JA, het is zover - een update...
Nee ik was jullie niet vergeten... heb gewoon redelijk wat shit gehad in 't privé leven, maar hier ben ik weer!
Ik vond het stilaan tijd om maar eens serieus te beginnen werken aan de NAS...
de plannen zijn ondertussen wel enigsinds veranderd (mede door de veranderingen privé)
ziehier de huidige plannen :
Het Harde-Schijf Rekje
zo maak ik er 2, goed voor in totaal 40 schijven.
Ja je ziet het goed, op de tekening zijn er maar 16 per rekje voorzien, maar ik kan nog 8 schijven op het moederbord aansluiten dus heb ik het rekje wat langer gemaakt...
De Binnenkant van de KAST
Stap 1 : de harde schijf rekjes
1a - Het basismateriaal :
1b - Het basismateriaal gezaagd
1c - monteren
Tijdens het monteren merkte ik dat de afmetingen die ik genomen had voor een harde schijf nogal nipt waren.
De testschijf (een oude IDE maxtor schijf) paste er maar nét in.
Zo nipt zelfs dat je het volledige rek kon tillen door enkel de schijf eruit te trekken.
Goed nieuws eigenlijk... Dan hoef ik geen bovenkant meer te maken ;-)
Zo blijven ze dus.
Stap 2 : testopstelling met de huidige hardware
Tijdens het testen met zfs mertke ik dat de fileserver inderdaad vrij snel tegen z'n 4GB RAM limiet aanliep.
Vandaag dan toch maar 's ochtends wat RAM bijbesteld (4x4GB)
Als ik dan toch geld aan het uitgeven was... Maar ineens een paar echte harde schijven besteld, ipv de laptopschijfjes waar ik nu mee aan het testen was. Zou ook een duidelijker beeld geven lijkt me...
8x 2TB Seagate (Samsung) omdat ik zo nog 6 schijven in m'n oude server heb zitten en die perfect hun werk doen
Toch een mooi zicht ;-)
Stap 3 : testopstelling met nieuwe hardware
Ik ging dus van dit :
naar dit :
Volgend weekend zal ik proberen wat aan de kast zelf te werken, maar ik moet de platen van de doe-het-zelf zaak nog uitmeten om te zien hoeveel ik er nodig heb ;-)
Stap 4 : Software testen
Qua software : momenteel ben ik aan het testen met zfs onder ubuntu (ZfsOnLinux), daar haal ik zo'n 150MB/sec schrijven mee.
Ben echter niet helemaal tevreden, aangezien de raidz pool na elke herstart verloren gaat, en het schrijven regelmatig gewoon 'stopt' om dan 5sec later verder te gaan.
Nu ben ik PCBSD aan het downloaden om daar eens mee te testen.
(Free)BSD heeft namelijk standaard ondersteuning voor zfs.
Echter heb ik onder BSD nog nooit m'n highpoint 2740 raidcontroller aan de praat gekregen, ook al zijn er wel degelijk drivers voor beschikbaar.
Time will tell...
zo, dat was het voor vandaag!
ps : als je van een foto full-res. wil, laat het me even weten ;-)
grtz
/Zer0 out.