedereen dezelfde laptop geven, daar moeten ze het dan mee doen. Door die uniformiteit is het makkelijker te beheren, doen je applicaties het overal en ben je imho uiteindelijk goedkoper uit.

Met 13 gebruikers zou ik het wel weten: ze krijgen allemaal dezelfde laptop met dezelfde apps, dezelfe backup oplossing. Uniformiteit is het beste antwoord voor optimale arbeidsproductie.

[ Voor 17% gewijzigd door Microkid op 06-03-2012 07:46 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
het eerste waar ik aan denk is: wat als de iMac-fan ineens besluit naar een andere werkgever over te stappen? Dan zit jij ineens met een iMac in je mik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik dacht dat de grap van BYOD was dat mensen hun privé-meuk meenemen? Anders heb je de nadelen van beide benaderingen: geen standaard(en), wel alles aanschaffen en ondersteunen 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Als je het wilt doen, moet je alle verantwoordelijkheid bij de gebruiker neerleggen en vraag me af of je dat wel wilt. Je moet dan (zoals hierboven ook gezegd) een contract opstellen met alle eisen waar de omgeving aan moet voldoen:

- Welke programma's moet de gebruiker zelf aanschaffen en welke worden vanuit het bedrijf geleverd (en de eis dat alle programma's op de hardware en OS kunnen draaien).
- Hoe doe je het met toekomstige upgrades/nieuwe software als blijkt dat deze bij sommige werknemers niet kan draaien (systeemeisen/compatibiliteit).
- Wat doe je als dit in de toekomst significant verandert en wie moet dat oplossen (zoals Apple en Flash)
- Financiele opzet voor aanschaf/gebruik/onderhoud
Maandelijkse vergoeding - jij koopt een laptop en wordt ontslagen voordat je het aankoop bedrag vanuit de vergoeding hebt gehad, compenseert het bedrijf dan de rest van de aanschaf alsnog? Anders moeten de werknemers zelf veel risico nemen bij de aanschaf.
Jaarlijkse vergoeding of aanschaf vergoeding - jij neemt ontslag vlak na ontvangen van de vergoeding of laptop, moet je dit dan (naar rato) terugbetalen? Anders moet het bedrijf veel risico nemen in de aanschaf.
- Wie en hoe betaald vroegtijdig vervangen van de hardware als er iets kapot gaat? Wat voor hardware leg je als 'voorraad' aan om diegene aan tijdelijke vervanging te helpen?
- Hoe zit het met ondersteuning vanuit ICT (combinatie hardware/OS/programma's) en wanneer moet de gebruiker het zelf maar zien op te lossen?
- Misschien zelfs hoe het financieel zit kwa belasting naar de werknemers toe (in geval van financiele vergoeding) en mogelijk effecten op de balans van het bedrijf (toch duizenden euro's aan waarde die van de werknemer wordt ipv bedrijf, dus onder andere geen afschrijving meer - het gaat direct naar 0).

Zo kan je wel tijdje doorgaan. Ik zou zeggen; iedereen aan de laptop. Lekker gemakkelijk 1 standaard, makkelijk te gebruiken voor zowel vaste werkplek (station?) als thuiswerken of waar dan ook voor flexibiliteit.
Dan kun je eventueel nog gaan voor keuze tussen een grote laptop en klein reislaptopje zodat er nog beete keuze is tussen comfort/gemak/flexibiliteit.

[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 06-03-2012 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid:
We bieden al onze applicaties (behalve Office) remote aan via een hosted (bij een externe partij/eigen server) oplossing aan. Ons bedrijf bestaat uit ongeveer 120 medewerkers. De casus gaat alleen over het management.
Microkid schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 07:42:

Met 13 gebruikers zou ik het wel weten: ze krijgen allemaal dezelfde laptop met dezelfde apps, dezelfe backup oplossing. Uniformiteit is het beste antwoord voor optimale arbeidsproductie.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Iedereen werkt prettiger op zijn eigen gekozen apparatuur. Ik heb ook wel eens ergens gezeten waar ik verplicht op een desktop in een muffig kantoor moest werken. Laat mij maar mijn eigen laptopje hebben en dat ik zelf wel beslis waar ik mijn verslag maak.
Nogmaals, technisch zie ik niet heel veel nadelen, onze applicaties en documenten zijn bereikbaar vanaf waar dan ook ter wereld. De vraag is alleen hoe "lekker" je kunt werken op bijvoorbeeld een iPad. Maar als gebruiker X dat hartstikke fijn vindt, wie ben ik dan om te zeggen dat ie een logge/kleine laptop moet hebben.
Als de medewerker denkt dat ie zijn targets haalt door thuis te werken op een iPad, dan hou ik hem niet tegen. :P Ik weet wel dat ik niet voor een iPad ga.
erikafoort schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 07:10:
Twee of drie sets/combinaties maken die je ondersteunt?
1 iMac met accesoires
1 Laptoppie met accesoires
1 desktop met accesoires
Dit is een goede oplossing als we voor de variant gaan dat het bedrijf het spul aanlevert.
Ultra schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 08:28:
Ik dacht dat de grap van BYOD was dat mensen hun privé-meuk meenemen? Anders heb je de nadelen van beide benaderingen: geen standaard(en), wel alles aanschaffen en ondersteunen 8)7.
Zo is het inderdaad wel bedoeld, iets met het bruto salaris en je moet je device voor 90% zakelijk gebruiken.
Als een medewerker dan uit dienst gaat kun je (in het vooraf vastgestelde contract) laten opnemen dat de resterende kosten van het apparaat voor rekening zijn van de werknemer. Ik kan het alleen nergens terugvinden op de site van de belastingdienst. Zometeen nog maar even zoeken.
Myrdreon schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 08:33:
Zo kan je wel tijdje doorgaan. Ik zou zeggen; iedereen aan de laptop. Lekker gemakkelijk 1 standaard, makkelijk te gebruiken voor zowel vaste werkplek (station?) als thuiswerken of waar dan ook voor flexibiliteit.
Dan kun je eventueel nog gaan voor keuze tussen een grote laptop en klein reislaptopje zodat er nog beete keuze is tussen comfort/gemak/flexibiliteit.
Dat strookt dus niet (helemaal) met het "nieuwe werken".

Ik merk (no offence) dat er erg veel wordt gedacht in problemen ipv oplossingen. Ik denk wel dat dit iets is wat in de toekomst wijd verspreid gaat worden. Je ziet het immers nu al met al die verschillende telefoons waar mensen hun Exchange e-mail op instellen. Of mensen die thuis op hun prive pc nog even remote inloggen naar kantoor om document X nog even bij te werken. Mijn inziens kun je het dan beter georganiseerd inregelen dan het ongecontroleerd uit de hand te laten lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door St@m op 06-03-2012 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Microkid schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 07:42:
Misschien is dat het beste voor de productiviteit van de zombies die er voor je willen werken met zulke arbeidsvoorwaarden ja :-(

Maar als je goede mensen wilt hebben lijkt me dit nogal een stom idee.

@TS: Zo moeilijk is het niet, laat mensen gewoon kopen wat ze willen, met een maximum van zo'n € 2500 per tweeënhalf jaar. Of een willekeurig ander bedrag. Heel strikte of heel vaste budgetten zijn helemaal niet nodig. De kosten van hardware zijn toch erg klein in vergelijking met loonkosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
St@m schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 08:39:
Zo is het inderdaad wel bedoeld, iets met het bruto salaris en je moet je device voor 90% zakelijk gebruiken.
Als een medewerker dan uit dienst gaat kun je (in het vooraf vastgestelde contract) laten opnemen dat de resterende kosten van het apparaat voor rekening zijn van de werknemer. Ik kan het alleen nergens terugvinden op de site van de belastingdienst. Zometeen nog maar even zoeken.
Werkkostenregeling: computers. Als je een computer als bedrijf beschikbaar stelt, dan is het in mijn ogen volkomen onlogisch om de vertrekkende werknemer resterende kosten te laten betalen. Ik zou dat niet accepteren in elk geval, verzin dan maar een andere manier waarop ik mijn werk kan doen.
eamelink schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 08:52:
De kosten van hardware zijn toch erg klein in vergelijking met loonkosten :)
In vergelijking met de loonkosten van het beheer van die hardware ook ;).

[ Voor 11% gewijzigd door Ultra op 06-03-2012 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
eamelink schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 08:52:
Misschien is dat het beste voor de productiviteit van de zombies die er voor je willen werken met zulke arbeidsvoorwaarden ja :-(

Maar als je goede mensen wilt hebben lijkt me dit nogal een stom idee.
Ik denk dat dan 99% van de bedrijven enkel zombies in dienst hebben? Ik zie geen practisch voordeel over uniformiteit. Ja men wilt graag zijn eigen ding, zijn laptopje mobieltje en dat soort grappen en het liefst dit eigen maken. Dit is goed begrijpelijk dat doen we ook met andere voorwerpen, neem je auto/fiets/huis. Maar wat is functioneel nou practisch aan een eigen device? Ga je daadwerkelijk beter werken, presteren, realiseren? Uitermate twijfelachtig zeker als ik zie dat dit om het management gaat, bij ons wilde de middenmoot ook zoiets uiteindelijk zei men van bovenaf dat dit niet gebeurde omdat het gewoon practisch niets toevoegd.

Dit is niet vanuit het oogpunt bekeken welke problemen er kunnen optreden, zoals je leest zijn dit er tientallen en honderden blijven onbelicht maar eerder moet je je afvragen wat je bereikt. Veel ellende met weinig ervoor in de plaats behalve dat je gebruikers niet meer zeuren dat ze geen eigen laptop hebben (in plaats daarvan zal ieder zijn eigen problemen naar je toe gaan slingeren vroeger had je tenminste nog uniforme problemen).

Ook met het nieuwe werken vraag ik me af hoe dit relevant is, je geeft zelf al aan dat er een hosted server is waar nagenoeg alles op staat. Die thuis willen werken zoals je al aangaf werken al thuis in hoeverre gaat het tegenmoet komen aan de wensen van de gebruikers hier verandering in brengen? Wilt men thuiswerken log lekker thuis in met de laptop van de baas of je eigen systeem. (Let overigens ook op wat voor verdere consequenties regeltechnisch het nieuwe werken met zich meebrengt, ergonomische stoelen enz.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

Geweldig idee. Veel mensen gebruiken nu ook al veel van hun persoonlijke spullen voor werkgerelateerde zaken. Persoonlijk gebruik ik ook mijn game machine thuis om te developpen. Gewoon omdat dat veel fijner en performanter werkt dan een budget Dell laptop.

Je moet natuurlijk de mensen verantwoordelijk stellen voor het gebruik van BYOD. Bij een vorige werkgever was er ook iemand die Mono op Ubuntu wou draaien. Geen probleem, maar hij moest er wel zelf voor zorgen dat het werkte en problemen loste hij maar in zijn eigen tijd op.

Zo'n zaken moeten goed afgesproken worden en best gedocumenteerd worden in een bijlage van het arbeidsreglement. Ik zou van de BYOD ook geen verplichting maken, maar een optie. Er zijn ook mensen die het niet fijn vinden om hun persoonlijke spullen voor het werk te gebruiken (zo van die mensen die met twee smartphones rondhollen :p ). Daar moet je dan wel standaard spul voor voorzien.

Maar persoonlijk zou ik het geweldig vinden mocht mijn bedrijf een persoonlijk budget voorzien. Hou die Nokia 3310 en Dell Latitude maar. Ik koop mijn eigen spul en mijn werkgever vergoedt daar een deel van. Ik ben voor en ik wil daar ook gerust meer verantwoordelijkheid voor dragen (ie. extra reglementen hieromtrent).

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
n4m3l355 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:02:
Ik denk dat dan 99% van de bedrijven enkel zombies in dienst hebben? Ik zie geen practisch voordeel over uniformiteit. Ja men wilt graag zijn eigen ding, zijn laptopje mobieltje en dat soort grappen en het liefst dit eigen maken. Dit is goed begrijpelijk dat doen we ook met andere voorwerpen, neem je auto/fiets/huis. Maar wat is functioneel nou practisch aan een eigen device? Ga je daadwerkelijk beter werken, presteren, realiseren? Uitermate twijfelachtig zeker als ik zie dat dit om het management gaat, bij ons wilde de middenmoot ook zoiets uiteindelijk zei men van bovenaf dat dit niet gebeurde omdat het gewoon practisch niets toevoegd.
Ik denk niet dat je direct een zombie bent als je op de door het bedrijf gefaciliteerde hardware je werk doet, als dat voor jou prima werkt, dan is dat toch goed? Ik denk ook niet dat alle 13 collegae dit willen. De HR manager werkt bijvoorbeeld nooit thuis en zal met plezier werken op een vaste werkplek. Dat moet ook gewoon kunnen. Onze sales daarentegen, die veel onderweg zijn kunnen een heleboel al in de losse uurtjes op een iPad (of welke tablet dan ook) doen. En dan gaat het er juist om dat de één prima overweg kan met een iPad, maar de ander wil graag Android. Dan vind ik dat daar een vrije keuze in gesteld moet worden. Waarom zou ik iemand verplichten om met Android te werken? Wat is mijn meerwaarde daarin? De medewerker voelt zich prettiger met zijn Android device en ik denk zeker dat zo'n iemand dan productiever is ja.
Dit is niet vanuit het oogpunt bekeken welke problemen er kunnen optreden, zoals je leest zijn dit er tientallen en honderden blijven onbelicht maar eerder moet je je afvragen wat je bereikt. Veel ellende met weinig ervoor in de plaats behalve dat je gebruikers niet meer zeuren dat ze geen eigen laptop hebben (in plaats daarvan zal ieder zijn eigen problemen naar je toe gaan slingeren vroeger had je tenminste nog uniforme problemen).
Meer vrijheid impliceert meer verantwoordelijkheid, en dat geldt zeker bij BYOD. Gebruikers zullen zich moeten conformeren aan de BYODpolicy en zich moeten neerleggen bij eventuele gevolgen en beperkingen die deze met zich meebrengt. Voor support zijn gebruikers grotendeels aan zichzelf overgeleverd, maar hier geldt des te meer dat het de facto in organisaties aanwezige principe van peer support – als je een IT- probleem hebt, ga je eerst te rade bij je collega’s voordat je de IT-afdeling benaderd
http://www.dimensiondata....ce_129703301252112500.pdf
Ook met het nieuwe werken vraag ik me af hoe dit relevant is, je geeft zelf al aan dat er een hosted server is waar nagenoeg alles op staat. Die thuis willen werken zoals je al aangaf werken al thuis in hoeverre gaat het tegenmoet komen aan de wensen van de gebruikers hier verandering in brengen? Wilt men thuiswerken log lekker thuis in met de laptop van de baas of je eigen systeem.
En waarom moet een werknemer inloggen met de laptop van de zaak of met zijn eigen prive pc? Waarom kan een werknemer niet nog even onderweg in de trein wat doen, of snel aantekeningen maken bij de klant op zijn iPad? Misschien vindt een medewerker het wel veel prettiger om te werken met zo'n tablet laptop (waar je het scherm van kunt draaien). Als dat beter bij de wensen aansluit, waarom dan iemand beperken?
(Let overigens ook op wat voor verdere consequenties regeltechnisch het nieuwe werken met zich meebrengt, ergonomische stoelen enz.).
Dat is heel iets anders, en heeft weinig met de BYOD discussie te maken.
DarthDavy schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:03:
Zo'n zaken moeten goed afgesproken worden en best gedocumenteerd worden in een bijlage van het arbeidsreglement. Ik zou van de BYOD ook geen verplichting maken, maar een optie. Er zijn ook mensen die het niet fijn vinden om hun persoonlijke spullen voor het werk te gebruiken (zo van die mensen die met twee smartphones rondhollen :p ). Daar moet je dan wel standaard spul voor voorzien.
Inderdaad, documenteren in het arbeidsregelement. Je moet het denk ik inderdaad niet verplichten, maar wel de keuze openhouden. Iemand die er behoefte aan heeft gaat er gebruik van maken.
Maar persoonlijk zou ik het geweldig vinden mocht mijn bedrijf een persoonlijk budget voorzien. Hou die Nokia 3310 en Dell Latitude maar. Ik koop mijn eigen spul en mijn werkgever vergoedt daar een deel van. Ik ben voor en ik wil daar ook gerust meer verantwoordelijkheid voor dragen (ie. extra reglementen hieromtrent).
Precies, de medewerkers met zo'n instelling zijn geschikt voor BYOD.

Ik denk dat je hetzelfde kunt toepassen op een leaseauto, daar is het wel heel gebruikelijk dat je zelf kiest (misschien binnen een bepaalde klasse) wat je rijdt. Als ik iedere dag in een 107 (vanuit het werk opgelegd) anderhalf uur naar mijn werk zou moeten rijden, dan zou ik er snel klaar mee zijn. Gelukkig heb ik de mogelijkheid om zelf mijn auto te kiezen, ik werk dus prettiger.

[ Voor 16% gewijzigd door St@m op 06-03-2012 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:55

Wish

ingwell

Wij (ook een IT organisatie, maar dan iets groter :) ) laten ook BYOD toe. We stellen overigens geen budget ter beschikking (belastingtechnisch niet zo prettig), maar leveren standaard een selectie laptops en desktops uit.
Wil de medewerker zelf een device meenemen (letterlijk BYOD) dan mag dat. Het beheren van hun eigen devices laten we ook helemaal aan hen zelf. Waar we wel voor zorgen is dat we al onze applicaties benaderbaar zijn door een generiek device. In de meeste gevallen overigens, want we hebben ook nog wat specifieke applicaties waar geen app voor te ontwikkelen valt :) .

Waar we wel tegenaan lopen is dat we toch op de 1 of andere manier de devices willen managen. Ze bevatten immers bedrijfsgegevens. Nu is dat voor een ontwikkelaar wellicht niet zo ernstig, maar raakt een selling consultant of iemand van de RvB zijn spele-Asus Transformer kwijt, dan is er toch wel de nodige stront aan de knikker. Je zult dus ook over dergelijke MDM (Mobilde Device Management) oplossingen na moeten denken. Denk daarbij aan namen als Zenprise en Sybase (SAP).

Overigens valt de additionele beheerlast wel mee, omdat iedereen hier bijna savvy genoeg is om zijn of haar spullen zelf te beheren, maar we krijgen nog genoeg vragen waarom Applicatie X er zo raar uitziet op exotische browser Y.

En als laatste: authenticatie via alle devices. Wij hebben al gemerkt dat onze Microsoft georiënteerde omgeving niet altijd naadloos samen werkt met de wat exotischer modellen. Omdat je de gebruikers toch wil authenticeren, betekent dat voor deze exoten soms een extra keer inloggen.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ultra schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 08:55:
In vergelijking met de loonkosten van het beheer van die hardware ook ;).
Ik denk dat dat wel meevalt. De topicstarter heeft het over een ICT bedrijf. Als het grootste deel van de applicaties webbased is, dan is het 'beheer' van die devices minimaal.

Bij mijn werkgever is er helemaal geen beheer van machines.
n4m3l355 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:02:
Ik denk dat dan 99% van de bedrijven enkel zombies in dienst hebben? Ik zie geen practisch voordeel over uniformiteit.
Oh, bij jullie wonen de werknemers netjes in een rijtje in door de fabriek gebouwde arbeidershuisjes?
Ga je daadwerkelijk beter werken, presteren, realiseren?
Absoluut :)
Dit is niet vanuit het oogpunt bekeken welke problemen er kunnen optreden, zoals je leest zijn dit er tientallen en honderden blijven onbelicht maar eerder moet je je afvragen wat je bereikt.
Mijn ervaringen binnen een ISV zijn probleemloos :)

En natuurlijk, niet voor alle organisaties zal dit geschikt zijn, maar om nou van 'honderden' problemen te spreken en 'veel ellende' lijkt me een beetje prematuur, zeker gezien de omgeving die St@m schetst.

Ik heb overigens de afgelopen vier jaar met mijn prive notebook met Kubuntu gebruikt op m'n werk. Dat was dus echt BYOD. Sinds anderhalve maand ben ik overgestapt op een Macbook Pro. Deze is wel door mijn werkgever betaald, maar gebruik ik ook als prive machine. Geen zin in twee verschillende computers.

Ik ben daar zeer tevreden over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
eamelink schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:30:
Ik denk dat dat wel meevalt. De topicstarter heeft het over een ICT bedrijf. Als het grootste deel van de applicaties webbased is, dan is het 'beheer' van die devices minimaal.
Met beheer bedoelde ik alle tijd die er in software en hardware gestoken wordt. BYOD werkt in mijn ogen alleen als je het oplossen van (soft- en) hardwareproblemen af kan schuiven op de werknemer. Dat concept snap ik niet, want als werknemer wil ik dat niet en als werkgever wil ik dat de werknemer zijn tijd beter besteedt.

Dat je beter presteert als je gemotiveerd bent staat buiten kijf en alleen al zelf inspraak hebben verhoogd motivatie. Dat voordeel is helder natuurlijk.

Oftewel, noem het geen BYOD en ik heb niets meer te zeggen :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Iedereen reageert wel sterk dat ze beter gaan presteren maar ik twijfel toch ten sterkste of dit het geval is. Idem voor het prettiger werken. Ik ben geen ICTer de enigste hekelpunt die ik heb is wanneer bijvoorbeeld de verbinding of telefoons niet meewerken of wanneer software traag werkt. Voor mij als gebruiker is het niet echt relevant wat er achter de toonbank gebeurd.
Iemand gaf aan of we allemaal in een fabriekshal zitten, absoluut niet zoals ik ook aangaf was bij ons wel de vrije keus maar wel enkel HP en werkte we allemaal in een Citrix omgeving. Misschien dat 1700 man over meer dan 25 vestigingen en nog een x aantal sub locaties zich lastiger laat regelen dan 1 kantoor waarvan een paar onderweg zijn geen idee.
Eigenlijk is dat ook niet echt interessant enkel de eerste vraag wat is het practisch voordeel. Bel je plots beter met je eigen iPhone ipv de BB van je baas? Typ je opeens sneller, weet je files sneller te vinden met je Dell ipv een iBook? Uiteindelijk zijn veel producten allemaal toch wel eenduidig wanneer je in een bepaalde prijsklasse kijkt. Een iMac is niet veel beter/slechter dan een Dell maar ik kan me goed voorstellen dat het qua onderhoud toch wel wat problemen met zich meebrengt.
Overigens lag bij ons de keus qua hardware vrij beperkt maar werkte we allemaal in een Citrix omgeving. Dus qua software was het allemaal niet eens zo complex (denkelijk) toch qua hardware support accepteerde men niet veel meer. Ik kan me ook overigens voorstellen wanneer je naar HP belt voor 500 a 1000 systemen per jaar je een ander prijskaartje krijgt. Uiteindelijk krijg je als bedrijf denkelijk meer voor je centen dan wanneer men individueel gaat aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:32
Als IT'er kan je zelf de beslissing maken van wat een optimale OS is voor jezelf, en welke limieten je er bij wil nemen. Maar gebruikers ( en bij uitstek managers ) zijn te IT-dom om te weten wat ze willen, en kiezen dan vooral voor de mooiste en leukste uitziende oplossing. Dat houd dan ook in dat ze allemaal iPad's gaan kopen, of andere 'speelgoed' machines die niet gemaakt zijn voor kantoorwerk.

Ik kan mij met de beste wil in de wereld niet voorstellen dat je via een Citrix / RDP connectie , je powerpoint gemakkelijk kan bedienen met een iPad. Deze is daar niet voor gemaakt.

Ik zou dan ook werken met een lijst van toestellen die "goedgekeurd" zijn, zoals een leasing dat ook doet. Hiermee geef je een bepaalde keuze, maar zorg je ervoor dat je een paar minimum eisen in de hand kan houden. Deze lijst kan dan ook aangepast worden aan de nieuwe noden, als blijkt dat je applicaties allemaal touch bedient kunnen worden zonder dat dit problemen kan geven, kan je de lijst updaten met een iPad, en andere.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
tc982 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:47:
Als IT'er kan je zelf de beslissing maken van wat een optimale OS is voor jezelf, en welke limieten je er bij wil nemen. Maar gebruikers ( en bij uitstek managers ) zijn te IT-dom om te weten wat ze willen, en kiezen dan vooral voor de mooiste en leukste uitziende oplossing. Dat houd dan ook in dat ze allemaal iPad's gaan kopen, of andere 'speelgoed' machines die niet gemaakt zijn voor kantoorwerk.
Nogmaals, wij zijn een IT bedrijf, het gehele management team komt uit het veld, het zijn allemaal sysadmins geweest.
Ik kan mij met de beste wil in de wereld niet voorstellen dat je via een Citrix / RDP connectie , je powerpoint gemakkelijk kan bedienen met een iPad. Deze is daar niet voor gemaakt.
Je kan een PPT prima openen vanuit SharePoint en deze dan bekijken (of je hem ook op een beamer aan kunt sluiten.. geen idee. Ik heb geen iPad, maar dat zijn dingen voor latere zorg.
Ik zou dan ook werken met een lijst van toestellen die "goedgekeurd" zijn, zoals een leasing dat ook doet. Hiermee geef je een bepaalde keuze, maar zorg je ervoor dat je een paar minimum eisen in de hand kan houden. Deze lijst kan dan ook aangepast worden aan de nieuwe noden, als blijkt dat je applicaties allemaal touch bedient kunnen worden zonder dat dit problemen kan geven, kan je de lijst updaten met een iPad, en andere.
Dat is een goed idee ja, ben nu ook bezig met een lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
St@m schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:54:
[...]

Nogmaals, wij zijn een IT bedrijf, het gehele management team komt uit het veld, het zijn allemaal sysadmins geweest.
Oeps, over gelezen. Mijn excuses.
St@m schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:54:
Je kan een PPT prima openen vanuit SharePoint en deze dan bekijken (of je hem ook op een beamer aan kunt sluiten.. geen idee. Ik heb geen iPad, maar dat zijn dingen voor latere zorg.
Eigenlijk een beetje verkeerd verwoord van mij , dus een tweede poging :
Openen en presenteren wel, maar deze moeten ook gemaakt worden, en dat was dus wat ik wil bedoelen. De Ribbon is niet echt gemaakt om vlot te werken met een touch interface. Het afspelen zal wel lukken, daar heb ik geen schrik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
tc982 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:10:
Oeps, over gelezen. Mijn excuses.
Stond er ook niet dat de managers allemaal uit het veld komen.
Eigenlijk een beetje verkeerd verwoord van mij , dus een tweede poging :
Openen en presenteren wel, maar deze moeten ook gemaakt worden, en dat was dus wat ik wil bedoelen. De Ribbon is niet echt gemaakt om vlot te werken met een touch interface. Het afspelen zal wel lukken, daar heb ik geen schrik van.
Nee, inderdaad. Het maken van een PPT lijkt mij ook niet echt te kunnen op een iPad. Maar ter ondersteuning van de werkzaamheden kan iemand wel kiezen om een desktop te gebruiken icm een iPad ipv een dikke laptop en die overal mee naar toe te slepen. Als je van jezelf weet dat je het gros van je werk op kantoor doet, en het beantwoorden van e-mail/verslagen lezen/weet ik veel welke dingen je prima op een iPad kan doen. Dan is dat natuurlijk een welkome aanvulling. En of iemand dan een iPad gebruikt of een Asus Transformer o.i.d. dat moeten ze dan zelf weten. imho.
Als iemand zich na een jaar bedenkt dat zo'n iPad toch niet zo handig is voor de dagelijkse werkzaamheden.. tja.. dan kom je maar naar kantoor. Ik zal iedereen wel adviseren in wat hij of zij het beste kan nemen (al zullen ze dat zelf prima weten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
Waarom geen tussen oplossing ? Laptops vanuit de zaak geregeld en de rest onder het motto BYOD ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad. Maak onderscheid tussen 'lezen' en 'schrijven'. Als je ze de gelegenheid geeft een iPad als enige apparaat te laten kopen dan geef ik je op een briefje dat ze een maand later toch nog ook een laptop nodig hebben of een andere medewerker van het werk houden door die PC/thin client over te nemen.

En een laptop / desktop / thin client van de zaak (1 merk en enkele types, of any laptop/PC) hebben staat niet in de weg dat je ook toegang kan hebben vanaf een zelfgekochte en beheerde tablet (wel of niet met mobile device management als je meer toelaat dan "alleen maar" toegang tot web-apps).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
F_J_K schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 12:50:
Inderdaad. Maak onderscheid tussen 'lezen' en 'schrijven'. Als je ze de gelegenheid geeft een iPad als enige apparaat te laten kopen dan geef ik je op een briefje dat ze een maand later toch nog ook een laptop nodig hebben of een andere medewerker van het werk houden door die PC/thin client over te nemen.

En een laptop / desktop / thin client van de zaak (1 merk en enkele types, of any laptop/PC) hebben staat niet in de weg dat je ook toegang kan hebben vanaf een zelfgekochte en beheerde tablet (wel of niet met mobile device management als je meer toelaat dan "alleen maar" toegang tot web-apps).
Er is niet een gelegenheid om een iPad als enige apparaat te gebruiken, dat heb ik ook nergens gezegd.
Ik heb nu een lijst met een aantal laptops/desktops en daarbij telefoons/tablets/dockings en beeldschermen.
Ze zijn verplicht om een laptop/desktop (met beeldscherm)/telefoon te nemen en het overige budget kunnen ze naar eigen inzicht inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
St@m schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 13:26:
[...]

Er is niet een gelegenheid om een iPad als enige apparaat te gebruiken, dat heb ik ook nergens gezegd.
Ik heb nu een lijst met een aantal laptops/desktops en daarbij telefoons/tablets/dockings en beeldschermen.
Ze zijn verplicht om een laptop/desktop (met beeldscherm)/telefoon te nemen en het overige budget kunnen ze naar eigen inzicht inzetten.
Klinkt goed, dat zou een regeling zijn waar ik ook tevreden mee ben. Toch keuze, ( al dan niet beperkt, maar toch beter dan een standaard meuk gedoe ) en ook nog de vrijheid om het budget nog verder te gebruiken.

Het enigste dat mij stoort aan een budget, is dat een budget op moet. Je gaat dan van die aankopen krijgen die niets met het werk te maken hebben, maar ze dit toch doen om het geld op te maken. Budget vriendelijk is het niet. Vandaar dat ik zou werken met de lijst, met een maximale waarde aan de toestellen, maar zonder een "vrij" budget. Wat ik dus wil bedoelen :

Stel je hebt je lijst met een laptop van 400 / 500 en 600 euro, idem voor de GSM. Dan zouden ze een budget hebben van max 1000 euro. Kunnen ze kiezen voor een laptop van 400 euro en een GSM van 600. Indien ze een laptop van 400 euro kopen, en een telefoon van 400 euro, dan heb je 200 over. Deze 200 zou in een budget verhaal gebruikt worden om tasjes, extra laders, enz te kopen. Zaken die ze niet zouden gedaan hebben indien ze 1000 euro hadden op gebruikt. Dit leid tot overbodige kosten. Voor mij zou dan die 200 euro niet gebruikt kunnen worden voor andere zaken die niet expliciet op de lijst staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
tc982 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 13:42:
[...]

Klinkt goed, dat zou een regeling zijn waar ik ook tevreden mee ben. Toch keuze, ( al dan niet beperkt, maar toch beter dan een standaard meuk gedoe ) en ook nog de vrijheid om het budget nog verder te gebruiken.
Eerst maar eens zien wat de directie vindt ;) Kan zo maar weer niet doorgaan :P
Het enigste dat mij stoort aan een budget, is dat een budget op moet. Je gaat dan van die aankopen krijgen die niets met het werk te maken hebben, maar ze dit toch doen om het geld op te maken. Budget vriendelijk is het niet. Vandaar dat ik zou werken met de lijst, met een maximale waarde aan de toestellen, maar zonder een "vrij" budget. Wat ik dus wil bedoelen :

Stel je hebt je lijst met een laptop van 400 / 500 en 600 euro, idem voor de GSM. Dan zouden ze een budget hebben van max 1000 euro. Kunnen ze kiezen voor een laptop van 400 euro en een GSM van 600. Indien ze een laptop van 400 euro kopen, en een telefoon van 400 euro, dan heb je 200 over. Deze 200 zou in een budget verhaal gebruikt worden om tasjes, extra laders, enz te kopen. Zaken die ze niet zouden gedaan hebben indien ze 1000 euro hadden op gebruikt. Dit leid tot overbodige kosten. Voor mij zou dan die 200 euro niet gebruikt kunnen worden voor andere zaken die niet expliciet op de lijst staan.
Ja, daar zit inderdaad wel wat in. Dat kan ik er nog in opnemen. En tja, we zitten hier ook een beetje met het probleem dat de HR manager natuurlijk alleen maar op kantoor werkt. Moet je zo iemand dan een lager budget geven? Die wil natuurlijk ook wel een iPad, maar zal die prive gebruiken. Sales zal hem ook prive gebruiken, maar ook werkgerelateerd :P Nouja, dat zijn zaken die ik maar aan de directie overlaat. Dat gaat mij ook niets aan :P

edit: Voorstel voorgelegd bij de directrice.. zag er goed uit. Alleen nu nog even niet 8)7 Kan volgende week zo weer anders zijn hoor :D

[ Voor 3% gewijzigd door St@m op 06-03-2012 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:56
Persoonlijk zie ik helemaal niets in het BYOD concept en hoop er nooit 'verplicht' mee te maken te krijgen.
Misschien ben ik wat ouderwets met dit soort zaken maar ik zie het liefst een zo duidelijk mogelijke scheiding tussen zakelijk en privé en heb geen behoefte aan een steeds groter wordend grijs gebied tussen die twee.
Een tablet/smartphone die ik privé betaal is uiteraard lekker goedkoop voor de werkgever (die is tenslotte niet verplicht om mee te betalen bij BYOD) en de verantwoordelijkheid voor een werkend apparaat ligt ook ineens op mijn bord en niet op die van de werkgever.
Als mijn zakelijke laptop/smartphone nu defect is meldt ik deze intern aan, doe nog een berichtje naar m'n manager en dan hoor/zie ik wel hoe het verder gaat.
Wat nu in het geval van BYOD, moet ik dan weet ik veel waarheen om service te krijgen, gaat dezelfde manager ineens eisen dat het mijn pakkie aan is en ik maar moet zorgen voor een vervangend apparaat, krijg ik gezeur omdat ik een beter/duurder contract had moeten afsluiten enz enz
Dan hebben we ook nog een stukje security, als ik met m'n tablet op het bedrijfsnetwerk wil dan moet ik toestemming aanvragen en akkoord gaan met allerlei policies en toestaan dat er tooling op m'n tablet komt waarmee men die in één keer op afstand volledig kan wipen inclusief alle privé data.
Ook leuk voor de werkgever het security vraagstuk, wat nu als ik er bedrijfsdata op heb staan en een defecte tablet/smartphone wegbreng naar <willekeurige winkel> waar ik deze gekocht heb, hoe veilig is die data dan?
En hoe zit dat met toestellen die 'gejailbreaked' zijn of op een andere manier voorzien zijn van een alternatieve OS versie, hoe veilig zijn die?

Laat mij maar lekker m'n werk doen met/op apparatuur die geregeld wordt vanuit de werkgever en als de productiviteit omhoog kan met andere apparatuur (wat ik in veel gevallen betwijfel) dan zorgt de werkgever er maar voor dat ik die apparatuur tot m'n beschikking krijg.

[ Voor 3% gewijzigd door ninjazx9r98 op 06-03-2012 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Gomez12 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 22:58:
[...]

Hoe doen jullie dat dan met software? Ik kan me niet voorstellen dat bij die 2500 er ook een 269 euro win7 professional nog bijkomt. Ik neem aan dat daar gewoon een open license voor is (die ietwat goedkoper is dan een losse aankoop), hetzelfde met een office en andere pakketten.

En hoe tellen dan bijv VM's bij jullie (Even ervanuit gaande dat je bijv een erp hebt wat windows vereist en dus of via een VM (extra win-licentie) of via een andere exotische weg (WINE) opgestart moet worden).

Technisch zie ik het allemaal als niet zo spannend, maar de mogelijkheid dat er volgend jaar een zeurpiet komt die de regels echt gaat beproeven, nee dank je...
De kaders zijn bij ons wel dat je zelf verantwoordelijk bent voor het onderhoud van je systeem. Windows Professional/Enterprise mag, maar hoeft ook niet. Mocht je daar behoefte aan hebben, dan bestel je een laptop waar dat opzit, of je doet een upgrade. :) Je bent eveneens zelf verantwoordelijk dat de software legaal is - krijg het bedrijf een rekening door jouw fout, dan is hij voor jou. De afgelopen 10 jaar is het overigens niet voorgekomen.

Sowieso werken wij niet met een ERP-systeem (consultancy), dus dat scheelt. Je kunt ook duidelijke kaders stellen (ik wil dat ERP-systeem zus en zo ondersteund wordt). De mensen die 'intern' op kantoor werken, worden bij ons bijvoorbeeld verplicht om een windows-systeem te kiezen ivm software die ondersteund moet worden (en omdat daar de minder IT-goden werken...).
Hakulaku schreef op maandag 05 maart 2012 @ 23:02:
@Krisp: Dan ga jij zeker er vanuit dat iedere persoon binnen dat bedrijf al reeds voorzien is van een Acrobat licentie? Zoniet dan komen daar weer een hoop kosten bij kijken.
Nee, Windows en Mac bieden beide een goede PDF-ondersteuning? Als PDF opslaan en commentaar toevoegen kan tegenwoordig iedere PDF-reader wel. Geavanceerde functies zijn voor de meeste mensen niet nodig. Wil je dat wel? Dan kun je vragen om het pakket aan te schaffen. Is het belangrijk, dan kan dat altijd. :)
Ultra schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:38:
[...]

Met beheer bedoelde ik alle tijd die er in software en hardware gestoken wordt. BYOD werkt in mijn ogen alleen als je het oplossen van (soft- en) hardwareproblemen af kan schuiven op de werknemer. Dat concept snap ik niet, want als werknemer wil ik dat niet en als werkgever wil ik dat de werknemer zijn tijd beter besteedt.

Dat je beter presteert als je gemotiveerd bent staat buiten kijf en alleen al zelf inspraak hebben verhoogd motivatie. Dat voordeel is helder natuurlijk.

Oftewel, noem het geen BYOD en ik heb niets meer te zeggen :o.
Je wilt juist dat mensen hun eigen problemen oplossen. Hoe vaak ik bij klanten mensen die stilvallen omdat hun device het niet deed en ze daar _geen_ _enkele_ verantwoordelijkheid in tonen omdat 'het de verantwoordelijkheid van IT-beheer is', dat is pas fnuikend voor je productiviteit. Als er met mijn Mac iets mis is, sta ik een uur later in de Apple Reseller om het ding aan te melden en te zorgen dat het opgelost wordt.

En voor mensen die privé/werk gescheiden willen houden: een mogelijkheid is om een standaard device aan te bieden die wel ondersteund wordt, voor de mensen die geen behoefte hebben aan een BYOD-beleid. Dat doet de Hogeschool Utrecht vanaf 2013 begreep ik.

En ja, de productiviteit stijgt. Niet voor iedereen, maar ik ben meer tevreden omdat ik de vrijheid krijg om de tools te kiezen die bij mij passen. Ik weet dat mijn collega's dat ook zijn. Daar komt bij dat ik door mijn eigen verantwoordelijkheid er wel voor zorg dat mijn Macbook 'gezond' blijft: bijgewerkte software, een opgeruimde computer, netjes alles in mapjes ingedeeld, etc. Verantwoordelijkheid is het sleutelwoord. :)

Overigens werken we nu met een business-account van dropbox, maar stappen we binnenkort over naar Synology (als de Mac-client uit is). Zo houden we ook alle bestanden gesynchroniseerd. En ja, op de een of andere manier heeft iedereen zijn computer beveiligd en in veel gevallen ook geëncrypteerd. ;)

Kleine, doch belangrijke noot: uiteraard vraagt dit om een bepaalde bedrijfscultuur. Sowieso moet eigen verantwoordelijkheid worden gestimuleerd, en is een hoger opgeleid personeelsbestand een pré. MKB is uiteraard meer geschikt dan een beursgenoteerd bedrijf, en IT-ers kunnen deze verantwoordelijkheid beter aan dan een computerleek. Toch zie je mensen groeien op het moment dat je ze die verantwoordelijkheid geeft. Dat gedrag werkt niet alleen door in het beheer van een pc, maar ook in het werk zelf.

Verder ben ik stiekem wel benieuwd wie zich bedreigd voelt in zijn functie omdat hij op dit moment al die devices beheert. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wij hebben geen BYOD systeem, maar ik werk wel vaak thuis, onderweg of op lokatie. Hiertoe heb ik 'n laptop van m'n werkgever, zonder mobiel internet, wel 'n vergoeding van € 30 pm om thuis internet te nemen. Ik kan via VPN inloggen op onze server om wat bestandjes op te slaan (heel klein deel van m'n werkzaamheden) maar m'n mail en het hoofdprogramma is via iedere pc/tablet/laptop te bereiken. Als er IE op staat heb ik (meestal) volledige functionaliteit, staat er geen IE op of is ActiveX uitgeschakeld, dan heb ik geen volledige functionaliteit. Dit gebeurt regelmatig op projecten waar ik moet werken.

De laptop is erg traag, en ik zie het niet zitten om iedere keer m'n eigen laptop op te bergen, m'n werklaptop te pakken, die op te starten, en traag te moeten werken. Daarnaast heeft deze geen mobiel internet, terwijl wij wel alles op afstand doen.

Ik heb nu 'n klein programmatje op m'n eigen laptop die steeds m'n imap-mailboxen uitleest, en waarmee ik vanuit Mozilla kan verzenden alsof ik rechtstreeks ben ingelogd op de server. De laptop staat nooit aan en de IT afdeling is redelijk over de zijk gegaan toen ze hoorden van dat programma'tje.

Zou ik de mogelijkheid hebben om 'n eigen laptop te configureren en aan te schaffen via m'n werk, dan zou ik daar heel gelukkig mee zijn. Zou ik 'm op projecten ook nog aan de systemen daar kunnen hangen, zodat ik daar van de printer en DMS gebruik kan maken, zou ik helemaal gelukkig zijn. Ik weet dat dat laatste kan, maar het mag niet, want "wij zijn maar externen". Situatie nu: data staat op systeem A, programma's staan op systeem B, en data overpompen gaat niet. Gezellig.

Geef mij maar goed werkende IT-afdelingen... Deze beperkingen worden aangebracht omdat "ze" te bang zijn dat iemand iets vernaggeld, maar als je weet wat je doet, hoef je daar (m.i.) niet bang voor te zijn.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Ardana is je eigen voorbeeld niet eerder simpelweg een werknemer die met oude rommel wordt opgezadelt? Zou het niet logischer zijn (en dit hoeft nog steeds geen eigen apparaat te zijn) om simpelweg een betere laptop uit te geven die met een 3G is uitgerust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:04
n4m3l355 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 00:33:
Ardana is je eigen voorbeeld niet eerder simpelweg een werknemer die met oude rommel wordt opgezadelt? Zou het niet logischer zijn (en dit hoeft nog steeds geen eigen apparaat te zijn) om simpelweg een betere laptop uit te geven die met een 3G is uitgerust?
Dit was ook mijn gedachte.
Ik heb een lenovo met een core i5 en 8GB RAM icm 3G en dit werkt als een trein.
Uiteraard is de laptop wat langzamer als dat deze niet van een company zou zijn maar dit komt doordat de drives encrypted zijn, en er een anti-virus en firewall op staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Deels, maar dan zit ik nog steeds met 2 laptops die ik naast elkaar moet gebruiken. Gwef mij de gelegenheid om m'n eigen laptop (tegen vergoeding) te gebruiken voor m'n werk, en ik ben zo blij als 'n kind in de snoepwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:55

rg-mohwa

Phoe Hé

voor mobiele telefoons is dit probleem niet zo heel groot. daar geef je gewoon aan iedereen krijgt een budget van (bijvoorbeeld 40 a 45 euro per maand) dan moet je zelf maar zorgen dat je bereikbaar bent en een abbonement genoeg aantal minuten heeft. Desktops en laptops is net wat anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Krisp schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 21:11:
[...]
Kleine, doch belangrijke noot: uiteraard vraagt dit om een bepaalde bedrijfscultuur. Sowieso moet eigen verantwoordelijkheid worden gestimuleerd, en is een hoger opgeleid personeelsbestand een pré. MKB is uiteraard meer geschikt dan een beursgenoteerd bedrijf, en IT-ers kunnen deze verantwoordelijkheid beter aan dan een computerleek. Toch zie je mensen groeien op het moment dat je ze die verantwoordelijkheid geeft. Dat gedrag werkt niet alleen door in het beheer van een pc, maar ook in het werk zelf.
Het is een combinatie van verantwoordelijkheid en affiniteit. Genoeg intelligente, verantwoordelijke mensen hier die af en toe hulpeloos zijn bij triviale problemen. Iedereen is tegenwoordig specialist, dus in die zin kan BYOD alleen werken voor IT-ers inderdaad. Of je moet het device als domme thin-client gebruiken (wat Citrix wil bijvoorbeeld).
Ardana schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 08:05:
Deels, maar dan zit ik nog steeds met 2 laptops die ik naast elkaar moet gebruiken. Gwef mij de gelegenheid om m'n eigen laptop (tegen vergoeding) te gebruiken voor m'n werk, en ik ben zo blij als 'n kind in de snoepwinkel.
En als-ie stuk gaat, wat dan? Ben je dan bereid het zelf op te lossen en mogelijk weken zonder laptop te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Yup, geloof mij maar, 'n budget-vervanging is altijd aanwezig, en met 2-3weken zal er ook een nieuwe zijn, met volledige functionaliteit. Hoe lang kun jij zonder pc/laptop? Ik nog geen dag zonder 'n eenvoudige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Waar is die budget-vervanging aanwezig? Niet bij de werkgever, die heeft het uitbesteed. En ook niet altijd bij de werknemer, daar kan niet van verwacht worden dat die daaraan denkt. Of heb ik daar te weinig vertrouwen in?

Dat je niet zonder pc kunt is exact mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 23:07

RagaBaSH

Huttenbouwer

n4m3l355 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:41:
Iedereen reageert wel sterk dat ze beter gaan presteren maar ik twijfel toch ten sterkste of dit het geval is. Idem voor het prettiger werken. Ik ben geen ICTer de enigste hekelpunt die ik heb is wanneer bijvoorbeeld de verbinding of telefoons niet meewerken of wanneer software traag werkt. Voor mij als gebruiker is het niet echt relevant wat er achter de toonbank gebeurd.
Iemand gaf aan of we allemaal in een fabriekshal zitten, absoluut niet zoals ik ook aangaf was bij ons wel de vrije keus maar wel enkel HP en werkte we allemaal in een Citrix omgeving. Misschien dat 1700 man over meer dan 25 vestigingen en nog een x aantal sub locaties zich lastiger laat regelen dan 1 kantoor waarvan een paar onderweg zijn geen idee.
Eigenlijk is dat ook niet echt interessant enkel de eerste vraag wat is het practisch voordeel. Bel je plots beter met je eigen iPhone ipv de BB van je baas? Typ je opeens sneller, weet je files sneller te vinden met je Dell ipv een iBook? Uiteindelijk zijn veel producten allemaal toch wel eenduidig wanneer je in een bepaalde prijsklasse kijkt. Een iMac is niet veel beter/slechter dan een Dell maar ik kan me goed voorstellen dat het qua onderhoud toch wel wat problemen met zich meebrengt.
Overigens lag bij ons de keus qua hardware vrij beperkt maar werkte we allemaal in een Citrix omgeving. Dus qua software was het allemaal niet eens zo complex (denkelijk) toch qua hardware support accepteerde men niet veel meer. Ik kan me ook overigens voorstellen wanneer je naar HP belt voor 500 a 1000 systemen per jaar je een ander prijskaartje krijgt. Uiteindelijk krijg je als bedrijf denkelijk meer voor je centen dan wanneer men individueel gaat aanschaffen.
Voor een groot deel ben ik het met je eens. Uiteindelijk kan een eindgebruiker in de meeste BYOD scenario's geen invloed uitoefenen op de gebruikte software. Afhankelijk van het werk wat uitgevoerd moet worden moet je toch met een specifieke IDE/CAD/Office-pakket werken. En het is nu eenmaal zo dat deze niet allemaal multi-platform zijn.
Voor andere werkzaamheden (de mijne bijvoorbeeld) is er veel flexbiliteit, omdat er veel in web-apps gedaan wordt. Ook zijn de documenten die ik uitlever hoofdzakelijk PDF's van tekst. Dit is in die context veel minder een probleem.

Wat ik zelf een groter probleem vind is de form factor.
Te beginnen met de laptop. Ik krijg van mijn werkgever een 17" HP Probook mee. Qua hardware specs prima bak. Kan er uitstekend mee werken. Maar dat kreng weegt wel ruim 3 kilo en vereist een grote tas. Ik ben behoorlijk wat tijd onderweg, en moet regelmatig bij een klant rond de tafel met mijn laptop werken. Dan zit de 17" mij persoonlijk echt in de weg. Mijn punt is niet dat iedereen een kleinere laptop moet hebben, maar dat hier een grote mate van persoonlijke voorkeur aan hangt. Ik zou daadwerkelijk efficienter en effectiever gaan werken met een kleinere form factor. BYOD is één manier om hierin aan de wens van de werknemer tegemoet te komen.

Dit zelfde argument geldt natuurlijk ook voor je telefoon. Waar de een de voorkeur geeft aan een QWERTY-barphone met relatief klein scherm, kan de ander graag een groot touchscreen gebruiken. Doordat een device beter aansluit bij de individuele use-case gaat de persoon in kwestie ook beter werken. Dat is voor mij de gedachte achter BYOD.

Overigens, dit kan je ook oplossen door de werknemer keus te geven uit 2 of 3 typen. Bij mijn werkgever doen ze dit niet omdat ze dan voor elk van die typen weer reserveonderdelen op voorraad moeten houden en de supportstaf (= 1 fte) moeten opleiden om hiermee om te gaan. In ons geval wordt BYOD nu onderzocht als methode om de supportkosten te drukken. Of dit een slimme keus is.... ik heb hier wel mijn twijfels over. Maar voor mij persoonlijk is het een plus. ik kan dan mijn eigen werkplek echt zelf inrichten (ipv een bakbeest van een laptop met een qwerty-phone op Nokia S60).

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Bij ons (kleine 10 IT'ers) kunnen we gegeven het budget en applicatie-vereisten (dus: keuze uit Windows 7, Win7 en MSWin7) zelf een laptop kiezen. De een gaat inderdaad voor klein, zuinig & licht en de ander voor groot scherm & kracht. Standaardisatie is op applicaties (incl. antivirus en backup) en beheer bestaat uit het bewaken dat iedereen fatsoenlijk backupt, beveiligt en updatet.

Maar wat je ook afspreekt over het zelf onderhouden & beheren, bij BYOD heeft ook de baas er last van als de device kapot is. De werknemer werkt immers opeens niet meer zoveel. En dan is de laptop drie maanden in India voor een reparatie :+ Daarom moet je toch wat met reparatie & vervanging. Bij ons liggen er altijd een paar oude trage zware laptops op voorraad, dan gebruikt men die maar tijdelijk als ze zonodig de specs belangrijker vonden dan goede garantie.

Daarnaast mag iedereen met alle plezier een eigen iPad / Android / etc. meenemen voor toegang tot webapps etc. Maar de ondersteuning houd op bij het krijgen van toegang tot het wifi-netwerk en de mail/agenda.

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 07-03-2012 12:48 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:15

Mx. Alba

hen/die/zij

Mijn mening over BYOD: in kleine organisaties is dat een mooi systeem. In grote organisaties is het vragen om problemen. Want hoe meer mensen, des te meer verschillende systemen en des te meer compatibiliteitsproblemen. Ik werk in een heel grote organisatie (55.000 werknemers wereldwijd) en wij hebben een strikte non-BYOD-policy. Er mag alleen gewerkt worden met door ons verstrekte laptops, telefoons, etc. Enig ander systeem zou funest zijn voor de IT support...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Inderdaad zou dat helemaal fout gaan.
offtopic:
Maar er is vast niet precies 1 type laptop voor zowel de marketingmensen bij retail als de mensen die schepen op of mijnen in gaan om te inspecteren. En, geldt dat ook voor het management: heeft een vd directeuren in EMEA niet stiekem toch een iPad waar hij ook zijn mail op kan lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

F_J_K, inderdaad, er zijn uiteraard wel verschillen. Maar wat ik momenteel uitrol is één type desktop (Dell Optiplex 390) en twee types laptop (Dell Latitude E6420 als standaard en E6220 als executive). En inderdaad, er is een eigenwijze manager die zelf een iPad heeft met een eigen abonnement en daarmee leest hij zijn mail via ons webmailsysteem. Daar kunnen we sowieso niets tegen doen maar die wordt ook totaal niet door ons ondersteund.

Qua telefoons is het Nokia C2 (standaard), Blackberry Curve (standaard blackberry) of Blackberry Torch (op speciale aanvraag door de manager en met goedkeuring van de CEO). Take it or leave it. Ik hou trouwens wel ook de Nokia C3 "achter de hand" voor wanneer Lotus Traveler eindelijk uit de pilot fase komt want ik vind dat een veel beter systeem dan Crackberry...

Ik doe er in ieder geval alles aan om het park zo homogeen mogelijk te houden.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Bij mijn werkgever is bitlocker verplicht. Security zie ik niet echt veel langskomen hier. En dat verbaast me toch echt wel heel erg. Er wordt bedrijfsdata verwerkt op de systemen. Data die niet in handen dient te komen van hackers of concurrenten. Ook bij diefstal dient de data veilig te zijn.

Hoe ga je garanderen dat de data niet op straat komt te liggen? Met vrije keuze laptops, gaat dat echt niet lukken. Dan wordt daar geheel niet over nagedacht.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399299

c70070540 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 22:07:
Hoe ga je garanderen dat de data niet op straat komt te liggen? Met vrije keuze laptops, gaat dat echt niet lukken. Dan wordt daar geheel niet over nagedacht.
Dat is waar, anderzijds is mijn ervaring als software ontwikkelaar altijd geweest dat systeembeheer/IT teveel hun stempel in een organisatie drukt wat betreft wat er wel/niet mag en daardoor het ontwikkelproces belemmert. Er is vaak ook onterecht geen compromis te sluiten mbt wat systeembeheer als 'hun' netwerk ziet.

Als ontwikkelaar heb ik zoveel wtf momenten bij systeembeheer gehad dat ik nu gewoon een eigen laptop eis waarmee ik onafhankelijk ben van systeembeheer/IT. Anders krijg je gewoon geen werk gedaan. Anderzijds zou ik secretaresses, administratief personeel etc. ook geen eigen computers laten uitkiezen of beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Tsja... Mijn insteek als systeem-/desktopbeheerder is dat IT er is om het werk te faciliteren, niet om het werk onmogelijk te maken. Regels zijn er uiteraard niet voor niets, maar als in het belang van het bedrijf soms van die regels moet worden afgeweken dan zal ik de laatste zijn om dat tegen te houden - maar het moet wel goed beargumenteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ultra schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 11:15:
Waar is die budget-vervanging aanwezig? Niet bij de werkgever, die heeft het uitbesteed. En ook niet altijd bij de werknemer, daar kan niet van verwacht worden dat die daaraan denkt. Of heb ik daar te weinig vertrouwen in?

Dat je niet zonder pc kunt is exact mijn punt.
Uiteraard heb ik 'n reserve-laptop liggen. Je zal er geen Diablo-III op kunnen spelen, maar volgens mij moet Starcraft II wel lukken (so far de "budget"-vervanging). Dus ja, ik heb wel 'n reservelaptop, gewoon omdat ik erken dat ik computer-verslaafd ben ;) Daarnaast kan ik ook op 't hoofdkantoor werken, of bij de opdrachtgever, op pc's daar. M'n vriend had trouwens 'n 3-year next-buisinesday on sight garantie, dat lijkt me ook voldoende voor 'n werkgever: 'k ken nogal wat werkgevers die trager zijn met het repareren...

Wat betreft de security: bijna alles gebeurt web-based, en dan log je in op de servers voordat je bij data kan. Voor ons bedrijf (kennelijk!) security genoeg. Enig wat minder beveiligd is, is mail, dat kan je met mijn back-door ook lokaal opslaan.

Dus: met Albantar. je moet je werknemers faciliteren, niet hinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144479

Ik eis als developer ook dat ik gewoon met mijn eigen laptop (en software kan werken e.g. linux/tiling wm/vim etc) kan werken.

Normale gebruikers vind ik een totaal ander verhaal. Ik kan m'n voorstellen dat een systeembeheerder daar niet gediend van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
c70070540 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 22:07:
Bij mijn werkgever is bitlocker verplicht. Security zie ik niet echt veel langskomen hier. En dat verbaast me toch echt wel heel erg. Er wordt bedrijfsdata verwerkt op de systemen. Data die niet in handen dient te komen van hackers of concurrenten. Ook bij diefstal dient de data veilig te zijn.

Mee eens, een drive-lock en drive encryptie is bij ons gewoon standaard en geen keuze.
Wat sommigen misschien ook vergeten is dat er nog weleens wat in je contract kon staan over kwijtraken van bedrijfsdata.
Ik heb nog geen enkele persoon met een eigen laptop gezien die drive-lock en encryptie heeft draaien samen met een knappe firewall en anti-virus hoor, daarom bij serieuze bedrijven serieuze oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

GeeMoney schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 08:46:
[...]

Mee eens, een drive-lock en drive encryptie is bij ons gewoon standaard en geen keuze.
Wat sommigen misschien ook vergeten is dat er nog weleens wat in je contract kon staan over kwijtraken van bedrijfsdata.
Ik heb nog geen enkele persoon met een eigen laptop gezien die drive-lock en encryptie heeft draaien samen met een knappe firewall en anti-virus hoor, daarom bij serieuze bedrijven serieuze oplossingen.
Mwah, dat is gewoon een kwestie van richtlijnen stellen. Daarnaast zijn die veiligheidsoplossingen (drive-lock en encryptie) ook pas iets van de laatste 3-4 jaar. Daarmee moet je ze zeker gebruiken wanneer deze aanwezig zijn, maar je moet je ook niet blindstaren op hun noodzakelijkheid. De grootste bottleneck in het gebruik van een laptop is nog altijd de gebruiker zelf: wanneer deze bijvoorbeeld zijn wachtwoord op de computer plakt, ben je met welke tool dan ook nergens meer. En juist corperate-omgevingen (grote banken bijv) geven met hun duizenden wachtwoorden regelmatig aanleiding om iets soortgelijks te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ardana schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 23:16:
[...]

M'n vriend had trouwens 'n 3-year next-buisinesday on sight garantie,
on-site garantie lijkt me handigere ;)

ik zelf zou niet zo gauw voor een BYOD-budget gaan... ik zou (zeker als het maar een stuk of 13 medewerkers gaat) er voor kiezen om een standaardconfiguratie aan te bieden (laptop + telefoon) en aangeven dat als men anders wil, men dat aan kan geven en dat er dan in overleg wordt besloten of dat mogelijk / betaalbaar is... dit om te voorkomen dat men iPad's voor de heb wil of dat men tot het randje van het budget wil gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144479

Krisp schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 09:26:
[...]

Mwah, dat is gewoon een kwestie van richtlijnen stellen. Daarnaast zijn die veiligheidsoplossingen (drive-lock en encryptie) ook pas iets van de laatste 3-4 jaar. Daarmee moet je ze zeker gebruiken wanneer deze aanwezig zijn, maar je moet je ook niet blindstaren op hun noodzakelijkheid. De grootste bottleneck in het gebruik van een laptop is nog altijd de gebruiker zelf: wanneer deze bijvoorbeeld zijn wachtwoord op de computer plakt, ben je met welke tool dan ook nergens meer. En juist corperate-omgevingen (grote banken bijv) geven met hun duizenden wachtwoorden regelmatig aanleiding om iets soortgelijks te doen.
Banken en dergelijke maken vaak gebruik van two-factor authentication. Meestal met een SecurID device of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Laatst online: 16:50
Bij de Hogeschool van Amsterdam zijn ze ook bezig met BYOD. Er zal nog wel standaard hardware worden aangeboden, maar alle applicaties zijn op vrijwel elk soort device te benaderen(gaat via citrx/app-v, weet hier verder niet meer van). De inrichting van de support op eigen devices moet nog verder bepaald worden, al doet de IT afdeling uiteraard geen uitspraak over de beschikbaarheid/betrouwbaarheid van eigen hardware.

Het idee is dus om een standaard gesloten(maar betrouwbare) desktop/laptop te leveren, maar gebruikers wel de mogelijkheid te bieden om andere diensten op hun eigen devices te kunnen afnemen.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Anoniem: 144479 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 00:16:
Ik eis als developer ook dat ik gewoon met mijn eigen laptop (en software kan werken e.g. linux/tiling wm/vim etc) kan werken.

Normale gebruikers vind ik een totaal ander verhaal. Ik kan m'n voorstellen dat een systeembeheerder daar niet gediend van is.
Heel typisch. Je ziet het ook overal in het verkeer. De regels gelden voor alle anderen, maar niet voor jezelf!

Ik las laatst een onderzoek naar beveiliging en BYOD. Vooral jongere werknemers willen hun eigen laptop kunnen kiezen/gebruiken of eisen dit zelfs, maar ze willen tegelijkertijd geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor de beveiliging en veiligheid van het systeem en de data. Say what?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Mx. Alba schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:00:
Heel typisch. Je ziet het ook overal in het verkeer. De regels gelden voor alle anderen, maar niet voor jezelf!
Erg verkeerd voorbeeld, aangezien er meer is dan enkel zwarte T-Fords ;) Busje van afdeling logistiek != lease-VW van jongste consultant != leasebak van algemeen directeur != treinabo van zijn secretaresse. Juist in het verkeer maak je afspraken op hoofdlijnen.
Ik las laatst een onderzoek naar beveiliging en BYOD. Vooral jongere werknemers willen hun eigen laptop kunnen kiezen/gebruiken of eisen dit zelfs, maar ze willen tegelijkertijd geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor de beveiliging en veiligheid van het systeem en de data. Say what?
Daar moet je inderdaad goede afspraken over maken. Het is kiezen of delen. Sowieso zijn niet (qua software-inrichting) beheerde laptops onbetrouwbaar. Die geef je dus beperkte toegang tot enkel bepaalde systemen, zoals alleen Exchange, Citrix, webapps en misschien een paar fileshares en het DMS. En onderhoud = nieuw image en verder niet zeuren.

Maar toch kan je als (niet geheel willekeurig voorbeeld) bijv. PLC-ontwikkelaar zo weinig als je geen adminrechten hebt op je eigen laptop en dan voor drie maanden een fabriek in de rimboe in gaat zonder netwerkverbindingen in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Mx. Alba schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:00:
[...]

Inderdaad.
Bij ons had hij kunnen eisen wat hij wilde, maar dat krijg je toch mooi niet voor elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

F_J_K schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:09:
Erg verkeerd voorbeeld, aangezien er meer is dan enkel zwarte T-Fords ;) Busje van afdeling logistiek != lease-VW van jongste consultant != leasebak van algemeen directeur != treinabo van zijn secretaresse. Juist in het verkeer maak je afspraken op hoofdlijnen.
Maar al die verschillende leasewagens komen wel allemaal bij één (of een beperkt aantal) leasemaatschappijen vandaan en ze worden niet door de eigen organisatie "ondersteund" of onderhouden. Als je een band lek rijdt ga je niet bij de technische dienst van je werkgever aankloppen, toch? :D
Daar moet je inderdaad goede afspraken over maken. Het is kiezen of delen. Sowieso zijn niet (qua software-inrichting) beheerde laptops onbetrouwbaar. Die geef je dus beperkte toegang tot enkel bepaalde systemen, zoals alleen Exchange, Citrix, webapps en misschien een paar fileshares en het DMS. En onderhoud = nieuw image en verder niet zeuren.
Eensch.
Maar toch kan je als (niet geheel willekeurig voorbeeld) bijv. PLC-ontwikkelaar zo weinig als je geen adminrechten hebt op je eigen laptop en dan voor drie maanden een fabriek in de rimboe in gaat zonder netwerkverbindingen in de buurt.
Dan kom je dus terug op wat ik eerder zei: IT is er om het werk te faciliteren, niet om het werk onmogelijk te maken. Bij ons zijn de gebruikers standaard Power User. Maar als voor het werk adminrechten nodig zijn, dan worden Local Admin rechten vergeven met een extra praatje erbij van de hogere verantwoordelijkheden en risico's die ook met die rechten komen.

Het is al eens voorgekomen dat iemand zijn adminrichten misbruikte (allerlei crappy software installeren zonder enige vorm van licenties of werkgerelateerdheid, en als de boel dan instort wel lekker bij IT aankloppen). Zijn laptop is geremasterd en zijn adminrechten zijn hem ontnomen. "Ja maar dan kan ik mijn werk niet goed doen!" "Dat had je dan maar eerder moeten bedenken. Je gaat je leasewagen toch ook niet pimpen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Anoniem: 144479 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:29:
[...]

Banken en dergelijke maken vaak gebruik van two-factor authentication. Meestal met een SecurID device of wat dan ook.
Ik heb ooit bij een verzekeraar gezeten waar de hoeveelheid wachtwoorden zo groot waren, dat ik een lijstje met accounts en wachtwoorden bijhield. ;) Nogmaals: beveiliging is en blijft een gebruikersding: goed opgeleide gebruikers geven in de meest risicovolle omgevingen geen problemen, maar een slecht opgeleide (of zelfs een kwaadwillende) gebruiker komt er in de meest afgesloten omgeving nog wel doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Mx. Alba schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:18:
Dan kom je dus terug op wat ik eerder zei: IT is er om het werk te faciliteren, niet om het werk onmogelijk te maken. Bij ons zijn de gebruikers standaard Power User. Maar als voor het werk adminrechten nodig zijn, dan worden Local Admin rechten vergeven met een extra praatje erbij van de hogere verantwoordelijkheden en risico's die ook met die rechten komen.

Het is al eens voorgekomen dat iemand zijn adminrichten misbruikte (allerlei crappy software installeren zonder enige vorm van licenties of werkgerelateerdheid, en als de boel dan instort wel lekker bij IT aankloppen). Zijn laptop is geremasterd en zijn adminrechten zijn hem ontnomen. "Ja maar dan kan ik mijn werk niet goed doen!" "Dat had je dan maar eerder moeten bedenken. Je gaat je leasewagen toch ook niet pimpen?"
Dan zijn wij het geloof ik in ieder geval 100% met elkaar eens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 23:07

RagaBaSH

Huttenbouwer

Mx. Alba schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 13:18:
[...]

Maar al die verschillende leasewagens komen wel allemaal bij één (of een beperkt aantal) leasemaatschappijen vandaan en ze worden niet door de eigen organisatie "ondersteund" of onderhouden. Als je een band lek rijdt ga je niet bij de technische dienst van je werkgever aankloppen, toch? :D
Klopt. BYOD sluit eigenlijk een volledige ondersteuning vanuit de eigen zaak uit. Dat zal je bij je aankoop in moeten regelen. Net als dat je bij een leaseauto een onderhoudscomponent meebetaald.

Persoonlijk zou ik er niets tegen hebben om een hardwareconfig uit te mogen zoeken bij één of twee vaste leveranciers, met een bedrijfsimage voor software en configuratie er op. Het gaat mij echt om de vorm en opties die er op zitten. Net zo goed als dat ik bij een auto de afweging wil kunnen maken tussen kofferbakruimte en PK's wil ik bij een PC onderscheid kunnen maken tussen omvang, schermresolutie en draagbaarheid. De IT-afdeling kan die afweging niet voor mij maken.
Dat ze controle willen hebben over de softwareomgeving en bedrijfsdata vind ik niet meer dan logisch.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Het probleem daarbij is alleen dat ene woordje "bedrijfsimage".

Ons bedrijfsimage is in heel Europa de zelfde en die wordt ter beschikking gesteld door het Datacenter. De Windows 7 image is alleen geschikt voor de selectie Dell-machines die we mogen bestellen en die in het verleden besteld konden worden (O380, O390, E4200, E6220, E6410, E6420, E5410, E5420, M4500, T3500 en nog een paar). Hoewel die Windows 7 master met een kleine hack ook op Lenovo's aan de praat te krijgen is (T500, X220(t), X200(t), T61, X61(t)) is dat eigenlijk niet de bedoeling, op Lenovo's mogen we eigenlijk alleen XP draaien 8)7

De hoofdreden hiervoor is dat het heel lang duurt om een image goed te testen. Als je BYOD hebt maar daar moet wel een bedrijfsimage op, dan zit je toch weer vast aan een zeer beperkt aantal modellen die je zou kunnen bestellen want anders kost het veel te veel tijd (en dus geld) om dat image voor alle modellen beschikbaar te maken.

Bovendien, we hebben eigenlijk al de keuze uit 4 laptops (E5420, E6420, E6220, M4500) en binnen Benelux/Scandinavië/Baltic hebben we de keuze gemaakt om alleen de twee "middelste" modellen te leveren (E6420 en E6220) om het park homogener te houden. Maar dat neemt niet weg dat ik bijvoorbeeld voor onze meetsystemen waarschijnlijk toch E5420s ga neerzetten en dat iemand die het echt nodig heeft best wel een M4500 kan krijgen... Maar voor de gemiddelde techneut is een E6420 ruim voldoende en voor de mensen die veel reizen en graag een wat kleiner laptopje hebben is er de E6220.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Anoniem: 399299 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 22:50:
[...]

Dat is waar, anderzijds is mijn ervaring als software ontwikkelaar altijd geweest dat systeembeheer/IT teveel hun stempel in een organisatie drukt wat betreft wat er wel/niet mag en daardoor het ontwikkelproces belemmert. Er is vaak ook onterecht geen compromis te sluiten mbt wat systeembeheer als 'hun' netwerk ziet.

Als ontwikkelaar heb ik zoveel wtf momenten bij systeembeheer gehad dat ik nu gewoon een eigen laptop eis waarmee ik onafhankelijk ben van systeembeheer/IT. Anders krijg je gewoon geen werk gedaan. Anderzijds zou ik secretaresses, administratief personeel etc. ook geen eigen computers laten uitkiezen of beheren.
Ja maar ik.... ben anders.....

Dat is het hele probleem. Jij doet je werk, als ontwikkelaar, en hetgeen je ontwikkeld is IP van je werkgever. Dat moet beschermd worden. Als jij je eigen laptop kwijtraakt (diefstal of anders) is jou werk niet beveiligd en ligt er IP van de werkgever op straat.

Dan kan jij nog zo graag willen dat je je eigen laptop wil regelen en inrichten, beveiliging zou altijd boven alle andere wensen moeten staan, en leidend zijn hierin.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Mx. Alba schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 14:04:
Het probleem daarbij is alleen dat ene woordje "bedrijfsimage".
Waarom zou je een bedrijfsimage willen? Juist bij BYOD wil je daar vanaf. Dat je een manier ontwikkelt om applicaties/instellingen automatisch te deployen is evident, maar een complete image is domweg niet flexibel genoeg om te voldoen aan de eisen van 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Krisp schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 17:02:
[...]

Waarom zou je een bedrijfsimage willen? Juist bij BYOD wil je daar vanaf. Dat je een manier ontwikkelt om applicaties/instellingen automatisch te deployen is evident, maar een complete image is domweg niet flexibel genoeg om te voldoen aan de eisen van 2012.
Een image kan ook flexibel zijn… Alleen als ie helemaal dichtgetimmerd is dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Krisp schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 17:02:
[...]

Bij BYOD zoek je het zelf maar uit, dus vervalt de vraag naar het deployen van applicaties/instellingen.

Flexibiliteit en beheer door een IT-afdeling sluiten elkaar niet uit. Net zoals dat BYOD totaal geen nut heeft bij een inflexibele en/of incompetente IT-afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Ultra schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 17:08:
[...]

Bij BYOD zoek je het zelf maar uit, dus vervalt de vraag naar het deployen van applicaties/instellingen.
Je kan toch ook bij BYOD bepaalde applicaties (die door het bedrijf ter beschikking gesteld worden) moeten gebruiken. Dat sluit elkaar echt niet uit.
Flexibiliteit en beheer door een IT-afdeling sluiten elkaar niet uit. Net zoals dat BYOD totaal geen nut heeft bij een inflexibele en/of incompetente IT-afdeling.
Een inflexibele en/of incompetente IT-afdeling sluit eigelijk BYOD al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
c70070540 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 17:11:
Je kan toch ook bij BYOD bepaalde applicaties (die door het bedrijf ter beschikking gesteld worden) moeten gebruiken. Dat sluit elkaar echt niet uit.
Gebruiken wel, maar het idee is juist dat je het installeren zelf uitzoekt. Ik denk wat zwart-wit hierin ;).
Een inflexibele en/of incompetente IT-afdeling sluit eigelijk BYOD al uit.
Dat zeg ik, maar ik lees tussen de regels door dat het door sommigen als oplossing voor een onbehulpzame IT-afdeling wordt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ultra schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 17:08:
[...]

Waarom zou die vraag vervallen? Als ik als BYOD-kader meekrijg dat ik een Windows-device moet kopen, dan is het toch prima mogelijk om een DVD/USB-stick te krijgen met alle benodigde software en settings? Daar is wel degelijk vraag naar. Zeker bij een grote(re) hoeveelheid apps is dat juist de service waar gebruikers om vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Krisp schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 17:19:
Waarom zou die vraag vervallen? Als ik als BYOD-kader meekrijg dat ik een Windows-device moet kopen, dan is het toch prima mogelijk om een DVD/USB-stick te krijgen met alle benodigde software en settings? Daar is wel degelijk vraag naar. Zeker bij een grote(re) hoeveelheid apps is dat juist de service waar gebruikers om vragen.
Natuurlijk is dat mogelijk. Dan wil je zeker ook dat als het op jouw device niet werkt, je daarbij geholpen wordt? Dan is de cirkel rond en smeek je als IT-afdeling om standaardisatie en volledig beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

BYOD zal er bij ons in ieder geval voorlopig niet in komen. Veel te veel gevoelige informatie waarvan we niet willen dat die op niet door ons beheerde machines staat. Ook weet je dan niet in hoeverre men de computer up to date houdt en wat voor antivirus erop zit.

Zelfs op onze machines zie ik bij mensen die adminrechten hebben regelmatig "gratis" programma'tjes geïnstalleerd. Waar men dan niet aan denkt is dat die voor persoonlijk gebruik wel gratis zijn, maar voor zakelijk gebruik niet. "Ja maar het werkt toch?" "Natuurlijk wel, maar het mag niet." "Maar ik heb dat nodig!" "Dan moet je maar met je manager bespreken dat hij het aanschaffen van een licentie goedkeurt voor jou."

Enige mate van BYOD hebben we overigens wel. Al onze subcontractors hebben hun eigen spullen maar moeten wel met applicaties van ons werken. Daar is het echter zo geregeld dat er op de afdeling een "super user" is, iemand die veel van die applicaties weet. Die is niet onderdeel van IT, maar van de afdeling die de sub inhuurt. Als een sub een probleem heeft met onze software, belt die de super user. Als die er niet uit komt kan hij direct de hulp inschakelen van het IS-team dat verantwoordelijk is voor het programma in kwestie. En als het geen IS-probleem is maar een IT-probleem dan wil ik er best wel eens naar kijken onder de vlag "best effort" maar dat wordt tot een minimum beperkt. Want als je de computer van een sub eenmaal hebt aangeraakt, dan zijn "natuurlijk" alle problemen die daarna ontstaan "mijn schuld" ook al hebben ze er niets mee te maken.

De super users weten ook dat ik sowieso eigenlijk geen ondersteuning lever aan subcontractors. Voor de IT-ondersteuning wordt een bepaald bedrag per gebruiker in rekening gebracht bij alle business units. Voor subcontractors wordt niet betaald, dus leveren wij ook geen ondersteuning. Maarja, dan kom ik dus weer met mijn hoofdregel dat IT er is om het werk te faciliteren, niet om het werk onmogelijk te maken: die subcontractor zal toch moeten werken met onze software dus bij wijze van uitzondering spring ik toch wel eens in. Aan de ene kant wil ik alle subs best ondersteunen, want wij huren ze in om geld te verdienen, verplichten hun om met onze software te werken, dan moeten wij ook ervoor zorgen dat die software het doet, toch? (Tot op zekere hoogte in ieder geval.) Maar aan de andere kant wil ik eigenlijk dat hele blik wormen van al die uiteenlopende configuraties helemaal niet openen. Laat staan dus dat er voor die ondersteuning helemaal niet betaald wordt. Het blijft een beetje een "damned if you do, damned if you don't" situatie...

[ Voor 57% gewijzigd door Mx. Alba op 08-03-2012 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ultra schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 17:27:
[...]

Natuurlijk is dat mogelijk. Dan wil je zeker ook dat als het op jouw device niet werkt, je daarbij geholpen wordt? Dan is de cirkel rond en smeek je als IT-afdeling om standaardisatie en volledig beheer.
Als jij de kaders stelt van mijn device wil ik dat ja. Als jij zegt dat Windows 7 professional een vereiste is, net als minimaal videokaart X en 8GB geheugen, koop ik een pc die daarbij past. Dan verwacht ik inderdaad dat alle software werkt.

We leven niet meer in een tijd waarin elke computer totaal verschillende configuraties heeft. Alle computers hebben goede drivers, een goede processor en een fatsoenlijke videokaart. Windows 7 is eveneens volwassen, eventueel kun je vragen om alle bloatware te verwijderen (eventueel zet je een lijstje met 3-4 fabrikanten neer die je daarin vertrouwt). en voilà, de vrijheidsfactor is met 100 keer toegenomen, terwijl de werklast niet noemenswaardig is gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Krisp schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 19:18:
terwijl de werklast niet noemenswaardig is gestegen.
Jawel.

Blijkbaar verschillen we van inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Krisp schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 19:18:
[...]

Als jij de kaders stelt van mijn device wil ik dat ja. Als jij zegt dat Windows 7 professional een vereiste is, net als minimaal videokaart X en 8GB geheugen, koop ik een pc die daarbij past. Dan verwacht ik inderdaad dat alle software werkt.
Toch worden de kosten van beheer dan hoger omdat het meer tijd zal kosten om specifieke problemen op te lossen. Als er keuze is uit een stuk of drie types, dan zullen er ook problemen zijn, echter zullen bepaalde problemen die voor kunnen komen op een gegeven moment minder tijd kosten om op te lossen, omdat ze bekend zijn.
We leven niet meer in een tijd waarin elke computer totaal verschillende configuraties heeft. Alle computers hebben goede drivers, een goede processor en een fatsoenlijke videokaart. Windows 7 is eveneens volwassen, eventueel kun je vragen om alle bloatware te verwijderen (eventueel zet je een lijstje met 3-4 fabrikanten neer die je daarin vertrouwt). en voilà, de vrijheidsfactor is met 100 keer toegenomen, terwijl de werklast niet noemenswaardig is gestegen.
Elke computer heeft zijn eigen drivers. Er zijn teveel combinaties om allemaal goed te kunnen supporten. Het zou geweldig zijn als het wel zou kunnen, maar zonder meer geld uit te geven aan beheer gaat je dit echt niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Als ik even naar onze omgeving kijk, dan heb ik in de afgelopen jaren misschien 10 specifieke hardware/driver problemen gezien. Volgens mij is dat helemaal niet meer zo'n issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399299

c70070540 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 14:20:
Ja maar ik.... ben anders.....

Dat is het hele probleem. Jij doet je werk, als ontwikkelaar, en hetgeen je ontwikkeld is IP van je werkgever. Dat moet beschermd worden. Als jij je eigen laptop kwijtraakt (diefstal of anders) is jou werk niet beveiligd en ligt er IP van de werkgever op straat.

Dan kan jij nog zo graag willen dat je je eigen laptop wil regelen en inrichten, beveiliging zou altijd boven alle andere wensen moeten staan, en leidend zijn hierin.
Er zijn genoeg consultants die altijd onderweg zijn met laptop waar een systeembeheerder geen toegang toe heeft. Dat beveiliging alleen door systeembeheer geïmplementeerd kan worden is nieuw voor mij.

Ik zou het juist om willen draaien, juist om de continuïteit van mijn werk(en dus van het bedrijf) te garanderen zorg ik ervoor dat de laptop niet in handen van systeembeheer valt. Ik heb slechte ervaringen met systeembeheer gemaakt en kan het me niet anders meer voorstellen. Dat IT support nodig is voor secretaresses etc, staat natuurlijk buiten twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Anoniem: 399299 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 21:16:
[...]

Er zijn genoeg consultants die altijd onderweg zijn met laptop waar een systeembeheerder geen toegang toe heeft. Dat beveiliging alleen door systeembeheer geïmplementeerd kan worden is nieuw voor mij.
Nee, ik zeg ook niet dat beveiliging alleen maar door systeembeheer geimplementeerd kan worden.
Waar het om gaat is niet de eenling zoals jij, de maat moet zijn hoe het gebeurt. Dat 1% weet waar hij/zij het over heeft, en de verantwoording aankan om zelf correct voor zijn/haar spullen te zorgen, kan niet de reden zijn om het maar helemaal los te laten. Jij weet wellicht wel hoe je je systeem moet beveiligen maar de andere 99% heeft daar geen kaas van gegeten. Dat is waar het om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ultra schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 19:20:
[...]

Jawel.

Blijkbaar verschillen we van inzicht.
Vergeet niet dat je nu geen tijd meer hoeft te besteden aan mensen met kapotte hardware en de categorie 'mijn pc is traag'. Als consultant bel ik bij problemen met mijn mailbox rustig de helpdesk, terwijl ik bij problemen met mijn eigen baas gewoon even aan een collega vraag of het werkt, en daarna het zelf oplos. Bij hardwareissues bel ik gewoon zelf de leverancier op. Dat scheelt jullie tijd en het maakt mij bewust van mijn verantwoordelijkheid.
c70070540 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 20:24:
[...]

Toch worden de kosten van beheer dan hoger omdat het meer tijd zal kosten om specifieke problemen op te lossen. Als er keuze is uit een stuk of drie types, dan zullen er ook problemen zijn, echter zullen bepaalde problemen die voor kunnen komen op een gegeven moment minder tijd kosten om op te lossen, omdat ze bekend zijn.
Daar staat een productiviteitsstijging en een stijging van de werknemerstevredenheid tegenover. Daarnaast wordt de helpdesk niet meer voor elk akkefietje gebeld, wat weer tijd oplevert. Bovendien ik BYOD geen besparingsmaatregel: het is een servicemaatregel. Je workload verschuift, en dat is geen enkel issue.
Elke computer heeft zijn eigen drivers. Er zijn teveel combinaties om allemaal goed te kunnen supporten. Het zou geweldig zijn als het wel zou kunnen, maar zonder meer geld uit te geven aan beheer gaat je dit echt niet lukken.
De laatste jaren zijn drivers steeds meer generiek geworden: Intel/AMD chipsets, AMD/intel/NVidia grafische kaarten, en voor de rest zit vrijwel alles in Windows 7 ingebakken. Bij de Mac is het zelfs nog simpeler. Bovendien staat steeds meer software in de cloud, wat beheer ervan nog simpeler maakt. Praktisch gezegd maakt 80% op kantoor alleen gebruik van office, niet van alle andere applicaties. Dat soort applicaties hebben inmiddels een dusdanig hoog niveau dat het geen issue meer is. Kortom: je overschat het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Krisp schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 23:25:
[...]

Vergeet niet dat je nu geen tijd meer hoeft te besteden aan ... de categorie 'mijn pc is traag'.

[...]
Jawel, je introduceert nu een gedeelde verantwoordelijkheid. Beide partijen zullen zeggen dat de ander het moet oplossen. Crashende, trage applicaties met als achterliggende oorzaak drivers, BIOS, geheugen zijn aan de hand van de symptomen niet direct als zodanig te bestempelen, dus wie zoekt uit wat de oorzaak is?

Zoals c70070540 al aangeeft, een deel kan prima overweg met BYOD, maar een groot deel van de mensen niet. Of je moet als bedrijf accepteren dat BYOD meer geld kost en dat afwegen tegen de voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Lijkt me simpel: doe een toets ;)

Heb je bewezen dat je de verantwoordelijkheid aankan, prima. Kan (of wil) je dat niet? Krijg je 'n standaard-device. En in de praktijk werkt het ook zo: jij kiest voor BYOD, jij hebt de verantwoordelijkheid. Werkt het niet? Dan krijg je alsnog 'n standaard-device, en mag je je BYOD terugbetalen. Ik denk dat een groot deel de verantwoordelijkheid onder die omstandigheden niet wil, en dan heb je net de groep eruit gefilterd die je idd geen BYOD wil bieden. Als ik kijk naar mijn collegae (allemaal niet-ICT'ers), dan zal nog geen 1% kiezen voor BYOD, zeker niet onder die omstandigheden.

Dit is weer zo'n gevalletje dat de goeden onder de slechte moeten lijden en ik vind het goed als bedrijven (zoals dat van TS) daar niet aan mee willen werken, maar mensen juist wel de kans willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Is er ergens een onderzoek geweest waaruit naar voren kwam dat er productiviteits stijging is te verwezenlijken met BYOD? Zonder gedegen onderzoekresultaten ben ik niet te overtuigen hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Ultra schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 07:58:
[...]

Jawel, je introduceert nu een gedeelde verantwoordelijkheid. Beide partijen zullen zeggen dat de ander het moet oplossen. Crashende, trage applicaties met als achterliggende oorzaak drivers, BIOS, geheugen zijn aan de hand van de symptomen niet direct als zodanig te bestempelen, dus wie zoekt uit wat de oorzaak is?

Zoals c70070540 al aangeeft, een deel kan prima overweg met BYOD, maar een groot deel van de mensen niet. Of je moet als bedrijf accepteren dat BYOD meer geld kost en dat afwegen tegen de voordelen.
Als organisatie dien je er voor te zorgen dat je applicaties het doen op ieder gewenst device. Met huidige serverbased computing en applicatie virtualisatie is dit geen enkel probleem meer. Mochten applicaties dan niet werken dan is dit verantwoordelijkheid van de werknemer.

Bij ons hebben we hebben we ook een BYOD regeling. Consultants kunnen een vergoeding krijgen van 100 euro per maand, en dan dienen zij zelf zorg te dragen voor hun laptop. Werkt deze niet, dan zorg je er zelf maar voor.

Voor telefoons geldt dat ze remote manageble moeten zijn, en Exchange ondersteunen. Iedereen kiest gewoon zijn of haar toestel en declareert de factuur maandelijks waarbij uitgegaan wordt dat de medewerker zelf het meest voordelige abonnement afsluit. Wordt hier misbruik op geconstateerd, dan volgen disiplinaire maatregelen vanuit de werkgever.

Living the American Dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

Ultra schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 07:58:
[...]

Ik kan me de laatste keer niet herinneren dat ik een dergelijk probleem ben tegengekomen. Maar dan nog: een BYOD-project is bij uitstek een gelegenheid om te kijken naar hoe je applicaties aangeboden worden: kan dat wellicht webbased of via bijvoorbeeld App-V of een vergelijkwaardige oplossing? Op die manier kun je je core applicaties evengoed volledig in eigen hand houden.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Allemaal goed en wel, maar niet iedereen is technisch onderlegd, en moet dat ook niet zijn. Ik zie de miep van de boekhouding al haar haar uittrekken omdat er weer iets niet werkt. Of omdat ze de hele tijd pop-ups krijgt van "Windows XP Antirvirus".

De gemiddelde mens is momenteel nog niet technisch onderlegd genoeg om dit probleemloos te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

tc982 schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:14:
Allemaal goed en wel, maar niet iedereen is technisch onderlegd, en moet dat ook niet zijn. Ik zie de miep van de boekhouding al haar haar uittrekken omdat er weer iets niet werkt. Of omdat ze de hele tijd pop-ups krijgt van "Windows XP Antirvirus".

De gemiddelde mens is momenteel nog niet technisch onderlegd genoeg om dit probleemloos te kunnen.
Er staat toch ook nergens dat je een BYOD-regeling gelijk bedrijfsbreed moet invoeren?
Ik kan me voorstellen dat je dit voor een groep gebruikers die hier qua kennis en qua werkuitvoering voor geschikt zijn. Voor een consultant kan het zoals gezegd erg prettig zijn; voor een autocad-tekenaar die toch hele dagen gewoon op kantoor achter z'n desktop zit en niet remote werkt hoeft het niet nodig te zijn.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
ralpje schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 09:13:
[...]

Ik kan me de laatste keer niet herinneren dat ik een dergelijk probleem ben tegengekomen. Maar dan nog: een BYOD-project is bij uitstek een gelegenheid om te kijken naar hoe je applicaties aangeboden worden: kan dat wellicht webbased of via bijvoorbeeld App-V of een vergelijkwaardige oplossing? Op die manier kun je je core applicaties evengoed volledig in eigen hand houden.
En is dat niet precies wat BYOD is? Een modewoord geintroduceerd om software voor applicatie-virtualisatie en/of desktop-virtualisatie aan de man te brengen? Dat zal, goed ingericht, inderdaad prima werken en scheidt het device keurig van de software en eventueel data.
Ik blijf erbij dat BYOD an sich een lege huls is met een berg mitsen en maren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als er mensen blijer worden van BYOD dan van "je werkt maar met wat er is", dan is het al zeker geen lege huls. Dat er mitsen en maren zijn, lijkt me logisch, maar die zijn er ook bij "je werkt maar met wat er is". Zo heb ik div. projecten waar ik nauwelijks lekker kan werken omdat 't systeem zo dichtgetimmerd is. Tuurlijk kan ik work-arounds bedenken, tuurlijk kan ik dat specifieke werk op een locatie doen waar het wel mogelijk is. Maar het werkt gewoon veel prettiger als je alles kan doen op de plek waar je op dat moment ben.

Op m'n huidige kantoor moet ik bij bepaalde functionaliteit steeds wisselen van PC: bij stap 1 moet ik pc A afsluiten, naar onbeveiligde pc B gaan (die verder niet aan 't netwerk hangt en aan 'n sta-tafel staat, dus uren daar werken gaat ook niet), die opstarten, functie uitvoeren (wat zeker 'n 3-4 uur duurt, dus toch uren staan), uitkomst mailen aan mezelf, afsluiten, naar pc A gaan, opstarten, verder gaan. En als er iets mis gegaan blijkt te zijn, bijv. 'n klein menselijk foutje, mag ik de procedure weer van voor af aan doorlopen. En waarom? Omdat het hier zo dicht zit dat ik geen Active X mag gebruiken. Is dat 'n gevaar? Volgens mij niet. Mag dat geïnstalleerd worden? "Nee, want we doen hier aan uniformiteit". Dat ik net de enige ben die (aantoonbaar en van bovenaf opgelegd!) deze functionaliteit wel echt nodig heb, is kennelijk mijn probleem.
Dus doe ik 't thuis (meestal in m'n eigen tijd), of op 'n project voor 'n andere opdrachtgever. Maar eigenlijk is dat natuurlijk niet de bedoeling.

Ik heb weinig verstand van werken als ICT'er, maar wel veel ervaring met ICT-diensten bij opdrachtgevers: die weten meestal niet wat ze doen, behalve de boel (onnodig!) dichttimmeren. Geef mij maar BYOD, laat mij aan 't netwerk mogen (dat kan!) en ik ben boven jan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Ok.
laat mij aan 't netwerk mogen (dat kan!)
Kan, mag niet.

En zie daar dat BYOD niet (altijd) de oplossing is voor slechte service van ICT-afdelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:42

samo

yo/wassup

Naast het mooie voorbeeld wat Ardana hierboven geeft is er nog een ander belangrijke invloed op BYOD. Als student is het inmiddels normaal dat je grotendeels werkt op jouw eigen laptop die je zelf meeneemt. Je ontwikkelt affiniteit met tools en dat neem je mee in jouw sollicitatie. Het is dus niet heel vreemd dat afgestudeerden bij hun eerstvolgende baan vragen of zij toevallig op hun eigen apparatuur mogen werken. Het is misschien nog niet iedereen, maar hier verandert zeker iets aan het gemiddelde.
Daarnaast zijn er veel kleine zelfstandigen die natuurlijk ook op eigen apparatuur werken.
Een werkgever zal dus ook - om aan de verwachtingen van werknemers te voldoen - moeten kijken hoe de tooling en apparatuur beter aan kan sluiten op de wensen van de werknemer. Want als je als sollicitant kan kiezen tussen twee banen kies je logischerwijs voor de baan met de meeste voordelen: beste locatie, salaris, uren, werkomgeving of ict-beleid. BYOD is dus zeker niet alleen een zaak van de ICT-afdeling maar ontstaat steeds meer in de bedrijfscultuur.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:56
Het voorbeeld van Ardana toont aan dat ze te maken heeft met een niet voldoende faciliterende ICT afdeling en dat zou imho nooit een reden mogen zijn om BYOD in te voeren.
Zoals Albantar ook al aangaf moet IT er zijn om werk te faciliteren en dat is daar kennelijk niet het geval.
Waar Ardana (begrijpelijk) naar op zoek is is een manier om een bepaald security beleid wat kennelijk niet goed werkt te omzeilen en dat kan/mag nooit de bedoeling zijn.
Het is in het specifieke geval van Ardana zowieso al vreemd dat er sprake is van een onbeveiligde PC die niet aan het netwerk hangt maar kennelijk wel connectie naar buiten heeft (er wordt gesproken over het mailen van uitkomsten)
In overleg herzien van het beleid lijkt mij daar een veel betere oplossing dan BYOD.

[ Voor 5% gewijzigd door ninjazx9r98 op 09-03-2012 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

samo schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 11:33:
Naast het mooie voorbeeld wat Ardana hierboven geeft is er nog een ander belangrijke invloed op BYOD. Als student is het inmiddels normaal dat je grotendeels werkt op jouw eigen laptop die je zelf meeneemt. Je ontwikkelt affiniteit met tools en dat neem je mee in jouw sollicitatie. Het is dus niet heel vreemd dat afgestudeerden bij hun eerstvolgende baan vragen of zij toevallig op hun eigen apparatuur mogen werken. Het is misschien nog niet iedereen, maar hier verandert zeker iets aan het gemiddelde.
Daarnaast zijn er veel kleine zelfstandigen die natuurlijk ook op eigen apparatuur werken.
Een werkgever zal dus ook - om aan de verwachtingen van werknemers te voldoen - moeten kijken hoe de tooling en apparatuur beter aan kan sluiten op de wensen van de werknemer. Want als je als sollicitant kan kiezen tussen twee banen kies je logischerwijs voor de baan met de meeste voordelen: beste locatie, salaris, uren, werkomgeving of ict-beleid. BYOD is dus zeker niet alleen een zaak van de ICT-afdeling maar ontstaat steeds meer in de bedrijfscultuur.
Vergeet alleen niet dat de student al die tools voor een prikkie als educational licence heeft gekocht (of uit illegale bron heeft gedownload), wat in een bedrijfsomgeving natuurlijk niet kan en waar hoge kosten aan verbonden kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Mx. Alba schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 12:35:
[...]

Vergeet alleen niet dat de student al die tools voor een prikkie als educational licence heeft gekocht (of uit illegale bron heeft gedownload), wat in een bedrijfsomgeving natuurlijk niet kan en waar hoge kosten aan verbonden kunnen zijn...
En vergeet niet dat het bedrijf verantwoordelijk blijft voor de correcte licensering van de devices. Sowieso is licensering van het BYOD principe vaak een ondergeschoven kindje.

Living the American Dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik vraag me af hoe dat zit met licensering van programma's die je niet voor het werk gebruikt. Bijv. 'n torrentprogramma of 'n game als Starcraft. Zul je (mi) nooit voor je werk gebruiken, de eerst kun je (volgens mij) niet kopen, de 2e wel, maar is uiteraard ook gekraakt verkrijgbaar (ja, is illegaal). Daarnaast zijn er programma's (Antivir) die voor privé-personen wel, maar voor bedrijven niet gratis zijn.

Is in het geval van een illegale game de werkgever ook aansprakelijk? En als de laptop zelf koopt en daar een vergoeding voor krijgt, is er dan sprake van privé-gebruik of toch zakelijk gebruik (met extra licentiekosten). Nu zal een antivirusprgramma wel verplicht zijn, en legaal gekocht moeten worden, maar ik kan me voorstellen dat er dan alsnog programma's zijn dien niet zakelijk gebruikt worden. Heb je daar dan toch 'n zakelijke licentie voor nodig?

Alleen al windows: moet je een zakelijke licentie hebben, of een particuliere? (Misschien ben ik noob dat ik 't vraag, nog nooit zakelijk windows moeten aanschaffen). En stel dat je zakelijk onder Ubuntu of 'n linux-variant werkt, maar prive 'n windowsversie draait (dual-boot). Is je werkgever dan ook aansprakelijk voor de Windowslicentie?

Die licenties lijken me idd wel lastig ja...

@ninjazx9r98: het is een stand-alone gast-pc, die net zoveel vrijheiden heeft (en kan) als je pc thuis of bij de bibliotheek oid: internet (en dus webmail), downloads, uitvoeren. Iedere nacht wordt er 'n nieuwe image op gezet. Omdat je er onbeperkt op mag installeren (en ik dus ook tijdelijk de benodigde programma's kan installeren), zijn ze dus ook niet aan 't netwerk gekoppeld, kun je niet opslaan op je eigen harde schijf en kun je niet printen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ardana op 09-03-2012 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Natuurlijk, Stampertje, maar ik bedoelde het vanaf de andere kant. De student is gewend aan programma's a, b en c. Voor a en b heeft hij goedkope studentenlicenties en c heeft hij uit illegale bron. Hij geeft aan dat hij daarmee wil blijven werken, maar de werkgever moet dan business licenties voor die software gaan kopen wat in sommige gevallen echt klauwen geld kost. De werkgever wil dat niet, want met programma's y en z waar het bedrijf wel licenties voor heeft kan je het werk van a en b, misschien niet zo goed, maar wel een stuk goedkoper. En de functionaliteit van programma c is niet noodzakelijk voor de bedrijfsvoering. ;)

Je moest eens weten hoe vaak mensen vragen om MS Access, MS Visio of MS Project omdat ze van een klant een keer eenmalig zo'n bestand hebben gekregen, of om Adobe Acrobat omdat ze een PDF-documentje "moeten" aanpassen...

Ardana zet het ook mooi uiteen. Stel dat de werkgever MS Office betaalt voor de werknemer omdat hij dat nodig heeft op zijn BYOD-laptop. Die werknemer werkt er dan ook persoonlijk mee en de belastingdienst kan dan moeilijk gaan doen over privé-gebruik van iets wat zakelijk ter beschikking is gesteld. Er is dan gewoon geen duidelijke scheiding meer tussen zakelijk en privé. Alleen daarom al is het ter beschikking stellen van een zakelijke laptop met alle software die men nodig heeft mijns inziens nog steeds de beste oplossing.

[ Voor 24% gewijzigd door Mx. Alba op 09-03-2012 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Maar dat is dan toch ook het risico van de werknemer: aanvaard hij de BYOD, dan aanvaard hij kennelijk ook dat er limieten worden gesteld aan de software die hij mag draaien. Als dat van te voren duidelijk is, kan iedereen kiezen wat hij doet:
* het standaard aanbod aanvaarden (al dan niet met work-arounds bij onwerkbare situaties, die voorkom je nl. toch niet)
* BYOD met aanvaarding van de beperkingen en verantwoordelijkheden.

Het lijkt me trouwens dat je best 'n systeem kunt bedenken waarbij iemand, als hij per se Adobe wil ipv het door de werkgever gekozen systeem, hij toch Adobe kan krijgen, tegen inlevering van het verschil in prijs (korting op budget, of zelf bijleggen). Dat onder het mom: de werkgever biedt een werkende versie, als je 'n andere versie wil, kan dat, maar dan draag je zelf de kosten (hetzij door 'n minder leuk device te kunnen nemen, hetzij door daar zelf voor te betalen).

Grappig trouwens: net weer tegen 'n beperking hier aan gelopen: kennelijk kan 't systeem hier geen grote PDF's creeren en downloaden via IE (en uiteraard hebben we geen andere browser). Als je dan toch echt 'n bepaald document nodig hebt, bel je dus je vriend 200km verderop, met het verzoek het te downloaden en aan je te mailen 8)7. Handig, zulke dichtgetimmerde pc's. Je word er echt gedeprimeerd van als je zo beperkt wordt in je functioneren...

[ Voor 19% gewijzigd door Ardana op 09-03-2012 13:46 ]

Pagina: 1 2 Laatste