Parental control lite (netwerk blokkeren op bepaalde tijden)

Pagina: 1
Acties:

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 19:14
Wat zoek ik en waarom ?
Ik wil mijn twee pubers de kans geven op voldoende nachtrust en tevens gun ik ze wat een bredere kijk op vrije tijd dan alleen een beeldscherm en toetsenbord. Daarbij heb ik het gevoel dat huiswerk wat te laag op het prioriteitenlijstje komt te staan.
Ik ben op zoek naar een manier om ze binnen bepaalde tijden een nader te definieren hoeveelheid internettijd te geven, die naar eigen inzicht ingevuld en opgebruikt kan worden. Een software schakelklok zeg maar.

Wat zoek ik niet?
Als ik zoek op parental control kom ik dingen tegen waarvan ik niet wist dat ze bestonden of hooguit kon vermoeden dat inlichtingendiensten ze zouden toepassen. Deze vader is wel moe van discussies over computertijd maar is beslist niet van plan om zich tot famillie NSB-er te ontwikkelen.
Wat wel/niet mag, of wat verstandig/onverstandig is kunnen we ook gewoon bespreken.
Geavanceerde spionagetools inclusief logs en screenshots hoef ik dus niet, sterker nog ik wil ze niet.

Wat is er al geprobeerd?
Ik heb inmiddels een handvol freeware en trialware programma's geprobeerd waarmee computertijd te verdelen is. Afgezien van mijn weerzin tegen veel van de features die de programma's vaak aan boord hebben (zie hiervoor) blijken een aantal programma's makkelijk te omzeilen of gaan uit zichzelf de mist in.
Ze hebben tevens het nadeel dat er lokaal beheer moet plaatsvinden.

Alternatieve oplossing via nieuwe netwerk hardware.
In de huidige configuratie heb ik een Speedtouch WL780 (kpn IPB) met daar achter een Netgear GS116. Een dichtgetimmerde modem/router en een robuuste doch eenvoudige switch.
Ik zit me nu dus af te vragen welk van die twee componenten ik het best kan "aanpakken" om de gewenste tijdblokkeringen aan te brengen.
In dit forum heb ik een aantal topics nagelezen waarin de gevraagde functionaliteit (deels) werd genoemd.

De Linksys WRT54... schijnt wel het e.e.a. te kunnen van wat ik zoek, en mogelijk zelfs nog wel meer. In het algemeen heb ik het idee dat access control vraagstukken het handigst met de router aangepakt kunnen worden.

Maar i.p.v. de router zou ik misschien ook iets kunnen doen met een wat slimmere (en duurdere) switch. Of dit voldoende mogelijkheden biedt weet ik niet en bij naspeuringen vind ik ook veel minder info die gericht is op toegangscontrole d.m.v. een switch.

Advies gevraagd:

Heeft er iemand ervaring met het oplossen van het probleem zoals geschetst?
Welke richting is het beste, de router vervangen of de switch vervangen?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijk hier eens naar: Het grote OpenDNS topic
Ik gebruik zelf alleen de DNS servers, maar als ik het goed heb begrepen kun je door simpelweg je DNS servers in te stellen ook de boel voor je kroost limiteren :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• quo_
The Eagle schreef op maandag 20 februari 2012 @ 23:40:
Ik gebruik zelf alleen de DNS servers, maar als ik het goed heb begrepen kun je door simpelweg je DNS servers in te stellen ook de boel voor je kroost limiteren :)
Als ik het goed heb gaat dit om content filtering. Dit had ik opgelost door een proxyserver in te stellen van safekidszone, kost een paar tientjes per jaar en is redelijk goed te noemen.
Maar inmiddels gaat het mij niet meer om de content van het internet maar om het reguleren van de tijd die er besteed wordt aan internetgebruik.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb een WRT160n en daarbij kan ik aangeven op welke dagen ik wel en niet internet wil geven, en van hoe laat tot hoe laat. Kan me voorstellen dat de WRT54 ook zoiets heeft, maar da's een ouder model.

Alternatief: je speedtouch in de afgesloten meterkast, en een tijdschakelaar er op. Dan doet je interne netwerk het altijd prima, alleen je internet uplink werkt maar op gezette tijden. Of je er zelf vrolijk van wordt betwijfel ik echter :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

The Eagle schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 00:11:
Ik heb een WRT160n en daarbij kan ik aangeven op welke dagen ik wel en niet internet wil geven, en van hoe laat tot hoe laat. Kan me voorstellen dat de WRT54 ook zoiets heeft, maar da's een ouder model.

Alternatief: je speedtouch in de afgesloten meterkast, en een tijdschakelaar er op. Dan doet je interne netwerk het altijd prima, alleen je internet uplink werkt maar op gezette tijden. Of je er zelf vrolijk van wordt betwijfel ik echter :)
Exact zo'n zelfde truuk is natuurlijk toepaspaar met de inzet van een tweede switch. Dan knikker je het netwerk van de kids eruit maar je eigen niet.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 21-02-2012 00:25 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:41

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Idd, hang je kinderen aan een aparte switch en zet die op een ouderwetsche timer. Analoge oplossing :P

Hier stond een dode link.

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-01 11:04
Klinkt inderdaad als de makkelijkste oplossing.

De kinderen op een tweede switch die je aan een tijdschakelaar hangt.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

En de ingebakken Parental Controls in Windows zelf al geprobeerd? Hier kan je een how-to vinden voor Windows7 en lager.

[ Voor 0% gewijzigd door LnC op 21-02-2012 12:20 . Reden: Typo ]

Verwijderd

strandbal schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 08:35:
Idd, hang je kinderen aan een aparte switch en zet die op een ouderwetsche timer. Analoge oplossing :P
Maar als ik het goed begrijp wil de TS liever dat de computers van de kinderen met een soort 'tegoed' werken.
In dat geval zou je denk ik de verbindingen via je eigen pc moeten laten lopen, maar dan moet die weer altijd aanstaan

• quo_
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 12:24:
[...]

Maar als ik het goed begrijp wil de TS liever dat de computers van de kinderen met een soort 'tegoed' werken.
Dat is inderdaad de bedoeling. Ik ben nu aan het uitpluizen of er routers zijn die zoiets kunnen.
In dat geval zou je denk ik de verbindingen via je eigen pc moeten laten lopen, maar dan moet die weer altijd aanstaan
Dit zou misschien ook nog een optie zijn. Ik heb een fileserver in het netwerk die automatisch opstart zodra er ergens in huis een pc aangezet wordt.
Zolang de jeugd nog niet thuis in de windows registry kan ik de inetrnettoegang via die server laten lopen en daar via software tijden en tijdvensters regelen.

• quo_
Een avondje zoeken heeft mij in elk geval geleerd dat er op diverse forums tig ouders rondhangen die dezelfde vraag hebben, en die net zo als ik een tijdlimiet oplossing zoeken i.p.v. moeilijke toestanden waarbij alle internetbewegingen gevolgd kunnen worden. Overigens ben ik nergens een pasklaar antwoord tegen gekomen.

De optie om een nieuwe router aan te schaffen laat ik eerst maar even liggen. Voor zover ik kan zien is de functionaliteit op het gebied van tijdbeperking meestal vrij summier.

De schakelklok die hier ook genoemd is is zo gek nog niet, dus maar even verder uitgewerkt. In de kast waar alle netwerkcomponenten zitten zou ik op de fileserver een tpc 300 van klikaanklikuit kunnen aansluiten. Deze is dan te bedienen vanaf mijn eigen pc via vnc, handig voor het maken van instellingen of het handmatig schakelen. Naast de bestaande switch plaats ik dan 2 stuks netgear GS105 switches zodat er separaat geschakeld kan worden. Met wat knutselwerk aan een paar extra wcd's en 150 euro voor de spullen heb ik dat in een paar uurtjes voor elkaar.

De variant om de internettoegang via een derde pc te laten lopen (in mijn geval de fileserver) zou de goedkoopste zijn. Er moet nog wel wat software aan te pas komen maar dat is waarschijnlijk wel ergens te vinden. (Het ouderwetse "delen van internet" heb ik niet zo meer paraat maar lijkt me ook niet meer de goede route, de meeste topics die ik gevonden heb stammen uit 2002/2003 !)
Iemand nog tips of ideen voor deze aanpak ?

• quo_
Update.
Het is de schakelklok variant geworden. Ik heb een TPC 300 en twee 100Mb switches aangeschaft. Totale kosten 80 Euro.
De beide heren hebben nu hun eigen bloktijden verspreid over de dag waarbinnen ze gebruik kunnen maken van de internetverbinding. Het verschil tussen "kunnen" en "moeten" is overigens nog onderwerp van gesprek.
Voorlopig ben ik wel tevreden met deze oplossing, er worden inmiddels weer boeken gelezen en ook de fiets en de voetbal worden weer gebruikt in de vrije tijd. Doel bereikt dus.
Pagina: 1