• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Beste tweakers,

Mijn laptop gebruik ik eigenlijk als workstation. Dit omdat ik geen plek heb voor het opstellen van een vaste PC. Ik werk echter vaak langere tijd achter mijn laptop aan de keuken tafel. Deze tijd is te lang om op een accu duur te doen waardoor ik dus moet bijladen. Dat geeft mij zelf een slecht gevoel en haal daarom mijn accu eruit en leg mijn laptop gewoon rechtstreeks aan de voeding. Anders gaat mijn laptop continue laden, ontladen voor 5%, laden, ontladen, laden.... Dat is uiteraard erg slecht voor een accu.

Nu heb ik laatst van iemand gehoord dat hij het opladen van de accu uit kon zetten en dus niet de accu eruit hoeft te halen. Het ging daarbij om een recente dell laptop (zakelijk). Hij kon dat met een sneltoets uit zetten.

Het lijkt er dus op dat dit een stukje software is wat ervoor zorgt dat het opladen uitgeschakeld wordt. Kan natuurlijk zijn dat dit weer speciale dell hardware activeert. Maar ik vraag me dus af of zoiets ook voor (alle) laptops bestaat. In mijn geval gaat het om een HP pavilion DV7-3190ed.

[ Voor 0% gewijzigd door Timo002 op 10-02-2011 21:12 . Reden: typo ]

Anoniem: 303530

Timo002 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:53:
Anders gaan mijn laptop continue laden, ontladen voor 5%, laden, ontladen, laden.... Dat is uiteraard erg slecht voor een accu.
Ehh, wat zeg je daar nu precies?

Een accu is beveiligd tegen overladen, zodra de accu vol zit word deze niet meer opgeladen totdat de capaciteit onder pak-m-beet 95% valt, dit kan weken duren met de netstroom aangesloten.

Het is overigens geen goed idee om de accu met 100% los te laten liggen, als je dat doet, met name in een warme omgeving, gaat je accu echt rap achteruit. Hier in een recente post staat wat tech info: Tommy The Cat in "IBM/Lenovo accu verzamel topic"

Ik meen overigens dat je via een registery key dit ergens toe kan passen, maar pin me daar niet op vast. Voor zover ik weet is deze functinaliteit alleen beschrikbaar bij sony's en lenovo's, zie ook http://superuser.com/ques...attery-at-50-charge-level

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 10-02-2011 21:09 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Bij mijn weten moet je de 1ste 3 keer als de accu nieuw is de accu volledig laden/ontladen om hem optimaal te krijgen en maakt het daarna niet meer zoveel uit bij de moderne Lion cellen. Hetgeen wel slechter voor een accu schijnt te zijn is wanneer je hem constant alleen op netstroom gebruikt met de accu erin.

Andere optie zou ook nog zijn om eens te kijken voor een zwaardere accu hetgeen je probleem misschien helemaal op lost want het is ook weer minder voor een accu als je hem tezeer laat ontladen, ondanks dat de meeste accu's hier wel tegen beveiligd zijn.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Bij Samsung laptops zit er soms een optie in het BIOS genaamd "Battery saver" of "Battery life extender" (of term van gelijke strekking).

Als je dat inschakelt, laadt 'ie de accu tot maximaal 80%, en dat is (volgens Samsung) beter voor de levensduur wanneer je de laptop vnl. op netstroom gebruikt.
Misschien dat in jouw HP laptop ook zoiets zit.

Kan evt. ook (met een stukje software) vanuit Windows bewerkstelligd worden: Samsung heeft er in ieder geval een programma'tje voor, maar is misschien ook al -zoals hierboven gemeld- met een register-setting te regelen.

• Timo002
  • Niet online
Ik haal de accu er alleen uit als ik langdurig met de laptop ga werken. Zeg 4 a 5 uur. Mijn laptop haalt het ongeveer 2 uur op een volle laden. Dat is weinig, weet ik, maar hij moet ook wat hardware overeind houden.

Voor zover ik weet, als ik de accu in mijn laptop laat zitten en deze aan de netvoeding leg, dan gaat het volgende proces in gang.
- Accu wordt geladen tot 100%. Laden stopt
- Accu ontlaad tot 95% en wordt weer opgeladen.
- Accu wordt geladen tot 100%. Laden stopt
- Accu ontlaad tot 95% en wordt weer opgeladen.
- enz.

In gevallen waarin ik de laptop niet lang gebruik gaat dit gewoon op accu. Dus de accu ontlaad zich vaak genoeg, op z'n minst 1x per week wordt deze volledig leeg getrokken en weer opgeladen.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Volgens mij gaat geen enkele moderne laptop opladen wanneer de accu nog boven de 95% zit. Zelf gebruik ik mijn laptop ook meestal als werkstation maar ik heb nog nooit de accu eruit gehaald terwijl de laptop meestal aan netstroom hangt. De accu ging in het begin 4 tot 5 uur mee en nu 3 jaar later nog ongeveer 2,5 uur. Dat is normale slijtage die je ook niet minder maakt door de accu te verwijderen bij het gebruik op netstroom in mijn ogen.

Wat volgens mij het slechtste is voor een accu is aan de netstroom tot de accu vol is, dan de netstroom loskoppelen totdat de accu weer (bijna) leeg is en dan weer aan de netstroom. Op die manier creeer je laadcycli waarvan een accu snel slijt.

Maar goed iedereen lijkt zo'n beetje zijn eigen mening hierover te hebben dus wat het allemaal waard is is lastig te zeggen. Zelf zou ik de laptop gewoon gebruiken zoals je hem nodig hebt en er verder niet naar kijken, daar is hij tenslotte voor :)

/edit: Wat je in de post hierboven schrijft gebeurt sowieso niet, indien je laptop aan de netstroom hangt wordt de accu niet leegetrokken. Als deze dus bijvoorbeeld 96% is dan veranderd dat percentage niet zolang je de netstroom aangesloten houdt.

[ Voor 11% gewijzigd door ik222 op 10-02-2011 21:30 ]

ik222 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 21:27:
/edit: Wat je in de post hierboven schrijft gebeurt sowieso niet, indien je laptop aan de netstroom hangt wordt de accu niet leegetrokken. Als deze dus bijvoorbeeld 96% is dan veranderd dat percentage niet zolang je de netstroom aangesloten houdt.
Dat is inderdaad de bedoeling.

TS, hoe snel gaat de accu naar de 95%? binnen een uur? Dan is het ding gewoon gaar.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
ik222 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 21:27:
Wat volgens mij het slechtste is voor een accu is aan de netstroom tot de accu vol is, dan de netstroom loskoppelen totdat de accu weer (bijna) leeg is en dan weer aan de netstroom. Op die manier creeer je laadcycli waarvan een accu snel slijt.
Dit geld niet voor de 1ste 3 keer wanneer je een nieuwe laptop of accu hebt aangeschaft en dit staat dus duidelijk in de handleiding, althans bij mijn Asus laptop staat dit expliciet in de handleiding om de accu te optimaliseren.

Overigens daarbij genomen is het net goed dat een accu volledig opgeladen word en ontladen want zo creeer je net de ideale cyclus naar mijn mening, maar een ander punt is een accu helemaal ontladen. Alleen zijn daarvoor de moderne accu's weer beveiligd d.m.v. een chip die er ingebouwd zit en zal dus nooit kunnen gebeuren.

• Timo002
  • Niet online
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 21:45:
[...]
TS, hoe snel gaat de accu naar de 95%? binnen een uur? Dan is het ding gewoon gaar.
Met 95% bedoel ik 95% vol! Dat gebeurt binnen 10 min ongeveer.

Ik ben van mening dat de laptop de accu oplaad tot 100% vol. Daarna stopt met laden en weer begint te laden als de accu nog voor 95% vol zit en weer begint te laden.

Ik begrijp uit jullie reacties dat dit waarschijnlijk niet zo is. Maar dat de accu opgeladen wordt tot 100% en vanaf dat moment stopt met laden en de laptop dan gevoed wordt uit de adapter! Dat zal ik eens moeten controleren!

Bij mij blijft hij bij lange sessies gewoon constant 100% aangeven, Waarschijnlijk is de accu of een of andere laadconstructie niet meer helemaal lekker.. Was dit al bij aankoop zo?

• Timo002
  • Niet online
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 22:00:
Bij mij blijft hij bij lange sessies gewoon constant 100% aangeven, Waarschijnlijk is de accu of een of andere laadconstructie niet meer helemaal lekker.. Was dit al bij aankoop zo?
Zoals ik in m'n vorige post aangaf, ik moet dit misschien toch nog weer even controleren of het wel zo is als ik nu zeg!

Maar het feit dat de accu 100% aan blijft geven ben ik ook niet gerust op. Ik weet dan nog niet of ik op netstroom werk of op accu!

• ik222
  • Niet online
Roel1966 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 21:50:
[...]

Dit geld niet voor de 1ste 3 keer wanneer je een nieuwe laptop of accu hebt aangeschaft en dit staat dus duidelijk in de handleiding, althans bij mijn Asus laptop staat dit expliciet in de handleiding om de accu te optimaliseren.
Dat van de eerste drie keer is uiteraard wat anders, dat is inderdaad nodig om de volledige capaciteit te verkrijgen en dat moet je inderdaad gewoon doen.
Overigens daarbij genomen is het net goed dat een accu volledig opgeladen word en ontladen want zo creeer je net de ideale cyclus naar mijn mening, maar een ander punt is een accu helemaal ontladen. Alleen zijn daarvoor de moderne accu's weer beveiligd d.m.v. een chip die er ingebouwd zit en zal dus nooit kunnen gebeuren.
Daar verschillen wij dan dus van mening, naar mijn mening is het juist beter de accu volledig opgeladen te houden op netstroom wanneer dat mogelijk is. Immers van elke laadcyclus slijt de accu juist. Helemaal ontladen is inderdaad extra slecht maar daartegen zijn moderne accu's en besturingssystemen meestal wel beveiligd.

Maar goed zoals ik al eerder heb gezegd, gebruik die laptop gewoon zoals je hem nodig hebt en maak je hier niet druk om. De laptop is namelijk om te gebruiken en de slijtage van een accu wordt toch voor het grootste gedeelte bepaalt door de kwaliteit van de accu.

• Timo002
  • Niet online
Ik heb even de laadcyclus bijgehouden.

Afbeeldingslocatie: http://img821.imageshack.us/img821/1305/naamloos2d.png

Nu weet ik dus niet of de accu bij 100% nog geladen wordt of niet. Wat ik wel zie is dat deze op 100% blijft
staan.
Maar goed zoals ik al eerder heb gezegd, gebruik die laptop gewoon zoals je hem nodig hebt en maak je hier niet druk om. De laptop is namelijk om te gebruiken en de slijtage van een accu wordt toch voor het grootste gedeelte bepaalt door de kwaliteit van de accu.
Dat deed ik bij m'n vorige laptop ook. Na 3 jaar de accu helemaal op. Kan die laptop niet meer opstarten zonder netvoeding. Vandaar dat ik wat huiverig ben.

Dat wat hierboven word beschreven lijkt mij op het eerste gezicht een defect, een accu hoort niet leeg te lopen als de netstroom is aangesloten.

Wellicht ten overvloede, maar wat zegt HP over dit "probleem", het lijkt me dat, mits de indicator correct is, je accu op deze manier in rap tempo word gesloopt.

• ik222
  • Niet online
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 23:12:
Dat wat hierboven word beschreven lijkt mij op het eerste gezicht een defect, een accu hoort niet leeg te lopen als de netstroom is aangesloten.

Wellicht ten overvloede, maar wat zegt HP over dit "probleem", het lijkt me dat, mits de indicator correct is, je accu op deze manier in rap tempo word gesloopt.
Hij heeft de netstroom losgekoppeld op het moment dat de accu leeg loopt, dus dat is wel normaal ;)

Sowieso is het gedrag in de afbeeldingen hierboven volkomen normaal. En op het moment dat er staat "Volledig opgeladen" wordt de accu inderdaad niet meer verder opgeladen dus er is niks aan de hand.

O, daar heb ik totaal overheen gelezen, ik dacht dat hij beweerde dat de capaciteit slingerde tussen 100 en 95% terwijl de netstroom gewoon was aangesloten. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 23:42:
O, daar heb ik totaal overheen gelezen, ik dacht dat hij beweerde dat de capaciteit slingerde tussen 100 en 95% terwijl de netstroom gewoon was aangesloten. :F
Nee, dat was er niet aan de hand. Ik dacht dat dat gebeurde als je de laptop aan de netvoeding liet liggen.
ik222 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 23:38:
[...]Sowieso is het gedrag in de afbeeldingen hierboven volkomen normaal. En op het moment dat er staat "Volledig opgeladen" wordt de accu inderdaad niet meer verder opgeladen dus er is niks aan de hand.
Met andere woorden, ik kan de accu gerust laten zitten als ik 8 uur werk achter de laptop. Gewoon netvoeding inpluggen en 8 uur laten zitten, dit heeft geen negatief effect op de accu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nope, zolang je maar eens in de zoveel tijd een aantal cycles trekt. Het lang ongebruikt laten van een accu (3 maanden ongeveer) is minder verstandig volgens mij. Maar in dat geval haal je de accu er toch al uit (bij voorkeur met 40% capaciteit)
Pagina: 1