Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgsn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-09 21:28
Beste Tweakers,

Momenteel ben ik bezig met de laatste loodjes te leggen van mijn tweede bachelor studie en ik ben hierna van plan om fulltime te werken. Tijdens mijn afstudeerstage heb ik leuke resultaten geboekt bij een bedrijf wat mobiele applicaties maakt, met als gevolg dat ze me na mijn studie een fulltime contract willen aanbieden. Ik krijg dan de functie: Interface Ontwerper en ben ik dus verantwoordelijk voor de interactie en grafisch ontwerpen van hun projecten.

Alleen nu kom ik erachter dat ze mij alleen het minimum-loon willen geven, dat is dus ongeveer: 1.446,60 per maand BRUTO. In eerst instantie dacht ik dat het wel ok was, het is namelijk een jong bedrijf en ik mag als designer gewoon mijn eigen gang gaan. Ik had het erg naar mijn zin daar dus ik liet al merken dat ik interesse had.

Toch op een raar manier voelt het niet zo lekker aan betreft mijn salaris. Ik heb dit met veel mensen besproken en bijna iedereen zegt dat ik te weinig krijg voor de werkzaamheden die ik ga doen bij het bedrijf.

Nog even wat extra info: Ik ben 26 jaar en zit momenteel in mijn afstudeerjaar van de opleiding Communication & Multimedia Design. Ik heb al 5 jaar ervaring als Grafisch ontwerper en ik maakte ook websites op freelance basis.

Wat denken jullie? Zijn hier grafisch ontwerpers die zoiets hebben meegemaakt?

Hartstikke bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:39
Welk niveau is die opleiding?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgsn
Een hbo bachelor opleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zonder opleiding op mijn 17e kreeg ik ook minimumloon. Met twee bachelors, 5 jaar ervaring en 26 levensjaren zou ik ze eens heel serieus vertellen dat jij een grote veelvoud van je aangeboden salaris oplevert voor ze.

Doe je alleen de grafische kant van het verhaal? 1900 Bruto.
Kan je ook technische kanten (HTML, etc.)? 2100 Bruto.

Er vanuit gaande dat je goed bent in je werk, en je niet in de randstad woont :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:31
Groeimogelijkheden qua salaris?
Opleidingsmogelijkheden?
Verdere voorwaarden?

Een grafisch ontwerper die interaction design doet, de rillingen lopen al over mijn rug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgsn
Blue-eagle schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:07:
Zonder opleiding op mijn 17e kreeg ik ook minimumloon. Met twee bachelors, 5 jaar ervaring en 26 levensjaren zou ik ze eens heel serieus vertellen dat jij een grote veelvoud van je aangeboden salaris oplevert voor ze.

Doe je alleen de grafische kant van het verhaal? 1900 Bruto.
Kan je ook technische kanten (HTML, etc.)? 2100 Bruto.

Er vanuit gaande dat je goed bent in je werk, en je niet in de randstad woont :)
Mijn eerste bachelor is een informatica bachelor richting Network Engineering en dus heeft niet zo veel met mijn huidige beroep, richting te maken.

En inderdaad doe ik ook de html en css kant van de projecten. Ik kan ook met zekerheid zeggen dat ik goed ben in mijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
bgsn schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:05:
[...]

Een hbo bachelor opleiding
Rond de 2k bruto lijkt me redelijk dan. Ik moet wel zeggen dat ik zelf geen grafisch designer ben, maar dat degenen die ik ken ook vaak stevig genaaid worden, dus wat dat betreft is het gewoon een harde sector (in loondienst), maar minimumloon is wel heel opportunistisch van die lui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 20:31
bgsn schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:10:
[...]

Mijn eerste bachelor is een informatica bachelor richting Network Engineering en dus heeft niet zo veel met mijn huidige beroep, richting te maken.

En inderdaad doe ik ook de html en css kant van de projecten. Ik kan ook met zekerheid zeggen dat ik goed ben in mijn werk.
Dus je doet

- Grafisch design
- Interaction design
- HTML, CSS, JS (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:55
bgsn schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:56:
Ik krijg dan de functie: Interface Ontwerper en ben ik dus verantwoordelijk voor de interactie en grafisch ontwerpen van hun projecten.

Alleen nu kom ik erachter dat ze mij alleen het minimum-loon willen geven, dat is dus ongeveer: 1.446,60 per maand BRUTO.
Dat is gewoon een belediging. Dat gaat ook nooit meer wat worden.

Een afgestudeerde HBO-er die tegen minimumloon aan de slag moet (voor een job op HBO niveau) slaat nergens op (of het moet een diploma journalistiek van Windesheim zijn :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgsn
418O2 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:09:
Groeimogelijkheden qua salaris?
Opleidingsmogelijkheden?
Verdere voorwaarden?
Er zijn groeimogelijkheden als in ieder jaar een salarisverhoging. Verder krijg ik reiskostenvergoeding en is de lunch gratis. Opleidingsmogelijkheden moet ik zelf betalen.

Een grafisch ontwerper die interaction design doet, de rillingen lopen al over mijn rug...

Grappig dat je dit zegt, want zo dacht ik er eerst ook over maar op een gegeven moment na al het ontwerpen van schermen ga je zelf ook wel experimenteren en voorzichtig een suggestie maken "of het zo niet beter is qua interactie". En dat vonden ze echt fijn daar. Daarom heb ik ook een bij functie gekregen als interactie ontwerper.

[ Voor 3% gewijzigd door bgsn op 22-02-2012 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Hier hoef ik niet eens over na te denken. :X Een afgeronde HBO opleiding (twee zelfs?), vijf jaar ervaring in een gerelateerde industrie en dan beginnen tegen minimumloon?

Ik zou het zelf ook als een belediging opvatten, dat ze zoiets überhaupt durven aanbieden :o Nu kan het best een leuke werkomgeving zijn en dat is ook wat waard, maar zó veel niet lijkt mij.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Die gratis lunch is ongeveer een uurloon tegen minimumloon :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Beginnend HBOer zonder enige werkervaring is 1800-2300 bandbreedte (1800 bij zeer goede voorwaarden, zoals ook een leasebak en 2300 bij zeer slechte, zoals geen reiskosten en eigen bijdrage pensioen).

Gezien je dubbele opleiding, leeftijd en aantal jaren werkervaring zou ik eigenlijk nog wat boven de 2300 verwachten, zelfs met redelijke voorwaarden.

Dat gezegd: zou het zowiezo accepteren, ongeacht uitkomst, terwijl je zoekt naar een 'echte' baan. Heb je tenminste inkomen (blijft geen ideale economische tijd) en ondertussen relevante werkervaring opdoen.

[ Voor 23% gewijzigd door Xanaroth op 22-02-2012 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgsn
[b][message=37723121,noline]

Dat gezegd: zou het zowiezo accepteren, ongeacht uitkomst, terwijl je zoekt naar een 'echte' baan. Heb je tenminste inkomen (blijft geen ideale economische tijd) en ondertussen relevante werkervaring opdoen.
Dat was ik ook zeker van plan! Alleen ik kreeg net te vaak te horen van mensen dat het gewoon veels te weinig is. Vandaar deze topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou niet sowieso accepteren. Als je een concurentiebeding hebt, kan je gewoon 1 jaar je eigen werk niet doen waar je wel zelf voor op een opleiding hebt gezeten (en betaald).

Ik ben het dus helemaal met Cloud eens dat dat eerder een belediging is. Maar aan de andere kant: Als je het accepteerd, heb je ook geen reden om te klagen toch :)

Ik denk dat ik echt serieus in de lach zou schieten als ik zo'n aanbod zou krijgen. Iets in de trend van: Ah, dan hebben we de reiskostenvergoeding gehad, laten we dan nu eens over het salaris gaan praten.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:55
En als je toch al freelancet: kun je dat niet iets uitbreiden? Zo heel veel uren hoef je per maand niet te halen om op het minimumloon uit te komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo! Startsalarissen voor HBO'ers in de IT liggen gemiddeld genomen tussen de €2000-€2500 bruto per maand.

Dusss...zoals men hier al eerder heeft aangegeven...dit is te laag. Of ze proberen je een poot uit te draaien (dat kan) of ze gaan er van uit dat je nog gaat onderhandelen. Of ze hebben echt geen idee.

Het is me niet helemaal duidelijk of je al ja hebt gezegd tegen dit salaris, maar ik zou echt onderhandelen of onschuldig aangegeven dat 1446 NETTO een goed salaris is...

Succes!

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2012 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 17:23

Whuzz

Dodgeball!

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 14:18:
of ze gaan er van uit dat je nog gaat onderhandelen.
Zelfs dan is het een ronduit beledigend openingsbod. Minimumloon voor iemand met twee bachelors én een "bewezen competentie" (hij heeft daar immers al werk gedaan), kom op zeg.
Minimumloon is ook wat een ongeschoolde Pool verdient met asperges steken. Of een productiemedewerker die de hele dag dozen inpakt en om 5 minuten voor 5 uitklokt. Enz enz (allemaal niet negatief bedoeld richting die beroepen overigens)
Of ze hebben echt geen idee.
Tuurlijk hebben ze wel een idee. Ondernemers kunnen ook googlen.

@ TS: Ik zou beleefd antwoorden dat je het werk leuk vind en de positie ook graag zou vervullen, maar dat je ernstig teleurgesteld in het salarisaanbod bent. Ondertussen alvast ergens anders gaan solliciteren. Met wat mazzel krijg je ergens anders een fatsoenlijker salarisbod en kun je met dat bod in de hand opnieuw onderhandelen.

Voor de rest is het persoonlijk, maar als een werkgever zó ver naast mijn salarisverwachting gaat zitten is de onderhandeling wat mij betreft meteen over. Zo'n verschil kom je meestal samen niet meer uit zonder dat minimaal één van de partijen er een slecht gevoel aan over houd.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 14:20
Over een paar jaar bij je volgende sollicitatie komt de vraag 'Wat verdien je nu?'. Dan kun je natuurlijk liegen, maar vaak wordt er gewoon om je salarisstrook gevraagd. Daar staat dan op minimumloon plus wat procenten loonsverhoging. Die nieuwe werkgever weet dan ook meteen dat ie voor jou niet de hoofdprijs hoeft te betalen.

Absoluut niet mee akkoord gaan, die mensen vertellen dat je ze een fatsoenlijk bod moeten doen en dat je anders weg bent. Het is een illusie om te denken dat je de loonachterstand die je jezelf hiermee zou aandoen binnen een paar jaar rechtgetrokken hebt. Zeker omdat het helemaal niet nodig is, met jouw opleidingen en ervaring moet je gemakkelijk voor een hoger salaris een baan kunnen vinden.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
bgsn schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:18:
[...]

Er zijn groeimogelijkheden als in ieder jaar een salarisverhoging. Verder krijg ik reiskostenvergoeding en is de lunch gratis. Opleidingsmogelijkheden moet ik zelf betalen.
Iedere werkgever gebruikt het woord "groeimogelijkheden" als er wordt gevraagd waarom het salaris niet zo hoog is. Staat in de handboeken van personeelsmanagers denk ik :)

De juiste vraag is: wat zijn deze groeimogelijkheden concreet, en hoeveel beter zijn ze bij dit bedrijf ten opzichte van ieder ander bedrijf? Het feit dat je opleidingen zelf moet betalen, wijst eerder de andere kant op, namelijk dat dit bedrijf minder goede mogelijkheden biedt tot groei en ontwikkeling dan veel andere werkgevers.

Hier gaan werken is een investering van 5000 a 6000 euro netto per jaar (aan misgelopen salaris). ga je die realistisch ooit terugverdienen?

Edit: jaarlijkse loonsverhoging.

* is er iets over loonsverhogingen vastgelegd?
* wordt een collectieve verhoging (indexatie, CAO) apart toegekend naast een individuele?

In de eerste jaren van mijn loopbaan werd ik twee keer per jaar beoordeeld. Bij een bepaalde beoordeling hoorde een percentage, percentages lagen vooraf vast. Daarnaast ontving ik collectieve loonsverhodingen conform CAO. Redelijkerwijs ga je in zo'n systeem 8 a 10% per jaar vooruit.
In een bedrijf waar de loonsverhogingen 1x per jaar worden toegekend, algemene correctie + persoonlijke groei in 1 moment, en er niets vast ligt over de loonsverhogingen, moet je blij zijn als je gemiddeld 5% per jaar pakt. Zodoende wordt de kloof alleen maar groter. Als je niet uitkijkt zit je pas over 5 jaar aan de 2000 bruto.

[ Voor 29% gewijzigd door t_captain op 22-02-2012 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Antaresje schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 14:33:
Over een paar jaar bij je volgende sollicitatie komt de vraag 'Wat verdien je nu?'. Dan kun je natuurlijk liegen, maar vaak wordt er gewoon om je salarisstrook gevraagd. Daar staat dan op minimumloon plus wat procenten loonsverhoging. Die nieuwe werkgever weet dan ook meteen dat ie voor jou niet de hoofdprijs hoeft te betalen.

Absoluut niet mee akkoord gaan, die mensen vertellen dat je ze een fatsoenlijk bod moeten doen en dat je anders weg bent. Het is een illusie om te denken dat je de loonachterstand die je jezelf hiermee zou aandoen binnen een paar jaar rechtgetrokken hebt. Zeker omdat het helemaal niet nodig is, met jouw opleidingen en ervaring moet je gemakkelijk voor een hoger salaris een baan kunnen vinden.
Ik ben het op zich met je eens, maar je salarisstrook laten zien aan een nieuwe werkgever? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Misschien sector afhankelijk, maar ik zou het zelfs in de catagorie "not done" scharen. Als een potentiele werkgever me daar om zou vragen zou ik hem dan ook vriendelijk mededelen dat mijn salarisstrook privé is. Als hij dan doordramt gaat hij fijn onderaan de shortlist :')
Het enige dat voor hem terzake doet (of zou horen te doen) is mijn salariswens. En of die nou gelijk is aan mijn huidige salaris of het drievoudige daarvan is niet echt relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whuzz schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 14:25:

Tuurlijk hebben ze wel een idee. Ondernemers kunnen ook googlen.
Ha! Dat zou je denken, maar genoeg ondernemers die niet googlen en geen idee hebben. Daar verdien ik bij tijd en wijlen ook nog m'n geld aan! Tuurlijk is deze aanbieding buiten proportioneel laag, maar je verbaast je nog over de onwetendheid bij sommige organisaties! En als er ook maar 1x iemand is geweest die wel "ja' heeft gezegd tegen zo'n aanbieding, dan is er voor een organisatie al een precedent gecreëerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 14:44:
[...]

Ha! Dat zou je denken, maar genoeg ondernemers die niet googlen en geen idee hebben.
Ze hadden idee genoeg om het minimumloon te kunnen bieden. Dat ging echt niet per ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 20:44
Normaal vraag je om een overzicht van hun loonschalen als je onderhandelt over je toekomstige salaris.
Ik kan het me voorstellen dat een klein bedrijf of start-up dat nog niet heeft, maar dat mogen ze dan best eens gaan maken.
Dat geeft je een heel goed idee van je mogelijkheden.

Ik ben zo ook begonnen op minimumloon +10% voor een baan op HBO niveau. Maar wel met de afspraak dat ik na mijn proeftijd/inwerken (3 maanden) 2100/maand ging verdienen als ze me wilden houden.
En dat lagere loon in de proeftijd was omdat ik geen HBO diploma had.

Een baan accepteren voor zo'n laag salaris doe je alleen als je wanhopig bent. Dus je straks helemaal niks kan vinden en je dreigt in de bijstand te belanden, kun je er nog eens over nadenken.
En dan nog is het een afweging om jezelf zolang ZZP'er te noemen als je van het website maken rond kan komen. Een laag laatstverdiend loon en een gat in je CV zijn de 2 dingen die je niet wilt bij een sollicitatie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whuzz schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 14:46:
[...]

Ze hadden idee genoeg om het minimumloon te kunnen bieden. Dat ging echt niet per ongeluk.
M'kay.....anyways, ik geef alleen maar mogelijkheden voor wat eventueel de reden kan zijn. Net als ik weet jij niet precies wat hun motivatie is geweest, dus je kunt er voor kiezen om van het kwaadste uit te gaan, ik kies er voor om zoveel mogelijk redenen/ opties te geven aan de TS.
We redeneren allemaal hier op basis van (persoonlijke) ervaringen, net als jij hieronder:
Whuzz schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 14:39:
[...]

Ik ben het op zich met je eens, maar je salarisstrook laten zien aan een nieuwe werkgever? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Misschien sector afhankelijk, maar ik zou het zelfs in de catagorie "not done" scharen.
Naar een salarisstrook gevraagd worden in een onderhandelingstraject is vrij normaal, normaler dan dat jij denkt. Het feit dat het jou niet is overkomen betekent niet dat dit niet gebeurt. Is zeker niet sector afhankelijk, wordt binnen bijna elke sector wel eens gedaan. Is eerder organisatiegebonden. Valt wellicht in jouw categorie "not done", maar niet in de algemene categorie "not done".
Bij elke nieuwe opdrachtgever waar ik word ingehuurd voor grootschalige wervingstrajecten/ arbeidsvoorwaardelijke trajecten, vraag ik altijd aan mijn opdrachtgever of zij het als standaard hebben (het opvragen van een salarisstrookje) of alleen bij twijfel. Maar dit verder terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:21
Minimumloon zeker niet accepteren, dan kan je net zo goed burgers gaan flippen bij de mac. Denk er ook aan dat minimumloon vanaf 23 jaar niet meer verhoogd wordt en je dus het zelfde krijgt als wat een 23 jarige zonder enige opleiding ook krijgt!!!

Als ik jou was zou ik op 2500 inzetten, dan heb je nog wat onderhandel ruimte en kom je hopelijk voor jou rond 2000-2200 uit wat een net startsalaris is na HBO.
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 15:14:
[...]
Naar een salarisstrook gevraagd worden in een onderhandelingstraject is vrij normaal, normaler dan dat jij denkt. Het feit dat het jou niet is overkomen betekent niet dat dit niet gebeurt. Is zeker niet sector afhankelijk, wordt binnen bijna elke sector wel eens gedaan. Is eerder organisatiegebonden. Valt wellicht in jouw categorie "not done", maar niet in de algemene categorie "not done".
Bij elke nieuwe opdrachtgever waar ik word ingehuurd voor grootschalige wervingstrajecten/ arbeidsvoorwaardelijke trajecten, vraag ik altijd aan mijn opdrachtgever of zij het als standaard hebben (het opvragen van een salarisstrookje) of alleen bij twijfel. Maar dit verder terzijde.
Er kan wel naar gevraagd worden maar dat betekend niet dat je het ook moet geven. Is prive informatie waar de eventueel toekomstige werkgever niets mee te maken heeft. Het gaat er om hoeveel hij je waard vindt. Het is alleen voor de eventueel toekomstige werkgever voordelig als je je loonstrookje vrijgeef, zelf heb je er niets aan, je breng jezelf alleen in een minder gunstige onderhandelingspositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 15:14:

Naar een salarisstrook gevraagd worden in een onderhandelingstraject is vrij normaal, normaler dan dat jij denkt.
Even rondgevraagd onder collega's en aan mijn zus (die 4 jaar in de recruiting business heeft gewerkt) en ze hadden het geen van allen ooit meegemaakt of zien gebeuren. Dus misschien is het wel minder normaal dan jíj denkt ;)
Het feit dat het jou niet is overkomen betekent niet dat dit niet gebeurt.
Oh, het zal vast wel eens gebeuren. Maar dat maakt het nog niet normaal. Het komt er simpelweg op neer dat ze naar privégegevens vragen waarover normaal alleen je (vorige) werkgever, de belastingdienst en wellicht een paar financiele instanties beschikken, geen van welke die zomaar prijs mag geven.
Vragen staat vrij natuurlijk, maar je bent niet verplicht om het te geven. En ik denk dat ik niet de enige ben die zoiets als een "red flag" beschouwt. Bij mij gaan er iig belletjes rinkelen m.b.t. het soort organisatie waar ik mee te maken heb als ze me zoiets zouden vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Laatst online: 25-08 09:47
Naar een salarisstrookje vragen... misschien als je als HR echt niet meer weet wat je doet ja. Nog nooit meegemaakt, nog nooit van gehoord en zeker nooit van plan.

Terugkomend op de TS een startende HBO'er vangt ergens tussen de 1800 a 2200 euro give or take. Nu heb je twee bachelors en misschien al wat meer ervaring dus dat zou je toch wel een meerwaarde moeten zijn.

Minimum loon zou ik nooit accepteren, de volgende werkgever zal je dan ook automatisch laag inschalen horende dat je nu niets verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

n4m3l355 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 16:06:

Minimum loon zou ik nooit accepteren, de volgende werkgever zal je dan ook automatisch laag inschalen horende dat je nu niets verdient.
En hoe hoort die werkgever dat dan, als ze niet naar je salarisstrookje vragen?
Ik vind dat dus niet echt een argument. Het gaat niet om zijn volgende werkgever, maar om wat hij *nu* gaat verdienen. Het is echt niet zo dat als hij nu dit salaris accepteert die lage start hem de rest van zijn leven gaat achtervolgen hoor.
Ik heb zelf ooit een sprong van 2000 (mijn na-HBO-startsalaris) naar 2900 gemaakt (1,5 jaar later). Gewoon goed werken, veel bijleren en weten wat je kunt en dus ook kunt vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:23
Welk niveau is het werk wat je aflevert, dat is toch veel meer waard dan een papiertje.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Salarisstrookjes hebben ze mij nog nooit gevraagd. En ik bluf mezelf meestal omhoog, vooral omdat salaris groei binnen hetzelfde bedrijf stagneert nadat je er een jaar of 4 werkt. Dan is switchen van baan en goed onderhandelen beter voor je inkomsten.

... en als je het slim speelt is het niet eens liegen ;) "Wat ik nu verdien? Ik zou zo rond de 2500 Euro willen verdienen,dan ga ik er in ieder geval op vooruit." (Ongeveer wat ik 4 jaar terug zei.)

En gezien de reacties in dit topic ben ik inmiddels van mening dat je rustig 2500 bruto mag verdienen. Al zou ik afhankelijk van je regio en overige factoren tussen de 2000 en 2500 alles al een leuke verbetering vinden.

Vraag jezelf alleen af of je wel wilt werken voor iemand die jou zo'n respectloos aanbod doet. Dat kan je diegene ook rustig vertellen, he started it.

Toen ik begon kreeg ik zo rond de 9 of 10 Euro per uur. Het bedrijf zelf rekende voor mijn uren tussen de 80 en 120 Euro per uur, afhankelijk van de opdracht. Ik weet niet wat de uurtarieven zijn bij deze werkgever, maar ga er maar vanuit dat jij ook nog winstgevend bent als ze je 4000 bruto gaan betalen.

Ben benieuwd waar je op uit gaat komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 12:01
Minimumloon is echt een grove belediging. Zie dat je freelance werkt ook, dan weet je dat toch wel? Goede freelance ontwerpers rekenen rond de 80 euro per uur. Stel dat je onderaan moet beginnen dan zit je minstens op 40 euro schat ik. Dus dan hoef je nog maar een klein weekje te werken ;).

Ik zou denk ik niet eens bij dat bedrijf aan de slag gaan. Als ze nu al met zo'n bedrag komen zou ik weinig vertrouwen hebben in je toekomstige salarisontwikkeling. Normaal openingsbod van hun zou minstens 2k zijn en afhankelijk van regio zou dat kunnen oplopen naar 2500 (als je echt al ervaring hebt).

Snap niet dat ze in hun hoofd halen om je zo weinig te bieden. Echt schandelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
het is inmiddels uit dit topic wel duidelijk dat het geboden salaris te weinig is :)... je kunt voorstellen dat je voor dat bedrag wel een 24-urige werkweek wilt ;)

ik las dat je gratis lunch krijgt.... dat mag helemaal niet van de belastingdienst, dus dat wordt gewoon van je loon ingehouden hoor... (of ze 'frauderen')...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgsn
P.O. Box schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 21:45:
het is inmiddels uit dit topic wel duidelijk dat het geboden salaris te weinig is :)... je kunt voorstellen dat je voor dat bedrag wel een 24-urige werkweek wilt ;)

ik las dat je gratis lunch krijgt.... dat mag helemaal niet van de belastingdienst, dus dat wordt gewoon van je loon ingehouden hoor... (of ze 'frauderen')...
Klopt, lunch wordt van de werknemers loon ingehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgsn
McVirusS schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 21:33:
Minimumloon is echt een grove belediging. Zie dat je freelance werkt ook, dan weet je dat toch wel? Goede freelance ontwerpers rekenen rond de 80 euro per uur. Stel dat je onderaan moet beginnen dan zit je minstens op 40 euro schat ik. Dus dan hoef je nog maar een klein weekje te werken ;).
Het klopt dat ik met mijn freelance werk veel meer verdien. Maar daar komt gewoon zoveel bij kijken, meetings met klanten, extra belastingzaken, ruimte regelen om mijn werk te kunnen doen. Op het moment te veel gedoe.

• n4m3l355
  • Laatst online: 25-08 09:47
Whuzz schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 16:38:
En hoe hoort die werkgever dat dan, als ze niet naar je salarisstrookje vragen?
Ik vind dat dus niet echt een argument. Het gaat niet om zijn volgende werkgever, maar om wat hij *nu* gaat verdienen. Het is echt niet zo dat als hij nu dit salaris accepteert die lage start hem de rest van zijn leven gaat achtervolgen hoor.
Zoals ik al aangaf, salarisstrookjes heb ik nog nooit meegemaakt. Misschien dat dit op een bepaald niveau of in een bepaalde situatie een gewoonte is maar anders..
Ik heb zelf weinig werkgevers gezien maar ik gaf altijd keurig aan wat ik verdien. Werkgevers kennen elkaar vaak persoonlijk een klein telefoontje is zo gedaan. Mag misschien niet of is misschien niet zo netjes maar het gebeurd.
Verder achtervolgt dit je wel langdurig, een aardig stukje in de WSJ is dat dat mensen die in de crisis jaren een baan proberen te vinden jaren daarna nog onderbetaald worden met collega's voor of na die periode. Als je daarnaast nog eens minimum loon accepteert zul je hier zeker op termijn problemen door kunnen ondervinden. Hoeft niet, zoals je zelf aangeeft zijn er ook genoeg mensen die een sprong weten te maken. Overigens heb ik zelf altijd voorgenomen nooit het schip te verlaten tenzij er 30% in zit, minder dan 30% in zit.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Sorry, maar een bedrijf dat het minimum loon aanbiedt aan een mogelijke werknemer met veel relevente ervaring is een bedrijf dat geen respect heeft voor zijn werknemers.
(Of 't zou een geitenwollen sokken keet moeten zijn die zich inzetten voor een goed doel en hopen dat je hetzelfde ideaal hebt)

Dus ik zou er niet op ingaan en als je weigert en ze komen ineens met een serieus hoger bod - sorry, dan weet je nu ook al dat het uitzuigers zijn.
(Vergelijk het met een huis kopen - bied je belachelijk weinig dan komt daar ook geen tegenbod op)

Mocht een volgende werkgever je salarisstrookjes gaan opvragen, wat wel eens gebeurt.
Dan krijg je de situatie van: "oei - die verdient maar het minimumloon".
In 't slechtste geval denkt die man/vrouw van: moet ik ni, niet genoeg haar op zijn tanden.
In 't beste geval denkt die man/vrouw van: lekker ... die moet ik dus niet zoveel aanbieden als ik eerst van plan was.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

n4m3l355 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 00:28:
Werkgevers kennen elkaar vaak persoonlijk een klein telefoontje is zo gedaan. Mag misschien niet of is misschien niet zo netjes maar het gebeurd.
Ook dat zal vast wel eens gebeuren, maar lijkt me een zeldzaamheid.
chime schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 08:31:
Mocht een volgende werkgever je salarisstrookjes gaan opvragen, wat wel eens gebeurt.
Opvragen? Je doet het klinken alsof het publieke informatie is waarvoor een aanvraag kan worden ingediend. Je kunt nergens loonstrookjes opvragen. Ze zouden hoogstens informeel kunnen navragen bij je vorige werkgever (zie hierboven), die vervolgens niet meer mág doen dan de loonschalen geven.

En zelfs dán helpt het de werkgever allemaal maar weinig. Wat gaat hij er mee doen? Zeggen dat hij je vorige salaris weet? Dan zou ik direct uitgepraat zijn, want dan weet je dat je met een sneaky en niet-oprecht bedrijf van doen hebt. Biedt weinig goede hoop voor de toekomst lijkt me.
Het gaat er (zoals al meerdere mensen zeiden) om wat jij vind dat je waard bent. Je vorige salaris doet er totaal niet toe. Omgekeerd werkt het namelijk ook niet. Als ik vandaag als architect werk en morgen ga solliceteren voor een baan als vuilnisman (... ja, dat is vrij onwaarschijnlijk ja) dan zal de nieuwe werkgever er ook weinig boodschap aan hebben dat ik eerst 5500 bruto verdiende.

Ik vind dat ik X waard ben. Als werkgever dan een bod doet van X - 50% (of een ander te groot verschil), dan wordt het gewoon niets.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Whuzz schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 08:48:
[...]
En zelfs dán helpt het de werkgever allemaal maar weinig. Wat gaat hij er mee doen? Zeggen dat hij je vorige salaris weet? Dan zou ik direct uitgepraat zijn, want dan weet je dat je met een sneaky en niet-oprecht bedrijf van doen hebt. Biedt weinig goede hoop voor de toekomst lijkt me.
Tja, de vraag gaat toch (bij een volgende werkgever) gesteld worden, een beetje overdrijven kan dan wel, maar als jij 2.5x je daadwerkelijke loon gaat opgeven (om een onderhandelingspositie te hebben) en je werkgever komt daarachter dan lijkt me dat ook niet positief voor de werksfeer.

Gewoon over het hele werk-traject realistische salarissen op gaan geven is ietwat gewenster. Oftewel voor de toekomst is het handiger als je meer verdient

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Gomez12 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 09:04:
[...]

Tja, de vraag gaat toch (bij een volgende werkgever) gesteld worden, een beetje overdrijven kan dan wel, maar als jij 2.5x je daadwerkelijke loon gaat opgeven (om een onderhandelingspositie te hebben) en je werkgever komt daarachter dan lijkt me dat ook niet positief voor de werksfeer.

Gewoon over het hele werk-traject realistische salarissen op gaan geven is ietwat gewenster. Oftewel voor de toekomst is het handiger als je meer verdient
Waarom is het voor de toekomst handiger als je meer verdient? Wordt het daardoor realistischer? Je spreekt jezelf een beetje tegen. Als het over realistische salarissen gaat, dan maakt het niet uit wat je bij je vorige werkgever verdiende. Realischisch is daar onafhankelijk van.
Stel ik verdiende bij mijn vorige werkgever minimumloon. Bij mijn nieuwe werkgever wordt ik projectleider voor een team van 15 man op HBO/WO niveau. Is minimumloon+10% dan een realistisch salaris?
Omgekeerd (zoals ik al aanhaalde): Bij mijn vorige werkgever was ik projectleider voor een team van 15 man op HBO/WO niveau en ik verdiende 4800 bruto. Bij mijn nieuwe werkgever wordt ik CAD-tekenaar op MBO niveau. Is 4800+10% dan realistisch?

Of gaat het er gewoon om wat voor werk je gaat doen en wat je waard bent, ongeacht je vorige salaris.
Nogmaals, ik heb 5 werkgevers gehad en ben *nooit* gevraagd naar een salarisstrook.
Wel een keer naar wat ik bij mijn huidige werkgever verdiende, waarop ik heb gezegd: "een stukje minder dan wat ik nu vraag, zodat het voor mij de moeite van het overstappen waard is". En daar werd gewoon genoegen mee genomen.

Het is echt niet zo dat als TS nu deze baan accepteert tegen minimumloon, dat hem zijn hele leven gaat achtervolgen hoor. Bij een eventuele volgende baan kan hij dan gewoon een marktconform salaris vragen dat hoort bij de functie, zijn ervaring en zijn leeftijd, zélfs als dat toevallig 2.5x dat minimumloon is.
Als je nou 2.5x *marktconform* gaat vragen, tja... dan zal de werkgever wel zijn wenkbrouwen fronsen ja.
Omgekeerd is net zo goed waar. Als TS ergens een enorm dik salaris onderhandeld is dat geen garantie dat hij bij zijn volgende baan ook dat salaris krijgt. Hoe zie je dat voor je?
Werkgever: Wij bieden marktconform, 2200 bruto.
TS: Ja maar ik verdien nu 3800. Kijk maar, hier is mijn loonstrook.
Werkgever: oooooh, ok. Nou dan doen we toch 3900? 8)7

* Whuzz heeft in 8 jaar arbeidsverleden zijn startsalaris bijna verdrievoudigd.
Ik begon ook ruim onder marktconform. Net afgestudeerd en de rekeningen moesten toch betaald worden. Inmiddels ziet het er allemaal heel wat beter uit ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Whuzz op 23-02-2012 09:28 ]

Verwijderd

In Belgie zijn er ook idioten die wat verzinnen wanneer de vraag 'hoeveel verdien je nu' komt.

Wat deze wel vergeten, is dat als je in dienst gaat, je een document moet afgeven mbt je vakantiegeld
Dankzij de document (en dus de bijdrage voor vakantiegeld) weet een werkgever exact hoeveel je op het laatst verdiende

Maw in Belgie is het niet zo slim om dit te doen

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 10:10:
In Belgie zijn er ook idioten die wat verzinnen wanneer de vraag 'hoeveel verdien je nu' komt.

Wat deze wel vergeten, is dat als je in dienst gaat, je een document moet afgeven mbt je vakantiegeld
Dankzij de document (en dus de bijdrage voor vakantiegeld) weet een werkgever exact hoeveel je op het laatst verdiende

Maw in Belgie is het niet zo slim om dit te doen
Wellicht dat belgen daarom in het algemeen wat makkelijker over hun salaris praten dan nederlanders :?

* Whuzz heeft meerde malen meegemaakt dat een niet-nederlander in een groep met voornamelijk nederlanders de vraag stelde hoeveel men zo ongeveer verdiende. Meestal wordt de oorverdovende stilte die volgt door iemand verbroken met: "okeee... koffie?" :D

[ Voor 18% gewijzigd door Whuzz op 23-02-2012 10:24 ]

Verwijderd

Mr_x007 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 15:47:

Er kan wel naar gevraagd worden maar dat betekend niet dat je het ook moet geven. Is prive informatie waar de eventueel toekomstige werkgever niets mee te maken heeft. Het gaat er om hoeveel hij je waard vindt. Het is alleen voor de eventueel toekomstige werkgever voordelig als je je loonstrookje vrijgeef, zelf heb je er niets aan, je breng jezelf alleen in een minder gunstige onderhandelingspositie.
Oh nee, je bent zeker niet verplicht om het te geven! Ik zelf ben er ook geen voorstander van dat dit een standaard onderdeel is van een sollicitatieprocedure (veel bedrijven zien dit toch anders) en dat een organisatie zelf een goed beeld moeten hebben bij hoe ze een functie in schalen.

Alleen wanneer je het idee hebt dat de gewenste kandidaat je een poot probeert uit te draaien, dan zou het een optie kunnen zijn, maar dan nog ben ik er geen voorstander van. Ik doe het dus ook alleen wanneer mijn opdrachtgevers die speciek willen en dat gebeurt vrij vaak.
Whuzz schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 15:56:
[...]

Even rondgevraagd onder collega's en aan mijn zus (die 4 jaar in de recruiting business heeft gewerkt) en ze hadden het geen van allen ooit meegemaakt of zien gebeuren. Dus misschien is het wel minder normaal dan jíj denkt ;)
;) 10 jaar ervaring in de recruiting business (van hands on recruiten tot advisering tot AMC tot whatever), eigen organisatie adviesbureau gehad op o.a. dit snijvlak met een man of 20 werkzaam voor me. Verder opdrachtgevers die variëren van multinationals met duizenden man aan personeel tot organisaties met niet meer dan 150 fte,branches variërende van telco tot finance tot offshore tot verzin het maar. Werkzaam geweest door het gehele land (dus niet gebonden aan 1 regio) en buitenland.

Het is geen wedstrijd, maar het is mijn werk en ik kan je zeggen dat het opvragen van een salarsstrook niet "not done" is en steeds vaker gebeurt. Hoe slechter de economie gaat, hoe meer werkgevers dit zullen doen. Het internet staat bol van topics waarin kandidaten advies vragen hoe hier mee om te gaan omdat ze het eigenlijk niet willen doen of willen weten of het normaal is. Dit soort zaken zijn bedrijfs/regio gebonden wellicht, maar dat betekent niet dat het weinig tot niet gebeurt.

1 op de drie organisatie waar ik heb gewerkt (en dat zijn er onderhand best wel aardig wat) hebben dit als standaard onderdeel van hun solli procedure of passen het regelmatig toe. Ook in de zogenaamde "denktanks" en kennisgroepen waar ik voor werd uitgenodigd is dit een regelmatig besproken onderwerp geweest.
De huidige organisatie waar ik zit idem, wanneer een kandidaat met een salariseis komt die men niet reëel of geloofwaardig vindt, wordt het salarisstrookje opgevraagd.

Het is legaal, het mag, aan de kandidaat om hier in mee te gaan of niet.
n4m3l355 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 00:28:
Werkgevers kennen elkaar vaak persoonlijk een klein telefoontje is zo gedaan. Mag misschien niet of is misschien niet zo netjes maar het gebeurd.
Ook dit is in een aantal branches normaal. De offshore bijvoorbeeld of specifieke niche markten waar het "ons kent ons" sfeertje sterk aanwezig. Is niet netjes nee, maar wordt zeker gedaan. Is ook erg lastig te managen kan ik je zeggen.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 10:40:
[...]
Alleen wanneer je het idee hebt dat de gewenste kandidaat je een poot probeert uit te draaien, dan zou het een optie kunnen zijn,
Een poot uit draaien? Als het zo'n gewenste kandidaat is, dan kun je toch normaal onderhandelen :?
Nogmaals, als een werkgever mij "om mijn oren slaat" met mijn vorige salaris, dan is vrij snel afgelopen met de onderhandeling. Voor zo'n bedrijf wil ik niet werken. En iets zegt me dat met de huidige trend van ZZP-en, generatie Facebook, enz dit meer en meer de insteek zal zijn.
Ik ben een individu, ik weet wat ik waard ben en wat ik voor mijn volgende baan wil hebben. Mijn huidige salarisstrook is daarbij niet relevant. Wat is de volgende stap, dat een werkgever kijkt hoe hoog mijn hypotheek is en hoeveel kinderen ik heb en mij dan vertelt wat ik nodig heb?
;) 10 jaar ervaring in de recruiting business (van hands on recruiten tot advisering tot AMC tot whatever), eigen organisatie adviesbureau gehad op o.a. dit snijvlak met een man of 20 werkzaam voor me. Verder opdrachtgevers die variëren van multinationals met duizenden man aan personeel tot organisaties met niet meer dan 150 fte,branches variërende van telco tot finance tot offshore tot verzin het maar. Werkzaam geweest door het gehele land (dus niet gebonden aan 1 regio) en buitenland.
Good for you. Kennelijk toch te weinig ervaring in de IT en technische sector. We kunnen erg moeilijk aan goed personeel komen. Als we dan een geschikte kandidaat hebben gaan we die niet beledigen door hem te vragen zijn salarisstrook te overhandigen.
Als zo'n persoon teveel vraagt, dan leggen we hem uit dat het teveel is en dat het voor ons geen zin heeft hem voor dat bedrag in te huren. En dan houd het op. Het heeft namelijk ook geen zin om iemand in te huren waarvan je vanaf dag 1 weet dat je hem niet betaalt wat hij eigenlijk wil hebben. Maar goed, da's dan denk ik het verschil tussen recruiters en mensen op de "werkvloer".
Hoe slechter de economie gaat, hoe meer werkgevers dit zullen doen.
En hoe beter de economie gaat, hoe minder werkgevers dit zullen doen.
Als de werknemers jou komen smeken of ze alsjeblieft voor je mogen komen werken, dan kun je ze vast wel even vragen om hun loonstrookje. Maar in dat geval is de kans toch al klein dat ze extreem overvragen, aangezien ze zich bewust zijn van de concurrentie.
In de technieksector is er nog steeds een schreeuwend tekort aan personeel en liggen de zaken toch echt andersom.
De huidige organisatie waar ik zit idem, wanneer een kandidaat met een salariseis komt die men niet reëel of geloofwaardig vindt, wordt het salarisstrookje opgevraagd.
Tja, da's inderdaad één methode om zo'n onderhandeling af te kappen ja ;)

Reeël en geloofwaardig? Reeël ten opzichte van wat? Nogmaals: Reeël heeft *niets* met zijn vorige salaris te maken, maar met de functie die je aanbied en de competenties van de kandidaat.
Als je de perfecte kandidaat hebt voor een managementfunctie en die vraagt minimumloon, zeg je dan ook dat het niet reeël is en of je even zijn salarisstrook mag zien?
Ook dit is in een aantal branches normaal. De offshore bijvoorbeeld of specifieke niche markten waar het "ons kent ons" sfeertje sterk aanwezig. Is niet netjes nee, maar wordt zeker gedaan. Is ook erg lastig te managen kan ik je zeggen.
In niche markten wellicht ja. Maar de IT waar TS het over heeft valt daar nou niet bepaald onder he ;)

Nofi, maar je komt echt over als zo'n typische recruiter die alleen in hokjes en standaarden denkt. De laatste jaren is dat in de IT en techniek steeds minder "normaal" en wordt er meer en meer op persoonlijk vlak onderhandeld. Zelfs het standaard verhaaltje van salarisschalen gaat vaak niet meer op. Zie ook weer de trent van ZZP-en, waarbij iedereen graag voor zijn persoonlijke situatie wil praten en niet in een hokje wil worden gestopt.

Verwijderd

Whuzz schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 11:18:

In niche markten wellicht ja. Maar de IT waar TS het over heeft valt daar nou niet bepaald onder he ;)

Nofi, maar je komt echt over als zo'n typische recruiter die alleen in hokjes en standaarden denkt. De laatste jaren is dat in de IT en techniek steeds minder "normaal" en wordt er meer en meer op persoonlijk vlak onderhandeld. Zelfs het standaard verhaaltje van salarisschalen gaat vaak niet meer op. Zie ook weer de trent van ZZP-en, waarbij iedereen graag voor zijn persoonlijke situatie wil praten en niet in een hokje wil worden gestopt.
;) Grappig, je haalt een hoop door elkaar.. Daarnaast is je post ineens wel erg "op de man" en denigrerend. Alleen maar omdat iemand aangeeft dat iets vaker gebeurt dan dat jij denkt. Daarnaast ben je lekker oost indisch "doof" aan het lezen. Begrijp echt niet waarom je zo onnodig persoonlijk wordt, maar goed, je zal het maar nodig hebben.

En je opmerking"Kennelijk toch te weinig ervaring in de IT en technische sector"... :D heb er smakelijk om gelachen. Kan je wel gaan vertellen wie ik ben, wat ik doe en kan en wie mijn klanten/ opdrachtgevers zijn, maar het is aan jou niet besteed ben ik bang. Maar, je slaat de plank volledig mis, dat kan ik je wel zeggen. ;)

Overigens, je zin
In niche markten wellicht ja. Maar de IT waar TS het over heeft valt daar nou niet bepaald onder he"
klopt van geen kant ;) Hoe gevat en bijdehand je ook denkt te zijn. Maar die mag je zelf uitzoeken, aangezien jij de expert bent op recruitment/ arbeidsmarkt zaken.

De TS mag blij zijn mijn zo'n fanatieke adviseur hier als jij, the stage is yours!

_/-\o_

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Jammer dat je niet inhoudelijk op de stellingen in wenst te gaan. "Het is mijn werk, dus wat ik zeg is waar" is een beetje een dooddoener in elk topic.

Ik hoop niet dat TS zich teveel laat beinvloeden door de opmerkingen dat als je eenmaal een laag salaris hebt je daar ook in de toekomst last van zal hebben. Zie mijn eigen praktijkvoorbeeld.
Als het je een onwijs leuke baan lijkt, dan kun je dat best een poosje doen tegen een te laag salaris, dan ben je echt niet "doomed for life". Neemt niet weg dat het geboden salaris schandalig laag blijft :P

Anyways. @ TS: Enig nieuws? Heb je nog met de potentiele werkgever gesproken?

[ Voor 35% gewijzigd door Whuzz op 23-02-2012 11:57 ]

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Whuzz schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 11:54:
[...]

Jammer dat je niet inhoudelijk op de stellingen in wenst te gaan. "Het is mijn werk, dus wat ik zeg is waar" is een beetje een dooddoener in elk topic.

Ik hoop niet dat TS zich teveel laat beinvloeden door de opmerkingen dat als je eenmaal een laag salaris hebt je daar ook in de toekomst last van zal hebben. Zie mijn eigen praktijkvoorbeeld.
Als het je een onwijs leuke baan lijkt, dan kun je dat best een poosje doen tegen een te laag salaris, dan ben je echt niet "doomed for life". Neemt niet weg dat het geboden salaris schandalig laag blijft :P

Anyways. @ TS: Enig nieuws? Heb je nog met de potentiele werkgever gesproken?
Tja, het alsmaar herhalen dat men het tegenwoordig zelfstandig wel regelt is ook een redelijke dooddoener in dit topic...

Als TS zelfstandig zijn waarde kon inschatten dan was het hele topic er niet geweest...

Jouw praktijkvoorbeeld is leuk, maar nietszeggend voor TS aangezien die geen idee heeft van zijn eigen waarde, die zoekt naar vergelijkende cijfers / meningen en dat gaat dus bij de volgende baan oa. afhangen van deze baan/dit salaris. Of TS krijgt in 1x een inzicht qua wat hij zichzelf waard vindt, of hij blijft dat minimumloon wel zijn hele leven achter zich aanslepen.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Gomez12 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 12:03:
[...]

Tja, het alsmaar herhalen dat men het tegenwoordig zelfstandig wel regelt is ook een redelijke dooddoener in dit topic...

Als TS zelfstandig zijn waarde kon inschatten dan was het hele topic er niet geweest...
Richtlijnen voor die waarden zijn al tig keer genoemd inmiddels. En als TS eenmaal een jaartje of wat heeft gewerkt, dan leert hij zijn waarde vanzelf beter kennen, óók als hij eerst een te laag salaris had.
Dat je dat moeilijk in kunt schatten als starter op de arbeidsmarkt, soit, dat neemt toch ook niemand TS kwalijk?

Verwijderd

[...]

1. Heb nergens gezegd "het is mijn werk, dus het is waar". Heb alleen getracht een weergave te geven van mogelijkheden en mijn ervaringen binnen de recruitment/ arbeidsmarkt. Aan een ieder om hier mee te doen wat ze willen.
2. Ik ga niet in op stellingen die verkeerd gebruik maken van terminologie en de betekenis van woorden. Daarnaast...over welke stellingen heb je het precies? Lees voornamelijk alleen maar een hoop ruis IMO.

Onbegrijpelijk overigens dat je een topic waarin iemand om advies vraagt, zo kan "hijacken" door mensen op de man aan te vallen en te roepen dat we het mis hebben. Je produceert een hoop geluid, probeert een subjectieve ervaring te verkopen als de waarheid zonder open te staan voor andere opinies en ervaringen.

Zal verder niet meer ingaan op je posts. Je weet het toch allemaal beter, oh almighty guru. _/-\o_

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 22:28

PromWarMachine

Forsaken Archer

Los van de richting, merk ik in mijn omgeving wel dat het beste argument om elders meer te gaan verdienen, je huidige salaris is. Werkgevers vragen daar bijna altijd naar. Als je nu 2000 verdient, is de kans dat je bij een andere baan direct 3000 krijgt, niet zo groot.

Daarom zou ik altijd mijn best doen zo hoog mogelijk te beginnen. Starten voor minimumloon kan praktisch overal. Het is immers niet voor niets een minimum.

Een HBO "starter" mét relevante werkervaring zou mijns inziens binnen 2-3 jaar toch moeten streven naar leeftijd*100 als bruto salaris. Nu beginnen op €1400 gaat jou op je 28e niet op het dubbele brengen.

Mijn advies: aankaarten dat het je niet lekker zit en dat je verwacht had dat je opleiding en werkervaring financieel beter beloond zou worden. Je moet natuurlijk niet verwachten dat je meteen voor €2500 kunt starten, maar aansturen op ~€2000-€2200 lijkt me niet irreeel.

Dividend for Starters

• NiaX
  • Niet online
[...]

Volgens mij was jij degene die het allemaal zo goed wist, omdat je zus dit werk deed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgsn
Voor degene die het nog wilde weten met hoe het is afgelopen tussen mij en m'n werkgever.

Ik had het dus helemaal verkeerd begrepen en mijn werkgever heeft dus een heel ander bedrag aangeboden dan ik had gedacht. Het contract was ook gelijk ondertekend en ben ik nu officieel een Interface Designer :)

Bedankt voor jullie hulp en advies mijn mede-Tweakers!

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 01:10
Gefeliciteerd!!!

Mooi topic, pagina's lange discussies en uiteindelijk blijkt dat hij het verkeerd gehoord heeft hahahahah!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

Standeman

Prutser 1e klasse

bgsn schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 17:41:
Voor degene die het nog wilde weten met hoe het is afgelopen tussen mij en m'n werkgever.

Ik had het dus helemaal verkeerd begrepen en mijn werkgever heeft dus een heel ander bedrag aangeboden dan ik had gedacht. Het contract was ook gelijk ondertekend en ben ik nu officieel een Interface Designer :)

Bedankt voor jullie hulp en advies mijn mede-Tweakers!

Groetjes
Maar hoe zat dat "verkeerd begrepen" dan? Was het een bruto / netto vergissing ofzo of zaten er nog een flinke bonus aan vast?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1