Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik vind mijn laptop traag worden. Ik gebruik mijn laptop vooral voor tekstverwerking en voor het snel nog ff wat doen. Dit is ook meteen het puntje waar ik problemen mee heb. Opstarten vond ik vanaf het begin dat ik hem kocht al niet al te snel. Destijds dacht ik dat het OS nog geen cache had opgebouwd maar het is nu (2 jaar later) nog steeds zo.

Specificaties van deze laptop
- AMD V120 (2.2 ghz singlecore)
- 2GB geheugen
- 250 GB opslag (WD2500BEKT/7200 RPM)

Nu twijfel ik om nog weer een eur of 60 uit te geven op een laptop die oorspronkelijk 400 euro heeft gekost. Waar ik vooral naar op zoek ben is sneller starten van programma's. Voorbeeldje is het starten van Windows. Maar ook bijvoorbeeld een simpel programma als foobar2000 starten terwijl Chrome, Outlook en de verkenner aan staan. Waar ik niet naar op zoek ben is gruwelijke snelheid gewoon het 'get up and go' gevoel versterken.

Waar zit de bottleneck in dit geval? CPU of schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

BlackWhizz schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 15:52:
Waar zit de bottleneck in dit geval? CPU of schijf
Eigenlijk beide, maar waar je het meeste wat van merkt is als je de HDD vervangt voor een SSD.
En ik zou dan niet voor een OCZ gaan ivm betrouwbaarheid.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dat is precies waarvoor de SSD een uitkomst is. Opstarten ( boottime onder de 20 sec ) openen van programma's, direct. De OCZ Vertex II is de enige SSD die ik niet aanraad.

Zie verder ook Het grote SSD topic ~ Deel 9

[ Voor 17% gewijzigd door Greatsword op 01-03-2012 16:02 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Quad schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 15:55:
[...]

Eigenlijk beide, maar waar je het meeste wat van merkt is als je de HDD vervangt voor een SSD.
En ik zou dan niet voor een OCZ gaan ivm betrouwbaarheid.
Ja, dit was de goedkoopste. En voor mijn OS + Apps heb ik genoeg aan 60GB. Documenten sla ik wel op op mijn oude WD2500BEKT (die ik dan in zo'n CD drive naar HDD adapter voor laptops doe). Dan heb ik en goeie snelle opstart en genoeg opslag.

Ik heb me al een tijdje niet ingelezen in SSD's. Welke controllers moet ik hebben? Enige eis is een scherpe prijs/prestatie verhouding en betrouwbaar. Prestaties hoeven gewoon gemiddeld te zijn denk ik omdat ik op zich weinig vraag aan data, maar dat het vooral zoeken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Ik zou gaan voor de:
- Intel 520 60GB
- Samsung 830
- Crucial M4

Deze 3 zijn prijs/kwaliteit de beste :).

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Welke van de 3 is het meest betrouwbaar? Destijds was het Intel alleen toen begonnen de SSD's pas.

Controllers:
Crucial M4: Marvell 88SS8174-BLD2
Samsung: Samsung eigen
Intel 520: SandForce SF2281

En volgens mij is alles MLC. Samsung staan alleen geen details bij maar de rest heeft het ook dus zal samsung dat ook wel hebben?

[ Voor 54% gewijzigd door BlackWhizz op 03-03-2012 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

De Crucial, maar ze ontlopen elkaar niet/nauwelijks.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 20:43
Ik heb een Vertex 2, maar kan het niet aanraden. Snelheid ed. zou best OK zijn, maar ben al een heleboel data kwijt geraakt omdat de geheugencontroller overleed :-( Ik zou ook voor de Crucial gaan, maar dat is ook een beetje een persoonlijke voorkeur denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quad schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 19:48:
De Crucial, maar ze ontlopen elkaar niet/nauwelijks.
Sources?

Volgens mij zijn ze allemaal ongeveer even betrouwaar. Met als kanttekening dat de intel 520 nog onbekend is. De enige SSD die ik echter geschikt acht voor mission critical is de intel 320 en enterprise varianten. Voor de consument kan ik me echter niet voorstellen dat dat verschil maakt. Daarvoor zijn de cijfers tot nu toe ontoereikend.

Koop verder in geen geval iets anders dan intel, crucial of samsung. De meeste merken die niet bij deze 3 horen zijn hopeloos onbetrouwbaar of vallen door hun prijsstrategie meteen af.
Pagina: 1