Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Accu laad instellingen te wijzigen op Acer 7560?

Pagina: 1
Acties:

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-11 13:59
Ik heb al even gezocht, maar ik kom er niet uit.

Is het mogelijk om de accu pas te laten laden als die onder de 80% is gekomen? Ik heb er ePower software op staan, maar daar zit geloof ik geen interface op. Kan ik iets met command-line instructies met die software bereiken? :?

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:47

Fiber

Beaches are for storming.

Dit draadje al gelezen?
Opladen van de accu uitschakelen

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-11 21:51

Liveshort

Certified Crazy Person

Je bedoelt de accu op 80% houden? Want dat gaat waarschijnlijk gebeuren als je al zoiets vindt, waarom zou je zoiets willen? Een laptop aan de oplader loopt namelijk gedeeltelijk op netstroom, dat levert meestla een betere performance op.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• Benadski
Fiber, dat had ik al gezien, maar dat loopt ook een beetje dood.

Het is de bedoeling dat wanneer de laptop op netstroom aangesloten is niet begint met het laden van de accu als deze tussen 80% en 100% zit. Als, door zelfontlading of gebruik zonder voeding, de accu onder 80% komt mag er weer geladen worden tot 100%. Zo krijg je veel minder laadcycli en dus minder warmteontwikkeling in de accu, tevens is de accu gemiddeld minder vol. Dit zorgt er beide voor dat de accu veel langer meegaat!

Normaal gaat het laadproces al weer in gang op 95% van de lading als ik het goed begrijp. Daar dit vrij snel bereikt wordt door onder andere afkoeling na het laden zal er te vaak onnodig worden geladen.

EDIT tussendoor: Hier is veel info te vinden over Li-ion's: http://www.maxim-ic.com/app-notes/index.mvp/id/3958

Ook wordt door chips in de accu in samenwerking met software op de laptop bijgehouden hoe vaak het laadproces is gestart en hoelang dit duurt. Er wordt dan een berekening gemaakt wat de geschatte resterende capaciteit van de accu minimaal is en daarop wordt met laden gecorrigeerd. Omdat dit veiligheidshalve een pessimistische berekening is gaat de accu ook sneller achteruit (dan werkelijk het geval is).

Maar mijn vraag is dus of dit is in te stellen op een Acer Aspire 7560.

[ Voor 4% gewijzigd door Benadski op 25-02-2012 14:31 ]

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Mischien dat je dit zou kunnen instellen als je Linux draait?
Verder niet te druk om maken. Als je de accu voor lange tijd niet gebruikt is het zowizo verstandiger om hem tot 50-40% leeg te maken en dan uit de laptop te halen en koel bewaren. Warmte vinden li-ions veel minder leuk dan opgeladen worden.
Voor meer info zie http://batteryuniversity.com

• Benadski
Ok, ik zal eens kijken of Linux (Ubuntu?) dat kan.

Het zijn trouwens vaak niet de Li-ion cellen die verouderen, maar de hard en software die ze controleert. De cellen van mijn oude laptop werkten nog geen 5 minuten in de laptop. Na het slopen van het accupack heb ik ze getest, nog 60% capaciteit over... Dus het aantal cycli verminderen kan die problemen grotendeels omzeilen. Of hebben nieuwe laptops dit probleem niet meer?
Pagina: 1