Nvidia GTX 280 oc Geen beeld in Windows

Pagina: 1
Acties:

• Nickmeister
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-08-2025
Hallo tweakers,

Ik heb een probleem met mijn videokaart, het geeft geen beeld in windows zelf,
Als ik hem in veilige modus opstart is er geen probleem. Zonder drivers loopt het niet vast.
Ik heb zoon beetje alle drivers geprobeerd...

soms geeft het even beeld 10 min ong en dan loopt het weer vast ( meestal veel gekleurde pixels in de voorm van mijn bureaublad, soms helemaal zwart(met een paar pixels ertussen.)

Ik heb ook een nieuwe voeding gekocht omdat de vorige kapot was, die gaf geen stroom op de grafische kaart voeding aansluitingen, nu heb ik een ocz modulair voeding.

wat ook wel apart is is dat bij de oude voeding het groene lampje op de kaart oranje werd als deze vastliep, als ik dan aan de kabels zat werd het rood, dan reset ik mn pc en was ie weer groen en deed ie het weer voor een poosje... bij deze voeding blijft het lampje groen. verder heb ik nieuwe windows erop, alle oude ati drivers geïnstalleerd met een apart programma. (vorige kaart was van ati...

Het is dus een software probleem. zonder drivers doet de kaart het prima.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2rhvggy.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2430neb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/10sav85.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2vt4apv.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2gxi98z.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2wqwj1f.jpg

specs asus m3a78-em
ocz 4 gig ddr2 1066
amd 965 black edition 3.4 ghz
1 tb hitaci
Silverstone case
700 watt ocz

[ Voor 9% gewijzigd door Nickmeister op 27-02-2012 23:38 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:28

Nemesizz

Untouchable

Is er een mogelijkheid dat je de kaart in een andere PC kan testen?

Ik vrees overigens dat je kaart kapot is of instabiel door de (fabrieks) overklok. Gekleurde pixels (artefacts) zijn meestal een indicatie dat een videokaart kapot is (of oververhit).
Dit zie je overigens vaker bij zogeheten OC kaarten dat die na een tijdje toch onstabiel worden (zowel bij Ati/AMD als bij nVidia). Soms helpt "underclocken" (of gewoon op default snelheid van een kaart uit die serie zetten) het probleem te verhelpen.

Overigens kan die vorige voeding ook invloed hebben gehad. Kan zijn dat daardoor iets defect is geraakt.

• Nickmeister
Ik heb hem bij een vriend getest met de nieuwste 280 drivers en toen deed ie het wel,
nu doet ie het ook met de standaard windows drivers, we willen hem terug zetten op standaart clocks maar dan hebben we wel de nvidia drivers nodig waar hij mee vast loopt, waarom loopt het nu niet vast en met nvidia drivers wel?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Hmmm, gezien je aangeeft dat de kaart bij een vriend wel goed doet heb je misschien geluk dat je kaart toch niet kapoet is (een echt kapotte kaart doet het in geen een pc goed).

Dat de kaart wel werkt met default Windows drivers kan komen omdat die drivers vrij basic zijn. Ze geven beeld, beetje acceleratie, maar daar houdt het vaak mee op. De drivers van nVidia proberen gewoon zoveel mogelijk performance uit zo'n kaart te persen.

Ik zie overigens nog dat je 4GB OCZ geheugen hebt.
OCZ staat er om bekend dat ze vaak een hoger voltage nodig zijn dan "normale" DDR2 geheugen modules.
Ik kan op de foto's niet goed zien of je nou 2 of 4 modules hebt, maar soms moet je bij 4 modules ook de voltage van de NB iets omhoog schroeven.
Kijk even na op wat voor voltage de modules horen te lopen, en hoeveel je moederbord er naartoe stuurd (default DDR2 gebruikt 1.8V geloof ik, veel OCZ modules waren 2.0V of 2.1V nodig).

Instabiel RAM geheugen kan ook zulke rare fratsen veroorzaken.

Kaart underclocken kan overigens ook met 3rd party software mits de drivers maar zijn geladen. Gezien je aangeeft dat de default Windows drivers werken zou de software ook moeten werken (dingen als Rivatuner, of Afterburner).

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:51
De standaard windows drivers benutten de mogelijkheden van de kaart niet (lagere resolutie en framerate)

je kunt twee dingen doen:
- terug naar je vriend, en daar de kaart terugklokken naar standaard, of nog lager.
- drivers installeren, en meteen de kaart op lage resolutie en framerate zetten.

Daarna stapje voor stapje testen tot hoever de kaart stabiel te krijgen is.

Je hebt ook niet vreselijk veel ruimte voor een goede luchtcirculatie, test de temps eens met en zonder het onderste slotplaatje.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Met ^^
Geen goede driver = 90% vd kaart wordt niet gebruik.. dus niet vast te stellen of het een soft/hardware probleem is.
Onder de kaart is inderdaad veel te weinig ruimte, het overwegen waard om voor een paar tientjes een nieuwe tower aan te schaffen.

• Nickmeister
Van dat geheugen ga ik even na checken draai nu al een tijdje de 275.33 driver only, zonder 3d en physx drivers en dit loopt stabiel. :) + ik heb het terug naar standaard waarde gezet met riva tuner en de waarde is nu een 6.0 op windows, met de standaard oc is het 7.4, heb het nu op het laatste staan en is nog steeds stabiel.

vraag: haal ik het maximale uit de kaart met deze driver only?

edit

2 units geheugen 2x2 gig

[ Voor 13% gewijzigd door Nickmeister op 27-02-2012 21:07 ]

• Nickmeister
Ik denk toch dat de videokaart kapot is wat ik best wel raar vind want bij een vriend van mij deed ie het prima,
ik heb met kombuster belast en bij 40 procent bevroor het weer)rare pixels, heb nu mn oude ati kaart erin en nu maar sparen voor een betere ati... :(

Bedankt voor jullie hulp.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Voor je hem meteen wegdoet probeer hem te bakken in de oven.
Zie ook: Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

Misschien dat het in jou geval werkt, als je toch al geen garantie hebt kan je beter dit nog even proberen ;).
Heb je dat van het geheugen al getest? Het voltage moet correct zijn anders krijg je vaak problemen met dingen zoals drivers instaleren.

• Nickmeister
Hoe check mijn geheugen?

bakken in de oven? lol

of zou het dan toch liggen aan oudere (verkeerde drivers die geïnstalleerd en verwijderd zijn) en niet corresponderen met de goede driver van de kaart, want er blijven toch altijd nog 'restjes driver over' ik was altijd in de veronderstelling dat het een 285 was ipv 280 :/

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ubuntu live cd in je pc doen en dan memtest draaien.
Als je errors krijgt moet je waarschijnlijk in je bios je voltage verhogen van je geheugen.

Haal driver sweeper van phyxion.net.
Werkt dit ook niet kan je altijd nog een schone windows install proberen.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Voltage van het RAM geheugen controleren gaat wat moeilijk bij dat moederbord. Heb even de manual door zitten spitten en blijkt dat de BIOS nogal is gestript van bepaalde functies en tools.

Je kan eventueel nog kijken met het programmatje CPU-z onder het tabje SPD welk je geheugen hoort te draaien.
Maar zover ik kan zien kun je nergens handmatig de voltage van het geheugen aanpassen bij dat bord 8)7
En zoals ik al zei, veel OCZ DDR2 modules zijn een hogere voltage nodig dan een moederbord default geeft, gevolg kan dus instabiliteit veroorzaken (zonder exacte type van het geheugen kan ik het niet controleren, enkele OCZ modules waren wel gewoon 1.8V).

Videokaart bakken zou ik nog niet doen. Zeker niet omdat je nog niet 100% zeker weet of het daadwerkelijk aan de kaart ligt (gezien die bij een vriend wel deed).
Driver verschil tussen 280 en 285 is er eigenlijk niet, ze gebruiken beide dezelfde ;)
Pagina: 1