Mja, het is zuur, dat geef ik toe. Maar dit soort topic komen heel vaak voorbij in OM, terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig zou hoeven zijn als men even wat tijd had gestoken in het opzetten van een fatsoenlijke backup optie. Er zijn tegenwoordig genoeg gratis oplossingen voor.
En omdat het zo vaak voorkomt is er zelfs speciaal een thematopic voor in het leven geroepen:
Thematopic: Datarecovery
We zijn hier zeker de beroerdsten niet en helpen waar we kunnen, ook in dit geval.
Echter is de data zeer waarschijnlijk al overschreven en is het simpelweg te laat om de data nog fatsoenlijk terug te krijgen. Als er geen image was terug gezet had ik het meer kans gegeven.
Het thematopic bevat verder veel informatie over het onderwerp data recovery en wil ik de TS dan ook aanraden om eens open te slaan.

Daarbij, hij heeft toch net een backup gemaakt voor het imagen?
Dat klopt, maar wel een handmatige.
En dat is het hem: backups wil je niet handmatig doen.
Puur om het simpele feit dat je een mens bent en mensen vergeten nou eenmaal wel eens wat.
Automatiseer je het backupproces dat forceer je jezelf om goed na te denken over wat er meegenomen moet worden. De kans dat je dan nog iets vergeet is al een stuk kleiner. En mocht je later nog iets bedenken dan hoef je dat maar één keer aan het lijstje toe te voegen in plaats van dat je er elke keer dat je handmatig een backup trekt aan moet denken.
Dat is wel een tip waar ik met volle 100% achter kan staan.

Maar geef toe, heb jij (en dan niet 1:1 op Ultraman of Q gericht) je backup helemaal op orde?
Ik zal eerlijk antwoorden: ik heb recent mijn server vervangen en daardoor heeft het deels overhoop gelegen. Inmiddels werken de belangrijkste zaken (prio1) weer (daar heb ik vaart mee gemaakt) en ben ik nu nog bezig alle prio2 data ook weer synchroon te krijgen en te behouden.
Vorige week heb ik in een topic over "Dataveiligheid" mijn strategie uit de doeken gedaan. Dat is hier terug te lezen:
Ultraman in ""Dataveiligheid""
Korte samenvatting: mijn prio1 data zijn mijn studie files. Daarvan gaat zo goed als alles met git. Ik commit het op mijn laptop en push aan het einde van het college de data over het web naar mijn server toe. Als je die niet hebt, kun je dat natuurlijk ook richting een extern apparaat doen zoals USB stick/disk.
Prio2 data heb ik op moment deels gesynchroniseerd. De kleine dingen zijn al in sync, de grotere stukken data moeten even wachten tot ik met een USB disk heen en weer kan tussen hier en mijn ouders. Daar staat namelijk de server en ik heb hier geen dikke internetpijp waarmee ik een aantal GBs wil overpompen.
Daarnaast beschouw ik de data op mijn laptop allemaal als belangrijk, die bevat prio1 en 2 data. Ik gebruik dit ding voor zowel studie als self-improvement/learning. Ik heb op mijn laptop het device management opgedragen dat zodra ik mijn mobiele USB HD inprik er een script gestart wordt. Dit script controleert of mijn USB HD bereikbaar is en indien dat zo is wordt een (incrementele) kopieeractie gestart.
Mijn belangrijkste data is dus inderdaad veilig: een backup op externe disk en een backup offsite op mijn server.
En nog een tip: houd het simpel.
Zorg dat je ten alle tijden bij je data kunt, ook vanaf een andere PC. Gebruik bij voorkeur een backupmethode die je files gewoon als files opslaat en dus niet verpakt in een of ander container-formaat (of een grote zip/rar/tar.gz). Zo maak je jezelf niet afhankelijk van één product of methode.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.