Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verrekijker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 17:21
Ik ben benieuwd of iemand dit heeft opgelost. Bios F6 voor een Gigabyte Brix GB-BXBT-1900. Het is een prima barebone voor weinig geld, maar nou net een van de belangrijkste functies voor mijn toepassing werkt niet goed.

Er zit een bug in het bios. Tenminste dat denk ik : )

Zowel het bios als windows 7 geconfigureerd om maximale performance te bereiken als barebone aanstaat, bij uitschakelen een volledige shut down. De USB +5V zou ook moeten uitschakelen, maar dat gebeurt niet.

Op een of andere manier is dit maar eenmalig mogelijk. Als ik tijdens het opstarten in de bios duik en niets doe maar wel 'save and exit' dan werkt het één keer, erna niet meer, tot de volgende 'save and exit'.

Vreemd ook dat je de computer vervolgens kunt opstarten door toetsenbord of muis aan te raken, terwijl dat uit staat in zowel bios als windows config. Vraag ligt ook bij Gigabyte. Er is iets mis met de ErP implementatie?

Ter verduidelijking; ik ben van plan om het te gebruiken in een opzet waar het belangrijk is dat de 5V van het USB uitgaat na shutdown, dus geen mediaspelerfuncties of het opladen van telefoons oid.

Alvast dank! : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En waar staat die optie in je BIOS nu op? Is deze 'enabled' of 'disabled'? Want op 't moederbord van mijn PC (ook een Gigabyte) moet deze op 'enabled' staan om geen stroom naar de USB poorten te laten gaan, en het systeem echt 'uit' te hebben. Wat in 't boekje erover staat, is dat het systeem dan <1 Watt aan energie gebruikt, terwijl 't anders meer zou zijn vanwege 't actief houden van de USB poorten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verrekijker
Enabled. En voor de veiligheid heb ik ook nog een test gedaan met 'factory default bios' en dan is het ook enabled. Het werkt, maar een keer, na de eerste keer afsluiten is alles uit. Elke volgende shutdown niet meer.

edit/toevoeging; alle USB poorten voor de duidelijkheid.

[ Voor 12% gewijzigd door verrekijker op 06-10-2015 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En wat weerhoud je ervan om naar de vorige BIOS versie te gaan? CPU support? En heb je ook al getest door de optie op 'disabled' te zetten en kijken wat dat doet? Het gebeurt wel eens dat een optie pas na een power cycle wordt toegepast. Dus dat je het de eerste keer uit denkt te hebben, is eigenlijk dat het nog toegepast moet worden en eigenlijk aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verrekijker
Dank voor het meedenken. Helaas is er geen andere BIOS versie voor deze barebone, enkel en alleen versie F6.

Als ik ErP enable en opnieuw opstart dan werkt een volledige shutdown 1 keer. Daarna niet meer; dwz de 5V blijft actief op het USB en het is mogelijk de barebone wakker te maken dmv toetsenbord of muis (wat niet mogelijk zou moeten zijn want al deze functies zijn uitgezet in BIOS en windows settings). Als ik vervolgens weer in de BIOS ga dan is ErP nog steeds enabled, maar de functie van ErP zelf is blijkbaar niet actief.

Kan het zijn de moderne BIOS lees UEFI gewijzigd kan worden door instellingen in windows?? Dat zou de zoektocht nog moeilijker maken : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Toevallig vandaag extra geheugen in m'n HTPC geprikt welke ook een Gigabyte moederbord heeft en even in het BIOS gekeken. Daar heb ik ErP UIT staan. Ik gaf je al de hint over de handleiding, heb je die überhaupt wel gelezen om te zien hoe die functie werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verrekijker
@Hero

We snappen elkaar niet.

Ik heb in casu alles gelezen en gedaan. ErP is enabled, dat betekent dat alles uit gaat, ook de USB poorten.Dit gaat em niet worden. Denk niet dat er snel een nieuwe uefi losgelaten wordt voor deze minicomputer. En dat is jammer, want tis een zeer goede. Er zit een bug in het BIOS (jaja UEFI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik snap jou prima, maar jij snapt mij niet. Je hebt m'n vorige post niet eens goed gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verrekijker
Okee. Vraag de handleiding van de Gigabyte GB-BXBT-1900 eens op ( http://www.gigabyte.co.nl...uct-page.aspx?pid=5118#dl ). Dat zijn vier A5-jes. Niet echt een handleiding. Er is een BIOS (F6) en van de drivers is elk één exemplaar. Meer niet. Blijkbaar een heel nieuw product.

Overigens is de algemene afspraak over ErP (Europees besluit om stroom te besparen) dat ErP enabled moet zijn om alles uit te schakelen.

Maar omdat jij mijn enige gesprekspartner bent in deze, en mijn kunde in twijfel trekt. Mocht je weten wat een blitter is mag je verder : )

Misschien is er iemand op Tweakers die het zelfde product heeft en de test kan doen.

Gigabyte GB-BXBT-1900

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-08 13:40

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Ik ben al weken in conclaaf met support van Gigabyte.
Ik krijg steeds hangers bij opstarten na Windows 10 updates.
Alle andere gevallen boot de machine prima.

Achterliggend probleem is het willekeurig wijzigen van de boot-order na Windows updates.
De volgorde springt of terug naar de SSD (Samsung 850EVO), of UEFI-shell.
Het systeem wil alleen booten met Windows Boot manager op nummer 1.

Vanaf support is er op mijn verzoek een nieuwe F7 bios neergezet op de support pagina.

Er is iets niet helemaal fris aan deze barebone. Zelfs met heel veel jaren hardware-ervaring krijg ik de vingers hier niet achter.
Iedere keer verdwijnen er bios-opties na bepaalde instellingen te hebben gedaan (BBS-boot weg...), worden opstartvolgorde's omgewisseld en settings teruggezet.

Eind van het liedje is het systeem alleen nog wil booten met 'Windows 7' setting en ERP disabled.
Bij de Windows 8.1 setting krijg ik een 'inaccessible boot device' fout.

Mijn voorzichtige eindconclusie is dat het bios gedeelte gewoon brak is, niet robuust.

Ik heb zojuist de laatste poging gedaan om er met support uit te komen, anders gaat het apparaat terug ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heel vervelend. Hopelijk kom je er nog uit. Ik heb het eigenlijk nooit zo op fabrikanten die bepaalde BIOS settings maken voor specifieke besturingssystemen. Geeft mij altijd het gevoel van prutswerk, dat ze maar wat aankloten of niet aan de standaarden willen voldoen. Beetje het idee at je zo'n 10 jaar geleden had met veel websiteontwikkelaars. De ene clausule na de andere voor specifieke browsers (en nu nog met de browser specifieke CSS regels). Er komt uiteindelijk alleen maar gezeik mee, het resultaat werkt maar half.

Pagina: 1