Wat ontbreekt er in (X)(K)Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom regelmatig terug naar Ubuntu. Zeker sinds Unity erin zit ben ik erg tevreden over hoe het OS werkt.
Maar er zijn zeker redenen waarom dat ik het OS niet permanent blijf gebruiken. Ik vraag me af wat jullie vinden dat er ontbreekt in (X)(K)Ubuntu, wat voor programma's / functionaliteit jullie zeker missen.

Een bedrijf kan momenteel wel starten met ubuntu als startsysteem (studentenwerk, een nederlandse organisatie werkt onder andere met Ubuntu en hun systeem werkt volledig webbased).

Ik mis in Ubuntu vooral de iets meer gecompliceerde applicaties:

- Degelijke photoshop vervanger
- Degelijke dreamweaver vervanger
- Een Linux versie van office - libreoffice is goed, ja, maar toch wert Microsoft Office het lekkerst

Daarnaast kan de usability naar mijn mening nog iets beter... voor sommige dingen die niet werken word ik door het forum verwezen naar de terminal.

Dit is voor mij toch een groot gemis, waarom ik geen complete omschakeling uitvoer.
Waarom schakelen jullie niet defenitief over ? Wat ontbreekt er voor jullie ? Ben hier eigenlijk enorm nieuwsgierig naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Veel profesionele apllicaties werken vaak alleen met Windows of OS-X.
Ik gebruik dagelijks E-Plan en AutoCAD 2012, en die werken niet onder Ubuntu/Linux.

Verder vind ik Windows 7 net zo lekker werken, ik verkies Ubuntu wel boven XP, zeker voor wat oudere computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:02

Compizfox

Bait for wenchmarks

Lol! Ik denk dat jij toch wel één van de weinigen bent met jouw mening over Unity.
Ik zelf gebruik momenteel Linux Mint 12 KDE op m'n desktop en Debian testing op m'n server.

Maar op mijn desktop draai ik wel dualboot met Windows. De grootste reden daarvoor is gaming. Dat gaat gewoon niet goed op Linux. Ja, er is Wine e.d. maar dat is geen goede oplossing. Hopelijk komt daar verandering in als Steam eindelijk een keer native voor Linux uitkomt.

Daarnaast gebruik ik ook Lightroom enzo wat er niet voor Linux is.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:08
Ik ben net een paar dagen over naar ubuntu, 17 jaar windows gebruikt, doe dat nog steeds op mn werk.
Ik moet zeggen dat alles eigenlijk wel bevalt, zeker doordat ook VMware en RDP beschikbaar zijn.
Ik game totaal niet meer op mn PC. (Na een WoW afkick)

Wat ik mis:
- Goeie office, libreOffice oogt antiek en is niet compatible genoeg met MSoffice, wellicht dat er betere/andere standaarden komen.
- Printer installatie. Ik heb weinig verstand van linux, heb het meeste al wel voor elkaar, ook via de terminal, maar een (netwerk) printer installeren is echt gewoon een drama via dat CUPS.
- Iets voor iMovie / Movie Maker
- Photoshop iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Compizfox schreef op zondag 04 maart 2012 @ 20:50:
Lol! Ik denk dat jij toch wel één van de weinigen bent met jouw mening over Unity.
Ik zelf gebruik momenteel Linux Mint 12 KDE op m'n desktop en Debian testing op m'n server.

Maar op mijn desktop draai ik wel dualboot met Windows. De grootste reden daarvoor is gaming. Dat gaat gewoon niet goed op Linux. Ja, er is Wine e.d. maar dat is geen goede oplossing. Hopelijk komt daar verandering in als Steam eindelijk een keer native voor Linux uitkomt.

Daarnaast gebruik ik ook Lightroom enzo wat er niet voor Linux is.
Blijkbaar denken toch wel veel meer mensen zo dan jij denkt, ik denk net dat unity de deur gaat openzetten voor de minder actieve gebruiker. Akkoord, er is nog werk aan, maar de filosofie erachter vind ik super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 09:54
Ik zit met exact hetzelfde punt. Linux is fantastisch, de techniek is goed en alleen al het niet-kapitalistische idee erachter vind ik voldoende rede om het steeds te blijven proberen. Waarom blijf ik proberen en blijf ik er niet bij? Wel, alle Linux-distro's die ik heb geprobeerd (tot dusver Linux Mint, Ubuntu en Debian) hebben niet de 'feel' van een lekker OS als Win7. Windows heeft dingen die alles net iets lekkerder maken om mee te werken. Voorbeelden: bij het browsen de Backspace-knop om naar een vorige pagina terug te gaan. Of de Windows-knop die het startmenu activeert. Of het trackpad, wat niet lekker werkt onder Linux (schokkerig en 'onaangenaam'). Dit zijn allemaal dingetjes waarom ik Linux niet als desktop OS gebruik. Op mijn servertje draait het heerlijk (zonder GUI he..), net als op mijn mobieltje. Maar bij Android merk je dat nagedacht is over de interface, er zitten allerlei handigheidjes in die het gebruiksgemak tegemoet komen. Zouden de desktop-varianten dat nu ook hebben, wel, dan zou ik bij Linux blijven. Helaas, helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door kmsch op 04-03-2012 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:05
koeny 3 schreef op zondag 04 maart 2012 @ 21:13:
Voorbeelden: bij het browsen de Backspace-knop om naar een vorige pagina terug te gaan.
Onder Firefox? Dat is uitgeschakeld onder Linux: http://kb.mozillazine.org/Browser.backspace_action
Als je de betrokken waarde in about:config verandert van "2" naar "0" werkt het net zo als onder Windows.
Of de Windows-knop die het startmenu activeert.
Zelfde verhaal eigenlijk, dat is een kwestie van configuratie. Onder Gnome Shell tover je er het overzicht mee te voorschijn. Op een andere desktop zal je er een menu mee kunnen activeren. Je kan hem in Linux laten doen wat je wil. Kan dat onder Windows ook?

Maar dit zijn natuurlijk niet de dingen die een OS "lekkerder" of "beter" maken.
Je werkt met een OS omdat het je ligt of mooi vindt of dat je die applicaties kan draaien die je nodig hebt.
Niet omdat een backspace- en menutoets anders reageren. Dat zijn non-argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
koeny 3 schreef op zondag 04 maart 2012 @ 21:13:
Ik zit met exact hetzelfde punt. Linux is fantastisch, de techniek is goed en alleen al het niet-kapitalistische idee erachter vind ik voldoende rede om het steeds te blijven proberen. Waarom blijf ik proberen en blijf ik er niet bij? Wel, alle Linux-distro's die ik heb geprobeerd (tot dusver Linux Mint, Ubuntu en Debian) hebben niet de 'feel' van een lekker OS als Win7. Windows heeft dingen die alles net iets lekkerder maken om mee te werken. Voorbeelden: bij het browsen de Backspace-knop om naar een vorige pagina terug te gaan. Of de Windows-knop die het startmenu activeert. Of het trackpad, wat niet lekker werkt onder Linux (schokkerig en 'onaangenaam'). Dit zijn allemaal dingetjes waarom ik Linux niet als desktop OS gebruik. Op mijn servertje draait het heerlijk (zonder GUI he..), net als op mijn mobieltje. Maar bij Android merk je dat nagedacht is over de interface, er zitten allerlei handigheidjes in die het gebruiksgemak tegemoet komen. Zouden de desktop-varianten dat nu ook hebben, wel, dan zou ik bij Linux blijven. Helaas, helaas.
Zijn gewoon keyboard instellingen die je kan maken! Ligt aan je WM hoe je dat moet doen.
Dat met je trackpad, controleer of het een Synaptics is en of je ook die driver gebruikt.

Buiten dat alle opmerkingen hier om geen Linux te draaien hebben allemaal niets te maken met Linux maar dat te weinig mensen op moment het gebruiken en dus vragen om software ervoor ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
Ertepeller schreef op zondag 04 maart 2012 @ 21:39:
[...]

Onder Firefox? Dat is uitgeschakeld onder Linux: http://kb.mozillazine.org/Browser.backspace_action
Als je de betrokken waarde in about:config verandert van "2" naar "0" werkt het net zo als onder Windows.

[...]

Zelfde verhaal eigenlijk, dat is een kwestie van configuratie. Onder Gnome Shell tover je er het overzicht mee te voorschijn. Op een andere desktop zal je er een menu mee kunnen activeren. Je kan hem in Linux laten doen wat je wil. Kan dat onder Windows ook?

Maar dit zijn natuurlijk niet de dingen die een OS "lekkerder" of "beter" maken.
Je werkt met een OS omdat het je ligt of mooi vindt of dat je die applicaties kan draaien die je nodig hebt.
Niet omdat een backspace- en menutoets anders reageren. Dat zijn non-argumenten.
Een OS kan nog zo mooi zijn, als het oncomfortabel werkt is dat gewoon niet goed. Bij zowel Mac OS X als Windows merk je dat er goed is nagedacht over de manier waarop de GUI / het OS werkt. Linux gebruikers zijn van nature altijd commandline-diehards geweest; voor 9 van de 10 problemen heb je de terminal nodig. Je moet weten wat permissies e.d. zijn, hoe een computer werkt, wil je Linux fatsoenlijk kunnen gebruiken. Begrijp me niet verkeerd; het is geen kritiek, maar volgens mij wel een van de redenen waarom Linux als desktop OS nog niet erg populair is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:45
Ik weet niet wat jullie 'zeuren' over de commandline want Ubuntu is perfect bruikbaar zonder de commandline. Ja zodra je geavanceerde dingen wil doen wellicht maar normale gebruikers hoeven 0 commando's te leren om er prima mee te kunnen werken.

De reden dat veel oplossingen waarschijnlijk in commandline vorm gegeven worden heeft er ook mee te maken dat je dan gewoon kunt copy-pasten, en het voorkomt dat er een heel verhaal getikt moet worden over waar dat ene vinkje staat wat je uit of aan moet vinken.

Maargoed, een beetje geek wordt toch niet bang van de commandline? :P

Ik mis de commerciele software trouwens totaal niet in Linux dus eigenlijk heb ik geen klachten.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 21:03:
[...]

Blijkbaar denken toch wel veel meer mensen zo dan jij denkt, ik denk net dat unity de deur gaat openzetten voor de minder actieve gebruiker. Akkoord, er is nog werk aan, maar de filosofie erachter vind ik super.
Ga eens werken dan met Gnome Shell. Dat werkt pas super! Unity heeft erg veel nukkige dingen/vage dingen en heeft tot nu toe nog nooit echt soepel gewerkt. Ongeacht hoe ik het installeerde. Vandaag Fedora met Gnome Shell geinstalleerd en damn wat werkt dat soepel en alles krijg je voor je bakkes! Ga volgende week mijn laptop volledig leegplukken en alles opnieuw indelen. Er komt zeker een stukje voor Linux + Gnome Shell.

Unity is leuk maar het is er nu al enkele jaren en werkt nog steeds niet echt fijn.
rinkel schreef op zondag 04 maart 2012 @ 21:00:
Ik ben net een paar dagen over naar ubuntu, 17 jaar windows gebruikt, doe dat nog steeds op mn werk.
Ik moet zeggen dat alles eigenlijk wel bevalt, zeker doordat ook VMware en RDP beschikbaar zijn.

Wat ik mis:
- Goeie office, libreOffice oogt antiek en is niet compatible genoeg met MSoffice, wellicht dat er betere/andere standaarden komen.
- Printer installatie. Ik heb weinig verstand van linux, heb het meeste al wel voor elkaar, ook via de terminal, maar een (netwerk) printer installeren is echt gewoon een drama via dat CUPS.
- Iets voor iMovie / Movie Maker
- Photoshop iets.
Goede office vinden is lastig. Je moet vooral goed weten wat je gaat doen met je office en dan kun je voor bepaalde onderdelen zeer fijne alternatieven vinden. Het moet niet leuk ogen maar het moet werken!

Wat voor printer installeer je? Open anders een topic hier :>

Voor de andere dingen moet je eventjes goed rondkijken in de Software Store van Ubuntu. Is enorm veel te vinden en je moet zelf eventjes kijken wat je echt fijn vind werken.
Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2012 @ 20:37:
Ik kom regelmatig terug naar Ubuntu. Zeker sinds Unity erin zit ben ik erg tevreden over hoe het OS werkt.
Maar er zijn zeker redenen waarom dat ik het OS niet permanent blijf gebruiken. Ik vraag me af wat jullie vinden dat er ontbreekt in (X)(K)Ubuntu, wat voor programma's / functionaliteit jullie zeker missen.
Niet zozeer programma's maar vooral met Ubuntu is consistentie. Geen enkele release is hetzelfde als de vorige. In elk opzicht. Werkte de vorige release je systeem supersoepel en als een trein. Volgende release is het zelfde systeem traag en instabiel. Waarom? Geen touw aan vast te knopen. Die LTS is leuk maar als die vanaf het begin al niet werkt gaat die het ook nooit doen. Erg irritant en tot nu toe altijd bij mij een vrij grote ergernis!
Een bedrijf kan momenteel wel starten met ubuntu als startsysteem (studentenwerk, een nederlandse organisatie werkt onder andere met Ubuntu en hun systeem werkt volledig webbased).

Ik mis in Ubuntu vooral de iets meer gecompliceerde applicaties:

- Degelijke photoshop vervanger
- Degelijke dreamweaver vervanger
- Een Linux versie van office - libreoffice is goed, ja, maar toch wert Microsoft Office het lekkerst
Libre-office werkt beter dan Office 2003. Office 2007 is ook nog steeds een traag ding. Office werkt pas echt fijn sinds versie 2010. Eindelijk soepel en alles pakt hij tenminste fatsoenlijk aan. Weinig gezeik met formaten die hij niet goed vind of er zelf wat mee gaat doen. Als je niet teveel lastige dingen in je Word document zet kun je hem zelfs direct gebruiken op de laatste versie van Libre Office :o

Photoshop en Dreamweaver zijn geen fatsoenlijk alternatieven op ben ik bang. Zelfs op Windows is een vergelijkbaar alternatief lastig om te vinden. Dus laat staan dat er voor linux een dergelijk pakket bestaat....
Daarnaast kan de usability naar mijn mening nog iets beter... voor sommige dingen die niet werken word ik door het forum verwezen naar de terminal.
Werken die tutorials? Die terminal als je hem fatsoenlijk door hebt wat echt niet moeilijk is! ga je er 10x sneller mee werken. Ik heb liever een tutorial voor in de terminal dan een tutorial voor in een GUI. Waarom? Omdat de terminal voor elk linux systeem ongeveer hetzelfde is met enkele kleine dingen verschil. GUI is op elke PC met elk OS weer anders.

Sorry maar een terminal heeft vooral voor dit soort tutorials erg veel voordelen omdat je voor het grootste deel dezelfde tutorial overal wel kan toepassen. Okay misschien wat kleine dingen wijzigen maar that's it.
Dit is voor mij toch een groot gemis, waarom ik geen complete omschakeling uitvoer.
Waarom schakelen jullie niet defenitief over ? Wat ontbreekt er voor jullie ? Ben hier eigenlijk enorm nieuwsgierig naar.
Ik game teveel. Daarnaast moet ik voor mijn school en stage gewoon Windows hebben. Virtueel is leuk maar nog altijd het net niet. Net als WINE of een ander vergelijkbaar alternatief. Het is het net niet. Linux is ontzettend leuk en veelzijdig maar voor mij is het juist teveel externe factoren waardoor er tot op heden geen volledige overschakeling is. Wel een tijd gedaan maar ja uiteindelijk weer gaan gamen dus tjah dan heb je 120 games op steam waarvan je geen enkele kan spelen op je Linuxsysteempje.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-09 11:46

Neophyte808

Gadget inspector

WernerL schreef op zondag 04 maart 2012 @ 22:29:

Maargoed, een beetje geek wordt toch niet bang van de commandline? :P
Bang is niet het juiste woord, ik zo het liever omschrijven als "geïrriteerd". Het is zo ontzettend naar als je een probleem niet opgelost krijgt met een GUI en je dan maar in command line moet gaan typen om het op te lossen, als je niet weet wat je moet typen. Dat betekent dat je ofwel moet googlen wat je in godsnaam moet gaan typen, ofwel op een forum als GoT moet gaan vragen wat je moet typen. Kortom: er is geen eigen inbreng, je kunt wel iets proberen en hopen dat het werkt, maar voor het precieze commando moet je altijd hulp zoeken, dus wordt je probleem wederom uitgesteld dus ontzettend irritant.

Dit is mijn voornaamste kritiek op Linux in het algemeen, geen specifiek gemis aan Kubuntu/Ubuntu/Xubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Een vraag als "Wat mis je in een OS als Y" is wat mij betreft vrij algemeen, is dit wat er gemist wordt direct ná de installatie (de standaard meegeleverde software dus!) of maakt het niet uit dat er later nog iets geïnstalleerd moet worden?

Voor Photoshop zijn er op Linux gebied zeker alternatieven, waarvan The Gimp denk ik wel de grootste én het bekendste is. Die wordt standaard geloof ik niet geïnstalleerd, maar kan naar mijn weten gewoon geïnstalleerd worden, om maar een voorbeeld te noemen. Anders is uitwijken naar een andere distro misschien een optie, er zijn iig in het verleden dergelijke distro's geweest (ik weet even niet meer welke) die bijvoorbeeld standaard The Gimp installeerden.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 04-03-2012 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Neophyte808 schreef op zondag 04 maart 2012 @ 23:17:
[...]

Bang is niet het juiste woord, ik zo het liever omschrijven als "geïrriteerd". Het is zo ontzettend naar als je een probleem niet opgelost krijgt met een GUI en je dan maar in command line moet gaan typen om het op te lossen, als je niet weet wat je moet typen. Dat betekent dat je ofwel moet googlen wat je in godsnaam moet gaan typen, ofwel op een forum als GoT moet gaan vragen wat je moet typen. Kortom: er is geen eigen inbreng, je kunt wel iets proberen en hopen dat het werkt, maar voor het precieze commando moet je altijd hulp zoeken, dus wordt je probleem wederom uitgesteld dus ontzettend irritant.

Dit is mijn voornaamste kritiek op Linux in het algemeen, geen specifiek gemis aan Kubuntu/Ubuntu/Xubuntu.
Dus normaliter vul jij random getallen in op een random plek en hoopt dat het goed gaat? Omdat het tekstbalkje erbij zegt dat het zo moet. Zonder te controleren wat je nu daadwerkelijk aan het invullen bent?

Overigens is er voor Linux voor letterlijk alles een GUI variant. Hoe lelijk ze ook zijn. Ze bestaan wel. Daarnaast vangt je WM al voor 90% van de dingen af die je normaal zelf zou moeten instellen. Hooguit voor vrij specifieke dingen komt tegenwoordig nog de terminal tevoorschijn. Je kan perfect met alleen GUI werken zonder ooit de terminal aan te raken. Je moet alleen wel weten waar je dingen staan om het op te lossen.

Je kan gewoon lezen wat je moet doen. Klaar is kees. Of je nu moet lezen of plaatjes moet aflezen is voor de uitvoering weinig anders. Ja google moet je ook pakken in dit geval maar bij specifieke dingen in Windows pak ik ook gewoon een tutorial ervoor om te zorgen dat alles precies goed staat. Bij linux niet anders.

Je moet alleen leren om goed te gebruik te maken van zoektermen of weten hoe je moet zoeken op vrij specifieke onderwerpen. Dit is alleen bij elk OS zo en niet iets specifieks van Linux.

daarnaast is het ergeren en niet irriteren. Irriteren doet je huid en ergeren doe jij

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wat ik mis:
Nee joh, CUPS werkt juist geniaal. Mooie webinterface erbij, ideaal voor als je en printservertje hebt! Kun je de queue mooi beheren vanuit de client waarmee je print.

Printers delen werkt ook prima op die manier via IPP. Heb ik nou juist nooit problemen mee.

Oh, wat wel een hell is: Xorg en drivers daarvoor. Gewoon een pain-in-the-ass soms, vooral vroeger met ATi-kaarten. Wordt gelukkig wel steeds beter maar met oude hardware moet je niet aan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik werk nu al een paar maand grotendeels op linux (vanaf Fedora 16 begonnen) en het bevalt me wel. In het begin is het wat wennen waar alles staat en hoe het soms reageert maar nu werkt het best wel soepel (soepeler dan windows vind ik).
Ik heb enkel nog een windows xp partitie voor iTunes en Ableton Live (en ander audiostuff), voor de rest heb ik alternatieven gevonden.

Dingen die ik vooral mis aan linux zijn (deftige) ondersteuning voor audio en games. In het begin kan het ook nog wel eens lastig zijn om flash en de codecs werkend te krijgen...
Ubuntu heb ik eens geprobeerd maar ik vond Unity maar niks (zeker vergeleken met Gnome 3 op Fedora _/-\o_)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2012 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:50
Voor mij een mooie lakmoesproef is mijn hardware > een dell xps15 met een vervelende blazende fan. Nu geinstalleerd zijn mint 12, win 7 en arch/openbox. Tripleboot dus. De fan is na een boel getweak het rustigst met arch. en dan nog het meest responsief. Wint dus op punten van win 7 en mint.
Voor mij zijn het dus niet de applicaties die mijn voorkeur bepalen ( ik doe verder niet veel bijzonders met mijn computers )..mijn voorkeur wordt bepaald door het soepelst draaiende os.
Dus ook al draait win 7 goed, en is het het os met misschien de beste applicaties, de combi hardware/os is bepalend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik draai Linux nu ongeveer 9 jaar exclusief op mijn desktop pc & laptop en ik mis niks!

Heb ervaring met Mandrake (Mandriva), Fedora, Ubuntu, Suse maar Ubuntu is wel mijn favoriet, zonder unity.

Al die mensen die zeggen dat LibreOffice/OpenOffice niet compatible genoeg is met MS Office, ik denk dat jullie een fout maken. Ik geloof dat het juist MS Office is dat niet compatibel wil zijn (of probeert het niet te zijn) met andere office suites.

Aangezien LibreOffice/OO open standaarden gebruiken en MS Office zoveel mogelijk juist GEEN open standaarden gebruikt.

Zelfs tussen verschillende MS Office versies kan je gezeur hebben met bestanden die niet goed weergeven etc.

Jullie draaien de situatie om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Dus normaliter vul jij random getallen in op een random plek en hoopt dat het goed gaat? Omdat het tekstbalkje erbij zegt dat het zo moet. Zonder te controleren wat je nu daadwerkelijk aan het invullen bent?

Normaliter zie ik een icoontje dat aangeeft wat het min of meer doet, met daarbij de bijbehorende knoppen waarmee ik dingen aan kan passen, of een slider met de juiste range waar ik mee kan schuiven ofzoiets.

Overigens is er voor Linux voor letterlijk alles een GUI variant. Hoe lelijk ze ook zijn. Ze bestaan wel.
Hier geef je zelf het probleem al aan...
Je kan perfect met alleen GUI werken zonder ooit de terminal aan te raken.

En dat is dus niet waar, ik probeer altijd EERST de GUI variant voordat ik met de terminal aan de slag ga wegens usability. Echter is het ALTIJD zo dat de GUI variant gewoon NIET werkt en ik toch weer op internet op moet zoeken wat ik in godsnaam in de terminal in moet tikken om het aan de praat te krijgen. Een voorbeeld is de network manager van Ubuntu: [Lubuntu] Bedraad internet werkt niet

Je kan gewoon lezen wat je moet doen. Klaar is kees.

Waar dan !?

Je moet alleen leren om goed te gebruik te maken van zoektermen of weten hoe je moet zoeken op vrij specifieke onderwerpen. Dit is alleen bij elk OS zo en niet iets specifieks van Linux.

Mijn probleem is dat ik geen grip krijg op die "linux taal":

"sudo apt-get install nautilus gnome-panel"

lijkt ongeveer dezelfde syntaxis te hebben als:

"admin run-install package WicD-inet-manager"

maar de semantiek is compleet anders, want de een is een valide commando en de ander is gewoon zelf bedachte onzin.

M.a.w: d.m.v. een GUI kun je zelf informatie compleet maken: weten waar icoontjes voor staan, weten wat een realistische waarde is voor een bepaald onderdeel van een programma of je daar niet eens mee bezig hoeven houden omdat er al een slider is die voor jou de range heeft ingesteld.

Als je gewoon een commando in moet typen, moet je ten eerste alle commando's kennen (gfid hoe ik dat moet doen ik ben er nog steeds niet uit, wat is bijvoorbeeld het nut van toevoegingen als -v of -a en waarom staat er altijd apt-get install i.p.v. gewoon install etc.), en moet je zelf weten welke waarde iets moet hebben. Verder levert één tikfout een error op waardoor je heel je commando weer opnieuw in kan toetsen.

daarnaast is het ergeren en niet irriteren. Irriteren doet je huid en ergeren doe jij
Nou gvd wel ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrs77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-08 21:29
Neophyte808 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 09:21:

Mijn probleem is dat ik geen grip krijg op die "linux taal":

ben er nog steeds niet uit, wat is bijvoorbeeld het nut van toevoegingen als -v of -a en waarom staat er altijd apt-get install i.p.v. gewoon install etc.),
Deze guide heb ik niet zo lang geleden doorgewerkt en het helpt met het leren kennen van de meest basic commando's:

http://cli.learncodethehardway.org/book/

Uiteindelijk moet je gewoon een aantal basis commando's uit je hoofd leren, maar als je die kent dan kun je snel veel informatie over de syntax (oa overtoevoegingen als -a -v etc) terugvinden via de manual pagina's door op de command line man en dan de naam van het commando in te typen vb man mkdir geeft je de manual page van mkdir.

Ik ben ook een redelijke noob met de command line, maar het loont wel de moeite om het een beetje te leren gebruiken, want je kan soms echt veel efficiënter werken vanaf de terminal dan met een gui.

vb:

mkdir -p boek/{deel1/{hoofdstuk1,hoofdstuk2,hoofdstuk3},deel2/{hoofdstuk4,hoofdstuk5},deel3/{hoofdstuk6,hoofdstuk7}}

Hiermee maak je in 1 regel een volledige directory structuur van een boek, zet dat eens af tegen hoeveel tijd dezelfde handeling kost met een gui filebrowser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
jrs77 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 10:38:
mkdir -p boek/{deel1/{hoofdstuk1,hoofdstuk2,hoofdstuk3},deel2/{hoofdstuk4,hoofdstuk5},deel3/{hoofdstuk6,hoofdstuk7}}
Dat kan zelfs nog korter:
code:
1
mkdir -p boek/deel{1/hoofdstuk{1..3},2/hoofdstuk{4,5},3/hoofdstuk{6,7}}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het internet is groot genoeg om veel van die vragen te beantwoorden. Je moet de oplossingen dan niet letterlijk overnemen, maar als voorbeeld zien + welke commando's er dan nodig zijn.

Zoals jouw apt-get install vraag, waarom het niet gewoon install is. apt-get (of eigenlijk aptitude) is de package manager bij o.a. Debian en Ubuntu. Een package manager doet echter méér installeren alleen, namelijk ook updaten en verwijderen, vandaar dat je eerst het programma moet benoemen en vervolgens het commando die je wilt doen. Makkelijker kan het via de command line niet. Middels de tab-toets kun je ook veel laten autocompleten dus je hoeft niet eens veel "opnieuw" te doen. Tikfoutje gemaakt waardoor het commando niet werkt? Druk eens op de pijl omhoog, verbeter het foutje en klaar, weinig opnieuw intypen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Neophyte808 schreef op zondag 04 maart 2012 @ 23:17:
[...]

En juist de kracht en eenvoud van de CLI is de reden dat we voor Xfce xfconf-query hebben, en gnome gsettings. Als je aan een gebruiker moet uitleggen hoe hij een of andere obscure setting moet aanpassen, dan is het makkelijker om een commando te beschrijven als:
xfconf-query -c xfwm4 -p /general/wrap_workspaces -s true

Dan:
Application Menu -> Settings -> Window Manager Settings -> 'Advanced' tab -> 'Wrap workspaces when the pointer reaches the screen edge'

Het maakt het ook gemakkelijker om zaken te automatiseren. (zoals het periodiek wijzigen van de wallpaper, om maar een leuke zijstraat te noemen)

En natuurlijk kun je ook de documentatie erbij pakken:
http://docs.xfce.org/xfce/xfwm4/preferences

En wat is er mis met het gebruik van een zoekmachine? De kans dat jij een probleem hebt dat iemand anders ooit heeft gehad en wellicht met hulp van een ander heeft opgelost is enorm groot. Typ je vraag in een zoekmachine in, of een foutmelding, of wat keywords, en de kans is heel groot dat je oplossing beschreven staat onder een van de links op de eerste pagina.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Om de commandline te gebruiken moet je inderaad je werkwijze aanpassen.
Gelukkig hoef je niet alles in een keer te leren. Met een heel klein beetje kennis kun je al heel ver komen.
In het begin is het allemaal abacadabra maar op een gegeven moment vallen de puzzelstukjes op hun plek en wordt het allemaal een stuk logischer.

Na 15 jaar Linux te hebben gebruikt leer ik nog steeds nieuwe dingen.

Het is een beetje als Grieks leren. In het begin snap je er helemaal niks van en heb je bij ieder woordje het woordenboek nodig. Op een gegeven moment wordt je zo handig dat je urenlange gesprekken kan voeren, zelfs als je niet alle woorden begrijpt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CptChaos schreef op maandag 05 maart 2012 @ 11:51:
Zoals jouw apt-get install vraag, waarom het niet gewoon install is. apt-get (of eigenlijk aptitude) is de package manager bij o.a. Debian en Ubuntu.
Oh, dat is zo fout, om aptitude de werkelijke package manager te noemen ipv apt-get. Doe eens de volgende twee commando's na elkaar en geef dan eens aan wat het resultaat is:
apt-get remove apt
apt-get remove aptitude

Nou? Waar gaat je systeem zeuren, bij het verwijderen van apt, of aptitude? Voer dan eens als grap het volgende uit op de laatste versie van Ubuntu:
aptitude install sl

Werkt dat, of krijg je "command not found"?

Aptitude is een wrapper voor apt-get met een beter algoritme voor dependency solving.

De command line leren is met Linux precies hetzelfde als bij Windows. En bij dat laatste heb je niet eens een degelijke tab-completion. Ik heb iig alleen nog maar paden aangevuld zien worden, geen commando's of parameters/opties. Dat mogen ze straks met Windows 8 Server wel aanpassen, waar ze de GUI weg willen hebben. Want wat blijkt opeens na 30 jaar? Een GUI neemt onnodig resources in beslag die beter gebruikt kan worden door programma's die 't nodig hebben. Komen ze nu mee, wanneer resources niet echt meer een issue is.
De command line is veel krachtiger dan een GUI. Tuurlijk, simpele taken kan je prima met een GUI doen, maar je zal hoe dan ook bepaalde taken via de CLI uitvoeren, voor redenen die al eerder zijn genoemd.

Dingen die ik mis in Linux (niet zozeer Ubuntu, dat gebruik ik niet meer, zit op Debian Sid)? Niets eigenlijk, ja, game support, maar dat is niet de schuld van Linux, maar de game developers. En dan kom je weer bij MS uit vanwege hun marktpositie.
Ik gebruik Linux nu al een aantal jaar als main OS. Windows heb ik alleen nog maar in een VM draaien. De installatie op fysieke schijf heb ik onlangs weggegooid.
Op het werk wordt het gebruikt voor alles behalve domeincontroller en terminal server.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallyberk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-09 18:03
Hero Of Time schreef op maandag 05 maart 2012 @ 22:34:
[...]
Oh, dat is zo fout, om aptitude de werkelijke package manager te noemen ipv apt-get. Doe eens de volgende twee commando's na elkaar en geef dan eens aan wat het resultaat is:
Dat kan, maar ik wil super moo powers O-) :P O+

Persoonlijk ben ik 1.5 jaar geleden geswitcht naar windows om 1 reden: iTunes. Zodra mijn iPhone er mee op houdt switch ik weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

[...]

De command line leren is met Linux precies hetzelfde als bij Windows. En bij dat laatste heb je niet eens een degelijke tab-completion. Ik heb iig alleen nog maar paden aangevuld zien worden, geen commando's of parameters/opties. Dat mogen ze straks met Windows 8 Server wel aanpassen, waar ze de GUI weg willen hebben. Want wat blijkt opeens na 30 jaar? Een GUI neemt onnodig resources in beslag die beter gebruikt kan worden door programma's die 't nodig hebben. Komen ze nu mee, wanneer resources niet echt meer een issue is.
De command line is veel krachtiger dan een GUI. Tuurlijk, simpele taken kan je prima met een GUI doen, maar je zal hoe dan ook bepaalde taken via de CLI uitvoeren, voor redenen die al eerder zijn genoemd.
Windows is altijd al een log OS geweest, je kunt prima een GUI maken die weinig resources verbruikt en dat is ook de reden dat ik Lubuntu gebruik i.p.v. Arch Linux. LXDE neemt al heel weinig resources in beslag, maar ik ben toch te gewend aan het slepen van vensters en het aanklikken van dingen, een OS dat echt alleen maar command line is is voor mij net iets te kaal. Ik mis het overzicht en zoals ze zeggen: een foto zegt meer dan 1000 woorden. Dit is ook precies de kritiek van de TS op Linux.

Het enige dat ik aan "command line" in Windows heb uitgevoerd zijn dingen als MSConfig via het menu uitvoeren, verder heb ik het ook echt nog nooit nodig gehad. Er zijn dingen die beter/sneller kunnen via CLI maar dat je een GUI alléén voor simpele taken kunt gebruiken is niet waar.

Even voor de TS:
Ik heb meerdere Desktop Environments geprobeerd op meerdere distributies en mijn ervaringen zijn:

Fedora 15 met GNOME 3: Het ziet er mooi uit, maar persoonlijk vond ik de opdeling tussen aparte vensters voor windows en applications onhandig en onlogisch. Verder kom je wel eens in de linkerbovenhoek en dan switch je meteen naar dat scherm met die opdeling, erg vervelend imho.

Kubuntu 11.10 / KDE: Het heeft wat weg van Windows Vista, echter was ik niet te spreken over de hoeveelheid troep die standaard mee geïnstalleerd wordt: je kunt heel je bureaublad opfleuren met nutteloze gadgets zoals ogen die je muiscursor volgen en stuiterballen enzo. Verder heb je in Kubuntu activities, waarvoor een knop is gemaakt die je over heel de rand van het bureaublad kunt slepen en er zit er een op de taakbalk. Ik weet niet waar die activities nou precies voor waren, maar ik vond die knoppen niet nuttig en ik kon er ook geen mooi plekje voor vinden. M.a.w: er is standaard een hoop meuk meegeïnstalleerd en je moet er maar van houden. Het is allemaal uit te schakelen, maar je moet maar weten hoe. Wel heeft de plasma desktop van KDE veel eye-candy.

Linux Mint 12 / MATE: Ik vond het nog niet helemaal lekker werken, ik heb ook een keer een crash gehad. Veel mensen zijn nu fan van de nieuwe Cinnamon DE die nog in ontwikkeling is. Die ziet er ongeveer hetzelfde uit, maar is meer Future proof vanwege het feit dat het een fork is van GNOME 3 i.p.v. GNOME 2.x. Linux Mint is momenteel de populairste Linux Distro en de bijbehorende DE is dan ook gemaakt voor beginners.

Lubuntu 11.10 /LXDE: Gebruik ik nu, het heeft wat weg van Windows XP, in positieve zin, het verbruikt ook weinig resources en persoonlijk vind ik het niet eens lelijk.

Xubuntu heb ik volgens mij wel eens ooit geprobeerd (ik kwam vandaag nog een oude CD tegen met Xubuntu erop), maar ik kan me er eigenlijk niets meer van herinneren, dus ik kan er ook geen zinnige uitspraken over doen. Het enige dat ik weet is dat XFCE net als LXDE is gebouwd om lightweight te zijn en dat het dus ook weinig resources verbruikt.

Waar je op moet letten bij de verschillende DEs is de software die standaard meegeleverd wordt. Zo gebruikt Ubuntu met Unity Nautilus als file browser (verkenner) en Lubuntu met LXDE gebruikt PCmanFM, daardoor worden je terminal commands dus ook anders. Voor alle Ubuntu distributies met een andere DE dan Unity geldt dat de letter vooraan (X/K/L) door Google wordt weggeveegd als het ware: je krijgt dus bijna alleen maar resultaten voor de standaard Ubuntu en als je nou net die andere file browser hebt dan zul je het zelf op moeten lossen of op fora als GoT moeten vragen. Als je echter je internet aan de praat hebt gekregen in linux (9 van de 10 keer werkt het meteen, alleen ik heb er ontzettend veel gezeik mee), dan kun je ook zeggen zovan: ik heb liever Nautilus dan PCmanFM of ik heb liever WicD dan Gnome-network-manager, of liever Banshee media player dan Rhythmbox. Je zit dus nergens aan vast, je maakt alleen een andere start.

Ten slotte:

Een vervanger voor Microsoft Office ga je niet beter vinden dan LibreOffice/OpenOffice. OpenOffice bestaat al wat langer en is daardoor wat meer stabiel, maar veel programmeurs van OpenOffice zijn overgestapt naar the Document Foundation: het bedrijf achter LibreOffice, dus LibreOffice is waarschijnlijk de meer futureproof oplossing, zeker ook omdat de meeste populaire distro's (Ubuntu/Linux Mint) standaard LibreOffice geïnstalleerd hebben staan. LibreOffice voelt mijns inziens nog aan als een beta: ik wilde een keer control+c control+v doen vanuit LibreOffice en toen crashte hij en de 20 keer dat ik het daarna probeerde ook!

Photoshop vervanger: een beetje hetzelfde probleem als met Office, je hebt wel een alternatief, the GIMP, maar veel mensen vinden het afgrijselijk, vooral omdat het 3 losse vensters zijn i.p.v. gewoon 1 box. Volgens mij gaan ze dit wel aanpassen in een komende update. Ondanks de nadelen ben ik ervan overtuigd dat als je netjes de tutorial afwerkt: http://www.gimp.org/tutorials/ je hetzelfde of misschien zelfs wel meer kunt met the GIMP dan met Adobe Photoshop. Ik heb mezelf voorgenomen om the GIMP te leren i.p.v. Photoshop omdat niemand in mijn directe omgeving het kan en omdat het gratis is. Het is me nog niet gelukt want ik heb niet het geduld om die tutorial helemaal door te nemen ;)

Pfft lange post, achteraf gezien had ik beter 2 foto's kunnen maken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Oh, dat is zo fout, om aptitude de werkelijke package manager te noemen ipv apt-get.
Moet toegeven; ik twijfelde en heb dus verkeerd gegokt. :) Thnx for the info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De command line leren is met Linux precies hetzelfde als bij Windows. En bij dat laatste heb je niet eens een degelijke tab-completion. Ik heb iig alleen nog maar paden aangevuld zien worden, geen commando's of parameters/opties. Dat mogen ze straks met Windows 8 Server wel aanpassen, [...]
Done. in W8 bevat powershell ISE (de normale powershell niet getest) auto-completion met ctrl-spatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Normaal gebruik ik altijd apt-get, puur om het feit dat het sneller te typen is dan aptitude :P Maar aptitude is idd veel fijner met het oplossen van dependencies, vooral als het ingewikkeld wordt. Aptitude geeft dan meerdere mogelijke opties ipv apt-get die meestal meteen 'vastloopt' en zegt dat het niet mogelijk is.
Neophyte808 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 00:30:
Ten slotte:

Een vervanger voor Microsoft Office ga je niet beter vinden dan LibreOffice/OpenOffice. OpenOffice bestaat al wat langer en is daardoor wat meer stabiel, maar veel programmeurs van OpenOffice zijn overgestapt naar the Document Foundation: het bedrijf achter LibreOffice, dus LibreOffice is waarschijnlijk de meer futureproof oplossing, zeker ook omdat de meeste populaire distro's (Ubuntu/Linux Mint) standaard LibreOffice geïnstalleerd hebben staan. LibreOffice voelt mijns inziens nog aan als een beta: ik wilde een keer control+c control+v doen vanuit LibreOffice en toen crashte hij en de 20 keer dat ik het daarna probeerde ook!
Ik vind Libre-/Openoffice idd nog steeds geen goede vervanger voor Microsoft Office. Nee echt, ik ben geen fan van Windows (en Microsoft in het algemeen) maar met Microsoft Office heeft MS terecht de koppositie. Het werkt gewoon veel fijner dan LibreOffice.
Gisteren deed ik een poging om een presentatie te maken in die Powerpoint-vervangen van Libre Office (Impress ofzo?), maar ik miste steeds gewoon zoveel opties dat ik maar ff rebootte naar Windows daarvoor (dualboot ;))
Photoshop vervanger: een beetje hetzelfde probleem als met Office, je hebt wel een alternatief, the GIMP, maar veel mensen vinden het afgrijselijk, vooral omdat het 3 losse vensters zijn i.p.v. gewoon 1 box. Volgens mij gaan ze dit wel aanpassen in een komende update. Ondanks de nadelen ben ik ervan overtuigd dat als je netjes de tutorial afwerkt: http://www.gimp.org/tutorials/ je hetzelfde of misschien zelfs wel meer kunt met the GIMP dan met Adobe Photoshop. Ik heb mezelf voorgenomen om the GIMP te leren i.p.v. Photoshop omdat niemand in mijn directe omgeving het kan en omdat het gratis is. Het is me nog niet gelukt want ik heb niet het geduld om die tutorial helemaal door te nemen ;)
The Gimp vind ik juist dan wel weer fijn. Ik heb ook nooit Photoshop gebruikt moet ik zeggen. The Gimp heeft wel een steile leercurve en misschien en wat verwarrende interface voor de beginner, je kunt er enorm veel mee.
Als je Gimp wil leren: Ga gewoon een beetje prutsen. Je hoeft er niet echt een handleiding voor door te lezen, maar gebruik het gewoon is voor wat praktische taken (images resizen, croppen) en zoek dan op hoe je die bepaalde functies doet. Dan wordt je er vanzelf wel handig in.

Verder is The Gimp gewoon erg logisch opgebouwd als je het kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrs77
Het duurde een paar weken, maar nu vind ik Unity best ok werken. Omdat het mij zoveel tijd kostte om eraan te wennen zal ik het anderen niet zo snel meer aanbevelen. Dat deed ik met eerdere versies van Ubuntu wel. Wellicht dat de Gnome3 fall back optie of Cinnamon zich kunnen ontwikkelen tot iets wat je elke Windows gebruiker weer kan aanbevelen, want daar ontbreekt het nu aan.

Ik ben al sinds Ubuntu 5.10 linux gebruiker. Altijd heel tevreden geweest. Tot de upgrade naar Unity met 11.10 bruut mijn dual monitor setup onbruikbaar maakte.

Daar schrok ik eigenlijk van. Ik snap niet zo goed waarom Canonical niet iets voorzichtiger met z'n gebruikers omgaat. Niet iedereen heeft direct zin om te leren werken met een totaal nieuw systeem. Ooit hadden ze de slogan: Linux for human beings en daar hadden ze zich wel iets meer aan mogen houden...

Aangezien er geen fix was voor mijn dual monitors ben ik toen geswitched naar Xubuntu. Dat werkte best ok, maar ik had wel kleine irritaties. Thunar (xfce-filebrowser) heeft geen split screen optie en het automounten van ssh shares (via gigolo) is veel omslachtiger dan in nautilus(gnome-filebrowser) Ook is xubuntu een stuk minder flashy dan gnome was. Geen wobbly windows etc.

Toen het dual monitor issue gefixed was in Unity ben ik weer terug geswitched. Daarvoor heb ik ook kort Windows 7 geprobeerd. Best ok eigenlijk. Maar in no-time ben ik dan toch weer aan het kloten met gekraakte software, daar heb ik moreel geen probleem mee, maar het blijft gepruts. Doe mij maar dan open source.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

jrs77 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 11:24:
Aangezien er geen fix was voor mijn dual monitors ben ik toen geswitched naar Xubuntu. Dat werkte best ok, maar ik had wel kleine irritaties. Thunar (xfce-filebrowser) heeft geen split screen optie en het automounten van ssh shares (via gigolo) is veel omslachtiger dan in nautilus(gnome-filebrowser)
Je kunt ook gewoon Nautilus installeren in Xubuntu. Allebei GTK+-gebaseerd, dus je hoeft niet eens extra libs te installeren, als je dat uitmaakt.
Ook is xubuntu een stuk minder flashy dan gnome was. Geen wobbly windows etc.
Ook dat ligt in principe niet aan de DE die je gebruikt.

Die wobbly windows komen niet van Gnome, maar van Compiz. En dat Compiz kun je ook gewoon in Xubuntu installeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 00:53:
[...]

Done. in W8 bevat powershell ISE (de normale powershell niet getest) auto-completion met ctrl-spatie.
Autocompletion zit ook al in CMD van Windows XP en misschien zelfs 98 of 2000 al, voor Windows is dat dus ook niet nieuw of zo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zegt hij. Alleen paden. Met powershell in windows 8 kan je ook commando's auto-completen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ah oke, maar gauw de CP maar eens checken dan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tgS1Ucxx97EJiiD5RuCXcG9h/thumb.png
Zodat iedereen weet waar het over gaat voordat deze topickaping ten einde komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik vind (k)Ubuntu het 'net niet' hebben. Leuk voor af en toe eens te proberen. Ik verwacht niet dat dit ooit nog een succes gaat worden op de desktop.

- Usability / user experience vind ik onder de maat. Zeker als je dan ook nog KDE apps onder Gnome gaat draaien, of vice versa.
- Een goed font & window themes zou ook niet misstaan. Ik baal er van dat menu's 1,5x de ruimte innemen dan op Windows en de fonts wazig zijn. Het is vast ergens in 1 van de 300 opties in te stellen, maar ik kreeg het niet voor elkaar.
- Support voor bepaalde hardware is ook niet altijd even goed.
- Er is (te)veel keuze aan apps, window managers etc, maar geen 1 die echt de experience van Windows, Office etc benadert. Functionaliteit is meestal niet het issue, op geavanceerde toepassingen als Photoshop na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 19:41:
Zo dus:
[afbeelding]
Zodat iedereen weet waar het over gaat voordat deze topickaping ten einde komt :)
Grappig, beetje Intellisense-achtige stijl (Zo heet dat in Visual Studio)
Vind ik ook wel wat voor Linux eigenlijk. Beetje goed gejat dan slecht bedacht :P
Noork schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 20:26:
- Usability / user experience vind ik onder de maat. Zeker als je dan ook nog KDE apps onder Gnome gaat draaien, of vice versa.
Hoezo? Het enige wat daar irritant aan is, is het mixen van je Qt- en GTK+-thema's, als je die gebruikt. Als je KDE gebruikt en je past dan een mooi Qt-thema toe, werkt dat vanzelfsprekend niet in GTK+-apps. En ja, dat ziet er niet mooi uit. Altijd al lastig gevonden. Als iedereen nou gewoon Qt gebruikte, da's toch superieur aan GTK+ :P :+
- Een goed font & window themes zou ook niet misstaan. Ik baal er van dat menu's 1,5x de ruimte innemen dan op Windows en de fonts wazig zijn. Het is vast ergens in 1 van de 300 opties in te stellen, maar ik kreeg het niet voor elkaar.
Dat eerste punt snap ik niet helemaal. Windows themes zijn er gewoon, al dan niet op opendesktop.org (Grote Linux customizing site, o.a. moedersite van kde-look.org, compiz-themes.org en gnome-look.org). Maar al die Aero glass themes vind ik juist saai en wil ik juist niet.

Font wazig? Misschien dat de subpixel-shading (alias ClearType) niet goed staat ingesteld? Ik heb een BGR-monitor en bij mij staat de subpixel-shading vaak ook standaard op het meer vóórkomende RGB. (Ook onder Windows trouwens, hoor) Kwestie van even goedzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-09 00:36
Dat zijn 2 verschillende zaken overigens, kwa usability is windows overigens niet echt beter dus schijnbaar is dat voor veel pc gebruikers niet direct een breekpunt.
Fonts zien er bij mij onder ubuntu beter uit dan onder windows (en ik geef zelfs de voorkeur aan linux fontrendering over die van OSX), sterker nog: ik gebruik GDIPP onder windows omdat ik cleartype maar niets vind (al zijn de fonts dan nog steeds niet ideaal)
- Support voor bepaalde hardware is ook niet altijd even goed.
Support is een zaak van de fabrikant, linux heeft out of the box de beste generiek hardware support van alle operatingsystems, 3th party support is inderdaad slechter dan op windows en osx (niet dat je daar als kernel developer veel aan kunt doen), van belang is dat je net als bij andere systemen hardware koopt die werkt en slecht ondersteunde hardware links laat liggen.
- Er is (te)veel keuze aan apps, window managers etc, maar geen 1 die echt de experience van Windows, Office etc benadert. Functionaliteit is meestal niet het issue, op geavanceerde toepassingen als Photoshop na.
Teveel keuze is een non argument, sterker nog, ik hoor dat argument vreemd genoeg ook in de omgekeerde discussie (waarin mensen beweren dat er meer software voor windows is en dat een voordeel tov linux, bsd en osx zou zijn, ik laat even in het midden of dat echt zo is), het enige wat ik soms mis zijn specifieke applicaties die ik gedwongen ben te gebruiken en waar geen multiplatform support voor is, en sinds microsoft succesvol direct3d gepusht heeft is gamen inderdaad ook minder geworden op linux (ik heb eigenlijk alleen nog een windows install voor monoplatform direct3d games).

Een groot gedeelte van de markt zal prima overweg kunnen met een simpele linux installatie met wat basisapplicaties, het is vooral hinder veroorzaakt door vendor lock-ins en FUD die bredere adoptie in de weg staat, je ziet aan android dat zodra lock-ins geen hinder meer vormen en de 3th party ondersteuning op rationele gronden wordt geleverd dat een open systeem heel groot kan worden.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem1
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-07 23:11

Wat ik mis:

- Photoshop iets.
gimp, maar dat is er ook voor windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gimp is idd uitstekend. Wat ik wel mis is Lightroom. Nee, daar is echt geen goede vervanger voor. Apple heeft Aperture dat het dichtst in de buurt komt, maar dat draait ook niet op Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik gebruik Kolourpaint voor het lichte werk, het is niet veel geavanceerder dan MS-paint, maar vaak is dat genoeg. Krita gebruik ik als ik meer wil en Gimp als het niet lukt met Krita.

Krita is geen pure foto/bitmap-editor zoals Photoshop en Gimp maar kan ook overweg met vector graphics.
Het is wat beperkter als Gimp maar ik heb daar verder geen last van. De userinterface werkt erg fijn en dat is op mijn pruts-niveau veel belangrijker.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrs77
[quote]Compizfox schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 13:24:
[...]
Je kunt ook gewoon Nautilus installeren in Xubuntu. Allebei GTK+-gebaseerd, dus je hoeft niet eens extra libs te installeren, als je dat uitmaakt.

Ja dat kan waarschijnlijk wel, maar het fijne van Ubuntu en andere distributies is dat ze een default linux leveren, die fijn genoeg is om direct mee te kunnen werken. Zonder dat je het hoeft tweaken. Dat ontbreekt op dit moment in Ubuntu.

Ik heb trouwens niet echt iets tegen Unity, maar het heeft volgens mij wel een grotere learning curve dan bijv 10.04 had. Als 12.04 uitkomt ga ik eens kijken of mijn ouders ermee over weg kunnen, misschien zit ik er wel helemaal naast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
Ertepeller schreef op zondag 04 maart 2012 @ 21:39:
[...]

[...]

Zelfde verhaal eigenlijk, dat is een kwestie van configuratie. Onder Gnome Shell tover je er het overzicht mee te voorschijn. Op een andere desktop zal je er een menu mee kunnen activeren. Je kan hem in Linux laten doen wat je wil.
Klinkt leuk. Dit is de oplossing voor KDE volgens forum.kde.org:

The Windows key is also known as the "Meta" key. The Meta key is classed as a "Modifier", which means it cannot normally be used as a shortcut key. If you implement this, you will lose all other Win Key + <Other Key> combinations you currently have.

You need to modify ~/.Xmodmap as needed. Guides exist on the internet that explain the needed steps.

Dat is toch het toppunt van ongebruiksvriendelijkheid? Ik ben (als doodnormale computergebruiker) helemaal niet geinteresseerd in allerlei technische verhalen, ik wil gewoon die knop instellen. Kan niet zonder allerlei gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En dat stuk legt ook precies uit waarom het niet zomaar kan. Dat jij het vervolgens niet begrijpt hoeft het niet per definitie een "technisch" verhaal te maken, want dat valt ook wel weer mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
koeny 3 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 14:23:
Ik ben (als doodnormale computergebruiker) helemaal niet geinteresseerd in allerlei technische verhalen, ik wil gewoon die knop instellen. Kan niet zonder allerlei gedoe.
Kan dat onder Windows dan wel? Dat de Windows key iets anders doet dan het Startmenu tonen? Dit bedoel ik serieus hoor, ik weet eigenlijk niet of dat überhaupt wel mogelijk is.
En zo ja, gaat dat dan met een GUI of moet je het register in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ertepeller schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 20:49:
[...]

Kan dat onder Windows dan wel? Dat de Windows key iets anders doet dan het Startmenu tonen? Dit bedoel ik serieus hoor, ik weet eigenlijk niet of dat überhaupt wel mogelijk is.
Er is een programma waarmee je toetsen kunt herprogrammeren, dat het een andere functie krijgt, maar ik weet niet of de Windows toets daar bij staat. Ik denk dat het zo'n 'speciale' toets is die niet aan te passen is via dat programma (auto-hotkeys geloof ik dat 't heet, nooit gebruikt).
Het is wel mogelijk om de Windows toets iets anders te laten doen, namelijk niets. En dat kan op twee manieren: via de hardware schakelaar op bepaalde toetsenborden (maar geldt alleen voor dat toetsenbord, hang een andere er aan en 't werkt wel) en uitschakelen via het register. Dat laatste is een policy die je kan maken via gpedit.msc, via GPO van AD (domein) of handmatig via het register.

Als er echt een mogelijkheid is om de Windows toets een andere toets laat zijn of z'n functie verandert, moet 't of via file hacking (feitelijk aanpassen broncode) of het register ergens ver weggestopt.

Voor Xmodmap is er trouwens een GUI: xkeycaps. Dus zo 'CLI only' is het niet. En je hoeft er dus ook niet 'diep' in het systeem te graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]

The Windows key is also known as the "Meta" key. The Meta key is classed as a "Modifier", which means it cannot normally be used as a shortcut key. If you implement this, you will lose all other Win Key + <Other Key> combinations you currently have.

You need to modify ~/.Xmodmap as needed. Guides exist on the internet that explain the needed steps.

Dat is toch het toppunt van ongebruiksvriendelijkheid? Ik ben (als doodnormale computergebruiker) helemaal niet geinteresseerd in allerlei technische verhalen, ik wil gewoon die knop instellen. Kan niet zonder allerlei gedoe.
Dat stuk klopt niet eens. De windows-key heet de Super-key, niet meta-key.

En zoals al gezegd hierboven zijn er ook gewoon GUI-tools om het aan te passen. KDE kan het out-of-the-box dacht ik, via het System Menu (soort van Configuratiescherm zeg maar)
Ertepeller schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 20:49:
[...]

Onder Linux gaat het misschien moeilijk (al valt dat al enorm mee, als de GUI-keys het ook kunnen), in Windows kan het helemaal niet. Wat heb je dan liever? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 21:12
Ik ben met linux begonnen vanwege mijn cnc frees. Op dat moment had ik een macbook en was voor een groot deel al op open source opties overgestapt.

Toen de macbook op was overgestapt op ubuntu op een laptop. Toen unity geintroduceerd werd overgestapt op xubuntu.

Mijn voornaamste bezwaar bestaat uit gebrek aan 3D ontwerpsoftware en dat filemaker niet op linux wil (ook niet via wine)
De 3D-software draai ik op winxp, op een aparte machine. Upgraden is niet rendabel voor hoe weinig ik het gebruik maar van systeem veranderen zou weggooien van een flinke historie zijn.
De open source varianten kunnen me nog niet bekoren.

Wat me het meest bevalt is dat bijna alles kan met linux. En dat het in het algemeen blijft werken.

Het voornaamste verschil met windows is dat windows me de hele tijd iriteerd met meldingen die ik niet weg kan krijgen terwijl linux allen iriteerd als je iets nieuws wilt en moet ontdekken waarom het nog niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 21:59

iChaos

It's Lupus.

[...]

Als je even zoekt zal er vast wel een tooltje voor zijn hoor, die dat met een GUI laat instellen. Maar hoe gebruiksvriendelijk het installatieproces ook is: Windows 7 heeft een prima installer die nog duidelijker is dan die van Ubuntu, maar in de praktijk ben ik toch voor iedereen het OS opnieuw aan het installeren. Wanneer je mensen in Ubiquity gaat vragen waar de bootloader moet staan worden ze er ook niet veel wijzer van, dus uiteindelijk zal er toch wel weer iemand met meer kennis dat OS moeten installeren, die dan ook gelijk die essentiele configuratiezaken kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Voor mij zijn het de volgende dingen die het meest opbreken:

[ol]• Microsoft Office (of een fatsoenlijke vervanger)
• De onstabiliteit en performance problemen van Adobe Flash
• Incomplete/brakke versies van Skype

Het is zeker niet zo dat het niet mogelijk is, maar het geheel werkt gewoon nog niet zo soepel als je zou willen. Al draai ik in principe (afgezien van m'n osx laptopje tegenwoordig) alleen Linux.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:55
Wolfboy schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:32:

[ol]• Microsoft Office (of een fatsoenlijke vervanger) Openoffice
• De onstabiliteit en performance problemen van Adobe Flash is dat een linux probleem of is dat een probleem dat adobe gewoon incompetend is om goede software te bouwen
• Incomplete/brakke versies van SkypeGeen linux probleem maar een probleem van Micrososft die geen linux skype versie kan bouwen die gewoon werkt

Het is zeker niet zo dat het niet mogelijk is, maar het geheel werkt gewoon nog niet zo soepel als je zou willen. Al draai ik in principe (afgezien van m'n osx laptopje tegenwoordig) alleen Linux.
Ik draai mometneel nog windows omdat ik nogal een gamer ben en niet zonder mijn games kan.
Op het werk, VPS, Raspberry PI,Router en Telefoon draai ik standaard Linux en kan ik alles doen wat ik wil.
Draai op pc`s altijd Debian vroeger was dat Ubuntu maar sinds Unity komt dat er bij mij niet meer in als gebruiker pc

[ Voor 5% gewijzigd door lordgandalf op 27-06-2013 10:49 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wolfboy schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 20:32:

[ol]• Microsoft Office (of een fatsoenlijke vervanger)
• De onstabiliteit en performance problemen van Adobe Flash
• Incomplete/brakke versies van Skype

Jij hebt 't over LInux specifieke dingen. Niet wat je mist in (K)(X)Ubuntu waar het hier over gaat. Brakke skype en flash heb je ook in Fedora bijvoorbeeld. Of Debian, om 't even in dezelfde smaak te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Hero of Time schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 11:01:
[...]

Jij hebt 't over LInux specifieke dingen. Niet wat je mist in (K)(X)Ubuntu waar het hier over gaat. Brakke skype en flash heb je ook in Fedora bijvoorbeeld. Of Debian, om 't even in dezelfde smaak te houden.
Fair enough.

Wat ik binnen de [KX]?Ubuntu systemen mis is standaarden. Ze lijken regelmatig dingen toe te voegen of aan te passen voor wat voor reden dan ook die ik gewoon niet verwacht op een Linux/Unix systeem.

Voorbeelden:
- hosts bestand overschrijven bij het krijgen van een dhcp lease en daarmee mijn custom hosts weggooien
- wheel (wat toch al vrij lang een gevestigde standaard is) vervangen door sudo. Als je het dan wil renamen maak dan een groep admin ofzo...
- Korte support cycle (Windows XP krijgt nu nog steeds support, Windows Vista krijgt nog steeds support, RedHat 3, 4, 5 en 6 zijn allen nog supported).
- Veel dingen zijn niet af bij de release. Bij Kubuntu heb ik meermaals gehad dat out of de box na install ik al direct meerdere foutmeldingen kreeg en dat systemen gewoon totaal niet werkten in KDE. Unity was ook nog lang niet af bij de eerste release...
- Upgrades werken (bij mij in ieder geval) niet. Ik heb in de jaren 5 maal upgrades geprobeerd uit te voeren naar nieuwere versies en dat vaak op meerdere machines gedaan. Bijna elke keer werkt m'n systeem niet meer na een upgrade. Van een systeem wat bevriest tijdens het uitschakelen tot een bootloader die niet meer werkt... elke keer is er wel iets waardoor een upgrade resulteert in een rescue cd.
- Dependencies forceren teveel (als ik liever Nginx heb in plaats van Apache, waarom kan ik dan phpmyadmin/phppgadmin niet installeren?)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1