Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote OpenDNS topic

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Unflux
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09-10 22:54

Unflux

mv crisis > /dev/null

Topicstarter

Het grote OpenDNS topic

http://i39.tinypic.com/4r8eon.gif
OpenDNS biedt DNS-resolutie voor consumenten en bedrijven als een alternatief voor het gebruik van DNS van hun Internetprovider. OpenDNS is gratis en wordt gefinancierd via advertenties op de site. OpenDNS biedt als optionele service een correctie van typefouten, bescherming tegen phishing en de mogelijkheid om sites te blokkeren op basis van hun inhoudsprofiel.

Handige links:
http://community.opendns.com/
http://community.opendns.com/phishtank/ - PhishTank is the Internet's largest clearinghouse of data about phishing scams, and the system that powers the OpenDNS anti-phishing service.
http://community.opendns.com/domaintagging/ - Domain Tagging represents the best of people-powered security
Veilig internetten met OpenDNS
Er zijn een heleboel programma's om je kind te beschermen tegen: geweldadige, sexsuele, gok sites etc. Echter uit de praktijk blijkt dat er geen een goed werkt. Wanneer je meerdere pc's in huis hebt is OpenDNS de oplossing om je kinderen veilig te laten surfen op het web. OpenDNS is een zogenaamde gratis DNS server.

Standaard gebruik je de DNS server van je provider. Wat is een DNS server. Een dns server zorgt ervoor dat een websitenaam wordt gematcht in een grote database met het ip-adres wat bij de domeinnaam hoort. Niemand onthoudt een ip-adres, maar wel een domeinnaam.

Wanneer je gebruik wilt gaan maken van OpenDNS moet je de zogenaamde DNS server adressen instellen op je PC. Wanneer je meerdere pc's hebt moet je dit voor iedere pc instellen. Een snellere manier is om het in te stellen op je router, dan hoef je niet iedere pc in te stellen.
DNS Servers instellen IPV4/6
DNS 1: 208.67.222.222
DNS 2: 208.67.220.220

OpenDNS IPv6 Sandbox IPs:
2620:0:ccc::2
2620:0:ccd::2

Bovenstaande ip adressen dien je in te vullen bij je TCP/IP protocol eigenschappen, om gebruik te kunnen maken van OpenDNS.
OpenDNS: gratis DNS-server én webfilter
OpenDNS biedt twee verschillende gratis DNS-servers: OpenDNS FamilyShield en OpenDNS Basic. OpenDNS FamilyShield is het eenvoudigst in te stellen maar biedt qua filterniveau geen afstelmogelijkheden: alleen de door OpenDNS als kindonvriendelijk bestempelde websites (waaronder ook malware en phishing websites) worden geblokkeerd.

Wilt u liever zelf bepalen welke (categorieën) websites moeten worden geblokkeerd dan kunt u beter gebruik maken van OpenDNS Basic. Met dit filter kunnen namelijk zo'n 60 verschillende categorieën websites onafhankelijk van elkaar worden geselecteerd (desgewenst aangevuld met individuele websites).
Filterniveau instellen
Het filter is eenvoudig af te stellen door eerst te kiezen voor de optie Moderate (voor het selecteren van de belangrijkste categorieën, klik op de knop Apply om te bevestigen) waarna via de optie Custom categorieën kunnen worden toegevoegd en/of verwijderd. Nadat de wijzigingen met een klik op de knop Apply zijn bevestigd, duurt het nog enkele minuten voordat de nieuwe instellingen daadwerkelijk van toepassing zijn.

Unflux wijzigde deze reactie 20-02-2012 18:05 (7%)

"But we are hackers and hackers have black terminals with green font colors!" - John Nunemaker

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mooie startpost.

Opmerking van mijn kant: ik heb een laptop die regelmatig in verschillende netwerken komt te hangen. Omdat niet elke ISP DNS even snel is, gebruik ik de OpenDNS servers. Die staan hard ingesteld op mijn netwerkadapter. Dat levert echter wel problemen op op het moment dat mijn lappie in een zakelijk netwerk komt, aangezien het netwerk van mijn werkgever (en ook van andere werkgevers) een eigen DNS service draait.
D'a zal ongetwijfeld een oplossing voor zijn in de vorm van DNS orders toepassen, maar ik ben hem nog niet tegengekomen.

Voor de rest ben ik zeer te spreken over OpenDNS. Stuk sneller als de Ziggo en UPC DNS servers iig :)

Voor thuisnetwerken: lekker op de router instellen en genieten van het snellere internet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Unflux
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 09-10 22:54

Unflux

mv crisis > /dev/null

Topicstarter
The Eagle, bedankt. Op je probleem weet ik echter ook geen oplossing, misschien dat je OpenDNS kunt e-mailen en naar een oplossing kunt vragen. Misschien kun je dit zelf op lossen. Mijn ervaring met OpenDNS is echt hartstikke goed, en tevens antwoorden ze mijn vragen binnen 24 uur.

En inderdaad, mijn internet is een stuk sneller i.v.m. die van mijn eigen provider Ziggo. Ten tweede heeft OpenDNS al tientallen malware/adware/phishing sites geblokkeerd, dit vindt ik het grootste pluspunt!

Ik heb tevens een simpel programma geschreven om OpenDNS webpagina's sneller te kunnen benaderen. Dit scheelt me een aantal klikken, en ik had tevens niks te doen :O

Unflux wijzigde deze reactie 19-02-2012 19:25 (21%)

"But we are hackers and hackers have black terminals with green font colors!" - John Nunemaker

• basdej
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 13-10 12:37

basdej

Student Business IT & Mgmt

http://www.opendns.com/technology/ipv6/

OpenDNS IPv6 Sandbox IPs:
2620:0:ccc::2
2620:0:ccd::2

misschien handig om er ook bij te vermelden :P

gebruik openDNS als een tevreden gebruiker tevens

Hoi.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13-10 19:35

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Excuses voor de kick van 3 jaar :9 maar dit is toch wel een groot iets: nieuws: Cisco neemt OpenDNS over voor circa 570 miljoen euro

Ik hoop maar dat het geen commercieel gebeuren wordt nu (reclame voorgeschoteld bij verkeerd getypte URL bijv.).

ThinkPad wijzigde deze reactie 01-07-2015 09:08 (11%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• azerty
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13-10 17:22

azerty

McFly

Als dit wel gebeurd kan je uitwijken naar: http://wiki.opennicproject.org/Tier2 (staat ook in de comments: Maurits van Baerle in 'nieuws: Cisco neemt OpenDNS over voor circa 570 miljoen euro'). Gebruik ik al een jaar of twee naar volle tevredenheid :)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

quote:
wsitedesign schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 09:12:
Als dit wel gebeurd kan je uitwijken naar: http://wiki.opennicproject.org/Tier2 (staat ook in de comments: Maurits van Baerle in 'nieuws: Cisco neemt OpenDNS over voor circa 570 miljoen euro'). Gebruik ik al een jaar of twee naar volle tevredenheid :)
Die had ik gezien ja en op gereageerd:
quote:
Alleen kun je daar geen malware en andere rotzooi mee blokkeren denk ik? Wat met OpenDNS wel kan als je een account aanmaakt en de OpenDNS updater hebt draaien (zodat OpenDNS weet welk IP-adres bij je account hoort).

Maar wel interessant, ben wel benieuwd wat de door jou genoemde servers qua snelheid doen. Ga het binnenkort even meten met 'namebench'.
Daarmee kwamen OpenDNS en Google DNS een tijd terug het snelste uit de bus in vergelijking met standaard Ziggo. Had eerst tijdenlang Google DNS in gebruik, maar heb toch liever OpenDNS, Google weet al genoeg van mij ;)

• azerty

azerty

McFly

Nee, malware blokkeren de servers niet... Maar de meeste houden wel totaal geen logs bij, dus qua privacy ga je er wel enorm op vooruit :)

Edit: en snelheid: wel, voor mij (zit in Oostenrijk, in de buurt van Wenen) is een server in Wenen en een tweede in Duitsland snel genoeg... Misschien inderdaad eens een objectieve benchmark proberen in de toekomst...

azerty wijzigde deze reactie 01-07-2015 09:18 (44%)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Server meest dichtbij kun je hier vinden: http://wiki.opennicproject.org/HomePage (rechterkant).
Voor een overzicht met meer servers: http://wiki.opennicproject.org/ClosestT2Servers

En dan kun je ze nog door 'namebench' gooien om te kijken welke snelste is. Meest dichtbij is niet automatisch ook snelste natuurlijk :P

ThinkPad wijzigde deze reactie 01-07-2015 10:05 (30%)

• Stacheldraht
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 08:30

Stacheldraht

PSN: Killerfabrik

Een heel goed alternatief voor OpenDNS is Norton ConnectSafe:

Wikipedia: Norton ConnectSafe

Review:

http://malwaretips.com/th...afe-aka-norton-dns.13181/

Naked Bikes: No other motorcycle design brings you as close to the road. No other style gives you quite the same experience of speed. Strip off all that plastic and chrome and it's just you, the grips, and the asphalt, in perfect harmony.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Qua beveiliging wel, qua privacy niet denk ik. Amerikaans bedrijf, Patriot Act enzo...

• Stacheldraht
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 08:30

Stacheldraht

PSN: Killerfabrik

De nadruk in dit topic ligt toch vooral op webfiltering en beveiliging (zie topicstart) doormiddel van DNS. Privacy is weer een hele andere discussie, daarnaast was/is OpenDNS ook een amerikaans bedrijf.

Naked Bikes: No other motorcycle design brings you as close to the road. No other style gives you quite the same experience of speed. Strip off all that plastic and chrome and it's just you, the grips, and the asphalt, in perfect harmony.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Dat is waar :)

Nog een handige tip: om te kijken welke DNS je gebruikt is www.dnsleaktest.com
Is bedoeld om je VPN-tunnel te testen op lekken, maar je krijgt zonder VPN ook keurig te zien welke DNS(en) je gebruikt. Voorheen gebruikte ik www.myresolver.info maar die werkt helaas niet meer.

ThinkPad wijzigde deze reactie 01-07-2015 16:41 (32%)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Is het niet een idee om een algemeen DNS topic te maken, maar dan ook wat meer op privacy gericht?
Onlangs met de Ziggo DDoS werd er massaal Google DNS ingesteld, maar ik ben daar zelf niet zo'n fan van qua privacy.

Ik had een tijd OpenNIC ingesteld op m'n router, werkte eigenlijk prima. Maar de 3 Nederlandse servers die ik had ingesteld ondersteunen geen DNSSEC, dus qua veiligheid weer een minpuntje. Heb nu DNS.Watch ingesteld, zijn Duitse servers, logging is uitgeschakeld (zeggen ze althans) en beide servers ondersteunen DNSSEC.

Maar zo zijn er nog wel meer van dit soort ongecensureerde DNS-servers, gericht op privacy. Zie bijvoorbeeld: https://github.com/nylira/prism-break/issues/1150

Vind het alleen lastig welke ik nou moet kiezen. De één is qua resolvetijd en uptime weer beter, maar een ander doet bijv. weer DNSSEC.

Zou het best interessant vinden om te lezen wat anderen gebruiken en met wat voor reden. Maar aangezien dit een OpenDNS gerelateerd topic is gaat het hier nogal offtopic.

• dj.verhulst
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 04-10 22:29
Opennic is er vandaag mee gestopt

niet gehindert door enige vorm van inzicht

• ThinkPad

ThinkPad

L460

quote:
Bron? Op de site staat niks? https://www.opennicproject.org/
Op hun Twitter ook niet: https://twitter.com/opennic

Al gebruik al een tijdje geen OpenNIC meer, heb Google DNS een tijdje in gebruik om DNSSEC te testen.

ThinkPad wijzigde deze reactie 23-09-2015 14:57 (27%)

• Wallie Wallie
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 10-10 21:06
Heb net mijn DNS servers veranderd aangezien ik de melding kreeg van OpenNIC dat ze gingen stoppen (altahns de servers die ik gebruikte).

• michaell958
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 13-10 15:52
Wat vinden jullie dan betrouwbaarder want ik merk echt totaal geen verschil met de DNS van Ziggo dat het sneller zou zijn.

Waar ik me nu eigenlijk wel druk om maak. Ziggo is aangevallen op hun DNS servers alleen ze hebben bewezen zegt de media iedergeval dat ze geen last zullen krijgen meer dan aanvallen op de DNS servers.

Ik heb inmiddels al de nieuwe DNS serevers.

84.116.46.23
84.116.46.22

Ik heb ook geen zin om te gaan overstappen naar een andere provider omdat Ziggo zogenaamd slecht is beweren heel veel mensen. En als je gaat kijken naar de hoofdaansluitng valt het er zowat vanaf als je het aanraakt >:)

Is het de moeite waard om inplaats van DNSWatch naar OPENDNS te gaann?

Want ik vraag me nou echt af of dat betrouwbaarder is. Want als zij de stoppen eruit trekken heb je alsnog niks bewzijzen van ;)

- michaell958 -

• dj.verhulst
quote:
Wallie Wallie schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:55:
Heb net mijn DNS servers veranderd aangezien ik de melding kreeg van OpenNIC dat ze gingen stoppen (altahns de servers die ik gebruikte).
precies wat ik ook kreeg

heb namebench gedraaid

• Yariva
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 12-10 16:09

Yariva

Power to the people!

Misschien een beetje laat. maar voor de geïnteresseerde

http://www.cisco.com/web/...c0/ac1/ac259/opendns.html

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• ThinkPad

ThinkPad

L460

quote:
Wallie Wallie schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:55:
quote:
dj.verhulst schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:39:
[...]
precies wat ik ook kreeg

heb namebench gedraaid
Waar zien jullie dat dan? Maak even een screenshotje ofzo. Ik kan er namelijk nergens op internet iets over terugvinden.
quote:
ThinkPad in "Het grote OpenDNS topic" ;)

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• dj.verhulst

hier

dj.verhulst wijzigde deze reactie 23-09-2015 16:02 (10%)

• Rutger Mulder
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13-09 20:13
Ik heb ook problemen met de DNS van OpenNIC die ik heb ingesteld na die ziggo problemen en kwam net deze post tegen na wat googlen. Lijkt erop dat Fusl met zijn servers gaat stoppen ofzo.

https://lists.opennicproj...uss/2015-09/msg00014.html

Datum in die post komt ook precies overeen met vandaag.

GA-EP45-DQ6 // E5450 @ 4 GHz // Thermalright HR-01 Plus // 2x 2GB Gskill PC8000 // gtx260 core216 // X-Fi ExtremeMusic // WD Raptor 150GB, WD GP 1x 1TB, 2x 2TB // Lian Li PC-A10B // Corsair HX650Watt // Dell 2407WFP // G15 + SS Sensei

• azerty

azerty

McFly

Wel, Fusl (die een groot aantal van de servers beheerd), heeft blijkbaar een aantal servers vervangen, en dit aangekondigd op de mailinglijst. En als extra maatregel dus nu een omleiding om te waarschuwen (zodat je niet plots binnen x dagen zonder dns valt).

Verder is er niks aan de hand hoor :)

• Wallie Wallie
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 10-10 21:06

• ThinkPad

ThinkPad

L460

quote:
quote:
Rutger Mulder schreef op woensdag 23 september 2015 @ 16:06:
Ik heb ook problemen met de DNS van OpenNIC die ik heb ingesteld na die ziggo problemen en kwam net deze post tegen na wat googlen. Lijkt erop dat Fusl met zijn servers gaat stoppen ofzo.

Thanks, dat maakt het al een stuk duidelijker. 'Ze' gaan er dus niet mee stoppen, maar een aantal servers gaan eruit, maar OpenNIC blijft nog wel, zoals ik begrijp?

• azerty

azerty

McFly

quote:
Rutger Mulder schreef op woensdag 23 september 2015 @ 16:06:

Hij stopt niet, hij heeft er gewoon een aantal vervangen (nieuwe server in gebruik, oude opzeggen)...

De naam van de thread zegt trouwens zoveel: "Shut down date for replaced servers Tier2 servers"

azerty wijzigde deze reactie 23-09-2015 16:11 (8%)

• Rutger Mulder
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13-09 20:13
Ik had deze:
32.220.43.191
151.236.29.92 --> deze had shutdown melding (https://lists.opennicproj...uss/2015-09/msg00006.html)

Nu gewijzigd naar:
185.83.217.248
93.158.205.94

Vreemde is dit ik nog wel af en toe die shutdown melding kreeg bij die nieuwe ip's...

GA-EP45-DQ6 // E5450 @ 4 GHz // Thermalright HR-01 Plus // 2x 2GB Gskill PC8000 // gtx260 core216 // X-Fi ExtremeMusic // WD Raptor 150GB, WD GP 1x 1TB, 2x 2TB // Lian Li PC-A10B // Corsair HX650Watt // Dell 2407WFP // G15 + SS Sensei

• azerty

azerty

McFly

quote:
Rutger Mulder schreef op woensdag 23 september 2015 @ 16:13:
Ik had deze:
32.220.43.191
151.236.29.92 --> deze had shutdown melding (https://lists.opennicproj...uss/2015-09/msg00006.html)

Nu gewijzigd naar:
185.83.217.248
93.158.205.94

Vreemde is dit ik nog wel af en toe die shutdown melding kreeg bij die nieuwe ip's...
Die shutdown meldingen bij de nieuwe ip's zijn wss een cache probleem(pje). Bij mijn RPI (die DNSMasq draait) had ik na een restart geen enkel probleem meer met de nieuwe servers...

Als je de waarschuwing in het vervolg wilt vermijden, raad ik je aan om op de mailing list te subscriben ;)

• dj.verhulst
Ben maar naar deze overgestapt

208.67.222.222 OpenDNS-2

Secondary Server
129.250.35.250 NTT

• Joster
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 11-10 17:08
quote:
Rutger Mulder schreef op woensdag 23 september 2015 @ 16:13:
Ik had deze:
32.220.43.191

Nu gewijzigd naar:
185.83.217.248
93.158.205.94

Waar heb je de nieuwe ip's vandaan als ik vragen mag?

• ThinkPad

ThinkPad

L460

quote:
Joster schreef op woensdag 23 september 2015 @ 20:34:
[...]

Waar heb je de nieuwe ip's vandaan als ik vragen mag?
https://lists.opennicproj...uss/2015-09/msg00006.html
quote:
Everyone using the mentioned server (Subject), please switch to this new
server:

fvz-rec-nl-ams-01
93.158.205.94

fvz-rec-nl-fl-01
31.220.43.191
2a01:6f0:ffff:42::53
Helaas doen ze beiden geen DNSSEC, probeer maar, onderstaande regels kun je invoeren op die site:
+dnssec @31.220.43.191 debian.org
+dnssec @93.158.205.94 debian.org

Als je de Google Public DNS gebruikt dan krijg je wel de 'ad'-flag mee.
+dnssec @8.8.8.8 debian.org

Deze Zwitserse DNS doet wel DNSSEC :) http://www.privacyfoundation.ch/de/service/server.html

ThinkPad wijzigde deze reactie 24-09-2015 08:41 (37%)

• Joster
Dank, ik heb het nu ook aangepast. De 31 had ik al staan dus ik heb er eigenlijk maar 1 gewijzigd.

Vreemd is wel dat ik dit al een half uur geleden gedaan heb en dat ik tot zojuist alleen op tweakers nog steeds die shutdown melding kreeg. Ik kwam bovendien ook echt niet op het forum, alleen op de frontpage. Cache en browse gegevens gewist maar dat hielp niet, tot zojuist dus..

Joster wijzigde deze reactie 23-09-2015 22:51 (9%)

• Joster
Meer mensen die gebruik maken van de mailing list van OpenNIC?

Ik krijg nu echt een hoop spam in mijn mailbox waarvan ik me afvraag in hoeverre dat relevant is voor mij / ons. Of gooien jullie alle mails gewoon weg als je ziet dat het niet over de Nederlandse DNS servers gaat?

Die Fusl schijnt er overigens wel (deels) mee te nokken als ik die mails allemaal zo lees.. Ik kan alleen vanaf hier niet zien welke servers er allemaal plat gaan: https://scr.meo.ws/paste/2015-10-07-15-29-02-X48cYQK6.html

Joster wijzigde deze reactie 16-10-2015 10:14 (28%)

• 8088
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
quote:
Joster schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:11:
Meer mensen die gebruik maken van de mailing list van OpenNIC?
Sinds gisteren niet meer. Als mensen offtopic vragen gaan stellen over geheugengebruik van BIND, dan zoek ik het nieuws liever zelf op in plaats van, zoals je zei, daarmee gespamd te worden.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Heb weer OpenDNS in gebruik, toch wel handig om op centraal niveau ads te kunnen blokkeren.
Om de filtering van je netwerk goed te laten werken is het belangrijk dat OpenDNS weet wat je externe IP-adres is. Ze hebben hier een tooltje voor, 'OpenDNS Updater'. Deze is er alleen voor Windows en Mac, terwijl ik het liever door één van m'n Linux VM's zou laten doen.

Gelukkig blijkt het updaten erg simpel, een simpele 'curl'-regel volstaat:
curl -s -u USERNAME:PASSWORD https://updates.opendns.com/nic/update?hostname=NETWORKNAME

Nu moet je dit natuurlijk wel met beleid doen, elke minuut die regel aftrappen is wat overkill. Eéns per dag is zat volgens mij, of nog beter, klus er een scriptje omheen die kijkt of je IP-adres ook echt gewijzigd is.

• Anman
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11-08 11:11
Hallo,

Sinds een paar dagen gebruik ik OpenDNS voor mijn thuisnetwerk. Ik merk echter nog weinig verschil in de hoeveelheid advertenties (met name op mijn telefoon/tablet op de laptop doet ghostery/adblock zijn werk). Ik had gehoopt dat het zoiets zou dan als pihole for the raspberry PI.
Moet ik daarvoor iets anders instellen of zo'n account aanmaken (liever niet)?

Alvast bedankt.

Anman

• ThinkPad

ThinkPad

L460

quote:
Anman schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 21:20:
[...]
Sinds een paar dagen gebruik ik OpenDNS voor mijn thuisnetwerk. Ik merk echter nog weinig verschil in de hoeveelheid advertenties
[...]
Standaard (dus DNS inkloppen en verder geen account ofzo gebruiken) blokkeert OpenDNS alleen onveilige domeinen, dus waar bijv. van bekend is dat ze virussen/cryptolockers e.d. bevatten. Reclame wordt niet geblokkeerd.

Wil je dat wel, dan moet je een account aanmaken en kun je daar aangeven wat er geblokkeerd moet worden. Ze hebben vaste categorien voor bijv. gokken, porno e.d. maar je kunt ook zelf domeinen invoeren die geblokkeerd moeten worden (max. 25 meen ik).
Verder moet je zorgen dat je OpenDNS regelmatig laat weten of je externe IP-adres nog klopt. Daar hebben ze een Windows-programmaatje voor, maar onder Linux kan het ook met het commando wat ik in de post boven de jouwe gaf.

Vervolgens gaat het op deze manier:
"Hey, Anman komt vanaf IP-adres 1.2.3.4 bij ons binnen, hij geeft aan dat dat het IP-adres is van zijn verbinding en hij wil naar goksite.nl. In z'n account heeft hij ingesteld dat die site niet toegankelijk mag zijn vanaf zijn netwerk, dus we verwijzen hem naar een pagina met OpenDNS-foutmelding i.p.v. de goksite die hij wilde bezoeken".

Pi-hole was ik zelf overigens maar matig enthousiast over. Het zag er allemaal leuk uit, maar in de praktijk sloopte het teveel sites. Ik gebruik dan liever een adblocker in m'n browser, die kan namelijk ook alleen bepaalde elementen op een pagina verbergen/blokkeren terwijl Pi-hole alleen een heel domein kan blokkeren. Tevens kun je een adblocker even uitzetten, de pagina vernieuwen en je adblocker weer aanzetten. Pi-hole is veel omslachtiger om even tijdelijk te stoppen.

ThinkPad wijzigde deze reactie 02-08-2016 21:42 (32%)

• Anman
Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik heb een account gemaakt, maar merk op mijn tablets nog niet echt dat er meer advertentie geblokkeerd worden. Er is ook niet echt een categorie die je kunt aanvinken die specifiek is voor advertenties. Sinds vandaag wordt ook google geblock en krijg ik vanuit chrome meldingen dat mijn verbinding niet prive is. Kortom nog niet zo'n succes.
Hebben jullie enig idee wat ik kan instellen zodat ik met wat meer privacy en wat minder advertenties ook op mijn tablets kan browsen?

Alvast bedankt!

• Anman
Hallo,

Vanwege de opmerkingen hierboven heb ik op mijn fritz router weer ingesteld dat ik via mijn ISP de DNS wil laten lopen. Echter lijkt het erop dat hij blijft gebruik maken van opendns ondanks dat dit niet meer aangevinkt staat. Ondertussen zijn alle zoekmachines niet meer toegankelijk en gmail werkt ook niet meer. Het gekke is dat dit alleen lijkt te gelden voor mijn laptop.
Als ik op opendns een check laat doen dan geeft hij op de laptop inderdaad de melding dat ik nog gebruik maak van opendns.

Enig idee hoe dit kan?

Alvast bedankt

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Ipconfig /all

Ipconfig /flushdns

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True