Garantie bij overlijden meerdere componenten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-10 17:58
*: Even een klein voorbehoudje in de titel, ik ben er nog niet helemaal zeker van of alle componenten dood zijn maar ik ben dat op dit moment aan het uitzoeken.

Laat ik bij het begin beginnen.. Het was een mooie wintermorgen... Lang lang geleden... Afgelopen vrijdag. Ik was bezig op de pc, mijn review-pc, om wat af te maken voor m'n opleiding. Pats, boem. Alles weg, alles dood, geen beeld, niets.

Erg plots, ik denk: kom, laat ik de pc maar weer aanzetten, het zal wel temperatuurgerelateerd zijn (fancontroller stond relatief zachtjes met de pomp van de Corsair H50). Normaliter was dat geen probleem, maar alas. Powerknop... niets... Nog eens... niets. Vreemd. Ik ga kijken in de kast, onlangs had ik de videokaart tijdelijk vervangen (HD2600 => HD4850).

Ik verwachtte een rood lampje op de videokaart te zien branden, had wat last van driver recoveries, dus een graka crashprobleem had me ook niet vreemd geleken. Not the case.. Dan maar kast open. Een WARMTE. Niet te geloven. Het blok op de videokaart en processor (plus de radiator, dat is het nog het vreemde) waren niet meer aan te raken, zo bloedheet. Ik wist niet wat me overkwam, zeker niet omdat ik vlak ervoor nog twee fans had gemonteerd voor extra koeling.

Ook viel me op dat achterop m'n PSU (Cooler Master Realpower 620) een rood lampje brandde. Opgezocht: betekenis, fatality. En als laatste notitie: een paar uur voor de grote crash begon Win7 opeens te roepen dat ik fouten had op de schijf, via de Taskbar. Welke schijf? Ik heb alleen maar een SSD aangesloten op het moederbord. Afijn, foutcontrole erdoor gehaald en weer verder. Een uur later, ditto situation.

Afijn, ik heb een donorvoeding erbij gepakt en aangesloten, vervolgens wilde het moederbord niet meer starten. Okee, wazig. Toen een ander moederbord erbij gepakt en even snel de HD2600Pro erop gestoken, icm de oude cpu (X2 555 BE) en 1GB DDR3. Resultaat: geen beeld. Nóg vreemder. Het enige wat ie nog detecteert is of er een kabel in zit of niet. Met een andere videokaart en een ander mobo zou je op z'n minst beeld moeten krijgen. Ik heb ook een donorschermpje geregeld die ik zo ga testen, net als de componenten, áls ik weer beeld krijg. Met een andere VGA-kabel, overigens.

Waar heb ik nog garantie op?
+ PSU, 3 jaar oud, 2 jaar garantie (PFEW)
+ Geheugen, lifetime.
+ CPU, nog net wel.
+ moederbord, vervangen maar nog wel een bon.

- Videokaart(en), allang niet meer.
- Koeling, niet meer.

Wat werkt er nog? (to be updated)
+ De fancontroller.
+ De koeling, H50, lijkt nog in orde.

- 24 inch scherm.
- PSU
- Asrock 970 Extreme4

Wat heb ik al gedaan?
- het energiebedrijf gebeld om te checken of er die ochtend in mijn blok en woonplaats stroompieken geweest zijn. Er stond ergens 1 deur open maar dat was dus niet het geval.

Notes:
- Mijn stekkerdoos is een beveiligde, eentje die (eenmalig?) bescherming biedt tegen pieken en noise filtert, al is dat laatste misschien un peu marketingblabber.
- Ik heb geen stekkerdoos op stekkerdoos.
- De aansluitingen op het systeem waren allemaal correct gedaan, ook bij het in een serie plaatsen van fans.

De theorie:
- Een mega power surge door het stopcontact die alles heeft gesloopt. Unlikely, want daar is die stekkerdoos voor. Plus: de hulplijn van het energiebedrijf bevestigde dat er geen pieken of dalen geweest waren.
- Alledrie de componenten zijn tegelijk geploft. In dat geval ga ik ook meteen een paar staatsloten halen, met zoveel geluk is winst zeker.
- De PSU heeft in z'n val (direct gekoppeld met mobo en GPU) geregeld teveel of te weinig stroom naar verschillende componenten gestuurd. Waaronder bv. de SSD, waardoor er fouten ontstonden. Teveel spanning door de GPU en mobo frituurden het moederbord en/of lieten in ieder geval veel stroom door naar andere, zoals de CPU en GPU. Waarvan het nog maar te bezien is of ze werkten. @ GPU, die is met een kabel verbonden met de monitor. Een te grote spanning/signaal kan de poort gesloopt hebben daar of de monitor zelf, al is de laatste voor stroom afhankelijk van de stekkerdoos.

Ik zit sowieso met schade, de PSU is dood en m'n nieuwe moederbord ook. Mogelijk is het scherm (of iig 1 poort) ook overleden. Met een beetje pech nog meer. Mijn vragen:
1. Wat is de beste approach om dit af te handelen?
2. Het gaat om verschillende componenten en in principe valt dit allemaal op het bordje van Cooler Master, zou je zeggen. Dit is hun verantwoordelijkheid, lijkt mij, maar volledig?
3. Wat zijn mijn rechten?
3. Kan ik met succes een vervanging vragen/verwachten wegens hinder, in een zeer drukke periode?

[ Voor 21% gewijzigd door Racing_Reporter op 27-02-2012 15:15 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:50

Rannasha

Does not compute.

Je geeft aan de PSU ervan te verdenken de boel opgeblazen te hebben, maar daarnaast zeg je:
Dan maar kast open. Een WARMTE. Niet te geloven. Het blok op de videokaart en processor (plus de radiator, dat is het nog het vreemde) waren niet meer aan te raken, zo bloedheet. Ik wist niet wat me overkwam, zeker niet omdat ik vlak ervoor nog twee fans had gemonteerd voor extra koeling.
Een defecte PSU levert geen warmteophoping in de koelblokken op. Het feit dat de blokjes gloedheet waren is eerder een indicatie van een gebrekkige koeling. Loopt het water wel goed door het systeem? Koelt de radiator voldoende?

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Absoluut zeker. En de airflow was alleen maar verder verbeterd met de toevoeging van de fans (1 intake 120mm + 1 outtake, 90mm). Er is ook niets stilgevallen aan fans overigens. Ik heb 1x gehad dat de radiator niet goed startte, maar dat is maanden terug en omdat ik de fancontroller te laag had staan.

En volgens mij moet het kunnen, als je voeding teveel voltage richting componenten stuurt, dan moet dat toch ergens heen => Warmte.

[ Voor 57% gewijzigd door Racing_Reporter op 27-02-2012 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een kleine titelchange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Afgezien van garanties. De oorzaak van het probleem lijkt me niet geheel onbelangrijk.

Waterpomp kaduuk? De warmte wordt blijkbaar niet afgevoerd. Anders verstopping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 20:56
CaptJackSparrow schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:53:
Afgezien van garanties. De oorzaak van het probleem lijkt me niet geheel onbelangrijk.

Waarbij het wel weer vreemd is dat o.a. de monitor het gelijktijdig opgegeven heeft. :)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:24
Tenzij je kan aantonen dat de voeding de oorzaak is heb je mijns inziens helemaal nergens recht op en kan je beter zo snel mogelijk alles nieuw kopen om verdere hinder met je werk te voorkomen. Als alles gloedheet is denk ik eerder aan falende watercooling en dan is het toch echt jouw probleem.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
What about it?
CaptJackSparrow schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:53:

Waarom focus je je op een niet-DIY-kitje, wat zou er moeten verstoppen? JUIST de radiator was superheet EN hetzelfde gold voor enkele andere componenten met een koelblok erop. Alle temperaturen waren eerst normaal en de onderdelen lauw at max (full load, DPC) in de stille modus. Het kan niet dat alles in 1x door de roof gaat. Bestaat niet.
MrAngry schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:07:
Tenzij je kan aantonen dat de voeding de oorzaak is heb je mijns inziens helemaal nergens recht op en kan je beter zo snel mogelijk alles nieuw kopen om verdere hinder met je werk te voorkomen. Als alles gloedheet is denk ik eerder aan falende watercooling en dan is het toch echt jouw probleem.
And again, het is NIET diy. Het is standaard.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/14319/11403.jpg

En al zou het ding stuk zijn, dan zou de pc eenmalig afslaan en erna gewoon weer starten. Al zou je het willen, een systeem kan je niet frituren op die manier. Want, tell me, waarom geeft de voeding dan aan dat 'ie niet meer functioneert, en werken de monitor én het moederbord niet meer?

[ Voor 34% gewijzigd door Racing_Reporter op 27-02-2012 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

een kapotte radiator op je corsair H50 zorgt ervoor dat je CPU te warm wordt en shutdowned. Niet dat je hele systeem random errors vertoont (SSD?) en je DVI poort er uitgeblazen wordt.

my $0.02

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Met hem.

Edit: de titelverandering komt nu wel door. Dank.

[ Voor 76% gewijzigd door Racing_Reporter op 27-02-2012 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:10

D4NG3R

kiwi

:)

Racing_Reporter schreef op maandag 27 februari 2012 @ 14:41:
onlangs had ik de videokaart tijdelijk vervangen (HD2600 => HD4850).
Hierdoor gaan mijn gedachten direct naar je PSU. Ik weet niet welke voeding je precies hebt. Maar CM heeft voornamelijk rukke voedinge.
1. Wat is de beste approach om dit af te handelen?
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen en kijken wat er kapot is. En dan die onderdelen opsturen voor garantie.
2. Het gaat om verschillende componenten en in principe valt dit allemaal op het bordje van Cooler Master, zou je zeggen. Dit is hun verantwoordelijkheid, lijkt mij, maar volledig?
Nee, dit is absoluut niet hun verantwoordelijkheid. Als jouw voeding kapot gaat en hierbij bijv het moederbord meeneemt, heb je ook gewoon garantie op het moederbord.

Maargoed, ga uitsluiten wat er kapot is en stuur dit naar de (web)winkel of fabrikant. Als je geen garantie meer had op het desbetreffende onderdeel heb je gewoonweg pech 8)7.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
D4NG3R schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:19:
[...]

Hierdoor gaan mijn gedachten direct naar je PSU. Ik weet niet welke voeding je precies hebt. Maar CM heeft voornamelijk rukke voedinge.

[...]

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen en kijken wat er kapot is. En dan die onderdelen opsturen voor garantie.

[...]

Nee, dit is absoluut niet hun verantwoordelijkheid. Als jouw voeding kapot gaat en hierbij bijv het moederbord meeneemt, heb je ook gewoon garantie op het moederbord.

Maargoed, ga uitsluiten wat er kapot is en stuur dit naar de (web)winkel of fabrikant. Als je geen garantie meer had op het desbetreffende onderdeel heb je gewoonweg pech 8)7.
Valt best mee toch? Het type had ik al gemeld.

HOT heb ik al doorgenomen en ben al bezig.

Niet hun verantwoordelijkheid? Als de voeding foutief bezig is en de stroom niet goed reguleert, waardoor er dingen stukgaan, dan is dat terug te leiden op de PSU. Op logica ben ik het niet met je eens. Wie meer? To be honest, al zou ik niet het slachtoffer zijn, die redenering komt gewoon niet over actually.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
D4NG3R schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:19:
[...]

Maar als de voeding de oorzaak was, is het geen fabricagefout in het moederbord en valt het dus ook niet onder de garantievoorwaarden. Met andere woorden, niet de verantwoordelijkheid van de winkel/fabrikant aangaande het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 14:03
Hoge temps van de blokken zegt mij dat er iets met e H2O setup was.
Maar dat zegt mij nog niet direct iets waarom de video kaart ook overleden is. Had die ook H2O of was die stock air?

En waarom de PSU kapot is gegaan door BV een CPU die te heet wordt is mij ook niet direct duidelijk.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nee, als jij een gigantische stroompiek in je huis hebt waardoor je TV ermee ophoud kan jij ook niks eisen bij je energieleverancier of bij de netbeheerder. Hiermee ga je gewoon naar je verzekering.

Als het zo zou werken zou ik elke keer als een onderdeel in mn PC ermee ophoud er een cheap-ass sweex voeding in steken om zo de schuld op de voeding af te schuiven 8)7.

Edit: En daarnaast, bewijs maar eens dat je voeding de schuldige is. En niet je CPU die op de een of andere manier je voeding fried heeft.

Recht hebben en recht krijgen zijn ook weer 2 heel verschillende dingen..
Muse schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:24:
[...]

Maar als de voeding de oorzaak was, is het geen fabricagefout in het moederbord en valt het dus ook niet onder de garantievoorwaarden. Met andere woorden, niet de verantwoordelijkheid van de winkel/fabrikant aangaande het moederbord.
Vaak genoeg gehad Elke keer nog gehad dat een ander onderdeel de oorzaak was, maar dat ik toch gewoon garantie kreeg.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 27-02-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Racing_Reporter schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:07:

En al zou het ding stuk zijn, dan zou de pc eenmalig afslaan en erna gewoon weer starten. Al zou je het willen, een systeem kan je niet frituren op die manier. Want, tell me, waarom geeft de voeding dan aan dat 'ie niet meer functioneert, en werken de monitor én het moederbord niet meer?
Hey prima joh, ik zeg alleen dat je het moet aantonen om ergens recht op te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
D4NG3R schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:25:
Nee, als jij een gigantische stroompiek in je huis hebt waardoor je TV ermee ophoud kan jij ook niks eisen bij je energieleverancier of bij de netbeheerder. Hiermee ga je gewoon naar je verzekering.

Als het zo zou werken zou ik elke keer als een onderdeel in mn PC ermee ophoud er een cheap-ass sweex voeding in steken om zo de schult op de voeding af te schuiven 8)7.
Verzekering is iets anders dan garantie
[...]

Vaak genoeg gehad dat een ander onderdeel de oorzaak was, maar dat ik toch gewoon garantie kreeg.
Dan is dat heel coulant geweest van de winkel/fabrikant. Dat wil niet zeggen dat je er recht op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Muse schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:24:
[...]

Maar van wie dan wel?
Astennu schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:24:
Hoge temps van de blokken zegt mij dat er iets met e H2O setup was.
Maar dat zegt mij nog niet direct iets waarom de video kaart ook overleden is. Had die ook H2O of was die stock air?

En waarom de PSU kapot is gegaan door BV een CPU die te heet wordt is mij ook niet direct duidelijk.
HO STOP. Mocht je het verkeerd begrijpen, ik heb 1x een Corsair H50 hangen. Dat blok was warm + radiator gloeiend heet. De videokaart (Asus 4850 met Glaciator-fan) was stock en hing eronder. Ook bloedheet, dat heatsinkje.
D4NG3R schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:25:

Als het zo zou werken zou ik elke keer als een onderdeel in mn PC ermee ophoud er een cheap-ass sweex voeding in steken om zo de schult op de voeding af te schuiven 8)7.

[...]

Vaak genoeg gehad dat een ander onderdeel de oorzaak was, maar dat ik toch gewoon garantie kreeg.
Voor mezelf was ik er al uit dat de theorie van de externe stroompiek bij het grofvuil kon. Liander heeft niets gedetecteerd en ik zit achter een beveiligde stekkerdoos.

En ja, met Sweex vraag je erom :/ Met Cooler Master is dat minder, da's een A-merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
MrAngry schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:25:
[...]

Hey prima joh, ik zeg alleen dat je het moet aantonen om ergens recht op te hebben.
Understood. Je toon kwam niet helemaal lekker aan.

De volgende stap is, hoe ga ik bewijzen dat m'n psu de rest heeft weggeblazen?

Ik post zeker nog updates over de rest van de test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Racing_Reporter schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:28:
En ja, met Sweex vraag je erom :/ Met Cooler Master is dat minder, da's een A-merk.
CM voedingen? Die zijn verre weg van A kwaliteit. Alleen hun gold lijn is redelijk. Ga maar eens verhaal halen @ [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29.

Edit: Heb je eigelijk al contact opgenomen met CM dan? Want ik heb persoonlijk nog nooit gezien dat iemand een vergoeding oid kreeg van de fabrikant van een voeding omdat een van hun producten je PC mogelijk gesloopt heeft.
Racing_Reporter schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:30:
[...]

Understood. Je toon kwam niet helemaal lekker aan.

De volgende stap is, hoe ga ik bewijzen dat m'n psu de rest heeft weggeblazen?

Ik post zeker nog updates over de rest van de test.
Niet, voor het zelfde geld heeft je moederbord ergens sluiting gemaakt en heeft zo je PSU en andere aanhangende onderdelen meegenomen.

[ Voor 50% gewijzigd door D4NG3R op 27-02-2012 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
You are really saying that? CM is echt geen slecht merk. Het kan iets beter met PSU's uit de fabriek van Seasonic ofzo, maar voor de rest geen B of C-waard. Op het eerste gezicht zie ik ook vrij weinig CM-fails als ik op Cooler Master zoek.
D4NG3R schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:30:
[...]

CM voedingen? Die zijn verre weg van A kwaliteit. Alleen hun gold lijn is redelijk. Ga maar eens verhaal halen @ [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29.

Edit: Heb je eigelijk al contact opgenomen met CM dan? Want ik heb persoonlijk nog nooit gezien dat iemand een vergoeding oid kreeg van de fabrikant van een voeding omdat een van hun producten je PC mogelijk gesloopt heeft.

[...]

Niet, voor het zelfde geld heeft je moederbord ergens sluiting gemaakt en heeft zo je PSU en andere aanhangende onderdelen meegenomen.
Nope, nog niet. Ik wil eerst alles zeker weten, advies inwinnen en dan aan de slag. Ik hoop er het beste van.

Wedervraag: Hoe kan m'n moederbord ergens kortsluiting maken als er niet amateuristisch aan is gerommeld en het systeem al een hele tijd niet meer uit elkaar is geweest sinds het gloednieuwe moederbord erin ging?

[ Voor 68% gewijzigd door Racing_Reporter op 27-02-2012 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Racing_Reporter schreef op maandag 27 februari 2012 @ 16:35:
You are really saying that? CM is echt geen slecht merk. Het kan iets beter met PSU's uit de fabriek van Seasonic ofzo, maar voor de rest geen B of C-waard. Op het eerste gezicht zie ik ook vrij weinig CM-fails als ik op Cooler Master zoek.
Google maar eens op reviews van bekende techsites. Er zijn vrij weinig CM voedingen die echt goed scoren.

Edit: Maargoed ik ga dit topic eens in de gaten houden, persoonlijk nog nooit zulke problemen gehad. Maar altijd handig om te weten hoe en wat mocht het wel gebeuren 8)7.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 27-02-2012 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Er is een subtiel verschil tussen echt goed en voldoet-niet-aan-de-norm, maar ok, ik begrijp dat jij het dus niet of sporadisch aan zou raden aan een eindgebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Enigszins interessante tekst over gevolgschade van een ondeugdelijk product: http://blog.iusmentis.com...boom-in-de-tuin-gastpost/

Wellicht geeft het wat aanknopingspunten voor de discussie of de verkoper/fabrikant van een voeding aansprakelijk kan worden gesteld voor de schade aan andere componenten. Al verwacht ik dat dat bewijstechnisch sowieso een heel lastig verhaal gaat worden.

Googlen op "gevolgschade ondeugdelijk product" levert nog wel meer links op die mogelijk interessant zijn om eens door te nemen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Held! Ik ga er meteen even naar kijken, altijd +1 voor Engelfriet :)

Edit:

Ik heb een lijstje met de volgende componenten en het ziet ernaar uit dat ik (enigszins) mazzel heb gehad.
cpu = good.
memory = good.
cable to monitor = good
monitor itself = good.
hd4850 = good.

motherboard = toast.
psu = toast.
Die videokaart was wel raar overigens, de eerste paar boots gebeurde er niks en dacht ik: game over. Ik wilde nog van poort wisselen maar bootte nog een keer, opeens werkte het weer. Su-per-wa-zig. Als ik zeg: good, dan betekent dat dat het specifieke onderdeel meekomt tot in de bios en daar blijft werken.

[ Voor 80% gewijzigd door Racing_Reporter op 28-02-2012 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Nieuwsgierig ivm dit topic: in hoeverre gaat het hier nog van invloed zijn als blijkt dat zo'n voeding tweedehands is aangeschaft? Volgens mij was garantie wettelijk vastgelegd als overdraagbaar, imo valt zoiets daar ook onder.

En voor TS: hoe ga je bewijzen dat je voeding als eerste gegaan is? In feite kan het moederbord zelfs niet met kortsluiting ergens de boel laten doorbranden, omdat er een max is aan wat het kan vragen aan de PSU. Het ding is 620w en met typical load haal je dat echt niet. Ook niet met die setup.

[ Voor 61% gewijzigd door Jejking op 28-02-2012 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het enige gegeven dat voor zover ik de indruk heb als redelijk objectief en vaststaand gezien kan worden is dat diverse onderdelen die gekoeld moeten worden zeer heet waren. Daar begin ik dan dus mee. Ventilatoren die radiatoren koelen kunnen onvoldoende warmte afvoeren als de circulatie van het water onvoldoende is. Als door een slechte pomp of een obstructie in de waterloop (geknikte slang bijv.) er veel te weinig watercirculatie is dan ZAL de warmte onvoldoende afgevoerd kunnen worden en ZAL die zich in het water ophopen en ZAL alles dat watergekoeld is dus heet worden met alle gevolgen van dien.

Elementaire thermodynamica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hij zei, de pomp heeft al de tijd gewoon gedraaid en werkte nog steeds en ervoor waren de temps toch ook nog prima in orde?

En verklaart nog steeds niet waarom het koelblok van die videokaart ook belachelijk heet was, right. Ik ga er vanuit dat die eronder zit, warmte stijgt op, you do the math.

[ Voor 39% gewijzigd door Jejking op 28-02-2012 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zit er een vorm van flowmeting in het watercircuit? Dat zou als enige een echte objectieve maat voor de circulatie kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Niet dat ik weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dat is wat mij betreft het eerste dat gecheckt moet worden. Als er bijv. een geknikte slang in het watercircuit zit dan kan de pomp prima blijven draaien alleen wordt er dan nauwelijks nog water rondgepompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 00:57

LordofWhatever

Uuhhh....?

Men focussed nu nogal op (water)koelingsproblemen, terwijl er aan andere faal-optie is, die (voor zover ik het kan overzien) waarschijnlijker is:

Een mogelijke verklaring voor het feit dat zowel de cpu/mobo en de gpu nogal heet zijn geworden, is dat de voeding gedurende langere tijd een te hoog voltage heeft afgegeven. De genoemde onderdelen hebben allen VRM's, die de spanning van de voeding omzetten naar een lager voltage voor de cpu/gpu/etc zelf (vaak rond de 1,5v). Komt er een te hoog voltage binnen, dan wordt dit omgezet in warmte. Als dit voltage langere tijd te hoog is, raken de VRM's oververhit, en die hebben (itt cpu's en gpu's) vaak geen oververhittingsbescherming. Nu hebben moderne voedingen een overspanningsbeveiliging die dit zou moeten voorkomen, maar die kan dus gefaald hebben. Kortom: het is heel goed mogelijk dat de voeding wel degelijk de oorzaak is.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Weet je dit zeker dat dat de praktijk kan zijn? Voorbeelden van casussen zouden handig zijn. Een moederbord kan bijna onmogelijk een PSU meenemen, terwijl een PSU dat andersom veel makkelijker doet.

Temperatuurprobleempje kan gebeuren, maar dan nog zou het erna nog moeten werken.

[ Voor 59% gewijzigd door Jejking op 28-02-2012 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 00:57

LordofWhatever

Uuhhh....?

Je kan kijken of je beschadigingen kan zien op de VRM's op je mobo, of op de condensatoren daarnaast.
De zwarte blokjes met "R25" zijn de (doorgaans heetste onderdelen van) VRM's. Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/mainboard/msi/dka790gx/vrm.jpg

Dat hardware een PSU meeneemt, is inderdaad tegenwoordig vrijwel onmogelijk, een beetje degelijke PSU heeft heel goede kortsluitings- en overbelastingsbeveiliging (als in: valt onmiddelijk uit). Een andere manier om de PSU met de hardware te beinvloeden is er eigenlijk niet. Andersom is een eitje.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

-

[ Voor 100% gewijzigd door Jejking op 28-02-2012 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Goed om te weten. Ik denk dat deze CM toen ook al in deze categorie 'beveiligd' viel.

Maar er lijkt meer mis met de GPU dan gedacht. Ik moest drivers opnieuw installeren bij moederbord. Bij een reboot kwam er niets meer door. Net zoals ervoor. Knipperend lampje op de graka af en toe, ik ga dat nog even opzoeken maar denk dat de videokaart dus ook op richting vuurpeleton kan.

Edit: okeeeeeeee.............

4850 poort 1 + 24" = nasty.
4850 poort 1 + oude tft + oude kabel = ?
4850 poort 2 + oude tft + oude kabel = redelijk okee afais. Maar niet goed.

2600 poort 1 + 24" = nasty.
2600 poort 1 + oude tft + oude kabel = ?
2600 poort 2 + oude tft + oude kabel = okee afais.
2600 poort 2 + nieuwe tft = okee.

[ Voor 30% gewijzigd door Racing_Reporter op 01-03-2012 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Nou, er is duidelijk wat mis met de 4850, zowel met de oude als de nieuwe monitor.

Monitor zelf (HD2600 + oude kabel + 24") is voorlopig goed.

Optisch kan ik geen schade ontdekken aan het moederbord, condensatoren of VRM's maar Mycom is gecontacteerd voor wat betreft deze, I'll keep you posted. Ben benieuwd naar de procedure.

[ Voor 14% gewijzigd door Racing_Reporter op 01-03-2012 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het kan niet dat alles in 1x door de roof gaat. Bestaat niet
Je weet duidelijk wat er in de wereld te koop is, en hoe het een en ander met elkaar te maken heeft, maar ik heb nog niet kunnen vinden waarom het onomstotelijk vaststaat de je voeding iets kapot heeft gemaakt.
Kan je nog eens uit leggen hoe je onweerlegbaar heb vastgesteld dat dat het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Racing_Reporter schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:26:
En volgens mij moet het kunnen, als je voeding teveel voltage richting componenten stuurt, dan moet dat toch ergens heen => Warmte.
Beetje laat misschien, maar die redenering lijkt me sowieso niet degene die je zoekt. In theorie is het waar, maar als je een beetje goede koeling had dan moet de pc ineens minstens 50% meer warmte gaan produceren om de boel te oververhitten, waarschijnlijk nog veel meer. Het lijkt me sterk dat de voeding verder dan 10% te veel zou komen voordat veel onderdelen van de pc crashes gaan veroorzaken. 10% extra warmte kan natuurlijk nooit een totale oververhitting veroorzaken. Als het oververhitting is, dan is het een falende airflow of zo.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
@ beide posts hierboven: gevalletje eliminatie. Er zijn simpelweg geen andere geloofwaardige theorieën toepasbaar op deze situatie. Het kan best een reeks van factoren geweest zijn, ik sta open voor suggesties, maar laat ik het beantwoorden met een wedervraag: hebben jullie een beter idee?

Qua: in 1x voeding stuk (met lampje) moederbord defect (geen teken van leven) en videokaart (iets verkeerd met de circuits waardoor ie het 50-50 wel of niet doet).

Voor de rest, zoals eerder gezegd, de airflow was redelijk goed op orde. Niet ultiem, maar zeker niet slecht genoeg om een warmteophoping of iets anders te veroorzaken.

[ Voor 15% gewijzigd door Racing_Reporter op 02-03-2012 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Well?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
CM zit blijkbaar nog steeds in CeBIT-mode ofzo, nog steeds geen antwoord teruggehad. En dat is nog niet eens het vervelendste, ik geloof m'n ogen niet. Er is nóg iets mis.

Waar de 4850 het 50-50 deed (soms een aantal uren problem free, erna regent het plotseling driver recoveries en BSODs op driver niveau), is nu de rest ook keduuk en deze keer heb ik geen idee waar het vandaan kwam. Ik kwam nog twee keer tot het BIOS-scherm, 1x met artifacts en 1x zonder. Erna, poef, alles uitgevallen. Geen lampjes, geen tierelantijntjes of zoiets, niets. Even voor de duidelijkheid, dit was met een andere voeding, moederbord en videokaart maakt ook niets uit of het de HD2600 betreft of niet.

Geen bizarre temperaturen deze keer ook. Ik ga zo proberen de PSU te kickstarten, alles afkoppelen en met een paperclip doorverbinden om te zien of daar het probleem zit.

En toen hadden we nog maar 1 laptop in dit huis, wat nu ijverig gedeeld wordt met alle consequenties vandien :/ Ik denk er hard over om 100% flatout te gaan en compleet overnieuw te beginnen, dit is niet leuk meer... Dan maar 500 euro er tegenaan gooien voor een nieuwe kast + inhoud, zo werkt het toch ook niet?

[ Voor 6% gewijzigd door Racing_Reporter op 12-03-2012 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
PSU = gekickstart toen ik het op de goede manier deed.

Waarschijnlijk dus een moederbord die ermee gestopt is, geheugen werkt perfect. Nu op onboard AMD Radeon HD4200 powah. Alles loopt weer goed op het oudste mobo wat ik nog op de shelf had liggen, al mis ik wel bandbreedte over verschillende sata-poorten. Niet gek ook met activiteit op verschillende HDD's :)

Maar goed, ik baal hier dus wel een beetje van, dit is al het zoveelste componentn in korte tijd dat ploft :/ Ik ga maar weer eens op zoek naar een bon en ook voor de zekerheid m'n airflow in een schemaatje hier dumpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
CM mailt: ze willen de PSU RMA nemen en onderzoeken als ik gegevens achterlaat. Er wordt met geen woord gerept over de andere componenten. Ik ben de druk gaan opvoeren nu, dit zou wel érg armlastig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Niet echt. Je gaat met bovenstaande redeneringen echt niet aantonen dat het aan de voeding lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Racing_Reporter schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 13:27:
CM mailt: ze willen de PSU RMA nemen en onderzoeken als ik gegevens achterlaat. Er wordt met geen woord gerept over de andere componenten. Ik ben de druk gaan opvoeren nu, dit zou wel érg armlastig zijn.
As a motherboard tech who has handled many cases like this I can say your going about this the wrong way, and are setting your expectations too high. You are responsible for pursuing the RMA of your indivdual items. The power supply company is in no way obliged to offer any form of service on the motherboard. If you want service on the PSU talk to the PSU maker. If you want service on the MB talk to the MB maker (or your seller).

You actually have no idea what caused the problem and are just guessing, and even it was the PSU the PSU maker still doesn't need to offer you service on your motherboard. Your just setting yourself up for more frustration if you try and pursue things like you currently are.

The hard truth of the matter is that unless you purchased a pre-assembled system from an OEM like Dell for example then you and only you are responsible for the system. Thats not to say that if a viable problem occurs with a given part that the individual sellers/manufacturers can reject your claim for service, but you can't just go crying to one party that his component ruined the rest. These are the risks you take when you assemble a system on your own. If a person wants the ability to just take the whole thing back to the store and say "Hij doet het niet. Zorg maar dat hij het wel doet". Then you need to buy a pre-assembled unit. This is one of the prime reasons why OEMs like Dell or Compaq exist as such large companies.

To be more mild mannered about things I think your making an assumption that the MB maker/seller won't help you. Have you even talked to either/or about the board? I'm sure they will offer you normal RMA service on the board if you request it in a normal way. These things happen all the time in the DIY market. Your situation is hardly unique.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Geez gast.......... welkom op een Hollands forum ofzo? :X

O ja, CM heeft teruggemaild. Als ik de drie items opstuur, en ze constateren dat de psu de malheur heeft veroorzaakt, dan gaan ze over tot een correcte vergoeding. Ergens goed nieuws. Ik wou er in eerste instantie zelf bijzijn om er zeker van te zijn dat alles normaal verliep, maar goed, da's farfetched.

[ Voor 76% gewijzigd door Racing_Reporter op 15-03-2012 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 23:06

Paulus0013

pom pom

but you can't just go crying to one party that his component ruined the rest. These are the risks you take when you assemble a system on your own.
Ownee he, voor de afwisseling (of toch niet) zit je er weer eens compleet naast.
Volgens onze wet is gevolgschade wel degelijk het probleem van de fabrikant (of voor de consument meer de verkoper) van een product. Zeker binnen gestandariseerde computercomponenten. Dat ene onderdeel moet gewoon aan die standaard voldoen en het is dus onzin dat verschillende merken of types niet door elkaar gebruikt mogen worden, of de rechten van de consument aantasten. Juist de standaard maakt dat je op mobo x ook videokaart y kunt plaatsen. Waarom? Omdat ze volgens een standaard met elkaar samenwerken, daar kan je als consument niets fout aan doen. Of je moet een AGP kaart in een PCI slot gaan proppen, maar dan hebben we het ook over een ander soort situatie.

@TS, mooi dat het in orde lijkt te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paulus0013 schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 02:19:
[...]

Ownee he, voor de afwisseling (of toch niet) zit je er weer eens compleet naast.
Volgens onze wet is gevolgschade wel degelijk het probleem van de fabrikant (of voor de consument meer de verkoper) van een product. Zeker binnen gestandariseerde computercomponenten. Dat ene onderdeel moet gewoon aan die standaard voldoen en het is dus onzin dat verschillende merken of types niet door elkaar gebruikt mogen worden, of de rechten van de consument aantasten. Juist de standaard maakt dat je op mobo x ook videokaart y kunt plaatsen. Waarom? Omdat ze volgens een standaard met elkaar samenwerken, daar kan je als consument niets fout aan doen. Of je moet een AGP kaart in een PCI slot gaan proppen, maar dan hebben we het ook over een ander soort situatie.

@TS, mooi dat het in orde lijkt te komen.
Mooie woorden, maar wat de TS nu krijgt is puur coulance. Waar jij het over hebt is een "perfect world" scenario. Ik ben mee eens dat alles hoort met elkaar te werken, maar de realitiet is dat is niet altijd waar. En als iets niet werkt met een andere onderdeel dan heb je gewoon pech. Wil je zekerheid dan koop je een kant een klaar systeem. Maar goed, ik weet dat ik ben de grote boze wolf soms die de kleine man wilt onderdrukken. Dat doen fabrieken toch Paulus:

"Ownee he, voor de afwisseling (of toch niet) zit je er weer eens compleet naast."

13 jaar in de vak zitten en ik weet nog steeds van nix. Wat ben ik blij dat jij heeft mij rechtgezet. Enough said from my side. G'day gents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Paulus0013 schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 02:19:
Volgens onze wet is gevolgschade wel degelijk het probleem van de fabrikant (of voor de consument meer de verkoper) van een product.
Heb je daar een bron/wetsartikel/uitspraak voor?

Het verbaasd mij, als dat inderdaad zo is - gevolgschade kan gigantisch oplopen en daar kan een fabrikant zich nauwelijks voor indekken. Domino-effecten die niet te voorspellen zijn. Wat als je - ik verzin maar wat - een car-PC maakt met een Pico-PSU als spanningsconverter, en daar zit een productiefout in. Tijdens het rijden sluit de boel kort, je car-PC begint te branden en voor je het weet sta je met je luxe BMW Z8 of whatever als brandend wrak naast de snelweg. Sta je dan in je recht als je bij de fabrikant niet alleen een nieuwe Pico-PSU vraagt, maar ook om een vergoeding van je auto en inhoud? Het lijkt mij dan ook logisch als gevolgschade uitgesloten is van garantiezaken.
(en dat staat los van de rest van je reactie - over standaard componenten die goed moeten samenwerken)
Racing_Reporter schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 23:15:
Geez gast.......... welkom op een Hollands forum ofzo? :X
Wat is er mis met iemand die blijkbaar prima nederlands kan lezen, maar die beter/leesbaarder engels schrijft, en die een goede, zinnige inhoudelijke reactie geeft?
O ja, CM heeft teruggemaild. Als ik de drie items opstuur, en ze constateren dat de psu de malheur heeft veroorzaakt, dan gaan ze over tot een correcte vergoeding. Ergens goed nieuws. Ik wou er in eerste instantie zelf bijzijn om er zeker van te zijn dat alles normaal verliep, maar goed, da's farfetched.
Mooi dat ze zo coulant reageren. Hopelijk snel opgelost!

[ Voor 42% gewijzigd door vanaalten op 16-03-2012 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

vanaalten schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 08:55:
[...]

Heb je daar een bron/wetsartikel/uitspraak voor?
Zie een artikeltje dat ik eerder al aanhaalde: http://blog.iusmentis.com...boom-in-de-tuin-gastpost/

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Bedankt voor de link!

Helaas doet in dat artikel de link naar de geschillencommissie-elektro het niet; ook op de geschillencommissie website zelf kan ik de uitspraak niet vinden, dus kan ik het enkel doen met wat er in het artikel van Arnoud staat.
Wat mij opvalt is dat de uitspraak van de geschillencommissie iets zegt over de gevolgschade voor het verkrijgen van waar je recht op hebt: men had recht op een nieuwe DVD speler en daarvoor moest men een hoop moeite doen (reis&telefoonkosten). Het ging helaas niet over schade die is ontstaan door een defect apparaat zoals, lijkt het, in dit topic wordt beschreven. Gevoelsmatig lijkt het mij terecht dat als je een hoop moeite moet doen om je recht te halen, je daarvoor gecompenseerd moet worden.

Maar goed - gevoelsmatig is hier eigenlijk niet relevant, het gaat vooral om de wetboeken. En daar kan ik het eerlijk gezegd niet zo uit halen. Toegegeven, ik ben geen jurist, dus zou goed aan mij kunnen liggen.
Het begint met artikel 24 van BW7:
Burgerlijk Wetboek Boek 7

Artikel 24
  1. Indien op grond van een consumentenkoop een zaak is afgeleverd die niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten, heeft de koper jegens de verkoper recht op schadevergoeding overeenkomstig de afdelingen 9 en 10 van titel 1 van Boek 6.
  2. Bestaat de tekortkoming in een gebrek als bedoeld in afdeling 3 van titel 3 van Boek 6, dan is de verkoper niet aansprakelijk voor schade als in die afdeling bedoeld, tenzij
    a
    hij het gebrek kende of behoorde te kennen,
    b
    hij de afwezigheid van het gebrek heeft toegezegd of
    c
    het betreft zaakschade terzake waarvan krachtens afdeling 3 van titel 3 van Boek 6 geen recht op vergoeding bestaat op grond van de in die afdeling geregelde franchise, onverminderd zijn verweren krachtens de afdelingen 9 en 10 van titel 1 van Boek 6.
  3. Indien de verkoper de schade van de koper vergoedt krachtens lid 2 onder a of b, is de koper verplicht zijn rechten uit afdeling 3 van titel 3 van Boek 6 aan de verkoper over te dragen.
In het eerste stukje heb ik gelinkt naar artikels 9 & 10 van BW6 - en nog steeds haal ik daar niet zo snel iets uit over gevolgschade.

(overigens lijkt deze uitspraak van de geschillencommissie elektro ook nog interessant: je mag blijkbaar je aansprakelijkheid wel beperken. Hoe en wat dan redelijk is... tja...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Okee....... updatetijd..........

Wie herkent dit?

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/1i1nq9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32

heuveltje

KoelkastFilosoof

Moeilijk zonder schaal :)
als het +- een cm lang is zou het het tussenstukje van 2 usb poorten kunnen zijn.
Of een klemmetje uit een kast om de zijplaten vast te houden.
of 1 van de 100.000 andere dingen dier er op lijken :0

Ow wacht ik zie het al
Tis een Topic generator ! >:)

[ Voor 20% gewijzigd door heuveltje op 12-04-2012 12:54 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmm............................

Daar ga ik nog maar even naar vragen, ja. Cooler Master roept nu dus dat dit bij het uitpakken rammelde en eruit viel. Nou, grappig, ik heb 100% zeker niets gehoord bij het vele verplaatsen van deze PSU en ook inpakken. Volgens CM werkte de voeding erna naar behoren.

De rest van de componenten is onbekend.

Edit: gemaild.

Ah, een topicgenerator, nog niet aan gedacht, slotje plz! :>

[ Voor 23% gewijzigd door Racing_Reporter op 12-04-2012 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
We kunnen het onderdeel helaas niet identificeren.

Het heeft een afmeting van 14 mm x 7 mm x 5 mm

We zullen het moederbord en videokaart niet meer testen omdat de voeding goed uit de test is gekomen.
Nou, een extra hint voor trivia!

Pagina: 1