Toon posts:

Zuinige en compleet stille CPU voor fileserver

Pagina: 1
Acties:
  • 486 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben al een beetje wezen zoeken op het internet, maar ik vind vooral informatie waar ik niet zoveel aan heb, zoals outdated informatie, of mensen die toch totaal andere wensen hebben dan ik.

Waar ik naar op zoek ben, is een compleet stille CPU die ook erg zuinig, het liefste passief gekoeld.

Ik heb namelijk een fileserver die ik dag en nacht aan wil hebben. Er moet een processor in, maar die heeft echt niet veel kracht nodig ofzo. Op het moment heb ik wel een Via C7, maar die is echt heel super traag, en bovendien maakt de fan (40mm geloof ik, misschien 60mm) die erop zit een bak lawaai. Ook is het echt een heethoofd: op volledige load begint die echt super heet te worden (hoewel de keuze van Gentoo Linux dan natuurlijk ook niet echt handig was).

Wat ik op internet wel veel vond, is mensen die het dan willen combineren met media PC, of allerlei andere fratsen, en daarom werd er toch vaak geadviseerd om bijvoorbeeld een Core i3/i5 te nemen, en dan een stille fan erop te zetten. Dat is voor mij niet nodig, de enige taak wordt het serveren van bestanden op het netwerk. Wel iets sneller dus dan de Via C7, want die is echt een ramp. Af en toe een RAR uitpakken moet nog wel mogelijk zijn. :P

Ik denk dat het dan al snel richting de Atom gaat, maar ik heb daar niet echt praktische informatie over kunnen vinden, zoals welke uitvoeringen dan geschikt zijn, of die (net als mijn Via) vast zitten aan het moederbord, of dat ik er nog een moederbord bij kan kiezen (wat belangrijk is, als ik er bijv. 6-8 harddisks aan wil kunnen hangen), etc.

Aan de andere kant merk ik dat de Core i5 die ik nu heb in mijn werk PC (maar ook de Core 2 Duo in m'n vorige PC) ook wel opstart zonder dat de fan aan gaat; die gaat alleen aan als die echt aan het werk wordt gezet. Echter weet ik niet hoe zoiets zou uitpakken onder full load, of die makkelijk te undervolten zijn, en dan dus ook passief te koelen zijn.

Kan iemand mij hierover adviseren en eventueel in de goede richting wijzen?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik heb een Intel Pentium Dual Core E5200 (45nm) op een Gigabyte GA-EP45-DS3L.
Volgens Gigabyte's Dynamic Energy Saver verbruikt mijn processor niet meer dan 26Watt onder load en dat moet met gemak passief te koelen zijn.

edit:
Idle verbruikt mijn E5200 minder dan 5 Watt.

Ik vermoed dat de langzaamste Core i3 een vergelijkbaar verbruik, zo niet lager, heeft.

Qua prestaties zitten ze beide ver boven een Via C7.

[ Voor 7% gewijzigd door NitroX infinity op 23-02-2012 08:47 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:28
Zoiets?
pricewatch: Asus E35M1-I

Of goedkoper maar trager en minder sata poorten.
pricewatch: Asus AT4NM10T-I

Eventueel inderdaad een zuing 1155 socket systeem, met een aftermarket koeler met grote heatsink en de fan eraf laten.

[ Voor 92% gewijzigd door mitsumark op 22-02-2012 23:24 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:05
Ik kan je aanraden om hier eens te gaan lezen: Nieuwe Zuinige Server (discussie)

Op basis van dat topic heb ik destijds ook m'n server hardware aangeschaft. Bij mij is het een Athlon II X2 240 geworden, en die heb ik later zelfs nog weer vervangen voor een Athlon II X2 215 (die kwam toevallig voorbij en was nog net ietsje zuiniger).

Goodluck!

P.S. Als je echt wilt weten wat bepaalde hardware verbruikt moet je eigenlijk ook een verbruiksmeter (Cresta kwam destijds wel goed uit de test) kopen, dan is het tenminste duidelijk wat iets verbruikt, en kun je bepaalde dingen tegen elkaar afzetten. En een goede voeding (80+ certificaat) scheelt ook aardig in stroomverbruik, kan zo ineens 20W van je verbruik af halen.

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 22-02-2012 23:26 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kijk vooral ook naar het verbruik van het systeem/de CPU wanneer hij idle is. Immers zal je CPU het merendeel van de tijd niets of weinig aan het doen zijn. Het is dan interessanter een krachtigere CPU te nemen met een laag idle vebruik, maar een iets hogere TDP, dan een zwakke CPU met een hoog idle verbruik.

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-01 10:31

JanW23

Mine mine mine mine

Voor file en print is een iatx mobo met dualcore Atom toch prima? Heb zelf nog een single core atom, maar draait als een malle en merk geen bottleneck bij kopieren/lezen/streamen van bestanden.

Of die van AMD. Zuinig toch mATX met 5 interne sata poorten. http://azerty.nl/8-3141-3...35m1-m-moederbord-mi.html

Of hier, kijk eens aan. Een Atom mobo iATX met 6x sata http://azerty.nl/8-843-43...f99fl-525-moederbord.html

En als dat dan nog te weinig is, zet je er toch een contoller kaartje op pci express bij?

[ Voor 48% gewijzigd door JanW23 op 23-02-2012 10:14 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hier is inderdaad al genoeg over geschreven:
Nieuwe Zuinige Server (discussie)

Ga dat aub eerst lezen, want we zitten hier het wiel opnieuw uit te vinden ben ik bang.

Graag voortaan ook links geven naar wat je vond als je gaat "beetje wezen zoeken op internet", dat maakt het een stuk inzichtelijker wat je gezien hebt en wat de waarde is van die info. Ik vermoed dat je niet (goed) op GoT gezocht hebt aangezien je bovenstaand topic niet gezien lijkt te hebben. Dat is ook een tip voor de volgende keer, de GoT-search gebruiken.

Verder maakt geen enkele CPU lawaai, die komt van de koeling. Je kunt bijna altijd (mits je de ruimte hebt in je kast) een kleine heatsink met irritante snerpfan vervangen door een grotere met grote stille fan of een nog grotere die helemaal passief kan koelen.

[ Voor 28% gewijzigd door dion_b op 23-02-2012 12:01 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.