[FX 570M] Witte horizontale strepen

Pagina: 1
Acties:

• Koploper
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-02 23:01
Sinds gisteravond doet mijn 3,5 jaar oude laptop (HP 8510W met een Nvidia Quadro FX 570M) vreemd. Toen ik hem gisteren opstartte kwamen er tijdens de POST/BIOS veel witte horizontale strepen in beeld. Vanaf het Windows-inlogscherm deed hij het weer normaal.
Vanochtend gaf hij echter zowel in de BIOS als in Windows witte strepen. Zie:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/1e2ddf.jpg
Toen ik hem voor de tweede keer opstartte was het hetzelfde verhaal.
Bij de derde keer deed hij het echt zowel tijdens de BIOS als in Windows gewoon normaal, en was er niks meer te zien (ook nu ik dit bericht type niet).

Aangezien hij de kuren zowel tijdens de POST/BIOS als in Windows vertoont kan het neem ik aan geen driver-probleem zijn toch? Of klopt mijn redenatie niet?
Ondanks dat hij het nu normaal doet, betekent dat de videokaart toch wel aan het overlijden is? Of kan het misschien toch nog een ander probleem zijn?

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-02 10:22
Zeer waarschijnlijk je GPU of chipset inderdaad. Ik wil de geruchtenmolen niet aanzwellen, maar het klinkt als een gevalletje bumpgate.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:28

Nemesizz

Untouchable

De FX570m heeft een G84 GLM chip, en de G84 was er wel vatbaar voor (sterker nog, een van de 2 chips die nVidia ooit heeft toegegeven).

Gezien je de strepen ook bij de POST krijgt, kun je drivers wel uitsluiten.
Ik zou echter wel even testen op een extern scherm om te kijken of het niet aan het scherm van je laptop ligt (soms slecht contact, losse kabel). Als een extern dezelfde strepen/lijnen of wat dan ook geeft is de kans erg groot dat de videokaart kapot is.

Uiteraard is een "stof controle" ook niet verkeerd, kan ook een hitte probleem zijn (dit zie je vaak bij laptops).
Stof wil zich nog wel ophopen bij de air-outtake van de laptop en blokkeerd de hele heatsink dan.

Gezien het een Quadro betreft, is het waarschijnlijk een zakelijke laptop, en misschien dat HP dan nog wel een goede regeling heeft betreft garantie (al is 3,5 jaar best lang).

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Wat ik er van weet geven de G84 chip problemen nooit visuele distorties zoals deze. Als de g84 chips problemen geven is dat meestal in de vorm van bluescreens, hangers, artefacten.

Dit lijkt meer op het contact tussen LCD en mainboard, gezien de cross-fading van de trein (twee keer zichtbaar) en de horizontale lijnen (typisch LCD aansturing, niet zozeer soldeerpuntjes op je mobo onder je vga chip).

Dus ik denk dat er nog een gerede kans is dat het iets met je display is, ipv je vga chip. Beide natuurlijk niet handig maar iig kan je met een extern scherm nog gewoon goed werken in theorie. Ook kan je vaak losse contactjes nog wel "fixen" door je laptopscherm een beetje heen en weer te bewegen.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-02 07:08
Ik heb deze laptop ook, en al redelijk vaak opengehaald. Je kan, met 1 schroefje aan de onderkant, je keypad makkelijk er af halen. Daar onder kan je al nagenoeg direct bij je videokaart, hem er dus even uithalen, inspecteren, schoonblazen, en weer terug stoppen.

Verwijderd

majic schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 11:51:
Wat ik er van weet geven de G84 chip problemen nooit visuele distorties zoals deze. Als de g84 chips problemen geven is dat meestal in de vorm van bluescreens, hangers, artefacten.
Problemen komen in vele vormen voor en aangezien hij een G84 is de kans best wel heel erg groot dat die de welbekende problemen heeft.

• Koploper
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-02 23:01
Ok, bedankt voor de antwoorden allemaal! :)

Tot nu te heeft hij het de rest van de dag probleemloos gedaan, maar het zou me niet verbazen als het de komende tijd (dagen?) erger gaat worden. Mocht het weer gebeuren, dan zal ik hem eens aan een extern scherm hangen, kijken of hij het dan nog heeft.

Een hitte/stof probleem lijkt mij wat minder plausibel omdat het ook gelijk vanochtend vroeg gebeurde toen ik hem opstartte. Zelf vrees ik dat het dan inderdaad dat (voor mij tot vandaag onbekende) G84-probleem is.

Ik bedacht me net dat ik vanochtend ook nog een filmpje had gemaakt van het scherm, dus voor de volledigheid voeg ik hem nog maar even toe: http://youtu.be/jQHua847WNE

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:41
Ja, dit ziet er echt uit als een soldeer probleem. Hier is een topic gewijd aan het probleem. Vlak voor dat mijn laptop er mee ophield, zag het scherm er grofweg het zelfde uit.

Het probleem bestaat er uit dat er slecht soldeer is gebruikt voor het vastzetten van de GPU op het moederbord. Na verloop van tijd kunnen de soldeer balletjes van het BGA tussen de GPU en het moederbord daardoor breken. In veel gevallen kan het probleem worden opgelost door het moederbord vrij te prepareren en te bakken in een oven (ongeveer 190 graden, 10 min). Daarmee verbetert de kwaliteit van het soldeer echter niet; het gaat dus altijd om een tijdelijke oplossing.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor je de boel gaat bakken zou ik eerst eens kijken of de connector van je beeldscherm misschien los zit en die eens opnieuw vastzetten want ondanks wat Helixes zegt lees ik vaak dat dan net kleurenbalken en dergelijke door het scherm beginnen te flitsen bij dat soldeer probleem.
Pagina: 1