Fiber, dat had ik al gezien, maar dat loopt ook een beetje dood.
Het is de bedoeling dat wanneer de laptop op netstroom aangesloten is niet begint met het laden van de accu als deze tussen 80% en 100% zit. Als, door zelfontlading of gebruik zonder voeding, de accu onder 80% komt mag er weer geladen worden tot 100%. Zo krijg je veel minder laadcycli en dus minder warmteontwikkeling in de accu, tevens is de accu gemiddeld minder vol. Dit zorgt er beide voor dat de accu veel langer meegaat!
Normaal gaat het laadproces al weer in gang op 95% van de lading als ik het goed begrijp. Daar dit vrij snel bereikt wordt door onder andere afkoeling na het laden zal er te vaak onnodig worden geladen.
EDIT tussendoor: Hier is veel info te vinden over Li-ion's:
http://www.maxim-ic.com/app-notes/index.mvp/id/3958
Ook wordt door chips in de accu in samenwerking met software op de laptop bijgehouden hoe vaak het laadproces is gestart en hoelang dit duurt. Er wordt dan een berekening gemaakt wat de geschatte resterende capaciteit van de accu minimaal is en daarop wordt met laden gecorrigeerd. Omdat dit veiligheidshalve een pessimistische berekening is gaat de accu ook sneller achteruit (dan werkelijk het geval is).
Maar mijn vraag is dus of dit is in te stellen op een Acer Aspire 7560.
[
Voor 4% gewijzigd door
Benadski op 25-02-2012 14:31
]