Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Aangezien ik mijn mobo heb vervangen en dus de cpu opnieuw moet installeren, moet ik nieuwe koelpasta aanbrengen. Ik heb de Arctic Freezer 13 pro en een AMD Phenom ii x4 965 CPU.

Ik heb een aantal tutorials gezien en zag dat je het beste de cpu pasta kan aanbrengen ter grootte van een erwt en dan direct de koeler erop plaatsen, zodat de pasta door de druk en warmte verspreid kan worden. Nu vraag ik mij af of dit wel een goede manier is en ik ben bang dat ik er misschien teveel of te weinig pasta op doe.

Kan ik deze methode gewoon gebruiken? Of heeft iemand tips? Bedankt alvast!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 17:15
Dat is inderdaad de correcte methode. En daarnaast, hij doet het ook gewoon zonder pasta, alleen word hij een graad of 5 warmer(dus ook geen ramp, gewoon opnieuw proberen).

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-02 09:53
Je moet het zo doen dat als je het uitgesmeerd hebt (bankpasje ofzo gebruiken) , je eigenlijk de heatspreader (het metaal) nog een klein beetje kan zien. echt een heel dun laagje dus , het is alleen om eventuele oneffenheden tegen te gaan. ik gebruik zelf ongeveer een halve / drie kwart rijstkorrel in het midden van de heatspreader.

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

De volgende video is al eens vaker gepost hier op GoT, maar misschien heb je er wat aan:

De beste methode hangt ook af van welke pasta je gebruikt. Pasta met een hogere viscositeit verspreidt niet zo goed wanneer je de 'dot'-methode gebruikt. Een lijntje of kruis kan ook, maar in ieder geval niet te veel omdat het dan als isolatie werkt.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 00:26

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Smijt er wat Indigo Extreme op en het koelt toch wel : http://skinneelabs.com/2011-mx2-ix-ssg/3/ _O_

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! Ik maak gebruik van Arctic MX-4. Zou de dot methode dan goed toepasbaar zijn?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Heel omstreden thema want de een zweert bij de erwt methode en de ander weer bij het uitstrijken van de pasta en dit zal je zelf in de praktijk moeten gaan uittesten. Ik persoonlijk ben meer voor het gelijkmatig uitstrijken waarmee ik bij mijn pc's de beste resultaten behaalde. Maar ook dit is weer afhankelijk van welke koelpasta je gebruikt en de viscositeit hiervan zoals hierboven al geschreven is.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De factor die bij dit filmpje ontbreekt is de warmte van de processor. Zodra je die aan zet zal de pasta verwarmd worden en die zou dan wel eens wat meer kunnen gaan vloeien. Gecombineerd met de capillaire werking zal de pasta zich dan echt wel behoorlijk verspreiden als je gewoon een beetje in het midden doet.

Op het filmpje drukt hij ook misschien 20 seconden op het plaatje. In het echt zit het koellichaam er permanent op te drukken en zal het, desnoods in de loop van meerdere minuten, zich nog verder verspreiden, vooral als het dus warm wordt.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-02 16:29

KneoK

Not in a million lightyears

De beste methode is zelf uitvogelen. Klinkt kinderachtig maar je krijgt er wel het beste resultaat voor terug.

Begin dus bijvoorbeeld met de erwt, druk de koeler er goed stevig op zonder te monteren en haal de koeler er daarna af. Als je tevreden bent over de spreiding (let er vooral op dat de pasta niet over de rand van de koeler komt en je nog een klein beetje ruimte hebt tot de rand om de pasta verder te kunnen laten uitvloeien) dan maak je de koeler en cpu weer schoon met wat alcohol (of eventueel wasbenzine) en doe weer ongeveer net zoveel koelpasta op de cpu en monteer je deze daarna.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het even getest op een ander systeem (met een Athlon ii x2) en daarbij heb ik de erwt methode gebruikt, alleen had ik de eerste keer iets te veel pasta gebruikt. Toen steeg de temperatuur in korte tijd erg snel. Daarna de koeler eraf gehaald en zag dat de pasta wel goed verspreid was, maar iets te veel was.

Hierna heb ik de erwt methode weer gebruikt met minder pasta en toen was de temperatuur goed, idle 29 graden. Wel zag ik dat bij de eerste keer opstarten de temperatuur erg schommelt, van 29 naar 30, 35 weer terug naar 23 etc. Is dit normaal de eerste keer? Het lijkt mij namelijk dat het een beetje moet inwerken?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Klopt, bij sommige pasta's staat ook dat er het beste gekoeld wordt nadat je de pc minstens X uur hebt aangebracht. Als het niet duidelijk te hoog is kan je er prima op gaan werken, en kijk later nog een keer wat de temperaturen zijn.

Te veel is inderdaad niet goed, liever te weinig dan te veel. Zelfs zonder pasta koelt het nog aardig dus te weinig is daarom niet erg, maar te veel pasta isoleert.

En @welke methode het beste is: mijn duit in het zakje is dat je met uitsmeren een garantie hebt op luchtbellen en dat dat dus sowieso niet handig is, dus het liefste een erwt of een lijntje of zo.

[ Voor 20% gewijzigd door bwerg op 02-03-2012 22:06 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Roel1966
  • Niet online
bwerg schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 22:04:
En @welke methode het beste is: mijn duit in het zakje is dat je met uitsmeren een garantie hebt op luchtbellen en dat dat dus sowieso niet handig is, dus het liefste een erwt of een lijntje of zo.
Dat ben ik niet met je eens qua uitstrijken hetgeen ik in de praktijk wel vaakgenoeg uitgetest heb en er geen sprake is van luchtbellen wanneer je het goed doet. Sterker nog dat ik met uitstrijken in mijn geval veel betere resultaten haalde dus je kan niet per definitie zeggen dat uitstrijken niet handig is.

Hetgeen KneoK zegt namelijk het zelf uitproberen is nog altijd de beste methode en simpelweg is er niet echt DE methode, net zoals een erwt of lijntje ook niet in alle gevallen afdoende is. Dus uitproberen en kijken wat het beste resultaat op levert in het specifieke geval.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-02 16:29

KneoK

Not in a million lightyears

Het ligt ook een beetje aan de pasta. Ik gebruik zelf Antect Formula 7 wat enorm taai is. Uitspreiden is gegarandeerd luchtbellen. De erwtmethode werkt prima maar na een aantal keer proberen bleek ik uiteindelijk met een lijntje de beste resultaten te behalen. Niets schokkends, maar een graad of 2 per core onder load wat uiteindelijk zelfs gewoon binnen de foutmarge kan liggen.

Ik heb Zalman pasta gehad dat in een potje zat waar een kwastje in zat en dat kon je zo op de cpu smeren, werkte ook prima.

Ik denk dat MX4 daar ergens tussen zit dus het is inderdaad gewoon proberen. De erwtmethode werkt blijkbaar prima dus dat zou ik dan gewoon toepassen.

Dat de temperatuur schommelt is niets om je zorgen om te maken, zolang het verschil tussen de cores onderling maar niet te hoog is en je uiteindelijke temperaturen onder load in orde zijn. Zodra je alles belast met Prime95 of LinX dan zul je zien dat de temperaturen behoorlijk stabiliseren.

[ Voor 3% gewijzigd door KneoK op 02-03-2012 23:18 ]

• Roel1966
  • Niet online
Bee.nl schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 19:07:
De volgende video is al eens vaker gepost hier op GoT, maar misschien heb je er wat aan:

[video]

De beste methode hangt ook af van welke pasta je gebruikt. Pasta met een hogere viscositeit verspreidt niet zo goed wanneer je de 'dot'-methode gebruikt. Een lijntje of kruis kan ook, maar in ieder geval niet te veel omdat het dan als isolatie werkt.
Dit filmpje is trouwens al heel oud want als je goed kijkt is de cpu nog een P4 single core, en de hedendaagse cpu's zo goed als allemaal multicore zijn. Dus mensen verkijk je niet op dit voorbeeldfilmpje want bij een multicore cpu is het beter als de volledige IHS bedekt is met koelpasta.

Bij een single core zit de core vaak in het midden en dan is dat minder kritisch qua verdeling echter bij een mutlicore zijn de core's verdeelt, en kan je dus b.v. bij een niet goede spreiding nogal verschil in temperaturen tussen de cores krijgen.
Pagina: 1