Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:25
Ik zie veel langs komen in het themaforum over besparen, zonnepanelen, warmte pompen etc.
Maar wat vinden jullie van de mogelijkheden van een Pellet CV ?

zijn er hier mensen die zo'n CV hebben? in het "duurzame energie" topic heb ik al wat kleine discussies zien langs komen en die wil ik toch weer eens aanwakkeren.

Is er veel te besparen? zijn het dure ketels en stoken jullie meer dan pellet korrels? (denk aan houtkrullen, zaagsel etc.)

Wat zijn een beetje de merken op dit moment?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Speedfightserv schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 09:06:
Is er veel te besparen? zijn het dure ketels en stoken jullie meer dan pellet korrels? (denk aan houtkrullen, zaagsel etc.)
Je kan je huis en warmwater voor 100% verwarmen op een pelletkachel. Pelletbranders zijn niet goedkoop, echter is de warmte van pellets goedkoper dan de warmte van gas.

Ik zou zelf voor een stukshout speksteen cv-kachel gaan; stukshout is flink goedkoper (zit wel wat werk aan) en je hebt een houtkachel die fijne warmte stralingswarmte afgeeft in je woonkamer. En een mooier vlambeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

Ik zie veel langs komen in het themaforum over besparen, zonnepanelen, warmte pompen etc.
Maar wat vinden jullie van de mogelijkheden van een Pellet CV ?
Een pelletkachel komt nog wel voor in NL, een echte pellet CV zul je moeten zoeken denk ik.
Ze zijn erg duur en daardoor vooral geschikt voor huizen die ofwel erg groot zijn ofwel slecht geïsoleerd.

Vaste kosten hoog, variabele kosten laag. Okofen heeft wel mooie systemen. Investering vanaf 10 a 11 k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Pellet CV's zijn prachtig mooi, maar voor de meeste huizen in NL te duur. De brandstof is goedkoper dan gas, maar niet dusdanig dat het in veel gevallen goedkoper is. Als je geen aansluiting op het aardgas hebt en moet kiezen tussen pellet en stookolie, dan valt de vergelijking eerder gunstig uit voor pellet. Die situatie komt in Nederland echter relatief weinig voor, vanwege ons uitgebreide aardgasnetwerk. In de landen om ons heen veel meer.

Op projectbasis kan pellet weer wel voordelig zijn. Bijvoorbeeld voor een apartementen complex met blokverwarming. Een voordeel is het dan ook als er goede isolatie is toegepast. De belasting voor ww is dan relatief hoger, waardoor de ketel veel uren kan maken. Het is bij dergelijk grote projecten echter wel van belang om goede lange termijn contracten af te sluiten voor de pelletvoorziening.

Voor een woonhuis is een stukhout CV vaak interessanter. De investering is vaak lager en de brandstofkosten zijn nog veel lager dan bij pellet. Daar staat wel manuele arbeid tegenover, wat door veel mensen ten opzichte van aardgas als groot nadeel wordt gezien. Bij pellet kan wel een hoge mate van automatisering gerealiseerd worden.

Nog een ander nadeel is dat de meeste woonhuizen in Nederland niet voorzien zijn op de grote systemen die nodig zijn voor een pellet CV. Dit zijn een pelletvoorraad en een stookplaats van enkele vierkante meters als minimum. Ik denk dat je al snel 8m² nodig hebt in tegenstelling tot een gas CV die gewoon aan de muur gehangen kan worden en het formaat van een keukenkastje heeft voor 30kW CV & WW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399299

Op Duitse websites kun je veel meer informatie vinden over alternatieve verwarmingssystemen omdat ze daar niet altijd gas ter beschikking hebben. (Zoek op Pelletheizung).

In het algemeen schijnt het in Duitsland zo te zijn dat geen van de dure alternatieve verwarmingssystemen zoals pellet cv, lw-warmtepomp, ww-warmtepomp, zonneboiler gekoppeld aan cv, etc financieel uitkan in een nieuwbouwwoning omdat huidige nieuwbouwwoningen zo goed geisoleerd zijn dat je je investering nooit terug zal verdienen ten opzichte van een traditionele cv op gas. (Of het voor het milieu uit kan is een andere vraag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-05 12:01
Ik heb in december een pelletkachel laten installeren omdat wij het met stadswarmte niet warm konden krijgen.
We hebben toen nog wel even gekeken naar een pellet CV maar dit was ons toch te duur en niet praktisch (voorraad pellets, bijvullen etc), en te groot (hij zou in de woonkamer komen te staan).

Over de CV kan ik je niets vertellen. wat betreft de kachel, die bevalt uitstekend!

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Anoniem: 399299 schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 12:12:
In het algemeen schijnt het in Duitsland zo te zijn dat geen van de dure alternatieve verwarmingssystemen zoals pellet cv, lw-warmtepomp, ww-warmtepomp, zonneboiler gekoppeld aan cv, etc financieel uitkan in een nieuwbouwwoning omdat huidige nieuwbouwwoningen zo goed geisoleerd zijn dat je je investering nooit terug zal verdienen ten opzichte van een traditionele cv op gas.
In een passiefhuis kan geen enkel verwarmingsinstallatie welke duurder is dan de prijs van een föhn uit. Misschien kom je er met waxinelichtjes.

Een passiefhuis heeft een warmtevraag voor verwarming van 15 kWh /m2 /jaar. Dus voor een huis van 100 m2 is de warmtevraag 1500 kWh. 300 euro. Daarvoor kun je niet eens het bezit van gasketel betalen (gas vastrecht, gas meterkosten, onderhoudscontract cv ketel), laat staan de gasketel en cv aanschaf + installatie + aanleg gasleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-04 16:23
Ik betrek binnenkort een 160 m2 nieuwbouw woning, aangesloten op stadsverwarming, overal vloer verwarming.

In ben van plan voor 5500 Wp aan zonnepanelen te plaatsen (orientatie z.z.o.) en heb gekeken naar alternatieven voor de stadsverwarming.

Eerste warmtepomp. Een volledig vloeistof systeem met 500 l. boiler: rond Euro 25 K. Dat wordt het dus niet. Toen naar de Okofen gekeken. Mooi spul. Maar ook zo'n Eur 12K. Toen naar pellet kachel. Dat maakt herrie; die wil je niet in je woonkamer. En je gaat ook niet de kachel in de kamer aanzetten in de zomer om warm tapwater te krijgen. Daarna weer gekeken naar warmtepomp - lucht/water. Maar ja, nog steeds Euro 15 K.

Dus maar eens rekenen of ik met m'n zonnepanelen genoeg heb om een electrische boiler te voeden en dan een stukhout kachel met CV voor de koudere maanden en een zonneboiler voor warm water in de warmere maanden.

Het doel is natuurlijk wel die stadsverwarming te kunnen afsluiten zodat we geen vastrecht meer betalen.

Maar ja, al met al wordt het wel een hoop spul dat bij elkaar ook aardig in de papieren gaat lopen.

Misschien toch nog eens kijken naar een kleiner formaat lucht/ water warmte pomp. Ik dacht dat zo'n 8-9 KW model nodig was maar volgens spiceworm heb ik dus veel minder nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

wtkoos schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 23:06:
Het doel is natuurlijk wel die stadsverwarming te kunnen afsluiten zodat we geen vastrecht meer betalen.
Weet je dat zeker? Ik heb wel eens verhalen gelezen over mensen die hun SV hadden afgesloten maar gewoon konden doorlappen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Erasmo schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 08:07:
[...]

Weet je dat zeker? Ik heb wel eens verhalen gelezen over mensen die hun SV hadden afgesloten maar gewoon konden doorlappen.
Bij ons op het werk ook.
Vastrecht betaal je hoe dan ook.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wtkoos schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 23:06:
Ik betrek binnenkort een 160 m2 nieuwbouw woning, aangesloten op stadsverwarming, overal vloer verwarming.

In ben van plan voor 5500 Wp aan zonnepanelen te plaatsen (orientatie z.z.o.) en heb gekeken naar alternatieven voor de stadsverwarming.

Eerste warmtepomp. Een volledig vloeistof systeem met 500 l. boiler: rond Euro 25 K. Dat wordt het dus niet. Toen naar de Okofen gekeken. Mooi spul. Maar ook zo'n Eur 12K. Toen naar pellet kachel. Dat maakt herrie; die wil je niet in je woonkamer. En je gaat ook niet de kachel in de kamer aanzetten in de zomer om warm tapwater te krijgen. Daarna weer gekeken naar warmtepomp - lucht/water. Maar ja, nog steeds Euro 15 K.

Dus maar eens rekenen of ik met m'n zonnepanelen genoeg heb om een electrische boiler te voeden en dan een stukhout kachel met CV voor de koudere maanden en een zonneboiler voor warm water in de warmere maanden.

Maar ja, al met al wordt het wel een hoop spul dat bij elkaar ook aardig in de papieren gaat lopen.

Misschien toch nog eens kijken naar een kleiner formaat lucht/ water warmte pomp. Ik dacht dat zo'n 8-9 KW model nodig was maar volgens spiceworm heb ik dus veel minder nodig.
toon volledige bericht
Als je wat wilt doen aan besparing, kijk dan naar de optie voor een vraaggestuurde bediening van je ventilatie WTW. Ik denk dat het huis wel een WTW ventilatie systeem zal hebben.

Verder MOET je bijna een douche WTW inbouwen om je warmtevraag aan de douchekant te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:36
Ik heb wel ervaring met een pelletkachel, maar dat gaat inderdaad om een erg grote “woning” in een wintersport gebied, die per jaar 8 – 10 weken bij nachttemperaturen tot -25C warm gehouden moet worden, en bij maximale bezetting 30 douchebeurten per dag moet kunnen leveren.

Dat ding houdt samen met 25m² aan collectoren 2 boilers van 5.000 liter op 90C.
Daarvoor hebben ze een opslag van 10m³ aan pellets waarmee ze ca 14 maanden uitkomen.

Erg leuk speelgoed moet ik zeggen, ook erg complexe installatie met meerdere ringleidingen voor CV en warmwater voorziening.
Voorheen had men een houtkachel gestookte CV met ondersteuning elektrische radiatoren en 6 warmwater boilers.

Dit soort systemen zijn ideaal voor grote woningen of appartementengebouwen met grote warmtevraag, maar het is niets voor een kleine woning.
Pellets moet je groot inkopen wil je het goedkoop houden, als je met zo’n ketel direct je CV verwarmt zijn ze erg inefficiënt en vervuilen ze snel. (Het liefst draait zo’n ding op continu op laag vermogen.)

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
"kijk dan naar de optie voor een vraaggestuurde bediening van je ventilatie WTW. Ik denk dat het huis wel een WTW ventilatie systeem zal hebben.

Nee, het heeft helaas geen WTW systeem maar het is heel makkelijk de bestaande unit CO2 gestuurd te maken. Dat wil ik zeker doen.

"verder MOET je bijna een douche WTW inbouwen om je warmtevraag aan de douchekant te beperken."

Ons huis heeft badkamers op begane grond en op 2e verdieping. Dus voor de douche boven geen probleem. Er is ruimte in de hoeken naast de trap voor een warmte wisselaar in te bouwen (ongeveer 2 m. hoogte). Beneden wordt moeilijker. Al maak ik een onslag keldertje onder m'n huis waar ik deze warmte wisselaar kan plaatsen, dan moet ik dat water weer 2 m. naar boven pompen om het in de afvoer te krijgen. Dat zal de efficientie niet ten goede komen.

Als er goede horizontale warmte wisselaars zijn, dan hou ik me aanbevolen maar wat ik gelezen heb geeft me de indruk dat ze alleen goed werken als het afval water omlaag loopt langs de buis dat de douche voedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

er is al een mooie rvs douchegoot voor in de badkamer bij technea
http://www.technea.nl/home/prod=61/
horizontaler kan niet

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 21-03-2012 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Dutch Solar Systems heeft ook een douchgoot WTW met een iets beter rendement:
http://www.dutchsolarsystems.com/douchegoot_wtw/index.php

Heb het ook op een beurs staan bekijken en is een heel ingenieus systeem. Erg eenboudig, maar zeer doeltreffend.

Verder zou ik eerder naar een Lucht-Water warmtepomp gaan kijken. Die halen tegenwoordig heel goede rendementen (als je een goede hebt) en als je er een voorraadvat op aansluit heb je zeker geen heel groot vermogen nodig. Sluit ook nog een paar collectoren aan op het vat als dat er toch staat (voorraadvat is een groot deel van de kosten van een zonneboiler, dus als je die al een hebt, sluit dan die collectoren ook aan is mijn idee). Ik zou toch denken dat een Lucht-Water WP voor jouw huis goedkoper dan 12K euro moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Douchebak oplossingen zijn er ook. Meerdere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
Bedankt voor de links. Jammer dat ze net die gewone douche goten hebben ingebouwd. Maar goed, 1 badkamer wordt geen probleem.

Ik heb naar lucht waterpomp gekeken. Maar voor een beetje fastoenlijk Duits spul ben je toch wel 11 K kwijt (met voorraad vat van 500 liter, dat wel.(Heliotherm systeem) En dan die zonneboiler, da's nog eens 3000 Euro.

Maar goed, eerst ook maar eens goed aan de verbruikers kant gaan kijken. Meten is weten en dit forum is ECHT GEWELDIG INFORMATIEF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
de pellet cv gaat hem niet worden.

zit nu te twijfelen tussen een inbouw houtkachel of een inbouw pellet kachel.

Wat zouden jullie doen?

prijs voor een inbouw pelletkachel viel mij nog mee als ik deze bekijk: http://www.passievoorpell...chels/inbouw/andrea-9-kw/

voordeel van een pellet kachel is wel dat je geen houthok hoeft te hebben. De zakken pellets gooi ik gewoon in de garage en af en toe vul je de kachel bij.

voordeel van een houtkachel is dat de warme wat prettiger is.

btw: topic naam mag aangepast worden naar pelletkachel mods ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Speedfightserv op 23-07-2012 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-04 23:55
Eerst komen er hier zonnepanelen, maar mijn tweede project wordt zeker een palletkachel. Wij hebben nu een massale open haard gedeelte met daarin maar een klein "bol" open haardje. Stoken is leuk voor het vuur, maar veel warmte geeft het niet. Mijn idee is de hele stenen ombouw te slopen (iemand in de straat heeft dat ook al gedaan voor de te winnen ruimte) en dan 1 pelletkachel terug te zetten.

Ik zit alvast in de orienterende fase, wat is het precies en wat kost het en levert het op. Waar ik daarmee zit is de prijs van pellets en hoe ik die kan vergelijken met reguliere verwarming met gas via de CV. Tevens ben ik bennieuwd naar de prijsontwikkeling van die pellets over de laatste 5-10 jaar en wat de verwachttingen zijn voor de komende 5-10 jaar.

Is er hier iemand in de regio Tilburg/Oisterwijk die dit al heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-05 21:58
Niet in de buurt maar heb wel ervaring met een pellet kachel

We hebben er nu bijna 3 jaar een staan en het bevalt ons prima. Wij wilden graag een houtkachel maar het aanleggen van een RVS pijp door 2 etage en het dak in een nieuwbouw huis was een kostbaar grapje.

Daarom een pelletkachel gekocht, veel comfort, weinig werk ( geen hout kloven, slepen, opslaan) en forse besparing op de stookkosten CV. De pijp kan gewoon door de muur naar buiten en kun je dus makkelijk zelf doen. Opslag van de zakken pellets is hier geen probleem maar kan in sommige woningen wel problemen geven. Ik koop de zakken altijd op een pallet ( dus een pallet pellets) en deel die met een vriend. Ieder 33 zakjes. Daar kom ik de winter vaak wel mee door.

Wij stoken ongeveer 0,9 kilo per uur en dat is behoorlijk zuinig. Dit komt omdat we een kleine kachel hebben en ik die behoorlijk heb getweakt mbt parameters. De woonkamer en keuken zijn totaal 65 m2 en 2.70 hoog en worden volledig verwarmd door de pellet kachel. (

De C.V. heeft een buitensensor en een stooklijn met een max watertemp van 30 graden. Dit is meer dan voldoende om de vloer in de keuken, hal, en badkamer aangenaam te houden. De overige radiatoren in het huis staan op de vorst stand.

Ons huis van bouwjaar 2008 (duitse bouw) met een inhoud van ongeveer 800m3 heeft een hoge isolatie waarde. Daarom doen we de deur naar de hal en de open trap wel eens open dan trekt de warmte ook nog wat naar boven. De CV heeft nog een 40KW 120 liter boiler voor de stort douche en we zijn inmiddels met z'n viertjes. Ons verbruik is zo'n 900-1000 kuub gas per jaar. Tevens koken we op gas. Ons verbruik lag altijd op zo'n 2500 kuub

Het eerste stookjaar met de pelletkachel kregen wij 700 euro terug van Essent. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door jjonkie op 13-08-2012 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Dat zijn de beter berichtten. Hoe is de prijs van pellets? Is die omhoog gegaan de laatste jaren of gelijk gebleven. Wat betaal je nu per kilo?
Heb je een CV pelletkachel of een gewone pelletkachel? Hoe komt de warmte naar de andere kamers, via open deuren of via pijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 22:30

deraco96

Altijd.

Wij hebben ook een pelletkachel, zowel op mijn moeders zaak als thuis. Dingen zijn erg geschikt om het even snel warm te krijgen als je gebruik maakt van een warmtepomp en vloerverwarming. Prijs van pellets kan ik wel even vragen aan mijn ouders, zij bestellen ze per pallet.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Laatst online: 11-05 21:58
De laatste pallet met pellets was 260 euro

dus dat is € 3,93 per zak van 15 Kilo.

Dat was goedkoper dan vorig jaar. Toen was het geloof ik 4.50 per zak

Wij hebben een CV pellet kachel overwogen maar vonden die erg duur en waren onbekend met het fenomeen. Dus vandaar een gewone gekocht. Achteraf had ik wel een CV kachel willen hebben.

Acht komt nog wel eens ;)

[ Voor 40% gewijzigd door jjonkie op 13-08-2012 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:52
jjonkie schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 20:03:
De laatste pallet met pellets was 260 euro

dus dat is € 3,93 per zak van 15 Kilo.

Dat was goedkoper dan vorig jaar. Toen was het geloof ik 4.50 per zak

Wij hebben een CV pellet kachel overwogen maar vonden die erg duur en waren onbekend met het fenomeen. Dus vandaar een gewone gekocht. Achteraf had ik wel een CV kachel willen hebben.

Acht komt nog wel eens ;)
We zijn ons ook het orienteren voor een pelletkachel (Edilkamin seven).
De offerte die wij hebben gekregen is ok € 2150 incl btw incl plaatsen incl inspecties + 500kg pellets....incl alles dus.
We zitten nog in dubio qua investering (aanschaf) en daarnaast met de afname pellets.
Gas kost nu 60cent per m³. Totaal verbruiken we 1100m³ gas maximaal per jaar, de bedoeling is om dit minimaal te halveren naar 550m³ gas per jaar x 60cent is € 330.
De pellets per 1000kg (staat gelijk aan 550m³ gas) kosten € 300.
Een "winst" van 30euro per jaar, conreet betekent dit dat de aanschaf er pas over 70jaar uit wordt gehaald, en daarin heb ik de stroom + slijtage en onderhoud nog niet meegeteld en de prijzen die blijkbaar net zo kunnen fluctueren als gas?
Zijn er wellicht gebruikers van zo'n pelletkachel die me kunnen overtuigen om deze investering te doen?
Of wellicht ervaringen benoemd met voor en nadelen? thanx in advance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

pielle007 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 13:54:
[...]

De offerte die wij hebben gekregen is ok € 2150 incl btw incl plaatsen incl inspecties + 500kg pellets....incl alles dus.
We zitten nog in dubio qua investering (aanschaf) en daarnaast met de afname pellets.
Gas kost nu 60cent per m³. Totaal verbruiken we 1100m³ gas maximaal per jaar, de bedoeling is om dit minimaal te halveren naar 550m³ gas per jaar x 60cent is € 330.
Een "winst" van 30euro per jaar, conreet betekent dit dat de aanschaf er pas over 70jaar uit wordt gehaald, en daarin heb ik de stroom + slijtage en onderhoud nog niet meegeteld en de prijzen die blijkbaar net zo kunnen fluctueren als gas?
Zoals het er nu een klein beetje naar uit gaat zien, is dat de energieprijzen stabiliseren en mogelijk ligt gaan dalen. Dit zagen we dit jaar al gebeuren doordat gas stabiel bleef en electra goedkoper werd.
Gas wordt de laatste jaren en zeker de komende jaren verder losgekoppeld van de olieprijs. Dit kan als voordeel maar ook al nadeel werken. Oftewel; het is een beetje onduidelijk wat er gaat gebeuren, maar de prijsstijgingen van >5-10% per jaar zullen er in de nabije toekomst niet snel meer in zitten.
Zijn er wellicht gebruikers van zo'n pelletkachel die me kunnen overtuigen om deze investering te doen?
1. reden; groen willen zijn.

Ben zelf ook naar een pelletkachel met ZB aan het kijken. Momenteel gebruiken wij rond de 700-750m3 gas. Ons plan was om een palletkachel te plaatsen op een ~700liter buffer. In het stookseizoen doet de Pelletkachel de buffer opwaarderen naar +/-60 graden. In de Zomer zal de ZB het een deel voor zijn rekening nemen.

Echter is het plan nu om 2 "gescheiden" systemen te creëren.
1. voor verwarmingen;
--- Pelletkachel met 500-700 Buffer. De Pelletkachel zorgt voor hoogwaardige warmte(50-60graden) in de buffer. De buffer kan bij grote buiten temperatuurschommelingen een grote boost energie afgeven aan het huis. Als de buffer op een laag energie punt komt, kan de Pelletkachel op zijn gemak weer energie toevoegen. Dit alles komt beneden in de schuur te staan en zal op het CV systeem aan worden gesloten.
2. Zonneboiler met "kleine" buffer van ~200Liter. Deze komt op zolder te staan en gaat voor warmtapwater dienen. Daarbij zal een elektrisch element in de buffer komen voor extra bij/na -verwarming.

Hiermee komt ons doel in zicht om de (levensgevaarlijke) geel plastic gasleiding het huis uit te werken 8) >:)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
[...]
Waar heb je deze berekening gevonden?
Ben nieuwsgierig :)

[ Voor 13% gewijzigd door Speedfightserv op 27-11-2012 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
Speedfightserv schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:36:
[...]

Waar heb je deze berekening gevonden?
Ben nieuwsgierig :)
geen probleem, hiero:
http://www.greenmaxx-pellets.nl/wat-zijn-houtpellets

of hier een document:
http://www.google.nl/url?...8ghH60s4iGmiavkgx1mOuKFhg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Als dit de prijzen zijn dan zou mijn tip zijn: als je CV-ketel vervangen moet worden nog een keer overwegen. En dan dus alleen als je de CV-ketel overbodig kunt maken (en dus niet hoeft te vervangen). Dan kun je de investeringskosten van een nieuwe CV-ketel wegstrepen tegen die van een pelletkachel waardoor het zich waarschijnlijk beter loont.

In de tussentijd elk jaar bijhouden wat pellets zouden kosten en of je die besparing ook echt haalt. 30 euro is nu niet echt een besparing om grote risico's voor te lopen.

(levensgevaarlijke gasleiding 8)7 Ja je moet een excuus vinden natuurlijk)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:23

franssie

Save the albatross

Maasluip schreef op maandag 03 december 2012 @ 09:34:
[...]
<>
Misschien heb je het gemist (was recentelijk in het nieuws); de gele plastic gasleiding is brandbaar. Serieus levensgevaarlijk dus.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Brand in je meterkast is sowieso gevaarlijk, of je gasleiding nu van brandvertragend(!) plastic is of van koper. Ik denk namelijk niet dat de soldeerverbindingen van de koperen variant het houden als de boel in de brand staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
[...]

Als dit de prijzen zijn dan zou mijn tip zijn: als je CV-ketel vervangen moet worden nog een keer overwegen. En dan dus alleen als je de CV-ketel overbodig kunt maken (en dus niet hoeft te vervangen). Dan kun je de investeringskosten van een nieuwe CV-ketel wegstrepen tegen die van een pelletkachel waardoor het zich waarschijnlijk beter loont.

In de tussentijd elk jaar bijhouden wat pellets zouden kosten en of je die besparing ook echt haalt. 30 euro is nu niet echt een besparing om grote risico's voor te lopen.

Ben dr inmiddels wel uit... wordt geen pelletkachel.
Ga me verdiepen in een houtkachel met een hoger rendement. Heb er al 1 op het oog.
Afbeeldingslocatie: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/sfeerkachels/full27283775.jpg

Heeft een rendement van 78%, de aanschaf prijs is ok. Nu even de nadelen en voordelen afwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

[...]
Freemann schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:21:

Hiermee komt ons doel in zicht om de (levensgevaarlijke) geel plastic gasleiding het huis uit te werken 8) >:)
(Tijdens het type van bovenstaande was Sheldon Cooper op tv ;), maar desondanks was er een boel ernst in verwerkt.)

En dan nu even serieus;
http://www.nu.nl/binnenla...vaak-brandgevaarlijk.html
http://www.rtl.nl/compone...asten_brandgevaarlijk.xml
'Had nooit mogen gebeuren'
Ben Ale, hoogleraar Veiligheid en Rampenbestrijding aan de TU Delft, vindt dat de leidingen zo snel mogelijk moeten worden voorzien van een beschermende laag: ''Er had nooit mogen worden toegestaan dat de leidingen in de meterkast niet beschermd hoeven te worden.''
En daarbij zal de fysieke leiding nooit verwijderd worden als ik een Pellet CV aanschaf.Waarschijnlijk wordt de leiding afgedopt, de meter verwijderd en de jaarafrekening ingekort/verlaagd.

Pellets worden overigens pas echt goedkoper als je ze in grote hoeveelheden koopt. Als jij met je buurman 3ton gesteld dan is dat aanzien goedkoper dan als jij 900kg aanschaft en laat bezorgen.

Zie ook mijn topic over het plan om de gasleiding uit te faseren;
Gasleiding weg,zonneboiler voor tapwater&ruimteverwarming

(Nabrander: wij hebben geen excuus nodig om de gasleiding eruit te werken. Een beter milieu begint tenslotte bij ons zelf :) )

[ Voor 8% gewijzigd door Freemann op 03-12-2012 12:22 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
pielle007 schreef op maandag 03 december 2012 @ 11:15:
[...]

Ben dr inmiddels wel uit... wordt geen pelletkachel.
Ga me verdiepen in een houtkachel met een hoger rendement. Heb er al 1 op het oog.
[afbeelding]

Heeft een rendement van 78%, de aanschaf prijs is ok. Nu even de nadelen en voordelen afwegen.
Dat is een verdomd mooie kachel. Wat kost die? Heb je een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-05 23:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Dat is inderdaad niet duur! Ik had inderdaad niet op het plaatje doorgelinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

franssie schreef op maandag 03 december 2012 @ 10:37:
[...]

Misschien heb je het gemist (was recentelijk in het nieuws); de gele plastic gasleiding is brandbaar. Serieus levensgevaarlijk dus.
Ja, dat heb ik gemist. Maar dan nog moet je die gasleiding laten verwijderen als je hem niet gebruikt. Kun je hem ook laten vervangen door een koperen. Als ik dit zo lees dan kun je misschien zelfs de netbeheerder voor de kosten daarvan laten opdraaien.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1