• Willem71
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-12-2020
op een zeer vroege zondagmorgen met het goed bekijken van nieuwe setup viel mij iets op waar ik, naar verder onderzoek via GoT en google geen antwoord op kreeg.
line up:
mobo: asus striker II formula, 780i nvidia chipset
proc: E8400 eo stepping
mem: 2x 2048 mb OCz 1066mhz sli-ready
gpu: gigabyte gtx 460 1GB
raid 0 2x 500mb harde schijven
voeding: 750 W Coolermaster
Uiteraard laatste drivers van zowel chipset als videokaart

vraag: in systeemmonitor (nvidia-tool) wordt bij de 3x pci-x16 slots van het mobo 2500MHz aangegeven. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van verschillende 8800 kaarten. Bij gebruik van de 8800gts 512Mb variant (g92 chip) gaf het mobo 5000MHz aan. (dit was mij al eerder opgevallen bij een opstelling van Sli+physx (2xgts512 + 1 gts 640mb). Met de nieuwe kaart staat er weer 2500MHz

mijn vraag: waar zijn deze MHz goed voor en waarom is deze nu met een nieuwere chip weer verlaagd naar een ouder/lager nivo?

• Mieske666
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-02 08:14
Denk eerder dat er iets fout uitgelezen werd.

• Willem71
dat zou kunnen. Maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk omdat ik wel drie verschillende gts8800 512mb heb geprobeerd en alle drie gaven ze de 5000MHz aan. Alle andere kaarten 8600,8800gts(640mb) en nu deze gaan "maar"(?) tot 2500MHz.
dus blijft mijn vraag nog niet beantwoord

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-02 10:48
Kan je een foto plaatsen? Klinkt eerder als de snelheid van het VRAM.

• Willem71
plaatje maken? ... euh?
ondertussen:PCIe 2.0
Communicatiestandaard voor uitbreidingssloten in een computer (met name voor de grafische kaart). De PCI Express versie 2.0 heeft een dubbele hoeveelheid bandbreedte en een aantal nieuwe features op het gebied van virtualisatie, stroombesparing en beveiliging. De basis van PCIe 2.0 is een fysieke laag die op een kloksnelheid van 5 GHz werkt (het dubbele van PCIe) en levert twee maal zoveel bandbreedte op. Over de snelheid moeten de insteekkaarten met de controller op het moederbord onderhandelen. Standaard start alles met 2,5 GHz, maar zodra blijkt dat alle onderdelen 5 GHz onderstuenen kan dat worden opgeschaald.

mijn mobo heeft volgens de specificaties pci 2.0.= 5000MHz. pci-e slot 1 en 3 zouden dus in ieder geval deze moeten laten zien.

het heeft in mijn optiek niets met Vram te maken. Of vergis ik mij?
quote:Video RAM (VRAM) means in general all forms of random access memory (RAM) used to store image data for a computer display. All types of video RAM are special arrangements of dynamic RAM (DRAM). Video RAM is really a buffer between the computer processor and the display and is often called the frame buffer. When images are to be sent to the display, they are first read by the processor as data from some form of main (non-video) RAM and then written to video RAM. From video RAM (the frame buffer), the data is converted by a RAM digital-to-analog converter (RAMDAC) into analog signals that are sent to the display presentation mechanism such as a cathode ray tube (CRT). Usually, video RAM comes in a 1 or 2 megabyte package and is located on the video adapter card in the computer. Most forms of video RAM are dual-ported

Learn More
Storage Resources

, which means that while the processor is writing a new image to video RAM, the display is reading from video RAM to refresh its current display content. The dual-port design is the main difference between main RAM and video RAM.

Somewhat confusingly, the most common type of video RAM is called Video RAM (VRAM).Video RAM is the vanilla flavor of video RAM. It is dual-ported, allowing the processor to write to it at the same time that it is refreshing the image on the display monitor. Other forms of video RAM include:

[ Voor 49% gewijzigd door Willem71 op 04-03-2012 12:06 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:28
Je beantwoord je vraag dus zelf al;
De basis van PCIe 2.0 is een fysieke laag die op een kloksnelheid van 5 GHz werkt (het dubbele van PCIe)
Een kaart waarbij 2500MHz wordt aangegeven is dus logischerwijs PCIe versie 1

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Willem71
je bracht mij even in verwarring. 2500MHz is pci-e 1.1> 5000MHz is pci-e 2.0.
Zoals gesteld: mobo heeft pci 2.0 over de drie pci-e x16 slots. bron: asus-site). De gtx 460 van gigabyte iheeft toch echt een pci-e 2.0 vwrmelding ( bron; users manual)

Waarom staat dat dan 5000MHZ niet vermeld in de systeem monitor?
wat merk ik daarvan dat mijn dure systeem dus, voor een deel, maar op halve (?) kracht werkt?
welk fantastisch grafisch/visueel spectakel wordt mij hier onthouden?

kan/moet ik in de bios hiervoor wat instellen? voorzover ik lees in de manual van niet.
iemand anders nog een goede suggestie?

helaas.... weet niet hoe ik een plaatje van een screen hier in krijg.

[ Voor 23% gewijzigd door Willem71 op 04-03-2012 12:56 ]

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:29
Dus je moederbord heeft niet door dat er een PCIe 2.0 kaart is aangesloten. Misschien kun je dat forceren in de bios; meestal wel. Soms zit er een beperking in een oude bios of firmware die in specifieke gevallen problemen oplevert. Soms is er iets mis met het moederbord of videokaart.

Een geruststelling, echter. De snelheid waar je het over hebt is de communicatiesnelheid tussen moederbord en videokaart. Regel is dat hoe sneller de videokaart, hoe meer bandbreedte er nodig is. GTX 460 blijft naar ik mij herinner nog net onder de grens van de genoemde 2,5 Ghz. Als je het probleem zou kunnen oplossen (door bijvoorbeeld een bios update), dan is de winst hoogstens procenten.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Willem71
Dank voor allle reply. Leuk om zoiets op deze manier uit te vlooien.

met respect: Maar als de graka info aangeeft pci-e 2.0 dan moet hij toch voldoen aan deze standaard!
Ghz is overigens iets geheel anders als de MHz van de pci-ex16 slots die ik bedoel

Maar... een reset doet wonderen. Niks verandert in de instellingen en toch voila... een zeer trotse 5000MHz in systeemmonitor.

(opnieuw opstarten... en weer weg.)
Jammer, maar Topic mag dicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Willem71 op 04-03-2012 13:53 ]

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Willem71 schreef op zondag 04 maart 2012 @ 13:12:
Ghz is overigens iets geheel anders als de MHz van de pci-ex16 slots die ik bedoel
Wat bedoel je er dan wel mee? Een GHz is namelijk niet meer en niets minder dan 1000MHz...

• Willem71
Touche!

Kun je aangeven waar je hebt gelezen dat de gtx 460 onder de 2,5 Ghz (2500MHz) blijft?
dan blijft de vraag: als de graka info aangeeft pci-e 2.0 dan moet hij toch voldoen aan deze standaard, dus op 5 GHz draaien?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je geeft aan dat je de laatste versie van de drivers gebruikt (ervan uitgaande dat je Windows gebruikt), zijn dit nVidia drivers of die van Aus zelf? Die zorgen vaak voor juist dit soort dingen, waardoor je dan wel op 5GHz ipv 2,5GHz kan draaien. Als je nVidia's drivers hebt, switch dan eens naar Asus' drivers, heb je Asus' drivers, probeer dan de nVidia's eens.

Je doel van het topic ontgaat me een beetje, ik ga er daarom vanuit dat het vanuit performance optiek is. Ik denk namelijk niet dat je er veel (écht merkbare) performance mee gaat winnen. Heb je andere apparaten aangesloten in je PCIe sloten? Zo ja, dan ligt je probleem daar, omdat de bandbreedte net als bij PCI gedeeld wordt over het aantal sloten die je hebt.

offtopic:
Tip voor een volgende keer als je een PC aanschaft: koop geen "SLI-ready" geheugen, dat is puur marketing geblaat.

[ Voor 44% gewijzigd door CH4OS op 04-03-2012 17:40 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Willem71 schreef op zondag 04 maart 2012 @ 17:28:
Touche!

Kun je aangeven waar je hebt gelezen dat de gtx 460 onder de 2,5 Ghz (2500MHz) blijft?
In je eigen topicstart 8)7
Met de nieuwe kaart staat er weer 2500MHz
dan blijft de vraag: als de graka info aangeeft pci-e 2.0 dan moet hij toch voldoen aan deze standaard, dus op 5 GHz draaien?
5GT/s, niet GHz.

Los daarvan, kaart voldoet aan standaard, maar het is je moederbord die de boel moet aansturen. Als jouw bord maar op PCIe 1.1 ermee praat, dan gaat de communicatie met de beperkingen daarvan, incl 2.5GT/s.

Dat gezegd, PCIe 1.1 16x levert met 250MB/s meer dan genoeg bandbreedte voor gaming met een enkele GTX460. Als je problemen hebt met de performance ligt het niet hieraan.

Sowieso vraag ik me af of je je hier niet blind zit te staren op één enkel tooltje. Mocht de opmerking van CptChaos valide zijn, doe daar iig wat aan, maar verder zou ik gewoon kijken naar hoe de performance is in toepassingen die jij gebruikt. Als dat goed is boeit het geen steek wat een of ander tooltje zegt.

Oslik blyat! Oslik!

• Willem71
heb het idee dat we langs elkaar heen praten.

en laten we het voor de duidelijkeid houden op Mhz. Weet niet waar de de 5GT/s opeens vandaan komen.
In een eerdere reply van mij: "mijn mobo heeft volgens de specificaties pci 2.0.= 5000MHz. pci-e slot 1 en 3 zouden dus in ieder geval deze moeten laten zien".
dus geen: Quote >Los daarvan, kaart voldoet aan standaard, maar het is je moederbord die de boel moet aansturen. Als jouw bord maar op PCIe 1.1 ermee praat, dan gaat de communicatie met de beperkingen daarvan, incl 2.5GT/s.<

Heb alleen de bij het mobo geleverde geluidsmodule (FXII) in gestoken verder geen pci-(e) in gebruik.
Of ik problemen heb de performance zou ik moeten vergelijken via een benchmark (welke is redelijk makkelijk en goed te interpreteren?)

en ja, misschien zit ik mij wel blind te staren op een tooltje. Maar je moet toch ergens beginnen om te kijken of de Rig doet wat ie hoort te doen, zonder meteen zware en tijdrovende programma's te gebruiken. Waar zijn die tooltjes dan goed voor als ze niet doen waar ze voor zijn.

Overigens: Systeem monitor staat weer vrolijk op 2500MHz op alle drie de pci-e -16 slots

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 09:46
Willem71 schreef op zondag 04 maart 2012 @ 18:13:
Overigens: Systeem monitor staat weer vrolijk op 2500MHz op alle drie de pci-e -16 slots
Een screenshot zou fijn zijn.

Wat ik even wou meedelen: jouw moederbord heeft maar twee PCI-e 2.0 x16 sloten.
Dus er kunnen er in ieder geval geen 3 op PCI-e 2.0 snelheid lopen.
(Alleen de twee blauwe sloten op je moederbord zijn PCI-e 2.0)

Dus de vraag is nu: In welk slot zit jouw GPU?

Edit: over dat Mhz, dat moet je een beetje vergelijken met geheugen snelheid, het is namelijk de effectieve snelheid. In werkelijkheid komt het gewoon van een base-clock van 100Mhz af.
Waarbij PCI-e 1.0 x16 4GB/s doet en 2.0 8GB/s.,
Per verbinding dus 250MB/s of 500MB/s
Ook wel omschreven als 2,5GT/s of 5GT/s.

Dus als je wilt kun je jezelf goed verwarren in de nummertjes ;)
4GB/s is trouwens meer dan genoeg voor een GTX460, die is al tevreden met 2GB/s.

[ Voor 32% gewijzigd door Toettoetdaan op 04-03-2012 19:05 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Willem71 schreef op zondag 04 maart 2012 @ 18:13:
en laten we het voor de duidelijkeid houden op Mhz. Weet niet waar de de 5GT/s opeens vandaan komen.
De GT/sec kunnen eventueel van de specs zijn, kan het zo snel niet vinden.
In een eerdere reply van mij: "mijn mobo heeft volgens de specificaties pci 2.0.= 5000MHz. pci-e slot 1 en 3 zouden dus in ieder geval deze moeten laten zien".
En hoe verwacht je dat te zien? Laat dat dan ook eens zien aan ons, met een screenshot. In welke PCIe poort heb je jouw videokaart zitten? Als deze in slot 2 zit, is het toch logisch dat hij dan niet die 5000MHz (5GHz) heeft? En nogmaals: waarom zou je het per se op die 5000MHz (5GHz) willen hebben? Qua performance merk je het namelijk niet. Dus ja, je lijkt je blind te staren.
dus geen: Quote >Los daarvan, kaart voldoet aan standaard, maar het is je moederbord die de boel moet aansturen. Als jouw bord maar op PCIe 1.1 ermee praat, dan gaat de communicatie met de beperkingen daarvan, incl 2.5GT/s.<
Je manier van citeren is wat vreemd, gebruik in het vervolg dus svp de [quote] en [/quote] tags svp. Wat er bedoeld wordt is dat het probleem niet aan de videokaart ligt, die voldoet aan de standaard, je zal het "probleem" dus moeten zoeken in je moederbord.
en ja, misschien zit ik mij wel blind te staren op een tooltje. Maar je moet toch ergens beginnen om te kijken of de Rig doet wat ie hoort te doen, zonder meteen zware en tijdrovende programma's te gebruiken. Waar zijn die tooltjes dan goed voor als ze niet doen waar ze voor zijn.
Ik zie ook op GoT maar al te vaak mensen zich blind staren op spanningen (Volts) met een of ander moederbord monitor tool, dergelijke tools kunnen er vaak ook wat naast zitten. Meten met een spanningsmeter is dan dus effectief gezien het beste. Probeer dus ook even met een ander tooltje te kijken.
Dus? De software kan ook het probleem zijn, dan is het een bug namelijk in dat programma en zit je je "zorgen" te maken om niks.

• Willem71
sorry ,maar ik ben niet zo handig in quote/unquote.
OOk een screenshot kan ik niet maken. Dus maar even zo.
>En hoe verwacht je dat te zien? Laat dat dan ook eens zien aan ons, met een screenshot. In welke PCIe poort heb je jouw videokaart zitten? Als deze in slot 2 zit, is het toch logisch dat hij dan niet die 5000MHz (5GHz) heeft?

Nee, die zit niet in slot 2. Want alleen 1 en 3 zijn dus pci-e x16 2.0, zoals opgemerkt door Toettoetdaan.

>Probeer dus ook even met een ander tooltje te kijken.
kun je aangeven welk tooltje hiervoor geschikt is.
Spanningsmeter is niet voorhanden, ook niet bij de buurtmensen.

> je zal het "probleem" dus moeten zoeken in je moederbord.
Heb de kaart in het 3e slot gestoken. uitslag idem. kort na opstarten op 5000MHz. kijk ik even later dan is het weer 2500MHz.
heb de bios versie gecontroleerd. heb de laatste versie.
3 weken geleden met 8800gts 512 mb in slot 1 en 3 wel op 5000MHz. Daarna gewerkt met een ati/amd kaart, waar ik de MHz niet kon controleren. Nu weer terug op nvidia.

en nee, ik zit me geen zorgen te maken. ik zie alleen iets wat mij opvalt en ik niet kan verklaren. dus probeer ik een verklaring te zoeken mbv bv Tweakers.

Ondertussen 3dmark11 gedraaid. Of is dit ook een onbetrouwbaar iets? (sorry, iets te sarcastisch)
uitslag: P3203> low compared to similar systems.. Mn de graphics ziitten onder de maat. norm: 3400
Mijn rig haalt de 3331. geadviseerd wordt om oudere drivers te installeren dan de laatste die ik heb van Nvidia. Heb dat nog niet gedaan.

zullen we onder het genot van een kopje koffie en een stroopwafel even doen en daarna meld ik de vorderingen

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Doe eens een beetje de moeite. Als we langs elkaar heen praten komt dat vrijwel zeker doordat niet duidelijk is wanneer je zelf schrijft en wanneer je een ander quote.

Zie ook:
Overzicht van UBB-codes

Daar lees je ook hoe je een screenshot in je posts kunt verwerken.

Doe aub ook een beetje moeite als iemand iets roept wat je niet begrijpt, zoals waar die MT- danwel GT/s vandaan komen. Kijk eens op het Wikipedia-artikel over PCIe. Er staat ook een link bij naar waar die "T" voor staat (Transfers), met uitleg over waarom je niet zomaar over MHz/GHz mag praten bij moderne systemen. Let trouwens ook een beetje op je hoofdletters bij eenheden. Tussen mb en MB zit nogal wat verschil (factor 8589934592 om precies te zijn). Als je het niet zeker weet, gewoon exact overnemen wat je ergens leest.

Oslik blyat! Oslik!

• Willem71
nee, dat is lekker!

Gaan we het nu over stijl hebben of blijven we on topic.
Jammer, ik stel een vraag, maar als ik de antwoorden niet goed begrijp doe ik geen moeite.
nee, zit hier uit mijn neus te vreten en de geleerden reiken mij de antwoorden aan.
Jep, over hoofdletter gebruik heb je gelijk.

In ieder geval.
Allen bedankt voor de inzet!
en om af te sluiten met de eerste reactie: er wordt iets fout uitgelezen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Willem71 schreef op zondag 04 maart 2012 @ 20:36:
OOk een screenshot kan ik niet maken. Dus maar even zo.
>En hoe verwacht je dat te zien? Laat dat dan ook eens zien aan ons, met een screenshot. In welke PCIe poort heb je jouw videokaart zitten? Als deze in slot 2 zit, is het toch logisch dat hij dan niet die 5000MHz (5GHz) heeft?

Nee, die zit niet in slot 2. Want alleen 1 en 3 zijn dus pci-e x16 2.0, zoals opgemerkt door Toettoetdaan.
Maar geef dat dan ook aan, dat de GPU iig niet in het onjuiste PCIe slot zit, dan kunnen we dat in ieder geval uitsluiten. Meten is niet alleen weten, maar ook vergeten! ;)
>Probeer dus ook even met een ander tooltje te kijken.
kun je aangeven welk tooltje hiervoor geschikt is.
Ik weet niet welke je gebruikt hebt, maar je zou eens kunnen zoeken bij Google op die naam + alternative er achter of iets dergelijks, kan me niet voorstellen dat je dan niets zou kunnen vinden.
Spanningsmeter is niet voorhanden, ook niet bij de buurtmensen.
Dat van de spanning was slechts een voorbeeld, is voor jouw 'probleem' dus niet van toepassing.
> je zal het "probleem" dus moeten zoeken in je moederbord.
Heb de kaart in het 3e slot gestoken. uitslag idem. kort na opstarten op 5000MHz. kijk ik even later dan is het weer 2500MHz.
Ik kan me voorstellen dat er geschakeld wordt in snelheden. Lagere snelheden kan namelijk tot gevolg hebben dat de PC minder verbruikt. Probeer dus bijvoorbeeld een game te starten en kijk dan eens hoe de snelheden zijn terwijl die game open staat.
heb de bios versie gecontroleerd. heb de laatste versie.
Mooi. En de chipsetdrivers? Van wie heb je dan de laatste versies? Van de fabrikant (Asus) of van nVidia zelf? Zoals ik eerder al aangaf, als je nVidia chipset drivers geïnstalleerd hebt, installeer dan eens de Asus drivers of vice versa.
3 weken geleden met 8800gts 512 mb in slot 1 en 3 wel op 5000MHz. Daarna gewerkt met een ati/amd kaart, waar ik de MHz niet kon controleren. Nu weer terug op nvidia.
Wat ik alleen niet helemaal begrijp is waarom je per se die 5GHz (5000MHz) wilt hebben of zien. Toch blijf ik het idee houden dat je je ergens blind op zit te staren, terwijl het geen probleem zou mogen zijn.
en nee, ik zit me geen zorgen te maken. ik zie alleen iets wat mij opvalt en ik niet kan verklaren. dus probeer ik een verklaring te zoeken mbv bv Tweakers.
Het kan in ieder geval geen kwaad dat het qua snelheid gehalveerd is.
Ondertussen 3dmark11 gedraaid. Of is dit ook een onbetrouwbaar iets? (sorry, iets te sarcastisch)
uitslag: P3203> low compared to similar systems.. Mn de graphics ziitten onder de maat. norm: 3400
Mijn rig haalt de 3331. geadviseerd wordt om oudere drivers te installeren dan de laatste die ik heb van Nvidia. Heb dat nog niet gedaan.
Bedoel je hiermee de videodrivers of de chipset drivers? Either way: 3DMark gaat vooral over het grafische gedeelte van jouw PC, terwijl je probleem in je moederbord zit. En al zou je wél die 5GHz hebben, ik denk niet dat je dan qua GPU score zo'n 700 punten erbij gaat krijgen.
Willem71 schreef op zondag 04 maart 2012 @ 21:59:
nee, dat is lekker!

Gaan we het nu over stijl hebben of blijven we on topic.
De stijl kan namelijk wel een boel ruis veroorzaken waardoor het topic mogelijkerwijs ontspoort en dat is (denk ik) iets wat niemand wilt. ;)
Jammer, ik stel een vraag, maar als ik de antwoorden niet goed begrijp doe ik geen moeite.
nee, zit hier uit mijn neus te vreten en de geleerden reiken mij de antwoorden aan.
Nou ehh, als je het niet héél erg vind proberen we je wél te helpen. We zijn echter geen helpdesk en worden hier dus niet voor betaald, zélf iets meer moeite doen kan echt geen kwaad, zeker zoals het citeren / quoten van iemand, dat zorgt er gewoon voor dat de discussie / jouw vraag of vragen beter te zien zijn. Als je daar geen moeite in wil steken, prima, maar verwacht dan niet dat wij alles gaan voorkauwen voor je. Zeker als je (hoe sarcastisch bedoeld ook nu) géén moeite wilt steken in het duidelijk krijgen van een vraag van een ander, hoeft een ander ook geen moeite te steken in het überhaupt stellen van een / die (weder)vraag. ;)
Pagina: 1