[Lubuntu] Bedraad internet werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-09 11:46

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Om de een of andere reden kan ik mijn internet maar niet aan de praat krijgen. Ik heb verschillende guides gelezen en ik kan alleen vinden dat ik /etc/network/interfaces moet aanpassen met 2 regels code, zodat mijn eth0 poort wordt gebruikt voor de network connection.

Nu krijg ik om de een of andere reden alsmaar geen toegang tot die file. Ik heb het volgende geprobeerd: network manager deïnstalleren, veel mensen gaven aan dat het deïnstalleren en daarna herinstalleren van de network-manager-gnome er voor zorgde dat het internet het weer deed. Ik heb deze dus gedeïnstalleerd, maar ik krijg nog steeds geen toegang tot /etc/network/interfaces.

Ik kom er niet in met: gewone rechten, root rechten, gksudo gedit /etc/network/interfaces en ook niet met alt + F2 en dan /etc/network/interfaces. Ik krijg gewoon ècht geen toegang tot die file.
EDIT: d.m.v. chmod 777 heb ik nu de file gewijzigd.

Overigens crasht de terminal na het commando sudo dhclient eth0. Ik denk dat dit te maken heeft met het deïnstalleren van network manager gnome.

Overige info: ik zit achter een router (TP-link gigabit ding) en het ip-adres van onze provider is default ingesteld op dynamisch.

[ Voor 4% gewijzigd door Neophyte808 op 27-02-2012 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:08

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
welke output geeft ifconfig -a ?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Kees schreef op maandag 27 februari 2012 @ 19:22:
welke output geeft ifconfig -a ?
Ik kan niet copypasten wat er precies staat, want geen internet. Wel print hij nu zowel voor de loopback als voor de eth0 de gegevens. Het verschil is dat er bij loopbacks wel RX en TX packets staan en bij eth0 niet. Verder staat er bij eth0 de melding: interrupt: 44 Base address: 0xe000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:08

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Dan zou sudo dhclient -v eth0 gewoon moeten werken

Zegt hij dat eth0 niet gevonden kan worden, of dat dhclient niet gevonden kan worden?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Kees schreef op maandag 27 februari 2012 @ 20:30:
Dan zou sudo dhclient -v eth0 gewoon moeten werken

Zegt hij dat eth0 niet gevonden kan worden, of dat dhclient niet gevonden kan worden?
Inmiddels werkt dat wel, al zegt hij dan wel 3 keer permission denied en iets over "leases". Overigens kan ik nu niet meer bij de betreffende computer omdat ik nu op mijn studentenkamer zit, ik zal dit topic vrijdag weer een bump geven. In de tussentijd zijn suggesties natuurlijk welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Network-manager kan inderdaad in de weg zitten. Ik zou N.M. niet combineren met /etc/network/interfaces . Gebruik het een of het ander.

Die chmod 777 op /etc/network/interfaces was niet zo'n best idee. Alles en iedereen mag die file nu inzien en overschrijven. Ik denk dat je nog niet genoeg bekend bent met 'sudo'. Dat zou je problemen met dhclient ook kunnen verklaren.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 23:36:
Network-manager kan inderdaad in de weg zitten. Ik zou N.M. niet combineren met /etc/network/interfaces . Gebruik het een of het ander.

Die chmod 777 op /etc/network/interfaces was niet zo'n best idee. Alles en iedereen mag die file nu inzien en overschrijven. Ik denk dat je nog niet genoeg bekend bent met 'sudo'. Dat zou je problemen met dhclient ook kunnen verklaren.
Ik heb geprobeerd om die file via sudo aan te passen, maar dat lukte dus niet. Ik ben de enige die toegang heeft tot mijn systeem (voor zover ik weet), dus ik ben ook de enige die /etc/network/interfaces kan overschrijven. Nadat ik mijn internet weer aan de praat heb ga ik de network manager WicD downloaden en dan gebruik ik die voortaan, maar ja, voor het zover is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
probeer eens het volgende.

ga naar console. login als root

hernoem je oude interfaces file naar interfaces.old b.v.

maak een nieuwe aan : vi /etc/network/interfaces
# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
allow-hotplug eth0
iface eth0 inet dhcp

opslaan en herstart je server.
Log weer in als root.

ifconfig -a en... ipnummers nee..
ethtool -i eth0 wordt er wel firmware geleden, dus m.a.w. wat is het merk/model netwerk kaart.
type eens apt-cache search firmware..

wat zegt: mii-tool eth0 b.v.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Thc_Nbl schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 14:16:
probeer eens het volgende.

ga naar console. login als root

hernoem je oude interfaces file naar interfaces.old b.v.

maak een nieuwe aan : vi /etc/network/interfaces
# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
allow-hotplug eth0
iface eth0 inet dhcp

opslaan en herstart je server.
Log weer in als root.

ifconfig -a en... ipnummers nee..
ethtool -i eth0 wordt er wel firmware geleden, dus m.a.w. wat is het merk/model netwerk kaart.
type eens apt-cache search firmware..

wat zegt: mii-tool eth0 b.v.
Alles faalt

Ik heb interfaces veranderd (zonder die # lines, want dat moeten haast wel comment lines zijn).

ifconfig-a geeft nogmaals:
Neophyte808 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 19:50:
[...]

Ik kan niet copypasten wat er precies staat, want geen internet. Wel print hij nu zowel voor de loopback als voor de eth0 de gegevens. Het verschil is dat er bij loopbacks wel RX en TX packets staan en bij eth0 niet. Verder staat er bij eth0 de melding: interrupt: 44 Base address: 0xe000
mii-tool eth0 geeft een error: operation not permitted, sudo mii-tool eth0 geeft: no such device.

apt-cache search firmware weergeeft een hele hoop firmware, waaronder Broadcom, waarvan ik denk dat dat de netwerkchip is. Ik heb een Jetway moederbord met Intel P35 chipset en de netwerkchip is dus onboard.

Ik ga toch eens kijken of ik niet beter mijn Conceptronic netwerkkaartje kan gebruiken voor deze pc, want dit is wel erg ruk. Over een weekje heb ik dat kaartje weer, dan post ik wel weer een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Ok, vanwege het vele gezeik met de onboard netwerkchip heb ik nu een PCI(e?) Gigabit-netwerkkaartje in mijn pc gezet. Het kaartje wordt volgens ifconfig -a herkend als eth1. Mijn huidige instellingen voor /etc/network/interfaces zijn:

auto lo
iface lo inet loopback

allow-hotplug eth1
iface eth1 inet dhcp

Niet geheel verbazend werkt dit alles niet, wat moet ik nu veranderen, moet ik eth0 ook nog beschrijven in die file (zelfs al ga ik die poort niet gebruiken)?

EDIT:
Ik post nu vanaf de desbetreffende PC. Uiteindelijk heb ik /etc/network/interfaces aangepast met LeafPad naar:

auto lo
iface lo inet loopback

auto eth1
iface eth1 inet dhcp

Het internet is héél erg traag, en ik moet elke pagina 2 of 3 keer refreshen voordat ik die kan zien. Dit is vreemd aangezien ik een Gigabit netwerkkaartje heb en achter een Gigabit router zit.

EDIT2:
In het kader van fix it if it ain't broke, heb ik WicD geïnstalleerd. Om WicD te laten werken wordt geadviseerd dat er in /etc/network/interaces alleen de instellingen staan voor de loopback. Dit heb ik toen veranderd, waarna ik WicD een wired network aan liet maken. Dat ging als volgt: connecting to wired, connection established to ip 192.168.5.bla en 1 seconde later: not connected. M.a.w: ik heb nu een internetverbinding, maar hoe krijg ik die in godsnaam stabiel?

[ Voor 49% gewijzigd door Neophyte808 op 10-03-2012 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Stom idee, maar controleer je netwerkkabel eens. Jouw situatie is niks bijzonders en zou 'gewoon' moeten werken.
Ow, en controleer je DNS-instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 20:38:
Jouw situatie is niks bijzonders en zou 'gewoon' moeten werken.
Dat vind ik dus ook :(...

@Jan9999 dat gaat over wireless, ik weet niet of dat gaat werken voor bedraad, ik zal het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 10 maart 2012 @ 20:38:
Stom idee, maar controleer je netwerkkabel eens. Jouw situatie is niks bijzonders en zou 'gewoon' moeten werken.
Ow, en controleer je DNS-instellingen.
Bump

Ik typ dit nu vanaf mijn Windows laptop met de betreffende netwerkkabel en wireless uitgeschakeld. Ik weet niet wat mijn DNS instellingen zouden moeten zijn, maar ik vraag me ook af of het relevant is aangezien ik in eerste instantie met een dynamisch IP adres werk. Statisch IP adres komt later als ik weet hoe ik dat werkend kan krijgen, tenzij... is het stabieler om een statisch ip adres op te zetten dan een dynamisch ip?

Ik heb ooit één keer ervaring gehad met het statisch maken van een ip adres toen ik op een Windows computer Filezilla server wilde draaien (ook zo'n faal project). Ik heb toen een port-forwarding guide gevolgd om mijn default dynamische ip statisch te maken. De bedoeling was dat de computer (die achter een router zat) uiteindelijk van buiten het netwerk bereikt kon worden. Het statische IP werkte, tot na een week mijn internet het niet meer deed op die pc. Sindsdien heb ik niet meer met statische IP adressen gewerkt.

De reden dat ik in eerste instantie een dynamisch IP adres gebruik is vooral gemakzucht, maar ook dat ik eerst mijn netwerkinstellingen aan kan sturen via WicD, zodat ik niet elke keer afwisselend die terminal en WicD hoef te gebruiken, maar dat ik gewoon 1 programma heb dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Neophyte808 schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 20:18:
Ik typ dit nu vanaf mijn Windows laptop met de betreffende netwerkkabel en wireless uitgeschakeld. Ik weet niet wat mijn DNS instellingen zouden moeten zijn, maar ik vraag me ook af of het relevant is aangezien ik in eerste instantie met een dynamisch IP adres werk.
Je maakt een denkfout. Ik weet niet helemaal wat je denkt maar het klopt niet. DNS heeft niks te maken met dynamische of statische adressen. DNS is het telefoonboek. Kort door de bocht: Geen DNS, geen internet. Slechte DNS, langzaam internet.
Statisch IP adres komt later als ik weet hoe ik dat werkend kan krijgen, tenzij... is het stabieler om een statisch ip adres op te zetten dan een dynamisch ip?
In een goed geconfigureerd netwerk maakt het niks uit. Het is zoiets als autorijden met TomTom, met is makkelijker maar als je de weg kent ben je sneller en veiliger zonder.
De reden dat ik in eerste instantie een dynamisch IP adres gebruik is vooral gemakzucht, maar ook dat ik eerst mijn netwerkinstellingen aan kan sturen via WicD, zodat ik niet elke keer afwisselend die terminal en WicD hoef te gebruiken, maar dat ik gewoon 1 programma heb dat werkt.
Volgens mij kun je met WiCD ook een statisch adres instellen hoor, ik kan me niet voorstellen dat dat niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 21:02:
[...]

Je maakt een denkfout. Ik weet niet helemaal wat je denkt maar het klopt niet. DNS heeft niks te maken met dynamische of statische adressen. DNS is het telefoonboek. Kort door de bocht: Geen DNS, geen internet. Slechte DNS, langzaam internet.

[...]

In een goed geconfigureerd netwerk maakt het niks uit. Het is zoiets als autorijden met TomTom, met is makkelijker maar als je de weg kent ben je sneller en veiliger zonder.

[...]

Volgens mij kun je met WiCD ook een statisch adres instellen hoor, ik kan me niet voorstellen dat dat niet kan.
In Windows heb je bij ipv4/6 instellingen de volgende items: IP, subnet mask, default gateway, preferred DNS en alternative DNS. Je kunt deze instellingen zelf handmatig invullen (statisch) of je kunt ze laten toewijzen door de router (dynamisch). Ik snap dus niet welke denkfout ik hier maak, mijn vraag is dus: waar moet ik die DNS adressen/instellingen wijzigen?

Ik weet dat je een statisch adres in kunt stellen in Wicd, maar ik bedoelde eigenlijk dat ik me eerst wilde focussen op het überhaubt aan de praat krijgen van internet via Wicd.

De huidige situatie is als volgt: ik start Lubuntu up, start browser, browse voor een minuutje of 3 en dan valt het internet uit. Dus nu is het iig weinig internet i.p.v. geen internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Heb je de pc net neergezet of andere utp kabel gebruikt?
Sluit eens aan op een andere utp kabel.

Werkt de live-cd wel, dus werkt het internet daar wel.

Bij weigeren netwerkkaart kun je ook proberen,
pc van stroom loskoppelen, dan start knop 3 seconde indrukken, dan ontlaad de pc zich van stroom, en als je hardware vast zit(ja dat kan), dan komt je hardware nu los. En je kunt weer proberen om te starten.

Installeer eens opnieuw ivm je andere netwerkkaart. Misschien werkt het dan wel out of the box.

Zoek eens op je netwerkkaart en ubuntu of lubuntu, of er problemen mee zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door jan99999 op 25-03-2012 05:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
jan99999 schreef op zondag 25 maart 2012 @ 05:13:
Heb je de pc net neergezet of andere utp kabel gebruikt?
Sluit eens aan op een andere utp kabel.

Werkt de live-cd wel, dus werkt het internet daar wel.

Bij weigeren netwerkkaart kun je ook proberen,
pc van stroom loskoppelen, dan start knop 3 seconde indrukken, dan ontlaad de pc zich van stroom, en als je hardware vast zit(ja dat kan), dan komt je hardware nu los. En je kunt weer proberen om te starten.

Installeer eens opnieuw ivm je andere netwerkkaart. Misschien werkt het dan wel out of the box.

Zoek eens op je netwerkkaart en ubuntu of lubuntu, of er problemen mee zijn.
Dat elektrisch ontladen heb ik gedaan, al zie ik het nut er niet echt van in. Het internet werkte met de live-cd in eerste instantie ook niet. Ik ben nu aan het proberen om lubuntu er opnieuw op te zetten, in de hoop dat de configuratie dan idd wel goed gaat. Momenteel is mijn installer gecrasht en ga ik het opnieuw proberen.

Linux haat mij ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Jammer dat je gaat herinstalleren, dat zal het probleem waarschijnlijk niet oplossen.
Als het gelukt is zou je dan de uitkomst kunnen posten van het terminalcommando lspci | grep -i -e network -e ethernet ? En om welke distro gaat het precies?

[ Voor 7% gewijzigd door autostatic op 01-04-2012 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Download liveCD meuk: Parted Magic 12.03.24 als hier je netwerk werkt dan weet je toch al dat het hardware matig in orde is. Net nog eventjes nagekeken in Ubuntu 11.10 blijkbaar is er iets gewijzigd ivm netwerkinstellingen?
Dit is de inhoud van mijn huidige /etc/network/interfaces met een werkende ethernet verbinding:
code:
1
2
auto lo
iface lo inet loopback

Blijkbaar zitten de eth0 instellingen/gegevens ergens anders nu?
00:19.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82579V Gigabit Network Connection (rev 05)

Blijkbaar heeft netwerkmanager alleen deze gegevens nodig, en stel je dan de rest in met netwerkmanager.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2012 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 01 april 2012 @ 18:50:
Download liveCD meuk: Parted Magic 12.03.24 als hier je netwerk werkt dan weet je toch al dat het hardware matig in orde is. Net nog eventjes nagekeken in Ubuntu 11.10 blijkbaar is er iets gewijzigd ivm netwerkinstellingen?
Dit is de inhoud van mijn huidige /etc/network/interfaces met een werkende ethernet verbinding:
code:
1
2
auto lo
iface lo inet loopback

Blijkbaar zitten de eth0 instellingen/gegevens ergens anders nu?
00:19.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82579V Gigabit Network Connection (rev 05)

Blijkbaar heeft netwerkmanager alleen deze gegevens nodig, en stel je dan de rest in met netwerkmanager.
Ik had toen ik eenmaal WicD had geïnstalleerd ook alleen maar die loopback beschreven (die 2 regeltjes die jij ook hebt), maar toch werkte het niet om de een of andere reden.
AutoStatic schreef op zondag 01 april 2012 @ 15:49:
Jammer dat je gaat herinstalleren, dat zal het probleem waarschijnlijk niet oplossen.
Als het gelukt is zou je dan de uitkomst kunnen posten van het terminalcommando lspci | grep -i -e network -e ethernet ? En om welke distro gaat het precies?
Herinstalleren heeft het probleem eigenlijk grotendeels verholpen, al helpt het ook dat ik een Conceptronic Gigabit-netwerkkaartje heb geïnstalleerd i.p.v. die onboard meuk. Het enige probleem dat ik nu nog heb is de snelheid: ik heb glasvezel a 100mbit/s maar als ik een pagina op wil vragen op internet (ongeacht welke) dan zegt mijn huidige browser (Chromium) dat de pagina niet kan worden weergegeven. Als ik meteen daarna op refresh druk, laadt hij de pagina wel!? De distro: zie topictitel. De output van die command die je gaf is:

03:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller (rev 01)
05:01.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8169 Gigabit Ethernet (rev 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Neophyte808 schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 23:02:
[...]Herinstalleren heeft het probleem eigenlijk grotendeels verholpen, al helpt het ook dat ik een Conceptronic Gigabit-netwerkkaartje heb geïnstalleerd i.p.v. die onboard meuk.
Het enige probleem dat ik nu nog heb is de snelheid: ik heb glasvezel a 100mbit/s maar als ik een pagina op wil vragen op internet (ongeacht welke) dan zegt mijn huidige browser (Chromium) dat de pagina niet kan worden weergegeven. Als ik meteen daarna op refresh druk, laadt hij de pagina wel!?
Helaas geen idee, werkt het wel met een andere browser?
Welke versie van Lubuntu? 11.10?
Neophyte808 schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 23:02:De output van die command die je gaf is:

03:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller (rev 01)
05:01.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8169 Gigabit Ethernet (rev 10)
Bedankt! Twee Realtek kaartjes die het allebei zouden moeten doen. De eerste heb ik zelf in mijn notebook zitten en die heeft nooit problemen gehad met recente kernels. Dat lijkt me de onboard kaart, klopt dat? En de tweede is waarschijnlijk de Conceptronic. Zou je ook nog de output kunnen posten van ip addr ?
Pagina: 1