Iets dat mij altijd al verbaasd heeft is de definitie van Entropie. In mijn hoofd is het precies het omgekeerde van wat het zou moeten zijn. De definitie (volgens wikipedia)
Mijn redenering bij het geheel is als volgt:
- De ijsblokjes hebben een lage temperatuur X
- Het glas frisdrank heeft een minder lage temperatuur Y
- De omgeving waarin het geheel zich bevindt heeft temperatuur Z
- Temperaturen X, Y, Z verhouden zich als volgt: X < Y < Z en dus ook X <> Y <> Z
De onbalans (wanorde) in dit geheel lijkt mij dus HOOG en gaat omlaag. De temperaturen van de verschillende elementen is immers verschillend. De wetten van de thermodynamica zullen er dus voor gaan zorgen dat er balans (orde) in het systeem, ofwel dat de wanorde (entropie) in het systeem 0 wordt of iets er dichtbij; de hoogst haalbare evenwichtige toestand.
Waarom wordt de entropie hoger als er meer orde ontstaat? Ik snap dat de berekening zo is gemaakt, maar zou een andere berekening niet nuttiger zijn? Je wilt toch juist weten/berekenen of/wanneer een systeem volledig in balans is. Als het getal van de entropie groter wordt, weet je immers nooit waar je op uit moet komen om een systeem in complete balans te krijgen (ofwel een systeem is in balans als wanorde = 0).
Op diezelfde pagina staat een voorbeeld van een glas frisdrank met ijsblokjes, met daaronder de ondertitel: "Smeltende ijsblokjes: een klassiek voorbeeld van toenemende entropie."Entropie is een belangrijk begrip in de thermodynamica. Het is op het fundamenteelste niveau een maat voor de wanorde of de ontaarding in een systeem, of liever de waarschijnlijkheid, als het aantal mogelijke moleculaire configuraties van een macroscopische toestand (in termen van macroscopische grootheden druk, temperatuur, etc.) gedeeld door het totale aantal mogelijke moleculaire configuraties.
Mijn redenering bij het geheel is als volgt:
- De ijsblokjes hebben een lage temperatuur X
- Het glas frisdrank heeft een minder lage temperatuur Y
- De omgeving waarin het geheel zich bevindt heeft temperatuur Z
- Temperaturen X, Y, Z verhouden zich als volgt: X < Y < Z en dus ook X <> Y <> Z
De onbalans (wanorde) in dit geheel lijkt mij dus HOOG en gaat omlaag. De temperaturen van de verschillende elementen is immers verschillend. De wetten van de thermodynamica zullen er dus voor gaan zorgen dat er balans (orde) in het systeem, ofwel dat de wanorde (entropie) in het systeem 0 wordt of iets er dichtbij; de hoogst haalbare evenwichtige toestand.
Waarom wordt de entropie hoger als er meer orde ontstaat? Ik snap dat de berekening zo is gemaakt, maar zou een andere berekening niet nuttiger zijn? Je wilt toch juist weten/berekenen of/wanneer een systeem volledig in balans is. Als het getal van de entropie groter wordt, weet je immers nooit waar je op uit moet komen om een systeem in complete balans te krijgen (ofwel een systeem is in balans als wanorde = 0).
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.