• Zer0CooL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 08:22
Nas eXtreme Buildlog

Hoi,
Dit is mijn eerste inzending, maar naargelang het werk dat ik erin gestoken heb, en ga steken vooral, dacht ik toch dit even met jullie te delen.

Inleiding :

De aanleiding tot deze build :
Ik heb op dit moment reeds een file servertje staan in onze “kleine” slaapkamer.
Deze slaapkamer krijgt binnenkort (waarschijnlijk) een andere invulling. Dus deze server moet ergens anders geplaatst worden. Hier begint de probleemstelling :
Wij huren een (oud) huis, met 3 grote kamers:
- keuken & eetruimte
- Leefruimte
- ‘Master’ bedroom
Deze ruimtes zijn onderling verbonden door een open trap, en er zijn (buiten een voordeur en een deur naar de kleine slaapkamer) geen deuren in huis.
Dus : nergens waar ik deze ‘stofzuiger’ (zoals m’n vriendin hem noemt) kan zetten zonder storend achtergrondlawaai.
De server moest dus stiller.

Bovendien loop ik reeds lange tijd tegen de bovenlimieten van de beschikbare opslag aan.

Huidige config :

Lian-Li V2000B (binnenkort te koop ;))

Windows 7 ultimate
Intel Pentium E2120 @ 2Ghz
3GB DDR2
Highpoint 2340 (16x sata2)
2x raid 5 array van 6x 2TB schijven (1x samsung, 1x hitachi)

Afbeeldingslocatie: http://i1241.photobucket.com/albums/gg508/s0h0punk/th_IMG_0449.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1241.photobucket.com/albums/gg508/s0h0punk/th_IMG_0451-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1241.photobucket.com/albums/gg508/s0h0punk/th_IMG_0450-1.jpg

Van deze gelegenheid wilde ik ineens gebruik maken om m’n storage dus wat bij te schaven.

Ik heb gekozen voor de volgende hardware :
Nieuwe Hardware :
Intel Core i3 2100
4GB DDR3 (eventueel uit te breiden tot 16GB)
1x Highpoint 2340 (16x sata2)
1x Highpoint 2740 (16x sata2)

Wat foto's van het gekochte materiaal (meer foto's dit weekend) :
Afbeeldingslocatie: http://i1241.photobucket.com/albums/gg508/s0h0punk/th_IMG_0452-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1241.photobucket.com/albums/gg508/s0h0punk/th_IMG_0453.jpg

In combinatie met de sata poorten op het nieuwe moederbord kan ik dus in totaal 42 schijven aansluiten.
Mooi, maar bestaat er een kast waar je 42 schijven in kwijt kan? NEEN

Volgende stap was bijgevolg het ontwerpen van een case.
Na 2 dagen prutsen in Google Sketchup (had het nooit eerder gebruikt) kwam ik op het volgende resultaat :

Afbeeldingslocatie: http://i1241.photobucket.com/albums/gg508/s0h0punk/th_ScreenHunter_06Feb230919.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1241.photobucket.com/albums/gg508/s0h0punk/th_ScreenHunter_07Feb230919.jpg

Weliswaar moet hier telkens nog een front plaat opkomen, maar om het duidelijk te houden heb ik dit nog niet gedaan

Voor de koeling ga ik puur op lucht werken, aangezien mobo en CPU nauwelijks (extra) koeling nodig hebben, en om 42 schijven met waterkoeling te gaan voorzien lijkt me een kostelijke zaak...

Voor voldoende airflow heb ik me 2 antec Bigboy tricool 200mm fans aangeschaft (die witte dozen bovenop de stapel ;))

Dit zou in 18mm MDF gemaakt worden, om de kosten te drukken, en vanwege geluidsisolatie.

Ben momenteel met m'n maat aan het overleggen over hoe we dit het beste aanpakken, welk materiaal we nog juist nodig hebben, en dergelijke

Ook qua besturingssysteem ben ik nog niet helemaal zeker, zie thread : Fileserver upgrade

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Plannen zien er goed uit :) Nog niet zoveel werk verzet, maar ik verplaats 'm toch ;)

Wel een flinke kast trouwens? Al zal de kast-in-kast constructie wel helpen met het dempen van geluid, ik denk dat het beter kan. Nu heb je namelijk nog wel direct het geluid van de fan. Wellicht dat je nog zoiets kunt overwegen als in een server rack, waarbij aan 1 zijde de lucht er in wordt geblazen, en aan de andere zijde er uit. Nu zullen de middelste HDD's ook aanzienlijk meer lucht krijgen dan de buitenste, wat de temperaturen van de buitenste dus zal doen verhogen.
Ik kan hem even niet vinden, maar er was eens door een duitser een fileserver gemaakt waarbij de HDD's schuin achter elkaar waren gestapeld, slechts enkele millimeters ruimte onderling, maar omdat ze niet zo heet worden was een lichte airflow al voldoende. Erg compact, en waarschijnlijk ook een stuk prettiger in gebruik dan een zware kast van 18mm dik MDF.

edit: Black dwarf bedoele ik: http://www.engadget.com/2...-with-insane-build-quali/
Dat zijn maar 8 HDD's, maar het is prima op te schalen :)

[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 23-02-2012 19:03 ]

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Gaaf :) Grote fileservers zijn altijd vet. En doe er 16GB geheugen in ga je later spijt van hebben :)

[ Voor 41% gewijzigd door DJ-Visto op 23-02-2012 19:08 ]

• rohaantje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-08 16:39
DJ-Visto schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 19:06:
Gaaf :) Grote fileservers zijn altijd vet. En doe er 16GB geheugen in ga je later spijt van hebben :)
Doen.. voor wat extra heb je zoveel meer!!! vooral met de prijzen nu.. dan nog maar even wachten maar doen..
verder ga ik deze op de voet volgen

Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!

• batsma
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
niet ten nadele van jouw plannen, maar kende je deze al? backblaze storage pod misschien om het allemaal nog wat compacter te krijgen, en dit is ook vrij prima na te maken denk ik.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk zullen de vibraties van de harddisk tegen het hout meer lawaai op gaan leveren dan 2 grote schoepen ventilatoren in de voorkant. Zorg dus voor voldoende mechanische demping van trillingen. De bakken met de harddisks kan je volgens mij prima isoleren met wat trillings dempend materiaal.

[ Voor 19% gewijzigd door redfoxert op 23-02-2012 19:40 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• Zer0CooL
_ferry_ schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 18:57:
Plannen zien er goed uit :) Nog niet zoveel werk verzet, maar ik verplaats 'm toch ;)

Wel een flinke kast trouwens? Al zal de kast-in-kast constructie wel helpen met het dempen van geluid, ik denk dat het beter kan. Nu heb je namelijk nog wel direct het geluid van de fan. Wellicht dat je nog zoiets kunt overwegen als in een server rack, waarbij aan 1 zijde de lucht er in wordt geblazen, en aan de andere zijde er uit. Nu zullen de middelste HDD's ook aanzienlijk meer lucht krijgen dan de buitenste, wat de temperaturen van de buitenste dus zal doen verhogen.
Ik kan hem even niet vinden, maar er was eens door een duitser een fileserver gemaakt waarbij de HDD's schuin achter elkaar waren gestapeld, slechts enkele millimeters ruimte onderling, maar omdat ze niet zo heet worden was een lichte airflow al voldoende. Erg compact, en waarschijnlijk ook een stuk prettiger in gebruik dan een zware kast van 18mm dik MDF.

edit: Black dwarf bedoele ik: http://www.engadget.com/2...-with-insane-build-quali/
Dat zijn maar 8 HDD's, maar het is prima op te schalen :)
Hey bedankt voor het verplaatsen ;-)

Qua geluidsdemping had ik gedacht aan een rubbermat (een paar mm's) onder elk HDD 'rekje', en eventueel nog een klein lapje rubber onder elke harde schijf. Speciaal hierom heb ik enkele mm's ruimte over gelaten.

De kast wordt ongeveer 500mm x 500mm bodemplaat en 800mm hoog (komt mooi naast onze buffetkast te staan)

Lawaai van de fans lijkt me best mee te vallen, die 2 bigboys doen minder dan fluisterstil hun werk.
Heb Enkel wat schrik voor het geluid van de HDDs, elke andere component is stiller dan 1 enkele HDD, en hier komen er uiteindelijk 42 in...

Die black Dwarf had ik inderdaad al gezien, ook het hele (!) buildlog filmpje gezien... Heerlijke build.
Ik wilde echt iets van mezelf maken ;)
batsma schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 19:33:
niet ten nadele van jouw plannen, maar kende je deze al? backblaze storage pod misschien om het allemaal nog wat compacter te krijgen, en dit is ook vrij prima na te maken denk ik.
batsma, ja die kende ik.
Heb ik ook een tijdje overwogen... maar heb hem 'in levende lijve' gezien en het ding maakt een rotherrie.
Bovendien moet ik het van MDF hebben omdat ik geen materiaal heb voor metaalbewerking.
Uiteindelijk komen mijn 2 bovenste 'bakken' op hetzelfde neer, maar dan met iets meer ruimte omdat MDF nu eenmaal geen warmte geleidt.
redfoxert schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 19:39:
Waarschijnlijk zullen de vibraties van de harddisk tegen het hout meer lawaai op gaan leveren dan 2 grote schoepen ventilatoren in de voorkant. Zorg dus voor voldoende mechanische demping van trillingen. De bakken met de harddisks kan je volgens mij prima isoleren met wat trillings dempend materiaal.
redfox,
bedankt voor je reactie! ik heb hierboven reeds beschreven wat ik van plan ben... Denk je dat dat volstaat?

@iedereen : nogmaals bedankt voor deze kans ;-)
altijd spannend zo'n eerste build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invoil
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 09:22
Heel erg mooi plan, zou ook zelf wel zoiets willen maken! Mag ik vragen waarom je voor 2 verschillende Rocketraids gekozen hebt? Neem aan dat je er al een had en een nieuwe heb bijgekocht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
invoil schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 01:07:
Heel erg mooi plan, zou ook zelf wel zoiets willen maken! Mag ik vragen waarom je voor 2 verschillende Rocketraids gekozen hebt? Neem aan dat je er al een had en een nieuwe heb bijgekocht ?
invoil,
klopt helemaal ;)

de rocketraid 2340 komt vrij op het moment dat ik m'n oude fileserver 'afdank'
Dus de primaire kaart van de nieuwe server zal de 2740 zijn

[ Voor 17% gewijzigd door Zer0CooL op 24-02-2012 06:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeLighting
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-01 21:35

FreeLighting

Heel de dag up's en down's!

Mooi plan! Een vriend van mijn is ook een private-storage-server voor onze vriendengroep aan het ontwerpen, misschien kan ik hem je plan als inspiratie-tip laten zien ;)

Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
SpatieBalkToets schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 08:24:
Mooi plan! Een vriend van mijn is ook een private-storage-server voor onze vriendengroep aan het ontwerpen, misschien kan ik hem je plan als inspiratie-tip laten zien ;)
@Spatiebalk
het hangt er natuurlijk vanaf hoe 'extreem' je wil gaan...
als je voldoende hebt aan bvb 10-12 schijven kan je beter een normale kast gebruiken...
in die lian-li V2000B is (met 3x 3-in-2 modules) zelfs ruimte voor 21 schijven...
Maar dan moet je niet verwachten dat hij stil is, tenzij je alle fannetjes vervangt door stille exemplaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeLighting

FreeLighting

Zer0CooL schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 08:30:
[...]

@Spatiebalk
het hangt er natuurlijk vanaf hoe 'extreem' je wil gaan...
als je voldoende hebt aan bvb 10-12 schijven kan je beter een normale kast gebruiken...
in die lian-li V2000B is (met 3x 3-in-2 modules) zelfs ruimte voor 21 schijven...
Maar dan moet je niet verwachten dat hij stil is, tenzij je alle fannetjes vervangt door stille exemplaren
Hij wil er een compacte, maar uitgebreide case omheen maken met hotswap mogelijkheid, die via SSH/FTP te benaderen is voor degenen met beveiligingscodes. als fan's heeft hij arctic f12 gekozen, stil, maar krachtig. KUTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
Kleine update :

deze avond heb ik bespreking met m'n maat, over het 'plan van aanpak'

Ik zal hier (voor de liefhebbers) m'n google sketchup tekening alvast te grabbel gooien :

http://ul.to/873meeee

Aanpassingen en mogelijke verbeteringen zijn altijd welkom via DM!

grtz

[ Voor 4% gewijzigd door Zer0CooL op 25-02-2012 12:36 . Reden: linkje vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
bon,

aan het plan van aanpak zijn we niet geraakt.
In discussie gegaan over de methode om HDDs vast te steken...

Momenteel hebben we 3 pistes, wat denken jullie?

Volledige MDF kooi

+ Eenvoudig te maken
+ Demping trillingen
- Weinig airflow mogelijk (enkel horizontaal)
- Vrij ontoegangkelijk eens het systeem in elkaar zit

Afbeeldingslocatie: http://i1241.photobucket.com/albums/gg508/s0h0punk/th_ScreenHunter_06Feb230917.jpg

Kooi van aluminium 3x L-profielen met MDF 'spacers'

+ veel airflow mogelijk
+ vrij eenvoudig te maken
+ gemakkelijkere toegang tot HDDs
- Demping ?

Afbeeldingslocatie: http://i1241.photobucket.com/albums/gg508/s0h0punk/th_ScreenHunter_06Feb271358.jpg

HDD rack namaken in de aard van Lian-li
+ veel airflow
+ gemakkelijke toegang tot HDD
+ horizontaal & verticaal te monteren
- moeilijkere contructie
- Demping

Afbeeldingslocatie: http://i1241.photobucket.com/albums/gg508/s0h0punk/th_Lian-Li_PC_A70B_Case_HDD_Cage_I.jpg

Jullie meningen worden, zoals steeds, zeer gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-09 00:22
Ik zou denk ik voor de full alu oplossing gaan. Het is wat prijziger maar je hebt de mogelijkheid om je schijven degelijk te fixeren in plaats van los op een aantal mdf latjes te plaatsen. Popnageltjes doen het prima ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
Vandaag de mSAS 8087 --> 4x sata kabeltjes voor de nieuwe rocketraid kaart besteld bij een firma in Duitsland.
17€/stuk voor kabels van 1m, mooie deal.

nu even afwachten tot ze geleverd worden.

Dit weekend heb ik jammer genoeg geen tijd om aan de server te werken want we gaan skiën (shortski) in Oostenrijk!

Opmerkingen over de HDD's mogen nog steeds ;-)
Ik neig zelf eerder naar de 2e oplossing - de laatste full alu heb ik niet de skills voor om hem te maken en is te duur om aan te kopen.

[ Voor 22% gewijzigd door Zer0CooL op 28-02-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
Ik heb misschien een oplossing voor de HDD's gevonden, ook maar ineens een probeerseltje besteld...

dit is wat ik ga testen :

Thermochill 120.4 shroud

Afbeeldingslocatie: http://www.aquatuning.de/images/product_images/210x140/10171_0.jpg

met daarin 4x enermax silent fans
@5 of 7 volt (starting voltage is 5V) , zodat er wat airflow is, maar zonderal te veel lawaai te maken

Afbeeldingslocatie: http://www.aquatuning.de/images/product_images/210x140/9756_0.jpg

en bovenop de fans een reeks van deze :
Mountain Mods 120mm Hard drive rack

Afbeeldingslocatie: http://www.aquatuning.de/images/product_images/210x140/11214_0.jpg

Dan krijg je zoiets, dat dan in de radiator shroud moet komen te zitten
Afbeeldingslocatie: http://i1241.photobucket.com/albums/gg508/s0h0punk/th_15_26_full.jpg

Zodra ik deze bestelling ontvangen heb, laat ik weer wat van me horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToCuS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 08:29

ToCuS

It begins in the brain!

het idee is goed, zou willen dat ik er de tijd en de middelen voor had om zoiets te maken..

ik blijf het in de gaten houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
ToCuS schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 23:49:
het idee is goed, zou willen dat ik er de tijd en de middelen voor had om zoiets te maken..

ik blijf het in de gaten houden..
Tijd is hetgeen dat me ontbreekt...
ik werk 40u/week, met 2-3u/dag woon-werk verkeer --> 50u/week bezig met werk
5u avondschool/week
bijgvolg heb ik enkel in het weekend soms tijd, maar een mens moet ook nog een sociaal leven hebben natuurlijk...

qua middelen, de kast + systeem (zonder harde schijven) is 'begroot' op €1500, wat ik nog een redelijke investering vind, aangezien de laatste 'update' van m'n server 7jaar geleden was...
Alles in deze build valt bovendien te maken met standaard tools, schroevendraaier, zaag, boor, en héél véél vijsjes ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulaiman
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
Leuk idee op zich, maar ik begrijp dat het echt heel moeilijk zal worden. Bij een "gewone" casemod kun je je nog inspereren door de andere asemods die anderen al voor jou hebben gedaan, maar van een NAS zijn er niet zo veel ne die er zijn vind je dan misschien niet mooi of praktish.

Allesinds veel succes en denk eens goed na over de dimensies... Ik vind hem een beetje groot, maar dat ben ik weer :p. Ik zou persoonlijk gewoon proberen om in een zo klein mogelijke kast zoveel mogelijk HDDs in te bouwen, kijk voor een voorbeel op youtube naar de channel NCIXCOM, 1 van de laatste videos gaat over het bouwen van een ideale server in een kleine kast (part1). :)

I7 960 @ 4.2Ghz-Coolit eco alc c240-2*HD6850 CFX-CM690II-6GB Corsair Vengance ram cl8-2*OCZ SSD in Raid0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
Soulaiman schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 23:51:
Leuk idee op zich, maar ik begrijp dat het echt heel moeilijk zal worden. Bij een "gewone" casemod kun je je nog inspereren door de andere asemods die anderen al voor jou hebben gedaan, maar van een NAS zijn er niet zo veel ne die er zijn vind je dan misschien niet mooi of praktish.

Allesinds veel succes en denk eens goed na over de dimensies... Ik vind hem een beetje groot, maar dat ben ik weer :p. Ik zou persoonlijk gewoon proberen om in een zo klein mogelijke kast zoveel mogelijk HDDs in te bouwen, kijk voor een voorbeel op youtube naar de channel NCIXCOM, 1 van de laatste videos gaat over het bouwen van een ideale server in een kleine kast (part1). :)
Soulaiman, bedankt voor je reactie!

De afmetingen zijn inderdaad vrij ruim genomen, maar dat is omdat hij in onze leefruimte naast de buffetkast komt te staan.

Met deze maten is hij juist even diep en hoog, en is er ruimte genoeg voor wat airflow zonder al teveel fans (=lawaai)

dat filmpje ga ik zeker wel eens bekijken als ik weer eens wat tijd heb :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:24
Wat een Cable management in de OP op de eerste 3 fotos 8)7

Iedergeval, veel succes met de build!

[ Voor 5% gewijzigd door R0y. op 15-03-2012 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-09 17:15
Wat dacht je van dit concept.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HB5t9.png

HDD's plat tussen 2 platen met lucht sleefs tussen de HDD's in de plaat voor de airflow.
Evt. rubbere ringetjes tussen de platen en de HDD's.
De lucht stroom gaat van beneden naar omhoog. en vervolgens aan de bovenkant eruit.
Het nadeel van dit concept is dat het gewicht bovenin zit...
Dit is slechts een schets gemaakt in paint. maar dit zou wel ruimte efficient moeten zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
R0y. schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 21:58:
Wat een Cable management in de OP op de eerste 3 fotos 8)7

Iedergeval, veel succes met de build!
Bedankt voor de reactie R0y.

inderdaad, cable management was een heikel punt.
Het probleem zat hem mede in het feit dat de kabels die ik bij m'n eerste highpoint kreeg elks 1m lang waren, en gesplitst werden vanaf de kaart, dus 4x 1m kabel per stuk. Dit 4x zorgt voor een ontzettende overdaad aan kabels.

De nieuwe kabels, voor de 2e kaart zijn ook 1m, maar past gesplitst op 20cm voor de eindconnectoren.

Dus oorspronkelijke kabels is 16 losse kabels voor 1 kaart
Nieuwe kabels is 4 kabels, op het einde gesplitsts naar 4 connectoren elks.
lijkt me iets netter ;-)

In de 'nieuwe' kast is er in ieder geval ruimte genoeg.
ReTechNL schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 23:32:
Wat dacht je van dit concept.
[afbeelding]

HDD's plat tussen 2 platen met lucht sleefs tussen de HDD's in de plaat voor de airflow.
Evt. rubbere ringetjes tussen de platen en de HDD's.
De lucht stroom gaat van beneden naar omhoog. en vervolgens aan de bovenkant eruit.
Het nadeel van dit concept is dat het gewicht bovenin zit...
Dit is slechts een schets gemaakt in paint. maar dit zou wel ruimte efficient moeten zijn..
ReTechNL, bedankt voor het mee-denken ;)
Dat is inderdaad ongeveer wat ik in gedachten had, echter mogen er geen openingen in de bovenkant zijn (regeltje van de vriendin).

Rails zouden inderdaad voor de harde schijven een mooi concept zijn, maar dat zou ik moeten uitmeten of dat lukt met de kabels. Heb 1m kabels voorzien, en aangezien de kast zo'n kleine 80cm hoog is, is er al niet veel speling meer.

Ik wacht nog steeds op m'n bestellingetje van bij aquatuning. (radiator shroud + fan + HDD 'rack').
Zodra ik die binnen heb kan ik verder gaan opmeten.
Misschien kan ik de shroud wel aan een rail bevestigen, of aan een scharnier zodat ik toch vlot aan alle schijven aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Omdat je zelf iets wilt maken, misschien kun je je hd rechtop zetten, dus van onder lucht erin en boven lucht eruit.
Misschien kun je dan niet of weinig koelen, indien je hd's koopt die niet erg warm worden.
Warmte stijgt vanzelf naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
Zer0CooL schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 08:15:
[...]

[...]

ReTechNL, bedankt voor het mee-denken ;)
Dat is inderdaad ongeveer wat ik in gedachten had, echter mogen er geen openingen in de bovenkant zijn (regeltje van de vriendin).

Rails zouden inderdaad voor de harde schijven een mooi concept zijn, maar dat zou ik moeten uitmeten of dat lukt met de kabels. Heb 1m kabels voorzien, en aangezien de kast zo'n kleine 80cm hoog is, is er al niet veel speling meer.

Ik wacht nog steeds op m'n bestellingetje van bij aquatuning. (radiator shroud + fan + HDD 'rack').
Zodra ik die binnen heb kan ik verder gaan opmeten.
Misschien kan ik de shroud wel aan een rail bevestigen, of aan een scharnier zodat ik toch vlot aan alle schijven aankan.
Wat dacht je van dat lucht rooster boven met een plaat erboven?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/d5BMJ.png
Tevens het plaatsen van geluids matten zal ook ideaal zijn.

Btw wat dacht je van de volgende case in combinatie met hot swap bays?
pricewatch: Lian Li PC-343B
pricewatch: Lian Li EX-H34B 4x SATA Hot Swap Mount Rack Black
Heb ff het 1 en ander samengesteld: wenslijst: Extreme NAS

[ Voor 9% gewijzigd door ReTechNL op 16-03-2012 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
hotswap bays zijn me te duur...
50€ voor 4 schijve te kunnen aansluiten --> 40 schijven --> 500€
bovendien, mooi lijstje, die 'wenslijst'
maar ook nét iets te duur... systeempje is begroot op 1500€ met kast en alles erop en eraan.

geluidsmatten ga ik nog wat afwachten, wat de uiteindelijke geluidsproductie is.

Die plaat boven het luchtrooster is een goed idee, maar dan kan ik evengoed mijn 'vents' aan de zijkant bovenaan de case maken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReTechNL
Zer0CooL schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 13:28:
hotswap bays zijn me te duur...
50€ voor 4 schijve te kunnen aansluiten --> 40 schijven --> 500€
bovendien, mooi lijstje, die 'wenslijst'
maar ook nét iets te duur... systeempje is begroot op 1500€ met kast en alles erop en eraan.

geluidsmatten ga ik nog wat afwachten, wat de uiteindelijke geluidsproductie is.

Die plaat boven het luchtrooster is een goed idee, maar dan kan ik evengoed mijn 'vents' aan de zijkant bovenaan de case maken lijkt me.
Tja ik heb ook met dat lijstje mijn fantasie de vrijeloop gegeven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsebel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-12-2024
dit gaan we volgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsebel
ben al een tijd aan het zoeken naar zo iets om zelf te maken.
dus als je het niet erg vind ga ik je ideeen misschien wel overnomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
Ga ik zeker volgen heb nu zelf een nas in een Sharkoon kast met 3x 4in3 modules en dan kan ik er nog 6 intern.
Maar ik heb ook genoeg aansluitingen op me kaartje en op me moederbord.
Maar de kast is te klein ik denk dat ik ook maar eens iets moois ga ontwerpen maar dan in een flightcase met rails enz en goeie koeling.
Stil, en portable in geval van nood.
Zodat deze snel de ruimte uitgetrokken kan worden enz.
Ik denk hierbij aan een flightcase met een binnenkast die ervoor zorgt dat er geen trillingen ontstaan.
Ook moet er dan een UPS in komen die na het afkoppelen van de stroom de server een directe shutdown geeft.
En er vervolgens binnen 30sec mee gewandeld kan worden.
Ook moet er iets van een patch mogelijkheid inkomen voor de kabels enz.
Ik denk dan aan powercon (bekend van de licht en geluids wereld) en een zelfde soort stekker voor UTP ook te krijgen.
Maar dan ook een normale aansluiting maken voor stoom en UTP voor als je die connectors niet bij de hand hebt.

Ik wil dit dus allemaal doen in geval van brand nood enz.

Anyway ik ga hem volgen en even wat ideeën op doen.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinow
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-09 20:15
Hoi ZeroCool, leuk idee :).

Is het niet praktisch om jouw idee nr 3, geheel van MDF te maken?
Scheelt dat ook weer in tijd (en kosten wellicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 13:03

Pixeltje

Woo-woohoo!

Leuk idee zeg! Ik heb net zelf een NAS in elkaar gezet, maar had met 4 schijven beduidend minder problemen dan die jij tegen gaat komen ;)

Overigens kan ik je voor de demping van de trillingen van schijven aanraden om eens bij de gamma/praxis een setje rubber revetten te halen; die doen hetzelfde als "dempingsmateriaal' wat je bij een computershop kunt kopen voor de helft van het geld :Y)

Tot slot: Koop die 16GB RAM nou maar, want over een maand heb je spijt dat je het niet meteen gedaan hebt ;)
De prijzen zijn relatief laag (zeker als je 4*4GB kunt plaatsen) en je hebt er, zeker met grote arrays transfers, veel plezier van.

[ Voor 67% gewijzigd door Pixeltje op 21-03-2012 09:03 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat idee van die HDD mounting plates op de fan lijkt mij wel een goed plan. Misschien niet hetgeen wat je meteen zou kiezen, maar als je kijkt hoeveel tijd je bespaard, en het gewoon in 1x goed is, scheelt je dat een hoop tijd met eventuele aanpassingen, je hebt een ruime airflow, en met een paar schroefjes te monteren.

Wellicht dat je ze gewoon dubbelzijdig kunt monteren? Dus aan de ene kant van de fan 3 HDD's, en aan de andere kant ook. Fan's op 5 of 7 volt, en je zal vast nog voldoende flow hebben. Vervolgens hang je dit geheel van 4x3x2=24HDD's in een rubberen ophanging tegen het trillen en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diovarus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 13:08
Misschien is dit makkelijker.

Lian Li EX-36A2 of Lian Li EX-36B1 HDD-Rack - black
Kant en klaar 4 bay met koeler, rond de 20 euro.

Model : EX-36A2
Model : EX-36B1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsebel
die foto's mogen wel een update hebben :P IDE schijf
Diovarus schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 13:14:
Misschien is dit makkelijker.

Lian Li EX-36A2 of Lian Li EX-36B1 HDD-Rack - black
Kant en klaar 4 bay met koeler, rond de 20 euro.

Model : EX-36A2
Model : EX-36B1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
Pixeltje schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 08:58:
Leuk idee zeg! Ik heb net zelf een NAS in elkaar gezet, maar had met 4 schijven beduidend minder problemen dan die jij tegen gaat komen ;)

Overigens kan ik je voor de demping van de trillingen van schijven aanraden om eens bij de gamma/praxis een setje rubber revetten te halen; die doen hetzelfde als "dempingsmateriaal' wat je bij een computershop kunt kopen voor de helft van het geld :Y)

Tot slot: Koop die 16GB RAM nou maar, want over een maand heb je spijt dat je het niet meteen gedaan hebt ;)
De prijzen zijn relatief laag (zeker als je 4*4GB kunt plaatsen) en je hebt er, zeker met grote arrays transfers, veel plezier van.
Bedankt voor de tip!
Ik ben nog niet helemaal overtuigd voor die RAM... ik ga uiteindelijk toch voor hardware raid gaan zeer waarschijnlijk, en dan heb je helemaal niet veel RAM nodig. Er zal eerst sowieso nog wel heel wat getest aan vooraf gaan ze.
lordsebel schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 00:12:
ben al een tijd aan het zoeken naar zo iets om zelf te maken.
dus als je het niet erg vind ga ik je ideeen misschien wel overnomen :P
hey lordsebel, natuurlijk mag je mijn ideeën overnemen, ik zet ze niet hier online om er vervolgens een patent op te nemen he ;)
djkavaa schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 16:42:
Ga ik zeker volgen heb nu zelf een nas in een Sharkoon kast met 3x 4in3 modules en dan kan ik er nog 6 intern.
mooie plannen - dat draagbaar aspect is bij mij niet van toepassing :) 40+ HDDs wil je sowieso niet met je meezeulen..
_ferry_ schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:30:
Dat idee van die HDD mounting plates op de fan lijkt mij wel een goed plan. Misschien niet hetgeen wat je meteen zou kiezen, maar als je kijkt hoeveel tijd je bespaard, en het gewoon in 1x goed is, scheelt je dat een hoop tijd met eventuele aanpassingen, je hebt een ruime airflow, en met een paar schroefjes te monteren.

Wellicht dat je ze gewoon dubbelzijdig kunt monteren? Dus aan de ene kant van de fan 3 HDD's, en aan de andere kant ook. Fan's op 5 of 7 volt, en je zal vast nog voldoende flow hebben. Vervolgens hang je dit geheel van 4x3x2=24HDD's in een rubberen ophanging tegen het trillen en klaar :)
Inderdaad _ferry_ Het project ligt momenteel even stil aangezien die plaatjes uit de verenigde staten moeten komen (wacht al ruim een maand ondertussen, besteld bij een nederlandse webshop die ze 'op voorraad' had... aquatuning.nl 8)7 )
Dubbelzijdig is nog wel een mooi idee, dat ga ik ook proberen... Ook had ik eraan gedacht van de schijven vertikaal te monteren, misschien heb ik dan wel maar 1 plaatje nodig per set schijven (dan hangen ze aan zo'n plaatje) - Als die schroeven en de fan dat houden qua gewicht natuurlijk...

Zodra ik die bestelling binnen heb ga ik aan het experimenteren en komen er uiteraard weer wat foto's aan ;-)

[ Voor 19% gewijzigd door Zer0CooL op 29-03-2012 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal hem volgen lijkt me wel een leuke casemod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baradicus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-03 11:45
krijgen we al bijna een update :p :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
@crazyboy1512 & Baracidus - bedankt voor de interesse en de reactie!

goh ik wou dat ik een deftige update kon geven...

ik ga vandaag de mannen van aquatuning.nl nog maar eens uitkafferen...
wacht ondertussen anderhalve maand op m'n levering...

regelmatig gebeld & gemaild...

1) blijkt dat het artikel dat ik besteld heb, niet meer binnen is (stond nochtans in voorraad op de website)

2) aquatuning wacht op een levering vanuit USA (zou 26mrt geleverd worden)

3) eind maart nog maar eens gebeld, levering vanuit USA blijkt gecanceled. Maar ze hebben nog wel een item in een andere kleur binnen, als ik wissel van kleur kan hij dezelfde dag nog buiten... DOEN!

4) na een paar dagen nog steeds niets binnen, nog maar eens gebeld, 'de onderdelen uit de states staan nu op status 'onbekend' maar we zullen zeker dat stuk leveren, in een adere kleur dan maar, de meerprijs nemen ze op zich - mooi gebaar... DOEN!

5) nog steeds geen nieuws... ik zal vandaag nog maar eens bellen...

Ik bestel liever bij een europese webshop, omdat ik dan zeker ben van de prijs, geen douanekosten, extra belastingen, en geen torenhoge verzendingskosten...

Kennen jullie nog leveranciers/webwinkels die onderdelen verkopen van MountainMods?
Ik ga de mannen zelf ook eens aanschrijven om te zien of ik daar niets kan lospeuteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamievs
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-04-2024
Hoi Zer0cool,

Weet niet precies wat je nodig hebt, wellicht dat je hier wat aan hebt?

http://www.highflow.nl/?s...h=products.search&x=0&y=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
lol het toeval wil dat ik juist vandaag (een half uur voor ik hun ging bellen) een mailtje kreeg dat m'n bestelling verpakt & verzonden werd...

@Jamievs
wtf ik dacht echt dat ik heel die webshop had uitgeplozen... blijkbaar niet...
bedank voor de tip!
m'n volgende bestelling zal dan toch weer bij highflow zijn ;-) <3 HighFlow <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:40

thijsco19

KTM 990 SMT

tog wel mooi dan dat het verzonden is, nu hopelijk snel een update! :D

Edit: @hieronder, haha das mooi, het heeft effe geduurd.

[ Voor 30% gewijzigd door thijsco19 op 12-04-2012 14:07 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
ik hoop het samen met jullie...

edit: @ hierboven ;) en nu maar hopen dat het wat wordt... Deze bestelling is namelijk slechts een test om te zien of m'n idee haalbaar is, anders ga ik alsnog zelf iets moeten ontwerpen...

[ Voor 78% gewijzigd door Zer0CooL op 12-04-2012 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsebel
hebben ze toevallig je berichtje hier niet gelezen :P
en dat het daarom nu net verstuurt is :P
Zer0CooL schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:29:
lol het toeval wil dat ik juist vandaag (een half uur voor ik hun ging bellen) een mailtje kreeg dat m'n bestelling verpakt & verzonden werd...

@Jamievs
wtf ik dacht echt dat ik heel die webshop had uitgeplozen... blijkbaar niet...
bedank voor de tip!
m'n volgende bestelling zal dan toch weer bij highflow zijn ;-) <3 HighFlow <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
lordsebel schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:42:
hebben ze toevallig je berichtje hier niet gelezen :P
en dat het daarom nu net verstuurt is :P

[...]
ik was ook al zoiets aan het denken...
maar tenzij ze actief tweakers afzoeken naar hun naam, lijkt het me sterk.
Ik heb geen referentie gemaakt naar deze 'buildlog' (ook al is er nog niet veel 'gebuild')

Ze staan hier ook niet in de pricewatch, jammer genoeg, anders konden ze zich aan een gepeperde review verwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsebel
dat komt vast wel :P anders deedt ik hem vast niet volgen:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
goed nieuws vandaag! heb een pakketje toegekregen van aquatuning - zucht... EINDELIJK

laat het duidelijk zijn dat het de laatste keer is dat ik bij hun iets bestel!

Afbeeldingslocatie: http://i1241.photobucket.com/albums/gg508/s0h0punk/th_PHOTO_1334819959158.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1241.photobucket.com/albums/gg508/s0h0punk/th_PHOTO_1334819992487.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsebel
jee
nu maar wachten op een mooie update :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caidev
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-08 08:14

Caidev

Beunhaas

Kijk ook eens bij liquid-cooling.nl, het is een webshop die net begonnen is. je kan producten ook op aanvraag bestellen. ik heb daar mijn hele set gekocht (XSPC RASA RX360)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsebel
en is de update al bijna onder weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 17:57
Dit wil ik ook wel even volgen. :)

42 hdd's? Van elk hoeveel GB/TB?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
de update is onderweg lordsebel :)
ben juist 2 weken in Cuba geweest, dus niet echt tijd gehad om alles te testen...
echter die mounting plates op de fan shrouds lijkt voorlopig niet echt de beste optie.

@ Snowwie
thx voor de interesse ;)
de eerste reeks HDDs zijn er van 2TB/stuk
maar het hangt er natuurlijk vanaf hoe de evolutie van de HDDs verder verloopt.
Ik ga ze ook niet alle 42 tegelijk kopen/inbouwen natuurlijk. Dat kost me teveel :)

Hopelijk dit weekend een update ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 13:03

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ben benieuwd.. staat je project on hold of ben je ons vergeten? ;)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
@Pixeltje
het project staat nog 2 weken on hold.
Ik heb binnen 2 weken een examen programmeren en dat slurpt voorlopig al m'n tijd op...
Daarna vliegen we erin.
M'n partner in dit project heeft ondertussen nog wel wat kwijlmateriaal gevonden... en ik probeer de persoon te bereiken die het gemaakt heeft.

zie hier de link : http://imgur.com/a/6ZG5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeLighting

FreeLighting

Zer0CooL schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 20:38:
@Pixeltje
het project staat nog 2 weken on hold.
Ik heb binnen 2 weken een examen programmeren en dat slurpt voorlopig al m'n tijd op...
Daarna vliegen we erin.
M'n partner in dit project heeft ondertussen nog wel wat kwijlmateriaal gevonden... en ik probeer de persoon te bereiken die het gemaakt heeft.

zie hier de link : http://imgur.com/a/6ZG5e
Gelukkig zijn t schijven van WD ;) Vorige week m'n main-HDD moeten opsturen voor RMA, vandaag de vervanger binnengekregen in ESD en de hele bescherming-reutemeteut :) Uit ervaring kan ik vertellen dat ze leuke achtergrondmuziek hebben als je in de wacht staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
JA, het is zover - een update...

Nee ik was jullie niet vergeten... heb gewoon redelijk wat shit gehad in 't privé leven, maar hier ben ik weer!
Ik vond het stilaan tijd om maar eens serieus te beginnen werken aan de NAS...

de plannen zijn ondertussen wel enigsinds veranderd (mede door de veranderingen privé)
ziehier de huidige plannen :

Het Harde-Schijf Rekje

Afbeeldingslocatie: http://img845.imageshack.us/img845/7203/imgaug0621.jpg

zo maak ik er 2, goed voor in totaal 40 schijven.
Ja je ziet het goed, op de tekening zijn er maar 16 per rekje voorzien, maar ik kan nog 8 schijven op het moederbord aansluiten dus heb ik het rekje wat langer gemaakt...

De Binnenkant van de KAST

Afbeeldingslocatie: http://img600.imageshack.us/img600/9300/imgaug0622.jpg

Stap 1 : de harde schijf rekjes

1a - Het basismateriaal :

Afbeeldingslocatie: http://img684.imageshack.us/img684/65/img0144ol.jpg

1b - Het basismateriaal gezaagd

Afbeeldingslocatie: http://img10.imageshack.us/img10/7946/img0145gh.jpg

1c - monteren

Afbeeldingslocatie: http://img32.imageshack.us/img32/5755/img0146uq.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img820.imageshack.us/img820/6025/img0147mh.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img641.imageshack.us/img641/126/img0148zu.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img38.imageshack.us/img38/3249/img0152gp.jpg

Tijdens het monteren merkte ik dat de afmetingen die ik genomen had voor een harde schijf nogal nipt waren.
De testschijf (een oude IDE maxtor schijf) paste er maar nét in.
Zo nipt zelfs dat je het volledige rek kon tillen door enkel de schijf eruit te trekken.
Goed nieuws eigenlijk... Dan hoef ik geen bovenkant meer te maken ;-)
Zo blijven ze dus.

Afbeeldingslocatie: http://img21.imageshack.us/img21/1058/img0151gxx.jpg

Stap 2 : testopstelling met de huidige hardware

Afbeeldingslocatie: http://img94.imageshack.us/img94/5183/img0159uw.jpg

Tijdens het testen met zfs mertke ik dat de fileserver inderdaad vrij snel tegen z'n 4GB RAM limiet aanliep.
Vandaag dan toch maar 's ochtends wat RAM bijbesteld (4x4GB)

Afbeeldingslocatie: http://img39.imageshack.us/img39/4534/img0154tly.jpg

Als ik dan toch geld aan het uitgeven was... Maar ineens een paar echte harde schijven besteld, ipv de laptopschijfjes waar ik nu mee aan het testen was. Zou ook een duidelijker beeld geven lijkt me...

8x 2TB Seagate (Samsung) omdat ik zo nog 6 schijven in m'n oude server heb zitten en die perfect hun werk doen

Afbeeldingslocatie: http://img267.imageshack.us/img267/6968/img0155qp.jpg

Toch een mooi zicht ;-)
Afbeeldingslocatie: http://img542.imageshack.us/img542/8501/img0157xh.jpg

Stap 3 : testopstelling met nieuwe hardware

Ik ging dus van dit :

Afbeeldingslocatie: http://img94.imageshack.us/img94/5183/img0159uw.jpg

naar dit :
Afbeeldingslocatie: http://img140.imageshack.us/img140/288/img0162ia.jpg

Volgend weekend zal ik proberen wat aan de kast zelf te werken, maar ik moet de platen van de doe-het-zelf zaak nog uitmeten om te zien hoeveel ik er nodig heb ;-)

Stap 4 : Software testen
Qua software : momenteel ben ik aan het testen met zfs onder ubuntu (ZfsOnLinux), daar haal ik zo'n 150MB/sec schrijven mee.
Ben echter niet helemaal tevreden, aangezien de raidz pool na elke herstart verloren gaat, en het schrijven regelmatig gewoon 'stopt' om dan 5sec later verder te gaan.

Nu ben ik PCBSD aan het downloaden om daar eens mee te testen.
(Free)BSD heeft namelijk standaard ondersteuning voor zfs.
Echter heb ik onder BSD nog nooit m'n highpoint 2740 raidcontroller aan de praat gekregen, ook al zijn er wel degelijk drivers voor beschikbaar.

Time will tell...

zo, dat was het voor vandaag!

ps : als je van een foto full-res. wil, laat het me even weten ;-)

grtz

/Zer0 out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 20:33
Wat haal je dan met MDADM onder Linux? Bij een vriend trek ik gigabit vol (zo'n 120 MB/s) op slechts drie schrijfjes (WD20EARX) in RAID5. Dat moet met acht schijven en RAID6 toch veel meer worden lijkt mij. De hardware daarvan is ook nog vrij oud, een Athlon 64 X2 6000+ op een oud moederbord met zes sata poorten en nieuw 4GB ddr2 geheugen.

RAID array aanmaken is zo gebeurd trouwens.

En nog veel succes, zowel met de software als de kast! Ben benieuwd hoe het er nou eigenlijk in het echt uit komt te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
marcop23 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:56:
Wat haal je dan met MDADM onder Linux? Bij een vriend trek ik gigabit vol (zo'n 120 MB/s) op slechts drie schrijfjes (WD20EARX) in RAID5. Dat moet met acht schijven en RAID6 toch veel meer worden lijkt mij. De hardware daarvan is ook nog vrij oud, een Athlon 64 X2 6000+ op een oud moederbord met zes sata poorten en nieuw 4GB ddr2 geheugen.

RAID array aanmaken is zo gebeurd trouwens.

En nog veel succes, zowel met de software als de kast! Ben benieuwd hoe het er nou eigenlijk in het echt uit komt te zien.
Marco, ik heb gekozen voor zfs, omdat die toch meer garanties biedt mijns inziens dan mdadm.
Als die PCBSD niets wordt zal ik mdadm nog eens overwegen ;-)
met 150MB/sec schrijven ben ik ruim tevreden trouwens...

de kast zelf is een monster van 1m op 60cm op 30cm hoogte.
daar komen zeer waarschijnlijk nog wieltjes onder en misschien nog handvaten (je weet nooit, misschien moet ik hem alsnog verhuizen ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
na nog wat testen heb ik besloten bij mijn leest te blijven en me te baseren op ubuntu 12.04 LTS Desktop.
linux mdadm raid6 over 16 schijven per keer (data is niet kritiek)
en dan een array van 6 schijven (er is natuurlijk 1 bootschijf aangesloten) in raid1 voor de kritieke data (foto's en dergelijke)

misschien koop ik op termijn nog wel een 128/256GB SSD om als download/extractschijf te dienen...
Dit geeft me dan (met de huidige 2TB schijven) in theorie 56TB aan raid6 storage en 6TB aan raid1 storage, voor een totaal van 62TB...

toch een mooi totaal... en hey, heb ik ooit NOG meer nodig (voordat 4TBschijven courant zijn bvb) kan ik altijd nog een extra systeempje ineen boxen en dan over nfs of iets dergelijks werken...

Nu nog de kast klaarmaken en we're good to go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
Na het opstellen van de testomgeving besloot ik dat het tijd was voor een paar real-world tests...

Kopiëren van 7.9TB vanop mijn huidige fileserver naar m'n nieuwe linux nasje...
snelheid rond de 80MB/sec, maar na een half uurtje haalde hij nog slechts 50MB/sec...
toch wel tegenvallende resultaten (op gbit had ik toch wel gehoopt op 90-100MB/sec)...

Even uitgezocht wat het probleem was...
het bleek hem aan de oude fileserver te liggen...
zie hier de CPU usage @ 53MB/sec...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/79R3Q.png?2?1

Het is een dualcore CPU dus het ene kopieerproces trekt de volledige core dicht...

Het was duidelijk tijd voor een upgrade ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
Na jullie veel (véééél) te lang op jullie honger te hebben laten zitten, ben ik hier weer...
met een heel kleine mini-update...

"This is one small step for me, but one major step for Nas eXtreme ;-) "

Ik heb vandaag op het werk de zaagsnedes berekend zodat ik deze avond eindelijk m'n ruw materiaal kan gaan halen. (+ laten zagen uiteraard)

Heb hiervoor online een heerlijke tool gevonden : http://www.optimalon.com/PanelCutOptimizer.aspx

(clicky)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SSl75l.png

Deze avond misschien nog wat aan werken, reken er maar op dat er foto's van zullen zijn ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:29
Ben je er niet bang voor dat de behuizing die je nu aan het maken bent als een grote klank-kast gaat werken? Met al dat hout dat je gebruikt ben je in feite eigenlijk een grote speaker-kast aan het fabriceren. Wat ga je eraan doen om dat te dempen? (ik ben zelf een soortgelijk project nog aan het uitdenken, en de vele disks en de bijbehorende geluidsprodcutie is een van mn grootste zorgen. Moet bij mij in een bureau verwerkt aan worden. Ik zat zelf te denken aan geluidsisolatie-matten aan de binnenkant te plakken om het geluid te laten absorberen, maar of dat helpt, en of het nodig is, is nog de vraag :{

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
@kroegtijger
je slaat de nagel op de spreekwoordelijke kop.
resonantie en klankkast is inderdaad waar ik bang voor ben.

Ik ben reeds in de hobbywinkel lappen rubber gaan halen om onder de HDDs te monteren, in de hoop zo de trillingen te dempen.
Bovendien heb ik 4x raid5 array gepland en gaan de schijven in slaapstand na een uur ongebruik, waardoor nooit alle schijven tegelijk aan de slag hoeven. Nu staan ze hier op m'n houten tafel te draaien (13stuks toch al) en je merkt het niet eens.

Ik laat je nog wel weten hoe het zit qua lawaai ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
The beast

Het is zover!
na enkele uurtjes werk is de kast zo goed als af!

Ik laat de foto's voor zichzelf spreken...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PPBx3l.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/46R6Hl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JFzxQl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NKMLcl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hE7M1l.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JiaXPl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JekQEl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xKhrIl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RQHyUl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4m7vTl.jpg

Uiteraard komt er nog een bovenkant op, maar die komt erop eens de kast op z'n plaats staat (vanwege het extra gewicht)

Morgen de kast verhuizen naar mijn verdiep en dan de harde schijfrekjes + hardware erin.

Verwacht maar een update tegen het einde van de week ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 19:31

Axon

Dikke tetten

Ik vraag me af wat je nou allemaal op die vele tb's aan HDD ruimte gaat zetten! :o
Echt belachelijk veel opslagruimte :P

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• risc16
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09 16:08
uhhh zitten zo vol hoor neem maar is alleen flikken maastricht alle seizoenen 6 seizoenen a 8 afleveringen is ongeveer 220 gb ik heb meerdere series die ik volg dus zit je zo aan de terabytes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
@ Rick van Gerwen

^^ what he said
Voor storage geldt : 'hoe meer ruimte je hebt, hoe sneller het volstaat'

filmpje in 720p? die sla je dan over...

enkel nog 1080p (7-9GB/stuk)
of full BD (25-50GB/stuk)
en dan gaat het snel hoor ;-)

Afbeeldingslocatie: http://www.matthewstevenkelly.com/images/posts/download-the-internet.gif

[ Voor 16% gewijzigd door Zer0CooL op 11-10-2012 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 19:31

Axon

Dikke tetten

Aha, dan begrijp ik 't wel :)

Ik ben zelf niet zo'n fanatieke downloader, ondanks mijn supersnelle glasvezel verbinding :D
Deed net even een speedtest. 90,37 Mbit download, 61,31 Mbit upload :)

Maar goed, succes met je mod verder!

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
Rick van Gerwen schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 12:44:
Aha, dan begrijp ik 't wel :)

Ik ben zelf niet zo'n fanatieke downloader, ondanks mijn supersnelle glasvezel verbinding :D
Deed net even een speedtest. 90,37 Mbit download, 61,31 Mbit upload :)

Maar goed, succes met je mod verder!
probleem in België is nog steeds die datalimieten he...
met dat soort breedband kan je perfect iets downloaden op de moment dat je het wil kijken.
wij hebben ook 60mbit down (ruim voldoende) maar enkele 100GBs limiet.
Waardoor je dus alles wat je downloadt best bijhoudt voor het geval je het nog eens wil kijken (of om de rest van de maand te vullen als je verbinding geknepen wordt).

Bovendien ben ik een redelijke verzamelaar, dus jah :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olaf133
  • Laatst online: 04-07 08:54
Zer0CooL schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 13:07:
[...]

probleem in België is nog steeds die datalimieten he...
met dat soort breedband kan je perfect iets downloaden op de moment dat je het wil kijken.
wij hebben ook 60mbit down (ruim voldoende) maar enkele 100GBs limiet.
Waardoor je dus alles wat je downloadt best bijhoudt voor het geval je het nog eens wil kijken (of om de rest van de maand te vullen als je verbinding geknepen wordt).

Bovendien ben ik een redelijke verzamelaar, dus jah :-)
Ik heb dus hetzelfd, "ongelimiteerd" internet van Belgacom, dit houdt in dat ik na 500gb geknepen wordt, dus vandaar heb ik nu 2tb vol staan met films, welke ik niet wil weggooien omdat ik moet opletten met wat ik download...
even ontopic: ziet er wel vet uit en al die harde schijven :o alleen zou ik dat ding nooit bij mij thuis kwijt kunnen :P

If nobody comes from the future to stop you, how bad of a decision can it really be?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• risc16
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09 16:08
het begint er inderdaad enorm goed uit te zien zou hem in tegesteling van olaf133 goed kwijt kunnen op me zolderkamer maar zal hij niet een enorme herrie maken met zoveel disks en fans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
de fans zijn 4x 200mm die draaien aan 700rpm (geruisloos)
de HDDs worden gedempt door een rubberen mat die onder de rekjes komt te liggen.
de CPU koeler + voeding zijn gekozen op minimale geluidsproductie.

Dit houdt in dat dB-gewijs de HDDs de luidste componenten zijn (in gebruik)

bovendien worden de HDDs geconfigureerd in 4x raid5 array, die hij uitschakelt na 1u ongebruik. Hij schakelt enkel de array(s) in die hij op dat moment nodig heeft.

Ik overweeg het ding te gebruiken als salontafel ;-)

ben enkel nog op zoek naar een soort breakout paneeltje om m'n kabels voor voeding, netwerk, scherm en USB door te lussen... een soort IO paneeltje als het ware... iemand enig idee?

[ Voor 15% gewijzigd door Zer0CooL op 11-10-2012 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Jemig. Wat ik me eigenlijk af vraag: in Windows krijgt ieder volume z'n eigen driveletter toegewezen (A:, C:, etc.). Hoe gaat dit eigenlijk bij 42 HDD's? Want het alfabet heeft maar 26 letters, en sommige zijn al in gebruik door de pc zelf natuurlijk... Gaat het dan verder met AA: enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Zer0CooL schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 16:23:

ben enkel nog op zoek naar een soort breakout paneeltje om m'n kabels voor voeding, netwerk, scherm en USB door te lussen... een soort IO paneeltje als het ware... iemand enig idee?
Waarom neem je geen 19" paneeltje waar je diverse connectors in kan plaatsen? Of eventueel een blind panel en de dremel om de diverse connectoren in kwijt te kunnen?
http://www.new-line.nl/nl...-inch-paneel-1he_5616.htm
http://www.new-line.nl/nl...inch-paneel-1he_41654.htm
http://www.new-line.nl/nl...alz-patch-panel_41690.htm
http://www.new-line.nl/nl...inch-blindpaneel_5610.htm

Vrijwel elk type connector is daarvoor te krijgen; van RJ45 tot USB en van RCA tot XLR. Allemaal standaard maten. Neutrik heeft een hele hoop hiervoor. VGA heb ik alleen nog niet kunnen vinden, maar wel HDMI

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 20:33
woelders schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 16:36:
Jemig. Wat ik me eigenlijk af vraag: in Windows krijgt ieder volume z'n eigen driveletter toegewezen (A:, C:, etc.). Hoe gaat dit eigenlijk bij 42 HDD's? Want het alfabet heeft maar 26 letters, en sommige zijn al in gebruik door de pc zelf natuurlijk... Gaat het dan verder met AA: enzo?
In RHEL (Red Hat Enterprise Linux) wel, HDD's worden daar 'genummerd' met /dev/sda, /dev/sdb etc, en een partitie /dev/sda1 etc. Met wat Googlen leert mij dat RHEL de volgende drive /dev/sdaa noemt :)

Windows weet ik niet.

Edit: http://stackoverflow.com/...drive-letters-they-are-26
Windows kan het niet :P

[ Voor 9% gewijzigd door marcop23 op 11-10-2012 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-09 21:47
Hij maakt er 4 arrays van, dan ziet ie onder windows ook maar 4 drives, tenzij je die nog gaat opdelen in meerdere partities natuurlijk, dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
pickboy schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 17:10:
Hij maakt er 4 arrays van, dan ziet ie onder windows ook maar 4 drives, tenzij je die nog gaat opdelen in meerdere partities natuurlijk, dan wel.
Dit dus inderdaad. Een drive-letter toewijzen is alleen maar een verkortte benaming van een locatie, maar meer ook niet. Je kunt ipv drive-letters ook kiezen voor een NTFS-folder om naartoe te mounten; net als in een linux-omgeving dus.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
kroegtijger schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 17:13:
[...]

Dit dus inderdaad. Een drive-letter toewijzen is alleen maar een verkortte benaming van een locatie, maar meer ook niet. Je kunt ipv drive-letters ook kiezen voor een NTFS-folder om naartoe te mounten; net als in een linux-omgeving dus.
@kroegtijger & Pickboy jullie hebben 'm gesnapt ;-)

ik ga voor elke array een ntfs map toewijzen op de C-schijf...

De kast staat ondertussen boven, en is het perfecte formaat voor een salontafel ;-)
nu maar hopen dat hij niet te hard trilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
StandVanZaken

Aanschouw : mijn nieuwe salontafel ;-)

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img840/8733/img20121011222434.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img834/3435/img20121011222417.jpg

Ondertussen is de voeding nog wel van kant gewisseld (om cable management wat eenvoudiger te maken...)

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img845/7735/img20121011182652.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img201/2384/img20121011182640.jpg

En nog een 'sfeer'beeldje van in de kast... de LEDs die je ziet zijn de 8 ledjes die op het RAMgeheugen zitten...

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img138/8033/img20121011230336.jpg

Heb hem even getest en je hoort hem draaien, als je weet dat je iets moet horen. Moet nu nog een mobotray zien te vinden die bruikbaar is en dan is het af ;-)

by the way - ik ga 4 van die antec bigboy fans gebruiken... op lowest setting, anders is er continu (veel) wind in huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:47
Wow cool project. Keep up the good work.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
chimera2 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 09:05:
Wow cool project. Keep up the good work.
thanks for the support ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Bigboy fans zijn heel leuk maar neem liever iets anders. Ze hebben een molex aansluiting en zijn door eigen regeling van snelheden niet te regelen. Ik zou eerder voor een Xigmatek gaan die hadden destijds ook 20 cm fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
BlackWhizz schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:32:
Bigboy fans zijn heel leuk maar neem liever iets anders. Ze hebben een molex aansluiting en zijn door eigen regeling van snelheden niet te regelen. Ik zou eerder voor een Xigmatek gaan die hadden destijds ook 20 cm fans.
hey, bedankt voor de feedback!
Ik heb echter al 3 van de 4 fans klaarliggen, en had ze net gekozen voor hun molex connectie... dat is weer een kabeltje minder dat ik tot achteraan in de kast moet leggen. Bovendien doen ze hun werk op de minimale setting geruisloos en toch met voldoende luchtverplaatsing.

Ik vraag me nu vooral nog af hoe ik het kabel management ga aanpakken... zo 20 schijven per kant, 2 kabeltjes per schijf, dat is een boel kabels ;-)

video van in de kast tijdens boot...

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lyl0lEpSMls&feature=youtu.be]

[ Voor 6% gewijzigd door Zer0CooL op 12-10-2012 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chuck-e
  • Laatst online: 10-11-2022
Mooie build, ben je ook van plan om fan filters voor de fans te zetten?
Het zou zonde zijn dat de behuizing binnen een maand vol zit met stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
ja uiteraard - er komen fanguards voor en stoffilters aan de intake fans.

Weet alleen nog niet zo goed hoe ik de stoffilters kan plaatsen... iemand een idee? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 22:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik mis nog iets :( kleine schuiven om je rc in te leggen en wat boekjes en film doosjes of een map met films.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
film doosjes? map met films? ;-)
had nog wel gedacht aan schuifjes, maar dan wordt hij te hoog. Aangezien mijn zetel en mijn TV erg laag staan kan dat niet.
Wat eventueel nog wel kan is kleine bakjes voor eronder...
Maar dat zien we nog wel eens hij volledig af is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Panty's maken een prima stoffilter, aan de buitenkant van je fanguards plaatsen, of even een framepje voor bouwen. Heb zelf weleens een soort fanfilter frame van wat dikker ijzerdraad (3mm) gemaakt die tussen de fanbevestiging past.

Ziet er voor de rest kuhl uit, succes met de kabelmanagement! Das nog wel een taaie.

KUTGW!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
PAPPLE schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 19:04:
Panty's maken een prima stoffilter, aan de buitenkant van je fanguards plaatsen, of even een framepje voor bouwen. Heb zelf weleens een soort fanfilter frame van wat dikker ijzerdraad (3mm) gemaakt die tussen de fanbevestiging past.

Ziet er voor de rest kuhl uit, succes met de kabelmanagement! Das nog wel een taaie.

KUTGW!!!!
Merci PAPPLE!
Ik ga één dezer dagen nog eens naar de doe-het-zelf zaak voor wat cable management materiaal en nog wat vijzen, aangezien degenen die ik heb nét te kort zijn om de fans vast te zetten.
Ook moet ik nog een bestellingetje plaatsen voor kabels en fangrills (en nog 2x antec bigboy)...
Iemand tips voor leuke (sobere) fangrills bij een firma die goedkoop/gratis naar .be verstuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja gewoon nostalgisch doen he, "en schat welke film gaan we zien, neemt een doosje" :D

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
er is momenteel geen 'schat' meer - dus geen reden voor nostalgie...
anders was deze salontafel ook geen optie geweest denk ik ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ha ok, heb niet alles gelezen rap doorgebladerd en gestopt bij de foto's.

Hoe ga je eigenlijk de kabels leggen (netwerk en 230V), i.e. los of onder een kabelgoot of samengebonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
Ik had gedacht aan zo'n cable management plastic ding naar onder de zetel (ongeveer 40cm) en vandaar tegen de muur (kabelgoot/hot glue) naar hun desbetreffende potjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
Hey iedereen,

Nog eens een hele kleine update (het is hoogdringend tijd dat ik dit ding afwerk ;) )

Na (veel te) lang nagedacht te hebben over wat ik kon doen aan de kabelspaghetti die zich binnenin de kast afspeelt, besloot ik zelfklevende kabelklemmen te gebruiken, zoals deze :
Afbeeldingslocatie: http://www.thecrimpcompany.com/scpro/crimp/products/catimages/selfclip.bmp

Toen ik in de winkel stond, bleek echter dat deze €10+ kostten voor 4 stuks (van ongelijke afmetingen).

Dan (nog) maar (eens) even nagedacht en uiteindelijk op dit idee gekomen :

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimage.org/alrlcgqy9/IMG_1073.jpg + Afbeeldingslocatie: http://s16.postimage.org/ekte914z5/IMG_1074.jpg = Afbeeldingslocatie: http://s16.postimage.org/ntvkj5dv5/IMG_1075.jpg

dus dit wordt dan zo :

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimage.org/jnaq3te9h/IMG_1077.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimage.org/3vfpgrt6d/IMG_1078.jpg

Ziet er nog best netjes uit lijkt me!

langzaam maar zeker komt er vooruitgang in ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 09:31
Cable managament to the max :P zeer mooi gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Oe nice, mooie oplossing.

http://www.conrad.be/ce/n...Bevestigings-kleefsokkels :)

[ Voor 60% gewijzigd door Damic op 20-11-2012 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
thx Damic, vond ik ook ;-)
marineII7 schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 19:42:
Cable managament to the max :P zeer mooi gedaan :)
hey marinell7, bedankt voor de reply ;-)
met 40 schijven (dus ruwweg 80 kabeltjes) in het achterhoofd moet je soms creatief zijn ;)

thx voor de support :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zie vorige post voor de link.

Meestal gebruik ik deze: http://www.conrad.be/ce/nl/product/541267/ omdat ik die in zakken heb liggen ;D volgende ( http://www.conrad.be/ce/nl/product/540387/ ) zou je ook kunnen gebruiken, maar die oplossing van je is ook goed gevonden :D

Pagina: 1 2 Laatste