Partities verwijderd + nieuwe image geladen -> Bestand kwijt

Pagina: 1
Acties:

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Gisteren heb ik een image op mijn laptop geplaatst, tijdens de installatie heb ik aangegeven alle partities te verwijderen en dus echt weer "clean" te beginnen.

Alles op een externe HD gebackuped -> uiteraard 1 file gemist -> vervelend...

Nu wil ik deze file graag terug. Dus ontrack op de nieuwe image geinstalleerd. Kan ik alle bestanden vinden behalve deze betreffende file (Outlook PST). Alle opties geprobeerd in ontrack.
Het gaat dus om de draaiende harddisk met de nieuwe image.

Dit was met ontrack 6.12, nu probeer ik nog 6.2. Kan iemand me vertellen of dit mogelijk is op een draaiende harddisk of dat het kan zijn dat ik het bestand niet zie, omdat de schijf in gebruik is door het nieuwe OS en ik dus de schijf via een externe methode moet benaderen?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:00

Haan

dotnetter

Schijf direct loskoppelen en niet meer gebruiken! OS schrijft nogal wat (bijv. pagefile), dus hoe langer je de schijf gebruikt, hoe groter het risico dat je bestand straks is overschreven!

Kater? Eerst water, de rest komt later

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 19:13

jopitan

It's just a fact

Probeer eens NTFS GetDataBack.

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:11

Q

Au Contraire Mon Capitan!

BSeB schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 08:30:

Kan iemand me vertellen of dit mogelijk is op een draaiende harddisk of dat het kan zijn dat ik het bestand niet zie, omdat de schijf in gebruik is door het nieuwe OS en ik dus de schijf via een externe methode moet benaderen?
Je file is weg. Move on.

[ Voor 77% gewijzigd door Q op 28-02-2012 19:35 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Q schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 19:34:
Als het om een PST file ging heb je nul kans die terug te halen maar besteed gerust een paar dagen klooien om data terug te halen die schijnbaar toch niet belangrijk was omdat je anders wel een backup had gehad.
That's getting really old... :O

edit:
Ok, dat heb je blijkbaar zelf ook al ingezien.

@ TS: Ik vrees dat je het bestand niet terug gaat krijgen omdat je hem al overschreven hebt door de image terug te zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door Room42 op 28-02-2012 19:41 ]

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Room42 schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 19:37:
[...]

Tis helaas wel de keiharde waarheid.

https://discord.com/invite/tweakers

• Q

Q

Room42 schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 19:37:
[...]

edit:
Ok, dat heb je blijkbaar zelf ook al ingezien.
Nope it never gets old. Maar in dit geval was het 't niet waard.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 29-02-2012 08:28 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Met het terugplaatsen van een image op die disk is de kans dat je de blokken waar die file stond hebt overschreven. En als dat eenmaal is gebeurd wordt recoveren met tools al vrij snel zeer moeizaam (misschien delen van het bestand) tot niet mogelijk.

Je kunt er van uit gaan dat je dat bestand weg is.
En verder met Q: Als het belangrijk was, waarom is er dan geen backup van?

De grote tip dus: zorg voor een backupstrategie en automatiseer die!

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ultraman schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 09:09:
[...]
En verder met Q: Als het belangrijk was, waarom is er dan geen backup van?
Ik vind het zo hypocriet om iemand zo in het gezicht te slaan, nadat hij mogelijk belangrijke gegevens kwijt is geraakt.

Daarbij, hij heeft toch net een backup gemaakt voor het imagen?
De grote tip dus: zorg voor een backupstrategie en automatiseer die!
Dat is wel een tip waar ik met volle 100% achter kan staan. Maar geef toe, heb jij (en dan niet 1:1 op Ultraman of Q gericht) je backup helemaal op orde?

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Room42 schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 10:40:
[...]

Ik vind het zo hypocriet om iemand zo in het gezicht te slaan, nadat hij mogelijk belangrijke gegevens kwijt is geraakt.
Mja, het is zuur, dat geef ik toe. Maar dit soort topic komen heel vaak voorbij in OM, terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig zou hoeven zijn als men even wat tijd had gestoken in het opzetten van een fatsoenlijke backup optie. Er zijn tegenwoordig genoeg gratis oplossingen voor.

En omdat het zo vaak voorkomt is er zelfs speciaal een thematopic voor in het leven geroepen: Thematopic: Datarecovery

We zijn hier zeker de beroerdsten niet en helpen waar we kunnen, ook in dit geval.
Echter is de data zeer waarschijnlijk al overschreven en is het simpelweg te laat om de data nog fatsoenlijk terug te krijgen. Als er geen image was terug gezet had ik het meer kans gegeven.
Het thematopic bevat verder veel informatie over het onderwerp data recovery en wil ik de TS dan ook aanraden om eens open te slaan. :)
Dat klopt, maar wel een handmatige.
En dat is het hem: backups wil je niet handmatig doen.
Puur om het simpele feit dat je een mens bent en mensen vergeten nou eenmaal wel eens wat.

Automatiseer je het backupproces dat forceer je jezelf om goed na te denken over wat er meegenomen moet worden. De kans dat je dan nog iets vergeet is al een stuk kleiner. En mocht je later nog iets bedenken dan hoef je dat maar één keer aan het lijstje toe te voegen in plaats van dat je er elke keer dat je handmatig een backup trekt aan moet denken.
Dat is wel een tip waar ik met volle 100% achter kan staan.
:)
Maar geef toe, heb jij (en dan niet 1:1 op Ultraman of Q gericht) je backup helemaal op orde?
Ik zal eerlijk antwoorden: ik heb recent mijn server vervangen en daardoor heeft het deels overhoop gelegen. Inmiddels werken de belangrijkste zaken (prio1) weer (daar heb ik vaart mee gemaakt) en ben ik nu nog bezig alle prio2 data ook weer synchroon te krijgen en te behouden.

Vorige week heb ik in een topic over "Dataveiligheid" mijn strategie uit de doeken gedaan. Dat is hier terug te lezen: Ultraman in ""Dataveiligheid""

Korte samenvatting: mijn prio1 data zijn mijn studie files. Daarvan gaat zo goed als alles met git. Ik commit het op mijn laptop en push aan het einde van het college de data over het web naar mijn server toe. Als je die niet hebt, kun je dat natuurlijk ook richting een extern apparaat doen zoals USB stick/disk.

Prio2 data heb ik op moment deels gesynchroniseerd. De kleine dingen zijn al in sync, de grotere stukken data moeten even wachten tot ik met een USB disk heen en weer kan tussen hier en mijn ouders. Daar staat namelijk de server en ik heb hier geen dikke internetpijp waarmee ik een aantal GBs wil overpompen.

Daarnaast beschouw ik de data op mijn laptop allemaal als belangrijk, die bevat prio1 en 2 data. Ik gebruik dit ding voor zowel studie als self-improvement/learning. Ik heb op mijn laptop het device management opgedragen dat zodra ik mijn mobiele USB HD inprik er een script gestart wordt. Dit script controleert of mijn USB HD bereikbaar is en indien dat zo is wordt een (incrementele) kopieeractie gestart.

Mijn belangrijkste data is dus inderdaad veilig: een backup op externe disk en een backup offsite op mijn server.

En nog een tip: houd het simpel.
Zorg dat je ten alle tijden bij je data kunt, ook vanaf een andere PC. Gebruik bij voorkeur een backupmethode die je files gewoon als files opslaat en dus niet verpakt in een of ander container-formaat (of een grote zip/rar/tar.gz). Zo maak je jezelf niet afhankelijk van één product of methode.

• Q

Q

Room42 schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 10:40:
[...]

Je bedoelt dat je het onvriendelijk vind om iemand nog extra zout in de wonden te strooien.

Hoe harder het aankomt, hoe beter de les onthouden wordt.

Bovendien, het was vast geen belangrijke data want anders was er een backup van.
Nee dat had hij niet. Dat is de reden van het topic. Er is van te voren niet goed nagedacht van welke data een (regelmatig geautomatiseerde) backup gemaakt moet worden.

Mensen maken fouten, maar juist daarom maak je backups en heb je een backup history.
Dat is wel een tip waar ik met volle 100% achter kan staan. Maar geef toe, heb jij (en dan niet 1:1 op Ultraman of Q gericht) je backup helemaal op orde?
Ja. :)

1. Apple Time Machine alle data ieder uur. (history)
2. Met Super Duper om de dag een 1:1 bootable disk image van SSD naar HDD (instant recovery)
3. Periodiek Super Duper disk kloon van SSD naar image file op Storage NAS.
4. Minder goed: soms via rsync handmatig off-site backup via vpn.

En weet je wat?

Ik besef dat als ik al mijn data kwijt zou zijn, me dat helemaal niets uit zou maken. Ik heb geen belangrijke data. Zelfs mijn foto's zou ik uiteindelijk niet missen.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Goed zo.

En daarmee wil ik aangeven dat we misschien een beetje voorbij aan het streven zijn waar het topic echt om gaat: Saiya_Jin_Vegeta helpen.

Ik ben wel eens benieuwd of er al vorderingen zijn, of hij al iets gevonden heeft wat hem mogelijk kan helpen en of hij nog met dingen zit waar hij niet uit komt. Of misschien een ander pad is gaan bewandelen.
Laat even iets van je horen :)

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Hierbij een update:

Na inderdaad nog 1 hele ochtend aan kloten de beslissing genomen dat het bestand niet meer terug ging komen. Had 2 programma's geprobeerd, beide met hetzelfde resultaat.
Aangezien er 3 images op de schijf hadden gestaan kon ik van de andere 2 alles exact terugvinden, maar van de eerste dus helemaal niks meer. Waarschijnlijk te wijten aan het overschrijven van de blokken.

Had voor de transfer wel een backup gemaakt, maar op de een of andere manier ben ik dit bestand (plusminus 5 gb) ergens kwijt geraakt. (gebruikte 1 pst in 2 windows images. Dus tijdens de backup precies die alternatieve locatie niet meegenomen. Jammer maar helaas.

Nu weer een frisse nieuwe start, tja het is erg vervelend, je mist wat "backup" maar "I will live with it".

Vond easyrecovery een erg oudbakken programma, moet zeggen de variant "NTFS GetDataBack" vond ik prettiger. Maar ja dat zal wel persoonlijke voorkeur zijn.

Overigens, een backup kan je nog zo goed maken, nog zo goed definiëren, uiteindelijk gaat het er ook om dat de data in de gedefinieerde map staat zodat deze wordt meegenomen. Dus de rest was OK, maar dit omdat het niet aan de voorwaarden voldeed niet.

• Q

Q

BSeB schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 18:47:
Overigens, een backup kan je nog zo goed maken, nog zo goed definiëren, uiteindelijk gaat het er ook om dat de data in de gedefinieerde map staat zodat deze wordt meegenomen. Dus de rest was OK, maar dit omdat het niet aan de voorwaarden voldeed niet.
NEE NEE NEE

Je backupt altijd alles.

Je specificeert de uitzonderingen, de excludes, dus niet de includes!

Alleen zo voorkom je dit soort ellende.
Pagina: 1