Instellen crossover freq icm speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 1.211 views

• dafour
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-11-2025
Hoi

Ik heb hier juist 2 Wharfedale Valdus 500 gekregen van m'n overleden opa.

Nu heb ik deze op een Yamaha RXV365 ,alles goed en wel...sub en rears+front zijn Yamaha zelf.

Maar waar zet ik nu best de crossover freq op?
Normaal zijn dit de specs voor de Valdus; 30Hz- 20kHz.
Moet ik dan de freq op 40 zetten?

mvg Tom

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:41

FeaR

In GoT we trust

De juiste crossover hangt van de speakers en de plaatsing van de speakers af. Om een mooie overgang te krijgen zal er wat overlap moeten zijn tussen de speakers en de subwoofer. Daarom is het niet aan te raden om relatief laag in te zetten qua crossover. Je kan de crossover globaal vaststellen door het laagste punt van de speakers te nemen en dat maal 1,5 doen voor wanneer is gemeten bij -3 dB. Als er gemeten is bij -6 dB kan je zelfs met twee vermenigvuldigen. Op die manier krijg je een beetje een idee in welke hoek je kan zoeken. Al is dat natuurlijk nooit een vaste waarde aangezien het ook af kan hangen of je de speakers op "large" of "small" in hebt gesteld en dergelijke.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Nice Guy Eddie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:49
Zelf heb ik ook uitgeprobeerd wat de beste crossover was. Ik had de keuze uit 120-80-50 op mijn receiver. Mijn Wharfedale speakers hebben dacht ik een bereik van 38hz -45 khz en de rears 48 -45.

Eerst deed ik een crossover van 80 hz, alleen merkte ik dat de subwoofer teveel mee deed en vaak bonkte. Daarna op 50 hz gezet en vond meteen dat alles een stuk lekker klonk. De sub doet dan mee als het echt laag gaat (en daar is die ook voor bedoeld natuurlijk).

Verwijderd

Dit wil ik ook wel weten, ik heb deze set speakers:
Kef E305
http://www.fwdmagazine.be/fwd/151266/review-kef-e305/

Dus 80 hz.

Ik heb op mijn yamaha 675 de speakers op small gezet. Automatisch staan alle speakers op 80 hz standaard ingesteld. Moet ik deze speakers op 120 HZ zetten?

Met het automatisch calibreren (met zo'n microfoontje) hadd e yamaha de subwoofer -6 Decibel gegeven.
Je kand an bijna de subwoofer of de bassen bijna niet horen. Daarna heb ik het handmatig de decibel voor de subwoofer op 0 gezet, zoals de speakers. Toen hoorde je de lagere tonen beter.

Hier staat ook al een discussie, waar sommige bij zweren dat je de hz van 80 naar 120 moet zetten.
http://www.polkaudio.com/...00bff1e4805cd7c00c98bc04b

Quote Originally Posted by newrival View Post
Why 120Hz? The correct THX setting is 80Hz

That's ONLY for subwoofers designed per THX specs, which are only designed to handle up to 80Hz, whereas the vast majority of subwoofers can handle above that. THX certified receivers typically default to 80Hz LPF of LFE as part of their compliance with THX specs. However, the LFE channel contains information up to 120Hz by design and mixers roll it off appropriately during the mix so that LFE doesn't become directional, so there's no need to introduce an additional filter into that channel. 120Hz is the correct setting (and the ONLY correct setting) because that's the point where the LFE channel is brickwall-filtered anyway. The reason you don't want to roll that channel off at 80Hz is because even though mixers primarily use the LFE channel for sub-80Hz effects, there are harmonics above 80Hz that lend those effects their perceived tone.

This filter doesn't affect redirected bass from the other channels that you've set crossovers for - just audio placed in the LFE channel - so it will not make your subwoofer easier to localize.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2013 15:56 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:41

FeaR

In GoT we trust

Topickaping, topicnecrofilie en dubbelposten. Drie dingen die we op GoT niet op prijs stellen. Dit topic gaat dus dicht en verder in het oude topic.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Dit topic is gesloten.