consumenten VS bedrijf rechten MBT aankopen op internet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-10 18:32
Beste Tweakerts,

Een tijdje spookt de volgende gedachte al door mijn hoofd: Heb nu al flink aantal keer gezien dat bedrijven een product voor een X bedrag verkopen. Wat dan niet blijkt te kloppen. Dan krijg je vaak te horen particulieren/consumenten hebben dezen rechten. Maar hoe zit het nou als een bedrijf een product koop. Tegen een prijs die lager is dan eerder is aangegeven.

Is het omdat het zakelijk is gesloten koopovereenkomst? Omdat je als zakelijke klant ook niks mag retourneren? Of waar kan ik hier meer over vinden? Graag wil ik dan ook via dit topic de discussie hebben dat je heb als bedrijf minder rechten geen retourrecht en dergelijke. Maar is het dan wel zo dat als je iets koopt en betaald heb dat de leverancier dan verplicht is uit te leveren tegen die prijs? Of is in dat geval wel bedrijfs aankoop zelfde als een consumenten aankoop?

Ik ben benieuwd :)

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Wat is het verschil met dit topic? Moreel/Ethische zaken bij extreem lage verkoopprijs

Oeps, niet goed het topic doorgelezen.

[ Voor 17% gewijzigd door Yorinn op 27-02-2012 17:12 ]

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:10

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het voornaamste verschil tussen een consumentenkoop en elke andere koopovereenkomst is dat er met betrekking tot de consumentenkoop enkele dwingende bepalingen zijn opgenomen in de wet die voor een koopovereenkomst tussen twee bedrijven niet dwingend zijn. Dat wil zeggen dat als twee bedrijven een koopovereenkomst sluiten, dat daar in de voorwaarden bij die koopovereenkomst afgeweken kan worden van de standaardbepalingen die in de wet staan.

Voor jouw specifieke voorbeeld zal het dus voornamelijk afhangen van de bij de koop overeengekomen voorwaarden wat de rechten en plichten zijn.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-10 18:32
Orion84 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 17:22:
Het voornaamste verschil tussen een consumentenkoop en elke andere koopovereenkomst is dat er met betrekking tot de consumentenkoop enkele dwingende bepalingen zijn opgenomen in de wet die voor een koopovereenkomst tussen twee bedrijven niet dwingend zijn. Dat wil zeggen dat als twee bedrijven een koopovereenkomst sluiten, dat daar in de voorwaarden bij die koopovereenkomst afgeweken kan worden van de standaardbepalingen die in de wet staan.

Voor jouw specifieke voorbeeld zal het dus voornamelijk afhangen van de bij de koop overeengekomen voorwaarden wat de rechten en plichten zijn.
Dus als ik het goed begrijp bij consumenten zijn er wettelijke (dwingende) bepalingen en bij bedrijfs koopovereenkomst heeft het te maken welke algemene voorwaarde hanteert de leverancier(of ander soort bedrijf)

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:10

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kort door de bocht komt het daar wel op neer ja. Dezelfde wettelijke bepalingen gelden gewoon, alleen zijn deze niet dwingend, waardoor er dus via de voorwaarden van afgeweken kan worden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je kunt natuurlijk dan ook prima afspreken niet de algemene voorwaarden te gebruiken, of juist jouw algemeen inkoopvoorwaarden te gebruiken.

Al zal de leverancier daar voor een paar honderd (of duizend) euro natuurlijk geen zin in hebben.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De hoofdzaken van de overeenkomst moeten volgens mij wel redelijk vast liggen, anders kan je IMHO moeilijk spreken van een overeenkomst. De prijs is toch wel een van de hoofdzaken.
Pagina: 1