Home cinema installatie in mijn nieuwe huis

Pagina: 1
Acties:
  • 18.667 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-04 11:09
Over ruim een maand krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis (bouwjaar 2005). Nu ben ik mij alvast aan het oriënteren op hoe ik het beste mijn kabels weg kan werken van mijn "thuisbioscoop" ;).

Ik ben geïnspireerd geraakt door dit topic om in ieder geval mijn luidsprekerkabels netjes weg te werken.

Heb alvast een concept tekening gemaakt (heb even deuren weggelaten voor strakkere tekening). Heb alles netjes van labels en van kleurcodes voorzien. Praat makkelijker ;).

Plattegrond kabels

Omdat ik van plan ben om vloerverwarming te laten infrezen en de muren te laten stucen wil ik graag (loze) leidingen infrezen. Alleen heb ik dit nog nooit eerder gedaan en heb ik nog een aantal vragen waarbij ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden.

Plannen:
- Vloerverwarming laten infrezen in vloer
- (eventueel) extra sluiven laten infrezen in vloer voor audiokabels
- Wandcontactdozen maken voor speakers (met speaker-aansluitingen (banaanpluggen waarschijnlijk))
- TV ophangen en kabels onzichtbaar wegwerken in soort ingefreesde kabelgoot
- Voorbereidingen treffen voor beamer en projectiescherm (infrezen leidingen)
- Eventueel extra kabels trekken vanaf versterker naar keuken voor muziek
- Let op: we gaan waarschijnlijk een houten (lamelparket)vloer verlijmen op de dekvloer. Dus achteraf nog kabels door kruipruimte trekken lijkt mij vrijwel onmogelijk.

Ideeën:
Wandcontactdozen voor luidsprekers
Optie 1
Afbeeldingslocatie: http://www.berker.com/uploads/tx_berkerxmlkatalog/images/Katalogabbildungen_380/allgemein/maximale_groesse/pa450502.jpg
Optie 2
Afbeeldingslocatie: http://www.berker.com/uploads/tx_berkerxmlkatalog/images/Katalogabbildungen_380/allgemein/einsaetze/pa457306.jpg

Wil het liefst met wandcontactdozen werken waarin banaanstekkers gestoken kunnen worden (linker versie) omdat ik dit mooier vindt. Helaas heeft het gebruik van banaanstekkers wel als nadeel dat deze door onvoorzichtige kinderen ook in het stopcontact gestopt kunnen worden :o.

Ik heb alleen Berker en Gira gevonden als fabrikanten die hier standaard oplossing voor hebben.

Nadeel is ook de prijs, ruim 30 euro per WCD. En je hebt maar 1 aansluiting per WCD, dus je kan bijvoorbeeld niet bi-ampen. Iets wat ik eigenlijk wel wil (proberen) voor frontspeakers (helaas zit al mijn apparatuur al in dozen). Zou graag een goedkopere oplossing vinden.

Kom bij meeste grote installatiefabrikanten wel varianten van optie 2 tegen. Maar dit vind ik gewoon niet zo mooi eruit zien. Misschien dat jullie nog betere/mooiere oplossingen weten?

Kwam ook al Neutrik Speakon oplossing tegen, denk dat dit ook vrij prijzig gaat worden en het ziet er naar mijn smaak iets te professioneel uit (meer voor een grote audioverhuurtoko of zo, niet voor in mijn huiskamer).

Gira heeft ook wel mooie WCD voor audio (met banaanpluggen). Alleen zou ik die weleens ergens in het echt willen bekijken. Op hun website staat dat ze alleen aan professionele installatiebedrijven leveren. Nu klopt dat niet helemaal want je kan hun spul ook gewoon op internet bestellen.

Weet iemand waar je moet zijn voor showroom voor dit soort spul? Heb al pas aangevraagd bij de Bouwmaat, hoop dat ze daar mooie collectie hebben.

Alternatief zou wellicht zijn om losse banaanbussen te kopen en afdekplaat en zelf aan de slag te gaan met een dremel. Is op zich wel een optie al vind ik een kant en klaar product een fijner idee.

Vragen:
  • Zie ik nog fabrikanten over het hoofd die een nette oplossing (ala optie 1, niet zoals optie 2) hiervoor hebben?
  • Zouden jullie naast de WCD per speaker aan de kant van de receiver ook WCD's maken of zouden jullie daar (midden 1) gewoon de kabels uit de muur/plafond laten komen?
  • Kan je gewoon 2 of meer speakerkabels door 1 buis trekken of moet je echt per WCD een buis aanleggen?
  • Welke doorsnede moeten die buizen hebben? En kan dat überhaupt wel via de vloer of moet je dan toch via kruipruimte gaan werken? (doe ik liever niet, is nogal eind kruipen en ik ben nogal groot :+).
  • Wat voor type buizen heb ik nodig voor in vloer en muur? Flexibel of juist niet?
  • Ik wil de luidspreker WCD's boven de (+/- 12 cm nog te plaatsen) hoge plint hebben. Een vloerfrees kan denk ik niet strak tegen de muur komen. Net als een muurfrees niet strak tot grond komt denk ik. Hoe krijg je dat netjes aansluiten op elkaar achter de plint?
  • Wat voor speakerkabel is geschikt om dit soort WCD's mee aan te sluiten / door buizen te trekken? Kan je daar gewoon standaard luidsprekerkabel voor gebruiken? Zag zelfs mensen die gewoon installatiedraad gebruikten, misschien werkt dat ook wel :+. Al voelt dat 'vreemd'.
  • Hoe moet ik draden routeren, er vanuit gaande dat er ook vloerverwarming komt en kabels/buizen van audio op zelfde diepte liggen.

Subwoofer
Ik heb nu geen subwoofer maar kan me voorstellen dat ik die nog ga aanschaffen. Een subwoofer sluit je gewoon via cinch aan geloof ik toch? Dus daar kan ik dan eventueel een cinch WCD voor maken?

Wel lastig omdat ik nog niet weet wat meest logische plek is voor de subwoofer. Sowieso lastig om te bepalen waar bijvoorbeeld ook de TV exact komt te hangen. Ga pas later verhuizen dus weet nog niet exact wat beste plek is. Al weet ik wel vrijwel zeker dat ik bank tegen "midden 2" aan wil hebben en TV/projectiescherm tegen "midden 1".

Electra / netwerk
Als ik even snel tel heb ik op "midden 1" minstens 12 stopcontacten nodig (is eigenlijk al te weinig). Weet dat er eigenlijk maar 8 WCD's op 1 groep mogen. Heb niet echt veel zin om meer groepen aan te leggen. Dus wat is dan het slimste/mooiste oplossing? Gewoon verlengsnoeren gebruiken of toch een paar extra WCD's maken? (geen 12 natuurlijk :P)

Er liggen overigens loze leidingen van meterkast naar hoek 1 en 2 (weet niet hoe ver in de hoek). Die ga ik gebruiken voor coax en UTP.

TV ophangen
Ik wil graag mijn TV ophangen (op "midden 1"). Hiervoor wil ik graag een kabelgoot in de muur frezen. Heb al diverse topics op diverse fora hierover gelezen maar het lijkt erop alsof hier niet echt een goede standaard oplossing voor is. Op zich hoeven er niet heel veel kabels door die goot, maar vindt het wel fijn als ik (makkelijk?) eventueel een kabel kan toevoegen of vervangen. In beginsel hoeft er eigenlijk alleen maar een stroom kabel en één HDMI kabel doorheen (en afhankelijk van waar ik Kinect neerzet misschien nog een Kinect kabel). Kijk digitale TV via losse decoder dus Coax hoeft eigenlijk nog niet eens (wellicht later als ik TV zou kopen met ingebouwde digitale decoder). Mijn receiver heeft genoeg HDMI ingangen dus denk niet dat ik meer dan 1 HDMI kabel naar TV ga trekken.

Bestaan er kabelgoten speciaal voor inbouw?

Beamer & projectiescherm

Ik heb al heel de wens om ooit een beamer en projectiescherm te kopen. Probleem is alleen dat ik nog niet weet of ik genoeg geld over hou na mijn verbouwing. Maar ik wil wel graag de voorbereidingen treffen om een beamer en projectiescherm aan het plafond te bevestigen. Daarvoor moet er dus minimaal electra beschikbaar zijn aan bovenkant van de muur ten hoogte van "midden 1" en "midden 2".

Heb heel lang zitten denken wat nou een goede oplossing hiervoor zou zijn. Wil geen stopcontacten bovenaan de muur hebben als er nog niks voor hangt (beamer of electrisch projectiescherm). Dat vind ik gewoon lelijk. Mooiste lijkt mij om in eerste instantie een inbouwdoos te maken en die af te dekken met een afdekplaat die verzonken in de muur ligt / meegeschilderd kan worden. Later wil ik dan echt een inbouwcontactdoos erin zetten (liefst ook zoveel mogelijk verzonken in de muur / onzichtbaar). Gewoon een witte afdekplaat bovenaan de muur vind ik ook erg lelijk.

Ben een (erg mooi) product tegengekomen van Niko: Niko Mysterious. Lijkt in theorie aardig aan te sluiten op mijn wensen maar als ik op Google Images kijk lijkt de rand juist erg zichtbaar (misschien zijn dat meer de foto's van de schakelaars en niet zo zeer van de afdekplaten).

Afbeeldingslocatie: http://www.stylecowboys.nl/images/upload/Mysterious2.png

Mijn vraag is dus hoe ik het beste zo onzichtbaar mogelijk voorbereidingen tref voor 2 wandcontactdozen bovenin de muur, liefst zodat ik later de stopcontacten ook zo onzichtbaar mogelijk kan plaatsen als ik ze nodig heb. Weet nog niet 100% zeker of ik beide muren wit laat of één muur voorzie van een kleurtje btw.

Heb mijn oog laten vallen op een nieuw model Epson beamer. Deze beschikt over draadloze HDMI. Schijnt erg goed te werken. Alleen ben ik dan natuurlijk wel gelijk beperkt in mijn beamer keuze.

Vragen:
• Zouden jullie alsnog een HDMI kabel trekken van (midden 1, plafond) naar midden 2? En hoe krijg je die überhaupt door een buis heen?

Jammer dat een HDMI kabel van zo'n lengte (vanwege vloerverwarming niet recht door kamer, dus langer dan 10 meter denk ik) nogal duur is. En lijkt me ook lastig om te vervangen als er storing is (vanwege connectoren).

• Trigger kabels
Weet nog niet hoe ik projectiescherm ga wegwerken. Of ik 'm gewoon ophang of dat ik een koof laat maken waarin hij weggewerkt zit. Als hij in inbouwkoof zit dan werkt een infrarood afstandbediening natuurlijk niet meer (al zijn meegeleverde afstandbedieningen toch al vaak RF). Een extra afstandbediening voor alleen het scherm is natuurlijk ook niet echt leuk (aangezien ik de rest met Harmony bedien). Een oplossing hiervoor zou zijn om een 12V-trigger kabel te trekken vanaf mijn receiver (die heeft geloof ik 2 12V trigger aansluitingen) of vanaf de beamer (al wil ik eigenlijk geen kabels van beamer naar midden 1 trekken).

Daarmee zou ik toch in principe het projectiescherm moeten kunnen triggeren toch? Moet even uitzoeken of dit wel echt zo te configureren is dat dit samen werkt met de beamer. Anders moet er toch een trigger kabel van beamer naar projectiescherm (lijkt me hoop gedoe :/).

Keuken
Ik wil eigenlijk wel graag muziek in de keuken. Maar twijfel nog wat voor oplossing ik ga kiezen.

Opties:
• Zone 2 van mijn receiver gebruiken: dus kabels trekken van "midden 1" naar "keuken 5" en "keuken 6".

Zou dit ook via vloer kunnen of ontkom ik er dan niet aan om het via kruipruimte te doen?

Twijfel ook nog enorm of ik dan zou kiezen voor inbouwspeakers in plafond (er loopt toch al een koof met inbouwspotjes) of voor speakers in de muur (bijvoorbeeld Canton InWall of InCeiling).

Optie 1: in muur

Afbeeldingslocatie: http://audiovision.de/assets/images/Service/Ton-Optimierung/canton-inwall.png
Optie 2: in plafond
Afbeeldingslocatie: http://www.advancedmp3players.co.uk/shop/images/products/CANTON/CANON_inceiling_650_med.jpg

Komt er beetje redelijk geluid uit plafond- of muurluidsprekers? Het hoeft niet super audiofiel te zijn maar het moet wel beetje netjes klinken. Plafond heeft qua looks denk ik mijn voorkeur.

Kabels trekken naar de koof vanaf de receiver lijkt me ook nog behoorlijke uitdaging :P.

Nadeel is dat bediening beetje lastig is (kan wel via een iPad/iPhone app maar werkt niet 100% briljant, zo schiet in eerste instantie zone 1 aan voordat je naar zone 2 kan switchen).

• Gewoon een losse unit neerzetten, misschien wel een Sonos Play:3 of Play:5 of zo.
Afbeeldingslocatie: http://www.sonos.com/shop/i/products/play5.front.png

Ben alleen beetje bang dat ik Sonos te mooi ga vinden en dat ik dan meer units wil :+. Zou op zich wel aansluiten bij mijn manier van muziek luisteren (met name Spotify en soms dingen van eigen NAS).

Grappige is wel dat als ik een Sonos Connect zou kopen voor in woonkamer (flinke investering :() dat ik dan alsnog geluid van receiver kan laten doorspelen in keuken.

Nadeel is dat een losse unit extra plek inneemt, wil ik eigenlijk liever niet. Wil liefst gewoon een strakke oplossing. Geen fullsize speakers aan de muur dus.

Kan ook nog combi doen en een Sonos Connect:Amp kopen en die ergens in een kastje wegstoppen en aansluiten op speakers in plafond/muur. Mooier zou zijn om dat ding ook in de koof te verstoppen maar dan kan ik er nooit meer bij :+. Maar dat is wel erg dure oplossing.

Een oplossing met een Sonos unit zou natuurlijk ook prima later kunnen. Wil alleen even uitsluiten dat ik geen kabels nodig heb vanaf woonkamer naar keuken, want dat kan niet echt achteraf.

Tot slot
Vrij lange post, hoop dat mensen hem helemaal gelezen hebben (heeft veel tijd gekost :P). Je mag uiteraard ook gewoon één van mijn vragen beantwoorden of alleen met een slim nieuw idee komen.

Denken jullie dat het beetje te doen is om bovenstaande zelf uit te voeren of zijn er punten die ik wellicht beter kan uitbesteden?

Heb geen enorme highend installatie trouwens. Pioneer VSX-2021 met Kef Q7 speakers voor (en iQ5 achter geloof ik).

Eigenlijk zijn dit 4 topics in één of zo ;). Hoop dat ik daar geen spijt van krijg :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 13:46
Mooie OP. Deze ga ik volgen. Om ideëen op te doen voor een volgend huis.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
McVirusS schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:52:
- Let op: we gaan waarschijnlijk een houten (lamelparket)vloer verlijmen op de dekvloer. Dus achteraf nog kabels door kruipruimte trekken lijkt mij vrijwel onmogelijk.

TV ophangen
Ik wil graag mijn TV ophangen (op "midden 1"). Hiervoor wil ik graag een kabelgoot in de muur frezen. Heb al diverse topics op diverse fora hierover gelezen maar het lijkt erop alsof hier niet echt een goede standaard oplossing voor is. Op zich hoeven er niet heel veel kabels door die goot, maar vindt het wel fijn als ik (makkelijk?) eventueel een kabel kan toevoegen of vervangen. In beginsel hoeft er eigenlijk alleen maar een stroom kabel en één HDMI kabel doorheen (en afhankelijk van waar ik Kinect neerzet misschien nog een Kinect kabel). Kijk digitale TV via losse decoder dus Coax hoeft eigenlijk nog niet eens (wellicht later als ik TV zou kopen met ingebouwde digitale decoder). Mijn receiver heeft genoeg HDMI ingangen dus denk niet dat ik meer dan 1 HDMI kabel naar TV ga trekken.

Bestaan er kabelgoten speciaal voor inbouw?

Heb geen enorme highend installatie trouwens. Pioneer VSX-2021 met Kef Q7 speakers voor (en iQ5 achter geloof ik).

Eigenlijk zijn dit 4 topics in één of zo ;). Hoop dat ik daar geen spijt van krijg :+.
In mijn nieuwbouwhuis zit ook vloerverwarming en ga daar ook lamelparket op verlijmen. Je kan toch van tevoren voordat je parket gaat leggen (als je dat nog later laat doen/zelf doen) gaten naar de kruipruimte boren? Als goed is ligt de vloerverwarming minimaal 10cm van de muur af. Ik wil zelf kabels via kruipruimte laten lopen en dan uit de vloer laten komen.

Ik krijg een wandmeubel wat word opgehangen aan muur. Er komt dus niks op grond te staan. Hierdoor moet ik alle kabel via een goot in de muur naar wandkast en tv laten lopen. Hiervoor nog niet echt goed rondgekeken wat de mogelijkheden zijn. Ga ik hier dus even in de gaten houden.

Ik moet zelf alles apparatuur nog aanschaffen en zit ook te denken aan de 2021. Deze wil ik eigenlijk in de trapkast zetten en bedienen met de Ipad.
Ik ga dit tpoic even in de gaten houden. Als ik zelf nog wat vind kom ik daar zeker op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Michiel Arndts schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 13:30:

In mijn nieuwbouwhuis zit ook vloerverwarming en ga daar ook lamelparket op verlijmen. Je kan toch van tevoren voordat je parket gaat leggen (als je dat nog later laat doen/zelf doen) gaten naar de kruipruimte boren? Als goed is ligt de vloerverwarming minimaal 10cm van de muur af. Ik wil zelf kabels via kruipruimte laten lopen en dan uit de vloer laten komen.
Infrezen van vloerverwarming moet bij mij nog gebeuren dus leek me logisch om dan eens te kijken of infrezen van kabels door de vloer een optie zou zijn. Buizen moeten dan sowieso langs de muren omdat je dan niet kan kruizen met vloerverwarming (lijkt mij). Je krijgt dan wel vrij haakse bochten lijkt mij, iets wat eventueel vervangen van kabels wel enorm rotkarwei maakt denk ik (tenzij buis niet te vol ligt en hij ruime doorsnede heeft).

Heb geen ervaring met trekken van kabels dus zijn allemaal aannames :+.

Is op zich geen gek idee natuurlijk om van te voren gaten te boren naar kruipruimte als dat idee van kabelbuizen in de vloer frezen geen goed idee zou zijn (probeer ik met dit topic achter te komen). Vooral voor de achterspeakers scheelt dit een heel eind buizen aanleggen in de vloer.

Ga jij die kabels wel door een buis trekken in de kruipruimte of boor je gewoon een gat en stop je er een kabel doorheen en maak je het dicht met purschuim of iets dergelijks?

Flexibele of vaste buizen door kruipruimte lijkt mij het mooiste omdat je dan nog eens een extra kabel kan trekken of een kapotte kabel kan vervangen. Alleen vraag ik me af hoe dat zit met optrekkend vocht en/of isolatie.

Plinten worden overigens ook tegen de muur gelijmd waarschijnlijk (levert volgens parketleverancier strakste resultaat op). Dus later nog dingen achter de plint wegwerken/achter plint trekken lijkt mij dan erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markbergboer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-04 10:09
Als je de kabels via de kruipruimte doet, zou ik ze wel door een buis heen doen, ivm ongedierte. Zou je bijvoorbeeld vanaf de contactdoos in de muur rechtstreeks naar beneden de kruipruimte in kunnen gaan.

Achter de plint is zowiezo niet handig, want als je dan een kabel wilt vervangen, of er moet een extra bijdoor, moet je de hele plint weer van de muur afbreken.

En wat betreft die banaanstekkers, als je bang bent dat kinderen deze in het stopcontact steken, zou je op die plek zo'n speciaal stopcontact moeten kopen, waar je niet met iets anders dan met een stekker er in kan. Beetje lastig uit te leggen, maar daar zitten een soort pennetjes achter, die alleen open gaan als er in bijde tegelijk iets in gedrukt word.

Wel een leuk onderwerp! Ik blijf dit zeker volgen. Zodra er vorderingen zijn zie ik dat graag!

[ Voor 27% gewijzigd door markbergboer op 22-02-2012 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markbergboer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-04 10:09
En ik lees net dat je zegt dat er maar 12 contactdozen op een groep mogen, maar dat is niet waar, het maakt niet uit hoeveel contactdozen er op een groep komen, als je maar niet boven de 16 ampere komt. Doe je dit wel, merk je dat wel, want dan vliegen de stoppen erdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
markbergboer schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 16:46:
En ik lees net dat je zegt dat er maar 12 contactdozen op een groep mogen, maar dat is niet waar, het maakt niet uit hoeveel contactdozen er op een groep komen, als je maar niet boven de 16 ampere komt. Doe je dit wel, merk je dat wel, want dan vliegen de stoppen erdoor.
Kwam regelmatig zelfs maar 8 tegen. Zal wel bouwbesluit zijn. Kan nu even niet de bron vinden.

Dat je er meer kan aansluiten betekent natuurlijk niet dat het ook mag ;). Die 16 ampere is wel goede trouwens, is toch zo'n 3600 watt. Denk niet dat je daar snel overheen gaat met filmpje kijken of beetje gamen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Mooie en uitgebreide OP ja. Lijkt een klein beetje op mijn huis.
Wat zijn de afmetingen als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Beta schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 17:40:
Mooie en uitgebreide OP ja. Lijkt een klein beetje op mijn huis.
Wat zijn de afmetingen als ik vragen mag?
Woonkamer is 5.10 bij 5 meter, huis is ruim 12 meter lang. Waar woon je? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCapK
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 22:45

TheCapK

It's always tease, tease,

Als je met de Dremel aan de gang gaat kan je misschien ook denken aan 3 of 5 polige XLR stekkers ivm eventuele uitbreiding later. Is in combi met kinderen en gewone stopcontacten verschillend genoeg en ziet er minder profi uit dan Neutrik Speakon aansluitingen.
Zijn zowel in losse male/female stekkers als inbouw (male/female) te krijgen.

Keep smiling! It makes people wonder what you've been up to!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 13:46
Je kunt ook van die plastic doppen in je stopcontacten duwen.
Kunnen de kinderen ook niks erin stoppen.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:55
McVirusS schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:52:
Wandcontactdozen voor luidsprekers
Optie 1
[afbeelding]
Optie 2
[afbeelding]

Wil het liefst met wandcontactdozen werken waarin banaanstekkers gestoken kunnen worden (linker versie) omdat ik dit mooier vindt. Helaas heeft het gebruik van banaanstekkers wel als nadeel dat deze door onvoorzichtige kinderen ook in het stopcontact gestopt kunnen worden :o.

Ik heb alleen Berker en Gira gevonden als fabrikanten die hier standaard oplossing voor hebben.
Tja. Losse luidsprekersnoer-eindjes kun je ook in een stopcontact steken. Hoe reëel is dat risico?

Ik wil de kabels van mijn rear-speakers (aleen die) ook netjes wegwerken, wil daar ook een standaard oplossing voor gebruiken én ik wil nog eens vasthouden aan Busch-Jaeger schakelmateriaal (dat hangt er al meer). Busch Jaeger heeft van die klemmetjes zoals jij laat zien, maar ook nog wandcontactdozen met van die ouderwetse luidsprekerstekkers (een breed plaatje en een pinnetje).

Ik neig eigenlijk naar die laatste, het is toch "maar" voor mijn rearspeakers, de luidsprekerkabels zijn ook niet de allerbeste... ik moest ze meetrekken met een Coax (Hirschmann KOKA799) en netwerkkabel door één buis dus het is toch maar simpele 2x 1,5mm² kabel. Dan vind ik die stekkertjes eigenlijk ook wel best. :P Maar ik kan me voorstellen dat dat niet de oplossing is waar jij naar op zoek bent. ;)
• Zouden jullie naast de WCD per speaker aan de kant van de receiver ook WCD's maken of zouden jullie daar (midden 1) gewoon de kabels uit de muur/plafond laten komen?
Ik zou aan beide kanten WCD's maken. Toch netter voor mijn gevoel.
• Kan je gewoon 2 of meer speakerkabels door 1 buis trekken of moet je echt per WCD een buis aanleggen?
Dat hangt natuurlijk compleet van de diameter van je buis en van je kabel af...
• Wat voor type buizen heb ik nodig voor in vloer en muur? Flexibel of juist niet?
Ik zou ver wegblijven van flexibele buizen. Als je er ooit iets anders doorheen wilt trekken glijdt een stugge buis veel makkelijker.
Er liggen overigens loze leidingen van meterkast naar hoek 1 en 2 (weet niet hoe ver in de hoek). Die ga ik gebruiken voor coax en UTP.
Denk je er wel aan om die leidingen door te trekken naar "midden 1"?
Heb heel lang zitten denken wat nou een goede oplossing hiervoor zou zijn. Wil geen stopcontacten bovenaan de muur hebben als er nog niks voor hangt (beamer of electrisch projectiescherm). Dat vind ik gewoon lelijk. Mooiste lijkt mij om in eerste instantie een inbouwdoos te maken en die af te dekken met een afdekplaat die verzonken in de muur ligt / meegeschilderd kan worden. Later wil ik dan echt een inbouwcontactdoos erin zetten (liefst ook zoveel mogelijk verzonken in de muur / onzichtbaar). Gewoon een witte afdekplaat bovenaan de muur vind ik ook erg lelijk.
Die standaard ronde afdekplaatjes zijn vaak groter dan je schakelmateriaal. Die moet je zeker niet gaan gebruiken als je er overheen gaat schilderen.

Je zou eventueel de doos dicht kunnen laten (die komen met een dekseltje) en er overheen kunnen stucen? Dan moet je alleen even bedenken hoe je hem terug gaat vinden en hoe je hem weer uit gaat graven zonder je stucwerk te veel te beschadigen.
Heb mijn oog laten vallen op een nieuw model Epson beamer. Deze beschikt over draadloze HDMI. Schijnt erg goed te werken. Alleen ben ik dan natuurlijk wel gelijk beperkt in mijn beamer keuze.

Vragen:
• Zouden jullie alsnog een HDMI kabel trekken van (midden 1, plafond) naar midden 2? En hoe krijg je die überhaupt door een buis heen?

Jammer dat een HDMI kabel van zo'n lengte (vanwege vloerverwarming niet recht door kamer, dus langer dan 10 meter denk ik) nogal duur is. En lijkt me ook lastig om te vervangen als er storing is (vanwege connectoren).
Ik zou me niet willen beperken tot wireless oplossingen. Waarom maak je je dan uberhaupt nog druk over luidsprekerkabels, dat kan ook draadloos? ;)

Eventueel kun je werken met HDMI over UTP extenders. Dan hoef je maar 2x CAT6 ofzo te trekken, makkelijker met stekkertjes ook.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Bedankt voor je lange reactie. Kom ik nog verder op terug.
Ik zou me niet willen beperken tot wireless oplossingen. Waarom maak je je dan uberhaupt nog druk over luidsprekerkabels, dat kan ook draadloos? ;)

Eventueel kun je werken met HDMI over UTP extenders. Dan hoef je maar 2x CAT6 ofzo te trekken, makkelijker met stekkertjes ook.
Dat gevoel van beperken heb ik ook. Suggestie om via UTP te extenden is ook wel een mooie. Moet ik eens uitzoeken wat kosten daarvan zijn. Weet jij toevallig welke fabrikant hier goede oplossingen voor heeft?

Kwam ook al oplossing tegen om zelfs Coax over UTP te sturen (volgens mij ook van merk Niko). Maar dat werd wel beetje dure oplossing :+. Zeker voor iets wat voor mij niet enorm veel toegevoegde waarde heeft, behalve dat patchkast in meterkast cool is en je dan overal alleen UTP naar toe hoeft te trekken (voor zowel netwerk, telefoon en TV dan :9). /nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
McVirusS schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 23:30:
Dat gevoel van beperken heb ik ook. Suggestie om via UTP te extenden is ook wel een mooie. Moet ik eens uitzoeken wat kosten daarvan zijn. Weet jij toevallig welke fabrikant hier goede oplossingen voor heeft?

Kwam ook al oplossing tegen om zelfs Coax over UTP te sturen (volgens mij ook van merk Niko). Maar dat werd wel beetje dure oplossing :+. Zeker voor iets wat voor mij niet enorm veel toegevoegde waarde heeft, behalve dat patchkast in meterkast cool is en je dan overal alleen UTP naar toe hoeft te trekken (voor zowel netwerk, telefoon en TV dan :9). /nerd
Er zijn best veel fabrikanten die dat soort spul hebben, maar ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, geen idee welke oplossing "goed" is dus. :)

Ik doel op dit soort setjes, van bijvoorbeeld König, Aten of Marmitek. Volgens mij is die van Aten de enige die volgens de specs overweg kan met 3D.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:13

Tomatoman

Fulltime prutser

Zo ziet de Berker oplossing bij mij eruit. Alles ligt op de foto tijdelijk open, omdat ik er zelf nog een coax subwooferkabel bij heb geklust.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jKRxscvvygeyWmFQAzBi5vKF/full.jpg

En hier de Berker luidsprekeraansluiting met daarin de zelf gefabriceerde coax-aansluiting aan de subwooferkant.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/o1cEsyj7XvLF0gm5mcgP0ADd/full.jpg

Schakelmateriaal is Berker S1, mat. In de bouwmarkt vind je alleen de veel goedkoper ogende glanzende uitvoering.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• bartvl
  • Laatst online: 07:44

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat zijn dat soort platen ongelooflijk duur zeg! Waar komt dat toch door?

Life is not about specs, it is about joy!

Anoniem: 185410

Blind montage plaatje met daarop/in een Neutrik speakon chassisdeel en een haakse speakon stekker?

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 15:47
Even een vraag hoor, maar is een nadeel van alles op deze manier aanleggen je nooit meer, in elk geval niet zonder heel veel moeite, je inrichting kan veranderen?

• ESteg
  • Laatst online: 10:04
Zelf zou ik voor Speakon aansluitingen kiezen. Heb dat eerder gedaan en met gebruik van wat krimpkous kun je daar een perfect uitziende kabel van maken. Met het voordeel dat je één connector hebt. Weet dat Jung speciale blindplaten heeft waar je een chassisdeel in kunt monteren, dus er hoeft niet eens gedremeld te worden :)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Nu je toch bezig bent: misschien kan je meerdere subwoofers nemen en die verspreiden over de ruimte, dan is de bas gelijkmatiger en minder dreunend.

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 22:07
Wij hebben net een aanbouw geplaatst en ik heb gelijk pvc leidingen laten trekken met loze wandcontactdozen.
Hierop zitten metalen plaatjes met een vlakke plastic deksel. Gaatje geboord, kabel er door heen en klaar.
Let wel, bij een flinke lengte en een aantal bochten is draad dikker als 2x2.5mm2 (2 kabels door 1 buis) bijna niet te doen. Vroeger had ik altijd kabels zo dik als accu kabels maar van dat geloof ben ik afgestapt. Tot circa 150watt over 10-15 meter kabel is 2.5mm2 gewoon voldoende. Akoestiek van de kamer heeft het geluid zelfs verbeterd bij ons. Eigenlijk zijn luidspreker kabels het minst belangrijk rekening houdende met andere factoren als interlinks, apparatuur en de opstelling in de ruimte.

Afbeeldingslocatie: http://desmond.imageshack.us/Himg850/scaled.php?server=850&filename=img1669b.jpg&res=medium

Afbeeldingslocatie: http://img546.imageshack.us/img546/7838/img1133fg.jpg

Er gaan 4 kabels door de linker contactdoos in het midden. Vervolgens twee naar links en 2 naar rechts door 1 pvc-buis. Eenmaal aan de linker- of rechterzijde gaat er vervolgens 1 kabel weer verder naar de surround speakers. Het was wel een avondje werk om de kabels te trekken. Ik heb hier een 10 meter lange stalen trekveer voor gekocht bij de praxis. Kabels vastmaken met duct tape en trekken maar. Overigens heb ik alles gespiegeld en kan dus de hele kamer omdraaien mocht ik dat ooit willen.

Aanbevelingen:
- Kijk of je de vierkante openingen in de contactdozen groter kan maken voor het plaatsen. Die zijn zeer krap voor 2 kabels van 2.5mm2;
- Zo weinig mogelijk bochten of zo flauw mogelijk;
- Denk van te voren na over de locatie i.v.m. hoogte, kasten, radiatoren etc. Ik ben zeer tevreden maar ze hadden een halve meter uit de hoek gemogen en enigszins lager.
- Zo groot mogelijke diameter pvc-buis en probeer ze vrij te houden van vuil en rotzooi van stucwerk en bouwstof etc.

[ Voor 46% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 24-02-2012 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Laatst online: 11:08
X-t-r-e-m-e schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 23:26:
Wij hebben net een aanbouw geplaatst en ik heb gelijk pvc leidingen laten trekken met loze wandcontactdozen.
Hierop zitten metalen plaatjes met een vlakke plastic deksel. Gaatje geboord, kabel er door heen en klaar.
Let wel, bij een flinke lengte en een aantal bochten is draad dikker als 2x2.5mm2 (2 kabels door 1 buis) bijna niet te doen. Vroeger had ik altijd kabels zo dik als accu kabels maar van dat geloof ben ik afgestapt. Tot circa 150watt over 10-15 meter kabel is 2.5mm2 gewoon voldoende. Akoestiek van de kamer heeft het geluid zelfs verbeterd bij ons. Eigenlijk zijn luidspreker kabels het minst belangrijk rekening houdende met andere factoren als interlinks, apparatuur en de opstelling in de ruimte.

[afbeelding]

[afbeelding]

Er gaan 4 kabels door de linker contactdoos in het midden. Vervolgens twee naar links en 2 naar rechts door 1 pvc-buis. Eenmaal aan de linker- of rechterzijde gaat er vervolgens 1 kabel weer verder naar de surround speakers. Het was wel een avondje werk om de kabels te trekken. Ik heb hier een 10 meter lange stalen trekveer voor gekocht bij de praxis. Kabels vastmaken met duct tape en trekken maar. Overigens heb ik alles gespiegeld en kan dus de hele kamer omdraaien mocht ik dat ooit willen.

Aanbevelingen:
- Kijk of je de vierkante openingen in de contactdozen groter kan maken voor het plaatsen. Die zijn zeer krap voor 2 kabels van 2.5mm2;
- Zo weinig mogelijk bochten of zo flauw mogelijk;
- Denk van te voren na over de locatie i.v.m. hoogte, kasten, radiatoren etc. Ik ben zeer tevreden maar ze hadden een halve meter uit de hoek gemogen en enigszins lager.
- Zo groot mogelijke diameter pvc-buis en probeer ze vrij te houden van vuil en rotzooi van stucwerk en bouwstof etc.
Aan wat voor Diameter PVC buis moet ik denken?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
Vraag ik morgen even aan mijn schoonvader (aannemer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rv.dP
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-01 12:41
Ik heb ook vooraf leidingen laten trekken: 50mm PVC buis (normaal gebruikt voor afwatering). Diameter is prima voor mij, op drukste punt loopt er het volgende doorheen:
4 x luidsprekerkabel (2x 1,5mm2)
1 x HDMI
1 x UTP

Diameter is in mijn ervaring minder snel een probleem dan bochtjes, die moet je echt zien te minimaliseren!

Verder loopt mijn bekabeling naar achter (luidsprekers + HDMI beamer) gewoon los door de kruipruimte. Geen last van ongedierte of optrekkende kou ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:37
Zojuist een luidspreker kabel aangelegd en net weg laten stuken. 2 X Speaker en Subwoofer voor achter in de woonkamer. Toch blijf ik dit nog even volgen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
krizzziz schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 09:32:
[...]

Aan wat voor Diameter PVC buis moet ik denken?
Heb mijn schoonvader nog niet gesproken maar wel een close-up foto.

Afbeeldingslocatie: http://img21.imageshack.us/img21/7335/img1135bg.jpg

Aan de voegen te zien is de pvc-buis rond de 10mm. Misschien net iets groter. In ieder geval de standaard maat voor aanleg van elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
X-t-r-e-m-e schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 23:04:
[...]

Heb mijn schoonvader nog niet gesproken maar wel een close-up foto.

[afbeelding]

Aan de voegen te zien is de pvc-buis rond de 10mm. Misschien net iets groter. In ieder geval de standaard maat voor aanleg van elektra.
10mm? De standaardmaten voor elektra zijn 16mm of 19mm. Als ik moet gokken dan zou ik zeggen dat dit 19mm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Inderdaad, de voeg tussen een normale baksteen zit zo rond de 10mm, dus ja, die buizen zijn aan de ruime kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Heb van mijn vloerverwarmingleverancier gehoord dat zij maximaal 16mm brede sleuven kunnen frezen en zij raden daarom geribbelde flexibele buizen aan. Mij lijkt dit nogal rot met kabels trekken.

Weet iemand toevallig hoeveel kabels je door zo'n 16mm flexibele buis kan trekken? Lukt 2 speakerkabels van 1,5mm (stereo) of kan er zelfs nog meer/dikkere kabel(s) doorheen?

Vraag me ook af hoeveel UTP Cat5e/Cat6 je door zo'n buis heen krijgt, en mag je überhaupt wel meerdere UTP kabels door 1 buis trekken? (in verband met storing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 09:24

PromWarMachine

Forsaken Archer

Ik heb een ervaren elektricien kabels laten trekken door zo'n flexibele buis. Dat viel nog niet mee. Eerst een UTP CAT 6 (is wat dikker dan CAT5e)) + Coax kabel er doorheen: die kwamen samen al vast te zitten in de eerste de beste bocht. Zelfs zo vast dat de enige mogelijkheid was om aan de achterkant van dat tussenwandje een gat te maken bij de plaats waar die bocht zou moeten zitten.

Die flexibele buis was in mijn geval een aftakking van een PVC buis. Dat maakt de kwaliteit van die bocht niet beter.

Meer dan UTP + CAI kreeg hij er niet door. Als ik het zou moeten schatten zou er ruimte genoeg zijn voor 2x UTP, aangezien die CAI kabel ook best dik is. Of dat gaat storen weet ik niet, maar je kunt altijd voor STP gaan in plaats van UTP uiteraard.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-t-r-e-m-e
Ik heb zelf door 1 pvc-buis 2 kabels kunnen trekken van elk 2.5mm2. Met een trekveer was dat goed te doen. Er zat eerst een loze zwarte draad in maar daar ging het absoluut niet mee.

[ Voor 53% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 28-02-2012 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:37

Pelle

🚴‍♂️

McVirusS schreef op zondag 26 februari 2012 @ 23:53:
Heb van mijn vloerverwarmingleverancier gehoord dat zij maximaal 16mm brede sleuven kunnen frezen en zij raden daarom geribbelde flexibele buizen aan. Mij lijkt dit nogal rot met kabels trekken.

Weet iemand toevallig hoeveel kabels je door zo'n 16mm flexibele buis kan trekken? Lukt 2 speakerkabels van 1,5mm (stereo) of kan er zelfs nog meer/dikkere kabel(s) doorheen?

Vraag me ook af hoeveel UTP Cat5e/Cat6 je door zo'n buis heen krijgt, en mag je überhaupt wel meerdere UTP kabels door 1 buis trekken? (in verband met storing)
Als je flexibele leidingen kunt voorkomen, dan moet je dat zeker doen. Het trekken van wat voor kabels dan ook door (langere stukken) flexibele leiding is soms echt een hel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 11:13

Tomatoman

Fulltime prutser

Flexibele buis kan je maar beter vermijden als het ook maar enigszins kan. Door één flexibele bocht krijg je nog wel een kabel, maar met meer bochten of veel kabels houdt het al snel op. Als je een situatie hebt waar je wel met flexibele buis uit de voeten kunt maar niet met vast verlegde buis, moet je je afvragen of je de buis niet beter anders kunt leggen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Zo'n idee had ik dus ook al. Die sleuf in de vloer wordt maar 16mm breed, dus daar zou in theorie ook een gewone PVC buis in moeten passen, eens kijken of ze er wellicht 2 kunnen frezen. Lijkt me niet dat ik die sleuf zelf makkelijk breder kan maken (of wel?).

Komt nog een cement laag van 2 a 3 cm bovenop (voor egalisatie) dus zou buizen eventueel ook nog op de vloer kunnen leggen maar dat lijkt me niet zo'n heel strak idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Via een ander forum kwam iemand met "Multimedia Tray" systeem van Oehlbach:

Afbeeldingslocatie: http://www.oehlbach.com/images/products/originale/8848_fullsize.pngAfbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/gfx/Oehlbach_PRO_IN_HDMI_1_1604.jpg.

Past in installatiemateriaal van vrijwel alle leveranciers (ben er inmiddels achter dat er Jung materiaal wordt gebruikt, weet helaas niet welke serie en of alle series met elkaar compatible zijn).

Alleen is het wel van Oehlbach en dus schrikbarend duur (geloof 50 euro voor 1 deel 8)7). Weet iemand of er nog andere fabrikanten zijn die soortgelijke producten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:45
McVirusS schreef op zondag 26 februari 2012 @ 23:53:

2 utp kabels door een standaard 5/8 inch (bijna 16mm) buis werkt prima. let wel, dat is een vast buis. flexibele buis wordt lastig, zoals hierboven al genoemd. Je hebt ook nog elektrabuis van 3/4 inch dikte (19mm) en de betere buizen hebben een gladde coating van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evinyatar
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-04 14:01
McVirusS schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 17:49:
Alleen is het wel van Oehlbach en dus schrikbarend duur (geloof 50 euro voor 1 deel 8)7). Weet iemand of er nog andere fabrikanten zijn die soortgelijke producten hebben?
Op DealExtreme kan je ook een heel systeem vinden; http://s.dx.com/search/86+panel.html?category=410
Daar heb ik vorige week 3 RJ45 plaatjes van besteld voor op zolder. Nadeel is dat je voor het front plaatje een 86mm inbouwdoos nodig hebt wat volgens mij niet zo heel gangbaar is in Europa, en het ziet er ook niet zo fancy uit als de Oehlbach. Voordeel is het kost bijna niets dus je kan wat experimenteren (met bv een Dremel en blinde plaatjes van je huidig systeem) :)
In de rest van het huis heb ik BTcino Light geinstalleerd, maar het multimedia aanbod daarvan gaat niet veel verder dan klemaansluitingen voor speakerdraad. Mogelijk ga ik wat blinde plaatjes ombouwen met degelijke banaan aansluitingen.

[ Voor 14% gewijzigd door Evinyatar op 08-03-2012 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Er moet toch iets meer zitten tussen Oehlbach's €50 en DX's $3.40 oplossing ;). Natuurlijk hebben schakelfabrikanten soms zelf oplossingen maar die van Oehlbach ziet er wel :9 uit. En zo'n modulair systeem is ook best wel cool idee (dat je zeg maar 2 plaatjes in een WCD kan zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Ik ben erachter dat Jung ook oplossing heeft voor banaanbussen. Alleen noemen zij het pool-klemmen.

Je moet dan 2 bussen kopen (LPK 63 rood en zwart), een montageplaat (63 WBT) en een afdekplaat (LS962 of A 562).

elektromegastore.nl lijkt alles te hebben, dan kost 1 luidspreker WCD ongeveer 36 euro. Is op zich nog wel te overzien. Jammer is wel dat je dan maar 2 banaanbussen in 1 WCD kan stoppen, terwijl 2 leuk zou zijn voor bijvoorbeeld bi-amping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Ik zit nu sterk te overwegen om gewoon 2 keer UTP van beamer naar receiver te trekken voor de zekerheid. Dan kan ik daar later nog een HDMI extender op aansluiten. Of ik heb zinloos 2 keer UTP daarheen liggen natuurlijk, dat kan ook :+.

Weten jullie of het te doen is om 2 keer UTP (CAT5e) door 16mm buis heen te krijgen?

Welke luidsprekerkabel (2.5mm2 minimaal) kan ik ook 2 keer door zo'n zelfde buis heen krijgen? Beetje fatsoenlijke kwaliteit maar niet in categorie "gesmeed door elven bij maanlicht".

De achtermuur wordt waarschijnlijk zoiets;
Afbeeldingslocatie: http://mcviruss.nl/uploaded/huis/muur-rechts.jpg

Weet nog niet wat ik met COAX aansluiting ga doen (heb ik op die plek namelijk niet nodig). Misschien trek ik daar ook wel 2 keer UTP heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-05 18:46
Ik heb ook Berker stopcontacten en dat Oehlbach Pro-in materiaal is een heel mooie oplossing ( alleen wat duur ) , zo ziet het er bij mij uit :

MPAnnihilator in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 47"

In die pro-in lijn hebben ze enorm veel keuze en je kan per stopcontactdoos , 2 afzonderlijke modules gebruiken. Een waardig alternatief heb ik bij mijn lange speurtocht destijds niet gevonden en een winkel vinden die alles in stock had was al helemaal een ramp.

In deze PDF van Oehlbach vind je de compatibiliteit met de verschillende fabrikanten ( pagina 16 )

[ Voor 15% gewijzigd door MPAnnihilator op 20-03-2012 16:39 . Reden: pdf toegevoegd ]

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
MPAnnihilator schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 16:27:
Ik heb ook Berker stopcontacten en dat Oehlbach Pro-in materiaal is een heel mooie oplossing ( alleen wat duur ) , zo ziet het er bij mij uit :

MPAnnihilator in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 47"

In die pro-in lijn hebben ze enorm veel keuze en je kan per stopcontactdoos , 2 afzonderlijke modules gebruiken. Een waardig alternatief heb ik bij mijn lange speurtocht destijds niet gevonden en een winkel vinden die alles in stock had was al helemaal een ramp.

In deze PDF van Oehlbach vind je de compatibiliteit met de verschillende fabrikanten ( pagina 16 )
Hoe erg steken die pluggen uit? In verband met of ik het achter mijn meubel ook wil of dat dit erg onhandig is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Zou je storing krijgen als je 2 luidsprekerkabels door 1 buis trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
McVirusS schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:14:
Zou je storing krijgen als je 2 luidsprekerkabels door 1 buis trekt?
Onwaarschijnlijk. Je zou overspraak verwachten maar op audio frekwenties en bij deze lage impedanties is dat minimaal.
Je zou de LS kabel kunnen twisten om overspraak te minimaliseren. Als je gewoon dik tweelingsnoer gebruikt kun je de aders uit elkaar trekken en weer in elkaar draaien terwijl je ze om elkaar heen draait.

Gebruik een verschillend aantal twists per meter voor de 2 LS kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Laatst online: 01-05 16:03

MAZZA

Barbie is er weer!

McVirusS schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 15:19:
Weten jullie of het te doen is om 2 keer UTP (CAT5e) door 16mm buis heen te krijgen?
Gaat prima. Dat heb ik door m'n hele huis liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
joopv schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:25:
[...]

Onwaarschijnlijk. Je zou overspraak verwachten maar op audio frekwenties en bij deze lage impedanties is dat minimaal.
Je zou de LS kabel kunnen twisten om overspraak te minimaliseren. Als je gewoon dik tweelingsnoer gebruikt kun je de aders uit elkaar trekken en weer in elkaar draaien terwijl je ze om elkaar heen draait.

Gebruik een verschillend aantal twists per meter voor de 2 LS kabels.
Kan je dat iets verder toelichten? Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Weet iemand welk (beetje normale kwaliteit) luidsprekerkabel van 2,5mm2 geschikt is om 2 keer door 16mm buis heen te trekken?

Sommige luidsprekerkabels zijn nogal vierkant en die lijken mij niet echt geschikt. Heb niet zoveel zin om weer tig winkels af te gaan om luidsprekerkabel te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 10:52

GaMeOvEr

Is een hork.

Luidsprekerkabels gaan elkaar niet beïnvloeden hoor, die kun je gewoon lekker naast elkaar trekken zonder moeilijke dingen ermee te doen. ;)

2x CAT5E of CAT6 gaat prima door 16mm heen, net zoals 2x 2,5mm2 voor je luidsprekerkabel, wel even opletten dat je geen luidsprekerkabel koopt met belachelijk dikke ommanteling (elven bij maanlicht kabel. ;) ) want dan kan het wel te dik worden. Gewoon standaard 2,5mm2 op rol kopen, zoals zoiets:

http://www.ebay.de/itm/La...m20b00aae62#ht_3013wt_931

Of als je meer nodig hebt:

http://www.ebay.de/itm/La...m20ad7b68d3#ht_2985wt_931

;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
McVirusS schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 10:19:
[...]
Hoe erg steken die pluggen uit? In verband met of ik het achter mijn meubel ook wil of dat dit erg onhandig is ;).
Die connectoren in de muur niet zo erg veel , een 2 tal cm denk ik, het hangt dan ook nog af hoe lang/groot je banaanstekkers zijn natuurlijk. Ik zal het eens nameten :)

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 12:21:
Luidsprekerkabels gaan elkaar niet beïnvloeden hoor, die kun je gewoon lekker naast elkaar trekken zonder moeilijke dingen ermee te doen. ;)

2x CAT5E of CAT6 gaat prima door 16mm heen, net zoals 2x 2,5mm2 voor je luidsprekerkabel, wel even opletten dat je geen luidsprekerkabel koopt met belachelijk dikke ommanteling (elven bij maanlicht kabel. ;) ) want dan kan het wel te dik worden. Gewoon standaard 2,5mm2 op rol kopen, zoals zoiets:

http://www.ebay.de/itm/La...m20b00aae62#ht_3013wt_931

Of als je meer nodig hebt:

http://www.ebay.de/itm/La...m20ad7b68d3#ht_2985wt_931
"100% CCA Kupfer"
CCA staat voor "copper clad aluminium". Je koopt daar dus eigenlijk aluminium draad met een dun laagje koper er overheen.

En aluminium heeft een aanzienlijk hogere (60%) weerstand dan koper....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 10:52

GaMeOvEr

Is een hork.

Ah, goeie, dacht dat het weer zo'n loze marketingterm was. ;)

Deze dan: http://www.ebay.de/itm/1-...ecker&hash=item1e6a3a3559

Is schijbaar erg hip tegenwoordig dat CCA, (zie er erg veel van aangeboden worden) waarschijnlijk gezien de koperprijzen erg handig om hier mee te truccen. Je vraagt je af wat je dan eigenlijk bij de "reguliere" discounter koopt.

[ Voor 37% gewijzigd door GaMeOvEr op 21-03-2012 12:48 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Zie ook dit topic voor meer horrorverhalen over de grootscheepse oplichting met de vervanging van koper door aluminium en zelfs door staal:

Pas op voor slechte Cat5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Ik heb het even opgemeten en van de alu plaat tot aan de top meet het 3cm. Daar komen bij mij dan banaanstekkers in die er nog eens 2cm uitsteken. 5cm in het totaal dus.

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144074

Volgens mij is al dat gesjor en getrek aan gewone kabels door leidingen nu niet echt bevorderlijk voor de kwaliteit. Grootste issue zijn natuurlijk bochten. Ik denk dat ik zou proberen direct de kabels in de leidingen te leggen en dan de leiding per deeltje opbouwen zeg maar ipv uit alle macht aan kabels te gaan lopen sjorren om ze door de leidingen te krijgen.

Ik weet niet wat de aannemer voor freesmateriaal heeft maar theoretisch kun je bijv 2 sleuven vlak naast elkaar maken en de brug er tussen eruit slaan of ook wegfresen mbv een geleider. Buizen voor dit soort kabels hoeven ook niet electrabuizen te zijn denk ik zo dus je zou dan ook andere passende buis kunnen kopen met een geschikte diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPAnnihilator
Zolang je die speaker kabels niet in 2 trekt , denk ik dat er helemaal geen kwaliteitsprobleem is , 't is geen fiber :-)

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144074

Wel speaker en netwerkkabels als je daar knoerhard aan moet gaan lopen trekken en sjorren en door bochten wringen denk ik dat dat niet echt bevorderlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Laatst online: 05-05 17:08
Wanneer je toch flexibele buis moet gebruiken, pak dan Pipelife Low Friction. Dat scheelt zoveel met draden trekken dat je het bijna niet kunt uitleggen.

Andere mogelijkheid (in theorie tenminste) is om de bedrading al in de buis te leggen voor deze de muur of vloer in gaat, maar dat moet wel net kunnen in je situatie natuurlijk.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Laatst online: 04-05 22:53
tip om het wat makkelijker te maken:
- gebruik een trekveer bij het aanleggen van je speakerkabel.
- zorg bij aanleg van de PVC voor de speakerkabels dat je niet meer dan 4 (90 graden) bochten maakt.

bovenstaande geld uiteraard ook voor UTP

misschien nog een handige tip voor de tv kabelgoot:
- neem een 50mm PVC voor in de muur en geen 40mm. 40mm is net te krap.

[ Voor 6% gewijzigd door renedis op 23-03-2012 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Laatst online: 11:08
Jiriki schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 23:30:
Wanneer je toch flexibele buis moet gebruiken, pak dan Pipelife Low Friction. Dat scheelt zoveel met draden trekken dat je het bijna niet kunt uitleggen.

Andere mogelijkheid (in theorie tenminste) is om de bedrading al in de buis te leggen voor deze de muur of vloer in gaat, maar dat moet wel net kunnen in je situatie natuurlijk.
Is dat Low Fiction ook gewoon bij gamma/praxis te koop?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Ben al van plan om een trekveer te gebruiken. En gewoon toch standaard electrabuizen, daar is meeste materiaal van voor handen en diameter lijkt wel te voldoen.
renedis schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:34:
tip om het wat makkelijker te maken:
- gebruik een trekveer bij het aanleggen van je speakerkabel.
- zorg bij aanleg van de PVC voor de speakerkabels dat je niet meer dan 4 (90 graden) bochten maakt.

bovenstaande geld uiteraard ook voor UTP

misschien nog een handige tip voor de tv kabelgoot:
- neem een 50mm PVC voor in de muur en geen 40mm. 40mm is net te krap.
Bedankt voor je tips. Waarom is 40mm te krap? Er hoeven niet echt veel kabels doorheen; 1x power, 1x HDMI en misschien als ik ooit andere TV koop nog 1x coax (kijk nu digitaal via externe decoder). Audio zou ik bij ingebouwde cam (kan mijn TV nu niet) gewoon doen met HDMI ARC.

Dit zijn nu een beetje de plannen :X. Rode en blauw elementen zijn nieuw. Paarse ding is koof voor TV kabels. Groene elementen zijn bestaande elementen die nieuwe functie krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://mcviruss.nl/uploaded/huis/muur-rechts.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mcviruss.nl/uploaded/huis/muur-links.jpg

Linker luidspreker aansluiting is voor luidsprekers in de keuken. De luidsprekers voor (en subwoofer als ik die ga/zou aanschaffen) sluit ik bij nader inzien maar gewoon direct aan op de receiver. Koop gewoon breed genoeg meubel waardoor dit niet opvalt, om daar nou ook nog contactdozen voor in te frezen is beetje onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:03
Ben hierzelf ook mee bezig, plan is ook om de TV, Versterker, DVD speler, Xbox en HD ontvanger aan te sluiten, Kabels van versterker (2x speaker achter) via een nette buis met draad naar achter in de kamer te leiden (met inbouwdoos). 2x voor via de muur ook met inbouwdoos. subwoofer en center gewoon direct aan te sluiten.
Zit ik met de volgende inbouwdozen: 5x Wandcontactdoos stroom, 2x dubbele speakeraansluiting, 1x dubbel Ethernet en 1x CAI.
= 9 inbouwdozen.
Is dit normaal om aan te sluiten (2 rijen van 5 boven elkaar) of zouden jullie bv 2 of 3x spanning doen en dan met netsloffen de overige aansluitingen maken?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Laatst online: 05-05 17:08
krizzziz schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:51:
[...]
Is dat Low Fiction ook gewoon bij gamma/praxis te koop?
Sorry, heb ik destijds overheen gelezen... Maar ik denk het niet, PM anders maar even als je het nog nodig hebt.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04 11:16
Een enorme kick, maar omdat het topic zo goed aansluit bij wat ik (wil) gaan doen, leek reageren me beter dan een nieuw topic.

Ik krijg een zelfde soort opstelling als de TS, maar dan alleen met TV en 5.1 systeem. Geen beamer of scherm dus, en niets voor de keuken.

Ook ik wil graag de kabels van mijn luidsprekers netjes wegwerken, en daarom laat ik de aannemer een ster-leiding aanleggen. De buizen liggen er dus, en alles komt uit in loze dozen.

Het hele huis wordt voorzien van Gira S55 mat schakelmateriaal. Daar wil/moet ik dus op aansluiten.

Nu heeft Gira een aantal oplossingen, met verschillende prijzen:

Afbeeldingslocatie: https://www.girashop.nl/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/i/gira-569203.jpg
Aansluiting met klem-contacten
€ 14,02 per stuk

Afbeeldingslocatie: https://www.girashop.nl/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/i/gira-563203.jpg
Aansluiting met cinch-contacten
€ 22,59 per stuk

Afbeeldingslocatie: https://www.girashop.nl/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/i/gira-566703.jpg
Aansluiting met 3-polige XLR
€ 22,59 per stuk

Afbeeldingslocatie: https://www.girashop.nl/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/i/gira-566503.jpg
Aansluiting met schroef/banaanstekker connectoren
€ 80,43 per stuk

Die laatste is natuurlijk de mooiste, maar wát een prijs...
Het voordeel van de variant met de klem-contacten is dat die er ook in een 2- en 4-voudige variant is, wat handig is voor achter de receiver. Ik vermoed dat daar maar 1 doos zit waar alle 4 de buizen in uitkomen.
Ik moet aan de receiver kant eigenlijk wel 5 kabels kwijt natuurlijk (ook subwoofer), dus dat komt dan nóg niet uit.

Wat wel jammer is, is dat al deze elementen alleen in glanzend wit te krijgen zijn, en ik mat wit heb overal. Dat steekt dus af, maar is nog te overzien.

Wat altijd nog kan is een blindplaat (die er wél in mat wit is) kopen, en daar zelf de aansluiting inmaken die ik wil.
Zo'n plaatje kost € 6,23, en dan komt er nog 2x € 5,48 bij voor de bussen. Totaal € 17,19 per stuk.
(bussen via conrad: rood en zwart gevonden in Kabels wegwerken via muur / Banaanstekkers)

De allergoedkoopste oplossing is zo'n blindplaat met een klein gaatje en dan direct de kabel erdoor.

Ik ben zelf niet zo overtuigd van allerlei wilde claims die gedaan worden over audio bekabeling en connectoren (zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6 :+ ) maar ik ben gewoon op zoek naar een degelijke, beetje knappe oplossing die niet afdoet aan het geluid van een fatsoenlijke Hi-Fi installatie.

Iemand ideeën/tips/trics?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:18

FeaR

In GoT we trust

Dirtbiter schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 16:19:
Een enorme kick, maar omdat het topic zo goed aansluit bij wat ik (wil) gaan doen, leek reageren me beter dan een nieuw topic.
Een nieuw topic is toch echt beter. Een oud topic kicken kan nuttig zijn maar niet als je het topic naar je toe gaat trekken en dus eigenlijk het topic gaat kapen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.