Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Topicstarter
Voor een kennis van mij zijn we aan het kijken hoe we tijdelijk een camerasysteem aan het internet kunnen hangen, zodat hij en zijn vriendin op afstand (met de mobiel) de zwangere paarden in de gaten kunnen houden.

De schuur staat helemaal los van andere gebouwen waar internet aanwezig is. Draadloos is in de stal niet te vinden en kabels trekken is qua afstand niet echt haalbaar. (afstanden meer dan 80 meter.)

Het camerasysteem is een recorder met ethernetoptie, bedraad.

De oplossing moet zo low-budget mogelijk.

Zelf zat ik te denken aan de volgende oplossing: In de stal de recorder en camera's plaatsen en de recorder met crossover-kabel aansluiten op de ethernetpoort van een laptop. Deze laptop voorzien van een 3G-stick en prepaid internet om zo verbinding te maken. Laptop verder voorzien van stukje software, zodat de recorder rechtstreeks vanaf het net te bereiken is. (Internet sharing of stukje routersoftware met portforwarding)

Dit laatste is belangrijk, zo kunnen we met een smartphone rechtstreeks connectie maken met de recorder, waardoor de applicatie DMSS rechtstreeks de videofeeds kan pakken.

Recorder is een vast gegeven. Laptop moeten we tijdelijk even regelen, OS is zeer waarschijnlijk Win7. Voor de rest is nog niets aangeschaft.

Hoop dat ik op de goede weg ben, en anders hoor ik graag de mogelijke alternatieven. Het geheel zal ongeveer een maand actief zijn, waarna alles weer verwijderd wordt.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Heeft de stal een eigen stroomvoorziening of krijgt die stroom uit de boerderij/huis?
Als het laatste het geval is zou je eens kunnen kijken naar een powerline oplossing om de boel aan het thuisnetwerk te knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Topicstarter
Dat vind ik een goeie, eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. d:)b Zat ook al te kijken naar een losse 3g router met ethernet poorten, waardoor de laptop achterwege kan blijven. Maar die kosten al over de 200€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:22
Wat vaak wil helpen is om het bereik van je wifi te vergroten met bijv. een aluminium bord als zijnde schotel (methode die ik gebruik), pringels bussen over je antennes. Op die manier overbrug ik de afstand (tussen één AP zonder versterking en één AP met alu bord) van 50 meter.

Dus twee accesspoints op die manier op elkaar gericht zou dus wel moeten kunnen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Topicstarter
Gister overleg gepleegd en het ziet er naar uit dat we gebruik gaan maken van een Option Globesurfer III met een 3G prepaid of abo, mits we voldoende 3G dekking hebben in de stal. Deze kunnen we rechtstreeks koppelen aan de recorder en met een Dyndns.org account, kan de recorder zijn ip constant updaten, waardoor het connecten geen probleem meer is. De camera's geven zo'n 100kb/s max aan upload, dus ook via een 3G upload moet dit makkelijk te halen zijn. Op een telefoon kijk je toch maar 1 camera tegelijk.

Deze setup is ideaal voor ons, omdat het ook mogelijk is om in de toekomst op andere plekken een tijdelijke oplossing te bieden.

Powerline hebben we naar gekeken, maar de stal is voorzien van zijn eigen stoppenkast, waardoor dit ook niet echt een optie is.

Maar iedereen bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firefly112
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-06 14:14
Je geeft aan dat de stal meer dan 80 meter van het huis afstaat waarom is het geen optie om een kabel te leggen. aangezien de max 100 meter is dit is een stuk goedkoper dan een 3g modem. of je draadloos singaal vergroten met een beter router. je hebt accespoints die bijna 1 km halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper1989
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-06 15:57
Ik moest plots aan dit topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1439791.

Kwam er op neer dat iemand ongeveer hetzelfde wou proberen. 3g extern benaderen. Maar hij keeg via 3g geen publiek ip adres, toch eventjes nakijken dat jouw 3g boer publieke ip's geeft en geen interne....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Topicstarter
Dat laatste is inderdaad een goede, daar gaan we informatie over inwinnen. Het moet inderdaad wel vanaf buiten bereikbaar zijn. Continue laten uploaden naar een site zie ik niet zo zitten, dit verhoogd het dataverkeer ook behoorlijk.
firefly112 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 12:39:
Je geeft aan dat de stal meer dan 80 meter van het huis afstaat waarom is het geen optie om een kabel te leggen. aangezien de max 100 meter is dit is een stuk goedkoper dan een 3g modem. of je draadloos singaal vergroten met een beter router. je hebt accespoints die bijna 1 km halen.
Eerst zou die UTP dwars door de stal verhoogd gemonteerd moeten worden, om te voorkomen dat de dieren erbij kunnen komen. Daarna moet een kleine 50 meter open veld worden geslecht en voor 1 maand zie ik het niet zitten de kabel met buis in te graven. Open en bloot in het veld lijkt me ook niet gezond en het is zonde als de kabel nadien weggegooid kan worden, als deze al een maand van zeer wisselende weersomstandigheden volhoudt. Daarna zal nog een deel van de villa moeten worden doorkruist.

Een draadloze router met een fatsoenlijk bereik zijn ook niet meteen goedkoop en zal alsnog aan de juiste zijde van de stal moeten worden gemonteerd eventueel met buitenantennes. Dan is de 3g router een stuk makkelijker, vooral als we deze in de toekomst vaker op andere plekken kunnen inzetten.

Maar bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Heb je bij 3G wel volledige toegang tot de router/camera? Mijn telefoon kan ik namelijk ook niet benaderen als deze via 3G verbonden is, aangezien deze dan in het interne netwerk van KPN hangt.

Of laat je de camerabeelden naar een openbare ftp/website sturen en bekijk je ze vanaf daar?

Oeps, beter lezen, dat stond hierboven al vermeld 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door bartbh op 22-02-2012 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Topicstarter
Dat is wat hierboven is aangegeven. Dat gaan we nu onderzoeken, want we willen directe toegang tot het systeem. Uploaden van de beelden kost kapitalen aan dataverkeer en daar zitten we niet op te wachten. We willen eigenlijk alleen dataverkeer op het moment dat de camera daadwerkelijk wordt bekeken en een klein beetje voor Dyndns, om te weten welk ip het systeem zich bevind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-06 12:15
Halverwege een switch plaatsen, zodat je het signaal weer kunt versterken, als je dan teminste gebruik maakt van een kabel. Lijkt me wel de beste optie, 3G is prijzig namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Topicstarter
nautaonline schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 14:38:
Halverwege een switch plaatsen, zodat je het signaal weer kunt versterken, als je dan teminste gebruik maakt van een kabel. Lijkt me wel de beste optie, 3G is prijzig namelijk.
De prijzen van het 3G dataverkeer hebben we al berekend. We weten namelijk hoeveel het systeem verbruikt op het moment dat we de beelden bekijken en we weten hoe vaak en hoe lang gekeken wordt. Als blijkt dat 3G geen optie is, dan zal het waarschijnlijk toch bekabeld gaan worden, dan zullen we een gok moeten nemen dat de kabel op zich het lang genoeg volhoudt totdat beide veulens geboren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 22:13

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Ik heb wel eens geprobeerd een apparaat wat verbinding maakte met GPRS te benaderen van buitenaf maar het IP veranderde om de 10 min. Dit was wel een GPS-apparaat die vaak verplaats wordt.
Maar ik kan me voorstellen dat het bij een stilstaande oplossing ook problemen oplevert doordat er regelmatig verbinding wordt gemaakt met een andere sateliet.

Het lijkt me dus wijs om dit eerst goed te testen (Misschien met een smartphone o.i.d.)

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Topicstarter
Daarom gebruiken we ook DynDNS. De recorder meld om de zoveel minuten aan de DynDNS site welk IP hij zich bevind. De smartfone met de client connect via het DynDNS adres, waardoor hij naar het juiste IP nummer verbind. Men kijkt max 5 minuten, dus als hij om de 10 minuten wisselt, zal dat niet zo'n probleem zijn. Voordat het systeem geplaatst wordt, zal sowieso het een en ander getest worden, kennis van mij is al bezig met contact te leggen met de nodige providers voor de verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
FYI DynDNS is niet meer gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-06 20:07
ik zou toch naar een straalverbinding kijken.. desnoods koop je 2 wrt54g's en zet je er ddwrt firmware in kan je een point to point verbinding maken (gebruik het zelf ook tot een afstand van 200M)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
Aangezien een kabel 100m mag zijn tussen 2 apparaten, kun je 1 switch/wireless hub in de stal plaatsen, kabel naar het huis en daar weer een switch.

Zo'n kabel leggen is even werk, als je kennis iets van een graafmachine/tractor heeft of kan lenen van de buurman is het zo gedaan.

Voordeel is dat je 1 keer moeite moet doen, maar dan heb je er 20 jaar plezier van.
3G oplossingen kosten je elke keer weer geld. Ik neem aan dat dit niet de laatste keer is dat er een paard zwanger is. En camera's in de stal kunnen de rest van het jaar ook wel nuttig zijn.

Mocht een geul graven echt geen optie zijn, dan zijn er nog richtantenne's voor wifi.
Hiermee kun je in 1 richting makkelijk 200m halen, in plaats van de gangbare 30-50m in alle richtingen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
AjDuLion schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 15:09:
ik zou toch naar een straalverbinding kijken.. desnoods koop je 2 wrt54g's en zet je er ddwrt firmware in kan je een point to point verbinding maken (gebruik het zelf ook tot een afstand van 200M)
Dit kan met normale APs ook zoals bijv. aangeboden door TP-Link ook voor ongeveer 30 euro p/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-06 13:23
Of koop 2 doosjes pringles.. En maak er een richt antene van.. Met wat hobby werk zo gebeurd niet zo moeilijk :)

Hier hoe je het kan maken :)
http://www.oreillynet.com/cs/weblog/view/wlg/448

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:12
To_Tall schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 15:41:
Of koop 2 doosjes pringles.. En maak er een richt antene van.. Met wat hobby werk zo gebeurd niet zo moeilijk :)

Ik zou gewoon die goedkope kutkabel uit de pricewatch halen. €15, plus twee stekkertjes à 50 ct kom je op €16, met wat verzendkosten €20. Gigabit heb je toch niet nodig, en 100 meter zal genoeg moeten zijn als ik je zo hoor. Gewoon buiten leggen, en binnen, met wat tai-ribjes de kabel aan de dakbalken maken. Inderdaad kan je hem na gebruik weggooien, maar 1 maand moet hij makkelijk vol kunnen houden, maar een laptop of router met 3G kost je vaak wel €200.

Als je trouwens een router met 3G doet, zou ik kiezen voor een TP-Link WR1043ND. Prima router, en maar ongeveer €40. Die ondersteund 3G stickjes met behulp van een stickje en OpenWRT. Heb je wel wat ervaring voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:10

ralpje

Deugpopje

To_Tall schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 15:41:

Of geef één keer wat geld uit (http://www.wifishop.nl/pr...ge-straalverbindingen.htm, voor 180 euro ben je klaar). Als je ze niet meer gaat gebruiken gooi je het spul op marktplaats. Of je bewaart ze voor de volgende keer dat je ze nodig hebt.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Topicstarter
ralpje schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 16:02:
[...]

Of geef één keer wat geld uit (http://www.wifishop.nl/pr...ge-straalverbindingen.htm, voor 180 euro ben je klaar). Als je ze niet meer gaat gebruiken gooi je het spul op marktplaats. Of je bewaart ze voor de volgende keer dat je ze nodig hebt.
We zijn voor deze oplossing gegaan. :)

Ben nog wel even aan het kijken hoe ik ze moet instellen, daar ik zelf nog nooit 2 accesspoints aan elkaar heb geknoopt met wifi. Aan de internetkant de router op AP met SSID X en de andere kant is dan Client Bridge met zelfde SSID X? DHCP uit, zodat de recorder aan de CB kant zijn IP vanaf de router krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:10

ralpje

Deugpopje

Ja. Je laat de twee dingen met elkaar praten (volgens mij zit er zelfs een wizardje in? In de versie die ik had zaten ook nog een aantal led-jes op de achterkant om het uitrichten makkelijk te maken) dus hetzelfde kanaal / SSID / WPA-key en vervolgens gedraagt het zich gewoon als een 'draadje'. De recorder krijgt dus gewoon een IP van de router aan de andere kant.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Topicstarter
Thanks, gaan we vanavond eens kijken of het allemaal wil lukken! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
met de bovenstaande set heb ik ook ervaring (maar hier word dan de N versie gebruikt)

dingen werken prima en zijn ook gelijk waterdicht, houd alleen wel rekening dat je een apparte poe injector moet gebruiken en niet een eigen poe switch kan gebruiken!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb volgens mij nog wel van die POE kastjes liggen die ik bij mij TP-Link apparatuur kreeg. Die zou je kunnen overnemen. Als je interesse hebt (moet je dat maar even laten weten) dan kijk ik even of dat zou werken.

Als je zelf TP-Link spul wilt aanschaffen zoals hierboven aangeraden, dan heb je grote kans dat ze erbij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
curlymo schreef op maandag 27 februari 2012 @ 10:26:
Ik heb volgens mij nog wel van die POE kastjes liggen die ik bij mij TP-Link apparatuur kreeg. Die zou je kunnen overnemen. Als je interesse hebt (moet je dat maar even laten weten) dan kijk ik even of dat zou werken.

Als je zelf TP-Link spul wilt aanschaffen zoals hierboven aangeraden, dan heb je grote kans dat ze erbij zitten.
zitten er inderdaad bij ;)

edit : wilde meer aangeve dat je ze ook echt moet gebruiken ipv denken dat je een evt poe switch kan gebruiken

[ Voor 10% gewijzigd door AjDuLion op 08-03-2013 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Topicstarter
AjDuLion schreef op maandag 27 februari 2012 @ 10:28:
[...]

zitten er inderdaad bij ;)

edit : wilde meer aangeve dat je ze ook echt moet gebruiken ipv denken dat je een evt poe switch kan gebruiken
Dat is hier niet echt van toepassing, daar dit een tijdelijke oplossing is op een plek waar uitsluitend wat consumenten apparatuur staat. Power injectors zitten erbij, anders zou het nog duur geworden zijn. Het is nog even afwachten of het vanavond allemaal doorgaat, maar de spullen zijn in ieder geval binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Topicstarter
Gister alles aangesloten en de straalzenders werken perfect.

Echter kan ik vanaf buiten nog niet de recorder bereiken. Dit heeft te maken met een gelaagde router setup. De internetverbinding is aangesloten in het huis van de eigenaar. Daar staat een thomson router. Via 1 of meerdere repeaters komt het signaal uiteindelijk in de hoofdstal binnen op een netgear router met wifi. Hieraan is de Engenius AP gekoppeld en via de straalverbinding is de CB en de recorder te bereiken als ik de laptop heb aangesloten op de Netgear. De repeaters zijn niet zichtbaar in een TraceRoute, daar zie ik alleen de Netgear en de Thomson terugkomen (laptop bedraad aan de Netgear)

De Netgear als de Thomson delen ieder hun eigen IP-adressen uit, beide in een andere range. De Netgear in 10.0.0.X en de Thomson in de 192.168.2.X range. Deze gelaagde setup en porttriggering/forwarding werkt niet naar behoren.

Nu wil ik eigenlijk de DHCP van de Netgear uitschakelen, de recorder en de Engenius AP/CB een vast ip geven in de Thomson range en daar instellen hoe de recorder vanaf buiten kan worden bereikt. Dit moet toch zonder problemen kunnen worden ingesteld, waarbij wireless via de Netgear gewoon naar behoren blijft werken? Het was gister te laat om te gokken of dit goed zou uitpakken, dus vandaar de vraag hier vandaag.

[ Voor 5% gewijzigd door thunder8 op 28-02-2012 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zou je voor alle duidelijk een schema kunnen tekenen van de setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 20:20
het klinkt alsof er meerdere lagen van NAT tussen zitten. Waarschijnlijk werkt het een stuk beter als je je beperkt tot een keer NAT op de inkomende router en de rest gewoon switched maakt. Dna heb je dus op je hele netwerk ook maar een DHCP server nodig, en zit iedereen gelijk in dezelfde ip range. En dan heb je dus ook maar een portforward van buiten nodig naar je camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:55

Tazzios

..

thunder8 schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 08:56:

Nu wil ik eigenlijk de DHCP van de Netgear uitschakelen, de recorder en de Engenius AP/CB een vast ip geven in de Thomson range en daar instellen hoe de recorder vanaf buiten kan worden bereikt. Dit moet toch zonder problemen kunnen worden ingesteld, waarbij wireless via de Netgear gewoon naar behoren blijft werken? Het was gister te laat om te gokken of dit goed zou uitpakken, dus vandaar de vraag hier vandaag.
DHCP uit en de WLAN aansluiting niet gebruiken dan zit alles op 1 netwerk en wordt de netgear als accespoint gebruikt.

edit:
@thunder8
WAN inderdaad

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 28-02-2012 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Topicstarter
borft schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 09:09:
het klinkt alsof er meerdere lagen van NAT tussen zitten. Waarschijnlijk werkt het een stuk beter als je je beperkt tot een keer NAT op de inkomende router en de rest gewoon switched maakt. Dna heb je dus op je hele netwerk ook maar een DHCP server nodig, en zit iedereen gelijk in dezelfde ip range. En dan heb je dus ook maar een portforward van buiten nodig naar je camera.
Dat dacht ik al, maar wilde toch even bevestiging van andere experts. :)
Tazzios schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 09:11:
[...]

DHCP uit en de WLAN aansluiting niet gebruiken dan zit alles op 1 netwerk en wordt de netgear als accespoint gebruikt.
Goed punt, neem aan dat je de WAN aansluiting bedoelt, want de Netgear moet wel als AP blijven werken, dit is voor in de hoofdstal zelf en heb ik verder weinig mee van doen.

Het is een zooitje daar qua instellingen en aansluitingen en ga dan ook met de eigenaar om de tafel om alles eens netjes te maken met fatsoenlijk bereik in de hoofdstal zelf.

Dit is het schema.(Clickable) Vaste lijnen is bedraad, stippellijn is wireless. Paintskills heb ik nauwelijks.... ;)

Afbeeldingslocatie: http://i289.photobucket.com/albums/ll209/thunder1976nl/th_Stal-Schema.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door thunder8 op 28-02-2012 09:21 . Reden: Schema toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 22:33

DJ-Visto

Aye aye, sir!

De netgear DHCP uitgooien, dan werkt het.
Pagina: 1