Op afstand de verwarming beheren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:18
Binnenkort krijg ik de sleutels van mijn nieuwe huis.

Mijn vriendin wil de verwarming de gehele dag aan laten staan op een lage stand zodat wanneer ze thuis komt het huis niet koud is :| Nu ben ik daar niet echt blij mee vanwege de elektriciteit die verspilt wordt.

Ze heeft een smartphone en ik zat te denken om een klein servertje te gebruiken die de boel aan en uit kan zetten. Zij gebruikt dan de smartphone om naar een website te gaan om de boel te regelen.

Nu zat ik in het topic [howto] Klik-aan-klik-uit aan computer te kijken en ziet eruit als een optie.

Probleem is dat mijn ervaring met Linux vrij mager is en hetzelfde voor programmeren. Is er een andere makkelijkere en niet al te dure alternatief?

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-10 14:40
Kan je niet voor die nieuwe Essent meter gaan, die kan je geloof ik met je smartphone bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

[google=slimme thermostaat]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-10 18:19

Barrycade

Through the...

Gewoon een programmeerbare klokthermostaat waarin je je werkrooster zet? Zodat je huis is opgewarmd als je thuiskomt? En ook automatisch lager gaat als je naar je werk gaat?

Of die thermostaatding van essent(?) waar ze reclame voor maken, waarmee je via een app je cv aan of uit kan zetten.

En ik ga ervan uit dat je op gas stookt en niet op electra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
De verwarming is elektrisch en elke kamer heeft een enkele verwarming behalve de woonkamer, deze heeft er twee. Er is (nog) geen centraal beheer maar omdat de muren nog geverfd moeten worden kan het een en ander gedaan worden.

Ik ben nu aan het kijken wat een slimme thermostaat is (Smart Thermostat).

Ik woon trouwens in Engeland London

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:24

Tazzios

..

Komt ze dan telkens om een (totaal) ander tijdstip thuis? tijdklok kom je ook een heel eind mee.

Er zijn natuurlijk ook al een aantal standaard oplossingen op de markt wel helaas met bijbehorend abbo.

Ik zou het eerst even afwachten afhankelijk van de woning eigenschappen (zon, buren, isolatie etc.) kan het best zo zijn dat het vanzelf al warm blijft.
Bij mijn apartement is smorgen om 7:00 nog 19 graden de CV heeft de avond er voor dan aangestaan op 20c gestaan tot 22:30.

elektriciteit zal trouwens wel meevallen ;)

editje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mentox schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 11:33:
De verwarming is elektrisch en elke kamer heeft een enkele verwarming behalve de woonkamer, deze heeft er twee.
Hoe zit zoiets aangesloten? Gewoon een stekker in een stopcontact? Hier (NL) koop je voor 2 euro bij de Action een tijdschakelaar die je tussen een stekker prikt. Per half uur instelbaar. Lijkt me aanzienlijk goedkoper dan een server-oplossing die grote stromen moet schakelen.

Even nieuwsgierig zijn: wat kost een kWh in Londen, als je elektrisch moet stoken?

[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 24-02-2012 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Niet alleen lijkt mij een tijdschakelaar goedkoper, maar ook nog eens makkelijker. Je wil toch niet elke dag handmatig je verwarming aan moeten doen? Om het nog maar niet over sochtends te hebben. Granted je kan als je een server ervoor neerzet die ook het automatisch laten doen, maar dan blijft de vraag of je niet met een tijdschakelaar genoeg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
RemcoDelft schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 11:40:
[...]

Hoe zit zoiets aangesloten? Gewoon een stekker in een stopcontact? Hier (NL) koop je voor 2 euro bij de Action een tijdschakelaar die je tussen een stekker prikt. Per half uur instelbaar.

Even nieuwsgierig zijn: wat kost een kWh in Londen, als je elektrisch moet stoken?
De verwarming is aangesloten op een contactdoos in de muur maar is niet los te koppelen. We gaan echter de boel verven dus ik kan het nodige slopen.

Ik en mijn vriendin hebben vrij gevarieerde tijden. Soms komen we thuis om 6pm maar andere dagen niet voor 10pm. En dit komt voornamelijk door werk en we weten niet in de morgen hoe laat het gaat worden voor die dag.

Niet zeker wat de prijs per kWh is maar de kosten voor de flat waar we nu in wonen is zo`n 85 pond (hoog plafon 3.3m, oud gebouw en een grote ruimte). De nieuwe woning is beter geïsoleerd maar het is behoorlijk groter (2 slaapkamers, aparte keuken en badkamer).

Ik ga me verdiepen in de Slimme Thermostaat want dit lijk de beste oplossing. Moet enkel kijken hoe ik het ga doen met de kabels.

[ Voor 6% gewijzigd door Mentox op 24-02-2012 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:24

Tazzios

..

Je hoeft sowieso niet alle kamers te verwarmen neem ik aan. Woonkamer zal het belangrijkst zijn als je thuis komt.
Je zou nog naar een x10 setje kunnen kijken daar heb je ook een PC aanstuur module voor. De PC kun je op afstand overnemen.

Edit
Hoewel die max 2000watt zijn dacht ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 24-02-2012 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou eerst gaan kijken of dat uberhaupt een besparing oplevert.

Het e.e.a. is ook afhankelijk van de isolatie van het huis.

Een huis wat snachts afkoelt tot onder de 10 graden als je niet stookt, heb je een puist vermogen nodig om dat naar de 20 graden te krijgen. Dan is het goedkoper om te zorgen dat het s'nachts en bij afwezigheid te zorgen dat de temperatuur niet onder de 16 graden komt, want dat is dan pulserend op temperatuur houden. En stoken van 16 naar de 20 is veel goedkoper dan van 10 naar de 20 graden te moeten stoken.

Je zou dus ipv te besparen eigenlijk duurder uit kunnen zijn.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Van 10 naar 20 stoken zal nog altijd goedkoper zijn dan het huis op 16 graden houden en dan 16 naar 20 stoken.

De snelheid waarmee je warmte (=energie) verliest is direct gerelateerd aan het verschil tussen binnen- en buitentemperatuur. Als je huis afkoelt naar 10 graden is de verschil kleiner, dus verlies je minder energie, dus hoef je minder aan te vullen (= stoken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
furby-killer schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 12:37:
Van 10 naar 20 stoken zal nog altijd goedkoper zijn dan het huis op 16 graden houden en dan 16 naar 20 stoken.
^^ Klopt.
Ik lees die denkfout echt enorm vaak de laatste tijd.
Het leuke van elektrisch verwarmen is dat je het ook uit andere nuttigere apparaten kan halen: TV de hele dag aan, veel lampen, computers, etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:31
De meeste standaard honeywell chronoterms/visions hebben een zogehete telecontact.
Dit contact kan je met bv een klikaan/klikuit en een relais bedienen. (niet rechtstreek aan de 220v). Mogenlijkheden te over.

Let op standaard is dit contact uitgeschakeld en je zal in het fabriweksmenu moeten duiken om dit te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:04
Applicatie maken die kijkt naar de locatie van de GPS ontvanger van je smartphone. Ben je binnen een straal van x kilometer dan schakelt hij aan, ander uit. Moet je werk uiteraard wel ver genoeg zijn :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
In de winter kan je vriendin wel een punt hebben.
Als het buiten vriest en je laat de verwarming helemaal uit dan loop je een groot risico dat je waterleidingen kapotvriezen.
RaZ schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 12:14:
Ik zou eerst gaan kijken of dat uberhaupt een besparing oplevert.

Het e.e.a. is ook afhankelijk van de isolatie van het huis.

Een huis wat snachts afkoelt tot onder de 10 graden als je niet stookt, heb je een puist vermogen nodig om dat naar de 20 graden te krijgen. Dan is het goedkoper om te zorgen dat het s'nachts en bij afwezigheid te zorgen dat de temperatuur niet onder de 16 graden komt, want dat is dan pulserend op temperatuur houden. En stoken van 16 naar de 20 is veel goedkoper dan van 10 naar de 20 graden te moeten stoken.

Je zou dus ipv te besparen eigenlijk duurder uit kunnen zijn.
Dat is dus pure onzin.

Elektrische verwarming heeft een rendament van ongeveer 100% (elektriciteit in warmte omzetten is simpel)
Dus of je nu 1 uur lang 2000Watt stookt, of 20 keer 6 minuten 1000Watt. De hoeveelheid energie die je verwarming afgeeft aan de ruimte (en je energierekening) zijn hetzelfde.

De hoeveelheid warmte die verloren gaat naar buiten, is evenredig met je isolatie en de delta T.
delta T = het verschil tussen de binnen en buitentemperatuur.
Je huis op 10 graden houden snachts geeft een kleinere delta T dan 16 graden. Dus minder energieverlies.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1