Spanning blijft op USB poorten ook na afsluiten / shutdown

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J4s0n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-09-2023

J4s0n

Stop! Hammertime!

Topicstarter
Sinds de aanschaf van mijn nieuwe systeem (paar maanden inmiddels) valt het me op dat mijn externe HD die op een USB 3 poort is aangesloten, door blijft draaien ook na het afsluiten van Windows 7 Ultimate. Ik zie (en hoor) de HD liever uitgaan.

Na wat zoekwerk ben ik erachter dat dit een feature is zodat je je pc kunt aanzetten met je toetsenbord en apparatuur kan blijven opladen. Beide gevallen gebruik ik niet. Na het nodige speurwerk wordt er voornamelijk over 2 oplossingen gesproken om geen stroom op je USB poorten te hebben na het afsluiten:
1) Een jumper van 5VSB naar 5V te zetten op je moederboard
2) Een BIOS instelling veranderen

Oplossing 1 kan bij mij niet. Ik heb een Asus P8P67 LE moederboard die deze jumper ontbeert.

Over oplossing 2: In het Asus EFI kan ik bij AI Tweak wel EPU op 'enable' zetten (deze stond op disabled) en vervolgens kiezen tussen auto, light, medium en max power saving. Ik heb inmiddels EPU op enable staan, maar in geen van de subopties gaat mijn externe HD uit als ik windows afsluit.

2 vragen:
1: Iemand enig idee hoe ik het voor elkaar krijg dat er geen stroom meer op mijn USB poorten gegeven wordt als de PC uit gaat? PSU switch uit doen of stekker uit de externe HD trekken kan, maar ik zoek het liefst iets automatisch natuurlijk :)

2: Maakt het eigenlijk uit dat die HD aan blijft staan? Ik voel dat de HD aan is terwijl de PC uit is. Zo'n zacht trillend gevoel wat je ook voelt als je je hand op de schijf legt als de PC van echt uit (stekker eruit) naar aan gaat.

Man is a tool-using animal. Without tools he is nothing, with tools he is all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je hdd blijft draaien is niets mis mee. Sterker nog, je kunt stellen dat het beter is, omdat je minder spinups/spindowns maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Maar in het kader van energiebesparing is het misschien niet optimaal. Bovendien loop je meer risico op een headcrash, omdat je al wel eens makkelijk tegen een externe HDD stoot als je bijvoorbeeld aan het schoonmaken bent.

Zegt de handleiding van je moederbord niets over de USB opties in je BIOS? Meestal kan je daar toch wel iets vinden. Soms kan je het ook oplossen door in te stellen dat je de PC niet kan laten ontwaken met je toetsenbord/muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-05 12:37
Nog een andere mogelijkheid: Bij sommige externe HD's kan je instellen dat ze in 'slaap' gaan na een aantal minuten inactiviteit, misschien bij die van jou ook wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J4s0n

J4s0n

Stop! Hammertime!

Topicstarter
In het moederboard boekje kan ik er niets over vinden. Alle 'wake-on' functionaliteit heb ik al uitgezet toen ik het systeem aan het begin in elkaar heb gezet.

De externe HD is een case van Lian Li EX-10Q met een Western Digital Scorpio Black WD7500BPKT. Ik neem aan dat ik het via de Lian Li zou moeten regelen, maar ik kan daar niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31
Als je de computer uitzet, waarom niet de stroom eraf? Schakelaar op de voeding omzetten, of in de stekkerdoos of stekker uit het stopcontact (laatste heeft de voorkeur).

Waarom zo moeilijk doen?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 01:43
Kan het niet iets te maken hebben met de SO(System On) states in de bios?

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:12
Je HDD voeden met de 12V uit je pc. (Solderen :p )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 19:37

SA007

Moderator Tweaking
Heb je toevallig powered usb hubs? sommige zijn vrij slecht gebouwd waardoor ze ook spanning de pc invoeren als deze uitstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Chaoto
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-01-2024
NitroX infinity schreef op maandag 27 februari 2012 @ 21:11:
Als je de computer uitzet, waarom niet de stroom eraf? Schakelaar op de voeding omzetten, of in de stekkerdoos of stekker uit het stopcontact (laatste heeft de voorkeur).
dat is eigenlijk niet aan te raden omdat dan de backup battery van je moederbord op den duur minder of niet meer bijlaad
ik heb 2 moederboarden gehad die daar last van hadden,

daarom haal ik de stroom er niet meer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

90710

Onzin, ik haal altijd het stroom van mn PC - nog nooit last mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is geen onzin, CMOS batterijtjes lopen op die manier wel degelijk leeg. Het duurt vaak even, maar komt vaak enoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:53

Pixeltje

Woo-woohoo!

TERW_DAN schreef op maandag 27 februari 2012 @ 21:31:
Het is geen onzin, CMOS batterijtjes lopen op die manier wel degelijk leeg. Het duurt vaak even, maar komt vaak enoeg voor.
Die batterij wordt tijdens gebruik toch gewoon opgeladen? Heb hier een PC gehad die 5 jaar dienst heeft gedaan op deze manier.. hele dag aan, 's nachts stekkerblok uit. Ik wist dat het probleem kon ontstaan maar ging er van uit dat 50/50 voldoende was.

Voor wat betreft je USB poorten.. mijn HP laptop heeft software (in windows omgeving bedoel ik dan) waarmee ik de stroom op USB poorten aan/uit kan zetten .

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
90710 schreef op maandag 27 februari 2012 @ 21:27:
Onzin, ik haal altijd het stroom van mn PC - nog nooit last mee gehad.
Om dat je er nog nooit last mee gehad hebt, heb je nog geen garantie dat het nooit een probleem is. Net als zonder kijken over een snelweg heen en weer rennen. Misschien kan je het 10000x doen, maar als ik tegen iemand zeg dat het niet echt slim is om over een snelweg heen en weer te rennen kan je moeilijk stellen dat het onzin is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

MCE Standby Tool downloaden en rommelen met de config: http://slicksolutions.eu/
Was precies wat ik nodig had om het omgekeerde te bereiken (aanzetten PC via USB-powered IR remote).

Mijn HTPC mobo had wel de jumpers en relevante BIOS settings, maar het mocht niet helpen in WinXP.
Bovenstaande gratis tool gaf inzicht en hielp wel ;)

[ Voor 0% gewijzigd door SKiLLa op 27-02-2012 21:46 . Reden: typo ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Pixeltje schreef op maandag 27 februari 2012 @ 21:36:
Die batterij wordt tijdens gebruik toch gewoon opgeladen? Heb hier een PC gehad die 5 jaar dienst heeft
Nee, dat is niet waar. De meeste moederborden gebruiken een standaard CR2032 niet-oplaadbare batterij. Deze batterij dient ook alleen maar om de BIOS instellingen te onthouden. In het slechtste geval ben je je instellingen kwijt, en gaat je BIOS de standaardinstellingen gebruiken. Dan is het een kwestie van de batterij vervangen en je kan weer een aantal jaren verder :)

Iets sneller die batterij vervangen vind ik minder erg dan het standby stroomverbruik van de PC en het gemak om alle randapparatuur ook met één knop te kunnen uitschakelen. Sowieso gaan die batterijen best wel lang mee, ook al schakel je de stroom uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Simpel, maar doeltreffend, usb gewoon loskoppelen.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
El Chaoto schreef op maandag 27 februari 2012 @ 21:26:
[...]

dat is eigenlijk niet aan te raden omdat dan de backup battery van je moederbord op den duur minder of niet meer bijlaad
Over het algemeen zijn biosbatterijtjes niet oplaadbaar. En gaan ze toch een jaar of 5 (soms 10) mee.
Daarbij kost zo'n batterijtje de kop niet, terwijl standby laten staan van computer/randapparatuur meerdere tientjes per jaar kost.
Hier zit er gewoon een stekkerblok aan de PC. PC uit, stekkerblok uit! Stekkerblok aan ==> PC aan (bios-instelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuardMoony
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-12-2024
Vaak is het zo dat slecht enkele van de usb poorten dit doen.
Op laptops zal je vaak een bliksem symbool bij deze poort zien staan.
Nu kan je de andere poorten eens proberen en zien of deze ook stroom blijven leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themperror
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-06 15:08
ik heb dit probleem ook (zelfde als TS) mijn usb 3.0 schijf blijft aan staan als de PC uit is.. en wat TS wilt is puur en simpel dat de stroom van de USB poorten AUTOMATISCH afgaat zodra de PC uit is.. (dus niet via stekker of andere FYSIEKE onzin).

Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Themperror schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 16:36:
ik heb dit probleem ook (zelfde als TS) mijn usb 3.0 schijf blijft aan staan als de PC uit is.. en wat TS wilt is puur en simpel dat de stroom van de USB poorten AUTOMATISCH afgaat zodra de PC uit is.. (dus niet via stekker of andere FYSIEKE onzin).
Je kan het onzin noemen, maar dat helpt je niet... Feit is dat sinds de AT-standaard is afgeschaft mainboards onder spanning blijven staan. Anders werkt de "soft" aan-knop niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 16:20
Zal best, maar bij mij gaat de spanning gewoon van de usb-poort af bij het afsluiten. Waarom zou dat bij de TS niet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72927

Je zou even kunnen kijken of je de asmedia USB 3.0 controller gebruikt zo ja, kijk dan of de Asmedia USB 3.0 Battery Charging Support aan staan zet die dan Disabled..

Staat onder de Tab Advanced -> Onboard Devices

(USB3.0 Sloten zijn vaak blauw op je IO Bracket).

Ook Tab APM , alle Power on by. op Disabled zetten

Zelf gebruik ik een Asus Maximus IV Extreme met een Razer blackwidow Keyboard, en daar mee heb ik soms ook dat me keyboard verlichting aan blijft als de pc uitstaat.
Dit krijg ik alleen als ik me usb van de keyboard er uit haal terwijl de pc aan staat (als ik keyboard schoon maak haal ik de stekker er uit).
Als me pc uitstaat en verlichting brand nog trek ik nog een keer de usb van keyboard er uit en steek ik mm er weer terug in de poort en dan blijft ie uit.

Zet ik dan bijv de volgende dag de pc weer aan en later uit dan gaat het keyboard verlichting ook gewoon netjes uit.

Verder heb ik zelf EPU Power Saving op Disabled staan net als Eup Ready <- staat bij mij onder de tab APM

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 72927 op 28-02-2012 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themperror
kheb geen usb 3.0 poorten op mijn pc :P
zelfde probleem als TS (USB2.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vermoedelijk zal er een Renesas Electronics USB 3.0 controller op dit board zitten waarvan je normaal gesproken ook de driver hebt geinstalleerd. Als het goed is zie je bij je programma's een mapje Renesas Electronics staan met een USB 3.0 Host Controller Utility en als je die opstart kan je Schakel de USB 3.0 energiebeheer functies uit aanvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themperror
probleem nog niet opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31
Dan vervang je die batterij toch als ie leeg is, zoveel kosten ze niet. Deed het zelf 5 jaar lang met een moederbord op die manier. Zit nou ook al weer iets meer dan 3 jaar met een moederbord waar de stroom er vanaf gaat 'snachts. Zo snel levert dat echt geen problemen op.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het is inderdaad deels geen onzin wat je schrijft maar ik denk dat je dan meer doelt op de eerdere moederboarden die soms geen knoopcellen hadden. Ik kan mij nog herinneren dat er van die zwarte blokjes op gesoldeerd zaten en dit oplaadbare cellen waren die inderdaad na een tijd zonder stroom leeg konden lopen. Als je dan de pc weer een tijdje op stroom zette dan bleef die cmos accu weer voor een hele tijd gewoon goed maar of dit nog zo is bij de gewone knoopcellen is mij nooit opgevallen. Althans mijn pc ging altijd gewoon helemaal uit en eerlijk gezegd heb ik nog nooit een cmos knoopcel moeten vervangen in al die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J4s0n

J4s0n

Stop! Hammertime!

Topicstarter
Anoniem: 72927 schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 17:32:
Je zou even kunnen kijken of je de asmedia USB 3.0 controller gebruikt zo ja, kijk dan of de Asmedia USB 3.0 Battery Charging Support aan staan zet die dan Disabled..

Staat onder de Tab Advanced -> Onboard Devices

(USB3.0 Sloten zijn vaak blauw op je IO Bracket).

Ook Tab APM , alle Power on by. op Disabled zetten
You sir, have answered the question! Door dat op disabled te zetten, gaat mijn externe HDD netjes uit. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limit-NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-12-2024
Excuses voor de late schop, maar dit probleem blijft bij mij ook continu terug komen met mijn Gigabyte GA-Z77N-WIFI en Razer Megalodon op Windows 8.1 64-bit. De headset blijft vervolgens met LEDs en al aan staan als de PC uit staat. Een aantal dingen die ik al heb geprobeerd zijn:

- ErP op enabled in de BIOS (Wake On USB staat dus ook automatisch uit)
- Fast Start-Up deactiveren
- USB Selective Suspend op disabled in Power Options én de MCE Standby Tool
- Op zoek gaan naar Power Management optie in Devices manager voor de Megalodon of USB Hubs (Allow to Turn Off Device to Save Power aanvinken)
- De On-Off Charger driver downloaden voor mijn moederbord (crasht vrijwel direct)
- Drivers van de Razer Megalodon verwijderen en opnieuw installeren
- Een 5V USB jumper vinden op mijn moederbord (niet aanwezig)
- Andere USB poorten gebruiken (zowel USB 2.0 als 3.0)

Het probleem lijkt zich overigens alleen voor te doen met mijn headset en niet met de rest van mijn USB apparaten. In het verleden kon ik door middel van de bovenstaande manieren nog weleens het probleem verhelpen, maar dit keer krijg ik het niet meer voor elkaar.

Wie zou me hier nog bij kunnen helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verrekijker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-06 17:14
Ik ben benieuwd of iemand dit heeft opgelost. Hier ook Gigabyte. Bios F6 voor een Brix GB-BXBT-1900. En het is een prima barebone voor zo weinig geld.

Maar er zit een bug in het bios. Tenminste dat denk ik.

Zowel het bios als windows 7 geconfigureerd om maximale performance te bereiken als aan, bij uitschakelen een volledige shut down. De USB +5V zou ook moeten uitschakelen, maar dat gebeurt niet.

Op een of andere manier is dit maar eenmalig mogelijk. Als ik tijdens het opstarten in de bios duik en niets doe maar wel 'save and exit' dan werkt het één keer, erna niet meer, tot de volgende 'save and exit'.

Vreemd ook dat je de computer vervolgens kunt opstarten door toetsenbord of muis aan te raken, terwijl dat uit staat in zowel bios als windows config. Vraag ligt ook bij Gigabyte. Er is iets mis met de ErP implementatie?

Ter verduidelijking; ik ben van plan om het te gebruiken in een opzet waar het belangrijk is dat de 5V van het USB uit gaat na shutdown, geen mediaspeler.

Alvast dank! : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verrekijker, blijf je in je eigen topic? Het is niet de bedoeling om je vraag op meerdere plaatsen te stellen. Houd het dus lekker in ErP USB 5V uitschakelen Gigabyte Brix GB-BXBT-1900, waar al in geantwoord is. Had je ook geen topic van een jaar oud hoeven schoppen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verrekijker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-06 17:14
U heeft gelijk. Ik begon nieuw topic pas nadat ik me realiseerde dat ik beter een eigen topic kon beginnen na deze kansloze vraag/reactie : ) Mea Culpa Grand Deluxe
Pagina: 1