Hero Of Time schreef op maandag 05 maart 2012 @ 22:34:
[...]
De command line leren is met Linux precies hetzelfde als bij Windows. En bij dat laatste heb je niet eens een degelijke tab-completion. Ik heb iig alleen nog maar paden aangevuld zien worden, geen commando's of parameters/opties. Dat mogen ze straks met Windows 8 Server wel aanpassen, waar ze de GUI weg willen hebben. Want wat blijkt opeens na 30 jaar? Een GUI neemt onnodig resources in beslag die beter gebruikt kan worden door programma's die 't nodig hebben. Komen ze nu mee, wanneer resources niet echt meer een issue is.
De command line is veel krachtiger dan een GUI. Tuurlijk, simpele taken kan je prima met een GUI doen, maar je zal hoe dan ook bepaalde taken via de CLI uitvoeren, voor redenen die al eerder zijn genoemd.
Windows is altijd al een log OS geweest, je kunt prima een GUI maken die weinig resources verbruikt en dat is ook de reden dat ik Lubuntu gebruik i.p.v. Arch Linux. LXDE neemt al heel weinig resources in beslag, maar ik ben toch te gewend aan het slepen van vensters en het aanklikken van dingen, een OS dat echt alleen maar command line is is voor mij net iets te kaal. Ik mis het overzicht en zoals ze zeggen: een foto zegt meer dan 1000 woorden. Dit is ook precies de kritiek van de TS op Linux.
Het enige dat ik aan "command line" in Windows heb uitgevoerd zijn dingen als MSConfig via het menu uitvoeren, verder heb ik het ook echt nog nooit nodig gehad. Er zijn dingen die beter/sneller kunnen via CLI maar dat je een GUI alléén voor simpele taken kunt gebruiken is niet waar.
Even voor de TS:
Ik heb meerdere Desktop Environments geprobeerd op meerdere distributies en mijn ervaringen zijn:
Fedora 15 met GNOME 3: Het ziet er mooi uit, maar persoonlijk vond ik de opdeling tussen aparte vensters voor windows en applications onhandig en onlogisch. Verder kom je wel eens in de linkerbovenhoek en dan switch je meteen naar dat scherm met die opdeling, erg vervelend imho.
Kubuntu 11.10 / KDE: Het heeft wat weg van Windows Vista, echter was ik niet te spreken over de hoeveelheid troep die standaard mee geïnstalleerd wordt: je kunt heel je bureaublad opfleuren met nutteloze gadgets zoals ogen die je muiscursor volgen en stuiterballen enzo. Verder heb je in Kubuntu activities, waarvoor een knop is gemaakt die je over heel de rand van het bureaublad kunt slepen en er zit er een op de taakbalk. Ik weet niet waar die activities nou precies voor waren, maar ik vond die knoppen niet nuttig en ik kon er ook geen mooi plekje voor vinden. M.a.w: er is standaard een hoop meuk meegeïnstalleerd en je moet er maar van houden. Het is allemaal uit te schakelen, maar je moet maar weten hoe. Wel heeft de plasma desktop van KDE veel eye-candy.
Linux Mint 12 / MATE: Ik vond het nog niet helemaal lekker werken, ik heb ook een keer een crash gehad. Veel mensen zijn nu fan van de nieuwe Cinnamon DE die nog in ontwikkeling is. Die ziet er ongeveer hetzelfde uit, maar is meer Future proof vanwege het feit dat het een fork is van GNOME 3 i.p.v. GNOME 2.x. Linux Mint is momenteel de populairste Linux Distro en de bijbehorende DE is dan ook gemaakt voor beginners.
Lubuntu 11.10 /LXDE: Gebruik ik nu, het heeft wat weg van Windows XP, in positieve zin, het verbruikt ook weinig resources en persoonlijk vind ik het niet eens lelijk.
Xubuntu heb ik volgens mij wel eens ooit geprobeerd (ik kwam vandaag nog een oude CD tegen met Xubuntu erop), maar ik kan me er eigenlijk niets meer van herinneren, dus ik kan er ook geen zinnige uitspraken over doen. Het enige dat ik weet is dat XFCE net als LXDE is gebouwd om lightweight te zijn en dat het dus ook weinig resources verbruikt.
Waar je op moet letten bij de verschillende DEs is de software die standaard meegeleverd wordt. Zo gebruikt Ubuntu met Unity Nautilus als file browser (verkenner) en Lubuntu met LXDE gebruikt PCmanFM, daardoor worden je terminal commands dus ook anders. Voor alle Ubuntu distributies met een andere DE dan Unity geldt dat de letter vooraan (X/K/L) door Google wordt weggeveegd als het ware: je krijgt dus bijna alleen maar resultaten voor de standaard Ubuntu en als je nou net die andere file browser hebt dan zul je het zelf op moeten lossen of op fora als GoT moeten vragen. Als je echter je internet aan de praat hebt gekregen in linux (9 van de 10 keer werkt het meteen, alleen ik heb er ontzettend veel gezeik mee), dan kun je ook zeggen zovan: ik heb liever Nautilus dan PCmanFM of ik heb liever WicD dan Gnome-network-manager, of liever Banshee media player dan Rhythmbox. Je zit dus nergens aan vast, je maakt alleen een andere start.
Ten slotte:
Een vervanger voor Microsoft Office ga je niet beter vinden dan LibreOffice/OpenOffice. OpenOffice bestaat al wat langer en is daardoor wat meer stabiel, maar veel programmeurs van OpenOffice zijn overgestapt naar the Document Foundation: het bedrijf achter LibreOffice, dus LibreOffice is waarschijnlijk de meer futureproof oplossing, zeker ook omdat de meeste populaire distro's (Ubuntu/Linux Mint) standaard LibreOffice geïnstalleerd hebben staan. LibreOffice voelt mijns inziens nog aan als een beta: ik wilde een keer control+c control+v doen vanuit LibreOffice en toen crashte hij en de 20 keer dat ik het daarna probeerde ook!
Photoshop vervanger: een beetje hetzelfde probleem als met Office, je hebt wel een alternatief, the GIMP, maar veel mensen vinden het afgrijselijk, vooral omdat het 3 losse vensters zijn i.p.v. gewoon 1 box. Volgens mij gaan ze dit wel aanpassen in een komende update. Ondanks de nadelen ben ik ervan overtuigd dat als je netjes de tutorial afwerkt:
http://www.gimp.org/tutorials/ je hetzelfde of misschien zelfs wel meer kunt met the GIMP dan met Adobe Photoshop. Ik heb mezelf voorgenomen om the GIMP te leren i.p.v. Photoshop omdat niemand in mijn directe omgeving het kan en omdat het gratis is. Het is me nog niet gelukt want ik heb niet het geduld om die tutorial helemaal door te nemen
Pfft lange post, achteraf gezien had ik beter 2 foto's kunnen maken